2400liters plyfakar

#1 - 22 november 2010 10:48
Tja
kan inte hålla mig längre från att dela med mig av mitt projekt
Har snickrat lite själv hemma på ett plyfa/glasfiber kar och tänkte dela med mig hur jag gått tillväga samt updatera eftersom med bilder osv så det har är en projekt/bildtråd

Så lite fakta då
Innermåtten: 252x116x82 (LxBxH) dvs 2397liter men man kan väl avrunda :P

Konstruktion, karet är då gjort i 22mm spån samt uppreglat med 70mm reglar på ett cc av 30cm (om jag minns rätt)
insidan är armerad med 2 lager glasfiberväv (300g/m2) samt polyester på det har jag målat 3 lager med svart topcoat
även utsidan fick bli målad
till fronten blir det en vanlig floatglas skiva 15mm

[SIZE=3]Teknik: [/SIZE]
Filtrering, kommer köra med 4st aquaclear 110 varav 2 st kommer vara kopplade till droppfilter med krossad lavasten
därefter kommer jag nog att ha 1 eller 2 fluval Fx5or för mestadels mekanskisk filtrering

Uppvärmning, 2st eheim 300wats(1 klarar 1000l) doppvärmare kommer jag ha fast mest för säkerhetsskull då lokalen är uppvärmd till iaf 23 grader året om

Ljus, när vi kommer till ljuset så lär det inte bli något allt för fancy ska endå inte ha så mycket växter eller annan inredning heller för den delen
har tänkt typ 2 eller 3 ramper med 2x39wats t5 i varje

Inredning:
Kommer försöka ha det väldigt sparsamt så att fokus ligger på fiskarna
botten kommer bestå av sand förmodligen råda
Sen ska jag ha två stora rötter och för att dölja så mycket teknik som möjligt ska jag ha 2st btn filtermoduler
Till växter kommer jag ha 1 stor näckros i mitten av karet när man nu kan få tag på sånna.
Sen lite olika anubias/javaormbunkar på rötterna

Fiskar:
detta är bara min önskelista just nu så den hinner nog ändras lite med tiden
men tanken är iaf
3st Potamotrygon motoro (har 1,1 ska köpa 1 till hona)
3st Scleropages formosus, Asiatisk arowana förmodligen grön
5st Datnoides microlepis, kommer ta väldigt lång tid dock då dom jag har bara är runt 5cm och dom växer segt
3st Semaprochilodus taeniurus, fei feng/flaggtetra
thats it :) sen kommer jag förmodligen byta ut mina Motoros mot Menchacai fast det kommer nog ta nått år

Kostnader:
Har en budget på ca 20tusen men tror inte jag kommer spräcka den återkommer med mer info när jag betalat för alla tekniska saker samt inredningen

Tyvärr så är ju kjell på semester så detta får tyvärr bli en cliffhanger och så kommer det bilder den 27e
men kom gärna med kommentarer och ideer osv osv :)
Mvh Borin
#2 - 22 november 2010 10:58
[QUOTE=boring;1469258]Tja
kan inte hålla mig längre från att dela med mig av mitt projekt
Har snickrat lite själv hemma på ett plyfa/glasfiber kar och tänkte dela med mig hur jag gått tillväga samt updatera eftersom med bilder osv så det har är en projekt/bildtråd

Så lite fakta då
Innermåtten: 252x116x82 (LxBxH) dvs 2397liter men man kan väl avrunda :P

Konstruktion, karet är då gjort i 22mm spån samt uppreglat med 70mm reglar på ett cc av 30cm (om jag minns rätt)
insidan är armerad med 2 lager glasfiberväv (300g/m2) samt polyester på det har jag målat 3 lager med svart topcoat
även utsidan fick bli målad
till fronten blir det en vanlig floatglas skiva 15mm

[SIZE=3]Teknik: [/SIZE]
Filtrering, kommer köra med 4st aquaclear 110 varav 2 st kommer vara kopplade till droppfilter med krossad lavasten
därefter kommer jag nog att ha 1 eller 2 fluval Fx5or för mestadels mekanskisk filtrering

Uppvärmning, 2st eheim 300wats(1 klarar 1000l) doppvärmare kommer jag ha fast mest för säkerhetsskull då lokalen är uppvärmd till iaf 23 grader året om

Ljus, när vi kommer till ljuset så lär det inte bli något allt för fancy ska endå inte ha så mycket växter eller annan inredning heller för den delen
har tänkt typ 2 eller 3 ramper med 2x39wats t5 i varje

Inredning:
Kommer försöka ha det väldigt sparsamt så att fokus ligger på fiskarna
botten kommer bestå av sand förmodligen råda
Sen ska jag ha två stora rötter och för att dölja så mycket teknik som möjligt ska jag ha 2st btn filtermoduler
Till växter kommer jag ha 1 stor näckros i mitten av karet när man nu kan få tag på sånna.
Sen lite olika anubias/javaormbunkar på rötterna

Fiskar:
detta är bara min önskelista just nu så den hinner nog ändras lite med tiden
men tanken är iaf
3st Potamotrygon motoro (har 1,1 ska köpa 1 till hona)
3st Scleropages formosus, Asiatisk arowana förmodligen grön
5st Datnoides microlepis, kommer ta väldigt lång tid dock då dom jag har bara är runt 5cm och dom växer segt
3st Semaprochilodus taeniurus, fei feng/flaggtetra
thats it :) sen kommer jag förmodligen byta ut mina Motoros mot Menchacai fast det kommer nog ta nått år

Kostnader:
Har en budget på ca 20tusen men tror inte jag kommer spräcka den återkommer med mer info när jag betalat för alla tekniska saker samt inredningen

Tyvärr så är ju kjell på semester så detta får tyvärr bli en cliffhanger och så kommer det bilder den 27e
men kom gärna med kommentarer och ideer osv osv :)
Mvh Borin[/QUOTE]

bortsett från ett haäftigt anfall av avundsjuka, så är min kommenter.......NICE.....

.'
#3 - 22 november 2010 11:49
Spännande spännande ! Ska bli riktigt trevligt att följa detta "lilla" projekt ! :) Kör hårt !
#4 - 22 november 2010 15:52
Tänk att kunna svara på Frågan
- Hur stort akvarium har du?
- Det är på 2.4 kubik:D

Vad ska du ha i karet, någon sorts "monsterfish"?
#5 - 22 november 2010 18:13
[QUOTE=Mr J.E;1469321]Tänk att kunna svara på Frågan
- Hur stort akvarium har du?
- Det är på 2.4 kubik:D

Vad ska du ha i karet, någon sorts "monsterfish"?[/QUOTE]

eller varför inte guppy.......VF.....

.
#6 - 22 november 2010 18:36
2 guppy och 2 neontetror ? :)
#7 - 22 november 2010 18:47
coolt, förstår varför du ska ta det lugnt med växter ;) , anubias?
0,5 w/liter.. 1200 watt
......körde vattenbyte idag.... 30% .... 720 liter i avloppet ... skickade i 44 ml EC , 5 msk torr Kno3 , 13 ml outspädd micro osv ...

ser fram mot den 27de
#8 - 22 november 2010 19:36
Får man fråga var detta akvarium ska stå? :P I någon form av museeum, entre till företag, offentligt akvarium? Känns som att man inte bara slänger upp 2400 liter akvarium i sovrummet eller i ungarnas rum för att de ska ha något att kolla på? ;)
#9 - 22 november 2010 22:22
Undrar också var du placerar ett sådant kar? Vi var och hämtade ett 960-liters kar (fjuttiga 40% vatten jämfört med ditt) i helgen hos ett par som hade det i en etta med kokvrå! Ni kan tänka er hur mycket plats det tog där. Har du "boring" mer plats, eller?
#10 - 23 november 2010 19:07
[SIZE=2][COLOR=black]Tackar för alla kommentarer :) kul att det uppskattas. [/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2]mm guppys blir det nog typ 1.3 och sen några neoner på det sen är det klart[/SIZE]

[SIZE=2][COLOR=black]Till Mr j.e : min önskelista står skriven i första inlägget och satsat på att kunna göra den verklig innan sommaren[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2]just nu så kommer det att gå några Floridagars samt några Polypterus ansorgii + mina rockor [/SIZE]

[SIZE=2]Till flygrc: Ja varför inte köra hightech växtkar när man endå håller på liksom :P [/SIZE]

[SIZE=2]Och för att svara på vart det kommer stå så har jag en liten "lokal" (ett rum i mina föräldrars garage som jag hyr) [/SIZE]
[SIZE=2]på ca 20m2 känns inte helt tryggt att ha 2400liters hemma bygge på 8e våningen i en bostadsrätt hehe[/SIZE]

[SIZE=2]Å sist men inte minst en liten update:[/SIZE]
[SIZE=2]Imorgon kommer nämligen min ruta samt filter så snart så börjar det närma sig att fylla karet, får se om man vågar hehe[/SIZE]

[SIZE=2]/borin[/SIZE]
#11 - 23 november 2010 20:01
Låter som ett intressant projekt! Lycka till med rutan imorgon!
#12 - 23 november 2010 20:24
*prenumerera*
#13 - 23 november 2010 20:47
Verkligen läckert projekt. Synd du inte kan ha baljan hemma..
Verkar vara ganska lite fisk på så stor volym?
Jag hade slängt i ett par stim med maffiga jordätare och antingen ett skapligt stim med diskus eller scalarer.
Lägg sedan till ett megastim med någon grann tetra.
Men det är ju jag det ;-)
Skall bli kul att se hur det ser ut.
#14 - 23 november 2010 21:04
Jo fast det är så jag gillar att ha det få fiskar men dyra sådana :)
fast har funderat på jordätare dock skulle va coolt med ett gäng på 6st eller fler altifrons

men i förstahand kommer dom asiatiska arowanerna som jag ska beställa så fort tillfället kommer
måste bara gömma undan lite pengar också hehe
#15 - 24 november 2010 09:43
Tyvärr ett litet bakslag

Silikonet som är beställt har tydligen inte kommit, måste tydligen ha något specialsilikon som fäster bättre på epoxyn
så framrute-projektet är uppskjutet tills på fredag

Usch hatar att vänta
#16 - 24 november 2010 09:50
Är det Tec-7?
#17 - 24 november 2010 09:52
det kan jag inte svara på i nuläget :P får se när det kommer
beställer via sture/christer på lagret
#18 - 24 november 2010 09:53
[QUOTE=boring;1470011]det kan jag inte svara på i nuläget :P får se när det kommer
beställer via sture/christer på lagret[/QUOTE]

De lär ha koll på att bygga stora kar. :p
#19 - 24 november 2010 21:22
Ååå det här gör ju det hela inte lättare direkt!

Skall bli intressant att följa.. Bongs kar (Och tråd) var riktigt trevligt! Hämtat lite inspiration där kanske!?

Jag sa för en stund sedan till min sambo Frida att nästa bostad skall bli anpassat efter "Drömmarna" ;)

Vi önskar dig all lycka med detta projekt. =)

Mvh Tommy/Frida
#20 - 24 november 2010 22:35
Ett kar jag byggt själv har varit en dröm länge har läst om många byggen på monsterfishkeepers.com men började faktiskt på allvar att tänka på det när jag såg bongs bygge =)

tack så mycket!

inte många dagar kvar tills jag kan lägga upp bilder också hehe

Mvh borin
#21 - 24 november 2010 23:40
Har du byggt i plyfa eller spån? Lite förvirrande i din rubrik och beskrivning.
#22 - 25 november 2010 07:48
Det är byggt i 22mm spån och 28mm golvspån
#23 - 25 november 2010 14:01
[QUOTE=boring;1470297]Det är byggt i 22mm spån och 28mm golvspån[/QUOTE]

Är du inte rädd att det kommer att svälla om det kommer in lite vatten någon stans?
Spånskivor brukar ha den lilla nackdelen. Men det har du nog tänkt på.
#24 - 25 november 2010 15:02
Jo hade tänkt att köra med marinplyfa först men den kostar endel och då såg jag att vi hade spånskivor på firman så jag lånade dom helt enkelt

Jo har tänkt på det, å tänkt som så att om vattnet kommer åt skivorna vilka det än är så är det kört. därför jag målat 2lager utvändigt och 3 invändigt så jag är iaf 95% säker
så kommer vara lite nervös när det väl är vattenfyllt men det ska inte vara några problem
#25 - 25 november 2010 15:35
[QUOTE=boring;1470383]Jo hade tänkt att köra med marinplyfa först men den kostar endel och då såg jag att vi hade spånskivor på firman så jag lånade dom helt enkelt

Jo har tänkt på det, å tänkt som så att om vattnet kommer åt skivorna vilka det än är så är det kört. därför jag målat 2lager utvändigt och 3 invändigt så jag är iaf 95% säker
så kommer vara lite nervös när det väl är vattenfyllt men det ska inte vara några problem[/QUOTE]
Vi får hoppas det funkar. Det vore synd om du fick problem bara för den sakens skull. Måla mer framför allt kanterna.
#26 - 25 november 2010 18:06
Kul att se ditt bygge här oxå borin :) Lycka till med fyllningen nu och kom ihåg att inte fylla med iskallt vatten...
#27 - 25 november 2010 18:15
Nu när du har lyckönskningar av Zoopets mr MFHTB (Mother-Fucking-Huuuuge-Tank-Builder) kan inget gå fel. ;)
#28 - 25 november 2010 18:22
haha tack så mycket :)

och till bossep jo jag ska gåöver allt 1 sista gång och kolla så allt ser bra ut innan fyllning
#29 - 25 november 2010 19:09
Ös in bilder sen när du får möjlighet ;-)
#30 - 25 november 2010 20:27
Vad kan gå snett om man fyller med kallt? Kondens på utsidan mot trät eller är det för limmets skull?
#31 - 25 november 2010 21:08
ja 2 dagar sen borde jag vara gold member då ska jag se till att posta några bilder :P
#32 - 25 november 2010 21:09
[QUOTE=danne0301;1470467]Vad kan gå snett om man fyller med kallt? Kondens på utsidan mot trät eller är det för limmets skull?[/QUOTE]

tror också det kan ta ett tag att värma upp 2k kallvatten
#33 - 25 november 2010 21:26
Jo iofs men har man inte superbråttom så värms det ju upp av rumstemeraturen en bra bit i alla fall.
#34 - 25 november 2010 22:36
Om man fyller med iskallt vatten så börjar plast och trä röra på sig och tyvärr i olika takt så har man riktig otur så får man en delaminering (plasten släpper från trät)
#35 - 26 november 2010 06:08
Lite av en gambler ser jag.
Låter som du låtit snålheten bedragit erfarenheten.
Jag har gjort ett ca 300 l akvarium av spån i min ungdom gick bra ett tag....
Spån rör sig mycket mer än plyfa över tiden vilket gör det svårt för att hålla tätt.

Jag kanske har missat det men hur ska du göra tätskiktet?
#36 - 26 november 2010 08:58
[QUOTE=flygrc;1470539]Lite av en gambler ser jag.
Låter som du låtit snålheten bedragit erfarenheten.
Jag har gjort ett ca 300 l akvarium av spån i min ungdom gick bra ett tag....
Spån rör sig mycket mer än plyfa över tiden vilket gör det svårt för att hålla tätt.

Jag kanske har missat det men hur ska du göra tätskiktet?[/QUOTE]

Nja gambler vettefan :)
Skulle aldrig göra nått jag inte tror på för att spara pengar

Spån sväller bara (om det kommer i kontakt med vatten) några rörelser har jag svårt att tänka mig, men det var kanske det du menade

tätskiktet består av invändigt 2lager (3 lager i alla vinklar) glasfiberväv 300g/m2 + polyester sen 3lager topcoat så det blir ca 5mm av epoxy, sen utsidan är målad 2 ggr med topcoat för att stå emot fukt

mvh borin
#37 - 26 november 2010 20:00
Låter mer som att du ska använda spånet som gjutform för plast-akvariumet ;)
Ska bli kul att se det i aktion, grymt med stora kar :)
#38 - 26 november 2010 21:55
kanske kapar tråden men har byggde detta med svågern för 10-15 år sedan med formplyfa o glasfiber. volymen var 1500 liter. Idag har han lagt ner så det står tomt i avvaktan på förnyatt intresse. :D
#39 - 27 november 2010 16:29
kapa tråden du gör det bara!

nerå det är lugnt fint kar måste jag säga :) trevligt med lite bilder i tråden för det ser inte ut som om jag bli guldmedlem idag iaf
#40 - 27 november 2010 19:57
Nu är du guld Borin! upp med pics!!!! :D
#41 - 27 november 2010 21:33
What bong said :D
#42 - 27 november 2010 22:14
Sådär skönt att vara goldmember

Börjar med lite bilder på botten som består av 45x45 reglar skruvat med 90mm skruv och ovanpå det är det 28mm golvspån
#43 - 27 november 2010 22:18
Sen för att går vi över till "väggarn" som är gjorda av 45x70mm reglar skruvat med 90mm träskruv
och sitter fast i bottenplattan med träskruv samt PL400
Bilagor:
#44 - 27 november 2010 22:22
fortsättning
Bilagor:
#45 - 27 november 2010 22:27
Sen så spikade jag på 1 till regel för att binda ihop bygget och göra det ännu starkare
( dom 4,5cm gav dessutom 131liter extra hehe)

Efter det var det bara att skruva fast spånskivorna 22mm
#46 - 27 november 2010 22:34
Så över till glasfiber

Först så gjorde jag två lager invändigt av glasfiberväv + polyester (3 lager i alla vinklar)

Använde mig av glassburkar för att blanda polyester och blandade ca 1liter med 30ml härdare så det blev totalt 3% härdare då har polyestern en brukstid av ca 20min
#47 - 27 november 2010 22:40
Gick rättså smidigt att jobba med (har aldrig gjort det förut) allt vart dock väldigt kladdigt

Jag gjorde först väggarna samt golvvinkeln med 2 lager sen golvet det gäller att få på det sista lagret innan det första har hunnit härda helt (vilket tar 1-2timmar) och använd mask för ångorna kan man bli rättså hög på :P
#48 - 27 november 2010 22:45
Det får räcka för idag imorgon kommer framrutan på plats (var yttligare lite försenad)
och imorgon så kommer lite bilder när jag målar med topcoat samt lite bilder på "lokalen"

Godnatt
#49 - 27 november 2010 22:48
Då kan jag sluta trycka F5 då alltså :D

Grymt kul och inspirerande att följa såna här byggen!
#50 - 27 november 2010 23:30
Ser ju kul o inntresant ut detta ..vad gäller polyester o top coat gelcoat så har man ju hållt på med det några år väldigt bra o slitstarkt..ett tips matta ner ytan lite innan du lägger på topcoaten inte överdrivet men lite ,,kör med 80 papper så får man bort taggar osv ..ska bli kul följa denna tråd ..har haft funderingar på ett 200cm långt 70 högt djup vet jag inte men runt 1000mm..men det är ännu bara vid fundering ännu..nice o kul project detta .goo on..ps du rollade väl ordentligt med stål roller luften måste ur.....;)
#51 - 28 november 2010 01:00
Fan så ballt de här kommer bli! Jag ser mycket potential i detta bygge....Jag är då inte alls avundsjuk :( Inte det minsta [:-47]

Inte det minsta bitter över dina planer på att ha i rockor... Eller Datnoides microlepis:D
Har själv varit riktigt sugen på att införskaffa mig antingen rockor eller bläckfisk. Men de går ju givetvis inte med mitt "lilla" 500liters...

Detta projekt ska jag verkligen följa :)

Men jag har en fundering bara kring valet av arowana... Behöver inte de "jaga" sin föda, genom att hoppa upp ovanför vattenytan? För att inte råka ut för "dropeye" eller är det jag som missuppfattat de hela, eller blandat ihop någonting? :D

Men som sagt, jäkligt coolt bygge du har dragit igång här... så detta ska följa med spänning! :p
#52 - 28 november 2010 01:09
[QUOTE=sandish;1470928]

Men jag har en fundering bara kring valet av arowana... Behöver inte de "jaga" sin föda, genom att hoppa upp ovanför vattenytan? För att inte råka ut för "dropeye" eller är det jag som missuppfattat de hela, eller blandat ihop någonting? :D
[/QUOTE]

Stämmer inte. Det är väl inte säkert vad som orsakar drop-eye, men när arowanor går i akvarium med rutor (Dvs. inte i dammar eller dylikt) så får de drop-eye, av någon anledning.
#53 - 28 november 2010 05:42
Ahaa I see... :D Då vet jag det
#54 - 28 november 2010 07:45
Till fergu65 jodå jag rollade på redigt bara någon enstaka liten bubbla jag kan ha missat och ytan slipades faktiskt med just 80 papper ;)

Till sandish får ta och fixa större kar så du kan ha rockor, annars funkar ditt kar perfekt för dats men fiskarna du har är mindre lämpliga som sällskap till dom

Sen ang arowanor så är det bara silver som får dropeye och ingen vet riktigt varför själv tror jag det har att göra med dieten men svårt att säga då även vf har hittats med dropeye
#55 - 28 november 2010 09:07
Hoppas du komme längre idag då. :)

Blev lite nyfiken på drop eye och läste en hel del om de nu. Verkar vara fet mat och att de inte har något att titta på vid ytan som är huvudmässtänkta orsaker.
#56 - 28 november 2010 11:20
.,
#57 - 28 november 2010 11:26
Så nu är rutan på plats men den måste tyvärr härda i 14dagar enligt christer så det är väl bäst att lyssna, men det innebär ju att mitt bygge kommer stå stilla

Som tur är har jag ju inte laddat upp alla bilder ännu

Så över till topcoaten, först ruggade jag upp ytan med sandpapper så att det skulle fästa bättre sen var det att måla utav bara h-vette

Använde mig också här av glassburkar och blandade 1 liter åt gången
så för att göra topcoat krävs gelcoat som blandas med 5% parafinlösning och sen med 3%härdare
viktigt att blanda noga
Bilagor:
#58 - 28 november 2010 11:28
Sen till [FONT=Arial]själva målningen[/FONT]
[FONT=Arial]målade allt med en lackpensel[/FONT]
Bilagor:
#59 - 28 november 2010 13:37
ser mycket bra ut ..vad gäller topcoat så finns den färdigblandad med ....så slipper man hålla på o blaska i onödan .vad för lim såm måste verka i 14 dagar..huum..? annars ser de nice ut ..goo on..
#60 - 28 november 2010 14:35
Sture eller Christer tycker till om silikonet hur ska du ha det egentligen :D
#61 - 28 november 2010 15:52
hehe sture var det :) fusk att läsa på två forum

nja men det gick 20tuber silikon att sätta fast framrutan så det tar ett tag att härda sen är det väl klart att dom säger några dagar extra för att vara på den säkra sidan

Ang topcoaten så hade dom inte svart färdigblandad på hyllan så orkade inte vänta och det blev dessutom billigare om jag blandade själv :)
Bilagor:
#62 - 28 november 2010 16:07
[QUOTE=boring;1471030]hehe sture var det :) fusk att läsa på två forum

nja men det gick 20tuber silikon att sätta fast framrutan så det tar ett tag att härda sen är det väl klart att dom säger några dagar extra för att vara på den säkra sidan

Ang topcoaten så hade dom inte svart färdigblandad på hyllan så orkade inte vänta och det blev dessutom billigare om jag blandade själv :)[/QUOTE]
Och är det billigare kan du ju dra mera! :D
#63 - 28 november 2010 19:44
Naa se dina poster 56, 57 borin, du gjorde en dubbelgrej där ;)
#64 - 9 december 2010 00:16
Bumpeli bump! Kom igen nu boring, tråden faller skrämmande långt bak i forumet pga alla räkvaser och annat smått om du inte uppdaterar! :(
#65 - 9 december 2010 01:49
[QUOTE=sandish;1470928]

Inte det minsta bitter över dina planer på att ha i rockor... Eller Datnoides microlepis:d
Har själv varit riktigt sugen på att införskaffa mig antingen rockor eller bläckfisk. Men de går ju givetvis inte med mitt "lilla" 500liters...

Detta projekt ska jag verkligen följa [:)]

Men jag har en fundering bara kring valet av arowana... Behöver inte de "jaga" sin föda, genom att hoppa upp ovanför vattenytan? För att inte råka ut för "dropeye" eller är det jag som missuppfattat de hela, eller blandat ihop någonting? :d
[/QUOTE]

[QUOTE=Johanski;1470930]Stämmer inte. Det är väl inte säkert vad som orsakar drop-eye, men när arowanor går i akvarium med rutor (Dvs. inte i dammar eller dylikt) så får de drop-eye, av någon anledning.[/QUOTE]

Ang dropeye så är det som sagt ingen som vet varför dom får det, men det ja kan tänka mig är förklaringen är som många tror att dom inte få jaga uppåt som dom naturligt gör. Sen är det nästan bara silver arowanan som får de. På dom är det ovanligt att inte få de o på de andra arterna är det väldigt ovanligt ATT få de.
Så där blir det lite konstigt med den teorin men kan ha mkt med gener att göra.
Men de måste inte jaga uppåt och drop eye är inte skadligt o dom mår inte dåligt av det på nått sätt. Snarare till deras fördel isf. Brukar kännas lite som snabb evolution att dom vänder blicken neråt:d

sandish, Njä rockor kan bli knepigt i ett 500L om du inte är beredd att sälja om 1 år. Men tex datnoides kan du ha utan problem, min absoluta favoritfisk, finns ingen personligare, intelligentare o snyggare fisk i mitt tycke. Som en hundvalp med gälar :p

Men OT:

Kommer du lägga duken jämnt sen elr ska du skarva den? men jag har för mig att de jimmy kom fram till började läcka på orkas kar var att han "skarvat" duken längst kanterna.

Till helgen ska du få köpa några invånare iaf :d:d Blir riktigt skoj!
#66 - 20 december 2010 17:01
Så efter en liten formsvacka är jag tillbaka på zoopet :)

här kommer lite bilder

Akvariet kommer stå på lecablock 2 på höjden och ca 30block totalt

sen som ni ser i bakgrunden har jag passat på att måla hela rummet med ångspärr, efter som förra ägaren har satt reglarna emot den murade ytterväggen samt att det är ett suterräng garage

så vart tvungen att byta ut reglarna till stålreglar och gipsa om det där fukten hade trängt igenom som värst
#67 - 20 december 2010 17:09
Så över till montage av framrutan
#68 - 20 december 2010 17:23
Sen över till filtreringen:

det kommer bestå av 2 stycken 220liters plast lådor som kommer stå på akvariet
dessa kommer drivas med varsin aquaclear 110 (3700L/H) och bägge kommer att vara kopplade till ett 25w UVC filter
#69 - 20 december 2010 17:30
över till belysning, sand samt fyllning :)

belysning så blev det 2 st t5 ramper med 2x54w i varje sen i mitten en led spot på 12w (rekomenderas billigt samt väldigt trevligt ljus)

sen till sanden blev det vit sand som hette "cichlide sand" och var från ett danskt företag som hette eldorado

å lite bilder på det
#70 - 20 december 2010 17:31
ska räkna ihop lite vad allt har kostat men en sak som är klar är att budgeten blev spräckt iaf :(
#71 - 20 december 2010 22:03
Ser förbannat läckert ut :-) Vart i landet bor du? Nära gbg så får du allt bjuda på kaffe ;-)
#72 - 20 december 2010 22:06
Visst blir det grymt :D

Han e såndäringa nollåtta ;)
#73 - 20 december 2010 22:34
[QUOTE=Hellsson;1478759]Ser förbannat läckert ut :-) Vart i landet bor du? Nära gbg så får du allt bjuda på kaffe ;-)[/QUOTE]

tyvärr sthlm :/ men om du har vägarna förbi är du välkommen
#74 - 21 december 2010 05:43
Ser riktigt spännande ut. Vad blir det för fiskar?
#75 - 21 december 2010 07:27
Vilket projekt! Kul :)
#76 - 21 december 2010 08:10
[QUOTE=Dre;1478789]Ser riktigt spännande ut. Vad blir det för fiskar?[/QUOTE]

Blir typ 3 rockor 1 hane 2 honor
Sen 3 silver arowaner

Ska senare försöka byta upp mig till lite mer exlusiva arter av dessa fiskar
#77 - 21 december 2010 20:38
[QUOTE=boring;1478773]tyvärr sthlm :/ men om du har vägarna förbi är du välkommen[/QUOTE]
Aj fan.. det var långt :P Följer tråden här tills vidare :)
Underbart projekt!
Bilagor:
#78 - 23 december 2010 09:42
Grymt projekt som fan!!! En fundering bara: innehåller inte "ciklid-sand" kalk? och rockor vill väl ha surt vatten? Kan vara värt att kolla upp...
Bilagor:
#79 - 23 december 2010 10:24
Vart försäkrad om att det inte skulle förändra vattnet när jag köpte det men har inte testat det än men vi får väl se

Ska ut å göra ett dropp test nu :)
Bilagor:
#80 - 23 december 2010 10:52
[QUOTE=Big_Sal;1479493]Grymt projekt som fan!!! En fundering bara: innehåller inte "ciklid-sand" kalk? och rockor vill väl ha surt vatten? Kan vara värt att kolla upp...[/QUOTE]

Tack :) Pht är på 7,5 så so far so good

Ja rockor kommer från surare vatten, men det behöver dom inte för att må bra det dom däremot behöver är väldigt rent och stabilt vatten så det kräver stora vattenbyten ofta, då är det smidigare att ha det Pht som är i kranvattnet än att andra det
#81 - 23 december 2010 11:07
Kalken buffrar ju heller inte högre än pH 7,6 så det blir om något ett stabilare kranvatten så som du säger.
Bilagor:
#82 - 23 december 2010 11:08
Här har du ett tipps på en kille som har en del fräcka fiskar som du säkert gillar ;) http://www.blocket.se/goteborg/Ovanliga_fiskar__L_malar__Akvariestallningar_31311271.htm?ca=15&w=1
#83 - 23 december 2010 11:18
Vilken monstersamling!

Gotta catch 'em all!
#84 - 23 december 2010 11:27
Var faktiskt hemma hos han för nån vecka sen bara :) ... mycket trevligt synd bara att det inte var bilder på hans riktiga kar där hehe
#85 - 23 december 2010 11:30
[QUOTE=boring;1479548]Var faktiskt hemma hos han för nån vecka sen bara :) ... mycket trevligt synd bara att det inte var bilder på hans riktiga kar där hehe[/QUOTE]
Ja det han har i början av "källarn" menar du.. hehe aa det är lite fräckt faktiskt :-)
Jävligt trevlig kille Besse :)
Mycket coola fiskar får han tag i med..
#86 - 23 december 2010 12:24
[ATTACH=CONFIG]40578[/ATTACH][QUOTE=Hellsson;1479539]Här har du ett tipps på en kille som har en del fräcka fiskar som du säkert gillar ;) http://www.blocket.se/goteborg/Ovanliga_fiskar__L_malar__Akvariestallningar_31311271.htm?ca=15&w=1[/QUOTE]

wow, vad är detta för fisk?? :P
#87 - 23 december 2010 12:56
[QUOTE=icehacker;1479567][ATTACH=CONFIG]40578[/ATTACH]

wow, vad är detta för fisk?? :P[/QUOTE]
En vild gissning är på en Panaque men vilken sort vet jag inte..
#88 - 23 december 2010 13:21
[QUOTE=Hellsson;1479549]Ja det han har i början av "källarn" menar du.. hehe aa det är lite fräckt faktiskt :-)
Jävligt trevlig kille Besse :)
Mycket coola fiskar får han tag i med..[/QUOTE]

Mmm precis, ja väldigt trevlig

Det någon form av panaque det ärdet enda som är säkert :) är 60cm + och lika stort huvud som en människa
#89 - 23 december 2010 13:35
L191 ska det vara, otroligt häftig och lika ovanlig, och därför lika otroligt dyr :D
#90 - 27 december 2010 15:51
Mycket vackert boris!
#91 - 12 februari 2011 14:49
Vad händer här då? Plumsat i några snyggingar i baljan än? Grymt häftigt projekt!!
#92 - 13 februari 2011 02:29
Jepp.. bland annat jag har plumsat ner i karet (japp, jag har vadat runt i det på jakt efter fisk)..
#93 - 13 februari 2011 09:30
[QUOTE=ettfettbranamn;1497345]Jepp.. bland annat jag har plumsat ner i karet (japp, jag har vadat runt i det på jakt efter fisk)..[/QUOTE]

Då vet vi att det iaf har varit en ful fisk i det karet :D :D :D
#94 - 13 februari 2011 10:57
[QUOTE=ettfettbranamn;1497345]Jepp.. bland annat jag har plumsat ner i karet (japp, jag har vadat runt i det på jakt efter fisk)..[/QUOTE]

Dags för en ny artbeskrivning då :P sällsynt art förstår jag xD
och rovfisk dessutom...

Vad jagade du då?
#95 - 13 februari 2011 11:07
jepp.. den fulaste!
#96 - 3 mars 2011 17:08
Nu borde du ha fått i några firrar i din monstertank. Eller??
#97 - 3 mars 2011 17:10
Nu borde du ha några firrar i din monstertank. Eller??

BILDER.....BILDER....BILDER:D:D:D
#98 - 3 mars 2011 21:06
[QUOTE=fantawor87;1503186]Nu borde du ha några firrar i din monstertank. Eller??

BILDER.....BILDER....BILDER:D:D:D[/QUOTE]
Tror det är denna
http://mfksweden.forum24.se/mfksweden-post-39549.html#39549
#99 - 23 juli 2011 20:34
" target="_blank">

Så här ser karet ut nu, tyvärr lite taskigt filmat i all hast.
Karet har varit igång i ett halvår nu och håller tätt än, peppar peppar.
Ni som har problem med nitrat kan jag bara säga att gullrankan (eller Epipremnum aureum om man ska vara lite finare) är ett riktigt hett tips. Kör vattenbyten 1 gång i veckan på ca 25% ligger stabilt på 50ppm nitrat innan vattenbytet.
Då ska även tilläggas att mina fiskar käkar åtminstone 500g räkor samt 200g pellets i veckan.

//Borin
#100 - 25 juli 2011 08:57
Håller med angående gullrankan, bästa filtret jag någonsin haft :)
#101 - 25 juli 2011 11:01
gullrankan, har ni den så att bara rötterna är i vattnet (dvs hydroponiskt)?
#102 - 25 juli 2011 14:14
Ja, eller rättare sagt försöker. Den växer som ett as så man får vara med och binda upp rankorna. har märkt att den växer sämre under vattnet, dessutom blir den inte lika effektiv på att suga upp nitrat då.
Tar en bild senare ikväll så får ni se hur det ser ut ovanifrån

//borin
#103 - 25 juli 2011 15:36
Kul att se en "monsterburk" som inte är bedrövligt överbefolkad, snyggt :)
#104 - 25 juli 2011 15:43
ja det var snyggt. inte så fullt och trångt som monsterkar brukar va.

får jag bara fråga var ni får tag på så´na hät monster? dom går ju inte att köpa i den vanliga affären ;) (förutom paroonhaj då ;) :( )
#105 - 25 juli 2011 16:19
Tackar, tycker det är mer effektfullt med fåtal stora fiskar.

Dom flesta akvariebutiker kan beställa hem, tror det mesta av det som simmar hemma i mina burkar är från imazo/akvarieteknik ett fåtal från glaser och nån enstaka privatimport.

Så här ser min nitrat filtrering ut. Svårare än så var det inte, kostade dessutom bara 40kr :)
#106 - 27 juli 2011 14:14
Får man fråga va kalaset gick på? Bara själva baljan alltså, utan teknik.
ruggugt snyggt btw!
#107 - 27 juli 2011 16:30
Hmm, har för mig att jag postat det här förut. Men får se om jag kommer ihåg.

Virke 2000kr (fick det dock gratis)
Glasfiber 5000kr, fast blev lite lurad hade nog räckt med 3000
Framruta + silikon 3000.

Tror det ska vara rätt. Hela kalaset gick på lite över 20 tusen iaf det kommer jag ihåg, för det kändes :)
#108 - 27 juli 2011 16:31
Hur mycket går ett sånt filter på?
#109 - 27 juli 2011 17:05
Först kanske jag ska berätta lite om min filtrering. Till filter har jag två stycken 220liters behållare med tre kammare för filtermaterial. Dessa två får vatten från varsin aquaclear 110 ( 3500L/H). Har även en avrinning från bägge sumparna till ett 25w UV-filter.

Tror att allt detta gick på 5000 om jag inte minns helt galet

//borin
#110 - 27 juli 2011 17:11
Hittade en prislistan i en annan tråd ;)

Virke: 2200
Glasfiber: 4700
Glasruta: 2000kr
Silikon: 1400
Ställning: 1000
Filtrering: 4400
Belysning: 2400
Värme: 600
Inredning: 1800
Uvc: 2400

Där har ni vad det kostar, kan dock inte säga att jag försökte göra det till något budget-bygge. Man kan säker komma mycket billigare undan om man skulle tänkt igenom allt en extra gång :) men det var iaf riktigt kul att göra, samt helt klart värt var enda krona!
#111 - 27 juli 2011 17:30
Vad är det för fiskar i karet? I första inlägget skrev du ju att det var en önskelista?
#112 - 27 juli 2011 17:40
2st Potamotrygon motoro (par) på 27cm och 35+cm i diameter
3st Floridagars på runt 30+
3 Silverdollars
1 Chicla ocellaris 15cm (ska nog försöka hitta iaf 2 till dock svårt att hitta ocellaris)
1Acanthicus Adonis ca 30cm nu

Roligare än så blev det inte :) ska nog köpa en till motoro hona, väntar bara på att den jag har ska föda.
#113 - 27 juli 2011 17:46
Låter bra :)
Varför ska du skaffa en till motoro hona? Brukar inte rockor leva i par?
#114 - 27 juli 2011 17:57
Nej, eller dom äv väldigt "sociala" sinsemellan. Fast dom säger inte nej till en trekant, + att då får min hona det lite mer lugn och ro. Trotts att hanen är så mycket mindre brukar han kunna bita henne rättså duktigt på disken när han är pilsk, och det är han nästan hela tiden.
#115 - 27 juli 2011 17:59
Jaha, då förstår jag :)
#116 - 27 juli 2011 21:00
[QUOTE=boring;1530319]Tackar, tycker det är mer effektfullt med fåtal stora fiskar.

Dom flesta akvariebutiker kan beställa hem, tror det mesta av det som simmar hemma i mina burkar är från imazo/akvarieteknik ett fåtal från glaser och nån enstaka privatimport.

Så här ser min nitrat filtrering ut. Svårare än så var det inte, kostade dessutom bara 40kr :)[/QUOTE]Menar du att gullrankan inte behöver jord utan kan placeras direkt i vattnet?
#117 - 27 juli 2011 22:43
[QUOTE=åheim;1530741]Menar du att gullrankan inte behöver jord utan kan placeras direkt i vattnet?[/QUOTE]

Tar mig friheten och svarar :p Japp den växer bra utan jord :)
#118 - 28 juli 2011 06:51
[QUOTE=åheim;1530741]Menar du att gullrankan inte behöver jord utan kan placeras direkt i vattnet?[/QUOTE]Ja det stämmer bra, tar lite tid i början för att den ska anpassa sig bara. Men när den väl gjort det och dom speciella "vattenrötterna" vuxit ut växer den som bara den. På två månader har jag fått flera rankor över 2 meter, då kan man tänka på hur mycket kväve den måste binda upp för att växa så mycket ;-)
#119 - 28 juli 2011 19:21
[QUOTE=boring;1530758]Ja det stämmer bra, tar lite tid i början för att den ska anpassa sig bara. Men när den väl gjort det och dom speciella "vattenrötterna" vuxit ut växer den som bara den. På två månader har jag fått flera rankor över 2 meter, då kan man tänka på hur mycket kväve den måste binda upp för att växa så mycket ;-)[/QUOTE]Det här är ju för sjutton ett Hallelulja moment:p Det här måste jag utveckla i nåt av mina kar!!! Tack för tipset Boring:)
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 28 juli 2011 19:47
Du har inte haft några problem med gullrankan eftersom den är giftig och jag har tidgare hört flera som haft problem med den i samband med akvarier.

Själv kör jag med monsteria fast den är ju mycket större så det är lite krångligare - fast den är å andra sidan inte giftig.
#121 - 28 juli 2011 21:25
[QUOTE=Kjell Fohrman;1530895]Du har inte haft några problem med gullrankan eftersom den är giftig och jag har tidgare hört flera som haft problem med den i samband med akvarier.

Själv kör jag med monsteria fast den är ju mycket större så det är lite krångligare - fast den är å andra sidan inte giftig.[/QUOTE]

Va? säg det till min panaque, han käkar upp löven som hänger ner i vattnet ;)
#122 - 29 juli 2011 07:05
[QUOTE=Kjell Fohrman;1530895]Du har inte haft några problem med gullrankan eftersom den är giftig och jag har tidgare hört flera som haft problem med den i samband med akvarier.Själv kör jag med monsteria fast den är ju mycket större så det är lite krångligare - fast den är å andra sidan inte giftig.[/QUOTE] Nej, har aldrig haft några problem met det. Eller inte vad jag märkt av kanske man ska säga :-). Inte haft några fiskar som jag sett käkat på bladen, är dock rättså säker på att min Adonis har käkar lite då och då. Fast har inte mäkt någon skillnad på beteende eller liknande, får hoppas att inte levern tar stryk av det. Har faktiskt tänkt att testa monsteria, då jag har rättså bra med utrymme ovan karet så borde den göra sig perfekt där. //Borin
#123 - 29 juli 2011 08:03
Ha kollat upp lite nu när Kjell skrämde upp mig ;) och gullranka innehåller tydligen gift även om det är milt, så det blir till att binda upp alla blad så herr panaque inte kommer åt dom i fortsättningen. Monstera är tydligen oxå giftig :s
Kjell Fohrman
Administrator
#124 - 29 juli 2011 08:43
[QUOTE=boring;1530922]Nej, har aldrig haft några problem met det. Eller inte vad jag märkt av kanske man ska säga :-). Inte haft några fiskar som jag sett käkat på bladen, är dock rättså säker på att min Adonis har käkar lite då och då. Fast har inte mäkt någon skillnad på beteende eller liknande, får hoppas att inte levern tar stryk av det. Har faktiskt tänkt att testa monsteria, då jag har rättså bra med utrymme ovan karet så borde den göra sig perfekt där. //Borin[/QUOTE]
Du har ju ett stort akvarium så det lär nog i alla fall inte påverka vattnet i någon högre grad.
Fast just gullranka är annars något som man i alla tider har varnat för i samband med akvarier
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 29 juli 2011 08:48
[QUOTE=bong;1530930]Ha kollat upp lite nu när Kjell skrämde upp mig ;) och gullranka innehåller tydligen gift även om det är milt, så det blir till att binda upp alla blad så herr panaque inte kommer åt dom i fortsättningen. Monstera är tydligen oxå giftig :s[/QUOTE]
Nja just monsteria har i alla år använts i samband med akvarier utan några som helst problem men å andra sidan så växer den ju uppåt och bladen ligger inte i vattnet utann det är bara luftrötterna som hänger ner i akvariet och de är inte giftiga i alla fall.

Det är ju lättare hänt att gullrankans blad hänger ner i vattnet
#126 - 29 juli 2011 14:44
[QUOTE=Kjell Fohrman;1530938]Nja just monsteria har i alla år använts i samband med akvarier utan några som helst problem men å andra sidan så växer den ju uppåt och bladen ligger inte i vattnet utann det är bara luftrötterna som hänger ner i akvariet och de är inte giftiga i alla fall.

Det är ju lättare hänt att gullrankans blad hänger ner i vattnet[/QUOTE]

Sidan jag läste på menade att hela monsteran var giftig men frukterna värst (Blev sällan frukt) men det verkar ju inte vara några problem med vare sig monstera eller gullranka :)

Men jag ska sätta en pilotfisk på detta i odlingslokalen så får vi se....
#127 - 1 augusti 2011 21:14
Nej skit, först blir jag glad av att läsa att gullrankorna klarar sig i vatten sen skriver ni att den är giftig :/ Jag som har massor hemma.. Får köpa plast:)
#128 - 1 augusti 2011 22:17
[QUOTE=exiton;1531492]Nej skit, först blir jag glad av att läsa att gullrankorna klarar sig i vatten sen skriver ni att den är giftig :/ Jag som har massor hemma.. Får köpa plast:)[/QUOTE]

Men min panaque har ätit upp flera blad och han lever och mår bra, så dödligt giftig är den beviserligen inte ;) Fast nu får herr panaque inte äta fler för säkerhets skull :p
#129 - 2 augusti 2011 09:55
Har ju iof inga pleco malar närmaste som skulle suga på dom är afrikanska arowanan men han skulle ju inte göra några hål!

Tänkte mer på det Mr. Kjell hinta om att förstöra vattenkvalitet, stämmer detta?
#130 - 2 augusti 2011 19:36
Det blir ju bättre vattenkvalitet ;)
#131 - 3 augusti 2011 16:43
jag har inte märkt något heller.. hade lite hoppats att pride-mörten som käkar gullrankan skulle få lite bestående men iaf.. så jag tror du kan använda den.. jag har ju litet kar i jämförelse med boris och jag har inte heller märkt något..
Kjell Fohrman
Administrator
#132 - 3 augusti 2011 16:52
[QUOTE=bong;1531594]Det blir ju bättre vattenkvalitet ;)[/QUOTE]
Av att ha rötter i akvariet blir det bättre vattenkvalitet av - inte av att ha giftiga växter i det.
#133 - 15 augusti 2011 17:22
En liten uppdatering från mitt stora kar.

Hittade dessa små krabater i karet på morgonen. Blev 1 hona och 3 hanar på stabila 11cm i diameter.
#134 - 15 augusti 2011 17:42
Grattis! Då måste det kanske blivit en liten chock av att se dem. Hur stora är föräldrarna?
#135 - 15 augusti 2011 19:27
Nja chock och chock, visste att hon var med valpar. Man ser det tydligt på rockor då deras aptit blir enorm + att man dom sista veckorna kan se hur ungarna rör sig i honan.

Hanen är nära 30cm i diameter och honan är ca 40 :)
#136 - 16 augusti 2011 13:49
Grattis! :) Kul att få nya rockor :)
#137 - 16 augusti 2011 18:03
Verkligen häftigt :)
#139 - 7 mars 2012 18:23
äh, vem bryr sig om svarta rockor eller handtama fiskar.. jag ser ingen blå filtermatta eller malawis någonstans.. och 2400L? låter inte det liiiiite mycket för ett nano-kar? just sayin'..
#140 - 7 mars 2012 18:30
Ja det är väl bara att skrota den här galenskapen och använda karet som sump till mitt nya nano-kar :D
#141 - 7 mars 2012 19:00
[QUOTE=boring;1579280]Ja det är väl bara att skrota den här galenskapen och använda karet som sump till mitt nya nano-kar :D[/QUOTE]

Ställ det på handfatet i badrummet och ha tandborstar i det istället, tror knappast det blir någon bra sump av dedär.
#142 - 8 mars 2012 22:23
Vilket harmoniskt kar där trots alla monster. Fasen vad de smäller när de äter och jag som tycker mina altolamprologus är dryga när de kastar ut vatten på golvet.
#143 - 9 mars 2012 13:02
Tackar! Alla tigerfiskar i karet är inte mina dom flyttar hem idag (har gått hos mig pga en vattenskada) så snart blir det lugn och ro
#144 - 10 mars 2012 08:25
Riktigt fint! Brukar inte gilla stora fiskar men detta var verkligen roligt att se. Gillar med hur glest inrett det är och gillar det starkt! Har på senare tid börjat gillla mer glest bebyggda kar :).

Annons