240L Mbunas med sikte på yngel

#1 - 8 december 2008 17:31
Hej igen!

Tänkte dra igång en ny tråd med mitt 240L men den här gången inriktning på Mbunas från Malawi-sjön

Mina Tanganyika fick flytta till ett 160L eftersom de var så få och små, Svår att få tag i tanganyika i skåne helt enkelt.

Så nu kör jag igång på full front med Malawi och har valt två arter med lite fart i, nämnligen Metriaclima Lombardoi 1+4 och Melanochromis Auratus 1+4

Slänger upp lite bilder som startbonus, fler kommer när jag tvättat rutan på båda sidorna :p

Bilder! http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1228690801&id=304342745
#2 - 9 december 2008 10:46
Ser bra ut! :)
#3 - 9 december 2008 15:25
Ser mkt. bra ut! Kan nästan garantera yngel! :-)
#4 - 9 december 2008 15:43
:D MEN det finns ett litet men...

När de ruvande föräldrarna skall släppa ut sina små hur kommer de då klara sig? borde ju vara rätt stor risk att de blir uppätna.

Har just nu en ruvande Auratus i karet, men den ruvade i affären så det var lite fusk:p

Hur skall jag bära mig åt om jag skulle vilja plocka upp ruvande honor så att de spottar i en håv för att inte stressa dem för mkt?
#5 - 10 december 2008 09:40
Jag brukar inte plocka upp honorna. Istället bygger man ett skravel med bara halvstora stenar, där inte de stora fiskarna kan ta sig in. Yngel som är smarta stannar kvar i skravlet, och de som ger sig ut, tja...
Det håller iallafall nere förökningen lite, och de som överlever är snabba, smarta och fina firrar. :)
#6 - 11 december 2008 17:23
Jens A. skrev:
Jag brukar inte plocka upp honorna. Istället bygger man ett skravel med bara halvstora stenar, där inte de stora fiskarna kan ta sig in. Yngel som är smarta stannar kvar i skravlet, och de som ger sig ut, tja...

Det håller iallafall nere förökningen lite, och de som överlever är snabba, smarta och fina firrar. :)

hehe jo, men jag vill helst dra upp så många yngel som möjligt:p

Någon som har något tips på hur man fångar ruvande honor?, utan att riva karet helst:rolleyes:

Annars får jag köra på din metod Jens A.
#7 - 20 december 2008 15:28
Nu har det gått några veckor sedan jag startade karet med Malawisarna

som det är nu går det 12 firrar i karet och jag undrar om det kanske är lite lite för ett 240L.

Lombardoihanen har skräckvälde i karet nämnligen.

Han vibrerar febrilt för något ignoranta honor och när de inte "släpper till" blir han sur och jagar dem istället, verkar det som:p han ser också till att sätta de ettriga Auratusarna på plats.

Vad säger ni? För lite fisk?
#8 - 20 december 2008 20:56
Lombardoi är en av de tuffaste mbuna,så ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag inte att man ska ha dem i ett akvarium under 540 liter kanske tom. 720 liter.. Hade en Ps. Flavus i ett 720 en gång och dom har enligt mig ett liknande temp. Han dominerade hela karet och hade det som sitt revir..Jagade konstant all fisk..Det var alltså i ett 720! :)
#9 - 21 december 2008 09:27
AORFISH skrev:
Lombardoi är en av de tuffaste mbuna,så ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag inte att man ska ha dem i ett akvarium under 540 liter kanske tom. 720 liter.. Hade en Ps. Flavus i ett 720 en gång och dom har enligt mig ett liknande temp. Han dominerade hela karet och hade det som sitt revir..Jagade konstant all fisk..Det var alltså i ett 720! :)

shit:D
Men hmm hur gör jag då... Kanske kan byta hanen mot en mindre som förhoppningsvis inte är lika kaxig?.
Eller kanske tillochmed skippa hanen helt och ha kvar honorna och kanske släppa ned en tredje art i karet som är lite råbarkad?

Det blir iallafall inga fler auratusar, trots att de är urcharmiga:p
#10 - 21 december 2008 09:48
Tycker inte riktlinjerna är särskilt korrekta när det gäller malawi. Hade själv Ps. Flavus i ett 180l och han var långt ifrån den elakaste. Utan det var istället en Ps. socolofi (ansedd att vara en snäll och liten malawi, 120 l här på zoopet om jag inte minns fel, ca 7 cm) som regerade med järnhand.
Min poäng är alltså att stora styrande mbuna är jävligt grymma vilken art de än tillhör (med vissa undantag). Många fiskar ur samma art beter sig ofta mycket olika och riktlinjerna för arterna blir således enligt mig ganska inexakta.

Dock instämmer jag till AORFISH ang. stora kar. Dessa är alltid bättre för vilka mbunas man än håller. Ett 720l kar lämpar sig alltid bättre än ex. 250l för vilka malawi som helst.

Albinfiskare: Fyll upp karet med mer fisk av arter som inte blir så stora, detta bryter fiskarnas revirbeteende till viss del då de dominanta hanarna tröttnar på o jaga all fisk som kommer ivägen. Enligt 10l per fisk regeln kan du fördubbla ditt fiskbestånd, även om det då kanske är lite väl i och med att inredning tar upp mycket plats.

Spottande honor är väl bäst att ha kvar, ev. kan du flytta dem och låta dem spotta i ett annat kar (funkade för mig) när de är klara släpper du över dem igen. Helst skall man ju undvika att med våld tömma malawi honor men om du ändå beslutar dig för att göra det, använd en tops och bänd försiktigt upp munnen.

Lycka till och kör hårt med karet!!

MVH Simon B:)!
#11 - 21 december 2008 12:20
Simon B skrev:

Albinfiskare: Fyll upp karet med mer fisk av arter som inte blir så stora, detta bryter fiskarnas revirbeteende till viss del då de dominanta hanarna tröttnar på o jaga all fisk som kommer ivägen. Enligt 10l per fisk regeln kan du fördubbla ditt fiskbestånd, även om det då kanske är lite väl i och med att inredning tar upp mycket plats.

Tack för svaret!

Någon speciell du rekommenderar som matchar Auratus och Lombardoi?
#12 - 22 december 2008 13:04
Ingen som kan rekommendera någon speciell?
#13 - 22 december 2008 17:20
Finns massor!

Alla Labidochromis arter är fina samt snälla. Dock är dina fiskar generellt lite tuffare så jag skulle satsat på Labidochromis hongi i sådana fall!

#14 - 23 december 2008 11:22
Simon B skrev:
Finns massor!

Alla Labidochromis arter är fina samt snälla. Dock är dina fiskar generellt lite tuffare så jag skulle satsat på Labidochromis hongi i sådana fall!

hehe Jo hade faktist hongi i tankarna själv, och det har haft en väldgt fin röd/orange sort av hongi i min lokala affär.

för 100-120kr st, lite dyrt kanske? Men det såg ut att vara fin kvalitet på dem och då är det kanske värt, sålänge de klarar av lombardoin iallafall.

Blir nog någon Hona lombardoi med när jag ändå är i farten.

tack for tipsen! God Jul!
#15 - 27 december 2008 07:53
Ändrade om lite i karet för att få lite flera revir

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=311049445&directlink=1

sen tänkte jag att skaffa lite mera växtlighet i karet mend hjälp av några plantor javaormbunkar.

skall i samma vända byta lysrören då de ger så taskigt ljus, har ett sylvian 10000k i mitt 160l tanganyika och tycker att det ger ett väldigt snyggt ljus så det får väll bli 2st sådana.

God Mellandagsrea på er!
#16 - 27 december 2008 07:57
Snyggare, dock gillar jag inte färgen på stenen. ;)
#17 - 27 december 2008 08:02
Ändrade om lite i karet för att få lite flera revir

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=311049445&directlink=1

sen tänkte jag att skaffa lite mera växtlighet i karet mend hjälp av några plantor javaormbunkar.

skall i samma vända byta lysrören då de ger så taskigt ljus, har ett sylvian 10000k i mitt 160l tanganyika och tycker att det ger ett väldigt snyggt ljus så det får väll bli 2st sådana.

God Mellandagsrea på er!

Jättefint tycker jag! Hoppas jag får till en schysst snitz på mitt kar nu!
#18 - 27 december 2008 08:20
Bowman skrev:
Jättefint tycker jag! Hoppas jag får till en schysst snitz på mitt kar nu!

Man försöker iallafall:p Det får du säkert!
#19 - 27 december 2008 21:49
Ser grymt snyggt ut!! Lite mer fisk så kommer det bli kanon tror jag!

#20 - 29 december 2008 00:39
Är väldigt fint! Håller med Simon B :)
Väntar på lönen så jag också kan sätta igång :p
#21 - 29 december 2008 00:54
Snyggt ( Ser mkt bra ut! :d
#22 - 29 december 2008 07:12
Tackar Tackar!

Har bytt lysrören nu och det blev kanske ett något skarpt ljus... men ska se om jag inte kan få tag på lite långa tåliga växter som skuggar lite..

Fått inspiration av detta karet http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1145469014.jpg

Någon som vet vad de långa växterna heter?

Skall iväg till centersyd och zoogiganten idag, så det blir nog lite shopping;)

/Albin
#23 - 29 december 2008 18:34
Tillbaka från Malmö!

Det inhandlades 5st javaormbunkar för det låga priset av 200kr :) och det var typ medel storlek på dem, Här hemma i mina trakter får man betala 70-80kr för EN sådan planta, så jag är riktigt nöjd:)

Zooab heter affären jag köpte dem i, och det verkar vara en trevlig zooaffär med relativt brett sortiment, dock inte mycket malawi och tanganyika. Ligger vid center syd.

Vi tog en vända in på Zoogiganten på hemvägen, tråkigt utbud på fisk (förutom saltvattensutbudet). De sålde Hongi där men de var bara 3-4cm och kostade 95kr st, så det blev inga.

Jag rekomenderar inte Zoogiganten om du är ute efter sötvattensfisk. Snudd på kass kvalite på fisken.
#24 - 29 december 2008 19:03
Det är väldigt fint ditt akvarium.
Vi har oxå javaormbunke i vårat Malawi kar och det fungerar även som gömställe för svagare individer.
Fast ynglena gömmer sig helst bland småutrymmen vid stenarna.
#25 - 29 december 2008 20:07
Raskens skrev:
Det är väldigt fint ditt akvarium.

Vi har oxå javaormbunke i vårat Malawi kar och det fungerar även som gömställe för svagare individer.

Fast ynglena gömmer sig helst bland småutrymmen vid stenarna.

Tack:)

Föressten, Visst var det du som hade Mari Gold? Kommer du ihåg den tråden jag hade för ett tag sedan om Mitt projektarbete i skolan?

Iallafall:P det är omstartat med 10st mari gold , och sista vecka nu innan jullovet var det en hona som ruvade!:D
#26 - 29 december 2008 21:50
Tillbaka från Malmö!

Det inhandlades 5st javaormbunkar för det låga priset av 200kr :) och det var typ medel storlek på dem, Här hemma i mina trakter får man betala 70-80kr för EN sådan planta, så jag är riktigt nöjd:)

Zooab heter affären jag köpte dem i, och det verkar vara en trevlig zooaffär med relativt brett sortiment, dock inte mycket malawi och tanganyika. Ligger vid center syd.

Vi tog en vända in på Zoogiganten på hemvägen, tråkigt utbud på fisk (förutom saltvattensutbudet). De sålde Hongi där men de var bara 3-4cm och kostade 95kr st, så det blev inga.

Jag rekomenderar inte Zoogiganten om du är ute efter sötvattensfisk. Snudd på kass kvalite på fisken.

Håller med lite om Zoogiganten. Var ditt för att köpa två växter så jag passade på att kolla på deras Mari Gold och Golden för jag har tänkt mig dem i mitt nya 180 kar. Tyckte bägge hade lite halvtaskig färg, särsklit Mari Gold. Ska till Zoozity i Malmö nu när de fått nya ägare och kolla, har för mig att jag sett fina Golden där.

Grattis till det lyckade plantköpet! ;) Man blir själv inspirerad av det karet.
#27 - 30 december 2008 07:06
Orchillies skrev:
Håller med lite om Zoogiganten. Var ditt för att köpa två växter så jag passade på att kolla på deras Mari Gold och Golden för jag har tänkt mig dem i mitt nya 180 kar. Tyckte bägge hade lite halvtaskig färg, särsklit Mari Gold. Ska till Zoozity i Malmö nu när de fått nya ägare och kolla, har för mig att jag sett fina Golden där.

Grattis till det lyckade plantköpet! ;) Man blir själv inspirerad av det karet.

Ja när jag var där så var de Mari gold de sålde så pyttiga, Värst var det i ett kar där de hade 5-6 fjärilar som var kanske 2-3cm som var helt fulla av vita prick, Fast det stod iof att de inte var till salu, men ändå.

Tror jag håller mig till Ciklidshopen i Tomelilla, när det gäller malawicilkider!

Hehe, jag tyckte jag gjorde ett riktigt klipp:d

Obs : Bilder kommer snart!
#28 - 30 december 2008 09:36
Ja när jag var där så var de Mari gold de sålde så pyttiga, Värst var det i ett kar där de hade 5-6 fjärilar som var kanske 2-3cm som var helt fulla av vita prick, Fast det stod iof att de inte var till salu, men ändå.

Tror jag håller mig till Ciklidshopen i Tomelilla, när det gäller malawicilkider!

Hehe, jag tyckte jag gjorde ett riktigt klipp:d

Obs : Bilder kommer snart!

Ja de var rätt små, men gulliga :p
Ah! Ok, får åka och kolla det stället när vi har tid, tack för tipset ;)

Ska bli kul att se!
#29 - 30 december 2008 14:23
Tack:)

Föressten, Visst var det du som hade Mari Gold? Kommer du ihåg den tråden jag hade för ett tag sedan om Mitt projektarbete i skolan?

Iallafall:P det är omstartat med 10st mari gold , och sista vecka nu innan jullovet var det en hona som ruvade!:D

Jo visst var det så:p
Klart jag kommer ihåg. Kul att det blir yngel:D
Lägger man ner så mycket arbete på ett projekt så är ni verkligen värda det.
Väntar på mer bilder..
#30 - 30 december 2008 22:38
Raskens skrev:
Jo visst var det så:p

Klart jag kommer ihåg. Kul att det blir yngel:D

Lägger man ner så mycket arbete på ett projekt så är ni verkligen värda det.

Väntar på mer bilder..

det skall du få! men inte bilder... Filmer! har nämnligen gjort en liten videologg ett par gånger i veckan;)

Har för mig att du också fick yngel på dina Mary Gold?
#31 - 31 december 2008 11:56
Har för mig att du också fick yngel på dina Mary Gold?

Kul med film,väntar spännt.
Jo det stämmer. Vi har 20-30 st 2-3 cm nere i källaren i yngelkar.
Dom är så söta[:-50]
#32 - 31 december 2008 12:33
Raskens skrev:
Kul med film,väntar spännt.

Jo det stämmer. Vi har 20-30 st 2-3 cm nere i källaren i yngelkar.

Dom är så söta[:-50]

skall försöka redigera klart det vi filmat hittils nu på jullovet:)

Awe, riktigt söta små rackare!
#33 - 1 januari 2009 16:54
Här kommer bilder på Karet med 2st nya "10 000K" lysrör installerade och med de 5 nya javaormbunkarna planterade.

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=313761184&directlink=1

Tycker själv att ljuset ser lite väl hårt ut... :/

Ge mig kritik nu!
#34 - 1 januari 2009 17:11
Tycker det ser mycket bra ut.Vad har du för lysrör innan, prova lite olika rör med de nya.10 000 fram och något av de gamla bak
#35 - 1 januari 2009 17:35
Karlsson1 skrev:
Tycker det ser mycket bra ut.Vad har du för lysrör innan, prova lite olika rör med de nya.10 000 fram och något av de gamla bak

har ett relativt nytt aqua-glo, sedan har jag ett antagligen väldigt gammalt sun-glo, och ett philips tld 840.

Skall prova mig fram!
#36 - 1 januari 2009 17:40
har ett relativt nytt aqua-glo, sedan har jag ett antagligen väldigt gammalt sun-glo, och ett philips tld 840.

Skall prova mig fram!

Lägg ut bild sen :D
#37 - 1 januari 2009 17:58
Karlsson1 skrev:
Lägg ut bild sen :D

jaha, får väl göra det nu direkt då:P vissa verkar otåliga^^
#38 - 1 januari 2009 18:19
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=313842741&directlink=1

Lite bättre va?
Växterna kommer fram mera i detta ljuset tycker jag.

10 000kelvin rör fram och ett philips master tld 840 bak.

aquaglo-röret som skall vara på 18 000kelvin såg ut som 10 000kelvin-röret fast lite svagare, så jag skippade det.
#39 - 1 januari 2009 18:29
Ja det där blev ju ännu bättre.Riktigt fint
#40 - 1 januari 2009 21:32
Riktigt snyggt! Tycker alt. 2 ser bäst ut, mer naturligt :) Gillar stenarna också.
Vad är det för bakgrund du har i? Slimline?
#41 - 2 januari 2009 06:46
Orchillies skrev:
Riktigt snyggt! Tycker alt. 2 ser bäst ut, mer naturligt :) Gillar stenarna också.

Vad är det för bakgrund du har i? Slimline?

Yepp det är en slimline, :)

Är bortskämd med att bo på nära ett ställe där de lagt sten på stranden för att förhindra erosionen (tror jag iaf) och det ligger stenar o alla former och färger;)

Ja i det ljuset kommer växterna fram mera tycker jag. dessutom såg sanden nästan rosa ut när jag hade dubbla 10 000Kelvin rör...

Nästa projekt blir att få ned lite mera fisk i karet, och jag kommer nog satsa på en grupp hongi och någon extra lombardoi hona.

Samt att jag verkar ha fått 3st auratus hanar i karet, så jag får nog lyfta ut någon av dem -.-
#42 - 7 januari 2009 21:16
I morgon börjar skolan igen (i alla fall här)
Jag bara undrar....Var är filmen??
#43 - 9 januari 2009 08:38
Raskens skrev:
I morgon börjar skolan igen (i alla fall här)

Jag bara undrar....Var är filmen??

Hehe:P den kommer jag lovar!

och dessutom!! så har vi fått frisimmande yngel på aceierna!

Lovar att lägga upp några snuttar på youtube i helgen!
#44 - 9 januari 2009 10:02
Ser snyggt ut. Enkelt och mkt stilrent.

Passar bra med lite växter till....
Fått till ljuset bra med.

Många plus från mig
#45 - 9 januari 2009 13:37

och dessutom!! så har vi fått frisimmande yngel på aceierna!

Då är det bara att grattulera:D.
#46 - 9 januari 2009 16:35
Raskens skrev:
Då är det bara att grattulera:D.

Tackar:d

Hoppas att ynglen kan överleva nu med, har lite ont om doppvärmare i skolan så vi får hoppas att de klarar helgen nu...

Här kommer filmen vi tog dagen då vi såg att honan ruvade!
(Mina pinsamma kommentarer är också med, tyvärr!)

" target="_blank">

Karet är på 160L, Dessutom var Honan som blev mamma samma hona som överlevde diskmedelsattacken! Så det blev en riktig solskenshistoria av det till slut, bara ynglen överlever nu så är det fullbordat:p
#47 - 9 januari 2009 17:41
Det där har ni gjort riktigt bra. Mycket snyggt akvarium var det oxå.
Hon förtjänar verkligen att få yngel efter allt som den stackarn råka ut för.
Det var bra att ni inte tröttna.
Mycket bra kämpat. Både av er och henne:D
Bilagor:
#48 - 9 januari 2009 22:23
Nolare skrev:
Ser snyggt ut. Enkelt och mkt stilrent.

Passar bra med lite växter till....

Fått till ljuset bra med.

Många plus från mig

Tackar! skall se om jag kan få tummarna ur och få ned lite mera fisk i karet!

5 hongi och 2 lombardoihonor står på önskelistan:rolleyes:
#50 - 21 januari 2009 20:49
Tjoo igen!

Har precis koppat i 4st röda hongi (1+3) och 2 st Lombardoi honor.

Fiskbestånd just nu:

1+5 Lombardoi

3+1 Auratus (får så vad jag hittar på med de två svagare hanarna... tror att jag ersätter dem med en hona)

1+3 Hongi

1+1 Zebraciklid (de skall ut så småningom)

1st Ancistrus

Hoppas att den tillökningen skall dämpa Lombardoihanens diktatur i karet, Bilder och ev filmer kommer!

Albin
#52 - 23 januari 2009 12:23
OJ, ser mkt bra ut. bra ljus och vad folk än säger om det så är det riktigt snyggt med växter i karet. Bra planering och placering med allt...
Du får 5 getingar :p
#53 - 23 januari 2009 17:46
Hålller med föregående talare.:d
Både Lombardoi o Hongi har jag hört är aggresiva.
Fungerar detta bra i ditt kar?
#54 - 23 januari 2009 17:52
Nolare skrev:
OJ, ser mkt bra ut. bra ljus och vad folk än säger om det så är det riktigt snyggt med växter i karet. Bra planering och placering med allt...

Du får 5 getingar :p

Tackar! :d ja det är snyggt med växter och fiskarna klagar ju inte precis!

Idag lämnade jag in auratusarna och lombardoi-hanen, Var less på deras bossande.

Så nu skall det införskaffas en mindre Lombardoi-hane och 1+3 av någon ny art som skall ersätta auratusarna.

Är sugen på någon riktigt färgsprakande blå art, tips?

Såg att de hade http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100&SOK=1 eller möjligtvis [COLOR=#0000ff]Metriaclima zebra, Makonde[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Svarta masken-zebra, Makonde-zebra[/COLOR] inne, och jag är väldigt sugen!
#55 - 24 januari 2009 08:10
Metriaclima callainos kanske (Bright Blue). Det är nog den båaste Mbunan. Sedan finns det en massa Aulonocaravarianter, men då är det bara hannen som är blå.

/Jocke

Tackar! :d ja det är snyggt med växter och fiskarna klagar ju inte precis!

Idag lämnade jag in auratusarna och lombardoi-hanen, Var less på deras bossande.

Så nu skall det införskaffas en mindre Lombardoi-hane och 1+3 av någon ny art som skall ersätta auratusarna.

Är sugen på någon riktigt färgsprakande blå art, tips?

Såg att de hade http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=100&SOK=1 eller möjligtvis [COLOR=#0000ff]Metriaclima zebra, Makonde[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Svarta masken-zebra, Makonde-zebra[/COLOR] inne, och jag är väldigt sugen!
#56 - 24 januari 2009 08:21
Raskens skrev:
Hålller med föregående talare.:d

Både Lombardoi o Hongi har jag hört är aggresiva.

Fungerar detta bra i ditt kar?

Lombardoi hanen var en riktig terrorist, men sen var han störst i karet med..
Skall köpa en hane som är lika stor som mina minsta honor.

Hongi:arna verkar inte vara så kaxiga av sig.. än!
#57 - 24 januari 2009 10:01
Såja! Nu har jag köpt den art som skall ersätta auratusen.

Jag köpte den i min närmsta affär och det var både för och nackdelar med det.

Fördelar: Billig fisk om man är kunnig kan man göra ett klipp!

Nackdelar: Personalen har riktigt dålig kunskap om akvariefisk.

Iallafall köpte jag dessa som jag tror är en någon zebra? Eftersom personalen inte hade en aning om om det var rätt honor till den hanen jag köpte så har jag bytesrätt på dem om de skulle vara fel.

[SIZE=4]Så pågar och töser nu behöver jag er hjälp att artbestämma dem![/SIZE]

Hane och ena honan : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=323042556&directlink=1

Hona : http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=323042808&directlink=1

Fick dem för 45kr st och de är typ 6-7-8 cm, köpte 1+2 till att börja med!

Edit: Har just vittnat när hanen spänner sig, och det mörkblåa i hans teckning blir helt vittljusblått lysande och han får gult bak på ryggfenan
#58 - 25 januari 2009 16:06
Ingen som vet?

här är en bild till på hanen!

http://emelisaan.bilddagboken.se/p/show.html?id=323059179&directlink=1
#59 - 25 januari 2009 16:13
#60 - 25 januari 2009 16:17
Ingen som vet?

här är en bild till på hanen!

http://emelisaan.bilddagboken.se/p/show.html?id=323059179&directlink=1

Hade de svarta patierna varit lite grövre skulle jag gissa på saulosi: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=105&SOK=1
#61 - 25 januari 2009 18:31
Karlsson1 skrev:

sorry är inte goldis, så du får skriva vad den vetenskapliga namnet är!
#62 - 25 januari 2009 18:32
ljung skrev:
Hade de svarta patierna varit lite grövre skulle jag gissa på saulosi: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=105&SOK=1

ja det är verkligen lik saulosi,

Förutom lite i teckningen, Käkarna, Att han stöter på sina bruna honor:p
#63 - 25 januari 2009 18:35
sorry är inte goldis, så du får skriva vad den vetenskapliga namnet är!

Metriaclima sp."zebra long pelvic", Chesese
#64 - 25 januari 2009 18:41
Karlsson1 skrev:
Metriaclima sp."zebra long pelvic", Chesese

Kan det mkt väl vara, Är denna arts honor bruna med antydan till gult i fenorna? Står det något om honorna i beskrivningen?
#65 - 25 januari 2009 18:45
Kan det mkt väl vara, Är denna arts honor bruna med antydan till gult i fenorna? Står det något om honorna i beskrivningen?

Honor och ungfisk är brunbeige
#66 - 25 januari 2009 21:20
Då kan det mycket väl vara dem:
[I]Metriaclima sp."zebra long pelvic", Chesese[/I]

Då kan jag köpa flera honor sen nu när jag vet vad det är för jeppar!

Tackar!
#67 - 26 januari 2009 16:51
Idag köpte jag 2st honor till av den nya arten! Fick själv fiska upp dem i affären :d

Sen drog dom 10 kr på priset så jag fick dem för 40kr st:) Jag är nöjd!

Nu fattas bara en liten Lombardoi hane + att Zebracikliderna skall flytta ut! Nästan klart jue :D!

Funderar på att slänga upp en lite Film på youtube senare ikv!
#68 - 28 januari 2009 13:57
Nu vill vi se lite film :D
#69 - 28 januari 2009 17:53
Karlsson1 skrev:

Nu vill vi se lite film :D

Hehe sorry:P Det blev lite serier istället^^

Just nu är jag hos tjejen så det blir ingen film ikv, men imorron får jag väl slänga upp en snutt:p
#70 - 29 januari 2009 19:19
Här kommer filmen,

Fast fattar inte varför man inte kan välja att titta i hög kvalitet, har funkat innan:confused:

[COLOR=#22229c]
" target="_blank">http://se.
[/COLOR]

[COLOR=#22229c][/COLOR]
[COLOR=black]Edit: Nu funkar det med högre kvalitet![/COLOR]
#71 - 29 januari 2009 19:51
Observerade just ett lite lustigt beteende från en av mina Lombardoi honor:p

Håll till godo
#72 - 2 februari 2009 21:27
Vackert

Mkt fint!!

Gillar stilen på ditt kar. de runda fina stenarna med lite växter,
ser mkt bra ut.

Snygg bakgrund med!
#73 - 2 februari 2009 21:35
när du zomar in och kameran ställer om sig så det blir ljusare blir det riktigt bra bilder på fiskarna.

undras om din firre på andra filmen hittat något gott i sanden någon gång?
#74 - 2 februari 2009 23:10
MKT fint kar, gillar! :)
Observerade just ett lite lustigt beteende från en av mina Lombardoi honor:p

Håll till godo

Så gör mina Golden också, de letar efter mumsiga ryggradslösa godbitar :p
#75 - 3 februari 2009 18:46
Orchillies skrev:
MKT fint kar, gillar! :)

Så gör mina Golden också, de letar efter mumsiga ryggradslösa godbitar :p

Jo men det är ju bara det att det antagligen inte lever några ryggradslösa djur nere i sanden:p

Och dessutom är det bara hon som gör det.
Tror nästan att hon gör det för att klia sig på nosen, då hon faktiskt har ett litet sår från en munfight där...
#76 - 3 februari 2009 19:35
flygrc skrev:
när du zomar in och kameran ställer om sig så det blir ljusare blir det riktigt bra bilder på fiskarna.

undras om din firre på andra filmen hittat något gott i sanden någon gång?

Tack, Lite knepigt att vara kameraman:p hade blivit ännu bättre med stativ.

Tror knappast det, inte mer än blöt sand och lite nedbrytningsbakterier typ:P
#77 - 8 februari 2009 18:00
Hej hopp igen, här kommer lite update!

Har gjort om lite i stenformationerna efter att min tjej sa att det såg lite konstgjort ut[:o]

Vi blev bägge nöjda efter lite omstruktuering, skall försöka låta det vara lite nu i fortsättningen:p

Gjorde lite egen räkmix idag, blev lite kladdigt med jag tycker att jag klarade av det relativt smärtfritt iallafall.

Mitt eget recept består av:

- 1kg räkor med skal
- 1kg majs/grönaärt/paprika
- 2st äggulor
- lite överblivet frysfoder (svarta mygg och dafnier)
- gelantin

Får se hur det blev imorron när jag ska mata med det:)

Slutligen bjuder jag på lite bilder på min tjejs thomasi ciklider! (Som jag för övigt tycker är ett super alternativ till veka Fjärilsciklider!)

Bägge: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=329282364&directlink=1

Hona?: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=329283013&directlink=1

Någon som kan bestämma kön på dem?
#78 - 9 februari 2009 14:31
#79 - 17 februari 2009 07:52
Hej igen!

Känns som jag bara uppdaterar och uppdaterar men ändå är det ingen som kollar! Lite interessant är väl min tråd ändå?

Jaja, Här kommer lite bilder och det tycks som att jag fått lek på mina Hongi!

Hongi honan:
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=332944297&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=332944304&directlink=1

Tanganyika karet

P. Nigripinnis yngel: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=332944360&directlink=1

P.nigripinnis dominant hane: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=332944336&directlink=1

Titta och kommentera nu!
#80 - 17 februari 2009 10:00
Tjena, riktigt snyggt sten-arrangemang du har!
#81 - 18 februari 2009 09:54
ParSve skrev:
Tjena, riktigt snyggt sten-arrangemang du har!

Tackar tackar!

Stenarna är handplockade från en strand på naturkära Österlen :p
#82 - 21 februari 2009 12:03
Jag fortsätter posta bilder!

http://abbee.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1235170801&id=334568544

Funderar på att kanske bli goldis, nu när jag snart har 1000 inlägg här på zoopet..
#83 - 9 mars 2009 17:14
Tjoo!

Yngel i dubbel bemärkelse!

Zebracikliderna har grävt ut en liten håla mellan tre stenar och har lite sprattlande yngel! Honan är riktigt mörkblå och tillsammans med sin hane lyckas de tom hålla hongi-hanen i shack.
Frågan är om något yngel klarar sig undan alla hungriga munnar...

På tal om Hongi så har en av honorna ruvat i 3 veckor nu så det borde vara dags för de små liven att komma ut snart.. Kommer något överleva?

Skall med intresse följa utvecklingen!

Ps. Jag adderade en lite mindre Lombardoi-hane i hopp om att han skulle vara mindre kaxig än den förra, och han verkar lugn hittils!

Swim Easy!
#84 - 11 mars 2009 12:50
Zebraciklids ynglen är redan frisimmande men har hittils stannat i sin grotta, vilket de nog gör väldigt rätt i!

Inget nytt med Hongi ynglen

Bild på den lilla lombardoi hanen: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=341816620&directlink=1

Bifogar även lite bilder från projektkaret i skolan, Där de (två av tio) restarande fiskarna håller på att återhämta sig från sjukdoms epedimin..

Helbild
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=341805289&directlink=1
Individ bilder
http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=341805338&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=341805397&directlink=1
#85 - 11 mars 2009 14:17
Snabb update!

Ta mig tusan! Hongi honan har släppt sina små nu!
Men de ligger antagligen redan i de andra firrarnas magar:( Har inte sett ett ända yngel :(
#86 - 12 mars 2009 18:23
Woho! :d

Såg ett Hongi-yngel precis! Då finns det kanske lite hopp ändå!

Zebra-cikliderna skall verkligen ha cred för att kunna försvara sitt yngelmoln (ca40st) mot hela malawi-maffian!

Här kommer lite bilder på Zebrornas hörn:

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=342321841&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=342321745&directlink=1
#87 - 14 mars 2009 16:27
O my god som dom säger i amerikat!

Zebracikliderna har tamej f-n erövrat halva karet nu:p Och de har fortfarande lyckats hålla sin lilla kull intakt även när de varit ute på lite "promenader" från grottan.

Nu har jag bestämt mig att de får flytta in i ett eget 160L kar!
#88 - 14 mars 2009 16:54
O my god som dom säger i amerikat!

Zebracikliderna har tamej f-n erövrat halva karet nu:p Och de har fortfarande lyckats hålla sin lilla kull intakt även när de varit ute på lite "promenader" från grottan.

Nu har jag bestämt mig att de får flytta in i ett eget 160L kar!

zebraciklider är riktigt tuffa fiskar som står på sig mot nästan vad som helst!
#89 - 14 mars 2009 16:57
ja zebraciklider blir rejält aggresiva när de har yngel.Kul att titta på när de ger sig ut på sina simturer med ynglen.
#90 - 14 mars 2009 17:33
Grattis i dubbel bemärkelse. Kul när det händer.
Ett litet stenrös med småspringor som bara yngel kommer in i är ganska bra för att mer yngel klarar sig. Eller en gammal typ av tegelsten.
Hongi är för övrigt otroligt fina.
#91 - 14 mars 2009 18:00
Karlsson1 skrev:
ja zebraciklider blir rejält aggresiva när de har yngel.Kul att titta på när de ger sig ut på sina simturer med ynglen.

Ja precis:)

Men de stackars malawisarna har minnsan respekt för zebra paret:p Ser helfestligt ut när alla malawisarna är samlade i ena halvan av karet precis som om det vore en osynlig vägg mitt i karet.

Men som sagt Zebrorna skall få ett eget kar om några veckor..
#92 - 14 mars 2009 18:06
Raskens skrev:
Grattis i dubbel bemärkelse. Kul när det händer.

Ett litet stenrös med småspringor som bara yngel kommer in i är ganska bra för att mer yngel klarar sig. Eller en gammal typ av tegelsten.

Hongi är för övrigt otroligt fina.

Ja jag har lite små stenrösen här och där, så det är ju inte omöjligt att något enstaka yngel skulle klara sig:)

Ger mina räxmix som jag själv rört ihopa och jag vill tro att det hjälper på Hongins färgprakt (har den odlade röda varianten) och den utfärgade hanen är riktigt läcker!
#93 - 14 mars 2009 21:01
Ja jag har lite små stenrösen här och där, så det är ju inte omöjligt att något enstaka yngel skulle klara sig:) !

Ja men då så. Några snabba rackare brukar klara sig då.
Ger mina räxmix som jag själv rört ihopa och jag vill tro att det hjälper på Hongins färgprakt (har den odlade röda varianten) och den utfärgade hanen är riktigt läcker!

Amen till det:d
#94 - 18 mars 2009 06:43
En av de största lombardoi-honorna dog igår, var helt uppsvälld så antar att den fått fatt i en för stor bit av räkmixen :/.

Zebracikliderna har blivit av med nästa alla sina yngel, där är kanske 2-3 st kvar. Jag misstänker insuget från ytterfiltret!

Till sist en god nyhet! En av malawi zebrorna ruvar tror jag!

Har lite framtidsplaner på att låta 2st aceier flytta in, och då flyttar zebracikliderna ut ;) Skall även få ned lite mer javaormbunkar i karet!

Simma lugnt!
#95 - 19 mars 2009 20:18
Ahh jävla skitpump!

Min fluval 405 har pajjat igen!

Det är impellerskyddet som sitter med två plastclips som håller impellen på plats har nu gått sönder 2 ggr.

Det börjar med att impeller skyddet glider ut lite och impellern börjar skramla som f-n, så man får öppna skiten och trycka den på plats igen. Men det är bara det att clipsen som tydligen är väldigt känsliga bryts mitt av efter några gånger.

Dock är ett nytt skydd inte super dyrt (111kr inklusive frakt) men ändå, Man får ju gråa hår! Har iallafall beställt det redan.

Typuiskt att det går sönder på en torsdagskväll klockan halv 10 när man tänkte sova tidigt -.-
#96 - 1 april 2009 18:31
Update!

Pumpen är sedan länge fixad och funkar bra nu.

CA-Zebracikliderna har fått flytta till ett eget 160L kar och de två Aceier som gick i det karet har fått flytta in :)

Bilder på dem: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=350121563&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=350121644&directlink=1

Dock har honan lite problem med ena ögat men jag har kört i en dos Ektozon.

Annars har det inte hänt något speciellt förutom att jag planterat lite fler javaormbunkar i karet.

Knäppte en helbild och en bild på en av Afra honorna.

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=350121915&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=350121710&directlink=1

Håll till godo och kommentera/kritisera gärna!
#97 - 10 april 2009 11:09
Var ett tag sedan man uppdaterade här.

Acei-hanen lider av sån där hinna på ögat igen:( har haft i normaldos salt i karet nu ett tag men det har inte bitit. Så idag åkte han i ett ca 10 l kar med lite mer än en tesked salt i (förutom det som redan var i karet)

Den ruvande Afrahonan ser ut att sprängas vilken sekund som helst:p förhoppningsvis lyckas något litet yngel överleva^^

thats all for now
#98 - 12 april 2009 13:45
Jippie!

tjohoo!

Såg inte mindre än 3st hongi yngel när jag matade idag:) Trodde inte att de klarat sig.

Sedan misstänker jag att ytterligare en Afra hona ruvar. Den redan ruvande honan ser ut att kunna släppa sina yngel när som..

Har observerat att honan som ruvar gnider och kliar sig rätt mycket, kan detta vara ynglen som "kliar"? Har inte sett några andra orsaker att det skulle klia iallafall.

Acei-hanen som har problem med sitt öga har inte blivit bättre snarare sämre:( ögat ser ut att blivit lite rött i underkant, och jag tvivlar på att det kommer bli bra igen.:(

Det var allt!
#99 - 12 april 2009 16:39
Bara att grattulera. Riktigt kul när några klarar sig.:D
Hoppas ögat blir bättre på Aceien
#100 - 12 april 2009 17:48
Raskens skrev:
Bara att grattulera. Riktigt kul när några klarar sig.:D

Hoppas ögat blir bättre på Aceien

Jag såg dem när jag matade idag, var riktigt söta när de stack fram nosen ur stenskrevorna :)

Aceien lät jag gå i intensivbehandling i ett 10lkar i 4 timmar, men det blev inte bättre :/
#101 - 13 april 2009 18:44
Bilder!

[SIZE=4][COLOR=red]Bilder![/COLOR][/SIZE]
[SIZE=4][COLOR=#ff0000][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=black]Afra-honan som ruvar! [/COLOR]

1: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=355290509&directlink=1

2: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=355291125&directlink=1

Hongi ynglen!

1: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=355290674&directlink=1

2: http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=355290877&directlink=1

Håll till godo!
#102 - 13 april 2009 18:49
Jag håller aldrig till godo! :p Ser bra ut detta! :d
#103 - 19 april 2009 10:02
osis skrev:
Jag håller aldrig till godo! :p Ser bra ut detta! :d

Kommit på att mina afror är "Zebra Red top Dorsal" = [SIZE=4]Metriaclima pyrsonotos[/SIZE] Och är antagligen F2:or

HAPPY:d
#104 - 19 april 2009 12:04
Don't Worry, Be Happy! :d;)
#105 - 19 april 2009 12:37
Visst är det härligt när dom små som man trodde var uppätna kommer fram o käkar. Det är lycka:d

Ibland har man tur när man köper fisk
#106 - 19 april 2009 16:30
Raskens skrev:
Visst är det härligt när dom små som man trodde var uppätna kommer fram o käkar. Det är lycka:d

Ibland har man tur när man köper fisk

Bäst av allt var att jag fick dem för 40kr st och fick fånga dem själv:d
#107 - 19 april 2009 16:33
Bäst av allt var att jag fick dem för 40kr st och fick fånga dem själv:d

En annan gör alltid tvärt om. Betalar dyrt o får dom lite mindre värda:D
#108 - 19 april 2009 19:47
Raskens skrev:
En annan gör alltid tvärt om. Betalar dyrt o får dom lite mindre värda:D

Ibland lönar det sig att handla i "mindre kunniga" butiker:d

Tror att pyrsontos honan har släppt sina små nu[:o] Hoppas att det klarar sig!
#109 - 20 april 2009 12:18
Böt vatten och tejpade upp en svart/grå högtalarklädsel på ena kortsidan. Har blivit alginvasioner på senare tiden och tror att det är pga det starka morgonljuset som lyser in i karet från sidan.

Men nu är detta altså fixat och jag hoppas att de gröna algerna på rutan försvinner.

När jag bytte vatten så plötsligt fick jag syn på en vuxen hongi som sögs med i slangen :( Men den kom inte hela vägen ut utan fastnade i slangen och jag fick klippa upp slangen och sedan klippa av huvudet på fisken:(

Aja, den har sett krasslig ut rätt så länge så det var kanske skonsammast för den.
#110 - 28 april 2009 13:39
Gjorde lite konst av min tjej Emelies foto av min M. Pyrsonotos hane :)

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=360965707&directlink=1
Bilagor:
#111 - 3 maj 2009 13:56
#112 - 3 maj 2009 15:15

Så liten och söt :)
#113 - 29 juli 2009 20:07
Länge sedan uppdate!

Bild! http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=395817651&directlink=1

Aktuella Invånare!

Pseudotropheus Acei: 4st ( en ruvande hona!)

Metriaclima Pyrsonotos: 5st (1+4 och lite yngel)

Pseudotropheus Saulosi: 5st (1vuxen hona, resten ~4 cm yngel)

Metriaclima Lombardoi: 3st (1+2, möjligen yngel)

Labidochromis hongi: 2st (1+1 + yngel)

Ancistrus: 3st (1+2 skulle jag tro)

Totalt: 22st fisks + yngel!

Vallisnerina skall bort, den är bara placerad där för att jag inte ville slänga den när jag tog bort den från mitt 150L SA.
#114 - 10 augusti 2009 09:21
Film det var länge sedan va ;)

" target="_blank">

Håller fortfarande på att bearbetas av youtube, så det dar nog några minuter innan filmen går att se i HQ läge!

Enjoy och kritisera!
#115 - 10 augusti 2009 16:38
Så nu är filmen uppe i HQ med, så nu får ni banne mig titta och kommentera! ;P

" target="_blank">
#116 - 14 augusti 2009 12:20
Slänger in en bild, som jag tog när jag ändå höll på att fotografera de två 150L karen

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=400883564&directlink=1
#117 - 20 augusti 2009 06:22
Japp, då var det snart skoldags, och man kan ju inte ta med sig alla karen. Så nu är det nog dags att sälja av lite!

Har precis lagt in en annons på eniro och skall lägga in en på blocket med. Men om det är någon zoopetare som är sugen att köpa mitt kar så blir det givetvis rabbaterat pris ;)

http://kopochsalj.eniro.se/query?what=gti_info&id=A28286505
#118 - 22 augusti 2009 10:12
Hej hej!

Livet i karet går vidare och Pyrsonotos hanen vågar färga ut mycket mera på sistonde, och han blir ju så snygg!

Kolla gärna!

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=403136291&directlink=1

http://abbee.bilddagboken.se/p/show.html?id=403136371&directlink=1

fast man ser inte det gul/röda på fenorna på bilderna :/ lite synd!

Ännu mera synd är att man skall sälja karet [:o]

http://www.blocket.se/simrishamn/240_l_Billigt_och_bra_skick_23168856.htm?ca=23_13&w=0
#119 - 22 augusti 2009 18:08
Blir inget akvarium alls?
#120 - 22 augusti 2009 18:21
flygrc skrev:
Blir inget akvarium alls?

Jodå, ska ha med mig mina 2st 150 l såklart:d

Fast har inte fått någon lägenhet än, så man får pendla första tiden. Föräldrarna var inte så piggga på att sköta massa akvarium här hemma så:P
#121 - 29 augusti 2009 16:19
Sådärja, nu var akvariet sålt. Och det är med blandade känslor jag sålt detta kar:(

Men har ju iaf 2 st 150 litrar kvar:d

Må moderatorn låsa denna tråden!

Annons