250 liter

#1 - 4 juni 2007 19:43
Hej!
Funderar på att sätta en damm på ~250 liter ute vid uteplattsen (inte plats till större). Vad kan man ha för fisk i en sån damm, är medveten om att fisken måste in under vintern i ett av akvariena...

Tacksam för svar!
MVH
Gälarna
#2 - 4 juni 2007 20:49
Guldfisk och/eller någon av dess varianter.
#3 - 5 juni 2007 12:56
Det finns ingen risk för att vattnet skulle bli för varmt för guldfisk då det bara är 250 liter då? Ska visserligen vara ett springvatten/liten fontän i, kyler det något?
#4 - 5 juni 2007 15:08
Du får väl ha något som skuggar, hjälper inte det är det bara att fylla på med kallt vatten.
#5 - 5 juni 2007 16:25
Hehe, det har du rätt i. Tack för svar!
#6 - 5 juni 2007 17:08
se även upp för kattskrällen! usch dom djuren borde inte vara tillåtna att vara i min trädgård ;D dom borde kunna läsa ;), hade för många år sedan 3fullvuxna oskar i min damm då jag inte hade mina koi ute, det var nästan 30grader ute så kallt hade dom inte, så kom en katt och tog upp en på gräset med klon!! Hade inte en vänn varit där då så hade den katten inte levt idag, (luftgevär) hade nog ångrat det senare om jag hade gjort det.
#7 - 5 juni 2007 17:10
Katterna åt upp nästan 50% av mina guldfiskar :(
#8 - 5 juni 2007 18:37
Man brukar rekommendera minst 25 cm från vattenytan till dammkanten.
#9 - 6 juni 2007 15:33
kattas

det finns någon spray mot katter
#10 - 6 juni 2007 20:57
ändrade Planer

Blev lite ändrade planer. Istället för att sätta i en formgjuten 250 liters har nu en del av uteplatsen plockats bort och en damm grävts ut på lite mer än 1000liter. :D Ska lägga duk och så istället, känns mycket bättre!
Den är runt 2,2 meter rakt över och 2,7 meter diagonalt över, djuphålan ligger på 101cm för att vara exakt.;)
#11 - 7 juni 2007 03:16
nice

Då är det filter inhandling som står på listan!!! vad ska du ha för något???
#12 - 8 juni 2007 21:38
classekoi skrev:
Då är det filter inhandling som står på listan!!! vad ska du ha för något???

Vet inte riktigt vad det kommer att bli. Var och handlade skydds- och dammduk idag och snackade lite filter med dem i affären. De sa att vi skulle ta det exakta måttet vatten när vi fyllde på dammen så ska vi ut till dem och räkna på filter och sånt på söndag. Ska lägga ner dammduken imorgon, kommer inte att bli lätt då det är en väldigt brant sluttning ner i djuphålan (lär bli ett antal veck känns det som, men det löser sig nog).

MVH
Gälarna
Bilagor:
#13 - 8 juni 2007 21:45
Fick föresten tippset att lägga i grov engelsksjösten i botten på djuphålan, skulle tydligen vara till bra hjälp för nyttobakterier att etablera sig nere bland den grova stenen/sanden. Är det något ni också rekomenderar?

MVH
Gälarna
#14 - 8 juni 2007 22:08
Sten på botten är perfekt om man vill ha problem när man har fisk i dammen.
#15 - 9 juni 2007 05:45
Kramfors skrev:
Sten på botten är perfekt om man vill ha problem när man har fisk i dammen.

Om man VILL ha problem? Det ställer alltså till problem med sten på botten om man har fisk? :confused: Tror inte jag förstår riktigt, på vad sätt blir det problem?

MVH
Gälarna
#16 - 9 juni 2007 08:29
Det blir fullt med skit/bajs mellan stenarna och alla möjliga bakterier trivs som fan!!!!!!!!!!!!
#17 - 12 juni 2007 21:20
Då måste jag som lekman när det gäller dammar fråga! ska man inte ha något alls i botten... då lär man ju slamsuga botten varje vecka! Om man använder tex grus så kan man väl ändå få en någorlunda nedbryningsprocess i botten eller?
#18 - 13 juni 2007 05:26
bottenavlopp

Helst ska man ha bottenavlopp med gravitationsmatat filter och botten ska luta nedåt så att man får ut allt skit annars går det att ha en pump som matar filtret och den ska stå på djupaste stället!!!!!!! Dvs inget grus eller sten på botten skiten ska ner på det djupaste stället och in i filtret
#19 - 13 juni 2007 06:57
Nu är pump och filter inköppt. Det blev en pump som pumpar ~3000l/h och ett filter för ~4500 liter. Han i affären sa att det skulle bli bra då dammen bara är på ~1000liter.
#20 - 13 juni 2007 13:13
Gälarna skrev:
Nu är pump och filter inköppt. Det blev en pump som pumpar ~3000l/h och ett filter för ~4500 liter. Han i affären sa att det skulle bli bra då dammen bara är på ~1000liter.

Lycka till.
#21 - 13 juni 2007 14:34
ja lycka till och hoppas att det blir bra!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#22 - 14 juni 2007 21:49
Är det första dammen?

Det är jättebra att starta med en liten damm så att man lär sig.
Jag vet själv hur jag tyckte att jag läst på som bara den, men vad man lär sig är främmst det som står i foldrar och annat = skit enligt mig. Där står det bland annat nästan uteslutande att man skall ha grus på botten, men hur många dammkunniga i Sverige rekomenderar det? Inga jag vet iallafall.

Jag själv skall tömma den stora dammen på grus när jag har tid, dock kommer det bli ett himmla projekt bara det.

Tips är att dammen inte får för mycket sol, att man håller koll på vattnet med mätstickor eller annat, att man inte övermatar, att man väljer fisk med omsorg och tänker på att guldfisken förökar sig. Det finns flera tips men det kan säkert någon annan ta.

Vad man kan tänka på är att det finns gott om kunniga inom ämnet som gärna hjälper till, så sök runt lite (googla eller annat) så kommer du hitta massa inspiration osv. Tveka inte heller att fråga om saker en extra gång för det är alltid enklare att åtgärda saker innan de skett.

Lycka till med dammen
#23 - 14 juni 2007 22:08
koiforum/dammfrågor

här finns det folk som kan det här med dammar!!!!! http://koigalen.egetforum.se/

Annons