240L Ta-kar med slimline

#1 - 3 september 2008 12:54
Hej hej! har precis avslutat mitt Sa / mix kar och tänte satsa på Tanganiyka, det är även tänkt att detta karet skall bli lite mera "permanent" så att säga.

Har ingen "riktig" erfarehet av ta-ciklider eller vilken sammansättning man bör ha i ett 240L kar, så förslag mottages gärna;)
MEN! skall låna back to nature boken, och läst artbeskrivingar på zoopet har man ju gjort en del^^

Tänkte inte beskriva inreding osv med tråkig text nu utan skall låta bilderna tala!
Börjar med att lägga in några bilder från tömmning osv..

1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=261933258&directlink=1

2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=261933696&directlink=1

3. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=261934258&directlink=1

ps, Någon som har erfarenhet om hur mycket silicon det går åt för att fästa en slimline?
och hur rent behöver glaset vara för att den skall fästa ordentligt?
#2 - 3 september 2008 18:38
Nice Albin, detta kommer bli intressant att följa! :)
#3 - 3 september 2008 20:00
Stränga på som en massa "S" på varandra med varje "rad" 3-4 cm ifrån varandra. Korvtjocklek 3-4 mm...
Eller för att göra det lite lättare: Ta rätt mycket på hela :)

Det skadar ju inte om du gnuggar rutan med lite kemiskt ren aceton(finns på ica) Men jag tror inte det är jätteviktigt bara det är tort och det SER rent ut. Och du är rätt säker på att inte rutan är fet...

Jaja mycket kan man babla...Det ska bli kul att se hur forstättningen följer :D
#4 - 3 september 2008 20:32
hlafk skrev:
Stränga på som en massa "S" på varandra med varje "rad" 3-4 cm ifrån varandra. Korvtjocklek 3-4 mm...

Eller för att göra det lite lättare: Ta rätt mycket på hela :)

Det skadar ju inte om du gnuggar rutan med lite kemiskt ren aceton(finns på ica) Men jag tror inte det är jätteviktigt bara det är tort och det SER rent ut. Och du är rätt säker på att inte rutan är fet...

Jaja mycket kan man babla...Det ska bli kul att se hur forstättningen följer :D

okej, riktigt så mkt tog inte jag:p jag gjorde en stor fyrkant och en extra smet i varje hörn

rutan såg ren ut om man inte kollade allt för nära^^

Bild! http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=262088244&directlink=1
#5 - 6 september 2008 14:44
NU! har det hänt grejjer!

flyttat kar på plats, skiffren ligger där för att ev. multisar inte skall får det för lätt att gräva upp liggunderlaget

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=262729307&directlink=1

Inrett kar med firrar och allt! känns lite malawi över karet tkr jag men skall nog ändå satsa på tanganyika (fiskarna lär ju inte bry sig)

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=263165249&directlink=1

har köpt viltökssniglar som skall förtäras ikväll (får se hur det går xD), snäckskalen skall läggas längst till vänster i karet.

Går 3st acei honor i karet just nu, släppte i firrarna 1 timme efter vattnet var påfyllt trots detta är de nyfikna och pigga (och inte mörka) får hoppas att de fortsätter vara det!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=263166138&directlink=1

ska jobba ihopa lite ekonomiska medel att köpa fiskar för imorron är det tänkt, sen skall det handlas Ta ciklider ;)
#6 - 6 september 2008 14:49
Det ser riktigt fint ut faktiskt. Väldigt snygga stenar...fast kanske något få. Dom kan vara rätt taskiga mot varandra ibland...

Vad blir det för fiskar?
#7 - 6 september 2008 14:56
hlafk skrev:
Det ser riktigt fint ut faktiskt. Väldigt snygga stenar...fast kanske något få. Dom kan vara rätt taskiga mot varandra ibland...

Vad blir det för fiskar?

multisar om jag får tag på dem, sen är jag sugen på calvus eller compressiceps.

prinsessor och apelsinciklider är jag rätt skeptisk till, men ngn mellanskikts ciklid typ [COLOR=#810081]Paracyprichromis[/COLOR] eller [COLOR=#810081]cyprichromis[/COLOR], men måste undersöka mer om de ens går att ha i "små" kar som 240L

har egentligen inte ngn bra ide om kompositionen av fiskar, men skall låna btn boken på biblioteket på måndag.
Annars får folk gärna hjälpa mig med en passande komposition^^
#8 - 6 september 2008 17:43
Jag har i mitt 240l 6 st multisar och 2 calvus...för närvarande.
Jag har bestämt mig för att skippa prinsessor som jag från början gärna ville ha men det blir nog lugnast utan.
Calvusar räcker gott o väl...dom är lite som Leif GW Persson :)

...till detta ska jag nog stoppa ner 2 jullar och någon leptosoma eller blå neon eller nån som bor vid ytan som inte behöver vara så många...
För det är mängden som dom vill vara som är det största problemet med akvarier och inte storleken på fisken eller så...det räcker att simma 120 cm fram och tillbaka.

Vart bor du nånstans. För i göteborg finns det ju multisar överallt. I skåne finns det ju ett ställe och i stockholm finns på ett ställe och de flesta akvarieaffärer tror jag kan ta hem...fast dyrt:(
#9 - 6 september 2008 18:07
hlafk skrev:
Jag har i mitt 240l 6 st multisar och 2 calvus...för närvarande.

Jag har bestämt mig för att skippa prinsessor som jag från början gärna ville ha men det blir nog lugnast utan.

Calvusar räcker gott o väl...dom är lite som Leif GW Persson :)

...till detta ska jag nog stoppa ner 2 jullar och någon leptosoma eller blå neon eller nån som bor vid ytan som inte behöver vara så många...

För det är mängden som dom vill vara som är det största problemet med akvarier och inte storleken på fisken eller så...det räcker att simma 120 cm fram och tillbaka.

Vart bor du nånstans. För i göteborg finns det ju multisar överallt. I skåne finns det ju ett ställe och i stockholm finns på ett ställe och de flesta akvarieaffärer tror jag kan ta hem...fast dyrt:(

bor i skåne, tror inte det skall vara omöjligt att få tag i, men man får nog leta lite. Har iallafall precis ploppat ned 24st snäckor (tidigare vitlökssnäckor:D) så det skall bli runt en 10-12 multisar om jag får tag på dem dvs

jullar kanske man borde satsa på de verkar trevliga, hehe ja calvus/compressiceps ser ju sjukt festliga ut:D.

leptosoma eller blå neon verkar vara bra mellanskikts simmare, bara man får tag på dem...

Skall ringa Stoby akvarieaffär och höra vad dom har inne.. det är ändå en bit att köra till hässleholm när man bor i Simrishamn..
#10 - 6 september 2008 18:15
2 stycken 12-pack på Ica eller? Jag vågade faktiskt inte ens smaka...
Tänk på att multisar förökar sig rätt bra och dom växer rätt fort också...tror jag.

Du kan höra med akvarieaffärerna om vad dom kan beställa hem...det är ju möjligt att akvarieaffären i stan kan plocka hem iaf multisar.
#11 - 6 september 2008 18:29
hlafk skrev:
2 stycken 12-pack på Ica eller? Jag vågade faktiskt inte ens smaka...

Tänk på att multisar förökar sig rätt bra och dom växer rätt fort också...tror jag.

Du kan höra med akvarieaffärerna om vad dom kan beställa hem...det är ju möjligt att akvarieaffären i stan kan plocka hem iaf multisar.

jepp^^ var på ica idag och köpte enbart sniglar:p

åt 4 st (bjöd resten på familjen muhaha). helt ok men inget man äter i större mängder precis..

skall fråga i affären (ciklidshoppen i tomelilla) som antagligen beställer från simontorp, det kanske blir dyrt med man kan ju räkna in bensinpengarna man sparar där med.. för det blir en del sådana om man kör farsans automatväxlade 850...:(
#12 - 6 september 2008 18:32
priset beror ju helt på vad dom i vanliga fall skulle tagit...
det blir ju inget extra för dom eftersom dom ändå ska beställa in lite fiskar förr eller senare och då...
men i vissa affärer tar dom 150 kronor styck och i vissa 60 kronor styck...
#13 - 6 september 2008 20:06
hlafk skrev:
priset beror ju helt på vad dom i vanliga fall skulle tagit...

det blir ju inget extra för dom eftersom dom ändå ska beställa in lite fiskar förr eller senare och då...

men i vissa affärer tar dom 150 kronor styck och i vissa 60 kronor styck...

oj 150kr för multisar var inte billigt precis, ska försöka få tag på hemodlade istället då.. och sen får man utöka eftersom man hittar fisk typ :P
#14 - 6 september 2008 20:14
nu skrämde jag mig nog i onödan :)
men jag har för mig att det var nån här på zoopet som hade betalat så mycket på plantagen tar dom tydligen 79 kronor för dom...och där har jag fått en förklaring på att dom är dyra att köpa in från ett företag som jag inte kommer ihåg vad dom hette...
jag betalade 59 kronor för mina fast där tror jag dom är "hemodlade"...
59-69 är väll normalpris...
#15 - 6 september 2008 20:33
hlafk skrev:
nu skrämde jag mig nog i onödan :)

men jag har för mig att det var nån här på zoopet som hade betalat så mycket på plantagen tar dom tydligen 79 kronor för dom...och där har jag fått en förklaring på att dom är dyra att köpa in från ett företag som jag inte kommer ihåg vad dom hette...

jag betalade 59 kronor för mina fast där tror jag dom är "hemodlade"...

59-69 är väll normalpris...

oki, tur:) med hemodlade menade jag köpa från privatperson. och då tror jag kappast att de tar 59-69kr stycket:P
#16 - 6 september 2008 21:51
enligt hur mycket dom gökar...så borde dom ju vara så gott som gratis...
#17 - 7 september 2008 05:43
hlafk skrev:
enligt hur mycket dom gökar...så borde dom ju vara så gott som gratis...

precis:P lite som zebraciklider fast snällare^^
#18 - 7 september 2008 15:48
Uppdatering!

Nu anser jag karet färdig inrett (kanske ngt mera sten men får se..)

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=263671553&directlink=1
#19 - 7 september 2008 15:52
Blev riktigt bra Albin! :) Vad är de för sten du har i karet? Den var riktigt fräck, köpt eller plockad? :D (syftar på dem stora)
#20 - 7 september 2008 15:59
beerzon skrev:
Blev riktigt bra Albin! :) Vad är de för sten du har i karet? Den var riktigt fräck, köpt eller plockad? :D (syftar på dem stora)

Plockad ;D

Tackar! blev väldigt nöjd sj:)
#21 - 8 september 2008 18:37
Tja igen!

Nu har jag samlat mina tankar omkring vilka arter jag tänkte ha i karet:)

1. 5-6 st Påfågelscyprichromis (alt. ngn leptosoma) för att fylla karets övre del

2. Multisar:D 6-12 st och de skall regera i karets vänstra del vid snäckorna

3. Calvus eller Compressiceps, gärna en mörk/svart variant! 1+1 och de skall då regera runt stenröset

övrigt:

finns det någon fredlig tanganyika-mal så jag kanske borde satsa på?

tror ni det finns plats för ngn art till?
#22 - 9 september 2008 12:29
Det finns väll en rätt otrevlig tanganyikamal...iaf när jag kolla på natural geographics dokumentären.
Syndontis, den lägger ägg samtidigt och tillsammans som munruvare som sedan tar upp deras ägg i muinnen också och dom kläcks tidigare och äter upp alla äggen och sen simmar därifrån(i munnen alltså)...

Gör som så att du börjar med 2 arter och sen så känner du efter och köper allt eftersom vad som får plats...men om du tex köper 6 multisar istället för 12 så får du ju bara där plats med 1 jullepar också...jag har 6 st mulktisar i mitt 240 och dom har byggt om det på 2 veckor nu....vill inte tänka mig hur det ser ut med 12 stycken efter några veckor :)
#23 - 9 september 2008 13:51
hlafk skrev:
Det finns väll en rätt otrevlig tanganyikamal...iaf när jag kolla på natural geographics dokumentären.

Syndontis, den lägger ägg samtidigt och tillsammans som munruvare som sedan tar upp deras ägg i muinnen också och dom kläcks tidigare och äter upp alla äggen och sen simmar därifrån(i munnen alltså)...

Gör som så att du börjar med 2 arter och sen så känner du efter och köper allt eftersom vad som får plats...men om du tex köper 6 multisar istället för 12 så får du ju bara där plats med 1 jullepar också...jag har 6 st mulktisar i mitt 240 och dom har byggt om det på 2 veckor nu....vill inte tänka mig hur det ser ut med 12 stycken efter några veckor :)

hehe jo jag har sett dem:P äckliga typer:P

oki då börjar jag med 6 multisar jag med:D (om jag hittar dvs:P)

asså jag tänkte nog fylla karet direkt, så alla firrar får samma förutsättingar från början.

och dessutom om jag kör långt för att hämta firrar, så tar jag ju alla på samma gång;)
#24 - 9 september 2008 21:24
Om du fyller karet direkt så kommer inte pumpen eller snarare filtermaterialet, få samma förutsättningar istället...
Man ska ju ta det lite vackert med fiskarna men om du har gammalt filtermaterial och kanske gammalt vatten också så hjälper ju det till...
Fast bara du har lite nitrivec till hands och är bra med vattenbyten och har ett nitrittest och kan hålla händerna i styr så du inte matar för mycket osv så ska dom nog klara sig...
Jag släppte i 5 hongi i mitt 100 liters akvarie och dom var inte mer än 3-4 cm, efter 1 vecka så hade jag rött på nitrittestet och jag köpte nitrivec och det funkade inte så jag började byta 20l vatten om dagen tills det gick ner...så det var rätt meckigt och man känner sig orolig...men dom överlevde allihopa.
#25 - 10 september 2008 04:38
kör med ett fluval 405 och karet har varit igång sen i lördags.. sen är ju Vallisnerian snabbväxande och det hjälper rätt bra för att hålla nitraten nere.

Jag tror inte att det skulle bli så hög koncentration av nitrit så det påverkar fiskara, men man vill ju inte riskera ngt så jag lyssnar på dig.

Skall till kristianstad idag (med buss) så kan ju kolla om det finns ngn butik med Ta utbud..
#26 - 10 september 2008 15:18
Har varit i Kristianstad på Cityzoo idag och jag blev riktigt charmad av Prinsessan av Zambia (de liknar [COLOR=#0000ff]Neolamprologus brichardi, Samazi[/COLOR]) som de sålde där,
Så jag tänkte vafan och slog till med 3st (1+2) fick dessa för 50kr:D så jag tkr att jag gjorde ett riktigt klipp.

De hade även 4st små Blå neon men blev inte spec impad av dessa så det fick räcka med sessorna.

men, det finns ju ett litet men eftersom sessor är rätt agressiva av sig så jag får nog ta mig en funderare på vilka andra arter jag borde välja..

Bild från inkoppning!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=264930658&directlink=1

Kommer flera bilder när de vant sig vid karet!
#28 - 10 september 2008 21:44
dom där såg riktigt fina ut faktiskt...specielt om man jämför med bilden här på zoopet:)

Blå neon färgar vad jag förstår ut i dämpad belysning eller mörker och det brukar inte vara sådär jättemörkt i akvarieaffärer så det kan mycket väl vara det...jag har själv aldrig sett en fin sådan mer än på kort...
#29 - 11 september 2008 05:01
hlafk skrev:
dom där såg riktigt fina ut faktiskt...specielt om man jämför med bilden här på zoopet:)

Blå neon färgar vad jag förstår ut i dämpad belysning eller mörker och det brukar inte vara sådär jättemörkt i akvarieaffärer så det kan mycket väl vara det...jag har själv aldrig sett en fin sådan mer än på kort...

mm det är lite daffodill över dem tkr jag:) de smälter rätt bra in i bakgrunden, förutom ögonen som är helt knallblå.

de blå neonerna var små och bruna. I en av dem kunde man faktiskt se "neonen" i men bara när den spände upp sig.

när jag sade att jag skulle ha Calvus eller Compressiceps i karet så menade han på att det var inte ngt problem, utan att de var rätt bra på att bita ifrån sig, hade för mig det var tvärt om..
Vad säger du?

Btw i compressiceps uttalar man väl andra c:et som s?
#30 - 11 september 2008 11:00
Jag har flera lekpar med Compressiceps, och biter någon dom så vänder dom bara sidan till, och dom bryr sig helt enkelt inte om dom blir bitna. Annat är det dom lekt, då dom kan vara oerhört ilskna och dom hugger rejält efter andra firrar som kommer nära deras leksnäcka, och jag har vissa Prinsess ungar som blivit ihjälbitna när dom utmanat ödet för mycket genom att vara för nära deras leksnäcka.

Rikigt häftig fisk.
#31 - 11 september 2008 11:03
jao daffodil skulle jag väll tycka att det är, eller kanske helianthus?
http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&q=neolamprologus+helianthus

Mina calvus är väll ganska så taniga av sig...honan är ju lika stor som multihanarna och hon får ju stryk av dom men hon verkar inte bry sig så mycket hon spänner ut alla fenor och liksom flyter iväg. Hanen däremot är lite större och sitter vid sin snäcka hela dagarna och ibland så kommer dom och bråkar där men då blir han mörk och stor och dom drar därifrån...
Sen har calvus tjock päls för att klara av att sno ägg från munruvare utan att dö, dom är rä dumma och glupska när dom väl sätter igång...Hanen skulle nog kunna få in åtminstonde 3 av mina multisar i munnen(var för sig alltså:)).
Jag vet dock inte hur dom klarar av prinsessor, dom är ju bra mycket tuffare än multisar vad jag förstår fast bara när det är lek pågång, och dina prinsessor är ju rätt så stora, men skaffar du ett Altopar som är runt 10 cm så kanske det går....

Jag funderar själv på att byta ut mina multisar till sandciklider för att få lite mer harmoni men då kommer jag väll köpa jullar som bråkar istället...

Jag tror det uttalas kompressikeps...man har väll inte läst latin och inte direkt vart en fena på språk överhuvudtaget sååå:)
Men jag har iofs hört att Acei uttalas assei, kommer inte ihåg anledningen.
#32 - 11 september 2008 13:07
127bubbel skrev:
Jag har flera lekpar med Compressiceps, och biter någon dom så vänder dom bara sidan till, och dom bryr sig helt enkelt inte om dom blir bitna. Annat är det dom lekt, då dom kan vara oerhört ilskna och dom hugger rejält efter andra firrar som kommer nära deras leksnäcka, och jag har vissa Prinsess ungar som blivit ihjälbitna när dom utmanat ödet för mycket genom att vara för nära deras leksnäcka.

Rikigt häftig fisk.

Hur stort kar?

ja jag skall nog ha ett par av dem då :)
#33 - 11 september 2008 13:14
hlafk skrev:
jao daffodil skulle jag väll tycka att det är, eller kanske helianthus?

http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&q=neolamprologus+helianthus

Mina calvus är väll ganska så taniga av sig...honan är ju lika stor som multihanarna och hon får ju stryk av dom men hon verkar inte bry sig så mycket hon spänner ut alla fenor och liksom flyter iväg. Hanen däremot är lite större och sitter vid sin snäcka hela dagarna och ibland så kommer dom och bråkar där men då blir han mörk och stor och dom drar därifrån...

Sen har calvus tjock päls för att klara av att sno ägg från munruvare utan att dö, dom är rä dumma och glupska när dom väl sätter igång...Hanen skulle nog kunna få in åtminstonde 3 av mina multisar i munnen(var för sig alltså:)).

Jag vet dock inte hur dom klarar av prinsessor, dom är ju bra mycket tuffare än multisar vad jag förstår fast bara när det är lek pågång, och dina prinsessor är ju rätt så stora, men skaffar du ett Altopar som är runt 10 cm så kanske det går....

Jag funderar själv på att byta ut mina multisar till sandciklider för att få lite mer harmoni men då kommer jag väll köpa jullar som bråkar istället...

Jag tror det uttalas kompressikeps...man har väll inte läst latin och inte direkt vart en fena på språk överhuvudtaget sååå:)

Men jag har iofs hört att Acei uttalas assei, kommer inte ihåg anledningen.

Nej mina har Knallblå ögon;)

och det lutar väldigt mkt åt Compressiceps (c:en uttalas nog som s)

jo det är sant.. jag behöver ju inte ha multisar heller, det finns väl rätt många små snäcklekare att välja bland?

kolla gärna in min 150L malawiodlings tråd, har hänt rätt tråkigar grejjer och jag behöver typ stöd:(
#34 - 11 september 2008 13:17
ja dom är så söta så, lite tråkigt att dom växer långsamt bara...

nå multisar behöver du verkligen inte ha...finns många andra med fina färger och som är både mindre och större...du kan ju försöka hitta dvärgcompressiceps fast dom är ännusvårare att hitta.

jag är påväg dit...
#35 - 11 september 2008 13:58
hlafk skrev:
ja dom är så söta så, lite tråkigt att dom växer långsamt bara...

nå multisar behöver du verkligen inte ha...finns många andra med fina färger och som är både mindre och större...du kan ju försöka hitta dvärgcompressiceps fast dom är ännusvårare att hitta.

jag är påväg dit...

jojo, men prinsessorna och snäckisarna kan ju stå för yngel produktionen:P
Bilagor:
#36 - 11 september 2008 14:23
yngelproduktionen som altosarna kan äta av och därmed växa fortare...
#37 - 11 september 2008 15:18
Hur stort kar?

ja jag skall nog ha ett par av dem då :)

Jag har dom både i ett 112 liters och i 170 liters kar. Har även haft dom med prinsessor utan problem.

Om du vill skaffa någon häftig sandciklid så kan jag rekomendera en liten grupp Callochromis. Har själv 4 st i mitt 112 liters kar och dom lekte där i efter 2 dagar, sen är det en mycket vacker fisk när den är utfärgad.

MVH/Freddan
Bilagor:
#38 - 11 september 2008 19:14
127bubbel skrev:
Jag har dom både i ett 112 liters och i 170 liters kar. Har även haft dom med prinsessor utan problem.

Om du vill skaffa någon häftig sandciklid så kan jag rekomendera en liten grupp Callochromis. Har själv 4 st i mitt 112 liters kar och dom lekte där i efter 2 dagar, sen är det en mycket vacker fisk när den är utfärgad.

MVH/Freddan

callochromisar blir relativt stora ändå.. så det kanske inte riktigt passar in, men det finns la någon snäcklekare ala multis som inte är så multisaktig typ Lamprologus brevis?
#39 - 12 september 2008 23:21
tror det finns nån callochromis som bara blir 7-10 cm... men dom flesta blir ju bortåt 15 cm men det funkar ju i akvariet men jag vet inte...proportionter och sånt där gör att jag antagligen kommer att hoppa över dom eftersom jag redan har calvus som blir stora och kommer nog skaffa jullar och då är det kul med nån liten rackare....

btw sa jag att det står i BTN Tanganyikaboken att daffodil även kallas för prinsessan av zambia?
så står det iaf:)
#40 - 14 september 2008 15:27
hlafk skrev:
tror det finns nån callochromis som bara blir 7-10 cm... men dom flesta blir ju bortåt 15 cm men det funkar ju i akvariet men jag vet inte...proportionter och sånt där gör att jag antagligen kommer att hoppa över dom eftersom jag redan har calvus som blir stora och kommer nog skaffa jullar och då är det kul med nån liten rackare....

btw sa jag att det står i BTN Tanganyikaboken att daffodil även kallas för prinsessan av zambia?

så står det iaf:)

ah oki då vet vi att det är Daffodil :)

angående dessa vet jag nu att det är 2 hanar och 1 hona, och precis nu när jag skulle byta vatten, jagade honan ut den mindre hanen^^ men jag tog upp honom och pluppade tillbaks honom direkt.

skall lämna tillbaka honom till djuraffären:)
Bilagor:
#41 - 16 september 2008 13:46
Nu har jag varit och lämnat tillbaka den överblivna sessan till affären:)

och utökade med 4st Blå neoner istället (det var allt butiken hade för tillfället)

Bild! http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=267503910&directlink=1

Dessa skall det dock bli fler av, siktar på 8-10 st eftersom de får lite stryk av prinsessorna emellanåt.

något att tillägga är att prinsessorna sticker och gömmer sig så fort man kommer 1 meter nära karet:p

Bild på prinsessorna: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=267504472&directlink=1
#42 - 16 september 2008 15:15
du får berätta för mig hur det går med dom i 240l framöver...
jag såg några fullvuxna neoner i nol häromsisten VF dock men dom var snygga...
#43 - 16 september 2008 15:30
hlafk skrev:
du får berätta för mig hur det går med dom i 240l framöver...

jag såg några fullvuxna neoner i nol häromsisten VF dock men dom var snygga...

japp, det skall jag göra! hur stora är blir de i akvarium?

dessa har iallafall lekt i affären (expediten visade några 1centimeters yngel)

och dessa är typ 4-5 cm nu.

Har utökat stenröset och det verkar ha fått prinsessorna på andra tankar än att jaga neoner hela tiden:)
#44 - 16 september 2008 15:42
Hur ser könsfördelningen ut då?

MVH/Freddan
#45 - 16 september 2008 15:53
127bubbel skrev:
Hur ser könsfördelningen ut då?

MVH/Freddan

ser ut att vara 1+3

det är en klar hane iallafall, men det kanske kan vara 2+2 med...

de visar inga aggresioner mot varadra än iallafall:)

Tänkte ha 3+5, när jag köpt resten

Men det lär dröja minst en månad verkar det som:(:(

Det verkar vara Tanganyikatorka här i skåne för tillfället:(
#46 - 16 september 2008 17:26
jag vet inte riktigt dom han hade i nol var väll runt 10 cm...och det är väll typ det som står här på zoopet eller?
det som är gemensamt med alla artbeskrivningar jag har sett är att dom vill ha 300 liter vatten att bo i...men då står det att dom vill vara 5-10 stycken...
jag funderar själv på att prova med 5 stycken i mitt, 1+4 antagligen...men jag vet inte...allt brukar ju ändras i sista stund, och det är förmodligen rätt långt kvar till jag köper dessa...
#47 - 16 september 2008 17:49
hlafk skrev:
jag vet inte riktigt dom han hade i nol var väll runt 10 cm...och det är väll typ det som står här på zoopet eller?

det som är gemensamt med alla artbeskrivningar jag har sett är att dom vill ha 300 liter vatten att bo i...men då står det att dom vill vara 5-10 stycken...

jag funderar själv på att prova med 5 stycken i mitt, 1+4 antagligen...men jag vet inte...allt brukar ju ändras i sista stund, och det är förmodligen rätt långt kvar till jag köper dessa...

Jo man brukar ändra sig i sista stund:P

jag vet att de vill ha 300L men äsch kan de få plats med troffar i ett 222L så kan jag nog ha 8st neoner i mitt 240L:p

just nu hänger de ovanför snäckorna och har gjort det ända sen jag fick dem:( kanske är prinsessorna för kaxiga för dem?
#48 - 16 september 2008 18:01
läste faktiskt återigen lite i BTN T-boken och där står det faktistk att dom vill ha 150liter och vill gärna vara 10 stycken...så det är nog lugnt då...

akvarier brukar ju harmonisera lite bättre när dom är lite fler i det...så att det blir för många att jaga bort och alltid någon som ska jaga tillbaka eller så...
#49 - 16 september 2008 18:21
hlafk skrev:
läste faktiskt återigen lite i BTN T-boken och där står det faktistk att dom vill ha 150liter och vill gärna vara 10 stycken...så det är nog lugnt då...

akvarier brukar ju harmonisera lite bättre när dom är lite fler i det...så att det blir för många att jaga bort och alltid någon som ska jaga tillbaka eller så...

det var ju goda nyheter:)

jo jag tänkte också se, att de Neonerna kan kaxa tillbaka lite när de är lite flera:p eller om de inte kan de, så blir åtminstonde sessornas aggresioner utspridda på flera...

Men varför finns det inga Tanganyika-arter att få tag i här i Skåne :(:(
#50 - 16 september 2008 18:48
Hur många fiskar kommer gå i karet? Låter som att de kommer bli över befolkat. : D
#51 - 16 september 2008 19:00
beerzon skrev:
Hur många fiskar kommer gå i karet? Låter som att de kommer bli över befolkat. : D

8-10 Neoner
2 sessor
6 multisar, eller trevligare 6 ocellatus?

Sen skulle jag vilja klämma ned ett par Compressiceps/Calvus om det får plats ;)

om det blir mycket alger så får jag nog biotopfuska ned ngn sugmal[:o]

Känns det för mycket?

Det jag själv kan fundera på är att jag antingen får välja Calvus/Compressiceps eller sessorna, men nu har jag ju redan sessorna:p
#52 - 17 september 2008 15:19
[SIZE=4][COLOR=seagreen]Bilder![/COLOR][/SIZE]

1. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=267947505&directlink=1

Neonerna har gjort sig hemmastadda och simmar runt i hela karet, trots att prinsessorna blir lite snea så fort de kommer nära deras revir, men inte alls som första dagen de var i karet då de bara hängde i ena hörnet:)

2. http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=267948320&directlink=1

Helbild på karet. Tänkte utöka stenhögen lite till, istället för Calvus/Compressiceps kanske man skulle satsa på ett jullepar (marlier verkar nice!):)

så det som fattas är

1. en grupp ocellatus eller multifaciatus
2. Calvus/Compressiceps Eller ett jullepar
3. 4-6 Blå neoner till

(4. sugmal?)

Ringde StobyAkvarieaffär men de hade inget inne :( Skulle återkomma om en månad

Vad jag har hört angående Simontorp så skulle några därifrån gå ihopa så att butiker skulle kunna beställa firrar från ngn jätte i tyskland = Större utbud, och det verkar ju nice:D, men det var först i oktober det skulle bli aktuellt.

Update! Mera sten!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=268008142&directlink=1
#53 - 17 september 2008 17:38
Sjukt snygg sten du har hittat asså, har aldrig sett nån liknande i akvarium tidigare. :) Ser nästan ut som flintasten eller nått liknande. Du får ta reda på namnet på stenen!! :D
#54 - 17 september 2008 17:49
beerzon skrev:
Sjukt snygg sten du har hittat asså, har aldrig sett nån liknande i akvarium tidigare. :) Ser nästan ut som flintasten eller nått liknande. Du får ta reda på namnet på stenen!! :D

Tackar :D

Flinta är ju svart och vit^^

jag vet inte vad som gör stenen brun men det finns liknande stenar som är vitgråa på stranden där jag tar dem,

kan ju ta lite bilder därifrån jag tar stenen:)

Skall ta reda på vad det är för sten!
#55 - 17 september 2008 18:12
stenarna är som föregående skriver väldigt snygga och det ser riktigt bra ut med så mycket sten också...och jag tror det är väldigt effektivt också vilket gör att du kan ha mer fisk för dom träffas inte lika ofta...bara filteringen och cirkulationen hänger med...

neonerna såg riktigt fina ut dom med :)
#56 - 17 september 2008 19:06
hlafk skrev:
stenarna är som föregående skriver väldigt snygga och det ser riktigt bra ut med så mycket sten också...och jag tror det är väldigt effektivt också vilket gör att du kan ha mer fisk för dom träffas inte lika ofta...bara filteringen och cirkulationen hänger med...

neonerna såg riktigt fina ut dom med :)

tackar!

jo precis:) kanske kan pressa ned ett par calvus där i nu:D

filtreringen borde hänga med har ju dryga 5ggr volymen i timmen, sen kanske man får fixa ngn liten pump som skickar runt vattent lite extra kring bottnen.

Neonerna är rätt spinkiga nu och "färgar ut" väldigt bra när man använder blixt :p
#57 - 17 september 2008 19:47
jag kan nog tro att dom skulle kunna gå däri fast kän av lite först så det ser ut som det skulle få plats...
jag menar om du räkjnar på det så borde man ju kunna ha runt 15-20 fiskar om dom snittar på 10 cm allihopa...får ju tänka lite på också att neonerna är inte på govlet så mycke...vilket alla andra är så man kan tänka att neonerna får typ 120 liter vatten och dom andra har resterande 120 liter...
det är väll mycket man kan tänka och gissa på :)

jag har själv beställt en koralia nano som ska vispa på...så jag får ungefär 8ggr volymen...

jo lite spinkiga var dom allt...det är ju dom flesta när dom är ungfiskar..beror väll lite på hur dom är matade iofs...
#58 - 17 september 2008 19:54
hlafk skrev:
jag kan nog tro att dom skulle kunna gå däri fast kän av lite först så det ser ut som det skulle få plats...

jag menar om du räkjnar på det så borde man ju kunna ha runt 15-20 fiskar om dom snittar på 10 cm allihopa...får ju tänka lite på också att neonerna är inte på govlet så mycke...vilket alla andra är så man kan tänka att neonerna får typ 120 liter vatten och dom andra har resterande 120 liter...

det är väll mycket man kan tänka och gissa på :)

jag har själv beställt en koralia nano som ska vispa på...så jag får ungefär 8ggr volymen...

jo lite spinkiga var dom allt...det är ju dom flesta när dom är ungfiskar..beror väll lite på hur dom är matade iofs...

japp, jag får pröva mig fram helt enkelt:)

skall mata upp dem med dafnier och, senare när de blivit lite större, egenfångad mysis;)
#59 - 18 september 2008 17:48
[SIZE=4][COLOR=green]Filmtime![/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#008000][/COLOR][/SIZE]
" target="_blank">

dock med dålig kvalitet (sony ericsson C702), men detta är bara en försmak gott folk!

Skall nämnligen filma med bättre utrustning i helgen!
#60 - 18 september 2008 20:08
Härligt! Det ser mäktigt ut! Snyggt!!!
Bilagor:
#61 - 18 september 2008 20:11
MaxB skrev:
Härligt! Det ser mäktigt ut! Snyggt!!!

*Stolt*

Tackar:D

Men det saknas fisk! Och det verkar som om det är svårt att få tag på Tanganyika här i Skåne :(
#62 - 18 september 2008 20:47
*Stolt*

Tackar:D

Men det saknas fisk! Och det verkar som om det är svårt att få tag på Tanganyika här i Skåne :(

Dina prinsessor lär nog ta sig an det "problemet", med fiskmängd alltså;).
Vad är det för T-ciklider du söker?
#63 - 18 september 2008 21:05
MaxB skrev:
Dina prinsessor lär nog ta sig an det "problemet", med fiskmängd alltså;).

Vad är det för T-ciklider du söker?

Blå neon (de behöver vara flera än 4st)

julidochromis marlier

och någon liten snäcklekare typ multifaciatus eller ocellatus (prisskillnaden får avgöra, misstänker att ocellatusen är dyrare)

Skulle gärna velat ha Calvus/Compressiseps också men det kanske blir för mycket..
#64 - 19 september 2008 04:48
tänk på att regani är i de flesta fall snyggare än marlieri (iaf regani kipili)...där kom MIN åsikt:)
men kolla på en spritt språngande levande fullvuxen av båda och jämför...saknar man färg i sitt t-kar så är valet självklart.

multisar är nån tia billigare...

egentligen är ingen av dessa några ovanliga t-ciklider...bara man hittar en affär som har t-ciklider (det räcker inte med dom vanliga zooaffärerna som börjat sälja prinsessor och multisar bar för att)
#65 - 19 september 2008 05:04
hlafk skrev:
tänk på att regani är i de flesta fall snyggare än marlieri (iaf regani kipili)...där kom MIN åsikt:)

men kolla på en spritt språngande levande fullvuxen av båda och jämför...saknar man färg i sitt t-kar så är valet självklart.

multisar är nån tia billigare...

egentligen är ingen av dessa några ovanliga t-ciklider...bara man hittar en affär som har t-ciklider (det räcker inte med dom vanliga zooaffärerna som börjat sälja prinsessor och multisar bar för att)

1. jag saknar inte färgen och därför fallar marlier mig mest i smaken, men sen om det blir marlier i slutändan det är en annan sak:p

2. ah okej, då kanske man borde satsa på ocellatusar istället:) "gold" varianten (gula fenor) skulle vara snyggt.
Men sen kanske det finns ngn här på på forumet som odlar multis, och då kan man ju höra om man kan får sig skickat sig en laddning med bussgods? Dock vet jag inte vad frakten skulle bli då.
Beställa multis via bussgods? = jag får fisk tidigare, billigare (om frakten inte är extrem)
Vänta till oktober och ändå köra med bil 5-8 mil för att få tag i ocellatusar? fast då köper jag ju de andra firrarna samtidigt såklart..

3. Ne de är ju egentligen inte det, i en zoobutik inte långt härifrån säljs prinsessor, apelsiner, troffar, leptosomer och dessutom calvus, ngn gul julle men de 2 sistnämna var såklart sålda innan mitt kar stod färdigt:(
#66 - 19 september 2008 07:51
Julidochromis Regani är verkligen fin med sina distinkta gula och svarta ränder - men underskatta inte en utfärgad Julidochromis Ornatus - en klassiker i T-sammanhang.
Jag är ganska nöjd med en J. Marlierihane som jag har gåendes i 960-burken. Han är runt 11 cm lång och har ofta en mättad gul och svart färg. Jag slänger in en bild på honom här.
På bild två; ett Julidochromis Transcriptusyngel som blivit nästan kolsvart i vuxen ålder - har tyvärr ingen bra bild på den killen, men skall försöka knäppa ett längre fram...
Bild tre visar en Lamprologus Ocellatus - hane. Sista bilden en L. Ocellatushona i lekdräkt.

Albinfiskare - kolla runt riktigt noga och försök få syn på ordentligt utfärgade och välmående exemplar. De man ser i en del affärer är ganska ofta bleka, taniga och rätt trista...
#67 - 19 september 2008 14:04
Ooo vilka nice bilder!

ja det kanske är bäst att välja julle efter hur välmående den ser ut, och inte benhårt gå på en specifik art:)

Riktigt fina Ocellatusar! Är grymt sugen att köra ocellatus istället multis nu ju:D
#68 - 19 september 2008 17:15
Ooo vilka nice bilder!

ja det kanske är bäst att välja julle efter hur välmående den ser ut, och inte benhårt gå på en specifik art:)

Riktigt fina Ocellatusar! Är grymt sugen att köra ocellatus istället multis nu ju:D

Ja, välmående, spänstiga och lyckliga skall dom vara - men jag tycker du skall kolla de olika Julletyperna och liksom känna in vilken som du tycker kan passa. En variant som jag inte haft på länge är Julidochromis Dickfeldi. Denna sägs ofta vara lite grå och tråkig - Låååååångt ifrån sant! En välmående Dickfeldi blir silverskimrande och grön-blå-aktig med massor av fina prickar och två svarta band längs med kroppen - på vissa exemplar jag har haft har även en svart söm utefter ryggfenan varit framträdande.
Det lite "grå" intrycket hör man även om Ocellatus - men, får man igång dom så bjuder dom på en sprakande färgprakt - Det handlar bara om att ge fiskarna så bra och trivsamma betingelser som det bara går; bra vatten, massor av gömställen för revir och lek samt gott om utrymme och god mat!
#69 - 19 september 2008 17:24
Förresten, här är en länk till en hyfsad bild på en J. Dickfeldi - svårt att hitta bra bilder på denna ganska "glömda" jullevariant. På bilden syns inte de små fina prickarna som fjällen har och som blänker i vissa ljuslägen. Men man ser den gräddvita grundfärgen som ibland strävar åt grönblått, som bukfenorna.
http://aquariumistika.ru/fauna/str/0098/pic.jpg
#70 - 19 september 2008 17:58
Jullar är mycket häftig firrar, och jag har flera arter utav dom. Regani "Kipilli", Dickfeldi, Marlieri och Transcriptus, och jag tycker att alla är lika granna på sitt sätt.

Så vilken sort du skall välja, kan jag inte svara på.

MVH/Freddan
#71 - 20 september 2008 05:54
Hehe nu ble det ju mycket lättare att välja^^

men jag får sätta mig framför karet ed en kopp kaffe och fundera vilken julle som skulle passa bäst;)

slänger upp en film med bättre kvalite senare idag!
#72 - 20 september 2008 07:43
Mkt snyggt

Vill bara helt kort berömma dej för det snygga karet!!

Mkt välbalanserat har du lyckats få det inte för mkt inte för lite av någonting!

mkt bra!!
#73 - 20 september 2008 12:30
Rickeboy skrev:
Vill bara helt kort berömma dej för det snygga karet!!

Mkt välbalanserat har du lyckats få det inte för mkt inte för lite av någonting!

mkt bra!!

:D Tackar:D
#74 - 20 september 2008 13:30
Laddat upp en ny film nu, men väntar bara på att youtube skall bearbeta filen;)

Återkommer med länk så fort filmen är tillgänglig!
#75 - 20 september 2008 13:37
Så nu är filmen uppe!
" target="_blank">

men kvaliten var ju lika kass:(

har sett filmer på youtube med mkt bättre kvalitet, kan man göra ngt för att förbättra?
#76 - 24 september 2008 04:41
Var iväg igår ock köpte 10st multisar! (av en privatperson)

Just nu simmar de runt och verkar lite förvirrade:P men jag tror de hittar sina snäckor framåt dagen:p

de blir lite jagade av Prinsessorna men bara när de kommer in i deras revir.

Bilder kommer i eftermiddag!
#77 - 24 september 2008 12:17
Längtar :)
Bilagor:
#78 - 25 september 2008 12:34
Ser fram emot dina bilder

Mkt kul att följa denna tråd.... hur går det..... har dom börjat etablera sig?

Mvh Rickard
#79 - 25 september 2008 19:20
Multisarna håller sin hörna och kåtar sig i vanlig ordning, dock har de inte hunnit möblera om så farligt än

prinsessorna bråkar med alla lite då och då och håller oftast till i stenhögen, har inte sett något lekbeteende men de hållar iallafall ihop och bråkar inte..

neonerna seglar runt i övre delen av karet, har sett att de "kaxar/spänner sig" för varandra någon enstaka gång, borde nog utöka gruppen med minst lika många individer till...

nu drar det ihopa sig mot oktober och då har det lovats att vissa butiker kanske kommer ta hem fisk från tyskland och då lär ju det följa med någon blå neon eller julle, så skall ringa och höra mig för lite i nästa vecka!
#80 - 26 september 2008 15:04
Nu plockar jag fram D80n och ska plåta lite Status bilder i karet!

kommer upp om ngra minuter!
#81 - 26 september 2008 15:37
[SIZE=5][COLOR=green]Bilder!!![/COLOR][/SIZE]
[SIZE=5][COLOR=#008000][/COLOR][/SIZE]
http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1222380001&id=271893786
#82 - 26 september 2008 17:23
[SIZE=5][COLOR=green]Bilder!!![/COLOR][/SIZE]

[SIZE=5][COLOR=#008000][/COLOR][/SIZE]

http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1222380001&id=271893786

Rena T-paradiset!:)
#83 - 26 september 2008 20:38
MaxB skrev:
Rena T-paradiset!:)

:D förutom de två sydamerikanerna;)
#84 - 28 september 2008 05:58
Idag är det 18 dagar sedan jag köpte prinsessorna

Har inte sett några lektendenser alls, mer än at de simmar och jagar tillsammans..

fast jag kanke är otålig:P
#85 - 28 september 2008 08:49
Hehe, men du släpper ju ner nya fiskar i mellan åt, de kanske blir intressantare för dem att kolla in de nya invånarna :D
#86 - 28 september 2008 16:12
beerzon skrev:
Hehe, men du släpper ju ner nya fiskar i mellan åt, de kanske blir intressantare för dem att kolla in de nya invånarna :D

Hehe mycket sant^^
#87 - 30 september 2008 16:29
inte mycket nytt här inte.[:o]

Multisarna har grävt en del (fast skonat växterna tack och lov).

Prinsessorna glider mest runt och kollar in sitt revir, men ibland jagas en och annan multis, dock alltid bara en kort stund.
Inget lekbeteende alls...

Blå Neonerna håller sig ovanför Prinsessornas revir och är mest tråkiga, ibland jagar de varandra lite.. Får nog ta och ringa min akvarieaffär och höra om de kan sälja mig ngra exemplar till..

Installerade en cirkulationspump från ett innerfilter för att det skall bli lite mera rörelse på vattnet..

har även iakttagit en ful hinna på vattnet, fett lr ngt, iallafall försökte jag tappert att ta bort den med hävert och det lyckades delvis.
Aja den försvinner nog med några vattenbyten...
#88 - 1 oktober 2008 13:36
Ringde cityzoo i k-stad precis, ingen ny fisk på 2 veckor...

ska ringa stoby med, men bara när jag vet att jag kan ta bilen:p
#89 - 8 oktober 2008 08:23
Status

Inte mkt som har hänt

Prinsess-honan verkar intresserad av en viss håla framme vid glaset och har grävt lite, men inget mera.

Multisarna hänger vid sina snäckor, har inte sett ngt intressant.

Neonerna hänger mest.

Alla fiskarna är väldigt skeptiska till flingfoder eller så är de bara väldigt skygga, inte som våra malawi som typ hoppar upp ur karet när det vankas mat.
#90 - 8 oktober 2008 09:17
Byt foder! ;)
Bilagor:
#91 - 8 oktober 2008 10:56
Johanski skrev:
Byt foder! ;)

kör ju med nytt "Sera san" flingfoder, egenfångad mysis och ibland dafnier ju:P

Frysmaten tar de glupskt, och de är väldigt intresserade av flingfodret men de är liksom "övervaksamma"

Exempel: om du sitter i en stol framför karet och sedan reser dig så swosch så försvinner prinsessorna in bland stenarna :p
#92 - 9 oktober 2008 16:38
Hände en liten incident idag när jag matade med mysis,

Han-prinsessan skulle norpa en matbit från en Blå Neon så att Neonens käke "gick i baklås" typ, "överläppen" hade dragits ned för underläppen.
Såg riktigt läskigt ut och Neonen verkade inte kunna få rätt på det.

Så jag greppade håven och försökte fiska upp den för att se om jag kunde hjälpa den på något sätt, Men under jakten verkar käken hamnat på plats igen som tur var. Dock ser den rätt tilltufsad ut, Hoppas att hon/han klarar sig[:o]

Bilder kommer om jag lyckas ta några:p
#93 - 9 oktober 2008 17:20
Hände en liten incident idag när jag matade med mysis,

Han-prinsessan skulle norpa en matbit från en Blå Neon så att Neonens käke "gick i baklås" typ, "överläppen" hade dragits ned för underläppen.

Såg riktigt läskigt ut och Neonen verkade inte kunna få rätt på det.

Så jag greppade håven och försökte fiska upp den för att se om jag kunde hjälpa den på något sätt, Men under jakten verkar käken hamnat på plats igen som tur var. Dock ser den rätt tilltufsad ut, Hoppas att hon/han klarar sig[:o]

Bilder kommer om jag lyckas ta några:p

Haha:D Jag fattar att du fick lite panik! De där munruvarna har en mundel, eller ett käkparti som de kan dra ut och forma som ett långt rör, och göra riktigt avancerade trix med - t.ex. när de äter och skall "suga" till sig en matbit.
När dina leker senare kan du se att hanen, för att få honan "in the mood", trutar ut med munnen nära honans könsdelar - och gör sugande rörelser. Sen skall du se när honan suger upp hanens mjölke, då blir munnen riktigt lång, som ett rör.
Jag tror faktiskt inte att din Neons mun gick i baklås, utan att den snarare hanterade en något stor matbit - dom kan tänja rätt bra på käftarna. :)
#94 - 10 oktober 2008 04:57
MaxB skrev:
Haha:D Jag fattar att du fick lite panik! De där munruvarna har en mundel, eller ett käkparti som de kan dra ut och forma som ett långt rör, och göra riktigt avancerade trix med - t.ex. när de äter och skall "suga" till sig en matbit.

När dina leker senare kan du se att hanen, för att få honan "in the mood", trutar ut med munnen nära honans könsdelar - och gör sugande rörelser. Sen skall du se när honan suger upp hanens mjölke, då blir munnen riktigt lång, som ett rör.

Jag tror faktiskt inte att din Neons mun gick i baklås, utan att den snarare hanterade en något stor matbit - dom kan tänja rätt bra på käftarna. :)

haha okej:D men den hade en matbit i munnen sen kom han-prinsessan och slet åt sig den, så det var därför jag blev oroligt, Neonen såg ju ut som att den hade anknäbb precis efter[:o]

men det kan ju lätt varit somm du säger också:D för mysisen var rätt stora för dem:p alla neonerna såg ut som om de ruvade efteråt iallafall:p
#95 - 11 oktober 2008 08:44
Lite update!

Bifogar en länk till ngra Bilder här!
klicka på bilderna så blir de större!

http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1223589601&id=278489403

känner att jag sitter lite fast nu och det händer inte så mkt i karet, några tips?
#96 - 26 oktober 2008 16:09
Det börjar gå riktigt åt pipsvängen i karet nu :(

5 av 10 multisar kvar, misstänker delvis prinsessorna.

3 av 4 Blå Neon

Stenarna har blivit nästan helt belagda av ngn mörkgrön alg :confused:
Bilder på alginvasionen
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=285627078&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=285630620&directlink=1

Till råga på allt pajjade mitt ytterfilter och karet har gått i snart en vecka utan filtrering (dock har en liten cirkpump vispat runt vattnet). Har beställt resevdel till filtret och den lär komma någon gång i början på denna veckan:)

Tänkte sticka upp till stoby i slutet av veckan och köpa lite fler multisar, Neoner samt kanske ett jullepar (om prinsessorna bråkar åker de ut).

Men planerna på mer fisk kanske inte är så smart nu iochmed karet har gått en tid utan filter?

Behöver lite hjälp/inspiration i stil med "Gör det!", "Du skall gå till väga så här", " När detta inträffar bör du göra såhär". Känns som karet bara segar ihopa:(
#97 - 26 oktober 2008 20:00
Jadu, har du ingen filtrering så är det bara springa med vattenspannen ofta! Sen så matar du sparsamt. Jävligt trist när sånt här händer, men man får ju erfarenhet iaf? :(

Fler tips har jag tyvärr inte, men hoppas allt löser sig för dig.
#98 - 27 oktober 2008 14:23
Johanski skrev:
Jadu, har du ingen filtrering så är det bara springa med vattenspannen ofta! Sen så matar du sparsamt. Jävligt trist när sånt här händer, men man får ju erfarenhet iaf? :(

Fler tips har jag tyvärr inte, men hoppas allt löser sig för dig.

jo jag har bytat lite exta denna veckan och kört med aqua-tan bara fr säkerhets skull, Har kanske matat 2-3 gånger sen filtret pajja och allas magar buktar tråkigt innåt nu :(. (förutom sessornas)

En god nyhet är att prinsessorna har börjat kåta sig^^ Honan piskar hanen med sina fenor typ:p
#99 - 28 oktober 2008 15:39
Tre nya dödsfall i karet två multisar och en mal:(

Att köra upp till stoby och köpa nya firrar nu är kanske inte så smart nu när karet verkar vara i obalans?

Borde jag göra mig av med prisessona? De tror att de äger hela karet och bråkar med alla dess invånare.

Har stoppat ned en javaormbunke i karet och det skall bli fler sådana, bra ide? De borde iallafall inte skada med lite mera växter.

Stoppade ned ett litet innerfilter från ett av mina andra kar som frhoppningsvis innehåller lite goda bakterier:)

Albin
#100 - 30 oktober 2008 19:42
Äntligen! Fick reservdelen till mitt filter idag och det går som en klocka:D

Just nu sitter där 1st litet väl inkört Ehiem innerfilter, ett dubbelt så stort halvinkrört tetratec innerfilter och så nu vid 7 tiden satte jag igång mitt fluval 405 igen (efter att ha skjölt det ordentligt).

imorron blir det Stoby och förhoppningsvis har jag med lite afrikaner hem:D skall även kolla på ngn apistogramma till tjejens 110L samt lite javaormbunkar till stenröset:)

Hoppas "snöstormen" avtar till imorron bara, för päronen ville inte att jag skulle köra i detta "räliga vädret" för det kunde "vara halt".

Albinfiskare är glad igen iaf:)
#101 - 31 oktober 2008 19:42
Tillbaks från Stoby, Fattigare men glad:D

Tyvärr hade de bara 3st Neoner kvar så det fick duga med dem, Det blev även 4st Jullar och en javaormbunksplanta. Tjejen köpte ett par Thomasi och 2st Äppelsnäckor till sitt 110L :)

När vi kom hem slängde jag ut alla stenar och fångade upp Prinsessorna, Stoppade ned alla stenar igen och började försikitgt och långsamt koppa i mina nyinköp.

Prinsessorna åkte till Björn på cikidshopen i tomelilla och han tog glatt emot dem , Gratis:mad:, men jag fick dem för en 50lapp när jag köpte dem så det får jag väl bjuda på:p

Sen kom jag hem igen och fann de nya firrana välbehållna och välmående:) och jag bestämmde mig för att knäppa en och annan bild på dem!

[SIZE=5][COLOR=seagreen]Bilder!![/COLOR][/SIZE]
http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1225407601&id=288369356
(Vad är det för julle-art ;)? )

Känns som om det bara är jag som tittar i denna tråden nuförtiden [:o] Var är alla Tanganyikanördar?
#102 - 2 november 2008 09:22
Jullen kan nog vara en Transkriptus.
#103 - 2 november 2008 10:24
Jullen kan nog vara en Transkriptus.

Fel ;) försök igen
#104 - 2 november 2008 10:44
Äh, nu vet jag ju redan vad det är. Hoppas ditt kar funkar nu, håller mina tummar!
#105 - 2 november 2008 10:46
Johanski skrev:
Julidochromis regani

nope:P
#106 - 2 november 2008 12:40
Det är en Julidochromis Marlieri utan tvekan.

MVH/Freddan
#107 - 2 november 2008 16:36
127bubbel skrev:
Det är en Julidochromis Marlieri utan tvekan.

MVH/Freddan

Helt sant :)
#108 - 2 november 2008 16:37
Johanski skrev:
Äh, nu vet jag ju redan vad det är. Hoppas ditt kar funkar nu, håller mina tummar!

Jo det verkar bli bättre nu:)

Terrorist prinsessorna är utslängda och alginvasionen har gått tillbaka nästan helt :)
#109 - 2 november 2008 16:41
Bild på hela karet? pls :D
#110 - 2 november 2008 17:11
beerzon skrev:
Bild på hela karet? pls :D

då måste jag ju skrubba insidan av framrutan först:p

men visst,bara om du lovar att titta och kommentera ikv då;)
#111 - 2 november 2008 17:57
[SIZE=6][COLOR=seagreen]Bilder![/COLOR][/SIZE]
[SIZE=6][COLOR=#2e8b57][/COLOR][/SIZE]
http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1225580401&id=289422814
#112 - 2 november 2008 20:43
Snyggt som fan!! :D Håll oss uppdaterade oftare nu, jag gillar verkligen ditt akvarie. :)
#113 - 12 november 2008 19:26
beerzon skrev:
Snyggt som fan!! :D Håll oss uppdaterade oftare nu, jag gillar verkligen ditt akvarie. :)

uppdaterade var det! Här kommer en [SIZE=5][COLOR=seagreen]Film[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=5][COLOR=#2e8b57][/COLOR][/SIZE]
" target="_blank">

Karet rullar på och fiskarna verkar frodas fint :)

MaxB: jag gjorde aldrig Grottor av skiffer, lyckades få ihop ngra inte så pjåkiga grottor med den stenen jag redan har i karet, och neonerna har varit inne i några av dem redan :)
#114 - 12 november 2008 20:39

" target="_blank">

MaxB: jag gjorde aldrig Grottor av skiffer, lyckades få ihop ngra inte så pjåkiga grottor med den stenen jag redan har i karet, och neonerna har varit inne i några av dem redan :)

Jag tycker det ser våldsamt bra ut! Du har fått till jättebra grottskrevor med dina befintliga stenar - sketabra!
Ett riktigt härligt T-kar, snyggt, kristallklart och spänstigt - det är bara att lyfta på hatten!:)
#115 - 12 november 2008 20:49
MaxB skrev:
Jag tycker det ser våldsamt bra ut! Du har fått till jättebra grottskrevor med dina befintliga stenar - sketabra!

Ett riktigt härligt T-kar, snyggt, kristallklart och spänstigt - det är bara att lyfta på hatten!:)

:D Tackar för dessa överväldigande komplimanger :D

Nu är det väl bara att vänta på yngel :P Fylla på med neoner och multisar och kanske plantera ngn javaormbunke till, dessutom måste jag ha ett Aqua-glo rör till, oj det blev rätt mkt att göra^^ :)
#116 - 12 november 2008 20:53

" target="_blank">

Snyggt riktigt snyggt
#117 - 12 november 2008 21:53
Håller med om att det är ett riktigt stiligt kar du har fått till! :)
#118 - 13 november 2008 05:56
LN skrev:
Snyggt riktigt snyggt

Johanski skrev:
Håller med om att det är ett riktigt stiligt kar du har fått till! :)

Tackar Tackar:):):)!!
#119 - 14 november 2008 16:44
Uppdatering!

[SIZE=4]Fredag och vattenbyte![/SIZE]

Noterade en död multis idag men det var rätt väntat då den simmat långt ifrån de andra multisarna ett tag och inte varit så matglad på sista tiden.

[SIZE=5]Fiskarna[/SIZE]

Så när är det 3 st multisar kvar varav 2 verkar format ett par och håller till i vänstra änden av karet där de flesta snäckorna ligger. kanske kan bli lite yngel så småning om :)

Jullarna är det verkligen fart på och de simmar runt och jagar varandra mest hela tiden, har även noterat att de ibland lägger sig halvt på sidan och böjer på stjärtfenan lite, typ som en "lightversion" av när en palett-hona försöker flirta med sin kille.

Neonerna driver sakta fram och tillbaka men ibland -vickar de på kroppen och sedan vibrerar kraftigt mot varandra- ser inget speciellt revirbeteende och inga direkta könsskillnader än :/

[SIZE=4]Pumpen[/SIZE]

Fyllde de 2 tomma filterbehållarna i pumpen med sånna små vita keramikrör och lite sönderklippt vanlig filtermatta.
Satte i en liten luftpump att blåsa in bubblor under stenröset precis under de tre utblåsen tyckte att de kunde se trevligt ut.

Funderar även på Tempen i karet.. jag kör på 27 grader nu och tänkte att man kanske skall sänka till 26-25 typ, så att mer syre kan lösa sig i vattnet och att det förhoppningsvis leder till lite lekgladare firrar ;)

Ni som har/har haft tanganyika, vilken temp kör ni på?

Edit: såg nu att enligt zoopet skall de ha 23-26 grader :P
och jag upptäckte också att termostaten på doppisen är paj, den stod på 21 grader och det är 27 i karet :S får investera i en ny en tror jag..

Tack för mig!
#120 - 14 november 2008 17:16
Prova att köra utan doppvärmare o se lite var du hamnar på. Det skulle förvåna om du hamnar under 23`c.
#121 - 14 november 2008 17:21
LN skrev:
Prova att köra utan doppvärmare o se lite var du hamnar på. Det skulle förvåna om du hamnar under 23`c.

de skall jag banne mig testa direkt!
#122 - 23 november 2008 07:53
Update!

Kopplade ur värmaren och tempen lade sig på 24-25 grader :)

Åkte med familjen till vellingeblomman och kollade på tomtar, impulsköpte 5 st "Soldathjälms-sniglar" har absolut ingen aning om vad det är för små rackare men ska bli kul att testa :)

De är helsvarta förutom små vita ringar runt skalets öppning, när de kryper runt ser man endast två små antenner sticka fram:D ser rätt kul ut:p

Någon som vet mer om dessa små liv?

Tänkte att sniglar borde ju vara optimalt att ha i ett kar med högt ph, och städhjälp behöver man alltid ju:)

Annars rullar det på som vanligt, ingen lek än...
#123 - 23 november 2008 16:37
Slänger upp en film i bra kvalitet här om en stund, förvänta er att den ligger på tuben runt kl 18:00
#124 - 23 november 2008 17:33
[SIZE=6][COLOR=seagreen]Filmtajm![/COLOR][/SIZE]
[SIZE=6][COLOR=#2e8b57][/COLOR][/SIZE]
" target="_blank">
#125 - 28 november 2008 21:33
Det ser illa ut på tanganyika-fronten här nere i skåne:(

Därför bestämde jag mig idag att skifta akvarie, altså mina tanganyika firrar får gå i mitt 160L och mina nyinskaffade malawisar får gå i 240L, lite tråkigt med tanke på att meningen med 240l tanganyika skulle bli ett mer bestående långtidsprojekt.

Så då började jag altså att lyfta ur hela stengärdet ur 240Litrarn, och stenen bildade en respektabel hög på golvet.
Efter det var gjort jagade jag rätt på alla firrarna, 12 st och det gick smärtfritt och fort:)

sedan byggde jag upp en mindre stenhög med endast de största stenarna i 240L karet, sedan fick jag fylla på 7-8cm vatten vilket motsvarar ca 36L vatten :p

Nu när 240L var mera malawianpassade fångade jag alla firrarna från 160Liters karet (extra försiktigt med den ruvande auratusen) och koppade in dem parallellt med tanganyikafirrarna i 160Litraren.
Tråkigt nog missade jag när en av Neonerna hoppade ur inkoppningshinken. Konstaterade att den var död efter att ha utfört några hopplösa återupplivningsförsök. (så nu är man tillbaka på 4st nigripinnis igen då:()

Lite tråkigt, men eftersom det inte finns tillgång på tanganyika i skåne så är väl projektet dödsdömt från början.

Men Malawi finns här gott om, så får satsa lite mer på dem, dessutom så behöver Lombardoierna och auratusen lite mera space än sina grannar från Tanganyika:p

puss o hej leverpastej!

Annons