240 liter bubbelkar

#1 - 30 november 2009 22:33
Så har jag äntligen fått igång mitt eget akvarium! Det har varit långa månaders väntan sedan jag fick OK från min man att skaffa akvarium. Jag förberedde mig genom att läsa massor om uppstart, inredning, fiskar, växter, sjukdomar, alger etc tills mitt huvud höll på att sprängas av information, men det var roligt! Fick hem det i onsdags på löningsdagen :p men har inte haft tid att lägga upp något förrän nu.

Men jag tänkte ta det från början!

Första roten köpte jag redan 9 november, samt en bygghink på 20 liter för att kunna lägga den i blöt utan att behöva rengöra hela badkaret och ockupera det i flera veckor. Senare samma dag köpte jag en stor rot till som såg ut som en fin jättelik klippa, samt en lavasten som såg lite ut som en alien och ytterligare än bygghink. Utöver detta köpte jag även två påsar röda stenar och två kokosnötter som skulle bli hemmagjorda grottor åt mina framtida fiskar. Här skulle förberedas!

Maken fick jag till att såga itu kokosnötterna, sedan blev det storkok på kokosnötter och stenar och sedan sågade jag ut ingången. Jag kan meddela att kokosnötter är STENHÅRDA...pust.
#2 - 30 november 2009 22:52
När jag väl påbörjat ett projekt har jag fått blodad tand och kan hålla på i evigheter med något.:d Från att jag köpt de första rötterna bytte jag vatten flera gånger om dagen i hinkarna, borstningen av rötterna var väl lite si så där, men jisses vad brunt vattnet var vid varje byte...

Jag fick även för mig att jag behövde mer sten, så jag passade på att plocka lite när vi var i bohuslän några dagar senare. Fast de plockades vid havskanten och var belagda med massa gröna alger. Jag kokade i omgångar, skrubbade med svamp och hade mig (och nu får de inte ens plats i mitt akvarium - ha!) och till sist fick jag bort algerna. Jag köpte även mindre prydnadssten på Coop som även de fick kokas för de var putsade med nån olja enligt burken.

19 november köpte jag ytterligare rötter och jag fick tvinga i dem i hinkarna och pussla för att det mesta skulle täckas av vatten. Men såklart fick inte de spretande grenarna plats, men jag hoppades att de skulle sjunka sedan i akvariet ändå då själva rotbasen åtmintone var under vatten. Följande dag köpte jag ytterligare ett par rötter och lyckades med nöd och näppe pytsa i även dem i hinkarna. Det började bli väldigt tungt att göra vattenbyten och bygghinkarna var vi tvunga att lyfta ur badkaret varje gång vi skulle duscha, men jag hade drömmen om mitt akvarium i ögonen. Nu var det bara en vecka kvar!

Dagarna innan jag skulle köpa akvariet fick jag lite ågren över alla rötter jag köpt - jag hade läst om hur lätt det var att inredningen liksom försvann i akvariet - att det fick plats mer än vad man tror - och det var därför som jag saftat på med de extra rotinköpen. Men i sista stund så tänkte jag - fan, tänk om de tar så mycket plats i akvariet att jag inte kommer ha plats med växter eller fiskar...:( men jag tänkte att det var säkert bara jag som var lite nojjig [:o]
#3 - 30 november 2009 23:05
ahh det är coolt med rötter!! älskar dom, men det händer faktiskt att det blir fullt.
har ett gäng rötter som jag ska lägga i blöt nån dag.

Men det här projektet ser skojj ut:) mycket bilder är alltid kul:)
#4 - 30 november 2009 23:11
kommer säkert bli hur bra som helst med en massa rötter! Lägg dem lite huller om buller så det inte ser så konstlat ut så blir det skitsnyggt!
#5 - 30 november 2009 23:24
Så var det då ändligen dan före dopparedagen! I några dagar innan den 25e hade jag farit i ovisshet om jag skulle få akvariet på torsdagen eller fredagen, men det gick att ordna redan på onsdagen! Yay! Vår bil tar nämligen inte 120 cm akvarium inkl. möbel, så vi fick en kompis att ställa upp med sin volvo :)

Medan gubben var och hjälpte kompisen lyfta ur hundbur och grejer gick jag in i zoobutiken för femtielfte gången - jag hade varit där och spanat i flera veckor innan och drömt om fiskar jag ska skaffa - och nu var det dags att köpa akvarium, grus och växter!

Jag hade bestämt mig för en svart Juwel 240 liters med måtten 121x41x55. Växter som är lätta att ha i ett nybörjarakvarium hade jag spanat in. Ägaren hjälpte mig med alla inköp, tror jag köpte växter för över 500 kr... så skulle jag ha termometer, håv, nitrivec, ph och nitrattest etc och han lyckades pracka på mig lite grejer jag inte hade tänkt köpa heller [:o] som easy carbo och profit växtnäring...fast iof sa jag att jag inte ville mecka med pmdd och co2, så det var väl det bästa alternativet han kunde erbjuda... Jag lyckades tacka nej till ektozonsaltet iaf, tyckte det kändes lite onödigt, hoppas jag inte kommer ångra mig...

Väl hemma var det kväll och jag började skölja gruset och montera ihop akvariemöblen - vilket meck. Första ögonkastet på ritningen - nej, nej, nej...men det var inte så farligt trots allt [:o] jag hoppades att jag skulle få ihop allt innan kvällen - ville se mitt akvarie i full mundering med grus och växter!

Tiden gick, och jag hade missat köpa en tredje koppling till kranen så jag kunde fästa slangen där för vattenpåfyllning. Fick lösa det tillfälligt med bruntejp, ehe... Till sist var gruset i karet och vi fyllde upp karet halvvägs. Det var dags att slänga i rötterna, och ja - de tog ganska mycket plats [:o] Men på ett bra sätt :d Det värsta var att två av rötterna vägrade att sjunka!!! Den ena var den stora klipproten och den andra en av de större snirkliga mangroove-rötterna - men jag hade inte riktigt tid att störa mig på det för klockan var nästan midnatt och jag hade fortfarande inte fått i växterna... och de skulle sköljas innan de skulle i karet och allt stenull skulle bort från rötterna och... min gubbe sa att han skulle gå och lägga sig :d hehe, men jag stannade uppe och gjorde allt det där och nästan planterade in alla växter på måfå men jag ville så gärna att det skulle bli klart innan jag gick och la mig...kl ett en onsdagskväll - our neibours must looove us...skulle upp halv sju nästa dag, men det var det värt!

Pumpen och lysröret fick jag spara till nästa dag... förresten, alla mina bilder jag lägger upp är fotade med min mobilkamera så jag ber om ursäkt för den blandade kvaliteten på korten...så fort det är aningens för dåligt ljus blir korten jättegrusiga.
#6 - 30 november 2009 23:26
jo, är jätteskoj ju! :d Jag berättar ju lite i efterhand nu då jag skaffade akvariet häromdagen - det kommer mer, det kommer mer... fast inte mycket mer idag, för jag måste sova - men tänkte visa upp akvariet med igångsatt pump och lysrör iaf :d
#7 - 30 november 2009 23:30
Äsch! Blir det för mycket inredning har man ju något i bakfickan att byta och fippla med. ^^
För att inte nämna hur glad du kommer att bli att det redan finns hemma när du köper ditt andra kar!

Jättetrevlig tråd.
#8 - 30 november 2009 23:43
Så iaf, på torsdagen så kom jag hem rätt sent på kvällen igen och skulle fortsätta där jag hade slutat - det fasade filtret väntade på mig, gah!

Det var lite pilligt att reda ut hur fasen jag skulle sätta ihop det, för en bild visade en sak och en annan bild nåt annat. Men till sist lyckades jag och gubben slå våra kloka huvudet ihop (ajajaj) och filtert var ihopmonterat!

Det tog dock en stund att få igång pumpen av nån anledning, men efter en liten omskakning fick det fart! Det var mycket tystare än jag hade förväntat mig, vilket var positivt :) Maken hade hotat att slänga ut akvariet ifall han skulle höra ljudet in i sovrummet (prinsen på ärten - fast ljudmässigt...) fast det ska mycket till för akvariet är i köket i andra änden av lgh ;)

Sedan var det dags för ljusrampen uppå det och i med resten av vattnet som gick som en dans att fylla i med den tillköpta kopplingsbiten till kranen. Ja, jag fick ju tömma lite vatten när jag skulle pilla med filtret - för det skulle visst vara tomt i karet när man stoppade i kuddarna *host*, men jag tömde en tredje del innan iaf, och det gick ju bra ändå.

Iaf, med ljuset på så kunde jag möblera rötterna lite bättre och plantera om växterna därefter. Det var ju de där två vägrasjunkarötterna som nu kom tillbaka och spökade för mig. Jag kunde ju inte riktigt möblera som jag ville då roten inte ville ligga STILL liksom. Den stora klipproten placerade jag under mittstaget i akvariet så att den åtminstone skulle tryckas ner lite djupare i vattnet istället för att ligga och guppa fritt, och med hjälp av denna konstruktion kunde jag hålla ner den andra roten under ytan!

Här kommer lite bilder hur det blev då (förresten - klipproten kallar jag numera för DOMEDAGSROTEN - ni kanske förstår varför? ;)):
#9 - 30 november 2009 23:51
tack tack, det ser ju lite tokigt ut så där i början [:o] men jag lyckades faktiskt fixa till det lite bättre sen (kommer bilder!) men det var mest för att få ner en av rötterna som jag typ hakade fast olika rötter i varandra och samtidigt fick plantera om växterna igen på köpet.. men men blev rätt ok ändå :p

Först kommer en dagsbild (ganska ljus) på karet som det såg ut på fredagen - innan jag stoppade i första fisken! :):):)

Domedagsroten häckar i skyn över de stackars första invånarna...;)
Hm. Ursäkta röran på bordet...[:o]
#10 - 1 december 2009 00:16
Så var det dags för de första fiskarna...vi skulle ha gäster på kvällen och jag skulle handla massa mat och dricka och...fiskar!! Kvällen innan pytsade jag i tillforderlig mängd Nitrivec (även växtnäring) och på lördagen skulle jag hämta lite filtergojs hos min kompis - det vattnet blev BRUUUNT - bild kan du se längst ner. Vågade knappt hälla det i min pump men det åkte ner, tjoho...

Blev tio kilfläcksrasboror (trodde jag då, men det fanns en katt bland hermelinerna! Återkommer till det...) och ett par Herr och Fru Kakaduaciklid! De koppades in samtidig som våra middagsgäster kom, vi satt och stirrade in i karet allihopa :D fast efter en stund var det nog bara jag som var intresserad fortfarande ;)

Kakaduacikliderna är verkligen kung och drottning i karet, simmar runt i lugnt tempo och är ÖVERALLT. De är jättecoola och kommer fram och kikar på mig i omgångar. Bryr sig knappt om de störiga kilfläcksrasbororna som älskar att leka med utblåset - titta jag flyyyyyyger.... lite bilder (kilfläckarna är svåra att få på stillbild):

(och hej och gonatt från mig så länge - och ja - jag sitter TIMMAR och glor in i karet) Nu är ni uppdaterade fram till i fredags åtminstone! :d To be continued...
#11 - 1 december 2009 00:52
Kul att läsa tråden!! :D Och jag gillar verkligen kakaduerna!! Borde prova ett par själv nån gång...
#12 - 1 december 2009 06:22
Trevlig tråd som sagt, och jag gillar när det är lite kaosinrett och inte uppstyltat som det annars lätt blir:).
Ett litet tips så här i början, skaffa en bakgrund så du slipper se genom karet, jag lovar att det blir så mycket snyggare på det viset:).
#13 - 1 december 2009 07:55
Hej

Två grejer oroar mig lite, roten som du klämt in under mittstaget. Jag är lite nervös över sånt, spänningar och glas är ingen bra kombination. Tycker du ska lyfta ut den och lägga den i en balja av något slag, du bör få ned den helt under vatten och lägga en tung sten på den, annars kan det ta evigheter innan den sjunker.
Det är också trist att ha den flytande efter som det helt enkelt ser bedrövligt ut. :)

Den andra grejen är att jag tycker det ser ut som om du har helt fel balans på växtsidan. Köp en massa stängelväxter och kläm ned. Du måste ha mycket snabbväxande växter i början, en stor del av dessa kan du ta bort när du fått igång det hela, dom brukar inte kosta så mycket och ska växa så att det knakar.
Grejen är att det är dom som ska växa istället för algerna. Risken med dom växter du har nu är att du gödslar och det finns inga växter som vill ha gödningen och då kommer algerna som ett brev på posten.
Reservation för att jag missbedömt växtarterna, men jag tycker det ser ut som att det inte finns några riktigt snabbväxande.

Mvh UB
#14 - 1 december 2009 09:36
ansjo skrev:
Trevlig tråd som sagt, och jag gillar när det är lite kaosinrett och inte uppstyltat som det annars lätt blir:).

Ett litet tips så här i början, skaffa en bakgrund så du slipper se genom karet, jag lovar att det blir så mycket snyggare på det viset:).

tack :) hehe, jag tänkte köra BAKGRUNDSLÖST! :p Får se hur det blir jag har inte hittat nån bakgrund jag gillar än, men jag gillar det utan bakgrund också, för det blir ett djup i karet jag gillar - det står ca 10 cm från väggen. Så än så länge gillar jag det :)
#15 - 1 december 2009 09:45
ubjs skrev:
Två grejer oroar mig lite, roten som du klämt in under mittstaget. Jag är lite nervös över sånt, spänningar och glas är ingen bra kombination. Tycker du ska lyfta ut den och lägga den i en balja av något slag, du bör få ned den helt under vatten och lägga en tung sten på den, annars kan det ta evigheter innan den sjunker.

Det är också trist att ha den flytande efter som det helt enkelt ser bedrövligt ut. :)

Mvh UB

Jag som gillar the root of Doom...:p Blev rädd för det där du sa om mittstaget så jag flyttde roten bums, fast nu guppar den fritt vid pumpen. Var tvungen att flytta en växt också som hamnade på skuggsidan. Problemet med roten är att den är så stor, den får inte plats i de 20 liters hinkar jag köpt. Den låg i en sådan i veckor med 1/3 uppstickandes ur vattenytan, det är väl därför den inte sjunker nu.

Så den får vara kvar i karet, fast den var bra mycket snyggare när den var centrerad (bild från i söndags):
#16 - 1 december 2009 09:58
Är lite avundssjuk på dig som får uppleva den här totala lyckan av att sätta upp det första akvariet:p

Det ser jättefint ut, du har verkligen lyckats från början!

En lite fråga bara, har du kontrollerat så att dina prydnadsstenar inte innehåller någon kalk? Tycker att några ser lite misstänkta ut.
#17 - 1 december 2009 10:05
Du behöver få ned roten under vatten, det kan ta månader innan den sjunker av sig själv om den överhuvudtaget gör det.
Kan du inte låna en sån där badbalja som man brukar bada småbarn i av någon? Den borde passa perfekt till din rot. Badkaret funkar också bra men det är det ju inte alla som har nu för tiden.

Mvh UB
#18 - 1 december 2009 10:24
ubjs skrev:
Du behöver få ned roten under vatten, det kan ta månader innan den sjunker av sig själv om den överhuvudtaget gör det.

Kan du inte låna en sån där badbalja som man brukar bada småbarn i av någon? Den borde passa perfekt till din rot. Badkaret funkar också bra men det är det ju inte alla som har nu för tiden.

Mvh UB

Lite OT men även om man har ett badkar så är det många gånger inte uppskattat av fru och barn att man har det till rötter :d

Snyggt akvarium annars, hoppas att mitt lyckas åtminstone hälften så bra som denna skapelse ;)
#19 - 1 december 2009 11:03
Det ser ju väldigt trevligt ut. Och blir ju säkert kanon när växterna kom mer igång ordentligt. Men den där Domedagsrotenroten kan du nog få lite "problem" med att sjunka. Jag har haft en liknande och den var så kompakt att den inte tog åt sig tillräckligt med vatten för att sjunka. Jag fick helt enkelt kila fast den i sanden (krävs rätt tjockt lager av sand) och lägga lite tyngder på som höll den på plats.

/ Göran
#20 - 1 december 2009 11:08
Ser trevligt ut men som någon annan säkert har sagt så sätt för all del upp en svart sopsäck på baksidan av karet, jag lovar att du får ett mkt bättre utseende då!
Fortsätt gärna med att lägga upp bilder, trevlig tråd detta.
#21 - 1 december 2009 11:58
c90368 skrev:
Är lite avundssjuk på dig som får uppleva den här totala lyckan av att sätta upp det första akvariet:p

Det ser jättefint ut, du har verkligen lyckats från början!

En lite fråga bara, har du kontrollerat så att dina prydnadsstenar inte innehåller någon kalk? Tycker att några ser lite misstänkta ut.

Tro mig - jag är lycklig! :) Mnjää, inte kollat upp stenen, mehe... med tanke på alla rötter jag har i så borde ph sjunkt rejält kan man tycka, men det ligger stadigt på 7,5 (eller, bara mätt två ggr än så länge, sist i söndags) så det kan ju bero på det då... [:o] Har väldigt mjukt Göteborgsvatten så det kanske är bra iof med lite kalk, fast det lär ju knappast bli några kakaduabäbisar...
#22 - 1 december 2009 12:08
Ubjs, Marnat, Bluesman... har gjort slag i saken och dränkt roten med stenar i badkaret! Kom ju på att jag kan passa på när maken är bortrest till torsdagkväll att beslagta badkaret, hehe. Såpade in hela badkaret och sköljde ett bra tag, är lite orolig att roten ska dra åt sig gamla tvålrester etc... då blir det inte så kul när roten åker tillaka i akvariet. Men jag får sluta vara så nojjig där...

Köpte två buntar vattenpest ocså som får ta och fylla ut tomrummet efter Domedagsroten, akvariet blev så öde utan, hihi. Tänkte på det där om att sätta in snabbväxande stängler... Men, ska väl inte gå händelserna i förväg. Bilder och uppdatering från lördag och framåt ska komma så småningom här..har ju lite andra saker att ta itu med också, tyvärr...

Nic - jag tror bakgrundslöst är snyggare än en skrynklig svart sopsäck! Haha ;) Det kommer väl något så småningom, men just den biten har jag ingen brådska med - jag tycker det blir så fin kontrast till fiskarna med bakgrundslöst... ärligt talat är jag så kär i mina fiskar så jag sitter och stirrar mest på vad de gör än bakgrunden :D
#23 - 1 december 2009 20:07
För att återgå till lördagens äventyr... det första som hände på morgonen var att vi saknade en fisk :confused: och den fanns ingenstans att finna! Jag kikade i pumpen, tittade bland inredningen men tyvärr, vi fick konstatera att vi redan fått vårt första dödsfall - eller snarare - spårlöst försvunna firre! Kanske hade de fått ett rejält skrovmål den natten...

Men men, vi satt iaf och och studerade resterande fiskar medan vi satt och åt frukost och löste melodikryss, och jag tyckte att det var en av kilfläckarna som betedde sig lite konstigt.

Kilfläckarna stimmade så fint och for runt i akvariet som tokar och lekte med pumpens utblås emellanåt, men det var en fisk som inte ville vara med - som Ferdinand fast Fiskinand... Denna fisk var snarlik de andra i teckningen, men skiljde åt lite grann så jag hade trott att det var en hane/hona och de resterande den andra sorten - då jag vet att de ska gå se skillnad på dem. Men jag blev mer och mer övertygad om att det inte kunde vara en kilfläck! Det var som om han försökte stimma med dem när de for förbi honom, men så kom han på att - nej, inte mitt gäng den här gången heller! och tvärvände åt andra hållet...

Efter lite forskning på nätet kom jag fram till att det var en stackars kusin till kilfläckarna - en hengeli. Det blev till att fiska upp honom och åka till zoobutiken som skulle stänga om ett par timmar...lättare sagt än gjort!

Maken anklagade mig för att försöka stressa ihjäl fisken och den var spårlöst borta efter några minuters jagande med håven. Jag muttrade lite surt (och skamset) att nu är väl han också död i nån rot nånstans... Så var det bara åtta små kilfläckar kvar...

Fast en kvart senare dök han upp igen, hengelin, måhända lite blek om nosen. Och gubben fiskade upp honom lugnt och försiktigt på typ 10 sekunder [:o] Ja, jag var lite avundsjuk...men mest lättad!

Jag fick en ny kilfläck, och så köpte jag en till för att ersätta den spårlösta fisken - så var de tio igen :p och oj vad kul de hade alla tio sedan - jag riktade om utblåset så det började bubbla ordentligt i ytan och de flög och hade sig - men plötsligt var de bara nio stycken! Vad falls? Gubben hittade den i pumpen...hmm...icke bra! Men vi räddade den stackarn och den fick komma och leka med de andra igen :) jag tyckte det var lite skumt, men lät det bero...

Jag hade lite problem med domedagsroten som jag kilat fast under mittstaget och en mangrooverot som var tryckt under den som också inte ville sjunka. Men jag tyckte det var dumt att den skulle tryckas ner av en annan flytande rot, måhända större men ändå, så jag bestämde mig för att rafsa om bland mina rötter. Hälften av dem är redan lite halvflytande i sig, men hålls nere av andra tyngre rötter. Det gällde bara att lirka om allting så att den sista större mangrooveroten också hölls nere av sina rotvänner. Jag joxade och pillade och till sist lyckades jag - och beklagade mig lite att jag hade trott att det var färdigpillat i akvariet - men icke!

Jag vill helst undvika pilla i akvariet så här mkt i början - men det är flera ggr om dagen som jag upptäcker grejer, eller "måste" fixa en grej så det blir mer än vad jag vill egentligen - och varje gång tänker jag - det här var sista gången på ett tag...[:o] men inte då!

Med ommöbleringen följde dessutom på att jag måste plantera om en del växter - blev lite plaskigt där ett tag. Men kilfläckarna och herr och fru Kakadua förlät mig kvickt och fortsatte med sitt så snart jag var färdig :)

Lite bilder på hur det såg ut i lördags efter omroteringen (haha):
#24 - 1 december 2009 20:45
Jag åkte iväg till min kompis på lördagen och hämtade filtergojset som jag sedan hällde i akvariet och pumpen, brunt lördagsgodis till akvariet, namnam... passade på att mata fiskarna för första gången också - det var lite spännande!

De fick typ inte i sig maten, för jag hade köpt nåt granulat som var för stort för deras små munnar - inte ens kakaduacikliderna kunde få i sig skiten trots sina gap (Herr kakadua är skitcool när han typ gäspar i vattnet och hans mun blir stooor).. jag var tvungen att ta lite flingfoder och pulverisera och hälla i vattnet så de skulle få i sig nåt. Där blev det alltså dubbel matning i onödan...

Trots att jag försökte ta pyttelite kändes det som hela ytan blev superprickig av foder och det var bara kilfläckarna som åt ändå. Såg på en stund hur en stackars kilfläck försökte kämpa i sig ett av de för stora granulaten - fånga/spotta/fånga/spotta/fånga/spotta och hoppades att han inte skulle sätta i halsen [:o]

Studerade kilfläckarnas självmordsförsök vid utblåset och fick ett infall att försöka få tag i nåt på hornbach att sätta på utblåset så att det inte blev så kraftigt koncentrerad stråle...klockan var 17.45 och de stängde 18.00 så jag for iväg på stört.

Men tyvärr hade de inte nåt sådant till Juwel eller nåt annat märke utan hänvisade till min zoobutik som skulle ha stängt nästa dag. Men jag passade på att fråga om lite råd angående mina rötter som är täckt av en vit mögelhinna typ, men hon trodde inte det skulle vara någon fara - jag vill helst slippa ta upp alla rötter efter att ha fixat och trixat bara för att skrapa av en vit hinna som inte stör mig (bara om det hade varit farligt).

Väl där i frågande stund pratade vi lite om snäckor och hon tyckte det var ok slänga i några redan nu så jag slog till!!!

Hem kom jag med en gul äppelsnäcka och en Black Helmet (den senare hittar jag ingen info som helst om - nån som vet nåt om den??)

Det visade sig att den gula snäckan var en riktigt turbosnäcka som for runt i akvariet och städade sig fram, medan den svarta tog en kort svängom för att sedan inte visa sig på nästan ett dygn..

På söndagen fiskade min man upp ytterligare en kilfläcksrasbora ur pumpen...jag fattade verkligen inte hur de kom in där (men jag har kommit på det nu!). Hela söndagen lyckades jag faktiskt låta bli att pilla i akvariet - annat än att jag riktade om utblåset några ggr för att fiskarna gjorde sådana hemska flygturer...

Märkte att en kilfläcksrasbora var ensam för jämnan (och denna gången var det en kilfläck på riktigt), han ville inte riktigt leka med de andra. Jag befarade att han var sjuk eller om det var något skumt beteende - jag håller utkik efter fienden medan ni andra leker och har skoj... Men så upptäckte jag också att det förmodligen bara är en hona i flocken - för hon lekte med den ensamma fisken! Det såg jätteskoj ut - hon liksom föste iväg det andra stimmet men så simmade hon tillbaka till den ensamma fisken och de liksom kukilurade lite vibrerande mot varann!

Men sen var hon otrogen och gjorde likadant med en annan hane. jag har märkt att de börjar spänna sig lite mot varandra i stimmet - spärrar upp fenorna och ska se störst ut :D men så glömmer de allt och leker med utblåset igen!

Här kommer lite bilder (jag gillar min gula snäcka jättemkt, så därför blir det massa bilder på den! Jag har döpt den till TURBOSNÄCKAN) :)
#25 - 1 december 2009 21:08
Snyggt. Gillar djupet som blir utan bakgrund :)
Bilagor:
#26 - 1 december 2009 22:32
Snyggt startresultat! Trevligt fiskval!
Du gjorde dessutom helt rätt som valde att köra utan en bakgrund som snor massa djupkänsla. Det finns väldigt få växtakvarium som är seriöst inredda med bakgrund och det är inte pga att en bakgrund är dyr xD

Du kan ju kika här så tror du mig kanske sen:) :
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2009.cgi?&op=showpage&name=view-showcase
#27 - 2 december 2009 01:02
Mrs Peel skrev:

Nic - jag tror bakgrundslöst är snyggare än en skrynklig svart sopsäck! Haha ;)

Jag garanterar att du har fel! ;):)
Testa, så kommer du se skillnaden!
#28 - 2 december 2009 06:11
NIC skrev:
Jag garanterar att du har fel! ;):)

Testa, så kommer du se skillnaden!

Håller med NIC här. Alla färger kommer fram så sjukt mkt bättre med en svart bakgrund och man slipper se fula alger som kommer sätta sig där.

PLUS att fisken känner sig tryggare
#29 - 2 december 2009 07:26
Utan bakgrund får _kan_ du få fram ett djup i karet som du omöjligt kan få fram med bakgrund.

" target="_blank">

Be honom sätta upp en svart sopsäck...

Att du slipper alger är väl sant men de borde inte finnas där och har du ett balanserat kar har du inte algproblem eller alger på rutorna.
#30 - 2 december 2009 09:50
Sultanen skrev:

" target="_blank">

Be honom sätta upp en svart sopsäck...

Japp! Snälla klibba dit en svart sopsäck mister! ;)

Djupet du snackar om kommer väl kanske iof fram om man har en SLÄT vägg bakom, inte massa lister och sladdar och skit..
#31 - 2 december 2009 09:58
Riktigt kul att du dokumenterar så bra, det är intressant att följa det blir så mycket enklare att förstå känslan med hela processen då man ser exakt vad du gör med hjälp av bilder.
#32 - 2 december 2009 10:09
Dre skrev:
Riktigt kul att du dokumenterar så bra, det är intressant att följa det blir så mycket enklare att förstå känslan med hela processen då man ser exakt vad du gör med hjälp av bilder.

Second that!
#33 - 2 december 2009 10:53
Dre skrev:

Håller med, ger mycket med inspiration!
#34 - 2 december 2009 14:42
Tack alla för gensvar! Jag har kanske en liiiiten tendens till att gå in på detaljnivå :d

Roligt att det startade värsta (;)) bakgrundsdiskussionen, misstänkte nästan att det skulle bli en sådan - bakgrundets vara eller inte vara - när jag fick första kommentaren om bakgrundslöst, mihi :p

Juste videosnutt Sultanen, nja, där hör inga sopsäckar hemma! ;)

Och eftersom jag funderade på det här med bakgrund igår så testade jag faktiskt - tadadammm - tejpade upp svarta A4papper och hängde upp - vilket såg rätt ok ut, köpte tom svart rulle som skulle klistras fast på baksidan - men fy fan vilket slitgöra! Lyckades inte få det slätt bakom rutan, blev skitfult så jag rev ner alltihop och slängde i papperskorgen!

Tillbaka till bakgrundslöst! :D Ett alternativ som jag funderade på var om jag kunde hänga upp något på väggen bakom (mörkt) då akvariet står 10 cm från väggen så blir det ju ändå ett djup och en sorts bakgrund på avstånd... jag får fundera lite där - testade för skojs skull att hänga upp gubbens Immortaltygplansch som bakgrund också, haha :p

Nu får ni samtidigt lite previewe på mina vattenpest jag planterade igår - och lägg märke till roten som är borta och dränger sig i badkaret!
#35 - 2 december 2009 14:44
Vad snyggt det blev med svart! :)
#36 - 2 december 2009 14:56
Vet du... jag brukar också vara en förespråkare för den svarta bakgrunden - men det är absolut inget fel på ditt kar utan. Kör med tapeten, I say! Eller klistra upp något ljust direkt på väggen så att man inte ser ränderna kanske?

Det är hur som helst urtjusigt.
#37 - 2 december 2009 15:21
det där me bakgrund är en smaksak... ta det som du tycker är bäst/snyggast.
Min bakgrund åkte av vid flytten (svart sopsäck) så står karet mot en grå vägg viket ser ganska snyggt ut.. får kola hur det artar sej med växterna...
#38 - 2 december 2009 15:43
Ticketackar för era kommentarer :)

Misstänkte att jag skulle få den kommentaren från dig NIC! :d

Ja, får se hur jag gör nu med bakgrunden - tror faktiskt det blir snyggast att sätta upp nåt på själva väggen isf och dölja min randiga tapet som sticker er i ögonen...! ;) fast mannen jag lever med är lite allergisk mot göra märken i tapeten (om jag nu ska hänga upp nåt), kan bero på att frun han lever med har lätt för att göra massa märken i tapeten...:p jag har tvångsinfört tavlor på väggarna här hemma, haha..

Börjar få lite fettfläckar på mina akvarierutor av att trycka näsan mot rutan hela tiden, men det går ju torka bort... Däremot så har jag lite kalk/smutsränder innanför akvariet som kom när jag fyllde på vattnet då lite grusdamm virvlades runt i vattnet - ser ut som en mjölkig hinna light (med fantasi). Nån som vet hur jag får bort det? Har haft vatten i en vecka nu, men det ska väl inte bytas på nån vecka till då det är nystartat och alla bakterier ska frodas. Får fundera ut hur jag ska lösa det till dess. Kanske går bra med en vanligt oanvänd disktrasa.
#39 - 2 december 2009 15:58
Jag brukar sätta en oanvänd, obehandlad disktrasa (modell tunn) på insidan av algmagneten. Funkar skitfint. Hett tips.
De annars grova borsten är inte lika effektiva i min mening, om man inte råkar på kiselalger eller några andra tuffingar. ^^
#40 - 2 december 2009 16:25
snyggt
#41 - 2 december 2009 16:41
JacobT skrev:
snyggt

tack :)
#42 - 2 december 2009 16:45
Pickles skrev:
Jag brukar sätta en oanvänd, obehandlad disktrasa (modell tunn) på insidan av algmagneten. Funkar skitfint. Hett tips.

De annars grova borsten är inte lika effektiva i min mening, om man inte råkar på kiselalger eller några andra tuffingar. ^^

Mm..jag har inte skaffat nån algmagnet :) funderade på köpa bilskrapa istället, har läst att det är lätt få repor på glaset med algmagnet, och rakblad ska jag nog hålla mig undan från, de repar jag garanterat rutan med. Kommer inte håg vem som promotat bilskrapa, men det känns som det vore förhållande riskfritt repa rutan med en sån? Fast vad vet jag...inga alger än, den dagen den sorgen!

Nu är det exakt en vecka sedan jag köpte hem karet och monterade ihop möbeln! :D den har gått extremfort. Min lokala zoohandlare har börjat mobba mig för att jag är där inne en gång om dagen, hahaha.
#43 - 2 december 2009 16:52
Jag använde isskrapa när jag startade mitt växtkar för att lätt kunna samla upp algerna på rutorna som man alltid får när man startar med mycket ljus och lite växter, försök istället för att skrapa rutorna köpa snäckor/räkor/algätare som käkar upp alla alger på rutorna istället. När man skrapar frigör man ju bara algsporer som virvlar runt i karet. Det är rent en dag eller två sedan börjar sporerna växa igen ;)

Kan rekommendera Zebra snäckor som är väldigt effektiva algätare främst för rutorna samt isskrapa för att smärtfritt skrapa ihop algerna som du dessutom kan suga ut om du skrapar rutorna i samband med vattenbyte :)
#44 - 2 december 2009 16:56
Då ska du få något kul att göra om du vill. Be gobben din att snickra till en låda som är ca 7-8 cm djup och har samma mått som karets baksida. Sedan går du ut i naturen och plockar löv, bark, rötter, pinnar och allt annat som du kan tänka dig, och fäster detta i lådan med tex smältlim.
Denna låda ställer/sätter du sedan bakom karet, så ska du få se på djup:)!
#45 - 2 december 2009 21:06
ansjo skrev:
Då ska du få något kul att göra om du vill. Be gobben din att snickra till en låda som är ca 7-8 cm djup och har samma mått som karets baksida. Sedan går du ut i naturen och plockar löv, bark, rötter, pinnar och allt annat som du kan tänka dig, och fäster detta i lådan med tex smältlim.

Måste ju vara den optimala djupkänslan!!!
Har du testat det Ansjo?
#46 - 2 december 2009 21:35
Sultanen skrev:

Att du slipper alger är väl sant men de borde inte finnas där och har du ett balanserat kar har du inte algproblem eller alger på rutorna.

I mina har det iallfall ALLTID blivit viss beläggning på rutorna förr eller senare.

Om karet är helt i balans finns alger, det är bara naturligt. Den tomma rutan är helt oemotståndlig för att inte berikas med liv :p (och om det då dessutom kommer ljus utifrån så blir den både mer attraktiv och det syns mer)

Men iof, om man har en bred arsenal med algätare och har relativt låga närings värden fritt i vattnet så behöver man inte göra rent så ofta.

Om man ändå ska ha karet mot en vägg och inte kan gå bakom och kolla, tycker jag att man ska ha bakgrund.
#47 - 2 december 2009 21:58
Sultanen skrev:
Jag använde isskrapa när jag startade mitt växtkar för att lätt kunna samla upp algerna på rutorna som man alltid får när man startar med mycket ljus och lite växter, försök istället för att skrapa rutorna köpa snäckor/räkor/algätare som käkar upp alla alger på rutorna istället. När man skrapar frigör man ju bara algsporer som virvlar runt i karet. Det är rent en dag eller två sedan börjar sporerna växa igen ;)

Kan rekommendera Zebra snäckor som är väldigt effektiva algätare främst för rutorna samt isskrapa för att smärtfritt skrapa ihop algerna som du dessutom kan suga ut om du skrapar rutorna i samband med vattenbyte :)

Ja, min gula äppelsnäcka är det bra fart i - funderar på skaffa några fler men jag funderade på om det var jobbigt plocka bort äggkokongerna. Annars så är jag ganska kär i turbosnäckan just nu, vore inte helt fel utöka antalet invånare. Zebrasnäcka har jag faktiskt ratat då jag läst att de lägger hårda vita ägg som ska vara omöjliga att få bort (okläckta), du kanske har nån annan erfarenhet? :)

Bra förresten att du testat isskrapa, då vågar jag med!
#48 - 2 december 2009 22:03
ansjo skrev:

Åh, det hade varit skitcoolt :D frågan är bara hur lådan skulle hållas på plats bakom karet - upp på väggen är ju verboten verboten...

Jag hittade en svart tygbit jag köpt på ikea för några år sedan som legat och väntat på ett syprojekt, den tog jag förut och nålade upp på väggen bakom karet. Men det är bara provisoriskt tills jag kommit på något bättre. Det är nästan som en svart sopsäck, men lite finare ;)

Ja, först rev jag ju till den så den var jämn och fin och så ställde jag mig och strykte för första gången på ett halvår, haha
Bilagor:
#49 - 2 december 2009 22:13
Mrs Peel skrev:
Ja, min gula äppelsnäcka är det bra fart i - funderar på skaffa några fler men jag funderade på om det var jobbigt plocka bort äggkokongerna. Annars så är jag ganska kär i turbosnäckan just nu, vore inte helt fel utöka antalet invånare. Zebrasnäcka har jag faktiskt ratat då jag läst att de lägger hårda vita ägg som ska vara omöjliga att få bort (okläckta), du kanske har nån annan erfarenhet? :)

Bra förresten att du testat isskrapa, då vågar jag med!

Jo, de lägger hårda ägg, dock långt ifrån omöjliga att få bort, dock lägger de dem i skrymslen så det kan vara svårt att komma åt dem. Det är väl nackdelen med dem, men iom att de nästan aldrig lägger ägg på öppna ytor såsom akvarierutorna så stör det inte mig då jag nästan aldrig ser några ägg. I mitt växtkar på 400L har jag 15st zebrasnäckor och jag ser faktiskt inte ett enda ägg just nu men det är väl pga att jag inte har några rötter i karet där de vanligen lägger dem.

De är så grymma algätare att det är värt några vita prickar är min åsikt dock ;) Herkules Zoo har dem i alla sina kar och behöver därför iprincip aldrig rengöra sina rutor.

Albinfiskare:
I ett balanserat kar innefattar jag en väl avvägd mängd algätare som konstant betar av algerna på rutorna så det aldrig hinner bildas ett lager som ens är noterbart.
#50 - 2 december 2009 22:31
Sultanen skrev:
Jo, de lägger hårda ägg, dock långt ifrån omöjliga att få bort, dock lägger de dem i skrymslen så det kan vara svårt att komma åt dem. Det är väl nackdelen med dem, men iom att de nästan aldrig lägger ägg på öppna ytor såsom akvarierutorna så stör det inte mig då jag nästan aldrig ser några ägg. I mitt växtkar på 400L har jag 15st zebrasnäckor och jag ser faktiskt inte ett enda ägg just nu men det är väl pga att jag inte har några rötter i karet där de vanligen lägger dem.

De är så grymma algätare att det är värt några vita prickar är min åsikt dock ;) Herkules Zoo har dem i alla sina kar och behöver därför iprincip aldrig rengöra sina rutor.

Albinfiskare:

I ett balanserat kar innefattar jag en väl avvägd mängd algätare som konstant betar av algerna på rutorna så det aldrig hinner bildas ett lager som ens är noterbart.

Hmm, tål att tänkas på...jag har dock väldigt mycket rötter :D Du tror inte att äppelsnäckan är likvärdig algätare då? Gillar deras utseende bättre [:o]

Ja, jag har sett Zebrasnäckor på Herkules, de har ett helt akvarium fyllt med typ 200 st :p
#51 - 2 december 2009 22:34
Jag anser verkligen inte att de är likvärdiga, även om de är bra algätare så finns det inte mycket som slår en Zebrasnäckas skrapande efter alger, så otroligt effektiva och käkar konstant!

Det karet är det som de säljer dem ur. Det är välstädat där;)
#52 - 2 december 2009 22:49
Sultanen skrev:
Jag anser verkligen inte att de är likvärdiga, även om de är bra algätare så finns det inte mycket som slår en Zebrasnäckas skrapande efter alger, så otroligt effektiva och käkar konstant!

Det karet är det som de säljer dem ur. Det är välstädat där;)

Jo, det har jag också räknat ut ;) undrar om de lever på luft och vatten ? :p Men jag har sett de en och en i de andra karen också - så de ska vara så duktiga alltså...hmm...hmm..

Jag får sova på saken!
#53 - 2 december 2009 23:46
Haha, som en parentes så kan jag nämna att iom. att jag kör ett växtkar med divese smaskiga växter så har jag inga sugmalar i mitt kar utan kör istället 6 siameser och 15 zebrasnäckor på 400L och de klarar det utan problem. Köpte även 10 posthornsnäckor på auktionen förra helgen men vete tusan hur effektiva de är, finns ju inte så mycket alger kvar men lite att tugga på finns det allt=)
#54 - 3 december 2009 05:54
Sultanen skrev:
Albinfiskare:

iof har jag bara kört med siameser och ancistrus, så kan ju vara därför :P
#55 - 3 december 2009 14:02
NIC skrev:
Måste ju vara den optimala djupkänslan!!!

Har du testat det Ansjo?
Jepp, men bara till ett litet kar på runt 50 liter:).

Mrs Peel skrev:
Åh, det hade varit skitcoolt :D frågan är bara hur lådan skulle hållas på plats bakom karet - upp på väggen är ju verboten verboten...

Kan du inte sätta något i nederkanten på möbeln som blir som hållare och "lådan" kan vila på detta?
Bilagor:
#56 - 3 december 2009 18:00
I måndags hade ytterligare en fisk hamnat i pumpen, så jag gick till zoobutiken för att fixa nåt till pumpen, jag misstänkte att kilfläcken tog sig in genom mellanrummet mellan utblåset och filterbehållaren så att säga. Detyckte det lät väldigt konstigt att en fisk skulle kunna ta sig in där men rekommenderade att jag bara satte nån plast eller filterbit där och jag testa detta med extrem fult resultat, men tänkte att det skulle vara provisoriskt tills jag kom på nåt snyggare:
#57 - 3 december 2009 18:08
Samtidigt som jag fipplade med detta riktades utlåset om lite. Jag har fått experimentera lite med utblåset då kilfläckarna hoppar som tokar i virvlen som bildas, det är deras huvudsyssla i akvariet nästan :p

Jag var upptagen med att fixa i akvariet och koppa in lite nya invånare, så jag märkte inte vad kilfläckarna höll på med. Men en stund senare upptäckte jag att - vad fan - de är ju bara sex stycken?!?

En titt i pumpen och där var FYRA st. Nu visste jag att det inte var i utblåsskarven de tog sig in iaf, men vad fasen kunde det bero på?

Och så såg jag det självklara! Det var beroende på hur jag riktade utblåset, för riktade jag det för nära pumphylsan och väggen så:
#58 - 3 december 2009 18:19
Jag riktade istället utblåset mot mitten av akvariet och tänkte, nu kan de flyga i luften så mkt de vill, de kommer inte hamna i pumpen iaf... men så upptäckte jag när jag kom hem på kvällen att cirkulationen på ytan var skitdålig - det blev till att köpa en förlängning, så det gjorde jag igår och nu är både jag och kilfläckarna nöjda :p

Röret kanske blev lite löjligt långt, men men - inga mer fiskar i pumpen! Bildkvaliteten är ju bedrövlig, men ändå syns hur skitig min ruta börjar bli :d
#59 - 3 december 2009 18:39
I varje fall, tillbaka till inredning och fiskar! I måndags när jag i första vevan frågade om hjälp för att stoppa nåt mellan utblåset och det lilla hålet i hylsan så kände jag när jag ändå var där att det kanske skulle gå bra sätta in nåt mer litet liv i akvariet. Jag har varit duktig och nitrivecat på och kört begagnat skitigt filtervatten ner i min pump och de på zoobutiken tyckte att det var ok sätta in lite mer fisk.

Jag har länge trånat efter Corydoras trilineatus så det blev 6 sådana (blir ev några till så småningom när plånboken och akvariet är redo). Sedan slank det med en rackarns borneo sucker som jag också suktat efter. Jag frågade om de kunde vara ensamma eller behövde en kompis, men det skulle gå bra att vara ensam påstod han.

Fast jag kollade upp det sen och skaffade en till dagen därpå, tyckte den första var så söt och såg lite rädd och ensam ut ;) Återigen frågade jag om det var ok med så mkt fisk som jag skaffat hittills, men det skulle det vara - påstod de. Vi får väl se, jag börjar få lite ångest för min höga belastning, men nu ska det inte bli mer på ett tag.

Och jag ångrade inte för en stund att jag skaffade de små liven, guuuud vad söta Corysarna är när de bökar runt, knappt rädda alls, far runt och flänger i akvariet som bara den! Herr Kakadua har surat ett par dagar för att lugnet i karet är över... men ibland dyker han upp och jag andas ut att han fortfarande är vid liv så att säga - fattar inte var han gömmer sig - fast jo, det finns en hel del gömställen :D

Först lite bilder på inkoppningen (passa på medans de är i påsen). Corysarna ville ut på en gång och inte alls vänta, men tji fick de...Borneomalen var nästan likblek i påsen, men hade fått sin fina bruna färg tillbaka när jag väl såg honom igen några timmar senare. Han gömde sig direkt när han kom ut i akvariet nämlich.
#60 - 3 december 2009 18:52
Ahh, upptäckte precis var kakaduahanen har sitt tillhåll! Han kikade precis ut ur en av kokosnötterna och nu är han ute på en liten utflykt. Jag matade lite för tidigt idag också (fastän jag matade igår), för jag har inte sett honom äta på en vecka. Jag har fått testa mig fram med olika sorters mat, men han har inte tagit något - idag fick han i sig hela TVÅ vita mygglarver innan han simmade iväg. Undrar om han är lite krasslig? Men nu simmar han runt i akvariet som ingenting, han kanske fick värsta energikicken av maten, haha...

Tyckte två larver är skitlite, kilfläcksrasbororna satte nog i sig typ tio var och de är en fjärdedel så stora :mad: De har ätit friskt av alla mina matexperiment, så dem verkar det inte gå nöd på...
#61 - 3 december 2009 19:12
Jag skriver på, tio inlägg i timmen är mitt mål ;)

Det roliga med Corysarna är att fast de bara är 6 st känns det som de är det dubbla som de far runt i akvariet. De var lite rädda i typ 30 minuter, sen tog de över hela akariet! De simmar runt i alla nivåer i akvariet och putsar allt som tokar.

En cory upptäckte att en rot var täckt av det där vita möglet och började pusta febrilt så stora tussar av det yrde runt i vattnet. En kompis upptäckte vad som hände och gjorde honom sällskap, såg så sött ut - försökte fota men blev mest sudd...

Sållat ut lite bilder iaf av de otaliga jag tog efter att jag släppt i nykomlingarna, det var helt omöjligt få fokus på någon av dem, men några blev rätt ok. Borneomalen såg jag inte till mer den dagen utan han dök upp i tisdags - tillsammans med den saknade Black Helmet snäckan! Det var lite roligt - min man som är bortrest just nu ringde på tisdagsmorgonen och jag lyckades faktiskt hitta alla invånare i akvariet på en minut! :d Fast de är ju inte så många, hehe...:p
#62 - 4 december 2009 06:42
fina bilder
#63 - 4 december 2009 23:11
gillar ditt kar=) Inga helhets bilder?
#64 - 5 december 2009 01:21
tackar:)

malawi: det ska finnas tidigare i tråden :p men jag kommer ladda upp fler... :D
#65 - 11 december 2009 16:20
Nu har jag haft karet i två veckor! Ännu inget på nitritmätningen, känns skönt! Tycker det är svårt hur mycket jag ska mata och det har blivit mat fler dag på rak emellanåt, men nu försöker jag mata varannan dag iaf [:o] Jag tycker det är svårt veta hur mkt som är "för mkt". Tvåminutersregeln känns lite mysko, för det är bara kilfläckarna som äter aktivt först, det tar några minuter för de andra att upptäcka maten, liksom :p Varje gång jag matat har jag fått bevaka det hela noga och så har jag plockat ut maten när jag tycker de fått nog. Tar t ex en fryst tärning med pincett som jag doppar då och då i karet så några få odjur skakas ut till firrarna åt gången. Sedan slänger jag kanske 2/3 av tärningen som fortfarande inte tinat.

Om jag fortsätter min berättelse från förra tisdagen så var det den dagen som domedagsroten åkte ut, och lite vattenpest åkte in istället för jag tyckte det blev så tomt i karet! Jag blev dessutom rekommenderad något mer snabbväxande så jag passade på medan det fanns plats... Jag blötlade roten i badkaret - och den ligger där än till mitt förtret! Gah! Fast det behövs mindre och mindre sten till att tynga ner den, nere i tre stora stenar nu istf de som syns på bilden...Bra för fiskarna egentligen att det dröjer, för då stressar jag dem inte med att plantera och möblera om :D

Så kom som tidigare nämnts borenosucker nr 2 i karet, likblek till en början med efter en stund i karet fick han en fin brun färg :) De är underbart söta borneosuckers när de rör sig runt på rutorna eller suger på blad eller stenar. Det är den enda fisk som nästan aldrig är stilla! Corydorasarna spelar döda ibland innan de får värsta rycket och drar iväg igen :p funderar på om de typ tar en liten sovpaus eller något...
#66 - 12 december 2009 06:53
tyckte helhets bilderna var snygga
#67 - 14 december 2009 09:20
Tack :) karet är ju fortfarande under construction så att säga, väntar på att en rot ska sjunka. Blir spännande att se hur det kommer se ut sen när jag möblerar om. Fasar lite för att stressa fiskarna, men jag har ju inget direkt val. Kanske kan ta det i samband med vattenbyte om några dagar, om roten har sjunkit då...[:o]
#68 - 14 december 2009 11:17
Ser bra ut!

Häng på en svart bakgrund så blir det ännu bättre ut!
#69 - 14 december 2009 11:25
Peter1904 skrev:
Ser bra ut!

Word! ;):p
#70 - 14 december 2009 12:37
Vad fina fiskar du skaffat dig :) en bra blandning oxå :) Har du märkt lek på dina kakduor ännu? Hur många är de?

gillar din sprötiga rot som du har i karet :) Köpt vart någonstans?
#71 - 14 december 2009 23:15
Peter1904 skrev:
Ser bra ut!

NIC skrev:
Word! ;):p

haha, detta eviga tjat om svart bakgrund! Jag har testat vid ett par tillfällen och varje gång tyckt att - nej! Betydligt bättre och luftigare utan! :d
#72 - 14 december 2009 23:24
Nubi skrev:
Vad fina fiskar du skaffat dig :) en bra blandning oxå :) Har du märkt lek på dina kakduor ännu? Hur många är de?

gillar din sprötiga rot som du har i karet :) Köpt vart någonstans?

Tack :) Tyvärr så har kakaduahanen mått dåligt och hållit sig undan i nästan två veckor och matvägrat typ...hade hoppats på förbättring men idag simmade han tyvärr vidare till fiskhimmeln :( Honan däremot är jättepigg och nyfiken, är framme och kikar och simmar runt i akvariet hela tiden. Hon har varit mkt tuffare än hanen hela tiden, får försöka hitta en kille till henne som verkar må bra, får hoppas jag lyckas bättre nästa gång [:o]

De spretiga rötterna är redmoor-rötter. De säljs bl a på hornbach för 200kr kilot tror jag. Jag valde ut extra tunna och spretiga så en del kostade typ 60kr/st då det i stort sett bara är två grenar som spretar iväg åt olika håll om du fattar hur jag menar :) Har måååånga rötter. Just nu ligger de lite hullerombuller då hälften knappt höll sig nere när jag satte i dem, så de tynger ner varann så att säga, haha.. tänkte möblera om lite sen när min stora rot har bestämt sig för att sjunka i badkaret - då ska jag göra om i karet samtidigt.

Edit: menar du den största spretroten till vänster i karet så är det också redmoor, fast lite bastantare :)
#73 - 15 december 2009 15:07
Redmoore, ska kika nästa gång jag åker förbi en Hornbach affär :)

Vad trist att din kakadua hane dog :( Det måste ha variet ett måndagsexempel för de är annars de mest tåligaste Ap. Köp hem en hane så får du se att det blir fart i karet *ler*

Det är snyggt med mååååånga rötter :) har själv bara rötter i mina kar, lite stenar finns men mest rötter :) och änn är jag inte klar med rötterna *ler*
#74 - 16 december 2009 22:30
Nubi skrev:
Redmoore, ska kika nästa gång jag åker förbi en Hornbach affär :)

Vad trist att din kakadua hane dog :( Det måste ha variet ett måndagsexempel för de är annars de mest tåligaste Ap. Köp hem en hane så får du se att det blir fart i karet *ler*

Det är snyggt med mååååånga rötter :) har själv bara rötter i mina kar, lite stenar finns men mest rötter :) och änn är jag inte klar med rötterna *ler*

Jo, rötter är kul, speciellt de snirkliga ihop med växter :) Nu har jag exprimenterat på min feta badkarsrot och BORRAT massa hål i den för att se om den sjunker fortare [:o]

Jag köpte en ny kakaduahane igår, och jäklar vilken skillnad! Han var lite större i storlek än den förra och såg tuffare ut. Han hade APTIT och försökte sätta i sig en 5cm lång tunn växtrot det första han gjorde, men tack och lov hostade han ut den igen när han bara fick i sig halva. Jag blev så lycklig så jag slängde i lite granulat till han som han satte i sig :) Honan försöker han typ snärta till med stjärten och så spänner han upp fenorna, men hon typ vänder ryggen åt honom, haha :p fast hon är nyfiken på honom samtidigt. Får se om det blir lite action i karet, fast jag har för högt pH för att det ska bli nåt av det egentligen (7,5).
#75 - 7 februari 2010 12:02
Här har det varit tyst ett tag. Hur går det med karet nu för tiden?
Fått dit någon svart bakgrund än?:d Hehe nej skojja bara, tycker det ser grymt bra ut utan någon bakgrund.
#76 - 18 februari 2010 13:38
Ja! Få höra nu!
Har roten givit med sig med de borrade hålen? Har det blivit några små kakaduor?
#77 - 14 maj 2010 00:01
hur går det??
#78 - 14 maj 2010 00:50
Bättre sent än aldrig :)

Ja, det var jättelänge sedan jag skrev här. Det går bara bra faktiskt! Har ett par Corydoras trilineatus i gänget som leker ibland och lagt lite romkulor här och var, men jag tror inte några kläckts :) de blir nog mat åt de andra firrarna eller möglar bort. Mitt borneo suckerspar brukar också leka med varandra, men inte mer än så :)

Mitt kakaduapar har vikt hädan så mina äppelsnäckor är lyckliga och låter sina antenner spela för fullt! Dock frodas mina posthornssnäckor sedan kakaduornas bortgång och jag får plocka en miljard i veckan, men jag matar ganska friskt så jag får skylla mig själv :)

Jag har lyckats få snäcklingar på lila och blå äppelsnäckor med mörk fot. De jag har behållit i stora karet växer otroligt snabbt, medan de som förpassats till miniakvariet (ett karantänkar typ med pump) växer mindre pga mindre mat (vill inte övergöda i ett sådant litet kar). Har ca 70 snäckor kvar, sålt av ca hälften, en lokal akvarieaffär kan tänka sig ta emot resten när de blivit lite större :)

Jag har införskaffat mig ett gäng trådfensregnbågar som sällskapar med mina kilfläckar och de simmar nästan alltid tillsammans som ett stort gäng.
Dock tror jag fortfarande att jag bara har en hona bland 15 kilfläckar och ingen hona bland 12 trådisar så jag tycker lite synd om dem, haha :)

Växterna växer så det knakar, jag får ofta höra att det ser ut som ett visningsakvarie, vilket är lite roligt. Jag ska lägga upp en bild här så kan ni få se hur det ser ut idag. Det är väldigt GRÖNT...

Ska uttöka karet med körsbärsräkor i helgen, maken fyller år och ska få massa rödisar i present (dessutom kommer de sno mat från snäckorna så det är bara bra, hihi). Vi har 13 amanosar i karet, men de förökar ju sig inte så de kan gott få lite sällskap. Köpte körsbärsräkor när kakaduorna levde. De blev mat! :) Men amanoräkorna lämnade de helt i fred... Nåja, nu finns inga elakingar kvar i karet så jag tror att körsbären kommer frodas!

Roligt att ni frågar efter lite uppdateringar, skäms lite att jag lade av att uppdatera, men jag får skylla på att jag är inne på min sista termin på skolan! Och så har vi skaffat katt som får 2 timmars bus varje dag vilket tar lite av akvarietiden :d katten tycker förövrigt att fiskmat luktar mycket godare än kattmat och vill gärna doppa huvudet i burken om han får chansen! Sedan highfivar han åt fiskarna emellanåt men för det mesta struntar han i dem. Fast när jag gör veckovattenbytet så är han gärna framme och nosar på det tömda akvarievattnet i hinken...

Lägger upp lite bilder i helgen! (Är tanken iaf [:o])
#79 - 14 maj 2010 00:54
Ja, roten ja... trots en triljad hål och veckor i badkaret så sjönk den aldrig...den förpassades ner i källaren! Och jag kör fortfarande bakgrundslöst! Mina växter döljer det mesta av bakgrunden ändå :)
#80 - 14 maj 2010 12:07
Mrs Peel skrev:

Ja, det var jättelänge sedan jag skrev här.

[COLOR=Red][SIZE=5]MASSA TEXT[/SIZE][/COLOR]

Lägger upp lite bilder i helgen! (Är tanken iaf [:o])

[COLOR=Black][SIZE=2]GRYMT att höra!! DU MÅSTE lägga upp bilder!

Man hinner inte mkt med sista teremin ,katt och sambo det är sant...
Men din tråd var ju så skön!! du måste fortsätta här Och läsa alla positiva kommentarer, då kommer du att klara tentan;)
[/SIZE][/COLOR]
#81 - 14 maj 2010 16:20
hehe, tack :)

fem veckor kvar och fyra hemtentor och två prov... wish me luck!
#82 - 20 maj 2010 20:36
Här kommer lite färska bilder på akvariet och ett par av de senaste invånarna! :) Det följde med två små vildguppyslyngel bland räkorna vi köpte i söndags som expediten inte kunde fiska ur. De får väl växa upp så får jag se vad det blir av dem - hona/hane/färg - den som överlever får se :)

Snäckorna föddes i februari och de största är nu 1+ cm stora snäckbäbisar som jag fött upp själv. Mamma var blå med mörk fot och pappa mörklila med ljusfot. Avkomlingarna blev nåt sånär mittemmellan? Foten är mörk men ser nästan lila ut i vissa ljus med röda prickar :p De lila blev mer mörklila än pappan också, med antydan till blått mellan de lila ränderna på vissa. Sedan fick jag två bastarder som ser typ blåorange ut med mörk fot, där får jag se vad de blir när de blir stora! Har bara en hane i akvariet och det är den lila, skumt...

Nu har jag bara sisådär 15 lila och 25 blå kvar då... hade 180 först från en och samma kokong, fattar inte hur det blev så många när jag läste att det skulle bli 50st... någon extra kokong måste gömt sig någonstans och kläckts i hemlighet! :p Några ska jag behålla själv i alla fall. Resterande förpassas till djuraffären!
#83 - 21 maj 2010 15:14
vilket snyggt kar! :D snygga snäckor, har några liknande här hemma ;) :p
Bilagor:
#84 - 21 maj 2010 17:10
Mrs Peel skrev:
hehe, tack :)

fem veckor kvar och fyra hemtentor och två prov... wish me luck!

Good luck Mrs Peel=)
#85 - 21 maj 2010 17:50
Good luck Mrs Peel=)

Hehe, tack. Det värsta är att det var fem hemtentor och jag glömde nämna examensarbetet... wellwell, nu är det bara fyra hemtentor, ett prov och examensarbetet kvar...
#86 - 21 maj 2010 17:51
hult87 skrev:
vilket snyggt kar! :D snygga snäckor, har några liknande här hemma ;) :p

Jaa :) hoppas de mår fint! Må de växa och frodas :)
#87 - 21 maj 2010 17:54
Supertrevlig tråd och jättefint kar! Den ska följas i fortsättningen. Tycker karet är fint både med och utan bakgrund, fast finast utan.;)
#88 - 21 maj 2010 18:41
Jättefint..:) gillar placeringen av karet...har nåt liknande fast vid matsalsbordet i vardagsrummet...tyvärr sitter man ju inte där så ofta som i köket...:)
#89 - 21 maj 2010 20:09
Vad fint karet har utvecklat sig!
Lycka till med alla tentor :D
#90 - 21 maj 2010 21:31
Mrs Peel skrev:
Jaa :) hoppas de mår fint! Må de växa och frodas :)

ja dom ser ut att trivas :) lycka till med tentorna :D
#91 - 22 maj 2010 13:15
kul tråd att kolla igenom mycke läckert kar och fiskar måste jag säga;)
#92 - 12 augusti 2010 11:50
Hur har det gått med tentor och akvarium?
Hur gör man för att växterna ska trivas sådär? Mina ser astråkiga ut. Kör med PMDD o Carbo men det har inte blivit nå bättre för det. Men igår köpte jag en riktig akvarielampa, hoppas det går bättre nu...

Annons