240l Visningsakvarium på Djurmagazinet

#1 - 17 mars 2012 15:51
För lite drygt två veckor sen var det dags för mig - med hjälp av Fia (dalmatin), att dra igång ett visningsakvarie på Djurmagazinet i Piteå där jag jobbar extra två timmar i veckan med att sköta akvarierna. Det var väldigt skojsigt att kunna plocka fritt på hyllorna :d ECS för typ 2000 spänn, sten, rötter, växter i massor ... Kanske ska fråga om en koldioxidanläggning också? ;)

Det är ett 240l Juwel med (uppenbarligen ...) orginalfilter
Inredningen består av ECS (Easy Care Substrate från Akvarieteknik), "Regnbågssten" och lite rötter.Växterna är bland annat Hygrophila Polysperma, Siamensis och Pinnifatida, Echinodorus osirs och 'red flame', Limnophila sessiliflora, Javaormbunkar och Papegojblad samt någon okänt "gräs" som jag dock har haft i mitt 150l tidigare. Kör med lite drygt en dos PMDD i veckan.

Två siamesiska algätare fick bli inkörsfiskar och en vecka senare håvade jag över 10 vitfenade rosentetror (stimmet ska förmodligen utökas till 20 senare). Jag planerar också att sätta i ett gäng ottisar, 8-10 st kanske, och eventuellt fyra Bolivianska fjärilsciklider.

Men framför allt är akvariet tänkt som ett hem åt mina fyra hemlösa skalarer, 3 små Red-Back F1:or och 1 fullvuxen "vanlig".

[ATTACH=CONFIG]52142[/ATTACH]
#2 - 17 mars 2012 15:54
snyggt!
#3 - 17 mars 2012 16:13
Vimsa skrev:
För lite drygt två veckor sen var det dags för mig - med hjälp av Fia (dalmatin), att dra igång ett visningsakvarie på Djurmagazinet i Piteå där jag jobbar extra två timmar i veckan med att sköta akvarierna. Det var väldigt skojsigt att kunna plocka fritt på hyllorna :d ECS för typ 2000 spänn, sten, rötter, växter i massor ... Kanske ska fråga om en koldioxidanläggning också? ;)

Det är ett 240l Juwel med (uppenbarligen ...) orginalfilter

Inredningen består av ECS (Easy Care Substrate från Akvarieteknik), "Regnbågssten" och lite rötter.Växterna är bland annat Hygrophila Polysperma, Siamensis och Pinnifatida, Echinodorus osirs och 'red flame', Limnophila sessiliflora, Javaormbunkar och Papegojblad samt någon okänt "gräs" som jag dock har haft i mitt 150l tidigare. Kör med lite drygt en dos PMDD i veckan.

Två siamesiska algätare fick bli inkörsfiskar och en vecka senare håvade jag över 10 vitfenade rosentetror (stimmet ska förmodligen utökas till 20 senare). Jag planerar också att sätta i ett gäng ottisar, 8-10 st kanske, och eventuellt fyra Bolivianska fjärilsciklider.

Men framför allt är akvariet tänkt som ett hem åt mina fyra hemlösa skalarer, 3 små Red-Back F1:or och 1 fullvuxen "vanlig".

[ATTACH=CONFIG]52142[/ATTACH]

Men, ska du inte ha någon bakgrund?

//Inger
#4 - 17 mars 2012 16:32
Precis min tanke med...det skulle bli ett helt annorlunda kar om man slipper se genom det:).
#5 - 17 mars 2012 16:48
Visst skulle man kunna ha en bakgrund (har funderat en del på det) - i alla fall när det andra, tomma akvariet står bakom. Men när detta är det enda akvariet som står där (oftast finns det ett annat, men inte alltid) blir det en rumsavdelare. Dock tror jag att fiskarna skulle bli tryggare med bakgrund ... men vi får se :)
#6 - 17 mars 2012 16:59
[QUOTE=Vimsa;1581568]Visst skulle man kunna ha en bakgrund (har funderat en del på det) - i alla fall när det andra, tomma akvariet står bakom. Men när detta är det enda akvariet som står där (oftast finns det ett annat, men inte alltid) blir det en rumsavdelare. Dock tror jag att fiskarna skulle bli tryggare med bakgrund ... men vi får se :)[/QUOT

Inredningen i karet försvinner ju bland nätkorgar och dyl. som man ser genom bakrutan. Inte så snyggt, om det skall vara ett visningskar.
Du namnger Akvarieteknik - borde inte dom ställa upp med en bakgrund. Sen som du säger, känner sig fiskarna tryggare med "stopp" i alla fall på en sida:).

//Inger
#7 - 17 mars 2012 16:59
Om jag personligen skulle köpa ett akvarium hade jag nog gärna sett det med en bakgrund, oavsett om det är en rums rumsavdelare eller inte:). Inget illa ment, men karet hade blivit så mycket attraktivare att titta på:).
#8 - 17 mars 2012 17:00
ansjo skrev:
Om jag personligen skulle köpa ett akvarium hade jag nog gärna sett det med en bakgrund, oavsett om det är en rums rumsavdelare eller inte:). Inget illa ment, men karet hade blivit så mycket attraktivare att titta på:).

Exakt samtidigt:D.

//Inger
#9 - 17 mars 2012 17:01
skulle ju kunna köra med enkel svart bakgrund, får fram färgerna på fisken riktigt bra och ger ett bra djup. och iom det så har ni fina fiskar och då kan ju försäljningen öka av både fisk, växter och inredning :)
#10 - 17 mars 2012 17:03
annars har ni fått till inredningen riktigt snyggt :)
#11 - 17 mars 2012 22:15
Först vill jag ge dej MYCKET beröm för det där har du fått till riktigt bra Vimsa både vad gäller fiskval och inredning, gillar etappen med gruset... sedan måste jag nog hålla med om att en bakgrund hade gjort en del i karet, fast nu har vi ju inte sett hur det står i det stora hela.. Det kanske förstör utsikten genom med bakgrund.....
#12 - 17 mars 2012 22:16
gonzo44 skrev:
Först vill jag ge dej MYCKET beröm för det där har du fått till riktigt bra Vimsa både vad gäller fiskval och inredning, gillar etappen med gruset... sedan måste jag nog hålla med om att en bakgrund hade gjort en del i karet, fast nu har vi ju inte sett hur det står i det stora hela.. Det kanske förstör utsikten genom med bakgrund.....

PS och givet växtvalet;)
#13 - 18 mars 2012 08:01
Tack alla för berömmet :) Jag tar till mig allt ni säger om bakgrunden, och ska nog prova sätta dit en svart bakgrund bara för att se hur det ser ut, det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen ;)
#14 - 18 mars 2012 08:17
[QUOTE=Vimsa;1581636]Tack alla för berömmet :) Jag tar till mig allt ni säger om bakgrunden, och ska nog prova sätta dit en svart bakgrund bara för att se hur det ser ut, det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen ;)[/QUOTE

Du kommer nog inte att ta bort bakgrunden tror jag, eftersom växter, inredning och fiskar kommer i fokus mycket tydligare då:).
Lycka till!

//Inger
#15 - 18 mars 2012 13:45
Vimsa skrev:
Tack alla för berömmet :) Jag tar till mig allt ni säger om bakgrunden, och ska nog prova sätta dit en svart bakgrund bara för att se hur det ser ut, det är ju inte värre än att man kan plocka bort den igen ;)

tycker jag låter som en bra id'e ;)
#16 - 22 mars 2012 19:37
Lite synd att det bara går att "uppdatera" från karet en gång i veckan, men nu är det torsdag och jobbdag så idag kommer en bild. Det har kommit en hel del bruna alger och lite cyano, både på stenarna, växterna och rutorna. Antar att det bara är uppstarts-obalans? Skrapade rutorna, satte i lite vallisneria och fixade en bakgrund (praktiskt att ha en butik som säljer stora svarta papper cirka 20 meter bort), och jag håller med er, jag skulle ha satt svart bakgrund från början! Jag hade tänkt börja byta vatten nästa vecka, men har redan förra veckan börjat sätta i PMDD för växternas skull, gör jag rätt?Idag fick även de fyra bolivianerna som gått i butiken i minst ett halvår utan att bli sålda flytta in. 10 minuter efter överflytt kom de fram ur djungeln och letade efter mat, redan lika utfärgade som innan! Tänkte låta karet "vila" från mer fisk nu i 2 veckor innan jag utökar stimmet med tetror. Förhoppningsvis har växterna tagit sig så pass mycket efter ca 5-6 veckor att jag kan flytta över scalarerna.Ingen systemkamerabild idag tyvärr, hade bara mobilen med mig:[ATTACH=CONFIG]52215[/ATTACH]
#17 - 22 mars 2012 19:43
vilket (var ligger det) brukar handla vid den vid arninge
#18 - 22 mars 2012 20:34
Sedär ja, nu blev det en annan femma:)!
#19 - 22 mars 2012 20:45
mm snyggt, det blev stor skillnad, lite mörkare dock.. men snyyyygt
#20 - 22 mars 2012 21:02
det blev mycket bättre :)
#21 - 29 mars 2012 17:59
Torsdag och uppdatering igen!Kom in på DM och två saker slog mig:1. ALGER!2. Bakgrunden har försvunnit? (Fick visst tejpa fast den lite bättre :d)Ni får tyvärr stå ut med mina mobilbilder, ska ta med systemkameran sen när scalarerna flyttat in men tills dess får mobilen duga.

Före VB:
[ATTACH=CONFIG]52379[/ATTACH]

Efter VB och en massa algskrubbning:
[ATTACH=CONFIG]52378[/ATTACH]

Finns det något att göra åt algerna (cyano och någon slags brun alg som sätter sig överallt) annat än att vänta ut dem och försöka få karet lite stabilare? Hade akvariet varit hemma hade jag inte brytt mig speciellt mycket, men i och med att det är ett visningsakvarium är det ju trist om det är så mycket alger (erfarnare förstår förmodligen att det är nystartat, men poängen är ju att det ska se SNYGGT ut och sälja in själva akvariegrejen hos oerfarna).

Gjorde första vattenbytet idag, ca 25% + PMDD. Lät karet vila från fisk den här veckan men ska nog utöka stimmet med tetror nästa vecka.

Förresten, gälörten växer men de andra växterna har inte växt ett smack (trodde siamensisen och polysperman skulle skjuta i höjden direkt?), pinnifatidan såg riktigt ledsen ut, algangripen och med säkert hälften av bladen döda eller halvdöda. Hjälp?
#22 - 1 april 2012 08:55
Vimsa skrev:
Torsdag och uppdatering igen!Kom in på DM och två saker slog mig:1. ALGER!2. Bakgrunden har försvunnit? (Fick visst tejpa fast den lite bättre :d)Ni får tyvärr stå ut med mina mobilbilder, ska ta med systemkameran sen när scalarerna flyttat in men tills dess får mobilen duga.

Före VB:

[ATTACH=CONFIG]52379[/ATTACH]

Efter VB och en massa algskrubbning:

[ATTACH=CONFIG]52378[/ATTACH]

Finns det något att göra åt algerna (cyano och någon slags brun alg som sätter sig överallt) annat än att vänta ut dem och försöka få karet lite stabilare? Hade akvariet varit hemma hade jag inte brytt mig speciellt mycket, men i och med att det är ett visningsakvarium är det ju trist om det är så mycket alger (erfarnare förstår förmodligen att det är nystartat, men poängen är ju att det ska se SNYGGT ut och sälja in själva akvariegrejen hos oerfarna).

Gjorde första vattenbytet idag, ca 25% + PMDD. Lät karet vila från fisk den här veckan men ska nog utöka stimmet med tetror nästa vecka.

Förresten, gälörten växer men de andra växterna har inte växt ett smack (trodde siamensisen och polysperman skulle skjuta i höjden direkt?), pinnifatidan såg riktigt ledsen ut, algangripen och med säkert hälften av bladen döda eller halvdöda. Hjälp?

Kanske skulle väntat med att börja göda, kan vara boven i dramat så att det har kanske blivit någon sorts obalans.
#23 - 5 april 2012 18:49
Fick ta bort en hel del alger idag också, men tänker bara vänta ut dem. Siameserna har blivit ungefär dubbelt så tjocka och nästan en centimeter längre än de var för 4-5 veckor sen (har redan tappat räkningen!), haha! Satte dit reflektorer idag, fixade ytterligare lite med växterna och ja ... så här ser det ut:

[ATTACH=CONFIG]52544[/ATTACH]

Ytterligare 12 tetror fick flytta in idag. Funderar på att låta scalarerna flytta in antingen nästa vecka eller om två veckor? Får se helt enkelt :)
#24 - 11 april 2012 17:25
Idag fick scalarerna flytta över. De var väldigt stressade men småscalarerna hämtade sig snabbt och visade intresse för de andras mat efter bara en kvart. En halvtimme senare var i alla fall en av dem nästan som vanligt. Storscalaren var lite mer tveksam över sitt nya hem dock. Fortsatt mycket alger men jag får känslan av att brunalgerna börjar ge med sig, cyanon bör väl försvinna så småningom också.

Så just nu bor här:
4 scalarer varav en vuxen "vanlig" och tre små redbacks F1:or
22 (tror jag) vitfenade rosentetror
2 siamesiska algätare
4 bolivianska fjärilsciklider, tror det är 1+3 eller 2+2 :)
+ ett gäng ottisar som ska flyttas över om 1-2 veckor

(Ni får hålla till godo med kassa mobilbilder räddade så gott det går i photoshop, ska försöka få med systemkameran någon dag)

Småscalare och fodertablett:
[ATTACH=CONFIG]52779[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]52780[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52781[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52782[/ATTACH]
#25 - 11 april 2012 17:26
Lite gamla bilder på scalarerna:
[ATTACH=CONFIG]52783[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52784[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52785[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52786[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]52787[/ATTACH]
#26 - 11 april 2012 21:00
vallen och scalarerna gorde verkligen susen i karet..

Annons