250 liter regnbåge

#1 - 19 oktober 2009 11:20
Sisådär! En något större tank är inhandlad, igångsatt och har redan blivit hem till ett antal fiskar och växter som ser ut att trivas glatt i det grumliga vattnet.
Tanken är att karet skall tillägnas regnbågsfiskarna först och främst (trugar mig djupt inför deras färgprakt och pigga, vänliga lynne) men även lite andra asiatiska firrar som kan synas intressanta.

Jag hoppas på lek, naturligtvis. Det var länge sedan jag var engagerad i akvariehobbyn och länge sedan jag såg småfiskar yngla runt i lägenheten. ^^

Tanken är alltså ett öppet akvarium med tillräckligt mycket grönt för att framhäva fiskarnas färger, samt erbjuda hemstad till ynglen som jag hoppas ska kunna växa upp tillsammans med tjocka släkten.

För nuvaranda bor i karet 3 st M. Trifasciata
2 hanar 1 hona
1 par Glossolepis incisus
6 st siamensis
1 s Glyptoperichthys gibbiceps (något malplacerad, men verkar lycklig så länge han får ha kvar sin gräsliga lavagrotta)
... och en stackars Betta Splendens flicka som är den sista av en tidigare trekant. Hon verkar överlycklig dock, och skulle slå de flesta hanar med harm med sin mörkblå/svarta dräkt nu.

Jag hoppas på ett tillfälle att utöka stimmet med ytterligare 3 Trifasciata åtminstone, och kanske någon annan trevlig (mindre) asiatisk stimfisk. (galaxy?) Regnbågarna blir dock fokus, men gött röj i akvariet!

Här är en helbild så långt som det kommit. Tänkte att växterna skulle få ta sig en aning innan jag bestämmer mig för hur det Egentligen ska se ut. = ) http://grysaje.deviantart.com/art/Fullframe-140773350

Åsikter? Gah! Utöver samlingen av lavastenar, de skall täckas utav mossa som redan beställts. Malarna och kampisen älskar den.
#2 - 19 oktober 2009 11:28
Åh, och en rätt suddig bild på herr Segelfena och Fröken kampfisk. De trivs oftast i varandras sällskap och delar grotta. En vacker regnbågsstjärt slank också med. ^^
http://grysaje.deviantart.com/art/Pleco-140777977
#3 - 19 oktober 2009 15:31
riktigt fint faktiskt!!
#4 - 19 oktober 2009 17:50
Åh, tack!
So far so good, som man brukar säga. Det fattas mycket, men idag kom beställningen på mossan iväg och jag hoppas på lite mer lummighet framåt nästa vecka. ^^
Annars har jag en rätt enträgen röd hane som jagar sin tös mycket energiskt emellanåt. Jag har svårt att tro att någon av dem är könsmogna, så kanske dags att tänka på ytterligare en dam som eskort till honom?
#5 - 20 oktober 2009 06:52
Ännu en monologtråd verkar det som. XD Men detta åsido verkar fiskarna trivas. Trifasciatorna leker! *Lycka* Hrm, även om jag skulle önskat att de hade väntat på mossan åtminstone, då siamensisarna gav sig på äggen rätt omedelbart.

Har det hänt igen borde det väl lätt hända igen dock? Hanen verkar i alla fall inte vilja ge upp sitt flirtande. XD
#6 - 21 november 2009 18:42
Monologtråd som sagt. Skäms mig som inte uppdaterar dessutom! *Slap fingers* Men som det är när man ser någonting varje dag - man tycker inte att det händer någonting. ^^

Nyheter sedan senast är ett par Melanotaenia boesemani som jag fick syn på i Luleå och helt enkelt inte kunde låta bli. Hanen är strålande för ett sådant ungt exemplar. [ATTACH]24956[/ATTACH]

Och ett livligt stim bestående på sisådär tio Danio margaritatus som med mina regnbågar som sällskap inte Alls är blyga eller skygga. Det har med andra ord visat sig bli en mycket pigg och rask blandning av fiskar där vi faktiskt bara haft Ett enda dödsfall sedan vi startade ( riktigt ledsamt för att vara ärlig. En av Grabbarna Trifasciata som jag haft sådant besvär med att få tag på, som fick förstoppning?)

Ah och så bilder förstås. ^^ Denna är som sagt strax efter uppstart.
[ATTACH]24963[/ATTACH]

Och sisådär tre veckor senare. EFTER växtrensning. Jag som muttrar över att ingenting växer. XD Bambupinnarna får nog komma upp så snart växterna i bakkant är tillräckligt dominanta. [ATTACH]24976[/ATTACH]
#7 - 21 november 2009 19:01
Hej!
Kaon snyggt kar!! :) kul att ngn annan oxå är intresserad av regnbågar :) som du säger mycket vackra och roliga att titta på :) Vart har du köpt bambuliknande grenarna någonstans??

Själv har jag ett 310l som jag började med australiensisk kar, men gör nu till Asiatisk kar :) Har furcatus (14st) där i som stimmfisk och vore kul med någon färggrann fisk.

Det trista med 310l är att man inte kan ha några större grupper av t.ex. Melanotaenia boesemani, Parkinson eller de allra läckra! Neon regnbågsfisk (inte så duktig på de latinska namnen) De behöver stora simmytor och de blir inte så små heller när de är fullvuxna.
Det finns en riktig bra sida som heter http://www.angfa.org.au/
Där kan man hitta nyttig info om alla regnbågsfiskar :)

Lycka till med projektet :D
Bilagor:
#8 - 21 november 2009 19:13
Åh, tack!

Regnbågar är ju sådana fantastiskt glada och tacksamma fiskar.. men jag håller med om att det är en smula bekymmersamt med den där simytan. Mitt stim på sex individer känns redan mättat... men.. som det sägs - det resulterar bara i en önskan (ett måste) efter större kar. XD
Trifasciatorna leker efter så gott som varje större vattenbyte, men än så länge har inga yngel överlevt.

De andra firrarna ställer sig helt enkelt bakom honan och gapar som om hon vore en goddamned läskmaskin. *flin* Men om jag låter vallorna ta sig kanske det hjälper? Jag håller dem kort så länge.

Överhuvudtaget har jag haft svårt att hitta jiust min färgvariant av "Triffor" i handeln.

Någon annan som sett dem 'around'?
#9 - 21 november 2009 20:53
Finns det en stor utbud av fiskar i Skellefteå?
Jag vet att akvarielagret har en stor utbud av regnbågsfiskar (om du ngn gång är i Stockholm)

Jag har akvarieförbud :(. Inga fler akvarium i lgh förräns vi har flyttat säger sambon. Vi har 4 st.
När vi flyttat får jag ha ett på minst 500l och där ska regnbågsfiskar simma :)

Tips är att låta vallorna växta och ta över en del av karet. Jag har kortsidan av karet där det växer som en skog av valle, där kan jag ibland se små små furcatus som har lyckats överleva, men de försvinner lika snabbt för föräldrarna är väldigt hungriga av sig.

Har du du en länk på den som är din favorit regnbågefisk?

Vad är det för bambuväxt du har? vart köpte du den?
#10 - 21 november 2009 22:05
Jag kan inte säga att allt alltid finns hemma, men de är ett föredöme inom service och försöker alltid hjälpa till om det är någonting jag undrar. Gogo, skellefteå, go! ^^

Och det är därför vi skippar sambos och skaffar husdjur istället. *ler* ; )

Jag hoppas på en 400 inom ett år eller så om jag fortfarande bor kvar... men tills dess får la vallorna ta över en aning. Allt väl om jag lyckas trycka in en extra lysramp i ekonomin så att de inte kväver resten av det glada grönlivet i karet.
Vad lyser du med?

Åh! Det finnns så många länkar! Jag ska se om jag hittar en färgvariant som påminner om min. ^^
Den här är snarlik... http://watershed3.tripod.com/solata.jpgäven om... åh! Jisses, de ÄR svåra att artbestämma, är de inte?
[ATTACH]24999[/ATTACH]

Det är inte så mycket växt som enkla, naturliga, unga bambupinnar ifrån närmsta växthus.
#11 - 21 november 2009 22:29
blir inte bambu dåligt?? Har försökt ha bambu i en vas och det slutade med att den förmultnade och det lyktade pytom!

De där har jag sett!! De såg jag på Lustgårdens zoo + tyresö djurmagasin. :) super coola *leR*

Jag använder mig av lysrör = Aquarell Phillips med 10K :) De är super bra och så använder jag pmdd.
när jag bytte från Glow något till Aquarell Phillips lysrör så såg jag på ett par dagar att växterna växte ett par cm om dagen! :)
Kika alltid efter Kevinantalet på lysrören. Ju högre kevinantal desto bättre.

Om det finns Hornbach i Skellefteå så kolla med deras fiskavdelning om de har sånna lysrör. De brukar ligga på 150-180kr st. Annars beställ. Det är värt att slänga ut lite slantar på bra lysrör :) man märker skillnad :)
#12 - 22 november 2009 09:58
Åh, det blir det säkert efter ett tag, men hittils har pinnarna klarat sig finfint. Inga alger, inget mögel, ludd, slem eller annat obehag.
Börjar det gå åt det hållet får man helt enkelt byta ut dem, tänkte jag, om man fortfarande är sugen på att låta dem vara en del av inredningen. ^^

Jag tycker att de är förtjusande! Men häruppe helt Hopplösa att få tag på. Jag tror att jag har en lapp med mitt nummer på Fem djuraffärer ifall de skulle få in några. XD
Det slutar nog med att jag får honka någon bekant som har vägarna förbi Tyresö så att de kan handla åt mig! That's what friends are for.

Jag -har- faktiskt ett aquarelle nu också. Men... köpte akvariet begagnat så ingen vet hur länge det har suttit i förstås. ; ). Det andra är mycket riktigt ett glo-rör som jag tycker är lite klent, så du har nog en poäng! Det blir till att beställa över internet.
#13 - 22 november 2009 18:11
:) Klokt val :)
Köpt två på en gång så inte den som sitter i "dör" när du monterar in den nya.
Sån tur hade nämligen jag :)
#14 - 23 november 2009 10:13
Jag har precis det stora nöjet att sitta i sängen och titta på när mina små galaxy leker alldeles intill rutan bland vallorna. XD
De är för rara de där små fiskarna!

Synd och skam att jag inte har kameran hemma och att siameserna är tillräckligt små för att kunna komma åt rommen - för att inte tala om de små prickiga skurkarna själva.
Kanske skulle vara en idé att försöka sätta igång ett litet artakvarium åt dem egentligen, och se vad som händer. ^^

Vidare tror jag att vi ska sänka tempen litegrann ett par veckor så att regnbågarna får vila.. så får vi la se om vi inte kan få boesmanisarna att få lite vårkänslor också.
#15 - 23 november 2009 10:18
Ska också ha regnbågsfiskar när fiskarna i mitt 450-liters börjar dö ifrån. Grymt snyggt akvarium!
#16 - 23 november 2009 10:29
Tack! *Strålar lite*

Och det tycker jag. Man blir pigg bara att av titta på dem. Det är verkligen ständigt liv och rörelse, och så är de ju så snälla och trevliga.
För att inte tala om glupska, och glupska firrar är på något sätt alltid roligt.
#17 - 27 november 2009 09:58
Tänkte mest att det var dags att uppdatera med en bild eller två, efter en morgon med laddad kamera. ^^
Fy shalingen för att fotografera i det här akvariet säger jag bara, dock! Det är full fart från morgon till kväll.

Först kampfiskdamen som jag skröt upp i början av tråden, jag tycker att hon är så vacker! Synd att skärpan inte blev toppen.
[ATTACH]25139[/ATTACH]

Och så upptäckte jag att den där mossan jag kämpar på med (i hopp om att den så småningom ska täcka de anskrämliga lavastenarna. XD ) verkligen skulle behöva städas.. dessutom måste jag erkänna att räkvågen som sprider sig inom akvariehobbyn gjort mig nyfiken - så jag bestämde mig för att försöka med ett litet antal Amano. Får se hur de trivs.
[ATTACH]25140[/ATTACH]
Här sitter en av de små rackarna mitt i Daniornas lekdjungel.

... och så, bara för att jag är så förälskad ; )
[ATTACH]25141[/ATTACH]

Haha! Knappt en enda regnbåge på bild i regnbågstråden. *flin* Jag får sätta mig en timme till.
#18 - 27 november 2009 10:25
Riktigt fint akvarium :) Man ser en klar skillnad när växterna har tagit sig. Använder du dig av pmdd och co2? Fint ännu en gång :)
#19 - 27 november 2009 10:31
Tack! Jag har väldigt roligt när jag pysslar i det - tidigare har jag bara haft ciklider, så det är trevligt med växter som omväxling. Även om det är lite svårt ibland. Vi får se hur jag lyckas med papegojbladen(?).
De får Pmdd och, hrm, vi jobbar på mäskproduktionen av Co2. ^^
#20 - 27 november 2009 10:36
Pickles skrev:
Tack! Jag har väldigt roligt när jag pysslar i det - tidigare har jag bara haft ciklider, så det är trevligt med växter som omväxling. Även om det är lite svårt ibland. Vi får se hur jag lyckas med papegojbladen(?).

De får Pmdd och, hrm, vi jobbar på mäskproduktionen av Co2. ^^

Förstår det :D att pyssla med växter och sådant är nästan det bästa jag vet :)

Ah, kul att veta för jag ska även börja med det nästa vecka, kul att se vad man kan förvänta sig för resultat :D
#21 - 27 november 2009 10:46
Du kommer säkert att bli förvånad över hur mycket man faktiskt måste pyssla med dem när de verkligen får sprutt! *Skratt* Det är ett evigt knepande och knåpande och skottknipsande även om man vill låta dem gå lite 'wild'.
Mina får dubbeldos pmdd en gång i veckan och sedan, eftersom jag gärna matar lite mycket (skäms Pickles!) och därmed gör små vattenbyten i tid och otid, en enkeldos med endast micro efter ett par dagar.
Tydligen blev det lite knas i lådan om jag tippade i av de andra två flaskorna också, för vallorna började bland annat knorra ihop sig lite.

Låt mig veta hur det går med mäsken! XD Jag har sådana bekymmer med att slå sönder de förbaskade bubblorna. *Fröken tummen-mitt-i-handen*
#22 - 27 november 2009 10:49
Pickles skrev:
Du kommer säkert att bli förvånad över hur mycket man faktiskt måste pyssla med dem när de verkligen får sprutt! *Skratt* Det är ett evigt knepande och knåpande och skottknipsande även om man vill låta dem gå lite 'wild'.

Mina får dubbeldos pmdd en gång i veckan och sedan, eftersom jag gärna matar lite mycket (skäms Pickles!) och därmed gör små vattenbyten i tid och otid, en enkeldos med endast micro efter ett par dagar.

Tydligen blev det lite knas i lådan om jag tippade i av de andra två flaskorna också, för vallorna började bland annat knorra ihop sig lite.

Låt mig veta hur det går med mäsken! XD Jag har sådana bekymmer med att slå sönder de förbaskade bubblorna. *Fröken tummen-mitt-i-handen*

Haha, jag har tyvärr nog med "problem" med växterna just nu, dom flesta knorrar ihop och dör eller så är det mina ancistrus som sitter och tuggar på dom stora bladen där dom brukar liggar och slappa under dagarna :(

Mäsk kommer jag nog inte börja med, kommer nog ta och handla ett "färdigt" system med co2 flaska med trappa, räknare etc :p känns säkrare så faktiskt :)
#23 - 27 november 2009 12:02
Äsch då! Har du sett över belysningen också? Nu när du ändå är på gång, tänkte jag. ^^
Och jag antar att jag får vara nöjd som beslöt mig för att inte skaffa några ancistrusar trots att de är förbaskat söta små kräk. *s*

Betydligt säkrare och förmodligen mycket tacksammare i slutänden. *flin* Härhemma får vi köra på budgetvarianten tills vi ser hur mycket pengar som finns kvar efter nyår. Alltid lika spännande.
#24 - 27 november 2009 12:38
Sådärja! Vi matar på med ett par kort till bara för skojs skull.

Ber att få presentera en utav herarrna röd, som egentligen skulle vara en hona, men alas! I så fall gör han ett övertygande drag-performance. ; )
Glossolepis incisus. Vi får se vad det blir av lillparveln när han blir stor.
[ATTACH]25146[/ATTACH]

Och så herr M. Trifasciata. "Wonga creek" tror jag? Men vem vet.
[ATTACH]25148[/ATTACH]

Fru Trifasciata.
[ATTACH]25149[/ATTACH]

Och så var det de där populära maltabletterna. Aye. ^^
[ATTACH]25150[/ATTACH]
#25 - 27 november 2009 12:39
aj aj aaaaj!
Jag måste faktiskt säga att ancistrusarna jag har i mitt kar 5 st, med massa massa växter ger sig inte på mina växter. Aldrig gjort. De får olika sorters mat, så som algtabletter och grönsaker :) de har börjat rata algtabletterna för nu är de så bortskämda m goda grönsaker :)

Prickels tycker inte du ska låta bli att köpa ancistrusar, de är som du säger gudomligt söta! :)
Speciellt min Mårten :) 14cm lång med massa gullgullg skägg :)

Jag såg igår två st Melanotaenia trifasciata, vare sådana du letade efter???
#26 - 27 november 2009 12:53
Nubi skrev:
aj aj aaaaj!

Jag måste faktiskt säga att ancistrusarna jag har i mitt kar 5 st, med massa massa växter ger sig inte på mina växter. Aldrig gjort. De får olika sorters mat, så som algtabletter och grönsaker :) de har börjat rata algtabletterna för nu är de så bortskämda m goda grönsaker :)

Prickels tycker inte du ska låta bli att köpa ancistrusar, de är som du säger gudomligt söta! :)

Speciellt min Mårten :) 14cm lång med massa gullgullg skägg :)

Jag såg igår två st Melanotaenia trifasciata, vare sådana du letade efter???

Du har uppfostrat dem väl med andra ord. ; ) Mina malar tar inga grönsaker alls, det slutar alltid med att jag måste flytta över de orörda resterna till slasktratten Snille istället. (kräftan)

Men å andra sidan tror jag att mitt kar är rätt fullt på malsidan. Jag har fem siameser utöver Gibbe. Kanske när man startar upp nästa kar. *smil*

Åh, det är det absolut! Triffor i allmänhet och samma färgvariant som jag redan har i synnerhet. ^^ Var såg du dem någonstans?
#27 - 27 november 2009 20:33
Jag var til llustgårdens zoo (eskilstuna) i torsdags och där fanns det en massa, de två du redan har fanns, 60kr st, och så fanns dessa :) jag vart dökär på en gång. De är unga fortfarande och det fanns bara 2 av de :) Finns de kvar nästa torsdag köper ja de :) Helt otroligt snygga!! :)

Har du någon helheltsbild på ditt kar? :)
#28 - 28 november 2009 00:46
Oj! Hela vägen till Eskilstuna? Vi får se om ekonomin tillåter eller om jag känner någon stackars själ som har vägarna förbi på vägen upp till norrland. XD

Och visst finns det en helhetsbild om du bara kikar en liten bit upp i tråden! ^^
#29 - 2 december 2009 11:42
Ja just ja, så ser det ut :) Ditt kar. Mkt mkt fint!!
färgen i mitt kar är långt ifrån så klart och fint som ditt är :) Har så många rötter i karet så det blir tegult, men för varje delvattenbyte börjar det bli bättre :)

Ska imorgon åka och shoppa fisk har jag bestämt mig :) Ska bli kul!! Blir ett par regnbågar ==Trifasciata. Glossolepis incisus får stanna kvar i butiken.
#30 - 2 december 2009 13:47
Ah! Jag har ju faktiskt (detta en alldeles ny insikt sedan jag möblerade om bland växterna) inte en enda rotjävel i hela karet. *skratt* Vi ska nog åtgärda det så småningom, men jag har ingen brådska. Det känns redan lite trångt ibland, liksom. ^^

Och det är nog bara att fortsätta byta på! Annars tycker jag att tevatten är rätt fint.

Oh! Se till att fota Triffarna i så fall. Per omgående när de kommit hem. ; )
#31 - 3 december 2009 16:02
Ska snart iväg, hoppas på att de har fiskarna kvar :)
...bästa av allt, sambon har dåligt samvete över att han jobbat sent han skulle köpa Tiffarna till mig :) *hihihi* Känns som julafton redan *fniss*
#32 - 5 december 2009 15:18
Nubi > Såg att du fått köpa dina firrar till sist. Så roligt!

För övrigt dags för en liten update. Jag är fruktansvärt arg på mig själv för det första - efter matning igår glömde jag lägga på täckglaset, stack iväg till stallet och kom hem för att hitta en firre död på golvet.
Inte nog med att jag faktiskt tycker att det är rätt gräsligt när fiskarna dör (ansvar ju för de små liven också), utan det var naturligtvis min trifasciatahona som hoppat ur burken för att kola.
Juuust den sorten som jag absolut inte verkar kunna få tag i Någonstans. Jag och de fiskarna är helt enkelt inte meant to be.
Två dödsfall sedan uppstart. Två Triffar. Dang!

Aaaanyway verkar jag i alla fall på den ljusa sidan ha inspirerat boesmanisarna till lek efter en temphöjning och en kort omplantering avkaret som sedermera ser ut på det här viset;
[ATTACH]25467[/ATTACH]
väck med bambupinnarna, in med lite mer mossa - ut med de röda typerna (är egentligen en rätt grön tjej ^^) och in mede lite glosso i förgrunden. *Hrm* Fast den syns inte under ljusexponeringen. Måste fnula lite på kameran för att se vad jag kan göra.
Sedan tänkte jag fråga och höra om det är någon som har koll på mina stängelväxter.
Vaad är dessa egentligen?
[ATTACH]25468[/ATTACH]
Syns vilka skott jag räddat från skuggan inne bland vallorna, vad? =)

Och alla blev nyfikna när jag skulle fota de små daniosarna. Alla UTOM daniosarna, that is. XD
[ATTACH]25469[/ATTACH]
[ATTACH]25461[/ATTACH]
[ATTACH]25470[/ATTACH]
[ATTACH]25472[/ATTACH]
[ATTACH]25473[/ATTACH]
#33 - 5 december 2009 19:03
Vad fina kort du tar! och super super fint ommoblering i karet :)
Har du testat med mops för att få regnbågsfiskarna att leka ännu mer??
mops= garn som man knyter fast på frigolit som man sen har i karet. Ser ut som buskar :)
Bilagor:
#34 - 5 december 2009 19:27
varöfr har jag inte läst i denna tråden innan??
Mycket trevliga bilder och otroligt roligt skriven beröm for that!

Regnbågar verkar ganska vänliga va? röjiga, tåliga, otroligt färggranna, inte jättesvåra att få lek på, den ultimata fisken??
#35 - 5 december 2009 19:30
mmmm!
Den ultimata fisken :) Har 7 sånna hemma nu och det är verkligen fisken jag ska ha :) Riktigt skoj att sitta och titta i 310l nu :D
När ska du komma förbi och bli övertygad om att du ska fylla 980l med regnbågar :P
#36 - 5 december 2009 19:43
Nubi skrev:
mmmm!

Den ultimata fisken :) Har 7 sånna hemma nu och det är verkligen fisken jag ska ha :) Riktigt skoj att sitta och titta i 310l nu :D

När ska du komma förbi och bli övertygad om att du ska fylla 980l med regnbågar :P

Hahaha!!! jadu den frågan består, osvarad. men komma förbi kan jag nog närdå??
Toni är ju lika off som proppen som gått:P
#37 - 5 december 2009 20:01
Tack så mycket och tack så mycket, Nubi. ^^
Det ser kanske nästan lite för "prydligt" ut i karet än så länge, men jag ville vara säker på att växterna liksom har plats att "Bre ut sig ordentligt" var för sig. De trasslar ändå alltid ihop sig i sinom tid verkar det som.
Det ska bli så trevligt när det blivit en liten djungel för färgklickarna att simma igenom! *Drool*
Och nej, jag har inte provat på några moppar ännu. Tänkte att det kanske kunde få vänta tills jag får ändan ur röven (eller hur det nu sägs? XD) och skaffat ett ordlingskar som galaxysarna får gå i. Sedan jäklar skall här ynglas!

Karro > Så trevligt att du tittar in. Vi tackar och b ockar för berömmet häruppe i snöyran. Och det är klart att det skall till lite regnbågar hemma hos dig också. Dampfiskar. ; )
Då kan man få vakna på morgonen till sådana här färgkaskader (mina fiskar har visst ett strålande morgonhumör och glittrar som vackrast runt sjusnåret. ^^ )
[ATTACH]25488[/ATTACH]
[ATTACH]25489[/ATTACH]
#38 - 5 december 2009 20:40
karrokaja skrev:
Hahaha!!! jadu den frågan består, osvarad. men komma förbi kan jag nog närdå??

Toni är ju lika off som proppen som gått:P

mmm det har vi märkt *skratt*
#39 - 5 december 2009 20:42
Dampfiskar är precis det ordet jag letade efter för att beskriva regnbågsfiskar *haha*
Passar nog Karro riktigt riktigt bra! DampKarro och dampfiskar *skratt*
#40 - 6 december 2009 19:28
*Skrattar* Antingen damp eller bara allmänt lyckliga. Det kanske kan få gå hand i hand i en ovanligt vänlig kombination just när det gäller firrar?
Och sådan hobbyist - sådan fisk sägs det ju, så det kanske är du och jag som åker dit snarare än Karro den här gången, Nubi! XD
#41 - 6 december 2009 19:36
Jag är LYCKLIG! *skratt* jag HAR damp :) and proud of it ;)

Helt underbara fiskar, sitter och tittar på de i timmar :)
#42 - 7 december 2009 17:58
Nubi > Haha! I så fall är det bara till att gratulera. ; )

Samma här!
Känner dock att lite fler honor vore att föredra i mitt kar, särskilt sedan den ena donnan dog. Nu är det trots allt bara en säker brutta kvar, och även om hon gör sitt bästa för att flirta med (alla) grabbarna är jag rädd att hon blir överarbetad.
Liten tjockis.
[ATTACH]25531[/ATTACH]

Jag blir bara så tveksam till att fylla på med fler (har inte världens största burk, trots allt) innan jag gett upp på mina trifasciata. Vore lite Murphys lag att hitta ett gäng på den lokala djuraffären samma vecka som jag köpt något annat och därmed inte har plats. *Hmmhm.* Tål att funderas på, hur som helst.
Boesmanisarna ÄR ju fina.

Ah, och mina postordersbeställda äppelsnäckor borde komma i veckan. Det ska bli roligt! Har redan ett par som rensar i det andra karet. Effektiva rackare!
#43 - 7 december 2009 21:27
Härlig bild!!
Jag känner oxå att min burk är rätt så liten med tanke på hur många man bör ha för att fiskarna ska stimma :) Önskar mig ett 700l kar *leR* men 4+3 stimmar redan och ihop :)
#44 - 12 december 2009 08:01
Hah! I morse lyckades jag äntligen ta mina boesemani på bar gärning när de lekte just som jag klickat igång lysrören.
Godmorgon! ^^
De andra fiskarna verkade dessutom lite vimsiga, så det var ingen som ställde sig bakom honan med öppen mun som de vanligtvis gör. Ergo - jag lyckades fiska upp lite rom som nu vilar stilla och tryggt i ett litet yngelkar.
[ATTACH]25640[/ATTACH]
En liten mossbit fick också haka på, så nu är det bara att vänta och hoppas att de verkligen blev befruktade. Jag tycker nog att hanen hade lite väl bråttom iväg.
Men han kanske är sådan? Snabb och effektiv.
#45 - 12 december 2009 18:38
najs bild
#46 - 12 december 2009 21:47
ooh! :) Vad skoj med ägg *leR*
Vad använder du för kamera??
#47 - 13 december 2009 12:53
Tackar Jakob! ^^

Ja! Jag är mycket entusiastisk över äggen förstås. Vi har ju fått en hel del romsprut tidigare, men det här är de första jag varit kvick nog att rädda. *lerlerler!*
Och angående kameran? Eh... En.. grå?
XD
Jag har faktiskt ingen aning, utöver att det är en Canon.
#48 - 13 december 2009 22:44
Du tar väldigt fina bilder med den iaf! Det kanske är för att dina motiv är så fina :) Rolig tråd, man blir ju riktigt sugen på regnbågar...:d
#49 - 13 december 2009 23:57
Tack Mrs Peel! Jag kan inte protestera mot faktumet att motiven är fina, förstås. ^^ De är mig mycket kära allesammans.
Annars kan säkert bilderna bero på att jag spenderar aaaldeles för många nördiga timmar framför karet. Tror att TV'n håller på att damma igen for lack of use sedan jag skaffade det första karet. XD

Och regnbågar ÄR väldigt tacksamma, roliga firrar. Det enda jag ångrar efter att ha kikat igenom andra trådar, är att jag mer eller mindre skaffat det så att jag inte kan ha några dvärgciklider.
Nästa gång! Nästa gång ska jag ha kakaduor eller fjärilar... och ancistrusar. ; )
#50 - 14 december 2009 12:33
Hej!
Ancistrusar kan du ha tillsammans med regnbågar :)
Varför inte sewelior :) De är super fina och roliga små saker *leR*

Jag malar i mitt 310l :) Två små söta fejk pitbull malar :) riktigt roliga och rengbågsfiskarna stör sig inte av de :)
#51 - 14 december 2009 14:34
Åh, jag är inte orolig för regnbågarna! Kanske liiite rädd om växterna förstås, men annars avstår jag i första hand från ancistrusarna för att jag har lite fullt på bottennivån. ^^
Gibbe tar ju upp halva karet helt på egen hand, och med fem siameser dessutom, tror jag att det skulle bli trångbott.

Regnbågarna är nog överlag svåra att störa. De verkar inte ta illa upp av Någonting. XD
Bilagor:
#52 - 14 december 2009 14:58
Haha =) Ett till kar kanske ;)
Med en sån stor mal, som du säger, tar upp mkt plats :)
#53 - 15 december 2009 02:19
Det blir definitivt ett till kar när jag har råd. XD Men jag får nog sätta det i ett annat rum så att golvet inte säger knak och brister under min lilla sovalkov.
Kasta ut TV'n kanske? ^^

-Egentligen- är det hur som helst Gibbe som borde flytta till en annan burk. Han kommer så småningom att tycka att det blir lite besvärligt med alla mina växter tror jag.
#54 - 15 december 2009 14:57
mmm :) har du kanske ngn som du känner som vill ha en stor mal?
Har en kompis som har många måååånga kar, och han får "left over" från mig. Han tog hand om mina två segelfensmalar och lite andra fiskar :) skönt när man kan dumpa av fiskar hos honom ;)
Sen kan man alltid höra med djuraffären om typ ett byte :)
#55 - 15 december 2009 15:00
Hos dom som har "monsterfiskar" är stora malar populära och du borde få ett bra pris på "gibbe". :)
#56 - 15 december 2009 15:09
Åh, jag kan säkert få hjälp i min lokala djuraffär om det blir aktuellt med en omplacering. Meeeen, den dagen, den sorgen.
Tanken är än så länge att han ska få bli min ursäkt att skaffa ett kar med större volym i framtiden. ; ) Får helt enkelt se till att *host* inte plantera fullt så tätt tills dess.

Annars får jag helt enkelt flirta mig in hos en sådan kompis som du har, Nubi!
#57 - 16 december 2009 08:39
Fyra dagar gamla! Nu kikar de små liven upp på mig med stooora (allt är relativt) svarta ögon när det är dags för vattenbyte.
Det är lite underligt att man kan få hjärteknip över sådant här trams.. men det måste la vara själva Vetskapen om att det är levande små krakar, snarare än åsynen av dem som gör det. ^^
[ATTACH]25747[/ATTACH]

Passade på att rengöra innerfiltret också. Sicken sprutt det blev! Firrarna ställde sig lyckligt och simmade motströms.
[ATTACH]25748[/ATTACH]
[ATTACH]25750[/ATTACH]

Mööp!
[ATTACH]25749[/ATTACH]
#58 - 16 december 2009 18:26
Hahaha, sista bilden är verkligen häärlig!
Kan du kika sen när ynglerna blir "frisimmande" om de har (om man kollar från ovan) sträck ovanför ögonen, lite ljusare än själva kroppen.
Jag har ju röda ja med, men jag misstänker att det är de andra hos mig som fått Yngel :)
#59 - 16 december 2009 18:36
*Skratt* Jag hade tur som fångade den. Synd på skärpan bara.

Och visst ska jag se efter! Mina är ju Boesemani dock, det vet jag tvärsäkert.
Hur många små spermier har du hittat nu?
#60 - 16 december 2009 23:38
Kul med yngel! :) har du flyttat över dem till ett annat kar?

Varför kan du inte ha dvärgciklider med regnbågarna? Är det för att de ska ha olika temperaturer eller för att de är för hetsiga kontra lugna? Eller har du helt enkelt inte plats för mer fisk i karet? :p
Lite nyfiken om det fanns någon särskild anledning?

förresten sitter jag också timmar framför mitt akvarium! :)
#61 - 17 december 2009 04:06
Javisst! Annars hade de nog blivit snabbfrukost redan de första minuterna. Såhär bor de;
[ATTACH]25756[/ATTACH]
I en plastburk som flyter omkring helt enkelt, så att vattnet ska hålla samma temp. Lätt med byten genom att ösa över från stora karet dessutom. ; )

Och jag vet inte riktigt, men det blir nog ett par anledningar på raken. Dels försöker jag hålla mig till asien (finns kanske små ciklider där också. Har faktiskt inte sett efter) och så känns det som om de små rackarna skulle bli stressade i mitt kar, där alla är snabba och kvicka och är precis -överallt- hela tiden.
Ah, och sist men inte minst vill jag mycket riktigt ha lite plats över för fler bågar ifall det kommer. Ynglen blir väl förhoppningsvis stora i alla fall. *ler*
Så du hade rätt i alla dina förslag.

Har funderat på att låta galaxysarna flytta dessutom och istället köpa trådfenor, för att vara temat troget.
#62 - 18 december 2009 10:14
Ouch!
Nu vill jag efterlysa lite goda råd.
Mina två vilda grabbar har nämligen varit väldigt maskulina och griniga de senaste dagarna, och emedan de är fantastiskt tjusiga när de håller på och gör sig till verkar det gå lite överstyr ibland.
Först lite ögongodis.
[ATTACH]25761[/ATTACH]
[ATTACH]25762[/ATTACH]
[ATTACH]25763[/ATTACH]

Sedan till problemet förstås. Herr Trifasciata blev rätt trasslig i sina fenor efteråt, men jag tänkte inte särskilt mycket på saken. Efter två dagar ser han ut på detta viset:
[ATTACH]25764[/ATTACH]
Svampinfektion? Eller läker det helt enkelt? Ska jag hjälpa honom på något vis?
Jag blev så osäker.
Pigg och glad är firren i alla fall.
Den andre bråkstaken kom undan med det här:
[ATTACH]25765[/ATTACH]

Fredliga fiskar my ass! XD
#63 - 18 december 2009 10:17
fina bilder
#64 - 18 december 2009 11:13
Tack så mycket! *Stort leende!*
Inget tips angående fentrasslet? Jag är hemskt rädd om just den fisken.
#65 - 18 december 2009 11:43
Ingen expert. Men då fiskar har en inre salthalt som de konstant arbetar på bibehålla i söttvatten kan nedsaltning av karet hjälpa då kan de lägga mer energi på att läka istället.
Kommer aldrig ihåg exakt dosering men sök i forumet så hittar du garanterat. Kanske en tillfällig temp höjning kan hjälpa till också, vet dock inte varför.
#66 - 18 december 2009 12:13
Jag har funderat rätt hårt på det där med salt. Det är ju rätt lindrigt i jämförelse med en massa kemisk medicinering. *pust*
Nåväl! Upp och hoppa - jag ska iväg ikväll och kommer hem imorgon. Tills dess får jag hoppas att han klarar sig fint och att de andra firrarna pysslar om honom tror jag.

Ser det fortfarande knepigt ut blir det nog ett par nypor salt.

Tack för tipsen, Broddan! Det är varmt uppskattat.
Bilagor:
#67 - 18 december 2009 18:45
Hej!
1dl för 100l tror jag att det är, man måste koka upp saltet först, så det löses upp i en bytta vatten, sen slänger man ner det i karet :) Alltid bra att testa salt först innan man slänger ner massa mediciner i karet.

tips angående fentrasslet, två teorier
1. bråk med din gul/blåa (troligen)
2. svamp

Ser mer ut som om din hane har bråkat med blå/gula hanen. Har de hållit på i två dagar så måste det ge resultat ;)
Vet inte vad man kan göra, kan hända att man måste göra sig av med ngn. Kan inte tipsa om fler gömställen eller växter för det har du redan bra med *LeR*
#68 - 18 december 2009 18:46
Jättesnygga bilder. Regnbågarna är nog underskattade av många.
#69 - 18 december 2009 18:50
MissB skrev:
Jättesnygga bilder. Regnbågarna är nog underskattade av många.

Amen sister ;)
mkt underskattade fiskar :)
mmkt trevliga och snälla fiskar (trotts bilderna ;) ) nyfkna och väldigt friska fiskar :)
Är själv regnbågsfrälst *fniss* och kan inte tänka mig andra fiskar i mitt kar :D
#70 - 18 december 2009 18:54
Nubi skrev:
Amen sister ;)

mkt underskattade fiskar :)

mmkt trevliga och snälla fiskar (trotts bilderna ;) ) nyfkna och väldigt friska fiskar :)

Är själv regnbågsfrälst *fniss* och kan inte tänka mig andra fiskar i mitt kar :D

Jag har precis övertalat min sambo till mitt diskuskar so håller på att startas upp. Tror jag får avvakta ett tag nu innan ett nytt kommer in igen. Men annars är regnbågen ett alternativ. De sprider sådan färg i karet att det nästan inte behövs något annat i det, förutom inredningen
#71 - 18 december 2009 19:02
MissB skrev:
Jag har precis övertalat min sambo till mitt diskuskar so håller på att startas upp. Tror jag får avvakta ett tag nu innan ett nytt kommer in igen. Men annars är regnbågen ett alternativ. De sprider sådan färg i karet att det nästan inte behövs något annat i det, förutom inredningen

Jag tycker du ska skippa Discus och skaffa regnbågar :) Har man skaffat regnbåge vill man inte ha annat *leR* Du kan alltid byta regnbåge om du tröttnar :)
Kan använda som "starta upp fiskar" ;) *hihi*
Bilagor:
#72 - 19 december 2009 09:33
Åh, naturligtvis blev fenorna trasiga av bråket, det har jag koll på. ^^ Det vara bara när de trasig bitarna blev vita och liksom... slemmiga som jag började ana oråd. Tack för saltreceptet. Vi får se hur allt ser ut när jag kommer hem igen.

Annars tänker jag inte göra så mycket åt det. Bråka och stoja måste de få göra som alla grabbar och rangordningen är nog etablerad nu hur som helst.

Och jajemän, Miss B! Kör på regnbågar. Du kommer inte att ångra dig. ; )
Bilagor:
#73 - 19 december 2009 19:00
Hoppas det har läkt tills du kommer hem, de läker riktigt fort. AHde två platy som jag fick med ett akvarium och de hade knappt några fenor därbak. efter ca 2 veckor hade de fått tillbaka sina fenor. Såg ut som någon fisk varit på och tuggat på de.
#74 - 20 december 2009 17:52
Borta bra... som man säger. ^^

Nu är jag hemma igen! Knallade in genom dörren och fram till de två skvalande karen för att finna en redig klase äppelägg i det ena - sedan ett gäng mycket pigga räkor (som jag trodde var förlorade, inklusive en C.Black) och fem tunna små regnbågsbarn i det andra.
[ATTACH]25817[/ATTACH]
[ATTACH]25821[/ATTACH]
Det är tamesjutton inte Roligt att försöka få kameran att hitta fokus på de små larverna! O_o
[ATTACH]25819[/ATTACH]
Men de är bedrövligt söta. XD
Ska låta resten av klasen hänga kvar till imorgon, men sedan åker äggen som inte kläckts ut i sopkorgen.

Alla fiskarna mår finfinemang dessutom, inklusive herr Trifasciata vars fena visserligen inte läkt helt (det vore väl närmast ett jesusmirakel) men den vita svampigheten har försvunnit och han verkar kaxig som vanligt.
[ATTACH]25820[/ATTACH]
#75 - 20 december 2009 18:47
I vilket kar har du räkorna? :)
Vilken söt bild på ynglen :) Så såg min ut men han hade en längre vit sträck på huvudet, nästan som rejsränder *skratt*

Titta vad fin herrens fenor har blivit =) vem är herren i akvariet igen ;)
#76 - 20 december 2009 18:50
fina bilder på räkorna
#77 - 20 december 2009 19:14
Räkorna går med regnbågarna, det var därför jag var så övertygad om att de strukit med. Förbaskat glupska fiskar det där. ^^
"It moves! I have to eat it!"
De är inte så stora nämligen, även om den största är någonstans omkring 1,5 - 1,7 mm vid det här laget.

Vitt streck? Jag ska hålla utkik för att se om de förändras de kommande dagarna. Skulle tro att de kläcktes igår eller idag.
Och självklart är han herren på täppan på nytt! ; ) Hårdingen.

Tack Jakob!
#78 - 20 december 2009 19:34
Skönt att herr Trifasciata börjar läka ihop så fort, man blir ju lite nojjig när man står med näsan framför akvariet och ser sina fiskar fara illa... Själv köpte jag en till äppelsnäcka idag och det första min Kakaduahanne gjorde var att ta en smakbit på stackarn - gah!

Tänkte på det du sa om dina räkor - jag är lite sugen på regnbågsfisk till akvariet, men ger de sig på mina Amanoräkor så vette fan...jag gillar mina räkor! :) Är det bara räklingar de ger sig på är det väl ok, men amanon är ju några centimetrar...eller äts de upp bit för bit så att säga?
#79 - 20 december 2009 19:42
Jag blev mycket lättad. Inte minst med tanke på vilket besvär jag haft med att få tag på just den firren.
Äppelsnäckorna brukar klara sig finfint dock. Jag är säker på att din ska överleva en kaxig kakadua och lite mer därtill! ^^ Tycker det verkar som om det är lite "nyhetens behag" över att mucka med sniglarnas spröt.

Åh, om dina räkor är såpass stora tror jag inte att det är några bekymmer. Mina var just över centimetern när jag köpte dem, och några stycken har säkert fått sätta livet till.. Men de har visst lärt sig av sina misstag och flyttat in bland stenskrovlet nu. Passar fint - det är ju där i mossan jag vill ha dem! XD
Och om inte annat kan du skaffa trådfenor. Små skitfina regnbågar!
#80 - 20 december 2009 20:19
Jo, trådfenor står på insköpslistan faktiskt! ;) Rådfrågade med personalen idag vad lämpligt foder kunde vara till de små munnarna. Men jag är allt lite sugen på de stora bågarna också...:) Men nästa inköp ska bli lite otocinclus för nu börjar algerna dyka upp, speciellt på rutorna.

Studerat akvariet de senaste 30min och den jävla kakaduan har attackerat en och samma snäcka tre gånger! Alltså den jag släppte i förut. Har några snäckor sen förut och har funderat på varför de har varit inne i sitt skal så mkt senaste veckan och har nu således räknat ut svaret...:( Undrar hur länge nyhetens behag ska vara...haha. Jag funderar på om jag matar honom för lite, för han är riktigt glupsk och tuggar på allt han ser - rötter, blad, ja och mat då...och snäcktentakler..Han har nog varit en kulfisk i sitt tidigare fiskliv...

Nåja, klarar sig äppelsnäckorna hittills så är det väl ok.
#81 - 20 december 2009 22:18
Mrs Peel skrev:
Jo, trådfenor står på insköpslistan faktiskt! ;) Rådfrågade med personalen idag vad lämpligt foder kunde vara till de små munnarna. Men jag är allt lite sugen på de stora bågarna också...:) Men nästa inköp ska bli lite otocinclus för nu börjar algerna dyka upp, speciellt på rutorna.

Studerat akvariet de senaste 30min och den jävla kakaduan har attackerat en och samma snäcka tre gånger! Alltså den jag släppte i förut. Har några snäckor sen förut och har funderat på varför de har varit inne i sitt skal så mkt senaste veckan och har nu således räknat ut svaret...:( Undrar hur länge nyhetens behag ska vara...haha. Jag funderar på om jag matar honom för lite, för han är riktigt glupsk och tuggar på allt han ser - rötter, blad, ja och mat då...och snäcktentakler..Han har nog varit en kulfisk i sitt tidigare fiskliv...

Nåja, klarar sig äppelsnäckorna hittills så är det väl ok.

Testa med att mata lite oftare, i små små mängder. =)
#82 - 20 december 2009 22:25
Trådfenor kan vara duktiga på att ge sig på andra fiskar med långa fina fenor, de ska vara de enda i karet som har fina fenor *Skratt*

Pseudomugil gertrudae och Pseudomugil furcatus är mina favoriter =) och de är lätt lekta med :)

Det blir lätt 50 st av nån av de ovan i mitt regnbågskar :)
#83 - 21 december 2009 09:16
Ja, jag står i valet och kvalet mellan trådregnbågarna och pseudomugilarna...jag kan inte ha bägge sorter så jag får se hur jag gör där. Trådfenorna har ju så fina fenor när de väl spärrar upp dem, medans jag gillar de små gulorange fenorna runt pseudomugilarnas huvud.. Jag får studera bägge sorterna när det väl är dags och se vilken som vinner :)

jo, det har blitt att jag matat oftare, men det känns fel eftersom karet är ganska nystartat, menmen..värderna är bra och jag har kört extra länge med bakteriekultur bara för att..

Hur stora är dina regnbågsyngel nu, Pickles? Växer de så det knakar? Hur många har du räknat till? Sen hade du fått snäcklingar också? :)
#84 - 21 december 2009 09:33
Jag tror inte att man behöver bekymra sig särskilt mycket över speciellt foder för små munnar. De flesta ser till att få i sig det de behöver i alla fall - mina galaxysar är ett bra exempel. Tjocka och stinna hela högen trots att de har regnbågar och hysteriska siameser att konkurrera med.
Man blir kanske som man umgås även när man är fisk. XD

*Skratt* Och vilken liten sate till kakadua du verkar ha. Men å andra sidan är det de taggigaste som ofta blir snyggast. ; ) Snäckorna är nog tillräckligt kloka för att komma fram ut sina skal nattetid istället om han trackar dem för hårt.

Vill man sedan mata mer trots att karet är relativt nystartat (*är skyldig mängdmatare*) kan man helt enkelt bjussa på några fler små vattenbyten i veckan.

Ynglen har inte växt så herrans mycket sedan igår, men de är väldigt aktiva nu. ^^ Bara fem stycken - resten av rommen hade blivit lite sunkig över helgen då jag var borta och inte skötte vattenbytena skulle jag tro. Men det räcker. Då kanske jag kan klara alla (!) fem istället. ; )
Snäckisarna (i det andra karet) har lagt ägg, men den är inte kläckt ännu förstås. Tar visst lite tid.
[ATTACH]25855[/ATTACH]
(Vi ska inte ens BÖRJA spekulera i varför Pickles höll på att katalogisera den bilden i XXX-mappen.)
#85 - 21 december 2009 22:23
Hehe, klasen ser lite stinn ut...redo att brisera närsom ;):D;)
#86 - 21 december 2009 22:25
Tack för de goda råden förresten, blev lite...distraherad...av bilden :p
#87 - 23 december 2009 09:24
*Skrattar* Den är hopplös den där bilden, men jag svär att det var den enda vinkeln som var fotograferbar.

Annars måste jag påstå att de är lite långsamma på att växa, de små liven. Men man är väl otålig kanske. ^^ Matar dem med liquifry och -jäklar- i gatan så populära de dropparna är bland storfiskarna.
Gott tips om ni vill ge dem lite extra julgodis.
#88 - 23 december 2009 09:32
Ahahahaha!! Vilken härlig bild *skratt* du borde ha en tomtemössa på den ;)

Ja rengbågsfiskarna är inte snabba av sig att växa, det tar tiiid. Incicus tar väl ca 3 år innan de kommer upp i en fullvuxen storlek. (vad jag har fått höra)
#89 - 29 januari 2010 13:52
Hoppsan!

Det var värst vad jag har försummat den här stackars tråden! Inte för att det inte händer någonting förstås, men för att det är så det går i livet. Upp, och sedan ned. Med årstid och väder skiftar intresse och rutiner. ; ) Det vet alla.
Huur som helst har det skett en del förändringar. Mina små galaxy började troppa av en efter en, och utan att veta vad som egentligen gått galet med dem fixade jag en egen liten balja åt dem för att minska stressen. De verkar trivas där, även om jag måste säga att jag rynkar på näsan åt det "inbyggda" filtret. Vilken fånig grej!
[ATTACH]27037[/ATTACH]
Japp! de gömmer sig bakom träbiten. ^^

Vidare flyttade jag över mina små yngelrackare också, men efter en parningsresa med hunden har de bevisligen gått åt. Synd, men bättre lycka nästa gång som man brukar säga!
Jag passade också på att rensa lite i djungeln (Bokstavligen! Puh!) när jag kom hem, och resultatet blev sisåhär:
[ATTACH]27043[/ATTACH]
[ATTACH]27051[/ATTACH]
[ATTACH]27056[/ATTACH]
Jag behöll vallorna i framkant bara för att jag liksom.. gillar känslan. Dessutom tror jag bestämt att alla firrarna uppskattar dem.
Ah! Och så, eftersom det verkar som om de gula snäckorna vill lägga lite fler ägg flyttade jag dem till karet med "öppen kant" och pluppade över de tillvuxna rosa typerna till regnbågsbaljan. De kommer verkligen till sin rätt där!
[ATTACH]27052[/ATTACH]
[ATTACH]27053[/ATTACH]
Och så lille blå! Är han inte makalös?
[ATTACH]27054[/ATTACH]
[ATTACH]27055[/ATTACH]

Jajemän! så ser det ut. *Ler*
Vidare har jag Starkt funderat på att byta ut sanden mot ett mörkare bottensubstrat och stenarna mot rot. Men vi får se, vi får se. Först ska här planeras för lite fisk. För nuvarande går trots allt bara bågarna, Gibbe och siameserna i karet, så det känns som att det finns gott om plats!
Trådfenor kanske? ^^

Also, there will be some new plants comin'.
#90 - 29 januari 2010 15:14
Åh! Vallor någon, förresten? Jag ger gärna bort. De ligger och trasslar i en hink för tillfället.
#91 - 4 februari 2010 18:38
Right!
Jag var in på zoobutiken (erna? Plural.) idag för att köpa lite växter och rötter. Men som vanligt kommer man inte riktigt hem med det man tänkt sig, vad? XD
Det hela slutade med ett inköp av ännu ett boesmani-par. De är småtttingar och stirrar med stooora gula ögon på sina äldre likar än så länge, men med mitt hysteriska matande har jag en bestämd känsla av att de kommer att växa som liktornar. *Flin*

Åh - och vad som DESSUTOM hände. *Host* Jo, jag ska ju egentligen försöka hålla mig till en asienbiotop...men... alltså.. *Petar i sanden med tårna* .. de hade sådana Fina nuggets (med stort F) så jag kunde inte låta bli!
[ATTACH]27241[/ATTACH]
[ATTACH]27242[/ATTACH]

Sååh there! Skäms, Pickles!
Jag ska ta ett kort eller två på de andra små raringarna också, men vattnet är lite mjölkigt efter planteringarna och de är hemskt blyga. Så vi har sagt godnatt och släckt lampan.
#92 - 4 februari 2010 18:43
Pickles skrev:
Right!

Jag var in på zoobutiken (erna? Plural.) idag för att köpa lite växter och rötter. Men som vanligt kommer man inte riktigt hem med det man tänkt sig, vad? XD

Det hela slutade med ett inköp av ännu ett boesmani-par. De är småtttingar och stirrar med stooora gula ögon på sina äldre likar än så länge, men med mitt hysteriska matande har jag en bestämd känsla av att de kommer att växa som liktornar. *Flin*

Åh - och vad som DESSUTOM hände. *Host* Jo, jag ska ju egentligen försöka hålla mig till en asienbiotop...men... alltså.. *Petar i sanden med tårna* .. de hade sådana Fina nuggets (med stort F) så jag kunde inte låta bli!

[ATTACH]27241[/ATTACH]

[ATTACH]27242[/ATTACH]

Sååh there! Skäms, Pickles!

Jag ska ta ett kort eller två på de andra små raringarna också, men vattnet är lite mjölkigt efter planteringarna och de är hemskt blyga. Så vi har sagt godnatt och släckt lampan.

Man skall inte skämmas för sånna fina fiskar ;):D
Bilagor:
#93 - 4 februari 2010 18:56
*Skrattar* Nej, givetvis inte, men jag kan gott få skämmas över min bristande karaktär. Jag skulle ju ha Haramalar, inte Nuggets!
Det är som att stå framför godishyllan på en fredag då man inte ätit något på hela dagen. "jag VET att jag inte borde..... Men..".
#94 - 4 februari 2010 19:01
Ja, när man kommer in i en välsorterad "fiskaffär" så blir man som barn i en godisaffär, den vill jag ha och den och den....
#95 - 4 februari 2010 21:18
Ohja! Jag känner igen känslan. Det är på sätt och vis tur att det inte är en särskilt billig hobby faktiskt, annars hade vi varit översvämmade allesammans. ^^
#96 - 4 februari 2010 21:23
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVE!!! bilderna och Nuggets :) De är sååå fina, hur stora är dina? :)
Jag håller med, harmalarna är snygga men nuggets liiiite snyggare *ler*
#97 - 4 februari 2010 21:31
Jag köpte faktiskt bara en Nugget till att börja med, men visst ÄR han fantastiskt fin? Gibben gav mig onda ögat "Inte en mal Till?! *SUCK* Ät min stjärt!".
[ATTACH]27259[/ATTACH]
Den lille pricken är ungefär... åtta centimeter skulle jag tro. På en höft.
*Skratt* Och Boesmanisarna ser larvigt små ut i jämförelse med de andra också, men vi får göda, göda göda och hoppas på det bästa. ; )
#98 - 4 februari 2010 21:43
Vill de bilder på boesmaniarna :D
Såg rengbågsneon idag :) små pytte pytte *love*
#99 - 4 februari 2010 21:53
Jag hoppas att jag ska kunna fånga dem på bild imorgon. *ler* Men de har fått gå till sängs för ikväll. Lite stressade efter resan och omställningen så de ville inte gärna stimma med de 'stora grabbarna'.

Ohhh, Neonerna är fantastiskt fina! De hade ett stim i visningskaret på Arken för någon månad sedan och jag lyckades alltid fastna där som en fånstirrande idiot.
"Vill du ha hjälp med något?"
"Ööööhhh.. näääeh."
XD
Hunden var fruktansvärt trött på mig. "Grisöron, grisöron, grisöron!"
#100 - 5 februari 2010 19:17
Okej!
Naturligtvis har jag inte lyckats hålla labbarna fö mig själv.
Tanken var att bara plantera de nya växterna hipp som happ så att de skulle klara sig tills jag hittat ett per vettiga rötter jag vill ha (efter en resa till Luleå eller Piteå, that is. Skellefteå verkar a slut på träslag. ) men efter ett par frustrerade gluttar i det tomma akvariet bestämde jag mig för att pula ned mina gamla bekanta bambupinnar igen. Bara som utfyllnad, ni vet?
Såväl snäckor som firrar uppskattar dem dessutom. De ger en lite ombonad känsla redan innan de mörknat i vattnet trots allt. *ler*
Så! Även om kameran min av någon anledning vägrar ta klara foton idag lyckades jag i alla fall fånga någon slags 'helhetskänsla' av hur karet (tillfälligt, märk väl, tillfälligt) ser ut.
[ATTACH]27314[/ATTACH]
Malhörnan. De älskar den där "domen" av rötter. ^^ Den ska helt klart få vara kvar.
[ATTACH]27315[/ATTACH]
Sedan den nye gubben jämfört med den gamle.
[ATTACH]27316[/ATTACH][ATTACH]27317[/ATTACH]
He's got some growin' up to do.
Och det var allt! Min lille Nugget är lite blyg och hänger mest under filtret så länge, men han tuffar säkert på sig.
#101 - 7 februari 2010 11:21
Vi fortsätter med fotograferandet trots att det egentligen inte finns särskilt mycket att skriva om saken!
Boesemanisarna har visserligen börjat flörta hejdlöst med varandra sedan jag möblerade om (förändringar verkar trigga vårkänslorna som vanligt ^^) och de röda gör sitt bästa, men det är svårt att vara kärleksfull när det inte finns några honor around. Vi kommer att bli tvugna att göra någonting åt det så småningom.
Herr trifasciata roar sig med att vänsterprassla med Boesemanisarnas brudar, så han verkar rätt nöjd så länge. Jag hoppas att där inte kan bli några bastarder. (för JAG skulle definitivt välja honom om Jag var fisk. ; ) ))
Ah, och lille Nugget har bott in sig och är makalöst aktiv nu. Vilken pigg liten fisk! Lite mager tycker jag:
[ATTACH]27378[/ATTACH]
....och lite luggsliten:
[ATTACH]27379[/ATTACH]
Men snart är han säkert lika rund och go´ och glad som resten av krakarna!
[ATTACH]27380[/ATTACH]

Alles klar! Imorgon ska vi förhoppningsvis iväg till Piteå för att se oss om efter rötter och/eller någon pigg liten stimfisk.
#102 - 8 februari 2010 21:01
Och så har vi handlat lite rötter. Dyra rötter. Hur fan kan lite virke kosta så mycket per skräpkilo egentligen? XD

Det blev lite mangrove från piteå. En rot som såg Enorm ut innan jag dränkte den i växter och en liten pinne som fick haka på bara för att jag hade ett par ören kvar på presentkortet.
Så! Tills vidare ser burken ut såhär:
[ATTACH]27418[/ATTACH]
[ATTACH]27424[/ATTACH]
Ska jag kasta ut bambusarna, tro? Är det bara jag som mot all förmodan tycker att det ser lite tomt ut, trots att jidder som finns på plats?

Och så var jag förbi brorsans ex där det fanns en Endaste liten mosaikgurami som simmade omkring lite tilltygad i ett malawikar. "What the heck!" tänkte Pickles - jag har ju ändå ett asienkar, right? Så hon fick åka med hem... och efter mycket noggran inspektion (misstänkte Hål i Huvudet, men det visade sig bara vara lite elaka sår) fick hon ploppa ned i karet. Hon är väldigt blyg och simmar gärna lite stressat längsmed glasrutan.. men jag har en mycket bestämd känsla av att hon kommer att trivas bättre här. Blir en hane.. Hrm.. *host* Så snart jag verkligen konstaterat att det är en dam. ; )
Svårfotad är hon i alla fall.
[ATTACH]27420[/ATTACH]
[ATTACH]27425[/ATTACH]
Ah, och jag har dessutom efter någon månad succesivt höjt upp tempen igen, och det märks Verkligen skillnad på fiskarnas aktivitet. O_o
Rätt makalöst att se. Från lägsta skiktet i karet har de nu prattlat iväg till Hela ytan igen, precis som vanligt.
#103 - 10 februari 2010 15:30
Yeess! *Gör segergesten*
Tack vare lite hjälp från vännerna på rainbowfish info har jag äntligen fått en korrekt identifikation på min "trifasciata" som naturligtvis visade sig vara någonting helt annat. Har visst varit ute och simmat lite galet med andra ord.

Det är en M. splendida australis - Så nu vet jag vad jag ska skicka efter!

Typiskt att det ska komma fram när jag redan shoppat ett par Boesemani, men utan stimfiskarna har jag en känsla av att jag skulle kunna klämma in åtminstone en hona i alla fall. Karet -ser- i alla fall inte det minsta trångbott ut, och med tanke på hur relativt långsamt de här firrarna växer hinner jag säkert byta upp mig ett par liter innan de är helt fullväxta.
Lever på hoppet!
#104 - 10 februari 2010 15:43
Hello!!

Ditt kar är såå grymt snyggt!!
Jag vet inte om någon har nämnt något om din mal,men den ser väldigt tanig ut och sjuk. Fick lära mig att man måste hålla utkik efter malarna magar, de ska puta utåt och inte innåt, det kan tyda på parasiter. Ha ett öga på den.

ang Guramin så ser det ut som en hona (rundade fenor) men! inte 100. sök på forumet om du hittar om guramisarna. :D
Och självklart! ska du köpa en partner till den ;)
#105 - 10 februari 2010 16:06
Tack! ^^ Det tar sig i alla fall.

Han är rätt mager och knotig, men verkar pigg och glad än så länge. Han får särbehandling och matas direkt i sitt lilla gömsle under pumpen... men jag hoppas verkligen att stackarn inte har parasiter!
Får mig att fundera på om man bör plocka upp pyret och medicinera honom i ett annat kar, kanske?
Om det alls finns medel mot inälvsparasiter?

Man får kanske slänga upp en tråd i malforumet helt enkelt.

*Ler* Trevligt att du också tycker att det ser ut som en dam, den lilla guramin. Svårt att avgöra säkert på en sådan ung fisk bara - så vi ska försöka hålla oss nåååågra veckor till .
#106 - 11 februari 2010 12:22
Ja du har verkligen ett otroligt fint akvarium!!
#107 - 11 februari 2010 12:43
Pickles skrev:
Tack! ^^ Det tar sig i alla fall.

Han är rätt mager och knotig, men verkar pigg och glad än så länge. Han får särbehandling och matas direkt i sitt lilla gömsle under pumpen... men jag hoppas verkligen att stackarn inte har parasiter!

Får mig att fundera på om man bör plocka upp pyret och medicinera honom i ett annat kar, kanske?

Om det alls finns medel mot inälvsparasiter?

Man får kanske slänga upp en tråd i malforumet helt enkelt.

*Ler* Trevligt att du också tycker att det ser ut som en dam, den lilla guramin. Svårt att avgöra säkert på en sådan ung fisk bara - så vi ska försöka hålla oss nåååågra veckor till .

Jag är nojjig efter att 225l vart sjukt, så jag skulle ha placerat malen i en egen behållare, typ 20l akvarium eller petbox med luftpump och massa gömställen. På så sätt skulle man kunna ha koll på malen, mata små mängder men ofta och se om den går upp i vikt eller ej, inte kul om den skulle smitta ner andra malar eller fiskar. Hoppas ialf på det bästa *ler*
#108 - 14 februari 2010 21:01
Vilken tråd!!! Nu blev jag sjukt sugen på regnbågar, vi var liite inne på det när vi var till Kungsbacka och skulle köpa lite fisk till vårat 720l, men tyckte dom var så dyra, nu blev jag sugen på flytta upp allt vi har i 375:an till 720l och skaffa regnbågar där istället...

Jättefint kar och snygga bilder. Hoppas det går bra med malen!
#109 - 15 februari 2010 06:16
Tack så mycket Linda!

Man har rätt att vara lite nojig ibland, Nubi.. men jag har i alla fall varit sävlig som en norrlänning och låtit krabaten gå kvar i karet. Han käkar och flummar runt i vanlig ordning fast är liiite för blyg för att vara tacksam att fotografera.
Vore lättare att jämföra magar och be om åsikter om han ville posera förstås, men jag får så länge nöja mig med att själv tycka att han ser bättre ut. Keep your fingers crossed. ^^

Det är klart att du ska satsa på Asien, Sara! XD Kika in lite på Nubis tråd vettja, hon är också en fena på regnbågar (heehee) och bli inspirerad.
Jag vet inte vad de tar för bågar söderöver, men här brukar de ligga på 100 - 120 kronor/par ungefär. Inte särskilt dyrt. Det är ju bara en femtiolapp per firre.

Ahh, och så har vi skaffat lite mysbelysning om natten! Vilken grej. Min kamera vågade dock vägra mörkerfotografi, så well, det fick bli ett märkligt (mörkligt? Höhöh.) litet videoklipp istället.
Kontrasterna mellan mörkt och ljust är lite fuckade. O_o

Fast jag tycker faktiskt bättre om stillbilder.
[ATTACH]27758[/ATTACH]
[ATTACH]27759[/ATTACH]

Funderar fortfarande på stimfiskar. Hahumm.. någon som har ett trevligt tips på firrar som kan trivas i djungeln?
Edit: Kanske Puntius oligolepis? De såg förbaskat trevliga ut.
Tanichthys micagemmae?
Boraras brigittae?
#110 - 15 februari 2010 11:30
Hej!
Jag älskar belysningen!! Vart har du köpt de?
Älskar ditt kar :D ger mig hela tiden nya ideér och inspiration.

Min personliga åsikt är: Om du vill ha stimfiskar kör på Tanichthys micagemmae. De är läckra och ovanliga :)
Puntius oligolepis blir gigantiska och lär säkert äta upp dina yngel (om några lyckas gömma sig i växterna)
Boraras brigittae är så jävla vanliga och såååå tråkiga. Alla har de i sina kar.
#111 - 15 februari 2010 11:49
*Skrattar* Ärligt? Det är bara en skrivbordslampa för någon femtiolapp som jag köpt på C.O och satt en varm, mjuk lampa i... sedan har jag hängt den över ljusrampen, stött den mot mittstaget och - tadaa!
Om man inte är händig får man leva simpelt. ; )
De blå ljusen är rätt grymma som månsken, men med mitt sedermera tefärgade vatten tycker jag att det varma ljuset blir lite 'skummare' och mildare.

Jag ska definitivt ta ditt tips med mig i fickan och se om jag får tag på några miagemmae - de där barberna såg bara så fräcka ut och fem centimeter LÄT inte så stort.
Vi får se om jag kan hitta någa och liksom bara... ta mig en titt du vet. ^^

Vilken JÄTTEFIN komplimang för övrigt. Den värmde hela vägen in i benmärgen! XD
#112 - 15 februari 2010 11:55
Pickles skrev:
*Skrattar* Ärligt? Det är bara en skrivbordslampa för någon femtiolapp som jag köpt på C.O och satt en varm, mjuk lampa i... sedan har jag hängt den över ljusrampen, stött den mot mittstaget och - tadaa!

Om man inte är händig får man leva simpelt. ; )

De blå ljusen är rätt grymma som månsken, men med mitt sedermera tefärgade vatten tycker jag att det varma ljuset blir lite 'skummare' och mildare.

Jag ska definitivt ta ditt tips med mig i fickan och se om jag får tag på några miagemmae - de där barberna såg bara så fräcka ut och fem centimeter LÄT inte så stort.

Vi får se om jag kan hitta någa och liksom bara... ta mig en titt du vet. ^^

Vilken JÄTTEFIN komplimang för övrigt. Den värmde hela vägen in i benmärgen! XD

Det sättet har jag oxå på mitt 225l. Med en 50kr ikea lampa med frostig glas :) Funkar skitbra.
Samma sak i 70l. Där har jag ingen ramp till akvariet, använder bara en bordslampa och det fer en jätte mysig känsla :D

Har du sett dessa irl?
Eirmotus octozona
Puntius denisonii ---- I know I know inte precis smååå fiskar, men Grymt snygga :D ser ut som en siamesisk dragqueen ;)Puntius rhomboocellatus
Rasbora borapetensis
Puntius nigrofasciatus
Bilagor:
#113 - 17 februari 2010 05:53
Bordslampor får verkligen saker och ting att se ombonade ut, jag håller med. Märkvärdigt nog verkar växterna nöja sig för det mesta dessutom. Go figure! ^^

Av de där är det nog bara den översta jag sett i handeln. Den är stilig, men av någon anledning har jag blivit lite negativt inställd till randiga barber.
Torpeden ÄR dock jättesnygg! Det kan man inte komma ifrån.

*Skrattar* Du inser att du inte gör det här ett dugg lättare genom att komma med fler alternativ? My bad som bad om tips. XD
#114 - 17 februari 2010 09:47
Hahaha! I know, massor av tips gör att man blir helt ställd. Men att försöka hitta alla de snygga barberna och se de irl, det gör en hel del :)

Torpeden, menar du siamesen som klätt ut sid till dragqueen ;) Ja de är snygga.
Har du kollat på Gaffelstjärtarna? :)
#115 - 17 februari 2010 09:52
åh vad du är jobbig, jag hade ju bestämt mig för ett SA kar men ditt är verkligen otroligt läckert! *låter bli att titta på bilderna*

Synd att du inte gillar bandbarberna. Min favorit är helt klart fembandsbarben.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=842&SOK=1
#116 - 17 februari 2010 10:21
Jag får kanske åka upp till Luleå och gå in på akvariecenter helt enkelt. Finns få affärer häruppe som har inne så mycket kul fisk.
Han har säkert en del ögongodis i barbväg att bjuda på. ^^ Men det får i så fall vackert vänta till löningsdagarna. *flin* Annars får vi leva på soppa, jycken och jag, och det går ju inte för sig om hon ska ha smått.

Dragsiamesen ja. XD Torped i allmänmun häromkring. De är verkligen fina.
Och jodå! De hade faktiskt ett par gaffelstjärtar inne när jag botaniserade senast, men de såg verkligen trista ut i sitt kar. Kanske hade nyanlänt?

Guh, det här är så svårt! XD (I-landsproblem? )
Om jag inte skulle gå på asiatiskt gillade jag verkligen kolglödstetran. Men den får bo i ett annat kar en annan gång.

*Skrattar* Man behöver ju inte följa temat slaviskt, Linda. Jag fuskar uppenbarligen med både malar och växter..
Det blir svårare om man har mer specialiserad fisk förstås - och just SA-cikliderna är ju så allmänt griniga.
Du får skaffa en till burk! ^^

I övrigt funderar jag på att hänga ned en 'mopp' så att vi kanske kan rädda några boesemaniägg igen. De tutar på som kaniner i parti och minut men jag är rädd att rommen kvickt blir siamesmat.
Lille gul gillar sin nattlampa.
[ATTACH]27811[/ATTACH]
Och sin gurka! ; )
Morgonen efter:
[ATTACH]27812[/ATTACH]

Jycken ligger mest och flinar medan jag nördar mig framför akvariet.
[ATTACH]27813[/ATTACH]
#117 - 17 februari 2010 14:18
Ja det har du rätt i. Det kommer nog att bli något liknade här känner jag. :P
Så länge de passar ihop så går det ju. Nåja jag får se hur det blir.

Kunde inte låta bli att kolla på den sista bilden! :P Skön Jycke! :D
#118 - 17 februari 2010 14:29
Blir sugen på Gulden ja med :D hade ett par tidigare. De är verkligen fina! :)
Soppa kan man inte leva på ;)
#119 - 18 februari 2010 13:14
Oavsett vad du bestämmer dig för kommer det säkert att bli finfint, Linda! ; )
Man får helt enkelt fundera lite på just Vad det är som gör att man fastnar för den där speciella biotopen, och utgå från det så att man får ett kar man trivs med.
Jycken gör sitt bästa för att charma. ; )

Jag har en absurd lust att stoppa ned mina elritsor som stimfisk, (snacka om biotopsbrott!) men jag tror att de skulle tycka att det var lite ångbastu med tjugofem grader. ^^ Annars skulle de passa så jättebra temperamentsmässigt med bågarna.

Köp ett par, Nubi! Så snart jag är riktigt säker på att min mår fint blir det nog en till.

*Flin* Och leva på soppa kan man! Som en passus har jag precis provsmakat äppelvinet jag satte igång i samband med mitt försök till mäskbaserad CO2, och jag säger bara - vätskebaserad diet here we go! XD

Ah! Fröken gurami fick förresten smaka på Pickles räkmix-special för första gången idag, och tamerackarn om hon inte blev så girig att hon till och med kaxade med de überglupska regnbågarna. Det var en fröjd att se henne kaxa lite efter sitt malawitrauma.
#120 - 18 februari 2010 14:23
Hahaah :) Vad skoj! :) Har du spanat efter en fästman åt din gurami flicka? :)

räkmix här hemma är en favorit! Det blir bråk om jag inte matar tillräckligt., Malarna blir som pansarbilar och röjer allt för att komma fram till räkmixbiten :)
Försök att ge de algtabletter, de RATAR det :(
#121 - 19 februari 2010 02:28
Nej, inte ännu. Jag försöker ju hålla mig tills löningsdagen är här. Det är Betydligt lättare sagt än gjort dock. ^^

Här brukar det vara artemia som får alla fiskarna att gå i taket, men den här damen har tydligen andra preferenser. Bara att fortsätta med det lite oftare så ska hon säkert växa som en raket. XD
*Flinar* Du har skämt bort dem.
#122 - 19 februari 2010 08:04
I know, en heeemsk heeemsk matte jag är ;) *fniss*
#123 - 19 februari 2010 13:43
Jag tror att firrarna lägger in en protest där. XD

Och just det! Jag har naturligtvis inte kunnat hålla fingrarna borta. För det första (ursäkter, ursäkter) var det dags att rensa bland växterna (Igen! O_o)... och för det andra skulle jag ändå sänka vattennivån med ett rejält vattenbyte.
Lika bra att passa på liksom. ^^
Det var verkligen på tiden att ta ur Rotala rotundifolia-buskaget ordentligt. De växte så tätt att bladen förtvinat och gjort den första decimetern på alla plantor i mitten till tråkiga nakna pinnar, dessutom tror jag nu att jag gjort mig av med de sista resterna av trådalgerna som jag haft en liten maktkamp med de senaste två månaderna.
*Victorious!*
Dessutom vet vi ju vad en liten ommöblering gör för regnbågarnas libido. *flin*

Så! Lite bilder för att inviga trådens nya sida.
Gibbe solar sig i snett perspektiv på den stora roten (innan växtrensning)
[ATTACH]27874[/ATTACH]
... och posar för en närbild.
[ATTACH]27875[/ATTACH]
Lilla Gurran är tacksam att plåta (spana in hennes kurvor! ; ) )
[ATTACH]27876[/ATTACH]
Och vår nye boesemanigrabb leker doldis bland vallorna.
[ATTACH]27878[/ATTACH]
Vad gör snäckorna? De är bara tjusiga i största allmänhet.
[ATTACH]27879[/ATTACH]

Bilder på karet i helhet får man först när mjölken lagt sig!
Bilagor:
#124 - 19 februari 2010 14:08
Ooooooooooh såå smygt kar!! :) sånt vill jag ha!!
Din lila snäcka är otrolig snygg! är det lila eller blå? Snygg pleco! :D
#125 - 19 februari 2010 14:13
Tack igen! XD Det blev lite mer städat efter ansningen dock, vi får se om jag kan klicka en bild framåt kvällen.

Gibbe är verkligen ett blickfång. *Ler* Och så väldigt sällskaplig också! De är personliga firrar. Jag får verkligen se till att uppgradera karet så att han kan följa med sedan.
Den lila snäckan är visst någon slags special som jag fick på köpet med min försenade leverans av de rosa. Och där svarade jag visst - den är lila. XD Jag hoppas att de ska värpa fram lite småsnäckor tillsammans framöver så att vi får se vad det blir för färg.
Bilagor:
#126 - 19 februari 2010 14:17
Pickles: Det tror jag med! :) Och därför är det ju så kul att läsa projekttrådar man får så mycket idéer och nya infallsvinklar.

wow vad snyggt det har blivit, du har fått en bra blandning av färger ibland växterna med. Gurran var ju inte helt fel heller!
#127 - 20 februari 2010 10:46
Linda: Absolut! Det är ju därför vi sitter här och hänger dagarna i ända. ; )

Och tack igen! Man är naturligtvis aldrig nöjd, men det är så roligt att se fiskarna komma igång varje gång man varit ner och bökat.
Det är snart dags för ett lite seriösare odlingsförsök! Men först måste jag endera hitta ett till litet kar eller möblera om bland fiskarna på något fiffigt sätt.

Guh! Det är verkligen Hopplöst att få till en vettig helhetsbild. Jag och kameran kommer ICKE överens idag så jag tror bestämt att jag måste hitta på något annat att göra i väntan på mörkret. Blir så mycket mindre reflektioner i glaset då naturligtvis, och förmodligen är jag då utrustad med en mindre portion irritation - och en större utav tålamod.
Dags att flytta räkorna till lilla baljan till exempel, så att elritsorna inte käkar räklingarna stup i kvarten. Det kommer säkert ta sin modiga tid att få fast alla hoppjerkorna! Gör mig säkert mindre retlig. XD
#128 - 20 februari 2010 13:31
Ah. Sådärja. Nu ska vi se. Lite terapeutiskt räkfiske senare är vi godare och gladare och kameran nååågot mer samarbetsvillig.
Räkrackare. ; )
[ATTACH]27910[/ATTACH]

Vad som hänt är helt enkelt att javaormbunken fått flytta ned i skuggan under jätteroten - rotundifolian och vallorna har tunnats ut (Rejält!) ...och eftersom jag passade på att rengöra filtret i samband med vattenbytet blev det sådant flås i karet att jag lät bambupinnarna sitta kvar som förankring till flytäxterna, som annars leker karusell och trasslar över hela burken.
[ATTACH]27911[/ATTACH]
[ATTACH]27912[/ATTACH]
Är det någon som kan hjälpa mig med namnet på de slimma, tjusiga plantorna som står strax framför javaormbunken till höger? De som har glesa blad på långa stänglar.
Det blir definitivt några fler sådana framöver.

Auberginedags!
[ATTACH]27913[/ATTACH]
#129 - 20 februari 2010 19:18
Hello!
Jag vet vad det är för växt och får du ÖVERSKOTT av de så vet du min adress ;)
Det är en svärdsplanta! :) namnet är jag dock osäker på

OM det inte är en svärdsplanta så är det en Cryptocoryne wendtii, 'green'
med lååååånga stjälkar, Kolla i Andrem's tråd, han har köpt sånna :)
#130 - 21 februari 2010 08:14
*Skratt* No problems! Men jag har fortfarande inte sett om jag kan få dem att trivas ordentligt ens.
Och jag insåg igår hur värdelösa de där korten var för växtidentifiering. Det är nämligen varken svärdsplanta eller cryptocyrone vad jag kan se, så vi gör ett nytt försök. ^^
Både stjälkar och blad är rejäla och rätt styva. Jag måste använda sax för att rensa bort eventuella dåliga blad.
[ATTACH]27945[/ATTACH][ATTACH]27946[/ATTACH]
#131 - 21 februari 2010 09:27
Vad för sand är det som du har?

Ska bli kul att få följa dina odlingsförsök senare då! :d

Kan växten inte vara denna fast med mindre blad än så länge?
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=97&SOK=1

Om jag minns rätt så tror jag att vissa av mina blad när jag hade var gröna med och att det berodde på ljuset.
#132 - 21 februari 2010 09:53
Vilket lyx att få rensa bort en massa växter! Jag kommer förbi dig och köper en säck när vi ska upp nästa gång!!!
Visst är Gibbar mysiga, en del av dom i alla fall...
Snäckorna var jättefina, måste nog skaffa såna, kan man ha dom med botior eller är dom grymma mot alla snäckor?
Är guramin en hona? Fortsätt fota och lägga ut du är ju grym!
Bilagor:
#133 - 21 februari 2010 16:11
Jag tänker visst dränka folk i inlägg! Vi skyller på det dåliga vädret. Jag är rastlös. [:o]

Linda: Det är strandsand hämtad från sommarstugan vid havet i höstas helt enkelt. Om jag inte byter till mörkare under vintern hämtar vi nog ett lass till så snart all snö *host* har tinat bort. Jag tycker om att den inte är helt jämn och prydlig.
Jag fick ju fram finfina yngel för ett tag sedan - men det sade 'slurk' när jag vågade sätta dem i samma kar som galaxysarna. O_o Vi får ta det lugnt med nästa kull.

Mjaah.. jag får liksom känslan av att min planta är betydligt Styvare, fortfarande. De där stjälkarna är verkligen hårda med stort H och så är de ju så långa. Där finns dessutom inte tillstymmelsen till något annat pigment än grönt. Men ni är hemskt rara som försöker hjälpa mig!
Nästa gång jag är in på butiken och deras akvariekille är där ska jag ställa frågan tror jag bestämt. Det är ju en hemskt elegant planta. ^^

Sara: Köp något riktigt ogräs som vattenpest eller vallisneria så skall du få se att det blir en hel del växtrensning inom kort. ; ) Men visst - hojta när du ska upp så ska jag se om det inte finns lite grönt att plocka.
Jag tror nog att vuxna äppelsnäckor klarar sig finfint så länge botiorna inte är några trettiocentimetersmonster. De är riktigt vackra och trevliga inslag i alla akvarier!
Guramin? *Hrm* Det har vi inte riktigt bestämt oss för ännu. Hon är ju så ung!

Jag var i alla fall in på affären idag (På vägen till mormor för en kopp kaffe liksom. Finfin ursäkt ; ) ) och skulle handla mig en till gurami. Döm min förvåning när ALLA fiskarna (fanns ett tiotal) såg precis likadana ut som min. Lite tristare och gråare.. men annars fanns det inte särskilt mycket att gå efter. Så jag pekade helt enkelt på den kaxigaste och sa "Den vill jag ha!". Så får vi se.
De är i alla fall otroligt sällskapliga med varandra, och jag tror att lilla gurras liv slutligen blivit kvalitativt. *ler*
Först var hon och pockade på påsen:
[ATTACH]27977[/ATTACH]
Tre minuter efter utsläpp är de oskiljaktiga.
[ATTACH]27978[/ATTACH][ATTACH]27979[/ATTACH]
Och efter alla kuhlitrådar kunde jag inte heller låta bli dessa:
[ATTACH]27980[/ATTACH]
Men de försvann i samma stund påsen öppnades. ^^ Små, små rackare.
#134 - 21 februari 2010 17:13
Humm nu har jag lärt mig en läxa man ska inte klicka på bilder och samtidigt skriva i snabbsvars rutan. Då försvinner allt man har skrivit! ;)

Det ska bli intressant och se vad växten är för något då! :D Den är ju väldigt fin!

Jag tycker inte att du ska byta ut den emot mörkare, den är väldigt fin och ger en väldigt naturlig känsla i karet. Jag gillar att den är "ojämn i storleken".

Åh, vad var det jag sa sist jag var här inne, jag skulle inte titta på bilderna.
Snart måste jag nog äta upp mina egna ord ang guramis.. Tur att jag bara har skrivit detta på nätet och inte papper då. Fast iofs är nog en dataskärm mera svårsmält än papper.:d:d
#135 - 21 februari 2010 17:21
Kan växten vara näckrosor??

Kul att du hittade en gurami till din hona, vet du om det är en hane du köpt??
OM de börjar att kyssa varandra så är det inte för att de gillar varandra, mer för att de vill DÖDA varandra. so you know :D

haha, du kunde inte låta bli att inte köpa khuli'sar VIsst är de söta! :D Me like :D
Såg banan och kanel framme idag :D tog tom kort på de, lägger upp det senare när jag hittat kameran *hehe* storstädat idag
#136 - 21 februari 2010 17:35
Linda: Man lär sig något nytt varje dag. ; P

Växten är jättefin tycker jag också! Och det är alltid kul att veta vad man har för favoriter. Jag och Robbs har precis kommit överens om att han har en likadan i sitt kar, men han vet inte heller vad det är. Så nu är det lite prestige att se vem som kommer fram till rätt svar först. *Flin*
Angående sanden ska jag helt klart hålla din åsigt i beaktning! Blir kanske att ta med spaden till stranden i vår igen helt enkelt.

Hehehe! Klart att du ska kika på bilderna! Hur ska du annars kunna bestämma dig för vad du vill ha i ditt kar till sist? *Flirt* Guramisarna är fantastiskt charmiga och, well... *aaaassiiieenn*

Nubi: Näckrosor? Who knows? It's obviously a mystery. XD

*Skratt* Ärligt talat har jag inte en aaaning om huruvida det är en hona eller inte. De ser i alla fall rätt lika ut så jag har en känsla av att det är två av samma sort. De har hur som helst fattat tycke för varandra - inget krigiskt hångel. Bara kärleksfullt tafs med spröten.

De är makalöst söta! Det blir förmodligen tre stycken till när det klirrat till i kassan. Billiga var de i alla fall.

Haha! Städat undan kameran? Så kan det gå. XD
#137 - 21 februari 2010 18:18
honor har en rundare fena på slutet av magen, den vid stjärten, hanar har en spetsigare. Vad har din som du köpt? :)
#138 - 21 februari 2010 18:32
Åh, jag tror att jag har koll på vad som skiljer dem åt... det var bara det att Alla fiskarna i akvariet såg precis likadana ut. O_O Förmodligen var alla honor.... men.... men de skulle lika gärna kunnat vara unga grabbar.
Ungefär som min egen med andra ord. ^^ Ungfiskar, ungfiskar.
Dessa två är i alla fall väldigt lika så vi får se vad det blev i slutänden. Om det visar sig vara två pojkar får vi i framtiden ordna det så att det stämmer.
Jag är helt enkelt nöjd så länge de trivs med varandra även om där knappast blir några småguramis (Jag är rätt säker på att deras adoptionspapper inte riktigt är i ordning. Heeehee..) för det syns verkligen att de interaktiverar med varandra.
#139 - 21 februari 2010 19:14
här försöker man styla lite ;) Jag läste precis om fenorna :) Visade sig att man kan följa fenorna på fler fiskar, så man kan se skillnad på de.

du hur stor var Kuhli ålen??
#140 - 21 februari 2010 19:20
Jag köpte två små ålar. Sisådär tre-fyra cemtimeter långa och kanske fem-sex mm... säger man 'tjocka'? ^^
#141 - 21 februari 2010 19:21
Pickles skrev:
Jag köpte två små ålar. Sisådär tre-fyra cemtimeter långa och kanske fem-sex mm... säger man 'tjocka'? ^^

Hahha :) mm tjocka...eller brett?
Så söta!
Fick se fullvuxna i torsdags. de var lika tjocka som en prinskorv och 12 cm långa :D. De är 3 år gammla.
#142 - 21 februari 2010 20:53
*Skratt* Jag antar att vi får säga 'breda' de ser ju mest ut som halvplatta band. Små och KVICKA är de i alla fall. Mycket söta. Jag såg dem undersöka auberginen i nattlampan nu. ^^
Haha! Jätteålar! Det vore jättehärligt att ha så stora. Jag ska göda mina och skapa Broilerkuhlis!

För övrigt - jag handlade på Arken Zoo den här gången. Det är inte min vanliga handlare så jag gled runt där en stund (öppet söndagar - vilken grej! XD ) och såg så småningom att de hade Golden nuggets inne de också.
Jag köpte min för drygt trehundra spänn.
De här kostade femhundrafemtio!
I samma stad!? Hur i allsin dar kan det gå ihop? SÅ stort är inte Skellefteå.
#143 - 22 februari 2010 13:53
Det är helt sjukt vilka varierande priser fiskaffärer kan ha!!
Kanske viltfångade eller egenodlade, vet inte varför det ska skilja så mkt i pris.

Köpte mina Golden för 130kr st.
#144 - 23 februari 2010 06:53
Meh! Om jag hade fått tag på dem för det priset hade jag kunnat köpa minst två på en gång. Oh well.. Det är kanske lite dyrare med norrlandsfiskar helt enkelt. ; )

Här är det i alla fall alltid sådan full fart på allt och alla om morgonen efter ett hysteriskt tidigt delvattenbyte! Vet jag inte VAD alla vattendjur fått för sig. Kuhliålarna sprattlar runt som två raketsnören över hela karet och malarna myser.
Ögonblicksbild. ^^
[ATTACH]28022[/ATTACH] [ATTACH]28023[/ATTACH]
Dessutom är det lekdags för regnbågarna igen. På gott och ont! Jag har precis sett att australishanen och det äldre boesemaniparet har någon slags menage a troi på gång, och det verkar som om fel grabb faktiskt lyckas befrukta äggen.
Jag tror inte att jag fiskar upp dem rommen dock. Hybrider är nog spännande, men jag tror inte att det är något jag vill ha. ^^
Med andra ord får jag nog välja Vilken av de två arterna jag ska ha i framtiden, även om jag har en känsla av att Australis skulle hålla sig till sin egen hona om det fanns en i närheten.
Kanske lite dumt attt chansa?
Lyckades äntligen fånga den blyga lilla honan på bild. Jämföra?
[ATTACH]28025[/ATTACH] [ATTACH]28026[/ATTACH]
Oh, och på tal om intressanta par hade även snäckorna en liten kramstund i gryngingen. XD Det här är en blandning jag inte har något emot.
[ATTACH]28021[/ATTACH]
#145 - 23 februari 2010 13:15
SUPER fina bilder :D
Haha, gult/lila snäckor, det kan bli INtressant!

Har oxå börjat fundera på vilka rengbågar man kan ha ihop för att inte få hybrider, man vill inte hålla på och korsa en massa rengbågar med varandra. Blir svårt när man älskar ALLA rengbågar :D

Kul att få en bild på skäggis Khulis :)
#146 - 23 februari 2010 18:08
Ja bilden på Khulin var kul! :D Och det samma med snäckorna. Härlig bilder överlag.

Lite jobbigt att de inte har vett att välja rätt partner dock. :P
#147 - 23 februari 2010 20:49
Linda - Hahaha! De är ju samma snäcka, bara olika färger.
Det är som att säga åt en chinees att inte "blanda" sig med en rysk, svensk eller afroamerikansk människa pga av att utseende och färg på huden är inte detsamma.
#148 - 24 februari 2010 05:37
Tack! *Skratt* Jag tyckte också att Kuhlin blev väldigt charmig på bild. XD

Ja! Jag hoppas verkligen att jag lyckas ta vara på äggkokongen från snäckorna så att vi får se om barnen blir fifty/fifty mellan gula och rosa eller vad som händer. Har ingen aning om hur det fungerar med dominanta resp recessiva anlag bland sniglar. ^^

Angående regnbågarna finns det säkert dokument på vilka arter man kan hålla tillsammans utan att riskera att det blir riktig fisksoppa av alltsammans, jag ska se om det går att hitta på nätet. En passande sysselsättning när det är trettio grader kallt ute. ; )

*Flin* Jag tror att Linda pratade om fiskarna, Nubi.
#149 - 24 februari 2010 06:43
Nubi: hahaha.. :P Jag syftade dock på fiskarna som Pickles sa. Fast jag ska komma ihåg deras rättigheter att välja partner fritt till senare. :D
Fast sen kan man ju diskutera hur många fiskar/snäckor/räckor som får välja partner fritt. :D
#150 - 26 februari 2010 15:31
*Skrattar* Får måla små demonstrationsskyltar åt dem med vattenfast färg och se vem som är missnöjd nog att nappa. (Nappa.. Hehehe! XD)

Såh! Idag var jag till stora staden Skellefteå för att ultraljuda min hund (VALPAR! YEY!) och hade lite tid att slå ihjäl efteråt.. så ett besök på djuraffärerna var naturligtvis obligatoriskt. Man vet ju aldrig vad man hittar, right, och jag har ju som bekant varit på jakt efter en stimfisk.
Efter idogt letande bland växterna såg jag dem - torpederna! Himmel i min låda så snygga fiskar!
Sedan såg jag prislappen.... och gick vidare.
Vad jag sedan hittade var ett gäng helt Fantastiska kopparbarber, och de fick följa med hem. ^^ knappt en tiondel av priset. *flin*

De koppas in nu, så vi får hoppas att de snällt ställer upp för fotografering senare.
#151 - 27 februari 2010 10:52
Nu ska vi se - det finns inte så mycket att skriva utöver att jag är mycket, mycket belåten med balansen i karet. Det är fullt av livliga fiskar som temperamentsmässigt kommer överens. Ingen hackar på någon, ingen blir utan mat och ingen verkar anmärkningsvärt territoriell gentemot någon annan.
Utöver kallvattenskaret (som bara innehåller en enda art. Duh!) är det här det mest samspelta akvarium jag haft... så jag är jättenöjd med mina fiskval! XD
Även nöjd med barberna alltså, även om de är svåra att fånga på bild.
Hane
[ATTACH]28088[/ATTACH]
Hona ; )
[ATTACH]28089[/ATTACH]
Och så en av de dominanta grabbarna showing off bland vallorna.... jag VET att bilden är fruktansvärt oskarp, men är inte fisken fantastisk ändå?
Kopparbarben visar sig vara väldigt underskattad.
[ATTACH]28090[/ATTACH]
#152 - 28 februari 2010 15:13
Och helhet. Jag tror att vi lyckats få alla växter att trivas nu också. Allt (utom jobbsituationen, möjligtvis ; ) ) verkar så förbaskat bra helt enkelt!
[ATTACH]28128[/ATTACH]
Och bakre lysröret.
[ATTACH]28129[/ATTACH]

Den svaga mjökigheten kommer dessvärre fram mer markant på fotot än den gör i verkligeheten.... men den FINNS, och jag vet inte riktigt hur jag blir av med den där allra, allra sista grumligheten?
#153 - 1 mars 2010 10:15
åååå mina favoritbarber.. Kopparbarber är verkligen så läckra!! Även honorna med sin mildare färg är så läcker!!

Ditt akvarium är verkligen en stor favorit här hemma! Du har lyckats väldigt bra i mina ögonen.
#154 - 1 mars 2010 12:13
Vad fina barber du hittat! :) tjocka och goa *ler* vad fick du betala för de??
Vad kostade transan-siamesen ;)
Såg en fullvuxen torped i ett 70l kar *snyft* så synd om den! kostade 300kr! O_O
#155 - 1 mars 2010 13:07
Linda: Jag insåg att kopparbarber är fina först när jag såg de här simma omkring bland växterna - man får ofta en sådan orättvis bild av stimfiskar när de visas på display i kala, trista, ljusa kar. ^^ Ångrar mig inte alls.

Och tack! XD

Nubi: Jag vet, och de var FYND! Gav femton spänn styck för dem så egentligen var det synd att han bara hade tio stycken inne. ^^
Torpederna kostade hundratrettio/st och jag hade verkligen inte råd med ett helt stim av dem oavsett hur vackra de var.... men jisses. Trehundra?! O_o
#156 - 1 mars 2010 15:06
Ja vissa fiskar måste bara man se i verkligheten samt gärna i inredda kar som du säger.

15 kr styck var ju farligt heller. Jag kommer inte ihåg vad jag gav för mina men de var köpta privat visserligen.
#157 - 1 mars 2010 18:21
Ah, privathandel är oftast bra mycket hälsosammare för såväl plånbok som fiskar naturligtvis.. men det här tyckte jag var fantastiskt billigt i en värld där man betalar minst förtiolappen för en ordinär neontetra. ^^
#158 - 2 mars 2010 17:14
Jag hade tänkt ha torpederna i 720l,. men när jag såg hur STORA de vart, så minskade jag ner på cm till madagaskar regnbåge. Tyckte faktiskt torpeden var FÖR STOR för 720l.

Pickles finns inte auktioner, fisk auktioner där du bor???
#159 - 2 mars 2010 18:25
Stor för en stimfisk kanske, aye. Lika bra att de är dyra så att man inte blir alltför sugen kanske, för de Är vackra fiskar!

Fiskauktioner norr om dalälven? Du måste skoja! *flinar* Här har vi bara pimpeltävlingar.
#160 - 3 mars 2010 09:17
Ahahah! Sorry att du bor däruppe och ingen vill satsa på fiskintresset ;) *retas*
De är stimfiskar, torpederna. De trivs ialf bäst i grupper och tre fullvuxna, ja då har väl jag inte plats för annat i mitt kar *skratt*
#161 - 3 mars 2010 19:44
Pickles skrev:
Ah, privathandel är oftast bra mycket hälsosammare för såväl plånbok som fiskar naturligtvis.. men det här tyckte jag var fantastiskt billigt i en värld där man betalar minst förtiolappen för en ordinär neontetra. ^^

Jo jag håller med om det var ett bra pris! Så jag tycker nog att du kan klappa dig själv på ryggen och köpa ett par extra akvarierelaterade saker för den insparade summan!:d:d

*kunde inte låta bli*

Mera seriöst: mera bilder vill vi ha! :D
#162 - 3 mars 2010 19:46
JA MERA BILDER **klappar händerna**
#163 - 3 mars 2010 19:48
*klappa händer när du mår riktigt bra* = *klappa händer när mera bilder vi får*

Äh borde återgå till att förbereda inför Stockholmsresan imorgon..
#164 - 8 mars 2010 17:21
Jäh! Vårvindar friska och vi vaknar äntligen ur dvalan! (Alternativt har vi helt enkelt grävt oss upp ur taklavinen som rasade över oss i torsdags. ; ) )

För att vara ärlig har det inte hänt så mycket dock, och utöver en burk kattmynta har jag inte shoppat någonting spännande alls på djurbutiken. *ler* Men saker och ting går sakta framåt likafullt.
För det första har vi fått äppelbarn - de får klara sig själva...jag tänker inte leka amma åt ett gäng sniglar. ^^
Trodde först att jag plötsligt fått en explosion utav skräpisar, men sedan hittade jag den kläckta äggklasen.
[ATTACH]28446[/ATTACH]
Och så har vi lyckats konstatera att den ene av de två kuhlisarna (Har en som är rödbrun, och denna som är lite mer åt det getingfärgade hållet. ^^) är makalöst social och helt enkelt Vägrar gömma sig. Vi ska nog investera i tre till.
[ATTACH]28447[/ATTACH]
Samt att Fröken mosaikgurami med största sannolikhet är Herr mosaikgurami. Spana in den växande, manliga rumpan!
[ATTACH]28448[/ATTACH][ATTACH]28449[/ATTACH]

Vidare har vi planer på att dumpa över ett par barber till räkkaret tillsammans med en äggläggningsmopp nästa helg. De skall matas tills dess, så får vi se om det kanske kan bli lite lek och lite yngel. I stora karet tror jag nog att chanserna för överlevande små är så gott som obefintliga oavsett hur lekfulla (höhöhö) barberna är. XD
#165 - 8 mars 2010 20:54
Vilken fin bild på khuli ålen :D
Ja som du säger, roliga små varelser och mina gömmer sig inte heller så mkt :)
Jag ska skaffa mig fler khulisar och Borneosuckers :D
#166 - 10 mars 2010 21:09
Åh du gör verkligen livet svårt för mig.. Jag har sagt det tidigare men ack du gör mig så sugen på Asien i alla fall!!

Behöver ju två akvarium ju. Ett SA och ett Asien! *S*

Verkligen härliga bilder!!
#167 - 10 mars 2010 21:11
Linda_A skrev:
Åh du gör verkligen livet svårt för mig.. Jag har sagt det tidigare men ack du gör mig så sugen på Asien i alla fall!!

Behöver ju två akvarium ju. Ett SA och ett Asien! *S*

Verkligen härliga bilder!!

hehehe, jupp asien tema är riktigt mysigt :D inte svårt att bli akvariumägare för två akvarium ;)...eller tre....eller fem ;)
#168 - 10 mars 2010 22:05
Pickles skrev:
Jäh! Vårvindar friska och vi vaknar äntligen ur dvalan! (Alternativt har vi helt enkelt grävt oss upp ur taklavinen som rasade över oss i torsdags. ; ) )

För att vara ärlig har det inte hänt så mycket dock, och utöver en burk kattmynta har jag inte shoppat någonting spännande alls på djurbutiken. *ler* Men saker och ting går sakta framåt likafullt.

För det första har vi fått äppelbarn - de får klara sig själva...jag tänker inte leka amma åt ett gäng sniglar. ^^

Trodde först att jag plötsligt fått en explosion utav skräpisar, men sedan hittade jag den kläckta äggklasen.

[ATTACH]28446[/ATTACH]

Och så har vi lyckats konstatera att den ene av de två kuhlisarna (Har en som är rödbrun, och denna som är lite mer åt det getingfärgade hållet. ^^) är makalöst social och helt enkelt Vägrar gömma sig. Vi ska nog investera i tre till.

[ATTACH]28447[/ATTACH]

Samt att Fröken mosaikgurami med största sannolikhet är Herr mosaikgurami. Spana in den växande, manliga rumpan!

[ATTACH]28448[/ATTACH][ATTACH]28449[/ATTACH]

Vidare har vi planer på att dumpa över ett par barber till räkkaret tillsammans med en äggläggningsmopp nästa helg. De skall matas tills dess, så får vi se om det kanske kan bli lite lek och lite yngel. I stora karet tror jag nog att chanserna för överlevande små är så gott som obefintliga oavsett hur lekfulla (höhöhö) barberna är. XD

Vilka fina bilder, på ett jättefint akvarium. Visst är de fina Kuhlisarna? Har haft 4 stycken i några veckor nu och sedan de boat in sig, de var lite blyga i början, är de framme i stort sett hela dagarna. :)
#169 - 10 mars 2010 22:06
Nubi skrev:
hehehe, jupp asien tema är riktigt mysigt :D inte svårt att bli akvariumägare för två akvarium ;)...eller tre....eller fem ;)

haha verkligen inte, fast jag undrar om jag inte skulle bli sambolös vid 5 akvarium. :d:d
#170 - 11 mars 2010 11:56
Nubi: De är verkligen lätta att bli förälskad i när de bökar med sin skäggiga näsa och runda kinder. *ler* Det blir som sagt tre till vid nästa resa in till Arken - eller valfri butik som har några intressanta exemplar inne.
De verkar vara väldigt duktiga på att rensa sanden också, nästan som corysar! ^^

Linda: Du vet att jag tycker som Nubi. *flin* Satsa hårt och skaffa två om du inte kan bestämma dig. ; )

Dexter: Tack så mycket! Och jajemän, de är charmiga små varelser. Akvariet har visat sig bli mer av en livlig asienbiotop (med reservation för malkrakarna.) än ett artinspirerat kar.. men vi är långt ifrån missnöjda. *ler*
#171 - 11 mars 2010 12:03
Efter ett rejält vattenbyte idag har jag fått konstatera att - jisses! Det är verkligen Många snigelbarn bland växterna XD - och att det kommer att krävas mycket jobb för att hålla vattnet 'lagom' gult.
Blomkål är dessutom nya favoriten. Gibbe (som förmodligen är en 'Gibban'?) är på väg att ta sig en smakbit.
[ATTACH]28496[/ATTACH]
Snigelsnuggle ur ett fylleperspektiv. ; ) De är produktiva... och så en tjockisbarb. ^^
[ATTACH]28497[/ATTACH][ATTACH]28498[/ATTACH]
Snabelsnuggle, och herr Nugget makes a rare appearance.
[ATTACH]28499[/ATTACH] [ATTACH]28500[/ATTACH]

Jag var på väg att ta en helhetsbild igen, men det speglas liite för mycket såhär tidigt på dagen. Rackarns!
Vidare har en bekant uttryckt en önskan om att få adoptera mina siameser... jag överväger det med viss motvilja eftersom de är favoriter, men samtidigt ger det alltid mer plats åt någonting annat intressant. Hahumm..
#172 - 11 mars 2010 14:29
Pickles skrev:
MKT TEXT.............

Jag var på väg att ta en helhetsbild igen, men det spelas liite för mycket såhär tidigt på dagen. Rackarns!

Vidare har en bekant uttryckt en önskan om att få adoptera mina siameser... jag överväger det med viss motvilja eftersom de är favoriter, men samtidigt ger det alltid mer plats åt någonting annat intressant. Hahumm..

[SIZE=5]
MERA RENGBÅGAR :D:D:D:D[/SIZE]
Typ neone...heter de så? små "stimfiskar"
#173 - 11 mars 2010 16:49
*Garv!* Ord och inga visor! Jag är bara lite tveksam till om de ryms, det känns redan som om jag börjat fylla kvoten.
Här bor för tillfället följande firrar:
4 boesemani
1 australis
2 glossolepis
( 7 regnbågar på ren svenska ; ) De är huvudattraktionen. )
10 kopparbarber
2 kuhli
1 gibbe
1 golden nugget
2 mosaikgurami
.... och så 4 siameser som börjar bli rätt rejäla och granna. XD Det är dem kamraten gärna lägger labbarna på.
Oj så mycket det ser ut när man radar upp det på lista såhär! O_o
Tur att jag slipper räkna upp ALLA djuren! XD

EDIT: samt X antal snäckor.. men de räknas inte riktigt. Det är som att räkna bläckfiskar per Moby Dick liksom.
#174 - 11 mars 2010 18:16
på ytan och mellan-nivån av karet är det rätt så fullt, men du kanske kan köpa fler khulisar eller kanske en golden kompis till :D

Måste visa er en sak :)
Kom hem till detta idag *Glad!!*
[ATTACH]28501[/ATTACH]
#175 - 11 mars 2010 18:20
Ett par kuhlisar till är tanken - men JISSES Nubi! Så ROLIGT! XD

Snacka om vårkänslor här i världen! *Highfive* Ge oss det latinska namnet på den där läckerbiten så att vi får kolla upp hur ofta DET händer!?
#176 - 11 mars 2010 18:20
vad roligt :D grattis :D
#177 - 11 mars 2010 18:34
Pickles skrev:
Ett par kuhlisar till är tanken - men JISSES Nubi! Så ROLIGT! XD

Snacka om vårkänslor här i världen! *Highfive* Ge oss det latinska namnet på den där läckerbiten så att vi får kolla upp hur ofta DET händer!?

Latinska namnet är....khulimtrednosglumpiqus...nee skämtar bara.

Sturisoma aureum
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=339&SOK=1

det händer att de leker av sig :) speciellt när man köper en hane och hona :P som lekt tidigare *fniss*
#178 - 1 april 2010 10:26
Det har varit snålt om uppdateringar i den här tråden den senaste månaden, men med valpar och hästar och arbetssökande och whatnot är det alltid Något som måste hamna i kläm. Inte nödvändigtvis skötseln av akvariet förstås, men väl forumskrivandet. ; )
Men nu är det dags! Nu har valparna kommit och jag sitter fängslad i lägenheten medan det droppar regn och is från skyn. Grattis norrland - nu kommer vårslasket!

Så. Det som hänt är lite dramatiskt... men tack och lov inte så eländigt som det Hade kunnat vara. Efter en helg hemma i barndomsvillan kom jag nämligen tillbaka och fann två (!) äppelsnäckor döda i stora karet, så det blev vattenbyte och snabbrengöring av filtret på studs. Allt verkade frid och fröjd. Ingen stank eller andra olägenheter.
Ett par dagar senare blev siameserna sjuka.
Bukvattensot hurra! -_-
Behandling med salt, toalettstolen med de sjuka fiskarna.. och resten klarade sig! Kanske var de sjuka stackarna extra känsliga, kanske hade de nibblat på en rutten snäcka. Vem vet?
Det här innebär i vilket fall att jag bara har En ensam stackars siames kvar, men han ska som tidigare planerat få åka till grannen om ett par veckor och hänger så länge med gibbe. Allas bästis.

Ah! Och så skaffade vi två kuhlisar till förra fredagen. Det fick mig att inse hur mycket mina vuxit under den korta tid jag har haft dem. *skratt* Jag tror att jag matar dem lite väl generöst egentligen.
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1]Liten möter stor, och lyckligtvis var det inte min vackraste snäcka som dog. Spana in färgerna! Ravesnigeln. ^^[/SIZE]
[ATTACH]29158[/ATTACH] [ATTACH]29157[/ATTACH]
[SIZE=1]Och så lite allmänt. De börjar vara så vackra allesammans. [/SIZE]
[ATTACH]29159[/ATTACH][ATTACH]29160[/ATTACH]
[ATTACH]29161[/ATTACH][ATTACH]29162[/ATTACH]
[ATTACH]29163[/ATTACH][ATTACH]29164[/ATTACH]
#179 - 1 april 2010 12:14
oj :O väldigt snyggt :D
Bilagor:
#180 - 4 april 2010 14:00
Men vad synd med de två döda och sjukdomen. :( Men jag hoppas att du nu lyckades få det hela under kontroll snabbt och relativt smärtfritt.

Akvariumet är läckert som vanligt dock. Alltid en fröjd att titta på dina bilder!
#181 - 4 april 2010 18:57
Owaow! vad snygga bilderrrr!
Trist att äppelsnäckorna dog :( Vet du varför??
#182 - 5 april 2010 06:16
Hult: Man tackar och bockar!

Linda: Ohja, det var synd.. men jag är samtidigt tacksam över att det bara högg på siameserna. Låter lite krasst, men på sätt och vis är det plånboken som styr sorgen i akvariesammanhang.
*ler* Och för att låta ännu krassare har jag nog runt femtio småsniglar som står redo att ta bjässarnas plats. Det börjar vara dags att flytta över dem till det lilla karet.

Och Tack! Sist, men inte minst.
#183 - 5 april 2010 06:21
Nubi: Danke! ^^
Inte den blekaste faktiskt. Den gula kan mycket väl ha varit en gammal räv, de var ju stora som golfbollar redan när jag köpte dem... men den mindre? No clue. Det är så gott som omöjligt att se på dem om de mår dåligt i förväg.
Men mycket märkligt att de dog samtidigt.
Ännu märkligare att båda skalen var helt tomma när jag kom hem (de gör sitt som dekorationer på skrivbordet.) och inte fulla av ruttna sniglar. Det är därför jag har på känn att siameserna mumsade på dem.
Rädd att det förblir ett mysterium. *ler* Resten av byket mår i alla fall jättebra!

Jag såg karet ditt på blocket förresten. Hur går det?
#184 - 5 april 2010 16:39
Var glad att du har fiskar som äter/åt upp sniglarna, hade de fått en chans att ruttna i karet, så kunde de ha tagit död på hela karet inom 24 timmar. Sad But True.
#185 - 8 april 2010 09:32
Jag vet! Och nu har jag fått skrämselhicka, så alla stora snäckor har fått flytta till det lilla karet tillsammans med ett par av de små (ville egentligen bara undersöka om de skulle växa fortare där, utan konkurrens från de glupska malarna. ^^).

Jag hittade dessutom en ratt på mitt filter när jag rengjorde det igår. En skitbra ratt! Det visade sig att jag bara haft det på halvfart hittils, så jäklar i gatan vilken sprutt det fick när jag pillade på ratten åt rätt håll.
Regnbågarna är lyckliga, och nuggeten njuter.
#186 - 10 april 2010 15:02
Grattis till rattfyndet och valparna och beklagar fisk/snäckdöden. Annars ser allt som vanligt fin, fint ut!
#187 - 10 april 2010 19:34
Pickles skrev:
Jag vet! Och nu har jag fått skrämselhicka, så alla stora snäckor har fått flytta till det lilla karet tillsammans med ett par av de små (ville egentligen bara undersöka om de skulle växa fortare där, utan konkurrens från de glupska malarna. ^^).

Jag hittade dessutom en ratt på mitt filter när jag rengjorde det igår. En skitbra ratt! Det visade sig att jag bara haft det på halvfart hittils, så jäklar i gatan vilken sprutt det fick när jag pillade på ratten åt rätt håll.

Regnbågarna är lyckliga, och nuggeten njuter.

Visst är det bra med sånna rattar ;) *hahahaah*
#188 - 15 maj 2010 13:10
Här har det inte hänt mycket på ett tag!
Inte nödvändigtvis för att projektet stannat av... ellerväntanulite, det har det visst!
Stannat vid hållplatsen på grund av ekonomiska avhopp och påstigande, fyrbenta passagerare i alla fall. (Läs: minus i kassan och tidskrävande valpar). Det enda jag egentligen gjort sedan sist är att rensa ur vallorna REJÄLT samt inhandla två stycken Fantastiska svärdsplantor!
Annars har fiskarna växt och blommat ut. De verkar trivas förträffligt! Jag hoppas att de kommer att trivas ännu bättre senare i sommar dessutom. Då ska karet uppgraderas ett par hundra liter. Vi ska passa på när skatteåterbäringen kommer och lönen börjar rulla in.

Tills dess har jag naturligtvis ett par bilder att bjuda på! XD
Det kommer ett par på hela karet efter ommöbleringen så småningom.
[ATTACH]30704[/ATTACH]
De röda regnbågarna. Ah. Underskattade firrar utan tvekan - de dansar på det här viset varje morgon och får sina solblanka rygglinjer trots att det inte finns ett enda fruntimmer i närheten att imponera på. Bilden är visserligen oskarp, men firrarna gör ändå sitt i mitt tycke.
Jag leker med tanken på att ha ett stim med Bara röda eller Bara australis i det stora karet. Ingenting annat än sten, jättevallor och javaormbunkar som inredning. Mums!
[ATTACH]30705[/ATTACH][ATTACH]30706[/ATTACH]
Random mys.
#189 - 15 maj 2010 16:26
Alltid lika mysiga bilder! Har själv 3 röda rengbågar och det har slutat med att jag sitter varje morgon med en kopp kaffe och tittar när de dansar. Underbara fiskar! Nästa fiskinköp ska jag försöka hitta 2 honor och 1 hane :)

Har funderat på att köpa ett stimm med neonregnbågar :) De blir inte så stora och de skiftar en del i färgen :)
#190 - 17 maj 2010 19:31
*Ler* Akvariet är faktiskt rätt mysigt som det är nu, så bilderna är tacksamma att ta. Jag önskar bara att jag hade en kamera som hängde med, och att katten inte skulle kladda så förbaskat mycket på akvariet på nätterna. ^^

Jag vaknade för övrigt inte med kaffe på söndagsmorgonen, utan med en galen siamensis i sängen! Den hade hoppat ur karet, landat rakt på huvudkudden och sprätte som en vansinnig spermie för att försöka komma undan inte en, inte två, utan FEM mordgalna jack russels!
Härligt uppvaknande efter en kväll på krogen. ^^
Min kära algätare klarade sig i alla fall helskinnad efter pärsen då en yrvaken matte släppte tillbaka den i vattnet. Puh!

Och ohja. De röda regnbågarna är rätt fantastiska. Ett stimmed sådana eller Australis som sagt. Vilken grej! XD

Neonerna är också skitfina - och du har verkligen plats för dem, så slå till!
#191 - 17 maj 2010 19:55
Ahahahah!! Vilken härlig uppvakande!
Jag har täckglas på mina akvarium ;) *heheh* Skulle ha gett min njure för att ha sett FEM morgongalna JR och en bakisskakis matte *asg*!!

Jo jag har plats, men som det ser ut nu, med ev flytt, så kanske jag inte har plats...
#192 - 17 maj 2010 20:08
*Garv!* Det var en rätt... unik upplevelse. Annat kan jag nog inte säga. XD Fick mig att överväga täckglas igen, utan tvekan.

Flytt? Vardå, närdå, hurdå... varför? Du menar väl inte att bjässekaret blir kvar på den gamla adressen? O_O

Och så Guldis i grönskan förstås. Han har efter idogt matande blivit riktigt tjock och välmående. ^^
[ATTACH]30814[/ATTACH]
#193 - 17 maj 2010 20:13
Så fin han är mot de gröna växterna :D
#194 - 8 juni 2010 19:19
Oookej - nu ska vi se. Anledningen till att tråden legat i träda är inte att det inte hänt någonting. Snarare att det inte hänt något Roligt, så jag har egentligen inte haft lust att skriva om eländet.

Men imorgon är en annan dag, sade en klok människa någon gång - och visst är det så! ^^

Så. Till eländet.
Det började med att en av de röda bågarna blev blek och svullen runt munnen. Alarm! Achtung! Munsvamp! Medecin inhandlades, karet saltades, tempen höjdes och behandlingen påbörjades.
det tog bara ett par timmar innan första firren var död, och så fortsatte det i rask takt trots alla försök att stävja angreppet... så snart en firre visade tecken var det bara en tidsfråga, så jag började fiska upp och avliva allteftersom (de jag hade möjlighet att förbarma mig över - ibland hann de klippa av medan jag var på jobbet.) tills saker och ting avstannade någonstans i mitten på vecka två.

Nu sitter jag med en regnbåge kvar. Min trotjänare Australis.. gibben, nuggeten, de två guramisarna, ett okänt antal kuhlisar och någon siames.
Det är otroligt tråkigt att bli av med såväl fiskarna som individer, som pengar och framför allt månader av tillväxt och skötsel man lagt ned.
... meeen - nu tar vi det lugnt. Karet har fått tid att stabilisera sig igen, elritsorna har tillfälligt fått hoppa ned i tomheten (jag kör ändå vanligtvis utan doppvärmare i alla karen om sommaren.) och jag har istället för att köpa nya fiskar börjat se mig om efter en något större balja.
Gör om, gör rätt.
Det var trots allt planen från början, och varför inte passa på liksom? Vi simmar lugnt så länge, och konstaterar med visst jämnmod att äppelsnäckorna åtminstone inte tagit illa vid sig av traumat.
#195 - 8 juni 2010 19:25
fy fan vilket öde!! jag lider med dig, vet hur det känns när the loved ones går och dör på en :(
Jag tycker du ska satsa på ett 600l :) Då får du plats med mängder av Rainbows :)
#196 - 8 juni 2010 19:32
Usch ja, jag var deppad över akvariet, upptagen med valparna och vårstressen på jobbet. Så blev hästen halt. Ingen panik, allt på en gång! * Ler* Men det löser sig oftast i vatten och just nu skyndar vi långsamt i vår jakt på det perfekta karet. ; )

Sexhundra liter vore en dröm! En TUNG dröm som jag inte vågar utsätta min klena övervåning för... meeeen övre gränsen går vid fyrahundra, och det vore inte så illa det heller! XD
Blir ett stim med Endast australis splendida då har jag bestämt mig för. Något ska han ha för att han överlevde.

I 250 väntar helsvensk biotop.
#197 - 8 juni 2010 20:07
Fyrahundra är bra mkt vatten ;) Och det finns snygga möbelkavarium på 400l =)

Ett gäng med australis splendida lär bli riktigt snyggt! själv är jag sugen på ett stimm med Melanotaenia praecox Eller Pseudomugil furcatus
ett 400l möbelakvarium med bara asiatisk/ rainbow invånare :) *drömmer*

Du som är hästmänniska, finns det höstkött i varubutiker som man köper och äter?
Hur kommer det sig att man inte ser hästkött i frysdisken?
#198 - 8 juni 2010 20:14
Möbeln spelar inte så stor roll bara priset är vettigt så att jag får en rejäl pump! rejäla pumpar är vad som räknas. (snusk!)^^ Resten kan man helt enkelt jobba på.

Splendida är otroligt vackra, och det är ju egentligen dem jag jagat hela tiden. Jag blev bara otålig och började handla innan jag hittat det jag ville ha. Ett typiskt misstag.
Ett kar fullt med Furcatus dock? Mums! Mycket speciellt dessutom!

Det finns gott om hästkött! Vi äter både biff (host, fast biff heter det givetvis inte?) stek och filé från häst ibland. Det är toppenkött och ofta billigare än till exempel nöt - men man brukar vara tvungen att fråga i disken. Det finns sällan i frysen.
Jag tror att de är rädda att folk tar illa upp. ^^
Bilagor:
#199 - 8 juni 2010 20:19
Ett stimm på ca 40 st furtcatus *drömmer* det var det jag en gång var sugen på, men det vart så dom du skrev, impulsköp för de är inte så billiga de små rackarna.

jo här hemma måste det vara möbel, det klär mer tycker jag. och den pumpen jag har, till 720l det är den som aldrig lämnar min sida trotts att jag blir av med 720l. *skratt*

Jag kom att tänka på hästkött häromdagen när vi var och handlade, har sett hästkorv, och smakat, det var gott. Men att det inte finns hästkött, som du säger, folk kan ta illa upp, men då borde väl alla ta illa upp när man säljer
kyckling, lamm, fisk, Kamel (har sett kamelkött), ko, Orm, Struts, Krockodil,

Tycker sånt e larvigt, är det inte bättre att ta vara på köttet istället för att gå och smyga med det.

Kan se hur någon människa lindar in en stor hästfilé i en systemkasse så folk tror att de varit på systemet ;) *asg*
#200 - 8 juni 2010 20:25
Det vore verkligen huuur läckert som helst!
Vad är tanken när du sålt jättekaret? Ett nytt lika stort... kanske större? XD

Det ÄR verkligen bra kött, men vi måste alla erkänna att en kamel inte har samma bruskdjurshistorik i sverige som hästen har. Detsamma går för såväl lamm, ko, gris och kyckling.... men i europa är det vanligare och jag tror att det smittar av sig.
Å andra sidan är det svårt att få tag på Svenskt hästkött (Läs - det är förbannat svårt att köttslakta sin häst) sedan vi gick med i ****** EU. *Ler fint* Men det är en annan historia.
Fråga i disken, som sagt. De kan säkert ta hem det om inte annat.

*Skrattar* Istället för den klassiska bruna papperskassen som förekommer i amerikanska filmer? XD
#201 - 8 juni 2010 21:01
jissis pickles!! jag har tokmissat detta karet jue! vansinnigt snyggt! kul med ett asienkar. ( nästan iaf)

diggar verkligen dina bambupinnar. har en liten ide om att nästa kar blir asien med bambu;)

men väldigt snyggt! otroligt vackert!
#202 - 9 juni 2010 14:09
Pickles skrev:
Sexhundra liter vore en dröm! En TUNG dröm som jag inte vågar utsätta min klena övervåning för... meeeen övre gränsen går vid fyrahundra, och det vore inte så illa det heller! XD

Blir ett stim med Endast australis splendida då har jag bestämt mig för. Något ska han ha för att han överlevde.

I 250 väntar helsvensk biotop.

Men hur blir det då med dalmatins forell? :d

Och ehmn ... bra lite så där By the Way ... JÄTTESNYGGT kar ;)
#203 - 9 juni 2010 20:05
tusiken har snyggt va inte de
#204 - 10 juni 2010 09:24
Pickles skrev:
Det vore verkligen huuur läckert som helst!

Vad är tanken när du sålt jättekaret? Ett nytt lika stort... kanske större? XD(.....text som icke är fiskrelaterad... ;))

Hehe, har redan planer på ett 400l :D (möbelkar m bakgrund) Då kommer ja att tömma 180l invnare och de får bo i 400l.
Inte lätt för jag måste sålla på fiskar, är man bortskämd med ett 720l är det inte lätt att gå ner till 400l har ja insett.

Måste först fundera ut om vi får plats med 3 akvarium i en 2.a på 57kvm. Det känns liite trångt...
Bilagor:
#205 - 10 juni 2010 18:51
Oj! Jag tackar så mycket för alla härliga kommentarer! XD
Och akvariet ser naturligtvis fortfarande trevligt ut växtmässigt trots att det är lite tomt på fisk. Lite ovårdat kanske (mer än vanligt ; ) ) för att jag inte velat vara där och rota... men det tuffar på. Svärdplantorna är Fantastiska. Fotografier att vänta så måningom.

Hannesc - Bambu är the shit! XD

Vimsa - Jag tror heelt säkert att vi ska kunna göra plats för Forellen också. Har ju lovat, och har sett att de stimmar finfint med australis. Är han snäll får han till och med en egen dam! ^^
#206 - 10 juni 2010 18:53
*Ler* Min etta är på 57 och jag har två riktiga kar. Ett litet ett på sidan om..... och så tror jag att jag just köpt ett på 540 liter!? O_O (hur i helsefyr gick det till?)

Är det någon som vet hur det ligger till med försäkringar på så stora baljor?
#207 - 10 juni 2010 19:16
Pickles skrev:
*Ler* Min etta är på 57 och jag har två riktiga kar. Ett litet ett på sidan om..... och så tror jag att jag just köpt ett på 540 liter!? O_O (hur i helsefyr gick det till?)

Är det någon som vet hur det ligger till med försäkringar på så stora baljor?

WHAAAT?!?!?! :D Regnbågarna kommer att ääääääääääälska den nya baljan :D

Beror på vad för försäkring du har, jag har trygghansa och de täcker det mesta. Har plus-valet på försäkringen. De täcker allt. (minus fiskarna)
#208 - 10 juni 2010 19:20
*host* Jag tror faktiskt att jag kommer ta reda på pumpen och sälja karet vidare. Fick hela paketet för 1600:- (om jag får hem det innan helgen är över ^^) och det känns bara liiite för stort för att jag ska veta var jag ska vända mig. Är Livrädd för vikten på golvet i mitt lilla trähus.

Vi ska kolla med Länsförsäkringar imorgon. *ler*
#209 - 10 juni 2010 19:31
Pickles skrev:
*host* Jag tror faktiskt att jag kommer ta reda på pumpen och sälja karet vidare. Fick hela paketet för 1600:- (om jag får hem det innan helgen är över ^^) och det känns bara liiite för stort för att jag ska veta var jag ska vända mig. Är Livrädd för vikten på golvet i mitt lilla trähus.

Vi ska kolla med Länsförsäkringar imorgon. *ler*

Aaah, det kan vara rätt så bra att kolla upp om du måste typ förstärka golvet eller nått. Är det ett möbelkar?
smart att köpa den! se nu till att använda pumpen till ditt 250l :) Fiskarna lär nog älska det nya draget i karet *hihi*
#210 - 10 juni 2010 19:37
Nej, det är ett alukar med aluställning - men jag tror ändå att vi skippar att sätta igång det och håller oss till gränsen tidigare satt. Max 400 liter. Skulle föredra 375.
OM jag verkligen skulle vilja skulle jag ju kunna starta en helsvensk biotop ute i kallförrådet dock. XD

Ohja! De kan leka "Hela havet stormar" hela dagen. XD
#211 - 10 juni 2010 19:49
Hahaha.

Men ett 560l är väl bättre än ett 400l ;)
#212 - 10 juni 2010 19:53
Jag kan prata med försäkringsbolaget och hyresvärden först. SEDAN ska jag svara!
XD
#213 - 10 juni 2010 23:04
Ser grymt fint ut! :) Hur får du det att växa så bra? ;)
#214 - 11 juni 2010 14:28
Tack!
PMDD och kärlek! *skratt* Sedan skadar det naturligtvis inte att vallor är så gott som omöjliga att övertala till att INTE växa. De gror vad man än tar sig till tror jag. ; )

Imorgon hämtar vi jättebaljan! XD
#215 - 11 juni 2010 15:55
Pickles skrev:
Tack!

PMDD och kärlek! *skratt* Sedan skadar det naturligtvis inte att vallor är så gott som omöjliga att övertala till att INTE växa. De gror vad man än tar sig till tror jag. ; )

Imorgon hämtar vi jättebaljan! XD

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii så spännande!! *glad!*
#216 - 11 juni 2010 16:05
Pickles skrev:
Vimsa - Jag tror heelt säkert att vi ska kunna göra plats för Forellen också. Har ju lovat, och har sett att de stimmar finfint med australis. Är han snäll får han till och med en egen dam! ^^

Äsch, du fattade :d Hade tänkt göra dig riktigt konfunderad. Ordlek: Boesmans regnbågsfisk - Regnbågsfisk - Regnbågsforell - Forell! [:o] Kul att han får plats i alla fall, är glad för både forellens och Fias skull, haha. Den ser så malplacerad ut i hennes akvarie ... ;)
#217 - 12 juni 2010 14:54
Nu är karet hemma! Jajemän, det står i förrådet och ugglar i väntan på sin nya ägare. Uppe i mitt lilla kar bubblar det dock på mycket bra sedan jag puttat igång ytterfiltret (som förvisso visade sig vara ett Fluval 403 och därmed nästan en antikvitet ^^ Men det funkar fint sedan jag sagt HEJ till sjutusen slangar utan manual! ) och jag fick mig dessutom en superöverraskning i form av en ljusramp med T5 rör! För kort för jättekaret men Exakt lika långt som mitt.
Tänka sig! Vilken otur. ; )
Det är visserligen kassa rör i det, men sådant fixar man snabbt och lätt! Nu har jag två T5 och två tjockisrör över karet, så det vore väl själva fan om jag inte kunde få ett par lågväxande plantor att trivas också.

Kunde inte låta bli att köpa en växt eller två på vägen hem. *vissel* Får la fota karet senare trots att det ser lite rörigt ut.

Nu ska jag se om jag inte kan byta bort 540 mot ett mindre.

Vimsa: Tji fick du! *Flin* Uteslutningsmetoden fick råda... och eftersom jag och Dalmatin bara pratat om en enda fisk var gissningen inte en högoddsare. ; P
#218 - 12 juni 2010 17:14
Helt hopplöst att fota idag - men såhär ser det ut efter den stora upprensningen och ytterfilter.
[ATTACH]31722[/ATTACH] [ATTACH]31723[/ATTACH]
När fiskarna blev sjuka slutade jag helt enkelt upp med det mesta. Ingen gödning, inga tillsatser.. ingen rensning. Bara vattenbyten och medicinering. Så karet ser ut därefter. *Host*
It will improve though! Jag känner engagemanget komma åter. ^^

Min tjusiga svärdsplanta. Jag hoppas att nya lysrör ska framhäva fläckarna.
[ATTACH]31724[/ATTACH]
#219 - 12 juni 2010 21:07
Vad mysigt med ett eget rum med karen :)

Nu när valparna flyttar har du ork tid till att lägga ner mer energi på karet :)
Vart är bilden på 540l!?

Ytterfilter som ytterfilter. Ett plus när det blir lite mer drag i karet. :) inte sant *ler*
#220 - 12 juni 2010 21:20
*Skratt* Det är sovrummet! XD Jag letar efter en trevlig sittkudde att ha där i hörnet (vanligtvis nallar jag bara en huvudkudde. ^^) så att det hela blir fullbordat.

Och 540 är inte så mycket att se där det står tomt och gapar i förrådet. Men visst ska du få en bild imorrn om du vill!

Det är ljuvligt! Till och med guramisarna som annars tar allt med jämnmod såg ut att småle när havet började storma. *ler* De har ett lugnt hörn bland jättevallorna att dra sig undan till, dock. Satte utblåset relativt nära utsuget så att en tredjedel av karet är... eh... lugna gatan. ^^
#221 - 12 juni 2010 22:18
Låter bra det :)
#222 - 19 juni 2010 08:10
Nu jävlar!
Karet är visserligen en Gröt snarare än soppa just nu, med olika fiskar från olika världsdelar och whatnot.. men det är bara tillfälligt förstås. ^^ Saken är den att jag Äntligen lyckats lägga vantarna på vad som förhoppningsvis är en grupp M. Splendida australis hos Akvariecenter i Luleå. Det återstår att se om jag fått tag på rätt variant när jag hämtar dem. *Nagelbitare*

Sju ungdjur har jag i alla fall skickat efter - de borde rymmas utan bekymmer i väntan på ett uppgraderat kar.

Dessutom har T5-rampen fått nya lysrör. Jag kan nästan Höra växterna sucka av lycka.

Nästa uppdatering kommer sålunda när jag vet vilken dag jag kan hämta hem min lilla regnbågsflock. ^^
#223 - 19 juni 2010 11:15
Nästa uppdatering... utöver ett par bilder förstås. ^^

Som sagt är karet en salig röra då jag skopat över hela gänget ifrån lilla burken också. Det är nämmerligen säsong på spigg och jag vill gärna ha dem i karantän när jag fångat dem, eftersom de ofta bär på parasiter.
Mer än ofta faktiskt.
Det är ganska äckligt.
Men Elritsorna ska få flytta tillbaka dit så småningom och fjärilscikliderna skall få en egen burk.

Hur som helst.
Här är en lycklig fjäril som äntligen börjat färga ut på Riktigt.
[ATTACH]34773[/ATTACH]
Och karet med ny belysning. Kameran verkar inte ha vett att göra så stor skillnad dock. (eller är det fotografen det är fel på? O_o) Katten gillar värmen från ljusramperna.
[ATTACH]34774[/ATTACH]

Och mina regnbågar kommer på Torsdag. Gogo!
#224 - 19 juni 2010 12:27
Nu händer saker och ting raskt dessutom!
Fick telefonsamtal från Umeå angående ett 375l som han gärna ville byta mot mitt 540... sååå.. nu skall det fotas imorgon i dagsljuset och så får vi hoppas att byteshandeln går igenom. Håll tummar och tår! Det vore strålande.
#225 - 19 juni 2010 12:51
Lycka till! Riktigt snyggt kar :)

Pss, jag är i Byske snart och ska fiska, önska mig öycka till! Vädret skulle kunna vara lite bättre
#226 - 19 juni 2010 12:59
Tackebock! *ler* Jag hoppas verkligen att det här funkar. Bågarna VILL så gärna ha ett större kar, och jag VILL så gärna ha mer utrymme till mina 'svennar'.

Puh! du har missat storlaxarnas vecka är jag rädd - jäklar vad de fångat bjässar den här säsongen. Frysen på campingen har varit full. Senast igår fick vi packa ned en lax på 15+ .... men jag hoppas att det finns några kvar till dig, och att du åtminstone ska slippa myggen i regnet. ; )
#227 - 24 juni 2010 14:25
Midsommar! Puh. Förbaskade storhelger till att ställa till det.

Fiskarna som skulle ha kommit idag kommer istället nästa Torsdag - karet vi skulle hämtat före helgen ska vi istället hämta på Tisdag, och så vidare.. och så vidare.
Visserligen matchade förseningarna varandra ganska bra, men jag var ändå mycket nyfiken på att se om mina M. Splendida är RÄTT M.Splendida.
Nåväl.

Tills vidare tänkte jag helt enkelt be om lite smakråd.

Karet som anländer nästa vecka är på 375 liter och skall, är det tänkt, bli en HELasiatisk biotop. Där sitter redan ett par stenmoduler (BTN. En filter) som jag bad säljaren lämna kvar på plats. Som inredning har jag sedan tänkt mig Vallor och javabunkar framför allt. Möjligtvis cryptocyrone också.
Sedan tänkte jag faktiskt framför allt satsa på sten som inredning för att få lite "bäckfeeling".
Stora frågan är egentligen vad i allsin dar jag ska ha på botten? Lite kattsand hade jag tänkt, men sedan då? ^^

Ska jag köra på samma blandsand som jag har i 250, tro? Eller något mörkare?
#228 - 24 juni 2010 20:46
Hej!
Trevlig midsommar :) Om ja glömmer skriva det ;)

Jag tycker bäckfeeling skulle bli perfekt i karet. Tänk dig att istället ha bäcken som "rinner" från ena kortsidan till den andra, ahr man kortsidan fram till framrutan och sen löper bakåt =) på så sätt kan du ha stora javabunkar bakom som gör att det blir en korridor....vet inte om du förstod men jag tror det skulle se super coolt ut :)

ååååh vill ha lgh nu och 400l nuuuuu

Kattsand??? har jag missat nått?
#229 - 1 juli 2010 22:57
Tack och bock - jag hoppas att du hade en trevlig midsommar också. XD

Och gissa vad?! Nytt kar! XD Vi kom precis hem efter en resa som slutade med ett byte. 540 mot 375 med filtermodul. Det är grannt, det är grannt! Men nu är jag tamesjutton slut - har varit igång sedan kvart över fyra i morse för att handha hästar och alla andra kräk, så ikväll händer inte mycket.
Blir till att hämta sand imorgon (jag menade kattsand som växtgödning Under den vanliga sanden, Nubi ; ) ) och ett gäng fiskar i Luleå. Sedan plantering och igångsättning och gud vet vad.
EFTER jobbet. *flin* Dags att hoppa isäng.
uppdatera senare.
Nu: sova.

Kaaaanske förstod ditt inredningstpis, Nubi. ^^ kanske. Kanske imorgon om inte annat.

Du får börja skissa på ditt kar medan du väntar. = )

//zzzzz
#230 - 2 juli 2010 07:49
Coolt, blir säkert himla bra när det är klart! Vad har du spiggen till?
#231 - 3 juli 2010 09:04
Jag har höga förhoppningar på det här karet. *ler* Det är fyllt nu förstås. Vi arbetade med fiskflytt och (det förbaskade!) ytterfiltret till klockan två igårnatt - men jag Gillar resultatet!
Bilder kommer så snart dimman lagt sig såpass att man kan se bakgrunden. *host*

Nu ÄR det tamefan asiatiskt, med två ensamma undantag. De tillfälliga fjärilscikliderna.

De sju M.splendida vi hade beställt blev till tio (man kan la inte lämna tre stycken kvar i butiken heller?) trots att det visade sig att de inte är av samma underart som min randiga snygging. Pfft.. nåväl, man kan inte få allt. DE blir nog juveler när de färgar ut de också.
Han hade i alla fall hemma ett gäng gaffelstjärtar (Pseudomugil furcatus) som jag inte kunde låta bli.. så det blev sju stycken sådana, och i slutänden två mosaikguramis.
Så.
Summan av kardemumman.
10 x M. Splendida ??
1 x M. Splendida australis
7 x Pseudomugil furcatus
3 x siameser
4 x mosaikguramis
3x kuhlisar

1+1 fjärilsciklider.

Här växer jättevallor, javaormbunke (windelöv) och vad jag TROR är cryptocyrone wendtii (brun).

Föllförfisk: Spiggen bor numera i 250 liter. ^^
#232 - 3 juli 2010 19:40
Då ska vi se. XD
Uppstart.
[ATTACH]35122[/ATTACH]
M.Splendida.. lite bleka och fjösiga fortfarande. ^^
[ATTACH]35123[/ATTACH]
Gaffelstjärtar!
[ATTACH]35124[/ATTACH]
.. och.. tja, det tar sig.
[ATTACH]35125[/ATTACH]

Karet är alltså 125*52*55, 375 liter... Pumpen är en fluval 403 (inga taskiga kommentarer, vi kom trots allt överrens till slut.) som sedan ska kompletteras med ett pumphuvud i filtermodulen, och i rampen sitter två stycken powerglo. T5. Vi får se om vi ordnar mer lyse sedan - växtvalet skall medvetet klara eller kanske till och med föredra "lagom" mycket ljus.

Vidare ska jag utveckla möbeln runtomkring så gott det går. Den här står ju i vardagsrummet! Bevare mig väl.
#233 - 3 juli 2010 19:59
Ser bra ut :) Lycka till med möbeln sen.
#234 - 3 juli 2010 20:04
Tack! Och det kan nog behövas. *Flin*
#235 - 3 juli 2010 20:34
Hehe :D Det går nog bra, skönt att man har ett möbelkar o inte behöver göra något eget. :)
#236 - 4 juli 2010 18:28
Zååååååååååååååååååååååå snyggt!!! :D:D
Vart läckert med blått bakgrund. aldrig tänkt på att det lyser upp mkt fint :)

Gaffelstjärtarna är mina favoriter. i 400l ska jag ha runt 30st av de är det tänkt :) då får man se upp så man inte har glumpska rengbågar vars mun är lite stora.
#237 - 4 juli 2010 18:40
Tack ska du ha! Jag tror att det här kommer bli asballt när växterna börjar ta sig efter flytten. XD

Bakgrunden ÄR egentligen svart dock, det är bara grumlet+ljuset och min fjöskamera som gör att det ser blått ut. Nya bilder skall bjuda på sanningen!

De är verkligen bedårande söta. Det ska bli fler i sinom tid. Särskilt hanar. Bara två grabbar av sju fiskar känns lite ömkligt - men vilka fina Ögon honorna har. *flin* Och de klarar sig nog så länge man skaffar exemplar som är lite större. Dessa är 1,5.. kanske två centimeter och verkar inte alls vara påtänkta som mat.

Makki - Varför göra det lätt för sig? ; P
#238 - 4 juli 2010 19:09
Sedär!
[ATTACH]35143[/ATTACH]
Ett par av bågarna har börjat smyga fram med lite färg och vattnet är... relativt klart. (tror att vi har lite grummel i kranvattnet faktiskt. 250 såg trots allt också ut på det här viset större delen av tiden.
Det mörka hörnet till vänster hemsöks av en liten modul och ett gäng flytväxter som gör att det ser tokmörkt ut. Ah - och jag var tvungen att släcka ned ett lysrör för att få en vettig bild, så alltsammans är lite ljusfattigt. Men skam den som ger sig. En vacker dag ska vi också ha kristallklart vatten!
[ATTACH]35144[/ATTACH][ATTACH]35145[/ATTACH]
#239 - 4 juli 2010 19:30
FINT ;) Haha jaa exakt varför göra de lätt för sig :D Hade jag kunnat bygga så. Men kanske blir tvungen till o göra nå efter sommarn eftersom jag ska köpa ny belysning och då ryker täcklocket som jag har nu och ska på med täckglas och t5-armatur. Fast kanske kör med hagen-glos rakt på glaset bara, men hade varit fint som med en kant eller hur jag ska förklara det :)
#240 - 4 juli 2010 20:17
Tack! ; ) Blir bättre när det lummar till sig.

Och vi ska egentligen inte bygga en seriös möbelkarsmöbel, jag vill bara gömma aluställningen och rama in underverket lite. Broder har lovat att hjälpa till med en ramp, och så målar vi nog ramen svart.
Blir finfint i slutänden tror jag.

Åh, en kant ska la inte vara så knepigt att fixa. Om inte annat finns det många trådar här på forumet som behandlar snygga rampbyggen.
#241 - 5 juli 2010 08:18
Okej, det låter ju perfekt :) För mig blir det nog svårt att fixa bara en enkel kant också eftersom jag har välvd ruta. Men får se.
#242 - 5 juli 2010 17:34
Pickles skrev:
Sedär!

[ATTACH]35143[/ATTACH]

Ett par av bågarna har börjat smyga fram med lite färg och vattnet är... relativt klart. (tror att vi har lite grummel i kranvattnet faktiskt. 250 såg trots allt också ut på det här viset större delen av tiden.

Det mörka hörnet till vänster hemsöks av en liten modul och ett gäng flytväxter som gör att det ser tokmörkt ut. Ah - och jag var tvungen att släcka ned ett lysrör för att få en vettig bild, så alltsammans är lite ljusfattigt. Men skam den som ger sig. En vacker dag ska vi också ha kristallklart vatten!

[ATTACH]35144[/ATTACH][ATTACH]35145[/ATTACH]

Har sagt det och säjer det igen :D zååååååååååååååå niiiice!! :D nu vet jag hur mitt kar ska se ut ;-)
Dina regnbågar blir inte så stora som de röda regnbågarna ja har, de åt upp mina nya gaffelstjärtar *skratt* glupska jävlar :D
#243 - 6 juli 2010 20:13
Tack ska du ha!*Ler* Jag måste säga att jag är ganska nöjd med grunden - nu ska det bara få växa till sig, och så ska jag skicka efter hara hara malar till botten hade jag tänkt. Kanske. Förmodligen. Duh! Någonting spännande och asiatiskt i alla fall. xD

Nejmen! Sickna rackare. Blir dyr frukost i längden liksom - men gafflar kan ju bli uppåt 5-6 centimeter, visst? Köp större firrar!
Bilagor:
#244 - 6 juli 2010 20:31
Är det en stor rot där i mitten? Ser inte riktigt (glasögondax?;))...
Redigt snyggt kar iaf!
#245 - 6 juli 2010 20:44
Nej, det är en btnmodul.. men du hade ju nästan rätt, inte sant? ; P

Hehe, nå, korten är hemskt mörka och jag inser att jag måste hitta en inställning som fungerar på kameran... men.. Fan ta dessa ljusa sommarnätter, liksom!

Och tack!
Vi har också investerat i ett gäng sådana här flytväxter. Phyllanthus fluitans. (Tack för inspirationen, MiltonJ! ; ) )
[ATTACH]35209[/ATTACH]
Fotograferat i räkburken, but it's still the same. Vi får bara hoppas att mina lysrör är tillräckligt starka för att få rötterna sådär härligt blodröda.
#246 - 6 juli 2010 20:46
Funderade på om det var en modul men den såg kantigare än jag trodde de skulle vara. Min hjärna snurrade ett varv för mycket bara. ;)
Jag har "Oxygen weed" på ingång men Phyllanthus fluitans står helt klart på listan!
#247 - 8 juli 2010 17:37
Åh, "oxygen weed"... är inte det ungefär som vattenpest? Nu blir jag nyfiken - måste googlas! ^^

Så har vi genomfört första vattenbytet, och gissa vad? Vattnet är klart! Det känns mycket trevligt. Jag är mycket nöjd. Dessutom har sändningen av pmdd kommit på posten och växterna har fått sin första dos på ganska länge, det nästan Syns hur bra de mår. Särskilt jättevallan som är så förbaskat snygg i det här högre karet.
[ATTACH]35261[/ATTACH][ATTACH]35260[/ATTACH]
Så ville jag visa en hint av hur olika de är härliga fiskarna är, och så småningom kan komma att bli när de färgat ut helt och hållet. Det finns flera andra varianter, bland annat en jättecharmig rackare med ett brett svart band som ligger över ögat. En banditmask. ^^ Men de ÄR svåra att fånga på bild.
[ATTACH]35263[/ATTACH][ATTACH]35265[/ATTACH]
Sedan fjärilsgrabben förstås, som förvisso inte hör hemma här, men som verkar trivas ändå, samt en blåögd gaffelstjärtsdam.
[ATTACH]35264[/ATTACH] [ATTACH]35262[/ATTACH]
#248 - 8 juli 2010 19:12
Snyggt ;) Bra bilder också.
#249 - 8 juli 2010 20:21
Tack ska du ha! Vi trivs. ^^
#250 - 8 juli 2010 20:49
Jovisst är "Oxygen Weed" väldigt lika vattenpest fast med böjda blad som ger den en stångaktig look.

Vad snyggt karet är! Vallisarna som sträcker sig mot modulen är oslagbart!
#251 - 8 juli 2010 22:03
Jag har googlat och hittat bilder. En riktigt läcker växt - jag skulle Lätt kunna stoppa den i räkkaret! *host* Om det funnits plats, that is. Sedan jag renodlade asientemat blev det bland annat ett par riktigt präktiga svärdsplantor över, som nu Äger (med stort Ä) åttiolitarn. ^^
Du får se till att posta när du fått hem dina så att vi får se hur de ser ut irl.

*Strålar lite* Tack! Det gör sig så himla bra i vardagsrummet! *Stolt akvariemamma*
#252 - 12 juli 2010 11:30
Lite nyheter.
För det första har jag kommit fram till att jag inte ALLS har sju stycken gaffelstjärtar. Nejnej. Jag har FYRA gafflar och tre någonting... någonting helt annat. *skratt* Måste vara snarbesläktade dock, för de är ganska lika varandra.
Här är bästa bilden jag lyckats fånga för jämförelse - inte helt rättvis eftersom det är en hane av den ena sorten och en hona av den andra (om jag hade lyckats ta en bild av gaffelhonorna hade ni förstått mitt dilemma på en gång!) men man anar kanske skillnaden.
[ATTACH]35370[/ATTACH]
Om inte annat håller de tre till på botten medan gafflarna är utpräglade ytskiktsfiskar. Nåväl. The search continues.

Jag har också fått hem min första laddning astaxhantin, färgfoder, idag och ska börja dosera detta till både räkor och bågar. Om ett par veckor får vi se om det är såpass effektivt som jag vågat hoppas.

DESSUTOM (det tar aldrig slut) har jag börjat efterlysa haramalar (hara hara) och hoppas få tag på två eller tre stycken att gå i den här burken.

End of update.

( Jade äppelsnäcka. Också nyhet, även om den är liten. ^^)
[ATTACH]35371[/ATTACH]
#253 - 13 juli 2010 17:22
vilken miss! att få olika gaffelstjärtar! *skratt*
Hanen ser ut som en hane, honan ser inte ut som en gaffelstjärt hona, ser ut som en blåögon, kommer aldrig ihåg vad deheter...kolla på artbeskrivningen på zoopet. de finns här.
Trist! har för mig att de är väldigt närbesläktade. hoppas de inte korsa sig =)

Vad säger butiken?
Bilagor:
#254 - 13 juli 2010 19:37
Sådant händer. ^^ Han hade mycket fisk i karen och allesammans var sådär butiksbleka som de ofta blir. Så det blev lite tokigt!
Är det http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1069&SOK=1 du menar? Det skuuulle kunna vara sådana, men jag är inte säker. De ser överhuvudtaget lite trötta ut - eftersom de håller sig vid botten tror jag att de har svårt att haka på när de livligare firrarna får mat, men vi tar hand om dem och ser vad som händer helt enkelt. *ler*
Har inte pratat med Rolle. Tänkte nämna det när jag är förbi nästa gång helt enkelt, jag var också säker på att det var samma fisk i affären. XD

Åh, och jag har beställt blyxa japonica att ha sådär i framkant på karet. Ska bli roligt om den klarar det fattiga ljuset. ^^
#255 - 13 juli 2010 21:04
Äsch, de var ju läckra fiskar! Det får bli två olika stim om du fyller ut båda arterna. ;)
Köp Tetra Pro ("flingranulat") och smula så ska du se att det sjunker en hel del medan ytfiskarna äter!
#256 - 14 juli 2010 15:35
Ja, de är rätt söta, och jag hoppas att de tar sig... men de är liksom inte intresserade av maten på samma sätt som de andra. Till och med kuhlisarna kommer först. ^^
Blir definitivt fler småfiskar hur som helst. Fler gafflar och, om de här börjar trivas, fler... eh... vad det nu kan vara.

Åh, och mina blyxor har kommit! Störtfina plantor.
[ATTACH]35405[/ATTACH]
(Vilket levande helsike det är att fotografera i solljus. O_o)
#257 - 15 juli 2010 11:15
blyxorna var super fina! :) Bra att sätta de i framkanten av karet, alla växter (tycker ja) växer 10 ggr snabbare i framkanten :) )

Självklart ska du ha fler gafflar i karet *ler* och fler khulisar! :)

tänk på någon ciklid? Kan vara kul med ett par :) kommer inte ihåg storleken på fisken men kameleontfisk, Bardis http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=372&SOK=1 är riktigt fin :) Aldrig sett IRL, men lagom stor :)

Blir nog en eller två par av sånna i mitt framtida kar :D
Bilagor:
#258 - 15 juli 2010 11:17
Kan det inte vara en http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=680&SOK=1 som är ihopblandad med de andra, de har mer blåa ögon i verkligheten.
#259 - 15 juli 2010 11:35
Badis ska ju vara häftiga (med färgskiftningen och allt) och är någorlunda släkt med mina Darios! :D
#260 - 16 juli 2010 14:05
Förmodligen för att de oftast får bäst med ljus där. Jag hoppas verkligen att mina fjösiga lysrör är tillräckliga för att få dem att trivas, det skulle vara tjusigt om det blev tätt och lummigt runt stenarna. ^^

*ler* Jag HAR faktiskt funderat lite på ciklider. Vi har ju den gula cikliden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=152&SOK=1 som hör till asienbiotopen och verkar kunna trivas. Badis Badis hade jag faktiskt missat på något vänster, men det var hemskt snällt av er att peka ut den åt mig.
Allt väl så länge den inte är för timid för att hinna med vid matning liksom. Vi får se vilken sort det kan bli i slutänden, nu lyckades jag ju bli sugen på båda. XD

Regnbågarna har verkligen börjat trivas nu också. Hanarna är läckra när de fladdrar omkring och spänner sig för varandra - den ljusa pannan (som på kassa bilder bara ser ut som blänk -_- ) är egentligen metalliskt blåvit.
Ungefär som de röda bågarnas pannor blir guldgula.
[ATTACH]35435[/ATTACH][ATTACH]35434[/ATTACH]
[ATTACH]35433[/ATTACH][ATTACH]35432[/ATTACH]
#261 - 16 juli 2010 19:27
jag e så avudnsjuk ja e sååå avundsjuk på ditt kar!!

Googlar man på Etroplus maculatus finner man super snygga fiskar :) De ska du DEfinetivt ha :)
Så kan jag ha min Bardis för mig själv ;-)

Vill flytta och köpa ett möbelakvarium, så jag kan få till d med asiatisk/Australiensisk tema :D
Med lite mkt mkt inspiration från ditt kar............ tror jag kör en copy på ditt ,-)
#262 - 16 juli 2010 21:57
Tack ska du ha, Nubi! Det värmer. ; )

Jag ska känna efter lite mer i högra lilltån innan jag bestämmer mig, men det blir förmodligen cikliderna. Det kommer att bli tillräckligt körigt att få tag på hara haramalarna, och Badis verkar inte heller normalt finnas inne.
Gulcikliderna kostar nog inte skjortan heller. *ler* Och jag borde rymma en grupp på fyra om det är så att man bör ha mer än bara 1+1.
Är inte riktigt hundra på om könsfördelningen borde vara par eller harem, bara. O_o

Bara att flytta på! XD Har ni inte hittat något nytt ställe ännu?
#263 - 17 juli 2010 13:08
Jag tycker du ska köra på Gulcikliderna :) blir riktigt nice i ditt kar m lite gula klickar som simmar :) De blir inte så stora och som du säger inte svåra att få tag på :)

Jo vi har ett ställe :) flyttar den 13.e augusti. Tjihooo, inte långt kvar *glad*
#264 - 19 juli 2010 16:49
Nu har jag beställt mina gulciklider! *Yey!*
Vildformen - inte någon odlingsvariant. Fyra stycken som förhoppningsvis *håller tummarna* kommer någon gång nästa vecka.

Dessutom fyllde vi upp kuhligänget till en stabil sjua som känns precis lagom och bra. De är otroligt förtjusta i sanden, precis som äppelsnäckorna, och gräver lyckligt små gropar på jakt efter käk dagarna i ända.
Inte en enda har simmat in i ytterfiltret heller. ; )

Woho, Nubi! Då börjar akvariehysterin på nytt! XD
#265 - 19 juli 2010 21:01
mmm :) hihi.
#266 - 21 juli 2010 15:23
Jag Älskar mina kuhlisar! XD
Sedan jag köpte de nya ålarna har jag fått ett stim som slingrar omkring bland rötter och sand på ett sätt som sätter pansarmalar och siameser till harm. De är otroligt sällskapliga med varandra dessutom. Har aldrig sett kuhlisar bete sig på det här viset - men så har jag aldrig förut haft sju stycken tillsammans i sådan här fin sand heller. Kanske är det vad som krävs. ^^
Det här är Pinky (som verkligen ÄR grisrosa, trots att min kamera inte riktigt lyckades fånga färgen.) och två ålvänner. Väldigt olika allesammans. Den mörke i bakkant är en av de längsta kuhlisar jag har sett.
[ATTACH]35643[/ATTACH] [ATTACH]35644[/ATTACH]
Och så fick en av regnbågarna för sig att blomma ut i blått! Före och efterbild. XD
[ATTACH]35646[/ATTACH][ATTACH]35645[/ATTACH]

Jag vet att det är dålig skärpa på de flesta bilderna denna gången, men jisses! De är svåra att fånga.

Åh, och gaffelstjärtarna leker i windelöven. Inga förhoppningar om att det ska bli yngel visserligen, men det är fortfarande roligt att se dem dansa runt.
#267 - 21 juli 2010 16:28
Pickles skrev:
Jag Älskar mina kuhlisar! XD

Sedan jag köpte de nya ålarna har jag fått ett stim som slingrar omkring bland rötter och sand på ett sätt som sätter pansarmalar och siameser till harm. De är otroligt sällskapliga med varandra dessutom. Har aldrig sett kuhlisar bete sig på det här viset - men så har jag aldrig förut haft sju stycken tillsammans i sådan här fin sand heller. Kanske är det vad som krävs. ^^

Det här är Pinky (som verkligen ÄR grisrosa, trots att min kamera inte riktigt lyckades fånga färgen.) och två ålvänner. Väldigt olika allesammans. Den mörke i bakkant är en av de längsta kuhlisar jag har sett.

[ATTACH]35643[/ATTACH] [ATTACH]35644[/ATTACH]

Och så fick en av regnbågarna för sig att blomma ut i blått! Före och efterbild. XD

[ATTACH]35646[/ATTACH][ATTACH]35645[/ATTACH]

Jag vet att det är dålig skärpa på de flesta bilderna denna gången, men jisses! De är svåra att fånga.

Åh, och gaffelstjärtarna leker i windelöven. Inga förhoppningar om att det ska bli yngel visserligen, men det är fortfarande roligt att se dem dansa runt.

Vad fina bilder! Jag gillade khuli bilderna. Visst är de helt underbara! Jag ska definetivt ha ett gäng på 10 st :) de verkar så snälla och trevliga mot varandra och andra firrar. Tänk om man skulle ha sån tur att få kulibebisar *iiiiiiii!*

Kul att gafflarna leker :) De är duktiga på att lägga ägg och äta upp sina små frisimmare. Ha mkt mkt växter så borde några klara sig :)
Var du till fiskaffären och berättade om att du fick hem några gafflar som inte såg ut som gafflar?

När jag tittar mer och mer på dina bilder och läser din tråd saknar jag mina fiskar. Tröstar mig med att inom 1 månad har vi flyttat. Nu måste jag spara pengar till akvarium. ett 150x60x60 vore nice :)
#268 - 27 juli 2010 19:02
Inga ciklider har kommit ännu, men vi hoppas på nästa vecka och försöker ta det lugnt! Så länge har jag införskaffat någon extra växt och sitter och glor på akvariet dagarna i ända medan jag väntar på att allt ska växa och gro.
Jag gillar hur det utvecklar sig, hur som helst.
[ATTACH]35783[/ATTACH][ATTACH]35784[/ATTACH]

Nubi: Det vore skitroligt med småkuhlisar. *ler* Men jag har ännu att vänta på att mina flytväxter ska ta sig innan man kan hoppas på sådan lek skulle jag tro. Livliga, luriga och ljuvliga är de hur som helst. ; )

Haha! Gafflarna har gott om hjälp med att äta upp såväl rom som frisimmare, men det är alltid roligt att se dem busa tillsammans. Skulle behöva ett gäng hanar bara - för nuvarande har jag ju bara en.
Och nixpix, jag har inte pratat med affären. Som väntat har de små misfitsen strukit med en efter en dock, så jag ska allt ta upp det när vi hörs nästa gång.
Har ju bildbevis. ^^

Ooohja! Det är precis måttet jag hade på karet jag bytte bort. *flin*
#269 - 6 augusti 2010 07:06
såååååååå läääckert P!! =) Har fiskarna kommit?
#270 - 6 augusti 2010 11:24
Nej, de förbaskade fiskarna kommer ju aldrig! De fick en sändning från Imazo i veckan, men av någon anledning hade de glömt mina fiskar.
Lika gott i och för sig - för de var på vippen att istället beställa Etroplus canarensis, pärlciklid. *skratt* Nu har jag i alla fall varit in och pratat med dem igen.
Passade dessutom på att be dem kolla efter Kandensee till det blivande malawikaret.

De måste tycka att jag är årets besvärligaste kund. XD
"Varför kan hon inte bara köpa en platy och vara nöjd som alla andra!"
#271 - 6 augusti 2010 12:22
Haha, du får göra som jag! Gå till butiker där de bara blir glada om de får leta bland de dammigaste sidorna i pärmen och ringa runt. ;)
Somm Assar på ZooHoo när jag började prata om dvärgbotior och han skulle beställa hem ett gäng på nytt bara för att. Han hittade någon skum botia i nya listan som han skulle plocka hem bara för at se vad det var! :D
#272 - 6 augusti 2010 13:31
Pickles skrev:
Nej, de förbaskade fiskarna kommer ju aldrig! De fick en sändning från Imazo i veckan, men av någon anledning hade de glömt mina fiskar.

Lika gott i och för sig - för de var på vippen att istället beställa Etroplus canarensis, pärlciklid. *skratt* Nu har jag i alla fall varit in och pratat med dem igen.

Passade dessutom på att be dem kolla efter Kandensee till det blivande malawikaret.

De måste tycka att jag är årets besvärligaste kund. XD

"Varför kan hon inte bara köpa en platy och vara nöjd som alla andra!"

Hahaha =) eller hur, men å andra sidan så ska det finnas jobbiga kunder som ställer krav :D
#273 - 6 augusti 2010 13:32
Haha, du får göra som jag! Gå till butiker där de bara blir glada om de får leta bland de dammigaste sidorna i pärmen och ringa runt. ;)

Somm Assar på ZooHoo när jag började prata om dvärgbotior och han skulle beställa hem ett gäng på nytt bara för att. Han hittade någon skum botia i nya listan som han skulle plocka hem bara för at se vad det var! :D

Assar är ju så skön av sig :) Han är en fiskentusiasm :) och han tar vara på alla fisknördar (som oss)
#274 - 6 augusti 2010 14:57
*Ler* Akvariecenter i skellefteå är suveräna, men ibland går de om varandra. När man lämnar beställningen hos den ene kan det hända att den andre inte får veta riktigt hundra vad det är man vill ha helt enkelt. Eller också var det jag som var så ivrig att jag inte var solklar. ^^ *host*
Konstigare saker har hänt.

Annars har vi ju Rolle uppe i Luleå! Han är en rackare på att ta hem fisk - men jag är så Fruktansvärt sällan upp dit att det bara är när jag vill ha något riktigt knepigt (som haramalarna) som jag hör av mig till honom. Blir ett par hundra extra i bara resan för att hämta firrarna trots allt.

Nåväl. *ler* Jag KAN vara tålmodig... bara jag VET att de kommer så småningom. Det är ju lite lågsäsong nu.
#275 - 6 augusti 2010 15:20
Jo, å andra sidan så väntar man på något gått sååå ;)
#276 - 6 augusti 2010 15:47
vad kostar sand
#277 - 6 augusti 2010 15:48
Nubi: .... väntar man aldrig för länge? Bluff och båg! XD

Skejtfisken: Det var länge sedan jag köpte sand senast - den här sanden har jag hämtat på vår inofficiella strand. *ler* Mitt mellan bottenvik och älvsmynning.
A.k.a - den är gratis.
#278 - 6 augusti 2010 17:00
I knooooow! Jag tycker jag väntat tog för länge för lgh och för akvariet. saknar ALLA mina firrar.
#279 - 6 augusti 2010 17:14
Nubi skrev:
I knooooow! Jag tycker jag väntat tog för länge för lgh och för akvariet. saknar ALLA mina firrar.

hahaha
#280 - 8 augusti 2010 20:12
Du får SKYNDA dig att flytta, Nubi! ^^

Här i tanken kommer det visserligen inte så mycket nytt. Men jag tror att jag könsbestämt kuhlisarna till tre honor och fyra hanar - regnbågarna växer som bara den och mosaikparen har blivit gudförbannat läckra nu när jag haft dem skilda åt! O_o
(hane+hona har ju fått gå in malawiburken åt mig.)
Lite gnabb när de hamnade i samma burk igen.
[ATTACH]36094[/ATTACH][ATTACH]36093[/ATTACH]

Egentligen hade jag tänkt ta bilder på regnbågsstimmet i helhet. Av tio fiskar har jag åtminstone sex asläckra hanar... meeen.. det är ett företag som visat sig lättare sagt än gjort. Två fiskar på samma bild är tamefan imponerande. XD
[ATTACH]36095[/ATTACH]
#281 - 8 augusti 2010 21:06
Pickles skrev:
Du får SKYNDA dig att flytta, Nubi! ^^

Här i tanken kommer det visserligen inte så mycket nytt. Men jag tror att jag könsbestämt kuhlisarna till tre honor och fyra hanar - regnbågarna växer som bara den och mosaikparen har blivit gudförbannat läckra nu när jag haft dem skilda åt! O_o

(hane+hona har ju fått gå in malawiburken åt mig.)

Lite gnabb när de hamnade i samma burk igen.

[ATTACH]36094[/ATTACH][ATTACH]36093[/ATTACH]

Egentligen hade jag tänkt ta bilder på regnbågsstimmet i helhet. Av tio fiskar har jag åtminstone sex asläckra hanar... meeen.. det är ett företag som visat sig lättare sagt än gjort. Två fiskar på samma bild är tamefan imponerande. XD

[ATTACH]36095[/ATTACH]

Två fiskar i samma bild med skarpa *tummen upp!* Det är imponerande!
Jag kan inte skynda mig, dagarna går inte fortare. Nu spanar jag på blocket efter akvarium. Men ingen människa därute på vettig avstånd säljer ett stort möbelakvarium för ett vettigt pris. :( :( Inte långt kvar nu!
Fredag kl 10 får vi nycklarna *doing the happy dance*
#282 - 9 augusti 2010 04:55
Två fiskar var det bästa jag fick efter drygt 40 minuters fotande. Fiskrackare till att röra på sig! ^^

Åh, misströsta inte. Ditt akvarium dyker säkert upp preciiis lagom till flytten, ska du se. Det är vad vi tror och hoppas på!
Du har i alla fall en hel del planerande du kan sysselsätta dig med. Rita skisser!

*Joins in the happydance*
#283 - 9 augusti 2010 17:28
"Rita skisser" BAHAAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAAHAHHAAHAHHA *magknip magknip* BAHAHAHAHAHAHBABABABAHAHAHAAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAAH...fy fy jag tror ja kissar på mig,
AAAAAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHA.

Ja e värdelös på att rita men jag gör ett försök :)
#284 - 11 augusti 2010 02:59
Meh!
Vaknade för ungefär en timme sedan.... av att ytterfiltret lade av. -_-

Jävla tur att jag hade två innerfilter i 250l då.
Gruff.
Sovah.
#285 - 11 augusti 2010 12:40
Ursh! låter som om det rä någon skugga över allas inner och ytterfilter. Karrokaja ringde igår och var helt förbannad, ytterfilter till 160l hade lagt av och fiskarna led. Eftersom det är mitt ytterfilter så vare mitt ansvar ;) att guida henne, eller d fick sambon göra, för att jag har aldrig rört den ytterfiltret men det gick!
och innerfiltret här hemma i 40l var igengeggad av en DÖD äppelsnäcka, en stooooor äppelsnäcka *äcklad*
#286 - 11 augusti 2010 13:02
*Flin* Det går gremlins i akvarierna! Skönt att höra att ni lyckades fixa filtret hos Karro i alla fall - mitt är nog steindött, men jag ska se om jag inte kan mecka ut själva pumpen och fixa den.

Köpte i alla fall en Aquaclear 110 idag. Tänkte ha den i filtermodulen, men eländet är ju så jäkla klumpigt att den inte ryms. Undrar vad förra ägaren hade för klen pump däri. ^^
Jag får fixa någon slags filterhörna bakom vallorna istället. Just nu står den och forsar med ganska liten filtermassa tillsammans med ett större innerfilter som förhoppningsvis ska hjälpa mig bli av med grumlet jag fick i vattnet då jag rörde omkring i modulen.
Nothing is ever easy, eh? ; )
Det blev i alla fall SPRUTT på vattnet. Gaffelstjärtarna älskar det.
Bilagor:
#287 - 11 augusti 2010 17:34
sprutt ska det vara :) Åh! gaffelstjärtar :) *drömmer mig bort*

Tycker din idé låter bra powerhead och filtermassa bakom valliserior vore kanoners :)
#288 - 22 augusti 2010 11:46
Såå.. mitt ytterfilter dog som bekant. Den provisoriska (men överraskande välfungerande) lösningen blev en ombyggd petflaska med fitermateriel som komplement till den nya dunderpumpen.
Ungefär som ett innerfilter på anabola.
Det fungerar fint tills jag kommit fram till en annan, mer permanent lösning. *ler*

Annars skyndar vi långsamt med det här karet. Jag har räddat en svärdsplanta från jätteäppelsnäckorna genom att slänga ned den i ena hörnet, och fått skilja på lite skott från japonican Trots att jag oroat mig för den i flera veckor. Den behöver nog mer ljus - så det blir nästa utgift när jag löst ut alla mina ciklider. ´Puh! Tuff sommar.
Prisa gud för skatteåterbäringen!

Annars har jag varit i luleå denna helgen och råååkade ramla över årets charmtroll! Jag trodde att det var någon typ av strömkrypare, men det visade sig vara Garra Flavatra. Otroligt snygga och charmiga fiskar!
Hade jag vrit på det klara med att det var en garra hade jag köpt alla tre som fanns inne - men nu blev det två (får be kamraten åka förbi att handla den sista stackarn under veckan) som redan äger hela scenen i karet. XD
[ATTACH]36502[/ATTACH][ATTACH]36501[/ATTACH]
[ATTACH]36500[/ATTACH][ATTACH]36499[/ATTACH]
Vänta bara tills de färgat ut! ^^

[ATTACH]36503[/ATTACH][ATTACH]36532[/ATTACH]
#289 - 23 augusti 2010 19:46
Kunde helt enkelt inte låta bli att posta några fler bilder på mina nya Garra flavatra.
Jag hoppas verkligen att de här sprider sig i handeln, för det verkar vara en toppenfisk på många sätt. Förvånad över att jag inte stött på dem tidigare.. *host* Men jag bor ju i Norrland. ; )

Har i alla fall bokat fast den sista krabaten också, så någon gång under nästa vecka blir de tre.
[ATTACH]36562[/ATTACH][ATTACH]36561[/ATTACH]

Random morgonprakt.
[ATTACH]36564[/ATTACH][ATTACH]36563[/ATTACH]
#290 - 23 augusti 2010 19:50
jösses vad snygga dom var! :O :D
#291 - 23 augusti 2010 20:08
*ler* Aye, visst är de vackra? Lagom stora dessutom. Fredliga, orädda och påhittiga fiskrackare.

Köp, köp. köp! XD
#292 - 24 augusti 2010 15:54
Hey!
Garra fiskar är bedorande söta OCH! De gör nytta i karet :) Har själv en STOR Garra något och två mindre som heter "asiatisk algätare" tror ja.... De bor hemma hos Karro :)
Säger d med KÖP KÖP KÖP!! Fin fina fiskar och jätte trevliga :)
#293 - 24 augusti 2010 16:06
Jag hittade en passande variant till mitt 60l på DM men de kostade 200kr, lite mycket just nu! :p
#294 - 24 augusti 2010 16:08
WHAT!! O_O mina småttingar gav jag 30kr för :D
#295 - 24 augusti 2010 16:10
Pickles skrev:
Kunde helt enkelt inte låta bli att posta några fler bilder på mina nya Garra flavatra.

Jag hoppas verkligen att de här sprider sig i handeln, för det verkar vara en toppenfisk på många sätt. Förvånad över att jag inte stött på dem tidigare.. *host* Men jag bor ju i Norrland. ; )

Har i alla fall bokat fast den sista krabaten också, så någon gång under nästa vecka blir de tre.

[ATTACH]36562[/ATTACH][ATTACH]36561[/ATTACH]

Random morgonprakt.

[ATTACH]36564[/ATTACH][ATTACH]36563[/ATTACH]

Fan va grym du är!!! Såjävla snyggt så jag mår illa :O :p
#296 - 24 augusti 2010 17:25
30 spänn?! *Skratt* Jag gav 125 för dessa. Helt okej pris tycker jag och är tacksam över att jag överhuvudtaget sprang på dem häruppe. Lite otippat.

VD: du har ju dina botior så länge. Får spara till en Garra eller två framöver ; ) Vad var det för variant du hittat?

Tack ska du ha, Karro! XD Så roligt att du kikar in.

Nu håller vi tummarna för att jag får mina ciklider under veckan, vad?
#297 - 24 augusti 2010 18:06
Jag är inte säker men tror det var vuxna Flavatra, mitt minne är som det är! :p
Botior i all ära men jag vill ha algätare till karet. ;)

Dina Flavatra gör nästan så att min hjärna skriker "KÖP, KÖP, KÖÖÖP" trots priset!
#298 - 24 augusti 2010 18:10
Jag är inte säker men tror det var vuxna Flavatra, mitt minne är som det är! :p

Botior i all ära men jag vill ha algätare till karet. ;)

Dina Flavatra gör nästan så att min hjärna skriker "KÖP, KÖP, KÖÖÖP" trots priset!

så säger min hjärna med :p
#299 - 24 augusti 2010 18:12
Mycket möjligt, de blir ju inte så stora. Lagom till 60 liter trots att de är livliga kanske. ; )

Har för mig att de är allätare snarare än algätare, men i sin jakt på mikro gör de definitivt processen kort med algerna. Mina cryptobuskar är nästan helt rena efter ett par dagar.
Boka dem och köp i slutet av veckan. Löning på fredag!

Ni vet båda två att man ska lyssna till hjärnan när den för en gångs skull har något vettigt att komma med? XD
#300 - 24 augusti 2010 18:22
Jag har nästan akvariegrejer för 3000kr på kö nu så det blir inte några Garra för de pengarna just nu. ;)

"Är livliga kanske", går nog utmärkt bra bland busande dvärgbotior, kaxiga dario och inte minst bitska kamp-brudar. :p
#301 - 24 augusti 2010 18:55
får kolla om jag hittar några nästa gång :) har ju ett 540L jag håller på att starta upp :)
#302 - 6 september 2010 19:40
Jag har en del problem med bristrymptom på mina växter sedan ett par veckor tillbaka. Bladen på jättavallorna har en tendens att 'vittra sönder' och gå av... likaså blir windelöven brun och tappar en del kvist. Japonican (som visserligen var ett experiment från början) växer visserligen bättre än jag trott, men jag hade hoppats på lite fräshare grönska. Sicket jäkla besvär det här med växter! ^^

Jag göder med dubbel dos PMDD två gånger i veckan efter vattenbyte och har kört lite ojämnt (det erkänner jag) med EC sedan uppstart. Nu är flaskorna slut och jag sitter i valet och kvalet om att starta upp märkproduktion igen, samtidigt som jag flyttat över dubbelrampen från malawikaret också.
Nu har jag med andra ord två T8 och två T5 över den här burken - och jag hoppas att det är nog.

Någon som har någon annan teori, förutom brist på ljus?
Jag har svårt att tänka mig att det ska vara näringsbrist.

Utöver de här små bakslagen mår alla fiskarna fantastiskt väl dock. Det är ett otroligt roligt och livligt kar att titta på trots att jag saknar mina fjärilsciklider en aning. De fick åka till en god vän, som i sin tur kom med en tredje Garra Flavatra till mig - så nu är vi helt biotopriktiga bland fiskarna!

Jag behåller rätten att fuska med svärdsplantorna.

Lilleman Garra och hans två etablerade kompisar. Mycket sociala firrar.
[ATTACH]37011[/ATTACH][ATTACH]37013[/ATTACH]
Regnbågarna börjar växa till sig och få lite panna. ^^
[ATTACH]37012[/ATTACH]
#303 - 9 september 2010 16:30
Nu är de här! Mina Etroplus maculatus.
Det blev den framodlade 'tomatvarianten'... men det spelar verkligen ingen roll nu när de väl är inkoppade och frisimmande i karet.
De är mycket små. Bara omkring två och en halv, eller maximalt tre centimeter.

[ATTACH]37061[/ATTACH]
[ATTACH]37063[/ATTACH] [ATTACH]37062[/ATTACH]

Är de inte Söta? xD

Nu tror jag faktiskt att jag är rätt nöjd med fiskbeståndet i det här karet. Vi får givetvis se hur det blir med haramalarna, och jag kommer kanske att utöka stimmet med gaffelstjärtar en aning, men annars är jag helt nöjd och tillfreds.
Dags att börja fokusera ordentligt på inredningen och växtvalen. *ler*
#304 - 10 september 2010 14:34
sngga små krabater :D
#305 - 11 september 2010 17:05
De är absolut bedårande! Först var jag lite besviken över att det inte var naturformen jag fick, men nu är jag störtförtjust i mina apelsinklyftor. XD
Pigga, nyfikna och omedelbart matfriska. Det ska bli roligt att se hur snabbt de växer.
#306 - 13 september 2010 18:01
Nej nej neeeeeeeeeej U DIDN*T!! UU DIDN*T!
Fan vad snygga fiskar och snyggt karet har blivit. Hur många liter var karet på??....
#307 - 14 september 2010 18:16
Oh YES, I did!
375 liter är karet på - och tack ska du ha, Nubi! Alltid lika roligt att höra av dig. XD

Är inte de små gulingarna alldeles förtjusande? Du kan få behålla dina kameleontfiskar. ; )

Nu fattas bara att få ordning på växterna... och kanske installera lite mer sten om jag kan hitta något snyggt innan allt fryser fast i backen. Jag gjorde en rejäl rensning i windelöven och kryptosarna idag, så det ser förbaskat kalt ut. Det är tur man vet att de tar sig så småningom!
#308 - 14 september 2010 18:39
Borde vara olagligt att ha ett så snyggt kar!!!

Jävla fint jobb quinna!!
#309 - 14 september 2010 19:23
Tack ska DU ha, Karro! Alltid lika roligt när du tittar in. XD
Fiskarna gör karet. ^^

Jag ska jobba lite mer på den vildvuxna looken bara, så kanske vi knappar in på ditt niohundrakar till sist. ; )
Skämt åsido - jag begriper inte hur du kan få växterna att se så präktiga och gröna ut trots att hela ytan är full av flytisar!
#310 - 14 september 2010 19:35
Vilka solstrålar du släppt i karet! :D
#311 - 14 september 2010 19:58
Eller hur? Man ser dem till och med från köket som gula, hurtiga prickar när de glider runt i karet. XD
Helt klart en underskattad liten fisk. Den verkar till och med mer förbisedd än nyckelhålscikliden som blir ungefär lika stor, och verkar ha ungefär samma temperament.
Även i butiken kliade man sig i huvudet och undrade varför det var så länge sedan de senast hade dem hemma rent 'spontant'.... och beslöt sig för att prova sälja dem under vintern. Mycket bra initiativ!
#312 - 14 september 2010 20:08
Pickles skrev:
Tack ska DU ha, Karro! Alltid lika roligt när du tittar in. XD

Fiskarna gör karet. ^^

Jag ska jobba lite mer på den vildvuxna looken bara, så kanske vi knappar in på ditt niohundrakar till sist. ; )

Skämt åsido - jag begriper inte hur du kan få växterna att se så präktiga och gröna ut trots att hela ytan är full av flytisar!

Jag tittar ofta in men jag gör det lite i skymundan:p

njae... asså för det första har jag ju värsta superljuset.
Sen är det faktiskt så att jag tillbringar LÅÅÅÅNGA stunder med fiskelina för att knyta upp alla flytisar, så att dom inte röjer runt på ytan och täcker ljuset för växterna i gruset. Och jag har även "hål" i flytismattan så att botten blir "punktbelyst" :)
Men liiiite tjockt börjar det bli:p

Kanske ska skaffa mej ett gäng såna där Etroplus maculatus till 200 liters?
Väldans mysiga såg dom ut:)
#313 - 14 september 2010 21:02
"Den accepterar visserligen sötvatten, men trivs bäst i bräckvatten och färgar då också ut bäst. I det långa loppet bör man därför hålla den i bräckt vatten (ca.0.2%). Vid odling är det en fördel med bräckvatten."
Ska du ha i lite salt?
#314 - 15 september 2010 03:32
De flesta jag pratat med har haft firren i rent sötvatten utan bekymmer.. meeeen, man vill ju att de ska trivas, så visst har jag pytsat i någon deciliter salt! Jag kör sådär på en höft. Lite försiktigt med tanke på växterna och de andra firrarna.
#315 - 15 september 2010 18:45
karrokaja skrev:
Jag tittar ofta in men jag gör det lite i skymundan:p

njae... asså för det första har jag ju värsta superljuset.

Sen är det faktiskt så att jag tillbringar LÅÅÅÅNGA stunder med fiskelina för att knyta upp alla flytisar, så att dom inte röjer runt på ytan och täcker ljuset för växterna i gruset. Och jag har även "hål" i flytismattan så att botten blir "punktbelyst" :)

Men liiiite tjockt börjar det bli:p

Kanske ska skaffa mej ett gäng såna där Etroplus maculatus till 200 liters?

Väldans mysiga såg dom ut:)

Åh, jag vet preciiis vad du menar. *doldis*

Visstfan! Du har ju sådana där lampor med förkortning, inte sant? Jag borde verkligen gå in och diskutera det här i Din tråd istället. Snygg är din djungel i alla fall.

Ohja! Beställ ett gäng. De blir lagom stora och ska enligt alla källor jag snappat upp vara en mycket trevlig fisk. Det enda jag lagt märke till är att de betar av mina blyxor. (vi hoppas att de bara äter döda blad ^^ )
Bilagor:
#316 - 15 september 2010 19:03
Pickles skrev:
De flesta jag pratat med har haft firren i rent sötvatten utan bekymmer.. meeeen, man vill ju att de ska trivas, så visst har jag pytsat i någon deciliter salt! Jag kör sådär på en höft. Lite försiktigt med tanke på växterna och de andra firrarna.

SVårt att hålla en salthalt utan mätare då man enbart får räkna på att salta vattnet man just sätter i karet vid vattenbyten. Tillsätter man 1dl varje gång tenderar procenthalten att öka. :p
#317 - 15 september 2010 19:18
Absolut, VD!
Det är därför jag är så klok och varsam, förstås! XD

Jag har inget intresse av att göra om det här karet till bräckvatten utan håller mig till en sådan blygsam mängd salt att det inte borde irritera vare sig fisk eller växt. Vi kör tesked efter den första saltningen, inte deciliter.. och skyndar långsamt om vi märker några förändringar. Håll andan och håll tummarna! ^^
#318 - 15 september 2010 20:06
Tänkte just det. :)
Funderar själv på att införskaffa en saltmätare för att kunna hålla en jämn salthalt i liknande situationer.
#319 - 18 september 2010 08:12
Idag ska jag mot Byske... vore himla kul om man får komma in och se akvariet live, då kan jag ju ta med mig ''forellen'' också på samma gång :p.
#320 - 18 september 2010 14:51
Ah! Saltmätare är nog en riktigt god idé i förlängningen - men de här månaderna går lönen till hundköpet, så det får dröja. Du hinner kanske före mig, VD.

Jag hann ju inte riktigt med idag - men forellen har i alla fall fått komma ut i det mycket omplanterade karet nu, och verkar trivas sådär som fisken i vattnet. *ler* Trevligt att få träffa en zoopetare också (min första) även om jag hade lite skrämselhicka över den ostädade lägenheten.
Är lindrigt drabbad av en slags social fobi, så jag pladdrade förmodligen som en idiot. *ler* Men det gick bra ändå!

Bilder på den nya layouten kommer när vattnet klarnat. Jisses så mycket cryptocyrone jag har! ^^
#321 - 18 september 2010 18:25
Jag vet inte riktigt hur det börjar se ut... men.... jag har en vision.
Det är bara en del särskilda växter och inredningsdetaljer som saknas innan karet blir som jag har tänkt det.
Början har i alla fall blivit på det här viset; en hastig bild trots att vattnet inte riktigt klarnat (ser ni forellen? ; ) ) .
[ATTACH]37399[/ATTACH][ATTACH]37398[/ATTACH]
Och tanken är att den här roten ska i så småninom. Den badar i badkaret ännu.
[ATTACH]37400[/ATTACH]
Har också den här i bakfickan.
[ATTACH]37401[/ATTACH]
#322 - 18 september 2010 19:09
Vilken JUMBO RoT! :D Karet kommer se riktigt GRYM ut :D:D
#323 - 18 september 2010 23:59
Den övre roten var skitsnygg! :D
#324 - 19 september 2010 08:50
Aye! Visst är den en riktig läckerbit? Jag plockade ut dem på stranden igår... hittade en annan som var en riktig akvaristdröm, men när jag sågade i den visade det sig vara tall. Riktigt mycket tall.
Så den fick fortsätta pynta stranden istället.
Nu vill jag bara att de här ska sjuuunka! Borde jag borra lite i benen på den kanske? *vissel*
#325 - 21 september 2010 17:56
*Andas in, andas ut.* Jag fick en hel del nya växter idag! Har plockat rötter, har planerat, har planterat.
Visserligen måste jag erkänna att en del växter är där som ett rent experiment, och att jag långt ifrån bestämt mig innan jag sett hur de fungerar i mitt kar - men det driver mig till Vansinne att jag inte kan ta ett kort som gör karet rättvisa!

Det är så stiligt härhemma framför soffan.. och på kort ser det ut som en dagisteckning utav en rostig saab - lite rörigt, och man vet inte riktigt vad det föreställer.
Nåväl. Friskt vågat...
[ATTACH]37466[/ATTACH][ATTACH]37465[/ATTACH]
Cryptosarna ÄR i verkligheten tätare än de ser ut, och de växer förhoppningsvis på sig. Svärdsplantan framför pumpen jobbar på och.. well.. punkten bakom den stora stenen till höger är medvetet öppen för att den röda macrandan ska få utrymme. Jag vill Verkligen att den ska bli en snygg bukett. *Ursäkter, ursäkter*
Guh! Nu får vi se. Det händer förmodligen mer innan jag är nöjd... men.. vi jobbar på det, och fiskarna är som stolliga.
#326 - 22 september 2010 13:49
Det ser ju fint ut det där och det kommer säkert bli ännu finare när det har vuxit till sig lite. Forellen (vet inte varför jag kallar den så) ser på bilderna iallafall ut att trivas bra, kan tänka mig att den är glad över sina nya kompisar :D.
#327 - 24 september 2010 16:01
Skitsnyggt! Är lite småsur på Fia som inte tog med mig ... :D Forellen ser ju ut att må bra, av bilderna att döma. Kul att h*n äntligen har fått lite kompisar ;)
#328 - 3 oktober 2010 17:43
Fan vad fint!! :) Älskar ditt kar. det ger verkligen en känsla av Rainbow kar :)
#329 - 3 oktober 2010 18:17
Tack ska ni ha alla tre! XD

Jisses, jag hade nästan glömt bort den här tråden. O_o Ibland går det fort för dem att hamna några sidor längre bak.

Nubi-- Väntar precis som du på att växterna ska ta sig ordentligt nu bara. Svärdsplantan har efter många om och men fått flytta (igen.) och ersatts av Vallisneria nana som förhoppningsvis kommer att täcka filtret rätt bra. Något nytt ytterfilter kommer inte förrän Tidigast efter jul, då jag kastat bort lite pengar på en hundvalp. XD
Jag försöker mig också på dvärgnålgräs i förgrunden i det hörnet.. och Älskar Macrandan! (den röda) Vänta bara tills det blivit ett rejält buskage av den.
Det verkar som om de extra lysrören gör susen också, att döma av den fina färgen.

Jag hittade en hona i lämplig storlek till Forellen vid min senaste besök på Akvariecenter, så hon fick följa med hem.
Inte vackrast i världen, men han verkar gilla henne.
[ATTACH]37811[/ATTACH][ATTACH]37810[/ATTACH]

Här kan ni se hur Macrandan och de andra tagit sig på bara någon vecka. Bara kvällsbelysning på, men det syns i alla fall *ler* Det blir nog lite fler javor på pinne så småningom också.
[ATTACH]37813[/ATTACH][ATTACH]37812[/ATTACH]
#330 - 9 oktober 2010 13:14
ooooooooo så vajckert!! :). Vilka vackra bilder! haha Forellen ser ju glad ut över att få en brud :) Guramin var ju grym läcker!!!

Vad är det för lysrör du använder till ditt kar?

Hundvalp...vad för hundvalp, du vet att de inte kan leva i ett asiatisk akvarium ;)
#331 - 14 oktober 2010 17:27
Jag har två guramigrabbar (tre om man räknar stackarn som fortfarande bor i malawikaret) och de börjar färga ut riktigt fint allesammans nu. Detsamma gäller likaså regnbågar och garrafiskar. Allt som allt är det en mycket färggrann fiskbesättning som simmar i det här karet, och jag är mycket nöjd med dem. *ler*

Tror dessutom att det börjar vara färdigplanterat.

Lysrör? Oj! Det är en salig blandning. Powerglo och aquarelle tror jag att det slutar vid. Två T5 och två T8. Jag har pinsamt dålig koll men önskar i alla fall att jag hade ännu mera kräm.

*Flin* Simträning? Den lilla är nästan biotopriktig i alla fall! En Shiba Inu.
#332 - 18 oktober 2010 11:22
Nejmen gud så söt voffe! :D Och - som vanligt - snyggt kar förstås. Roligt att forellen fått en hona :)
#333 - 19 oktober 2010 06:39
Som en japansk nallebjörn. ; ) De är otroligt vackra hundar, och jag kan verkligen inte bärga mig tills det är dags att hämta henne!

Vidare har jag vunnit ett par auktioner på tradera, så det kommer att trilla in växter stadigt under veckan. Det ska bli roligt att föraöka sig på lite andra sorter.
Har till och med vågat skicka efter lite mossa som jag ska prova på igen. Tredje gången gillt helt enkelt, även om jag är starkt misstänkt om att fiskarna kommer att sätta i sig den ganska omedelbart. De är gräsliga på växter med fina blad.
#334 - 19 oktober 2010 16:02
Har nu planterat en mycket vacker liten grupp Hygrophila polysperma (rosanervig) intill macrandan. Hoppas att den gruppen tar sig lika fint.
I andra hörnet gör vi för skojs skull ett försök med lite Najas [FONT=Arial]för att se om vi inte kan fylla upp där. Det är lite mörkt, så de flesta stängelväxter verkar mer eller mindre tyna bort när man planterar dem där. [/FONT]
[FONT=Arial]Senare i veckan, förhoppningsvis imorgon, kommer nog ett litet gäng anubias. Hoh! Börjar se ombonat ut härhemma. [/FONT]
#335 - 19 oktober 2010 19:31
Polysperman borde fungera bra där, det verkar svårt att misslyckas med dem. :p
Hoppas de tar sig och grattis till Anubias! :D
#336 - 19 oktober 2010 19:52
Karet ser som alltid riktigt snyggt ut =)
Kör du Asiatisk biotop /tema hemma meD?
Shiba = asiatisk *skratt*
Fiskar = asien :P

Riktigt nice! :)
#337 - 8 november 2010 13:28
Pickels, nu får du ta och uppdatera sidan, jag behöver inspiration!!!
#338 - 19 november 2010 18:55
Oj!
Jag vet att jag inte varit in och uppdaterat på eeeevigheter.. men ni vet - det blir höst, vinter, skiftat arbete, hundvalpar... till slut sitter man där med händerna fulla utan att ägna karen mer än veckorutiner och ett par sömniga tittar varje dag.

Nå, nu är jag med igen!

Det har faktiskt inte hänt så mycket. Vi har bytt ut ett par växter och regnbågarna har växt som sjutton! Har också köpt ett par riktigt Feta kuhlisar (som tack och lov inte kan åla (höhö) sig in i filtret och dö.) men annars är fiskbesättningen som innan.
En period hade jag jätteproblem med växterna, och jag tror att jag helt enkelt höll på att bränna sönder stackarna med gödningen, så vi gjorde ett major vattenbyte och gick tillbaka till en enkeldos av PMDD/ vecka så länge.. bara för att få lite koll. Dessutom har vi fått skärpa till kontrollen på musselblommorna så att ljuset faktiskt når ned till alla di andra. *ler*
Random algätarbilder. ; )
[ATTACH]39360[/ATTACH][ATTACH]39359[/ATTACH]
Feteålen (de är närmare en centimeter tjocka, de små raringarna) och... någon typ av helbild. Roten i taket är ny för idag, vi får se om den stannar. Främst tänkte jag att den skulle rädda musselblommorna från den Tokiga strömmen nu när jag rengjort filtret... men... well.. ^^ (om japonican överlever den här gången ska jag flytta ett par stycken till den vänstra sidan, få se om vi inte kan få lite ljusgrönt där. )
[ATTACH]39362[/ATTACH][ATTACH]39361[/ATTACH]
#339 - 19 november 2010 19:28
Weeiiiii.....ÄTNLIGEN!!!!

ÅååååH vilken ursöt Panda du har i ditt kar :) Jag fick avliva min, fick jätte konstig fjäll och simmade super skumt, riktigt äckligt, och nojjig som jag är så vill jag inte ha sjuka fiskar i mitt kar.

växterna ser jätte fina ut! :) Har börjat med pmdd jag också jag hoppas det blir lika fint som ditt.
Som du beskriver dina Khulii ålar, då ska du se mina, Banan, som vi kallar en för, den är ENORM :D
#340 - 26 november 2010 10:24
Jag Vet - mina flavatra är Vrålsnygga! XD
De växer som ogräs dessutom. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag köpte dem (står väl någonstans i tråden) men de störste har lagt på sig rejält. Fått så fina färger också.
Hemskt tråkigt att höra om din lille panda dock... det är ju inga snorbilliga fiskar direkt.

Du få ta en bild på Bananen!

Vidare har jag nu flyttat över hemmabygget till pump (jag blev SÅ trött på att se den) och istället tagit pumphuvudet ifån malawifiltret och gömt det bakom filtermodulen.
Det känns inte riktigt som att det är tillräckligt med kräm i det dock. Hahumm... så jag skickade efter ett mindre innerfilter också. Tills vidare.
Någon gång ska jag väl hitta en pump med vettig styrka som går gömma i den där förbenade modulen! XD

Malawisarna är i alla fall lyckliga i sin strömmande sandstorm.

Växterna växer på som tokiga. Tror att jag ska ta med en påse musselblommor till akvariecenter nästa gång jag åker dit.

De enda fiskar som egentligen växer riktigt långsamt är mosaikerna och småcikliderna. Jag funderar lite löst på att kanske starta upp ett eget kar åt dem.
Sådär 150 liter kanske? *vissel*
#341 - 26 november 2010 13:58
Som alltid! ser ditt kar riktigt läckert ut! vänta du bara....jag ska allt få till mitt kar ;) ;)
Den pandan kostade inte så mkt, tror inte de visste vad det var de sålde *hihihi* men ändååå, så söta små varelser.....

Vet du SVÅRT det är att ta bild på BANAN! *skratt*

Kul att växterna växer! Önskar jag kunde säga detsamma här hemma, mina vill inte ta sig trotts phillips aquarell lysrör :(

*tittar mig omkring* ooohj, ett 150l akvarium....mkt bra odé:) Kanske ett hörnakvarium, tar inte mkt plats och ser riktigt snyggt ut :) utmaning oxå att inreda ett..... I DARE you ;) ;)
#342 - 9 december 2010 13:00
Hallååååå hur går det?!?! :D
#343 - 9 december 2010 15:37
Det går bra faktiskt! Relativt bra. Ganska bra.... Hyfsat. ^^
Nå, fiskarna mår i alla fall bra och växterna växer hyfsat, men vattnet är fortfarande havtjockt av svävalger som jag med någonting som liknar en ängels tålamog försöker vänta ut.

Regnbågarna har tvärväxt och blivit Ruskigt stora.

Och ett hörnakvarium har jag Lätt plats med om jag bara hittar ett billigt! Oddsen är ungefär 100 mot 1 att det blir ett aluram på blocket dock. *smil*
#344 - 9 december 2010 20:04
Pickles skrev:
Det går bra faktiskt! Relativt bra. Ganska bra.... Hyfsat. ^^

Nå, fiskarna mår i alla fall bra och växterna växer hyfsat, men vattnet är fortfarande havtjockt av svävalger som jag med någonting som liknar en ängels tålamog försöker vänta ut.

Regnbågarna har tvärväxt och blivit Ruskigt stora.

Och ett hörnakvarium har jag Lätt plats med om jag bara hittar ett billigt! Oddsen är ungefär 100 mot 1 att det blir ett aluram på blocket dock. *smil*

Kan hålla ett öga åt dig på blocket ;)
#345 - 9 december 2010 20:04
Show me bilder på karet och algerna :)
#346 - 9 december 2010 20:12
Haha! Welll, jag ska se vad vi kan göra med bilderna...

Krånglet med blocketannonserna häruppe brukar framför allt vara att umeåborna tror att de kan ta överpriser (tokiga.. TOKIGA!), och att de övriga bor så långt bort att det inte lönar sig att handla. *ler* Men förr eller senare dyker det upp något.
Om inte annat har jag tt hundraliters jag kan byta bakruta på. ^^
#347 - 9 december 2010 20:20
har man inte bråttom har man tålamod :)
Och vart vare du bodde....*tittar i din profil*
Trist att när sambon åker upp för å jobba har han bilen fylld med verktyg :( så han får inte plats med ngt akvarium...annars hade man kunnat hjälpt till :)
#348 - 9 december 2010 20:33
Äsch! Det brukar dyka upp här också - bara inte alla som annonserar.
Jag har startat djungeltrumman helt enkelt. *ler*

Och här är foton!
http://www.zoonen.com/res/user/2728303/galleri/2834176/img_6559_orig_SE.jpg
http://www.zoonen.com/res/user/2728303/galleri/2834177/img_6558_orig_SE.jpg
Visst är regnbågarna riktiga blickgång? ^^ det är deras 'kvällsdräkt'.... violett.
#349 - 9 december 2010 20:34
Nu ska ni dessutom veta att jag gjort ett vattenbyte på nästan 50% idag... så vattnet är KLART.
#350 - 9 december 2010 20:46
Pickles skrev:
Nu ska ni dessutom veta att jag gjort ett vattenbyte på nästan 50% idag... så vattnet är KLART.

owaow sååå snygga de är!! :D:D
första bild, är det röda regnbågarna? :D
#351 - 9 december 2010 20:57
Nix! Jag har faktiskt ingaGlossolepis längre. Mitt stim består helt av splendida splendida... två boesmani och en australis. ^^ Men visst är de fina när de tagit på sig kvällsrockarna?
Om morgonen är de betydligt ljusare och bjuder på lite ränder. Ibland är de blå.
#352 - 9 december 2010 20:59
Pickles skrev:
Nix! Jag har faktiskt ingaGlossolepis längre. Mitt stim består helt av splendida splendida... två boesmani och en australis. ^^ Men visst är de fina när de tagit på sig kvällsrockarna?

Om morgonen är de betydligt ljusare och bjuder på lite ränder. Ibland är de blå.

påminner om regnbåge neon, om du sett de, speciellt när de blir svarta med röda fenor *dregglar*
#353 - 9 december 2010 21:04
Googlat på splendida splendida, läckraaaaaa.
Jag undrar om jag inte har en sån.....
Jag har två hanar av denna sort Melanotaenia parkinsoni
Melanotaenia praecox är en fisk jag drömmer om :)

Har du sett denna sida?
http://www.rainbowfish.israquarium.co.il/RainbowfishABC.html
#354 - 9 december 2010 21:07
#355 - 9 december 2010 21:15
Skoja! XD

Det jag egentligen ville ha var ju Splendida Australis http://www.scottishaquarist.co.uk/images/m_splendida_australis.jpg
som var hanen jag utgick ifrån... men eftersom man inte får se bilder av fiskarna man skickar efter blir det lätt fel. *ler*

Om jag bor kvar hemma byter jag så småningom ut mitt stim, oavsett hur vackra de är.

Annars vet jag i alla fall vad jag ska skicka efter när jag hamnar i GB! XD

Ooooh.. Pracox är fina!
Jag gillar neonderna överhuvudtaget. De där lite mindre varianterna.
#356 - 9 december 2010 21:37
Pickles skrev:
Skoja! XD

Det jag egentligen ville ha var ju Splendida Australis http://www.scottishaquarist.co.uk/images/m_splendida_australis.jpg

som var hanen jag utgick ifrån... men eftersom man inte får se bilder av fiskarna man skickar efter blir det lätt fel. *ler*

Om jag bor kvar hemma byter jag så småningom ut mitt stim, oavsett hur vackra de är.

Annars vet jag i alla fall vad jag ska skicka efter när jag hamnar i GB! XD

Ooooh.. Pracox är fina!

Jag gillar neonderna överhuvudtaget. De där lite mindre varianterna.

De där mindre varianterna vill jag ha mååånga av :) de är ju sååå fina *leR*

Vet du vad jag fick höra. äggen från en större regnbåge är MINDRE än från t.ex. furcatus! :O
Bilagor:
#357 - 13 december 2010 19:54
Dagsfärsk bild på algsoppan! Guh.
Nej, jag har inte ens bekymrat mig om att putsa rutan på utsidan...
[ATTACH]40233[/ATTACH] [ATTACH]40234[/ATTACH]

Matte! Lägg bort kameran och klia maaage!
[ATTACH]40235[/ATTACH]
#358 - 13 december 2010 19:57
Ohj vad är det som hänt med ditt kar?!
Den ser....ser...GRÖN ut... O_O

DOGGLISH Sweeet söt valp!
#359 - 13 december 2010 20:02
Jag förstår dig med rutan då jag inte orkat att putsa den just nu helalgtäckta rutan i mitt 60l heller.
Grönvatten?
#360 - 13 december 2010 20:08
Japp! Gött med grönvatten... *vissel* Man får liksom låta en del av skötseln vila tills man får bukt med det anser jag.

och det var det ju på förra bilden jag postade också, Nub, med enda skillnaden att jag just gjort ett stort VB innan jag fotade.
Det hela drog igång när jag helt plötsligt fick för mig att jag SKULLE ha bort den gröna hinnan på ena kortsidan för ungefär två veckor sedan, två dagar senare såg det ut såhär.

Inte så roligt att ha i vardagsrummet, men alla fiskar och växter mår i alla fall bra i grumlet verkar det som.
#361 - 13 december 2010 20:09
Borde inte musslor och filterräkor rivas bra där nu? ;)
#362 - 13 december 2010 20:19
Kanske är lättare att byta inriktning än att bli av med algerna. XD
#363 - 14 december 2010 11:27
Så länge fiskarna mår bra så kanske man inte ska göra så mycket åt det och låta kretsloppet göra sitt?
Har aldrig hänt mig att alger och sånt tagit över karet....
#364 - 14 december 2010 11:29
Nej, jag fortsätter bara med lite större vattenbyten helt enkelt. Dragit ned på ljustimmarna, men göder och kör med EC precis som vanligt... så får vi se!
#365 - 14 december 2010 11:30
Är det inte EC som hjälper till att spöka?
#366 - 14 december 2010 11:38
EC ska väl ta DÖD på alger? XD Hursomhelst har jag kört med det sedan uppstart... så det känns rätt tryggt.

Men nej, jag är övertygad om att jag orsakade det själv genom att vara och pilla med algerna på rutan på kortsidan - det var ett Tjockt lager som dimmade ut i karet, och jag gjorde inte något ordentligt vattenbyte efteråt som jag hade tänkt. I nästan samma veva bytte jag lysrör. *vissel*
#367 - 14 december 2010 11:41
Pickles skrev:
EC ska väl ta DÖD på alger? XD Hursomhelst har jag kört med det sedan uppstart... så det känns rätt tryggt.

Men nej, jag är övertygad om att jag orsakade det själv genom att vara och pilla med algerna på rutan på kortsidan - det var ett Tjockt lager som dimmade ut i karet, och jag gjorde inte något ordentligt vattenbyte efteråt som jag hade tänkt. I nästan samma veva bytte jag lysrör. *vissel*

aha ett lysrör till det bättre?
Kan tänka mig att det som finns att göra är att BARA ha tålamod, göra VB och minska på belysningstimmarna.
Fråga Ansjo annars, han har säkert några bra tips :)
Bilagor:

Annons