Så var det då ändligen dan före dopparedagen! I några dagar innan den 25e hade jag farit i ovisshet om jag skulle få akvariet på torsdagen eller fredagen, men det gick att ordna redan på onsdagen! Yay! Vår bil tar nämligen inte 120 cm akvarium inkl. möbel, så vi fick en kompis att ställa upp med sin volvo :)
Medan gubben var och hjälpte kompisen lyfta ur hundbur och grejer gick jag in i zoobutiken för femtielfte gången - jag hade varit där och spanat i flera veckor innan och drömt om fiskar jag ska skaffa - och nu var det dags att köpa akvarium, grus och växter!
Jag hade bestämt mig för en svart Juwel 240 liters med måtten 121x41x55. Växter som är lätta att ha i ett nybörjarakvarium hade jag spanat in. Ägaren hjälpte mig med alla inköp, tror jag köpte växter för över 500 kr... så skulle jag ha termometer, håv, nitrivec, ph och nitrattest etc och han lyckades pracka på mig lite grejer jag inte hade tänkt köpa heller [:o] som easy carbo och profit växtnäring...fast iof sa jag att jag inte ville mecka med pmdd och co2, så det var väl det bästa alternativet han kunde erbjuda... Jag lyckades tacka nej till ektozonsaltet iaf, tyckte det kändes lite onödigt, hoppas jag inte kommer ångra mig...
Väl hemma var det kväll och jag började skölja gruset och montera ihop akvariemöblen - vilket meck. Första ögonkastet på ritningen - nej, nej, nej...men det var inte så farligt trots allt [:o] jag hoppades att jag skulle få ihop allt innan kvällen - ville se mitt akvarie i full mundering med grus och växter!
Tiden gick, och jag hade missat köpa en tredje koppling till kranen så jag kunde fästa slangen där för vattenpåfyllning. Fick lösa det tillfälligt med bruntejp, ehe... Till sist var gruset i karet och vi fyllde upp karet halvvägs. Det var dags att slänga i rötterna, och ja - de tog ganska mycket plats [:o] Men på ett bra sätt :d Det värsta var att två av rötterna vägrade att sjunka!!! Den ena var den stora klipproten och den andra en av de större snirkliga mangroove-rötterna - men jag hade inte riktigt tid att störa mig på det för klockan var nästan midnatt och jag hade fortfarande inte fått i växterna... och de skulle sköljas innan de skulle i karet och allt stenull skulle bort från rötterna och... min gubbe sa att han skulle gå och lägga sig :d hehe, men jag stannade uppe och gjorde allt det där och nästan planterade in alla växter på måfå men jag ville så gärna att det skulle bli klart innan jag gick och la mig...kl ett en onsdagskväll - our neibours must looove us...skulle upp halv sju nästa dag, men det var det värt!
Pumpen och lysröret fick jag spara till nästa dag... förresten, alla mina bilder jag lägger upp är fotade med min mobilkamera så jag ber om ursäkt för den blandade kvaliteten på korten...så fort det är aningens för dåligt ljus blir korten jättegrusiga.