240 L Sydamerika-är det tänkt

#1 - 26 augusti 2008 09:40
Japp då har man äntligen beställt ett större kar:) ett 240 L som kommer nu i veckan.
Har tänkt att ha skalarer och andra invånare och även växter från sydamerika i dettta kar. Men nu har jag lite funderingar innan jag startar allt.

1) Ska jag ha ytterfilter eller innerfilter?

2) Om jag tar innerfilter vad ska jag ha då?

3) Är det bättre med ett stort eller ha två lite mindre innerfilter?

Kommer säkert att komma fler frågor[:o]
#2 - 26 augusti 2008 11:37
Ytterfilter är att föredra, tycker jag. Eheims Classic-serie är väldigt bra och prisvärda filter, framförallt om kan köper två extra dubbelkranar.
#3 - 26 augusti 2008 12:24
hm ja de låter bra med ytterfilter, säkert dumm fråga men hur säkra är de?om den nu skulle gå sönder, pumpas då flera liter ut på golvet?

extra dubbelkranar?hur fungerar det?
#4 - 26 augusti 2008 12:39
Passat skrev:
hm ja de låter bra med ytterfilter, säkert dumm fråga men hur säkra är de?om den nu skulle gå sönder, pumpas då flera liter ut på golvet?

extra dubbelkranar?hur fungerar det?

De är säkra, framförallt om du köper ett välkänt märke som Eheim. De läcker inte, om man bara sätter ihop överdel och underdel och slangar på rätt sätt.

Om dock slangarna skulle släppa, så visst, då har du mer eller mindre allt vatten på golvet ganska snabbt.
En säkerhetsdetalj man kan göra själv, är att borra ett litet hål i insugningsröret någon cm under nivån på vattenytan. Om det värsta skulle hända, så bryts häverteffekten av det hålet, och man får åtminstone inte allt vatten på golvet.

Dubbelkranar är ett behändigt sätt att koppla loss slangarna från själva filtret när det är dags att rengöra det. Man stänger kranar både vid filtret och vid slangarna, och man kan därför ha slangarna lösa från filtret utan att tömma dem. Det förenklar väldigt mycket. Vissa filter har redan sådana som standard, men jag tror inte Classic-serien har det. Själv tycker jag det är väl värt pengarna. :)
#5 - 26 augusti 2008 12:51
Ja nu fick jag lite att fundera på. Låter bra,men de blir lite dyrare än vad jag hade tänkt mig i så fall.

Annars hade jag planer på att ha ett innerfilter och dölja det med slimlinebakgrund. Men de måste ju rengöras lite oftare.
Var lite inne på Eheim 2252 innerfilter.
#6 - 26 augusti 2008 14:02
Passat skrev:
Ja nu fick jag lite att fundera på. Låter bra,men de blir lite dyrare än vad jag hade tänkt mig i så fall.

Annars hade jag planer på att ha ett innerfilter och dölja det med slimlinebakgrund. Men de måste ju rengöras lite oftare.

Var lite inne på Eheim 2252 innerfilter.

Visst funkar det med med sådana också, men så får man ju också problemet med att man skall dölja dem, rengöra dem och så vidare. Ytterfilter har dessutom större volym, vilket gör reningen mera effektiv. Å andra sidan är det ju noll risk med innerfilter. :)
#7 - 1 september 2008 17:56
Lite strul

Så nu har allt äntligen löst sig!
Jag hade beställt ett 240L kar, MEN när jag äntligen bestämt mig för vilken pump jag ska ha och var på väg att beställa den visade det sig att jag inte skulle få något akvarium. Leverantören har gått i konkurs och det var helt slut på kar, jag började genast ringa runt och fick tillslut tag på en annan säljare.

Nu väntar jag på ett 240 L Juwel Rio akvarium som kommer i veckan :).
Kommer att köra med orginalfiltret, men det kommer förmodlingen att bytas ut till ett ytterfilter lämgre fram.

Tyvärr så kommer jag nog inte att få i någon bakgrund som jag hade tänkt, det får blir längre fram. Skolan har precis börjat igen och tyvärr måste jag köpa en del böcker till nya kursen.
Hade i alla fall tänkt denna bakgrund:

http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=20845&SectionId=2105

Men hur lång tid tar det för silikon att härda?
Kommer nog att bli nästa sommar som jag kommer att kunna fixa med bakgrund, men då är ju karet redan i gång och jag undrar hur länge jag måste ha låta invånarna gå i ett annat kar?
#8 - 1 september 2008 20:30
Passat skrev:

Men hur lång tid tar det för silikon att härda?

Kommer nog att bli nästa sommar som jag kommer att kunna fixa med bakgrund, men då är ju karet redan i gång och jag undrar hur länge jag måste ha låta invånarna gå i ett annat kar?

Limmade en BTN-modul nyss och väntade i 48h. Tror det stod 24h i manualen.
#9 - 2 september 2008 12:49
Okej ja men de låter ju bra. Så under en helg får fiskarna bo någon annanstans.
#10 - 9 september 2008 06:58
Nu är det på plats!!

Äntligen har jag fått mitt ny kar!
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0121-1.jpg

Men nu undrar jag hur jag ska göra med orginalfilret som ja fick med.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0122.jpg

Ska jag använda all den här filtermassan eller bara det blåa?
Men det blåa ser inte ut att täcka hela vägen i filterburken så måste jag köpa mera?
Eller ska det sitta i någon viss ordning dessa olika filtermaterial och det är meningen att alla olika ska vara med?
#11 - 9 september 2008 10:00
Schyst! Snygg rot :) Jag vill också ha Red moore rötter!!! :D
#12 - 9 september 2008 14:54
tack, hade lite beslutångest över vilken jag skulle välja:D men nu när jag såg den i karet tror jag att det kommer bli rätt bra.
#13 - 9 september 2008 18:26
Ingen som kan hjälpa mig och förklara hur jag ska göra med filtret?
#14 - 9 september 2008 18:33
Du ska nog använda allt du fick med. Tror den gröna är antingen finare eller grovare än en blå. De borde du se. :)
#15 - 9 september 2008 18:41
Okej tack..jag har inte haft olika filtermassa tidgare så jag blir lite fundersam eftersom att det finns både svart och vitt filter (det vita är väldigt fint).så jag visste inte de också skulle med. Trodde det svarta var kolfilter av något slag å de trodde jag att man bara skulle ha när det har varit medicin i karet.

Men om jag nu ska ha alla med, i vilken ordning ska de i burken? Grövsta längst upp och finste i botten?
#16 - 12 september 2008 13:45
Ha, nu hittade jag tråden:).
Hur går det med karet, har du fått i något vatten ännu eller ska du ha lite helgarbete med att tvätta sand:D?
#17 - 12 september 2008 20:31
tjenare! Kul att du hitta hit:)
Tyvärr så går det lite trögt med karet just nu..har haft fullt upp i skolan med olika seminarium och föreläsningar:(. Vill vara hemma och fixa:p
Men jag har varit runt och letat sand och det verkar svårt att få tag på.

Hade tänkt biltemas blästersand, men en kompis sa att det skulle vara för vass till mina corydoras så funderade jag lite på rådasand, men jag har inte lyckats hitta den. Ska kolla imorn på Woody om den finns.

Vet inte riktigt vad jag ska göra annars. Har inte riktigt råd att köpa på djuraffären just nu, blev lite dyra kursböcker nu i början.

Har du något bra tips? Vad jag fick fram på forumet så verkat det som en del har blästersand till corydoras utan problem. Mina paletter har gått med den sanden i ett halvår utan några problem när de bökar runt.
#18 - 12 september 2008 20:46
Passat skrev:
Äntligen har jag fått mitt ny kar!

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0121-1.jpg

Men nu undrar jag hur jag ska göra med orginalfilret som ja fick med.

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0122.jpg

Ska jag använda all den här filtermassan eller bara det blåa?

Men det blåa ser inte ut att täcka hela vägen i filterburken så måste jag köpa mera?

Eller ska det sitta i någon viss ordning dessa olika filtermaterial och det är meningen att alla olika ska vara med?

Bra val med Juwel, bara att sätta dit filtermassan precis i den årdning det är på bilden ju ;)
#19 - 12 september 2008 20:54
Dada skrev:
Bra val med Juwel, bara att sätta dit filtermassan precis i den årdning det är på bilden ju ;)

Tack så mycket :) Ja jag hoppas att det kommer bli bra de här nu. Är kul att äntligen få ett större kar :)
#20 - 12 september 2008 21:03
Du borde ha någonstans i din närhet som har Rådasand, Byggmax eller liknande. Jag testade den finkorniga rådasanden för ett tag sedan men jag är och kommer alltid att vara en Engelsk sjösansabög:p så det blev inte så långvarig testperiod.
Det blev även väldigt kompakt med den sanden men det kanske skulle vara så, men nackdelen var att en fisk inte ens kunde släppa en fis innan sanden yrde runt, så en grovlek grövre skulle nog inte vara fel.
#21 - 12 september 2008 21:23
ansjo skrev:
Du borde ha någonstans i din närhet som har Rådasand, Byggmax eller liknande. Jag testade den finkorniga rådasanden för ett tag sedan men jag är och kommer alltid att vara en Engelsk sjösansabög:p så det blev inte så långvarig testperiod.

Det blev även väldigt kompakt med den sanden men det kanske skulle vara så, men nackdelen var att en fisk inte ens kunde släppa en fis innan sanden yrde runt, så en grovlek grövre skulle nog inte vara fel.

Hehe tur att fiskar inte fiser:D
Jag har i mitt 70L grova blästersand som är 0.2-1.0 mm. Den tycker jag ligger väldigt bra och som sagt paletter bökar runt hel del i en utan att det yr omkring.
Så jag har tänkt mig rådasanden i den storleken ungefär. Vet inte hur mycker det går åt.
Är en säck på 25 kg för lite?
Tänkte i så fall att man skulle köpa två olika storlekar om jag behöver två säckar.
Jag har varit på Bauhaus och Beijers men Beijers var inge bra till akvarium hörde jag för det kunde finnas farliga rester i deras. Tänkte kolla vidare imorn.

Är Julas blästersand för finkornig? Den är 0.2-0.7 mm. Tänkte att de kanske var en utväg om jag inte får tag på råda, men om den är för fin är de kanske ingen idé.
#22 - 12 september 2008 21:28
Du behöver ca 2 säckar sand till ditt kar:). Ärligt så är jag som sagt ganska usel rådgivare när det gäller fin sand då jag kör med Engelsk sjösand i alla mina kar utom ett, där jag har Aquaclay.
0,2-0,7 mm låter annars som ungefär den jag hade och var i mitt tycke alldeles för finkornig.
Men, den som söker, den finner:p!
#23 - 12 september 2008 21:39
A men för mig var det ett bra råd, att du säger att den sanden du har var ungefär i 0.2-0.7 mm bekräftade mina misstankar så då får jag nog helt enkelt lov att hitta råda imorn.
Tycker att den sanden jag har är tillräckligt fin så jag misstänkte att mindre inte skulle vara så bra.

Men en helt annan fråga. Diskus? Hur är det med dom, skulle de kunna gå i ett 240L kar? Eller är det för litet?
#24 - 12 september 2008 21:52
Jag har diskus i mitt 240 och de har inte dött ännu iaf;).
Skämt åsido, det funkar bra men du kan inte ha så många stora utan ca 4 st räcker gott. Köper du mindre diskus bör du ha fler eftersom de gillar att vara i grupp och faktiskt stimmar omkring lite och då är runt 8 st inga problem:).
#25 - 12 september 2008 21:56
Va kul! Nej ville bara kolla lite, har inte riktigt råd nu men i nästa sommar kanske det skulle kunna bli en present till mig själv efter hårt slit på sommarjobbet :)

Nu har jag tänkt att börja med skalare och ett stim med corydoras. Men jag är lite osäker på hur många skalare jag kan ha.
De vill väl vara en grupp som delar upp sig själva när de blir äldre?

Nu ska det sovas.
uppdaterar imorn hur det går med sanden :)
#26 - 12 september 2008 22:10
Jag har 7 st i mitt 240 och de är nu lite större än en 5-krona i kroppen. Av dessa har jag beräknat behålla endast ett par när de börjat para ut sig, då fler skalarer i ett 240 innebär en del trubbel;).
#27 - 13 september 2008 05:51
Passat skrev:
Va kul! Nej ville bara kolla lite, har inte riktigt råd nu men i nästa sommar kanske det skulle kunna bli en present till mig själv efter hårt slit på sommarjobbet :)

Vet inte vad du räknar på för priser men av odlare kan man köpa snusdosestorlek för 100:-/st. Väl där kan man ofta få köpa ännu mindre för kanske 50:- om man tror att man klarar av dem.

Vill man ha lite större discus billigt så kan man ju scanna annonser. Det finns många sätt :)
#28 - 13 september 2008 09:28
ansjo skrev:
Jag har 7 st i mitt 240 och de är nu lite större än en 5-krona i kroppen. Av dessa har jag beräknat behålla endast ett par när de börjat para ut sig, då fler skalarer i ett 240 innebär en del trubbel;).

Då är det som jag misstänkt, att bara ett vuxen par kan gå tillsammans. Villa bara kolla försäkerhets skull:). Har haft fundringar på 6-7st små nu som får para ihop sig.
#29 - 13 september 2008 09:35
sme_h skrev:
Vet inte vad du räknar på för priser men av odlare kan man köpa snusdosestorlek för 100:-/st. Väl där kan man ofta få köpa ännu mindre för kanske 50:- om man tror att man klarar av dem.

Vill man ha lite större discus billigt så kan man ju scanna annonser. Det finns många sätt :)

Oj jaha, nej de jag har hittat har kostat runt 400-500 st. Så jag tyckte att det var lite mycket för mig plånbok just nu.

Men var får mna tag på bra odlare runt Uppsala? Är det annonser som gäller?
#30 - 13 september 2008 14:34
Ja, eller kolla i de olika akvarieforumen som finns på nätet. Du kan börja med dessa:
www.zoopet.com
http://www.nodss.se/
http://www.brosaters.se/diskus-varberg/
http://diskusforum.se/index.php
http://www.zoonen.com
www.blocket.se
Du behöver nog regga dig på några av sidorna men det är kostnadsfritt att göra det:).
#31 - 14 september 2008 07:59
Tack så mycket:) nu har jag lite att titta igenom.

Tyvärr så verkar det vara väldigt svårt med sand :(.
Woody verkar inte finnas i Uppsala och Byggmax hade bara fogsand och jag visste inte om jag kunde andvända det ellet inte.
Vet inte var mer jag ska leta.
#32 - 14 september 2008 11:34
Ta och skicka ett PM till TinaM, hon har nog köpt likadan sand som du vill ha och kanske hon kan tipsa dig om var.
http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=46597
#33 - 14 september 2008 11:38
Ja tack så mycket! Det hade jag inte tänkt på:)
#34 - 14 september 2008 16:02
Nu har jag nog bestämmt mig. Kommer att bli rådsand från våran akvarieaffär här i stan.

Men nu har jag en annan fråga.

Liggunderlag eller frigolit? Är det något som jag måste ha i botten undersanden?

Jag har fått höra att man inte behöver det utan att istället ställla rötter och stenar direkt på glaset och sedan sanden. Sanden kommer då att se till allt ligger still och på plats vad jag har hört.Men jag vet inte blir lite osäker.

Jag har inte tänkt att ha några grävande ciklider och inte så mycket sten heller, mer rötter tänkte jag ha. Har två skifferstenar som jag funderade annars så tänkte jag ha kolstenar de stenar jag tänkte ha.

Så jag undrar då om jag behöver ha något under sanden?
Eller går det bra att ställa allt på sanden ändå när jag inte har grävande ciklider?
#35 - 14 september 2008 16:13
Du behöver inte ha frigolit eller ligunderlag om du inte ska köra med ciklider som gräver, och heller inte lägga stenen eller rötterna innan du häller på sanden utan det kan du lägga dit sedan:).
#36 - 14 september 2008 16:47
Perfekt! Tack för snabbt svar:)
#37 - 14 september 2008 19:38
Hm nu har jag fått ett nytt problem.

Akvariumet lutar.
Fyllde i lite vatten igår och jag ser att det är väldas nivåskillnad.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0126.jpg

Kanske syns dåligt på bilden. Men det lutar åt vänster så det är nästan 1 cm skillnad på vänster och höger sida.
Är det brytningar som är farliga eller är det lika farligt om golvet lutar som göra att akvariumet lutar?

Hur ska jag göra?
#38 - 14 september 2008 19:50
Det är vridningar som inte är så hälsosamma för karet och det kan då spricka.
Men sedan om det lutar som i ditt fall är kanske inte så estetiskt snyggt, så en bra idé är att palla upp det innan du vattenfyller det, för gör du det inte kommer du att ångra dig sedan;).
#39 - 14 september 2008 19:59
Okej tack, jag tror inte att det är någon vridning. Utan som jag har sett det är det bara en lutning.
Det är ganska svårt att mäta som du kanske såg på kortet, tyvärr är lägenheten lite liten så det fick inte plats någon annanstans.

Men jag vet inte hur jag ska lyckas palla upp det, tänkte att det kanske blir en brytning i det istället om jag försöker få upp vänster sidan så pass att det inte är 1 cm skillnad.

Vad ska man tänka sig att palla upp med i så fall?
#40 - 14 september 2008 20:07
En kortlek är alltid bra att ha;) men i ditt fall kanske ett par stycken. Glöm heller inte mittenfötterna på bänken och det är även lättare att sätta det i våg utan akvarium stående på bänken.
#41 - 14 september 2008 20:18
Jag tror inte att fötterna är på ens. Är det de små rektangulära plastbitarna som man fick med?

Menar du att jag ska ta några kort i taget så att det blir en jämn höjning från mitten fötterna och kanske även under de på höger sida till de som behöver pallas upp mest på vänster sida.

Jo de är nog bäst att ställa ner karet igen om jag ska få till det i så fall.

Men det är alltså bara för utseendet skull i mitt fall, så om jag misslyckas så är det inte hela värden för karet att står i lutning?
#42 - 14 september 2008 20:23
Nej, det är inte hela världen, men jag har själv haft bara någr mm lutning på mitt Juwelkar och det höll på att driva mig till vansinne;).

Om du ska väga in karet tar du så många kort på den sidan som ska upp, tex 10 st och du lägger lika många på bakre foten på samma sida. Sedan trycker du in så många kort du kan under mittenstödet fram (som då hänger i luften) samt ett par extra för att det ska bli jämt, och sedan lika många baktill på det bakre mittstödet..
#43 - 14 september 2008 20:39
Okej då är jag med :D

Ja får se hur jag lyckas med detta.
Men jag kan tänka mig att när jag har en sån pass lutning kommer ytan att synas eftersom att man inte kan fylla upp i locket, vilket kommer bli väldigt irriternade.
#44 - 14 september 2008 20:52
Yes, och det räcker med 4-5 mm så blir det irriterande:D.
#45 - 18 september 2008 18:37
Så nu har jag bestämt mig. Jag var hemma hos TinaM i måndags och jag fick se hennes stora fina kar:) Det kommer att bli rådasand i mitt kar. Ska ner till akvarieaffären imorn.
Så har jag kanske ett ny startat kar på lördag:D

Jag hade tänkt att starta karet med två platyhanar. Hur länge bör jag vänta innan jag sätter in fler?
Har 14 neontetror som jag funderar på att ha i det karet och sedan har jag två ancistrius som ska få flytta in.

Just nu kan jag bjuda på lite bilder från mitt 54 L :

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0133.jpg

Guppysarna blir nog snart fler:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0154.jpg

Guppy hanen:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/Guppyhane.jpg
#46 - 18 september 2008 21:11
Vi har faktiskt en Woody i Uppsala, gamla Järlåsa Bygg. Ligger borta vid Fyrisvallsgatan/Seminariegatan. Jag har köpt Rådasand där.
#47 - 19 september 2008 07:41
Kan du krama ur ett gammalt filter från ditt andra kar i ditt nya, så kan du köra på lite hårdare än bara två platy. Annars bör du vänta någon vecka innan du släpper i fler fiskar och det bör heller inte ske i någon högre takt:).
#48 - 19 september 2008 08:01
Annika skrev:
Vi har faktiskt en Woody i Uppsala, gamla Järlåsa Bygg. Ligger borta vid Fyrisvallsgatan/Seminariegatan. Jag har köpt Rådasand där.

Ja jag var ner där och kolla för jag hade för mig att det fanns där, men Woody skylten är borta och det stod något annat företag. Så jag trodde att Woody var uppköpt eller något sånt. Men det är kanske inte så, kan ju åka förbi idag en sväng och kolla försäkerhets skull.:)
#49 - 19 september 2008 08:05
Även om det inte är Woody så kanske de har Rådasand ändå;):p?
Bilagor:
#50 - 19 september 2008 08:12
ansjo skrev:
Kan du krama ur ett gammalt filter från ditt andra kar i ditt nya, så kan du köra på lite hårdare än bara två platy. Annars bör du vänta någon vecka innan du släpper i fler fiskar och det bör heller inte ske i någon högre takt:).

Va bra, då kanske jag kan flytta hälften av neonerna nu och låta platysarna gå kvar i det andra karet och flytta resten av neonerna senare. Eller måste jag flytta alla neoner samtidigt?
Jag har ett innerfilter mitt 70L som jag kan krama ur. Men ska jag göra det i akvarievattnet i det nya eller i behållaren till innerfiltret i juwel karet?
Bilagor:
#51 - 19 september 2008 08:21
Krama ur det vid insuget på filtret så lägger sig mulmen där det ska:). Du kan flytta hälften av neonerna i taget om du vill det och det blir en lagom uppstartsgrupp:).
#52 - 19 september 2008 08:28
Härligt att höra, jag upptäckte här om dagen att neonerna mest trycker i ett hörn så jag misstänkte att paletterna inte låter dem simma ut ordentligt så jag tänkte att det var bäst att flytta på dem.
Men platysarna får simmer mera fritt så jag kom på att jag kunde ju ha dem kvar i stället.

Äter palatter platyyngel? Jag har nämnligen 3 honor i mitt 54 L och tänkte att jag kanske kunde flytta dem till 70L med hanarna och paletterna. Men det ska vara om paletterna hjälper till att rensa bland ynglen, vill inte att det ska bli överbefolkat med platys.
#53 - 19 september 2008 08:33
Det lär nog slinka ner ett och annat platyyngel i paletternas magar;). Men å andra sidan hade jag ett par paletter som inte rörde ett enda Endlersyngel så det kan "gå bra" med, men inte i dina ögon:p!
#54 - 19 september 2008 08:40
Hehe ja det beror ju på hur man ser på "de går bra" :D
Får se hur jag gör då med platysarna, men nenonerna kommer iaf att få flytta.

Kommer med uppdatering sedan hur det går med karet men jag hoppas att det är igång imorn :).

Ska försöka med kortvarianten ikväll för att få det mera rakt och limma på den svarta bakgrunden som jag har köpt.
#55 - 19 september 2008 08:44
Är det en bakgrund som ska sitta i karet och som du ska fästa med silikon?
#56 - 19 september 2008 08:50
Nej det blev en svart plansch som sitter på utsidan och jag köpte något lim till som även ska vara lätt att ta bort om man vill byta bakgrund.

Hittade några snygga juwelbakgrunder som man sätter i karet men de får bli ett senare projket, hade inte riktigt råd nu.
#57 - 19 september 2008 09:01
Det var nog tur att pengarna sinade, då det finns en del andra bakgrunder som jag personligen tycker är snyggare än Juwels och inte mycket dyrare;).
Ska du fästa en sådan plansch någon mer gång så behöver du inte köpa sådant lim utan du kan använda vanlig matolja och spara pengarna istället:).
#58 - 19 september 2008 09:09
Så bra då att jag inet har så mycket pengar om det finns snyggare:) funderade på att nästa sommar göra om och sätta i en snygg bakgrund och även sätta i ett ytterfilter då.

Jaha så de går lika bra med matolja. Jaja får prova med limmet nu och se om det fungerar. Men tack för tipset då vet jag till nästa gång.

Tänkt vad man kan använda hushållsprodukter till mycket :)
#59 - 19 september 2008 11:15
Vilka dropptest är bra att ha?

Är det nitrat som jag ska hålla koll på?

Hörde i butiken att säljer både nitrit och nitrat test, vilket är det som är farligt och som jag bör hålla koll på?
Har inte förstått skillnaden mellan dem.

Är det något mer test som man borde ha?
#60 - 20 september 2008 14:05
Nu har jag lite uppdatering:)

Igår fick jag tag på sand i akvariaffären, det blev råda 0.4-0.8 mm. Tror att det kommer bli jättebra.

Idag åkte först till min killes föräldrar för att låna ett bättre vattenpass, fick med en planka också.
Nu står akvariumet äntligen vågrätt efter endast en biltemakatalog och två kortlekar som jag målade svarta :D

Just nu står det vattenfyllt :
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0129.jpg

Har provat pumpen nu och ser ut att fungera bra. Så det jag sätta ingång med nu är att tvätta sanden.

Kommer med mera uppdateringar senare:)
Bilagor:
#61 - 20 september 2008 16:18
Fördelen med underlägg under fötterna är även att du slipper märken efter fötterna i mattan som du får annars:).
Då är det bara resten kvar;).
#62 - 20 september 2008 17:04
Så nu är saden i :D
Äntligen har känns det som om jag har kommit någonstans.

Jag har inte satt i några växter eller fiskar. Är lite grumligt, men så här blev det:

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0134.jpg

Jag vet inte om det kanske blev lite för lite sand. Hoppas inte de.

Har inte heller tagit något vatten eller kramat ur ett gammalt filter. Tänkte göra de imorn när jag ska sätta i fiskarna.

Eller skulle jag har gjort det på en gång?

Tänkte nämligen tömma ur lite imorn för att kunna fixa till växterna och då tänkte jag ta vatten från mitt 70L och även hälla i en kur med bio cultures på en gång.
#63 - 20 september 2008 17:08
Krama du ur filtret ett par timmar innan du släpper i fiskarna så det hinner åka in i pumpen och klarna i vattnet.
Det ser bra ut, och sandnivån ligger nog hyffsat till:). Hur mycket sand har du i karet?
#64 - 20 september 2008 17:20
I affären sa de att en säck skulle räcka så det är 25 kg.
Men jag ser att lite till skulle ha blivit bra..men risken är att detta får räcka för jag hinner inte fixa mer kanske imorn men då måste jag egentligen plugga.

Va bra med filret då fixar jag de på morgonen imorn så får fiskarna komma i på kvällen.
#65 - 20 september 2008 17:24
Jag har två säckar á 20 kg i mitt Juwel 240 då jag tycker det kan vara svårt att plantera med lite sand. Blir det för lite för din del så är det bara att fylla på;).
#66 - 20 september 2008 17:25
Kan jag fylla på i efterhand? Kommer det bli problem med fiskarna då?
#67 - 20 september 2008 17:56
Nej, det går fint att fylla på i efterhand bara fiskarna inte får sanden rätt i skallen och att man fyller på försiktigt:).
#68 - 20 september 2008 18:08
Jag har ca en halv säck rådasand 0,4-0,8 som har blivit över. Du kan komma och hämta om du vill.:D

Kul med ditt projekt - jag håller tummarna!:)
#69 - 20 september 2008 19:42
ansjo skrev:
Nej, det går fint att fylla på i efterhand bara fiskarna inte får sanden rätt i skallen och att man fyller på försiktigt:).

Kanon!:)
Låter hur bra som helst! Då ska jag kanske ta och fylla på lite mera.
#70 - 20 september 2008 19:46
TinaM skrev:
Jag har ca en halv säck rådasand 0,4-0,8 som har blivit över. Du kan komma och hämta om du vill.:D

Kul med ditt projekt - jag håller tummarna!:)

Tack, va snällt! Då kanske jag kan titta upp till dig i veckan:)

Tråkigt att höra om ditt kar som inte riktigt vill bli bra.
Får se om dimman har lagt sig i mitt kar tills imorn då får 7 neontetror flytta in på kvällen.
#71 - 21 september 2008 08:48
Det ser bättre ut idag iaf, men fortfarande väldigt grumligt.
Men jag har konstaterat att lite mer sand behövs, då funderade jag över innerfiltret.

Jag har gjort som en grop vid innerfiltret så att det inte ligger sand enda intill. Är det rätt eller spelar det ingen roll?
Tänkte på om jag ska i mera sand så får jag försöka göra en naturlig sluttning till filtret.

Sen undrar jag över lysrören. Är lysrören bra som man får med? Det är de smala. Jag märkte också att det är två olika lysrör, det främre är vitare (heter day) och det bakre mera gult (heter natur).

I mina andra kar har jag aquaelle lysrör och växterna har blivit mycket bättre med dem. Jag trodde att jag kunde ha det till mitt nya också, men det kanske inte finns i smala modellen?

Duger det jag har ändå med reflektorer?
Köpte en reflektor när jag köpte karet. Vilket lysrör ska jag setta den på? Det främre med vitare ljus?
#72 - 21 september 2008 10:45
Passat skrev:

Det ser bättre ut idag iaf, men fortfarande väldigt grumligt.

Men jag har konstaterat att lite mer sand behövs, då funderade jag över innerfiltret.

Skulle misstänka det, en säck är i minsta laget;). Grumligheten kan ta ett par dagar innan den försvinner, lite beroende på hur noa du tvättat sanden.
Jag har gjort som en grop vid innerfiltret så att det inte ligger sand enda intill. Är det rätt eller spelar det ingen roll?
Det viktiga är att ingen sand sugs in i filtret, sedan om det sluttar lite ner mot insuget är inte fel då skiten åker lättare åt det hållet.
Sen undrar jag över lysrören. Är lysrören bra som man får med? Det är de smala. Jag märkte också att det är två olika lysrör, det främre är vitare (heter day) och det bakre mera gult (heter natur).
Tyvärr har Juwel i deras tycke varit smarta och tillverkar en egen längd på lysrör så du kan bara använda deras rör. Jag har läst att det finns en annan sorts rör från Juwel med, och försök söka på Zoopet så kanske du hittar den tråden.

I mina andra kar har jag aquaelle lysrör och växterna har blivit mycket bättre med dem. Jag trodde att jag kunde ha det till mitt nya också, men det kanske inte finns i smala modellen?

Jo, de finns även som T5, men som sagt inte i längden som du vill ha.
Duger det jag har ändå med reflektorer?
Hyffsat, men lite beroende på vad man jämför med;). Är det samma rör som Juwel har till sina T8 är det kanske inte så kul....
Köpte en reflektor när jag köpte karet. Vilket lysrör ska jag setta den på? Det främre med vitare ljus?
Det spelar ingen roll eftersom du ändå ska köpa en reflektor till ganska snart, eller hur;).
#73 - 21 september 2008 12:16
Tack för det utförliga svaret:)
Ja det var smart av dem att ha endast juwel storlekar på sina ramper :mad:. Jag sökte lite snabbt på forumet och jag tror att det är Day lysröret som är det bästa. För byta ut det andra senare, men visst en reflektor till är det tänkt.

Känns som om man aldrig får slut på frågor.
Men det ser ut som om fiskarna får vänta några dar till innan de får komma i karet, det ser fortfarande ganska grumligt ut fast bättre än imorse.

Det jag undrar över om jag ska tillsätta PMDD i samband med att jag sätter i växter?
Jag skulle också behöva göra ett vattenbyte ikväll i mitt 70L, om jag tar det vattnet till det nya kommer de nyttiga bakrerierna att dö om jag inte sätter i fiskar direkt?
Eller kan karet stå med några växter och lite vatten från det gamla ett par utan fiskar i?

Ja alltså jag försöker fråga om är bortkastat med det gamla vattnet om inte fiskarna kommer med i samtidigt?

De är lite svårt att utrycka sig skrivande ibland:( jag hoppas att det gick att tyda min fråga.:)
#74 - 21 september 2008 12:34
Ska du ha i antingen bakterier som finns på flaska, krama ur ett filter från ett annat kar eller som i ditt fall ta vatten från det andra karet så förutsätter det att det kommer i fisk ganska så snart.
Akvarievatten innehåller heller inte så mycket goda bakterier som geggan från ett urkramat filter eller böset som ligger i sanden, men det är bättre än inget och kanske du kan göra vattenbytet i morgon strax innan du släpper i fiskarna, planterar växter och häller i PMDD;)?
#75 - 21 september 2008 14:53
Ser ut väldigt bra ut trots grumligt vatten och som ansjo sa "Grumligheten kan ta ett par dagar innan den försvinner"
Jag använder Bactozym när jag startar karet fick den en gång från Lasse F och det funkade väldigt bra för mig.:)
http://www.akvarieshopen.com/tetra-bactozym-10-kapslar-p-1277.html
#76 - 21 september 2008 16:02
Tack för svaren båda två:)

Då ska jag fixa till en liten flytt för fiskar och växter imorn :p.
Kul att karet äntligen är igång!:)
#77 - 22 september 2008 17:16
Hm nu undrar jag hur jag ska göra med mina växter.
Jag har några som vill sätta i från mitt gamla kar, men så såg jag att på några blad har har det blivit toffsalger. Kommer algerna sprida sig vidare i mitt nya kar om jag sätter i dessa växter?

Eller räcker det med att ta bort de blad som har alger på sig?

Hade tänkt att sätta i dem ikväll tillsammans med mina tetror.
#78 - 22 september 2008 18:02
Ta du bort bladen med alger på, men det spelar egentligen ingen större roll då du kommer att få dessa alger i karet ändå;).
Det är vad man gör mot algerna i längden som räknas, grogrunden finns i alla kar även om man plockar bort drabbade blad.
#79 - 23 september 2008 19:23
Äntligen!

Nu är karet äntligen igång!!!
Det var inflyttning igår och det blev värsta neonfesten:D

6 st neontetror flyttade ingår och så här ser karet ut med lite växter också:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0176.jpg

Mera rötter ska i men det får bli senare, kommer att komma i en del javaormbunkar då också.

Nu är det tenta plugg som gäller till onsdag nästa vecka.
#80 - 28 september 2008 17:54
Så nu har mitt kar varit igång en vecka imorn. Som jag har förstått det ska man inte göra några vattenbyten i början.
När är det i så fall dags att göra det?

Och hur gör jag med PMDD kan jag hälla i en ny dos även om jag inte har gjort något vattenbyte?

Ska jag vänta ytterligare en vecka innan jag låter två av mina ancistrusar flytta in?
Har ju även 7 tetror till som ska men jag tror att ancistrusarna behöver flytta innan dem, de det lite trångt just nu.
#81 - 28 september 2008 19:45
Jag brukar köra med vattenbyte från den första veckan, men det finns åsikter om det med;). Byter jag vatten blir det även en fulldos PMDD, men med inget vattenbyte så är det nog bättre med halvdos så länge.
Flytta du även över Ancistrusarna med, karet har varit igång utan problem i en vecka så det är bara att öka på invånarna sakta med säkert:).
Har du kollat nitriten någon gång?
Bilagor:
#82 - 29 september 2008 20:11
Okej va bra, nu hann jag inte göra något vattenbyte ikväll. Men imorn hinner jag.

Så går de bra att göra byte med 30% som jag gör i de andra karen?
Nej jag har inte hunnit köpa något test för nitrit.
Men då kanske jag ska vänta med att flytta ancistrusarna för de är väl lite känsliga om jag har förstått det rätt?
#83 - 29 september 2008 21:10
Vänta att flytta malarna tills du har kollat vattnet för säkerhets skull. Jag tror inte det är någon fara, men du kan lika gärna vänta en dag eller två:).
Vattenbyte från första veckan gör jag, men det är inget som säger att det är det som är det rätta, men det har funkat för mig under mina år som akvarist. Sedan att man kanske inte var så nitisk med det när man var yngre är en annan sak;).
#84 - 30 september 2008 14:10
Hm nu har jag ett problem i mitt stora kar.
Jag vet inte om en av mina tetror har råkat ut för vitaprick sjukdomen. Såg igår att en av dem såg lite konstig ut vid munnen och den var mycket smalare än de andra sedan såg jag dessa två vita prickar i de röda fälten.

Jag försökte att fånga upp den men lyckades inte. Nu fick jag äntligen tag i den och har satt den i en hink.
Är det bara att vänta nu och se om de andra har blivit smittade eller ska jag fixa medicin till det stora karet?
Känns inge kul att börja med sjukdomar :(
#85 - 30 september 2008 15:01
Ta det lugnt bara och se på vad som händer. Jag tror personligen att folk medicinerar sina kar alldeles för fort och många gånger i onödan med obalans som följd och det kan sedan ta lång tid att komma i fas igen.
Vita prick är en ganska lättbotad sjukdom och den är heller inte speciellt snabb i sitt förlopp och är man med från början som du nu är, kan du vara lite cool och se vad som händer. Skulle det nu bli fler fiskar som drabbas eller att den drabbade fisken får vita prickar över hela kroppen så är det läge för medicinering:).
#86 - 30 september 2008 15:42
ansjo skrev:
Ta det lugnt bara och se på vad som händer. Jag tror personligen att folk medicinerar sina kar alldeles för fort och många gånger i onödan med obalans som följd och det kan sedan ta lång tid att komma i fas igen.

Vita prick är en ganska lättbotad sjukdom och den är heller inte speciellt snabb i sitt förlopp och är man med från början som du nu är, kan du vara lite cool och se vad som händer. Skulle det nu bli fler fiskar som drabbas eller att den drabbade fisken får vita prickar över hela kroppen så är det läge för medicinering:).

Tyvärr så hann jag inte läsa ditt inlägg. Jag var tvungen att åka till affären innan de stänger. Jag skulle ändå dit och handla nitrit test.
Så nu har jag kommit hem med en medicin för sjukdomen.
Den heter Sera Costapur, jag fick veta att den inte skulle påverka bakterierna och att jag genast skulle börja medicinera. För att sjukdomen sprider sig lätt och har en lång insjuknings period innan jag skulle upptäcka på nya fiskar.

Om jag nu medicinerar, hur länge kommer karet att vara påverkat. Det är nystartat så jag tänkte att det räknas som nystartat igen om nåra dar när det är färdigbehandlat. Han sa att det skulle räcka med två omgångar så alltså 1 idag och sedan 1 igen dag tre. Är det då från och med dag tre som jag får räkna som nystart?

Eller kommer karet att vara påverkat under en lång tid fram över?

Känns nästa som om jag borde medicinera för att vara säker och sedan låta karet vara ett par veckor innan jag fortsätter med min planerade inflyttning med andra fiskar.
Jag har ju flytande bakterier kvar att hälla i karet om det behövs efter medicinerigen eller är det som kan påverka karet än bara bakterierna?
#87 - 30 september 2008 15:59
Hur ser prickarna på fisken ut? Har de blivit fler?
#88 - 30 september 2008 16:05
Det är lite svårt att se, den är i hink just nu. Men jag såg tydliget de två som är i det röda fältet, sen tyckte jag innan jag fångade honom ut karet att det hade kommit någon i det gråafältet. Som inte funnit där när jag fösrt upptäckte prickarna.
Men jag såg inte hur många fler det har tillkommit. Sedan har den en konstigt utbuknad vid munen, vet inte om det också är en prick.
#89 - 30 september 2008 16:10
Är du osäker så är det klart att du kan köra en kur i karet:). Medicinen kommer att försvinna mer och mer genom vattenbyten och späds då ut succesivt ju fler vattenbyten du gör.
Ta det lugnt ett par veckor efter avslutad behandling med införskaffande av fler fiskar och utgå från att karet är i lite obalans under denna tiden.
#90 - 30 september 2008 16:16
Okej ja men det låter bra.
Då kör jag en kur och sen låter jag karet vara så ett tag.
Ska jag släppa i den sjuka och hoppas att medicinering hjälper honom? Eller är ska han behandlas i sin hink?
#91 - 30 september 2008 16:27
Ska du behandla det stora karet med övrig fisk kan du lika gärna släppa i den ensamna tetran med, så slipper du medicinera på två olika ställen:).
#92 - 30 september 2008 16:31
ansjo skrev:
Ska du behandla det stora karet med övrig fisk kan du lika gärna släppa i den ensamna tetran med, så slipper du medicinera på två olika ställen:).

Okej va bra, tack så mycket:)
Jag har iaf inga nitriter, så de är bra. gjorde nyss ett test.
#93 - 30 september 2008 16:35
Alltid något;).
#94 - 30 september 2008 16:50
Ja just det. I affären avrådde han mig från att göra ett vattenbyte nu.
När ska jag göra de efter medicineringen?
Idag blir första kuren och om tre dar den andra. Hur lång tid efter andra kurren ska jag göra ett byte?
#95 - 30 september 2008 16:58
Minst tre dagar så medicinen hinner verka färdigt, och ser du inget onormalt eller får nitrit kan du vänta ytterligare ett par dagar.
#96 - 30 september 2008 17:18
va bra tack, då vet jag:)
#97 - 1 oktober 2008 16:53
Nu har jag en fråga angående växter.
När jag var till akvariaffären igår så köpte jag fyra nya, det var rea så jag passa på :) Men som jag har förstått det är det inge bra att sätta i dem i mitt stora som är under medicinering.

Jag har lagt dem i mitt 70 L tillsvidare, men jag undrar om jag kan låta dem sitta i sin kruka och vänta tills de får hamna permanent i det stora karet?
Eller är det bättre att ta bort krukar och plantera dem provisorist i sanden i 70L karet och 54 L karet tills det är dags att flytta dem?

Hur länge efter medicineringen måste jag vänta tills jag kan plantera dem?
#98 - 3 oktober 2008 07:01
Växter är ingen fara att stoppa i karet under medicinering, men det funkar även om du har kvar dem i krukan ett par dagar i det andra karet innan du planterar dem:).
#99 - 3 oktober 2008 17:23
okej va bra. När jag avr i affären och köpte allting avrådde han mig när jag skulle köpa växter, men jag skulle även ha några till mina andra kar så jag handlade allting på en gång.
Men bra att det inte spelar någon roll då ska jag kanske ta och plantera dem någon dag när jag hinner.:)
#100 - 4 oktober 2008 06:07
Kollade i traden lite, kul dialog vi har du och jag:D!
Nej, nu blir det en tur till affärerna häromkring Duisburg och förhoppningsvvis lite mer shopping:)!
#101 - 6 oktober 2008 17:46
Hehe, tråden är som en frågesportprogram där jag är programledare och ställer alla frågor:p
Duisburg,va kul. Är det en sen semestertripp? Hoppas att det blev bra shopping:) Och att det är bra väder.

Idag gav jag sista kuren med medicin till fiskarna. Får se om jag blir av med det här nu.
#102 - 6 oktober 2008 18:18
Kolla länken här:): http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123472&highlight
Vad blir nästa 10 000 :- fråga:D?
#103 - 12 oktober 2008 11:54
ansjo skrev:
Kolla länken här:): http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123472&highlight

Vad blir nästa 10 000 :- fråga:D?

Kul att åka på mässa! Vilka fina fiskar du har fått tag på!:)

Nu kommer 10 000:- frågan ;)
Jag har inte blivit av med vitaprick i mitt kar. Men det är iaf bara en som är sjuk.
Förra veckan ringade jag till akvariaffären och fråga hur jag skulle göra när jag medicinerat dem i veckan. Jag fick rådet att göra ett vattenbyte på 30% och hälla i salt, vilket jag gjorde i tisdags, sedan skulle jag göra ett vattenbyte igen 2 dar senare och det blev i fredags. Fisken fick nya prickar i tisdags när jag hade slutat med medicineringen, men under dagarna här har jag inte sett några fler. Jag tror till och med att en prick är borta när jag tittade idag.

Hur ska jag göra nu? Ska jag börja med medicinering igen?
Jag fick höra förut att prickarna släpper och hamnar i sanden och sprider sig vidare. Så jag är lite orolig att det nu ska spridas till de andra fiskarna.
#104 - 12 oktober 2008 12:14
Är inte prickarna bort under tiden som medicineringen pågår skulle jag kört en kur till. Det är inte ovanligt att man får göra detta och jag skulle tro att det är mer regel än undantag:).
Jag tycker även det är dags för lite bilder på ditt kar snart;).
#105 - 12 oktober 2008 18:28
Okej va bra då kör jag igång med en ny kur.
Jag försökte ta lite kort tidigare men min kamera bara dog hela tiden. batteriet va helt slut, men sen har de varit så mycket i skolan så jag har knappt varit hemma känns det som.
Men jag lovar att det kommer bilder :)
#106 - 12 oktober 2008 19:23
Så nu har jag lyckats tagit några bilder.

Jag har inte hunnit plantera mina nya växter som jag har köpt. Men innan jag började medicinera så fick jag några växter av en kompis som har tagit sig lite grann.
Men så här se karet ut just nu:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0287.jpg

Och här är tre kort på sjuklingen.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0297.jpg

Den har en vit prick precis i mungipan så den kan inte stänga munnen helt.Halva pricken är i en munnen och halva i mungipan. Syns lite på detta kort.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0296.jpg

Här är en närbild på munnen, lite suddigt:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/sjukling.jpg

Nu har jag iaf haft i en ny kur. Får se om den stackarn blir bättre om några dar.
#107 - 13 oktober 2008 19:27
Död

Japp nu har det varit två dödsfall i mitt kar. Sent igår kväll hittade jag en död neontetra, inte den som varit sjuk utan en annan. Vet inte varför den har inte tappat färg, men jag såg tidigare i lördags att den hade väldigt röda gälar.

Sedan när jag kom hem idag, hade den sjuka med vita prick dött. Såg inte konstig ut imorse, den kom fram oms vanligt, men tyvärr så dog den.

Hur ska jag göra nu?

Ska jag fortsätta med medicineringen för att se till att sjukdomen är borta från karet?

Jag vet inte som den sjuka tappade någon mera prick, om det nu då kanske ligger äggkappslar i sanden.
#108 - 13 oktober 2008 20:48
Kör färdigt kuren nu när du ändå har börjat med den så ska den förhoppningsvis ha tagit död på sjukdomen. Håll även en koll på nitriten i karet då en del mediciner kan ta död på alla bakterier i karet, såväl goda som onda och du då riskerar nitrit.
Kolla även noga om de kippar mycket med munnen, då du kanske även kan ha lite dåligt med syresättning i vattnet under medicineringens verkan.
#109 - 14 oktober 2008 15:30
Okej, men hur ökar jag syresättningen om det skulle behövas?

Men ska jag göra ett vattenbyte om det skulle vara nitrit, även om jag medicinerar? Jag ska nämligen ge en ny kur idag. Ska jag göra ett vattenbyte först och sedan hälla i medicin?Eller hur ska jag göra?
#110 - 14 oktober 2008 15:35
Nu är det hur jag skulle gjort i dina kläder, sedan hurvida du följer detta är upp till dig själv:p!
Jag skulle kollat nitriten, är det behov av vattenbyte skulle jag göra detta och sedan ge en normaldos medicin. Medicineringen är nu i sin slutfas, så skulle det saknas lite i styrkan så gör inte detta så mycket.
Är det syrebrist i karet är det läge att dra på ytcirkulationen, men skulle det vara riktigt kritiskt någon gång är det vattenbyte som gäller, och då gärna med något kallare vatten än vad du har i karet.
#111 - 14 oktober 2008 15:47
Okej va bra, då är jag med:)
Kollade nitriten och den var inget så de är bra.
Cirkulationen är på max och det är bra cirkulation på ytan, så om jag märker att någon börjar flåsa så får jag helt enkelt göra ett vattenbyte.

Ja men då känns det som om jag har lite koll. Nu är det bara att vänta ut dessa dagar.
Jag fick höra av akvarieaffären att jag göra ett vattenbyte och sätta i aktivt kol när jag medicinerat klart för att få ut medicinen.
Som jag uppfattade det tidigare så är det svarta filtret jag fick med akvariumet aktivt kol, de är då de jag ska använda?
#112 - 14 oktober 2008 17:28
Jepp. Men kör inte mer än max ett par veckor med det, och släng det sedan då det har tjänat ut.
#113 - 14 oktober 2008 18:47
Låter bra de. Nu känns det som om det kommer blir bra det här.:)
Jag hoppas att jag framöver kommer att kunna komma med lite roligare uppdateringar, jag har ju inte hunnit plantera de nya växterna än och sedan är det flyttar på G.
Men en sak i taget, jag tänker skynda långsamt. Nu har jag haft problem så att det räcker tycker jag.:)

Men visst såg det lite trevligare när växterna har tagit sig lite? Har javaormbunkar som även ska få växa fast på roten.
#114 - 14 oktober 2008 21:23
Skynda långsamt är ingen dum regel, synd bara att man inte alltid själv följer den:D!

När man planterar ett kar gör man ofta det för stunden, det ser bra ut nu. Men man tänker inte alltid hur växterna ser ut om ett par veckor eller en månad, när de har vuxit sig dubbelt så höga och har många gånger om fler blad.
Samtidigt är det då man lär sig lite mer om inredning och det känner jag är ofta den roliga biten med akvarium.
I ditt kar skulle det passa väldigt bra med en högre växt i den högra bakre delen, typ Jättevallisneria eller liknande. Svärdsplanta skulle jag nog skippa i det karet då den tar stor plats efter ett litet tag och en sådan skulle bara se ut att vara i vägen, om du förstår vad jag menar.
Då kanske det inte dröjer så länge innan det står en co2 flaska jämte ditt kar:p?
#115 - 15 oktober 2008 17:03
Tack för tipsen:)
Ja jag hade tänkt att växten jag har just nu i högra hörnet skulle få sprida sig. Det är någon Hygrophila av något slag, tror nästan att det är en Siamesisk Hygrophila men jag är inte säker.

Jag är väldigt intresserad av denna växt:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=27&SOK=1
Men jag har inte lyckats får tag på den. Har mini varianten i mitt 70L, men ville ha den stora till detta kar. Just nu har jag Tigervallisnerina, men jag såg jättevallisnerina i akvariaffären sista jag var där och tyckte faktiskt att den såg riktigt bra ut.

Men det ska även komma i fler rötter har jag tänkt.

Jag har 3 rödaktiga växter i mitt 70L som ska väntar på att komma i det stora:) men nu såg jag att det är förmodligen är hjorthornsalg eller Staghornen (vet inte vad den heter) i 70L karet. Läste om det i någon tråd.
Jag göder med PMDD i gång i veckan i samband med vattenbyte.
Hur ska jag göra för att bli av med algen?

Ska jag använda EasyCarbo som de tar upp om i tråden?
Vad är EasyCarbo? Jag har ingen aning om vad det är för något. Går det att få tag på i akvarieaffärer?
#116 - 15 oktober 2008 17:25
Passat skrev:

är väldigt intresserad av denna växt:

Men jag har inte lyckats får tag på den. Har mini varianten i mitt 70L, men ville ha den stora till detta kar. Just nu har jag Tigervallisnerina, men jag såg jättevallisnerina i akvariaffären sista jag var där och tyckte faktiskt att den såg riktigt bra ut.

Då skulle du varit med på mässan i Tyskland, där var det ett flertal försäljare som sålde den, själv har jag inte sett den i Sverige någon gång.

Men det ska även komma i fler rötter har jag tänkt.

Rötter är alltid snyggt:p!

Jag har 3 rödaktiga växter i mitt 70L som ska väntar på att komma i det stora:) men nu såg jag att det är förmodligen är hjorthornsalg eller Staghornen (vet inte vad den heter) i 70L karet. Läste om det i någon tråd.

Jag göder med PMDD i gång i veckan i samband med vattenbyte.

Hur ska jag göra för att bli av med algen?

Det är ingen fara, den algen försvinner av sig själv när du börjar få balans i karet.

Ska jag använda EasyCarbo som de tar upp om i tråden?

Vad är EasyCarbo? Jag har ingen aning om vad det är för något. Går det att få tag på i akvarieaffärer?

Det är en typ av gödning, kort sagt flytande kol. Ganska dyrt i längden och jag har testat det själv med hyffsat resultat. Har man ett litet kar så är det kanske OK, men jag nöjer mig med PMDD istället:). Vill du skaffa det så är det Easylife som saluför det och det finns i de flesta välsorterade akvarieaffärerna.
#117 - 19 oktober 2008 17:30
Sår där ja! Nu är man på gång igen. Har precis gjort ett vattenbyte, nu ska jag sätta i ett kolfilter.
Hur länge ska det sitta i?

Jag hoppas att det går bättre denna gång:)
#118 - 19 oktober 2008 17:33
Max 2 veckor, men gör ett vattenbyte efter halva tiden så blir det inte så mycket medicin kolfiltret behöver ta hand om:).
Och jag sålde mitt Juwel 240 idag, så det är bara att vänta på mitt beställda kar som förhoppningsvis blir färdigt nästa vecka:D!
#119 - 19 oktober 2008 17:51
Okej va bra. När jag pratade med affären efter första medicineringen sa de att jag skulle göra ett vattenbyte igen efter två dar. Ska jag göra så nu med eller ska bara göra ett om en vecka?

Va kul med ett nytt kar! Hur stort blir det?
Hur går det med dina nykomlingar?
#120 - 22 oktober 2008 19:29
Så där ja! Nu har jag kommit en bit på rätt väg. Gjorde ett vattenbyte idag och planterade lite nya växter :)

Vet inte om jag blev så nöjd, men de få duga så länge.

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0331.jpg
#121 - 22 oktober 2008 21:05
Det ser bra ut, vänta bara tills växterna växer till sig så du täcker bakrutan så kommer det at bli kanon:)!
#122 - 23 oktober 2008 16:42
Tack!:) Ja jag hoppas att växterna kommer att trivas. Kan jag börja med PMDD nu direkt efter medicinering?

Jag har gett fiskarna lite droppvitaminer och sedan hällde jag även i en dos av vattenberedare. Jag har fått höra att det nya Uppsalavattnet kan vara boven i dramat att jag fick vitaprick, fiskarna ska tydligen ha blivit känsligare med det nya vattnet.

Jag har även köpt lite räkmix och frystartimia så nu hoppas jag att de ska kunna kalasa lite :D

Såg en massa fina fiskar i affären när jag var inne idag. Jag hoppas att jag går i ordning min kar snart. Längtar tills jag kan sätta i skalarerna:)
#123 - 23 oktober 2008 16:47
Att Uppsala inte har Sveriges bästa vatten har även jag hört förut, som inte ens bor på den sidan av Sverige;).
Du kan även börja med PMDD nu, och med normaldos i gång i veckan. Bra att du ger fiskarna vrierad kost, och jag kan garantera att artemian kommer att bli populär, och skulle skalarerna flytta in snart så ska du se vilka tjockisar dessa blir efter en dos artemia:D!
#124 - 23 oktober 2008 17:03
Jaha så de är så illa att det ryktas till andra sidan Sveriga också, jobbigt. Hm jag får väl stå ut med och hoppas att jag har fått min dos av sjukdomar. Har svårt att tänka mig att lämna uppsala:p har gjort de tillräckligt när jag plugga ett år i Jönköping och efter det bodde 10 mån i australien, pluggar dessutom just nu här på universitet.

Jag har gett neonerna artemia tidigare, men aldrig provat rälmixen tidigare så vi får se om de också går hem.

Va bra att skalarer gillar de, men jag hade lite funderingar på fixa artemiaägg. Är de svårt att dra upp artemia sjävl?
#125 - 23 oktober 2008 17:07
Nej det är inte speciellt svårt, men lite bökigt kanske. Testa även att fånga levande foder till våren, det brukar vara väldigt poppis:).
Det kan vara lite svårt att ge fiskarna en ny matsort, men det är bara att fortsätta med små portioner lite då och då om det inte tar det med en gång:).
#126 - 23 oktober 2008 17:22
Får se hur jag gör med artemia då om de är bökigt, annars får de väl bli fryst.
Fungerar mygglarver som foder?
Vet att jag fångade de när jag va lite och trodde att de va grodyngel, förstod att de va fel när jag fick en massa mygg i rummet:p:D

Jo jag provade att ge neonerna flingor men de gick inte alls. De får granulat som jag ger till palettern, de gick med paletterna tidigare så de är vana vid det fodret och fatta ingenting när jag gav flingorna för de sjönk inte och det verkade inte som om de såg dem överhuvudtaget.
#127 - 23 oktober 2008 17:30
Mygglarver funkar fint, och är det svarta levande så är det riktigt bra foder och det sägs få igång lekbeteende på fisk. Men mata dem innan de kläcks;).
Själv tror jag mer på att det är jaktinstinkten som triggas med följd av bra och mycket foder så är det läge för att leka.
#128 - 23 oktober 2008 17:34
De låter bra..då får jag åka hem till killes föräldrar i sommar och kolla in dammen som ligger bredvid dem:) Hehe tror också att de är bra att ge dem innan de kläcks..vill inte göra om samma misstag igen, det kliar ska ja säga:p

Såg Tastys fina skalarer i hans tråd. Men vad menas med F1:or? Är inte så haj än på detta.:p
#129 - 23 oktober 2008 17:37
F1 betyder att föräldrarna är vildfångade, VF. Sedan blir deras F1:s ungar F2 osv.
#130 - 23 oktober 2008 17:41
Aha då vet jag...nu är jag med:)
Vet inte vad de har i akavriaffären här, såg att de hade vilt fångade guppys iaf som va väldigt fina. Funderade nästan på dessa till mitt lilla nu när de har blivit så många döda där.
#131 - 23 oktober 2008 17:45
För det mesta brukar skalarer vara odlade ett antal generationer och vara i en salig blandning, men jag tycker det har ändrat sig den sista tiden till att bli mer VF och ungar på dessa som är populära.
Kul att folk börjar föredra kvalité framför pris och kvantitet:).
Var det Endlers eller vildguppy? De kan vara riktigt fina, och det brukar bli ganska mycket mat av dem med till de lite större fiskarna;).
#132 - 23 oktober 2008 17:50
Tror inte att de Endlers, det stod VF och de va ljusa i färgen men fina pastellfäger kan man säga. Men jag vet inte om de hade färgat ut tillräckligt, tror att de kommit idag såg så ut för de fanns flera nya fiskar.

Jag har ju en guppyhona nu i mitt lilla med massor av yngel så jag blev lite fundersam på att skaffa en ny hane senare och se om skalarerna och paletterna vill ha lite yngel, men blev nu sugen på att bya i henne och ta några av dess VF istället:)
#133 - 23 oktober 2008 17:54
Då bör du tömma karet på alla yngel med, om du inte vill riskera att de blandar sig. Fördelen med dessa guppy är att de oftast är tåligare och heller inte käkar sin avkomma lika mycket som en del vanlig guppy kan göra.
Att den sedan även i mitt tycke är snyggare gör inte saken sämre. Lite yngel som foder är heller inte dumt, och skalarerna lär gilla det skarpt.
#134 - 23 oktober 2008 18:03
Jag misstänkte att de skulle kunna korsa sig och de vill jag ju inte. Får se vart jag slutar med sjukdomarna i detta kar. Jag hoppas att det har lugnat sig nu, har inte sett att någon mer mår dåligt.

Men det låter bra att de är lite tåligare då ganske de överlever i uppsalavatten:D

Låter bra att skalare äter dem, tänkte att ynglen kanske är förstora. Vill ju inte få det överbefolkat. Fick det tidgare så jag gjorde av med alla mina guppys men fick tillbaka två vuxna (som var yngel när hon fick dem) av en kompis som inte kunde ha kvar sitt akvarium. så nu blev jag lite sugen på guppys igen när jag kan få lite foder då också.
#135 - 23 oktober 2008 18:05
En klart underskattad fisk, men personligen gillar jag som sagt Endlers bättre än de med slöjstjärt eftersom de är tåligare redan från födseln:).
Du kanske får göra en liten rockad på guppyfronten.
#136 - 23 oktober 2008 18:12
Jag gick runt idag för att se om de hade några fina hanar till mina hona men det var ingen jag fastnade för och när jag såg de vilt fångade fick jag nya idéer.

Ja jag såg endlers förrut och tyckte att de va riktigt fina de är några jag aldrig haft förrut så de är på intresselistan:)
Men jag såg i en annan affär i stan att de hade någon blandning av odlingsguppy och enlders och dessa gillade jag inte. De hade en väldig kostig fena och massor av olika färger och fläckar på kroppen.
Nej endlers är finnast som de är! Det är just deras utseende som gör dem så vackra.
#137 - 23 oktober 2008 18:15
Jepp, att blanda tycker inte jag heller blir så snyggt resultat. Du får kolla runt och se vad som faller dig på läppen, och tveka inte att köpa några par isf;)!
#138 - 23 oktober 2008 18:17
Nej detta ska jag verkligen fundera på. Jag måste ju ändå göra om i mitt kar nu när nästan alla dog. Så en helt ny sort är inte dumt:) Känns lite roligare då i allt elände.
#139 - 23 oktober 2008 18:48
Ibland måste man göra något för att man ska få en nytändning, och det kan vara så enkelt som att köpa en ny fisk, eller starta upp ett 720 liters kar:p!
#140 - 23 oktober 2008 19:05
Hehe ja precis! Mitt största är just nu 240L har inte haft så stort tidigare, vilket jag tyckte var stort men nu när de är uppe och igång så kan jag nog tänkte mig ett större ändå..eller ett likadant.:p
Fast det dörjer innan jag kan göra något sådant, bor lite trångt.
Men visst är det kul att starta upp nytt och se hur det växer fram:)
720 låter ju inte dumt:p
#141 - 23 oktober 2008 19:08
Fast ett 960 har trevligare mått då det är 80 cm djupt:p! Bara att börja spara och dra igång en ny tråd till oss:D!
#142 - 23 oktober 2008 19:20
haha:D ja det skulle va nått. då tror jag att killen skulle bli tokig. Men de går i många roliga fiskar.
#143 - 23 oktober 2008 19:23
Jepp, urvalet blir ganska så mycket större med växande akvarium. Jag har svårt att tänka mig "huvudakvarium" under literantalet jag har idag.
Men jag ska ha ett större kar någon gång, det har jag lovat mig själv:p!
#144 - 23 oktober 2008 19:36
Ja men det är bra att lova sig själv saker och ha drömmar att uppfylla. Det kommer att dröja innan jag är upp i den klassen. Det ger mig ju lite att växa i :D Men större tror jag att jag abslout kommer att skaffa i framtiden.
#145 - 23 oktober 2008 20:54
Passat - vill du ha endlers är det bara att komma och hämta dem här!:D
#146 - 24 oktober 2008 10:34
TinaM skrev:
Passat - vill du ha endlers är det bara att komma och hämta dem här!:D

Tack va snällt! Ja du får väl en del del yngel:)
#147 - 24 oktober 2008 18:36
Nu har kollat upp dessa VF guppys, det visade sig att de är troligen inte alls är viltfångade. När jag va in dag och frågade så fick jag veta att de är troligen odlade, så det kommer förmodligen att bli ett gäng endlers. De såg väldigt snygga ut i karet där jag såg dem.

Men som sagt det kommer att dröja ett tag innan jag kan sätta dessa planer i rullning men de är kul att spåna lite och kolla runt. Va in till lite andra akvarieaffärer idag, men kunde inte hitta något kul. Dessutom va de mycket dyrare än där jag brukar gå.
#148 - 24 oktober 2008 21:29
Endlers är ingen dum idé:).
VF guppy är inte så lätt att få tag i, men är de odlade i en ren stam så ser de ofta ut som de vildfångade gör.
#149 - 24 oktober 2008 21:35
okej ja men då kanske bara är odlade från en sådan stam. De sa att dessa va från Nigeria. Men jag trodde att guppy kom från sydamerika.
#150 - 24 oktober 2008 21:43
Skulle tro att guppy finns i mer eller mindre varenda pöl överallt. Tom i Thailand finns de för att käka mygglarver och de ser ut som vildguppy efter någre generationer.
Men jag tycker ändå att Endlers är snäppet vassare:).
#151 - 24 oktober 2008 21:47
Okej då är jag med :D
Du kanske kan hjälpa mig med ett annat problem. I mitt 70L har jag partiklar i vattnet och på rutan blir det långa trådar av dessa, i bakgrunden ser man att det åker en massa partikar:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/70L/DSC_01.jpg

Vet du vad detta är? Ja har haft det ett tag. Gjorde rent karet idag men efter bara några timmar är det fullt på rutan igen.
#152 - 24 oktober 2008 22:33
Det ser ut som mulm (skit) som fastnar på alger eller annan beväxlighet på rutan efter en städning i karet.
Testa att rengöra rutan med en isskrapa av hårdplast, klart den bästa och billigaste algskrapan jag haft så har det inget att fastna på.
#153 - 27 oktober 2008 16:27
ansjo skrev:
Det ser ut som mulm (skit) som fastnar på alger eller annan beväxlighet på rutan efter en städning i karet.

Testa att rengöra rutan med en isskrapa av hårdplast, klart den bästa och billigaste algskrapan jag haft så har det inget att fastna på.

Tyvärr så är det inte bara skit efter rengörning, utan det är hela tiden små partiklar i vattnet, det har varit så i flera veckor. Vattnet är klart, men fullt med partiklar i vattnet. Det har inte minskat efter jag har gjort rent filtret heller. Jag trodde att de var pga att filtret var helt igen satt men det har inte blivit bättre.
#154 - 27 oktober 2008 16:33
Det går aldrig att få vattnet helt fritt från partiklar, det räcker att en fisk bökar lite i botten så yr det upp lite skräp.
Det är bara att ha god filtrering, så man får så lite som möjligt av detta om man nu blir lite irriterad på det;).
Du kan även testa ett Aquaclear Quickfilter som tar dessa partiklar, men då måste du ha ytterligare en pumpskalle i akvariet.
#155 - 27 oktober 2008 16:36
Så en liten uppdatering med karet...

Jag har fått vita prick igen :( Men jag fick veta i affären att parasiten har en levnadscykel på 4 veckor så de sa att de inte är något konstigt att jag har fått det igen utan skulle köra en ny kur med medicin och att det troligtvis skulle vara slut efter det.

Och i mitt 54 L där jag inte har några specifika symtom utan att fiskarna dör så dog den sista guppyn under lördagnatten till söndag. Men ynglen lever fortfarande och växer, jag hoppas att dessa ska klara sig.
Bilagor:
#156 - 27 oktober 2008 16:38
ansjo skrev:
Det går aldrig att få vattnet helt fritt från partiklar, det räcker att en fisk bökar lite i botten så yr det upp lite skräp.

Det är bara att ha god filtrering, så man får så lite som möjligt av detta om man nu blir lite irriterad på det;).

Du kan även testa ett Aquaclear Quickfilter som tar dessa partiklar, men då måste du ha ytterligare en pumpskalle i akvariet.

Okej, jag tyckte bara att det var så konstigt för att jag har inte haft det tidigare, men då ska jag inte vara så orolig då utan bara försöka göra rutan lite renara så att det åtminstonde inte fastnar där.
#157 - 27 oktober 2008 17:11
En fråga:

Du skrev för några inlägg sen att andra akvarieaffärer var mycket dyrare än dit du brukar gå. Då måste jag förstås fråga: Vilken affär brukar du gå till? :)
#158 - 27 oktober 2008 17:15
Passat skrev:
Så en liten uppdatering med karet...

Jag har fått vita prick igen :( Men jag fick veta i affären att parasiten har en levnadscykel på 4 veckor så de sa att de inte är något konstigt att jag har fått det igen utan skulle köra en ny kur med medicin och att det troligtvis skulle vara slut efter det.

Och i mitt 54 L där jag inte har några specifika symtom utan att fiskarna dör så dog den sista guppyn under lördagnatten till söndag. Men ynglen lever fortfarande och växer, jag hoppas att dessa ska klara sig.

Det var tråkigt att höra, men det är ganska vanligt att man får göra både två och tre kurer innan det är helt botat.
Hoppas nu at ynglen tar sig ordentligt så du får upp en egen stam av guppy:).
#159 - 27 oktober 2008 17:22
ToveTott skrev:
Du skrev för några inlägg sen att andra akvarieaffärer var mycket dyrare än dit du brukar gå. Då måste jag förstås fråga: Vilken affär brukar du gå till? :)

Akvarihobby, jag tycker den är bäst.:) Har bra och trevlig personal och bra utbud med fiskar. Ser alltid trevligt ut när man kommer dit.
Har varit till den nya djuraffären som ligger vid Willys, men den och även den andra djuraffären borta vid nordeabanken i boländerna tycker jag är dyra.
Djurhobby i hör till Akvarihobby så de har samma priser men akvarihobby ligger närmare så jag brukar åka dit.
De är väl dessa som jag mest har kollat på sen vet jag att det finns några små djuraffärer lite här och där på stan, men dessa tycker jag inte har så mycket utbud och en del har skita kar så jag brukar inte gå där längre.
#160 - 27 oktober 2008 17:34
ansjo skrev:
Det var tråkigt att höra, men det är ganska vanligt att man får göra både två och tre kurer innan det är helt botat.

Hoppas nu at ynglen tar sig ordentligt så du får upp en egen stam av guppy:).

Tack, ja nu vill jag att det ska vara slut med vita prick efter det här så att jag kommer vidare. Gick och sukta efter dessa fina skalarer idag med.:p men man måste ha tålamod har jag lärt mig inom akvarielivet. Fast jag tog det ju lugnt i början för att slippa detta. Men men det var nog meningar att jag skulle få det iaf:) Får tänka så annars blir man väl galen:D
Än så länge växer ynglen bra och det får både flingfoder och räkmix. Nu när mamman dog behöver jag inte ha dåligt samveta att jag vill byta in henne mot endlers, så det va ju något positivt iaf :p
Kan ju alltid hoppas att dessa yngel blir stora och fina och att jag kan lämna dem till affären.
#161 - 27 oktober 2008 18:04
Japp, och kanske du kan byta dem mot Endlers om du blinkar lite lätt med ögonen:p!
Skynda långsamt är en bra regel gällande akvaristik, trots att man ofta vill koppla på turbon:)!
#162 - 28 oktober 2008 15:40
Så nu har det hänt lite grejer igen. Idag såg jag att en av neonera såg väldigt hängig ut, pratade med akvariaffären som gav mig tipset om att avlida den och även den andra som skulle ha blivit den enda kvar. Jag ska forstätta med medicineringen men skippa den sista dosen för detta ska nu göra att om jag nu har något parasit kvar efter vita prick så dör den av medicinen eller så kommer den att dö för att den måste ha ett nytt värddjur inom ett dygn.
Efter den tredje dosen ska jag göra ett 70% vattenbyte för att få ur medicinen ur vattnet och efter det låta karet vara ett par dar och sedan sätt i mina neoner från det andra karet.
Jag hoppas nu att detta ska fungerar. Och att mina andra neoner klara flytten utan att bli stressade som de andra tydligen blev så att de fick vita prick.
#163 - 28 oktober 2008 15:44
Det låter som en ganska vettig plan, men för klarhetens skull så låter du medicinen dra ett par dagar innan du gör ditt 70% vattenbyte?
Har du ork så är det inte fel att låta karet gå en vecka innan du släpper i fisk igen, så man med all säkerhet vet att sjukan är borta. Du bör ändå se karet som nystartat med vad allt det innebär, så ett par dagar hit eller dit i det syftet spelar ju ingen roll.
#164 - 28 oktober 2008 15:50
okej ja men det låter bra. Ska jag skaffa ett nytt klolfilter eller räcker det att göa ett 70 % vattenbyte etfter att karet har dragit ett par dar med medicinen?
Är det för mycket att släppa i 7 neoner på en gång i ett ny startat kar? Vill gärna bli av med dessa i det andra karet.
#165 - 28 oktober 2008 15:53
Kolfilter i all ära, men det är inget som är nödvändigt. Gör du ett 70% vattenbyte och sedan byter vatten mer normalt så kommer det att fasas ut ändå.
7 neoner är ingen fara att släppa i ett nystartat kar:).
#166 - 28 oktober 2008 15:55
Härligt!:)
Då hoppas jag på bättre tur denna gång!
Annars kanske man lämnar uppsala för bättre vatten:p
#167 - 28 oktober 2008 15:56
Gräset är inte alltid grönare på andra sidan;)!
#168 - 30 oktober 2008 18:26
ansjo skrev:
Gräset är inte alltid grönare på andra sidan;)!

Hehe de har du rätt i:D
Hm idag upptäckte jag att jag har en massa singlar i karet. De kommer från växterna som jag satte i för ett dag sen såg en snigel för några dar också men den tig jag bort en gång. Men jag såg att de har tydlige kläckts nya ägg för på roten sitter hel drös med mini sniglar.

Jag tog ju bort alla neoner för att det inte skulle finnas något värddjur för vita prickparasiten att fästa sig på.
Kan den ta sniglar som ett värddjur och bryta ut på de nya fiskarna som jag har tänkt att sätt i?
Eller spelar det ingen roll med sniglarna och parasiten dör i brist på värddjur?
Jag vet inte om jag oroar mig i onödan, jag ska ge den tredje dosen av medicin imorn tänkte jag. Så parasiten borde väl dö av att jag fortsätter att medicinerna.
#169 - 30 oktober 2008 18:30
Jag tror nog att sjukdomen dör ut nu när du medicinerar även om du har sniglar i karet.
Lite beroende på vad det är för sort kan de vara till nytta, men vill du inte ha dem så finns det lösningar till det med:).
#170 - 30 oktober 2008 18:45
va skönt att höra, jag tänkte köra hela kuren ut så sista dosen blir på söndag, sedan tänkte jag göra som du sa tidiagre så det dröjer ju ett lite tag till innan fiskarna kommer i.

Vet inte vad det är för sniglar fick med dem för par månader sen när jag köpte växter så det är ganska många i 70L karet men har inte brytt mig så myckey just för att jag har hört att de ska vara ganska bra att har. Jag rensar bort lite ibland när jag gör rent karet.

Men hur ska jag göra när jag sätta i de andra fiskarna för att de inte ska bli stressade och bli sjuka de med?
#171 - 30 oktober 2008 22:06
Ser snäckorna ut som små kanelbullar eller är de strutformade?

Hur du ska göra, ja det är en bra fråga;). Koppa in dem som vanligt, bra vattenvärde för just de fiskarna, vattenbyte var vecka och omväxlande foder så ska det säkert bli bra. Skulle det hända något igen är det säkert bara en ren tillfällighet, vilket varken du eller jag hoppas på.
#172 - 1 november 2008 16:50
Snäckorna är små kanellbullar, såg att det är hur många som helst i det stora karet, hela roten är full med minisniglar. Funderar på att ta upp den, behöver även gnugga bort lite vitt slem. Så då blir jag även av med några sniglar hoppas jag.

De va samma sak jag gjorde förra gången med fiskarna och gjort de andra gångerna när jag har satt i nya fiskar. Har väl bara haft lite otur. nu har jag ju lite mera växter än jag hade från början så de kanske blir lugnare när de kan gömma sig på en gång. Tänkte att kör den sista och fjärde dosen av medicinen imorn, söndag och sedan i slutet av veckan göra ett vattenbyte.

När jag gör detta vattenbyte ska tillstätta vattenberedningensmedel då eller ska jag vänta tills jag sätta i fiskarna?
#173 - 1 november 2008 16:56
Du kan vänta tills du släpper i fiskarna. Ska du inte släppa i fiskarna direkt eller har fiskar i karet nu, så är det heller inte nödvändigt med vattenberedningsmedel.

Snäckorna kan du reducera lite med att mata mindre och se till att det inte blir något överblivet kvar. Det finns även snäckor som äter snäckor och är lite behagligare att ha i karet, om man nu inte gillar dessa:).
#174 - 1 november 2008 17:09
Okej va bra då väntar jag på med medlet.

Ja nu finns det ingen mat i karet och de blir fler och fler ändå, men jag tror att det är alger som gör att de förökar sig. Än så länge är det ingen fara med sniglarna men jag ska ha matningen i tankarna. Men blir de för många skaffar jag mig kanske någon snigel ätare.

Skulle gärna vilja ha ett kar till med dvärgkulfiskar då skulle de ju vara bra att ha många sniglar i de andra karen att kunna mata med.:)
Bilagor:
#175 - 1 november 2008 18:20
Ja, kulfiskar gillar snäckor, nackdelen är vad man ska mata med när de väl tagit slut;).
#176 - 6 november 2008 21:22
Imorn har jag tänkt att jag ska göra mitt första vattenbyte efter medicineringen.

Jag hoppas att medicinen har verkat ordentligt nu :) Det ser inte ut som om sniglarna trivs så bra för det har inte blivit fler och de små har inte vuxit så mycket heller.

Ska jag göra något mer vattenbyte innan jag sätter i fiskar? Ska jag göra 70% då med eller ska det vara ett mindre vattenbyte?
Kommer att ha fullt upp under nästa vecka så fiskarna kommer inte att flytta före nästa helg. Och jag vill ju inte stressa i dem heller.
#177 - 6 november 2008 21:28
Det räcker att göra ett lite mindre vattenbyte än 70%, kanske 68%:D! Skämt åsido, men jag skulle satsa på ett byte runt 50%någon dag innan du släpper i fiskarna:).
#178 - 6 november 2008 21:33
Hehe:D Ja 68 är ju mindre än 70.
Va bra då vet jag hur jag ska göra med karet efter 70 och 50 % så bord det mesta av medicinen vara borta.
Jag misstänker att jag ska mata sparsamt när fiskarna flyttar eftersom att jag ska se det som nystartat.
Det är kanske lika bra att tillsätta en dos med bakterier också när de flyttar in.
#179 - 7 november 2008 15:23
Du är inne på helt rätt väg, kör på den:D!
#180 - 17 november 2008 16:59
Så där ja:)
Nu har det hänt lite grejer.
I lördags flyttade 6 neontetror in i karet. De verkar ha kommit till ro.
Redan på söndagen var räkmixen populär :D
Nu håller jag tummarna för att detta ska fungera.

Det är inga stora förändringar i karet men det ser ut så här nu:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0343.jpg
#181 - 17 november 2008 17:19
Är sjukdomen borta nu då?
Skönt isf:)!
#182 - 17 november 2008 17:44
Jag hoppas det.
Jag körde hela medicinkuren, lät karet stå en vecka tro jag att det blev sedan gjorde jag 70% vattenbyte och i lördags en vecka efter det gjorde jag ett 50 %. Hällde i bakteriekultur och vattenberedningsmedel senare på kvällen fick neonerna flytta in.

Lät inkoppningen ta en timme innan jag släppte ut dem och lät akvariumet vara släkt till morgonen efter.

Så jag hoppa att allt ska vara bra nu..eller skulle jag ha gjort annorlunda?
#183 - 17 november 2008 22:40
Nej, det finns inte så mycket annat du kunde gjort än en hel nystart, men vad ska det leda till;)?
Det är bara att hålla tummarna nu och hoppas att allt går vägen den här gången:).
#184 - 18 november 2008 17:49
Jag hoppas verkligen att det ska gå bra denna gång, neoerna verkar fortfarnade pigga och äter flitigt.
Simmar så där, de simmar runt och utforskar ofta två och två.
Blir nog annat när jag får skalarer.

Mina planer för karet är att ha:
5-6 skalarer som får växa ihop. I affären har väldigt små skalarer som jag tänkte köpa.Sedan tänkte jag bara ha ett par när de vuxit upp och parat ihop sig.
10 corydoras panda
2 ancistrusar.

Sedan dessa 6 neoner som redan finns nu, men jag vet inte om det är någon idé att skaffa några fler eller om de blir mar åt skalarerna.

Men hur låter detta? Är det rimligt eller för mycket fisk?
Eller finns det något annat roligt jag kan ha i?:)
#185 - 18 november 2008 19:29
Jag tycker det låter som en bra kombination, sedan kan du faktiskt fundera på någon lite mindre men tuff ciklid som håller sig i de lägre regionerna, kanske ett par paletter eller liknande:)?
Sedan kan du även utöka stimmet med neoner då dessa kommer att växa på sig bra och risken för att skalarerna ska tugga i sig dem blir då mindre.
#186 - 18 november 2008 20:06
Härligt att höra!:)
Jaha så de går att ha paletter när man har corys? jag trodde att paletterna skulle vara för tuffa på botten.
Härligt att jag kan öka nenoner. Kanske ska köpa ett ganska snart då så att de hinner växa till sig i så fall. De jag har nu är ganska stora.

Finns det någon annan bra ciklid än palatter som skulle kunna gå?
Har ju paletter som jag skrev om i den andra tråden, men hade tänkt att låta dem gå kvar i det karet. Så om det finns andra roliga som kan gå i det stora så är det alltid kul:)
#187 - 18 november 2008 23:20
Det finns en hel del sorters lite mindre ciklider du kan välja mellan. Nyckelhålscikliden är en fisk som inte kommer på förstasidan direkt, men en klar favorit hos mig.
Lite andra dvärgcikider från SA är olika sorters Apistogramma, men risken finns att de blir lite undanskuffade då de inte är lika tuffa som tex paletten.
Sedan finns det en mängd olika palettciklider med, kolla upp Pelvicachromis taeniatus och då speciellt "Kienke" som är en riktig snygging:).
Paletter funkar med Corys, malarna brukar fatta vad de får göra och inte, sedan ser paletterna dessa inte som de värsta fienden i karet, då är det värre med tetrorna.

Ta det lugnt nu i början med fiskarna så det inte blir något vajsing igen. Jag vet att man gärna vill skaffa både det ena och det andra så fort sommöjligt, men ibland kan det löna sig att ha is i magen:).
#188 - 19 november 2008 16:04
Tur att jag är en fattig student:) då kan jag inte skynda mig med fiskinköp. Har faktiskt önskat mig ett presentkort i julklapp på akvarieaffären här i stan. Kommer ju att kosta lite med både fiskar och inredning, vill ju ha mera växter och även mera rötter.

Mina paletter jag har nu är någon Pelvicachromis taeniatus, tror att det är "Nange" Här iaf en bild du kanske vet om de är sådana:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/Akvarium/IMG_0988.jpg

Köpte dem i påskas och har de har inte lyckats med en enda lek. Rommen ligger max 2 dar sedan är allt borta.

Synd att kanske inte Apistogramma passar, har varit väligt sugen på någon av fjärilarna. Eller någon annan också för de är väldigt snygga.

Men Nyckelhålscikliden är kanske inte så dumt läste lite om den och det stod att den inte gräver så mycket.
För jag kom på att jag inte ville ha min paletter i det stora för att det gräver så mycket så jag tänkte att de får vara kvar i det andra och gräva hur mycket de vill.
#189 - 19 november 2008 18:38
Kul att du köpt en lite ovanligare palett, och dessa är så jättesnygga:). Nackdelen kan vara som du märkt att de är lite svårare att få en lyckad lek på, och det är en av anledningarna till att de är lite dyrare än vanliga paletter.
Vänta ett tag och se hur dina skalarer är, de kanske är jättesnälla och inte rör en enda fisk (men det tror inte jag;)) och då kan du fundera på någon Apisto eller liknande dvärgciklid.
#190 - 19 november 2008 19:29
Jag fastnade genast för dem när jag såg dem i affären just för att de hade så fina starka färger. Men det gör inte så mycket att de inte har lyckets med någon lek, de verkar trivas med varnadra ändå. Fast hanen blir lite sur ibland när de har misslyckats. Men det skulle ju vara kul om det gjorde det nån gång. Ja ja jag väntar och se vad som händer så länge de trivs och mår bra så de är det bästa.

Ja de är nog bra att vänta med tanken att ha i en ciklid av något slag, ska ju först få hem skalarerna:) sedan vill jag nog få ordning på stimmet med corydoras. Men det är alltid kul att se sig för vad som skulle passa i karet. Kan ju hända att man ändrar sig ett par gånger också:D

Är 16 neoner för mycket för min tänkta fiskplan??
Tänkte bara för att de brukar säljas 10 för hundra. Eller ska jag hålla mig till 10 st och bara köpa 4 till?
#191 - 19 november 2008 20:44
ansjo skrev:

Vänta ett tag och se hur dina skalarer är, de kanske är jättesnälla och inte rör en enda fisk (men det tror inte jag;)) och då kan du fundera på någon Apisto eller liknande dvärgciklid.

Tror du att kakaduor skulle kunna funka i Maddes kar?:)
#192 - 19 november 2008 21:35
Passat skrev:
Är 16 neoner för mycket för min tänkta fiskplan??

Tänkte bara för att de brukar säljas 10 för hundra. Eller ska jag hålla mig till 10 st och bara köpa 4 till?

Jag hade två olika stim i mitt 240, 20 Svarta Fantomttror och 20 diamanttetror, så om du skaffar 16 neoner är det inte för mycket;).
TinaM skrev:
Tror du att kakaduor skulle kunna funka i Maddes kar?:)

Ja, det skulle den kunna göra. Dessa kan vara lite av paletthållet i sitt humör och även dessa snyggingar kan vara "a pain in the ass":D!
#193 - 19 november 2008 23:39
Hur ska man inreda ett akvarium med skalarer så det blir biotop.
#194 - 20 november 2008 20:02
ansjo skrev:
Jag hade två olika stim i mitt 240, 20 Svarta Fantomttror och 20 diamanttetror, så om du skaffar 16 neoner är det inte för mycket;).

Ja, det skulle den kunna göra. Dessa kan vara lite av paletthållet i sitt humör och även dessa snyggingar kan vara "a pain in the ass":D!

Härligt att höra att det går bra med neonerna..då kanske det blir ett gäng innan jul så att de hinner växa lite innan skalarena kommer:)
Känner mig forfarande väldigt ny på de här och veta hur mycket som är lagom och detta är ju mitt första större kar. Så det känns väldigt skönt att man kan fråga kunniga människor som dessutom inte är bara är inställd på att säga.

Kul att höra att kakaduor borde gå, roligt om man känner uppfödaren:D
#195 - 20 november 2008 20:04
tedand skrev:
Hur ska man inreda ett akvarium med skalarer så det blir biotop.

Tyvärr så är jag väldigt ny på de här som du kanske märkt om du har läst mitt projekt. Detta kar kommer inte att bli ett rent biotop kar för jag kommer att ha blandade växter, men det är tänkt att bara ha invånare ifrån sydamerika.
#196 - 20 november 2008 22:14
Passat skrev:

Kul att höra att kakaduor borde gå, roligt om man känner uppfödaren:D

Aha, då tror jag att jag vet jag var de kommer från;).
#197 - 23 november 2008 18:56
Så där ja..nu har det gått en vecka med neonerna och det ser ut att ha gått hur bra som helts:)
Har inte hunnit gjort något vattenbyte i helgen, tenta plugg.
Men imorn ska jag göra ett och jag funderar på om det går att sätta i min ancistrus malar redan nu i veckan?
Eller ska jag vänta lite till?

Det är nämligen så att jag har fått vad jag tror toffsalger i mina kar och jag tänkte skaffa siameser då låta dem först gå i min 70 L för att käka upp det som finns där sedan låta dem gå till 240L karet och få stanna där. Men då vill ja först ta bort malarna.

I 240 l karet har jag till och med fått toffs alger på sanden, det är lååånga gröna trådar på växterna som har spridit sig till sanden, är också långa trådar på glaset. Vill gärna råda bort på detta innan det blir värre som det har blivit i 70 L karet där har jag gröna trådar som kommer varje vecka på glaset som jag tar bort vid vattenbyte men det blir mer och mer på växterna, och där blir det grå/svarta toffasar.

Hur många siameser ska jag ha? Är detta en vettig lösning?
Är mörkläggning ett alternativ?
Har ledsnat på att se dessa tråkiga toffsar. De tar över mina kar och vill inte att det ska bli som 70 L karet i mitt 240L.
#198 - 24 november 2008 11:29
Ett litet snabbsvar nu bara;). En 5-6 Siameser kan du skaffa då de gillar att stimma omkring. Sedan tycker jag att du har det mesta under kontroll, och känner du för att släppa i din Ancistus så kan du lugnt göra det.
Vänta ett tag med övrig fisk så du fortfarande tar det lugnt.
#199 - 24 november 2008 11:40
Tack, skönt att höra att man lära sig och börjar förstå och tack för det snabba svaret:) Då ska jag ta och byta vatten idag och sedan flytta över ancistrusarna.
Känns skönt att vara igång nu igen, ska bli spännande och se vad malarna tycker om att gå i det stora.

Bara en kort annan fråga, jag undrar hur man gör vid vattenbyte utan att någon ska behöva hålla i slangen som de är just nu måste killen vara hemma och hålla i medans jag springer och starta vattnet.
Försökte förra veckan själv men då fick jag vatten där jag inte vill ha det.

Ska man ha en slang klämma eller vad är bästa sättet?
#200 - 24 november 2008 12:09
Du kan klämma slangen mellan karet och täckglaset medans du sätter på vattnet eller ännu enklare ett VP-rör, du vet sådant vitt plaströr som elektrikerna drar sina ledningar i, som passar till slangen så kan du bara lägga röret som du kapat i lagom längd i karet.
Detta VP-rör brukar vara smidigt att använda om man ska suga upp skit utan att behöva köra ner hela armen i karet då man kommer åt i de flesta skrymslen.
#201 - 24 november 2008 15:19
Det där med VP rör ska jag kolla upp, låter inte dumt. Om jag tror rätt är det då meningen att röret tynger slangen så att den åker ur karet? Eller är jag ute och cyklar?
Bilagor:
#202 - 25 november 2008 11:09
Hm..kom på att jag hade några funderinga till..:)
Jag har nämligen kommit på som jag sa tidigare att de är nog lite för lite sand i karet, men jag har haft så mycket att göra med skolan och tentor hit och dit så jag har inte hunnit med karet.

Är det försent att fylla på mera sand i karet?
Eller kommer jag att störa de goda bakterierna som finns?
Det märks att det är svårt att plantera växter på vissa ställen som du sa från början.

Men jag har något roligt att berätta också :)

Flytter ser ut att ha gott med malarna, när jag kom hem nu efter skolan var båda framme och en sitter till och med på framsidans glas. Så jag tror att de har kommit till rätta.
#203 - 26 november 2008 22:06
Passat skrev:
Det där med VP rör ska jag kolla upp, låter inte dumt. Om jag tror rätt är det då meningen att röret tynger slangen så att den åker ur karet? Eller är jag ute och cyklar?
Både ja och nej, men gör du en böj på den som du kan hänga på akvariekanten så kommer den att stanna i vattnet utan att ramla av karet.

Passat skrev:

Är det försent att fylla på mera sand i karet?

Eller kommer jag att störa de goda bakterierna som finns?

Det märks att det är svårt att plantera växter på vissa ställen som du sa från början.

Nejdå, du kan lugnt fylla på mer sand i efterhand utan att dina goda bakterier försvinner.

Men jag har något roligt att berätta också :)

Flytter ser ut att ha gott med malarna, när jag kom hem nu efter skolan var båda framme och en sitter till och med på framsidans glas. Så jag tror att de har kommit till rätta.
Kul, det är alltid roligt om man kan få se fiskarna man har i karet. Jag har ett par malar jag endast får se om jag lyfter ut hela inredningen i karet:p!
#204 - 27 november 2008 18:50
Tack för svaren:)

Har lite rolig uppdatering nu med:)
var till akvarieaffären igår och där blev det en röd växt till, 3 rötter och en grotta.

Gärna lite feedback då jag inte vet om jag nöjd med detta, vet inte om roten i mitten blev så bra.

Möblerade karet idag och nu ser det ut så här:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0352.jpg

Här är Högra hörnet:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0353.jpg

Mitten, där jag inte vet om jag är nöjd med roten i bakgrunden:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0355.jpg

Sedan är det vänstra hörnet:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0356.jpg

Funderar på att köpa fler av den röda växten och sprida ut på fler ställen så att den inte ser så malplacerad ut, eller ser det bra ut där den är?

Har även tänkt att byta ut Tiger Vallisnerian som jag har mot en american spirals Vallisnerian eller vad den nu heter, hittade en affären igår som säljer den men jag har hört att den trivs bättre i kar som varit igång ett tag så jag ska byta till den senare, men tänkte ha den på samma plats som den andra Vallisnerian.

Det ska också bli javaormbunkar på rötterna som jag har köpt

Mina två malar har genast hittat sin nya plats :D
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0357.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0362.jpg

Jag tror att dessa är en hane och en hona. Har fått dem av en kompis och de har hela tiden gott tillsammans. Den ena bråkade väldigt mycket min egna som jag har i ett annat kar, men dessa två hänger ihop så vi får väl som om jag lyckas få som TinaM :D

Jag köpte grottan för att det verkade som om de ville gömma sig ordentligt för de kröp in under pumpen, men hittills verkar rötterna vara favoriten.
Tycker att de är kul att de är framme så mycket, sitter just nu och tittar på den ena som sitter på fram rutan igen:D
Det ser iaf ut som om de trivs som fisken i vattnet:p

Äntligen känns det som om jag kommer någonstans!
#205 - 27 november 2008 19:29
Jag tycker karet ser bra ut, och om ett tag när växterna växt till sig så kommer du se att en del av dessa behöver nog flyttas på om du ska kunna se in i karet;).
Vänta även med att köpa fler röda växter, då en del röda växter kan vara svåra att hålla i karet.
Den som du köpt ser ut att vara papegojblad och är kanske inte den lättaste att ge sig på.).
#206 - 27 november 2008 19:43
Tack så mycket:)
Jag kommer inte ihåg vad den hette, men de sa inget om papegojblad. Rosea någonting. Tänkte att jag skulle kolla nästa gång jag är då.

Men du nog rätt med att vänta och se om den kommer att hålla sig fin. Hade några sedan innan men de låg i det andra karet ett tag innan den planterades i denna och tappad lite färg, men de nya bladen som har kommit ser ut att få fin färg.
Jag vet inte riktigt vart jag ska plantera den heller jag förmodar att den vill ha ganska mycket ljus, tyvärr så blir det nog inte riktigt så bra ljus där den står.
#207 - 27 november 2008 19:51
Kolla om den här stämmer: http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=12&SOK=1 annars är det bara att leta vidare...
#208 - 27 november 2008 20:01
Ja nu blir jag osäker, när jag kollade på fliken "fler bilder" så va bilden från trocpica.com mera lik den jag har. Men den är inte lika mörkröd på ovansidan som zoopet kortet visar. Utan mera åt det rosa hållet.
Jag får försöka ringa imorn och kolla:p blir nyfiken på vad dom kallade den.

Får se hur jag lyckas med den då, lite spännande. De sa i affären att den behövde järn. Räcker det att göda med PMDD?
#209 - 27 november 2008 22:05
Vissa klarar den utan varken PMDD eller någon annan gödning medans jag inte fixar den med vare sig PMDD eller co2:p!
#210 - 28 november 2008 12:02
Okej, ja då får vi se hur den trivs här då :)
#211 - 30 november 2008 20:19
Det ser ut som om den röda växten trivs ganska bra, den som jag hade från början har fått nya röda blad:) Men men vi får väl se om några veckor om det fortfarande är så. Det skulle ju vara kul om jag lyckades, men är det inte så får jag prova med något annant. Har inte hunnit kolla upp vad den kallades för i affären.

Men till en annan sak nu.. jag är kanske tjatig eller jobbig men de är så att jag är så less på alla tråd alger. I mitt 70 L blir bara värre och värre för varje vecka. Och jag har nu ändrat mig i frågan om Siameser, känner att jag helst inte vill ha sånna, hade ju planer att flytta över dem till det stora. Men där vill jag bara ha fiskar från SA så jag kände att de inte var så kul att ha siameser.
Men hur ska jag göra för att bli av med dessa? De tar över alla växter.
Fungerar det att mörklägga karet? Eller hur gör man?
Vet att jag har frågot förr men jag ändå inte riktigt hur jag ska göra.
#212 - 30 november 2008 20:22
Är det trådalger så kan du rulla upp dem på en bambupinne. Vill du inte ha siameser kan du fundera på Amanoräkor eller sebrasniglar som båda käkar alger.
Hoppas att växten fortsätter trivas då den är jättefin:).
#213 - 30 november 2008 20:28
Ja i det stora kan jag lätt snurra algen runt pinnar, det ska jag prova där är algerna 1dm långa minst.

Men är det då skillnad på trådalger och toffsalger?
För då är det kanske toffsalger jag har i 70L där är det gråa korta trådar över växterna, nu är det så mycket att det nästa ser ut som en gråmossa på vissa blad. De ser också grövre ut än de långa gröna i det stora. De är runt halv till 1 cm långa trådar i 70 L karet.
#214 - 30 november 2008 20:30
Jepp, toffsalger blir bara någon cm medans trådalger kan bli hiskeligt långa. Toffsisar kommer ofta om du har ett svajigt pH och även dessa alger käkar de föreslagna aspiranterna:).
#215 - 30 november 2008 20:32
Hm vad jobbigt..jag som inte ville ha dessa. Men hur ska fixa det utan siameser? för jag förmodar att 70L är för litet för dem?
Vad gör man åt svajiga PH värden?
#216 - 30 november 2008 20:38
Mindre vattenbyten fast oftare är en idé, sedan kommer det att lugna ner sig på algfronten när karet börjar bli inkört och då kan du börja plocka bort de gamla drabbade bladen.
Ett 70 liters kar är i minsta laget ja, men de kan gå där tills de växt ur det och då kan du kanske flytta på dem?
#217 - 1 december 2008 16:05
Okej ja jag kan kanske ge det en chans till då med tätare och mindre vattenbyten, jag brukar byta ca 30 procent en gång i veckan och tillsätta 7ml PMDD. Jag har sett att anubisen har fått göna fläckar.
Behöver jag öka dosen PMDD eller ska jag köra med samma?
Karet har varit i gång i sedan April i år. Dessa problem började för ca 2 mån sedan och det blir bara värre.

Jag kände att jag inte ville ha siameser just för att de kommer att bli förstora för detta kar och jag ville inte sätta i dem i det stora, men har jag inget val får de kanske ta och bli så ändå, eller att försöka sälja dem.
I värsta fall lämna tillbaka dem när de blir förstora.

Hur ska jag då göra när jag gör täta byten med PMDD ska det i en gång i veckan fortfarande? eller kommer det att förändras också?
#218 - 5 december 2008 15:02
Lite uppdatering:)

Jag var till TinaM igår och fick med mig 14 räkor, 2 endlers hanar och 5 endlers honor och två små ancistrusar som får på bo hos mig tills de blir lite större då min kompis kan hämta dem.

Räkorna bor nu i 54 L karet, vet inte om alla har överlevt men jag har sett ett par stycken idag så jag hoppas att allt ska ha gått bra för dem. Tyvärr har jag inte sett ancistrusarna men de va väldigt små så jag vet inte om de bara gämmer sig. Jag hoppas på de iaf så att de mår bra.

I 240L karet går endlers hanarna just nu och honorna går 70L karet dessa endlers ska sedan till 54L karet men där har jag 5 guppyyngel som ska få flytta när de blivit större för jag vill inte riskera någon korsning.

Det ser ut som om mina nya invånare trivs, är ny med räkor men jag hoppas att det ska gå bra. Är lite spännande, de lyser upp fint med sin röd färg.
#219 - 5 december 2008 15:13
Det går säkert bra, och det dröjer inte så länge innan du har så mycket räkor så du har problem att bli av med de:).
Lite nya bilder kanske......;)
#221 - 6 december 2008 13:39
Fina bilder du tagit, och visst är Endlers lätta att fota.....NOT:p!
#222 - 6 december 2008 13:52
ansjo skrev:
Fina bilder du tagit, och visst är Endlers lätta att fota.....NOT:p!

Tack :)Hehe håller med :D guppys överhuvudtaget är svåra, men endlers va nästa lättare för att deras fena inte är lika långa som blir fula i rörelse på korten. men jag fick sitta en stund för att lyckas.
#223 - 6 december 2008 20:51
Då är det bättre att fota snäckor:P!
#224 - 7 december 2008 12:01
ansjo skrev:
Då är det bättre att fota snäckor:P!

Haha ja de kan jag tänka mig..går inte så fort där:D

Fast mina snäckor är inte speciellt snygga att fota, men Tina hade en snygg snäckätande snäcka som jag funderade lite på att skaffa så att jag blir av med mina.
#225 - 7 december 2008 12:32
Jag har några stycken av de snäckorna med, men man behöver nog ett hyffsat stort gäng för att de ska kunna hålla de övriga snäckorna på en lagom nivå. Som det är nu blir snäckorna som jag vill bli av med bara fler och fler.....
#226 - 7 december 2008 18:12
Kul att de nya innevånarna funnit sig till rätta och vilka fina bilder du tagit Madde!:)
Jag har aldrig lyckats fota endlers så där. Vad har du för kamera?

Jag har nu blivit av med alla endlersen utom 2+3 som jag behöll själv. Man vet ju aldrig. ;)

Lycka till nu med allt! Jag tycker att ditt kar är jättefint. Vill du ha fler ancistrusar eller utöka med kakaduor senare vet du ju var de finns!:D
#227 - 7 december 2008 18:53
ansjo skrev:
Jag har några stycken av de snäckorna med, men man behöver nog ett hyffsat stort gäng för att de ska kunna hålla de övriga snäckorna på en lagom nivå. Som det är nu blir snäckorna som jag vill bli av med bara fler och fler.....

Okej, de är bra att veta, ska skaffa några nu då när det inte är så jättemånga i karet. Jag tror till och med att det har blivit mindre i 70L karet:)

Jobbigt att du inte blir av med snäckorna. Får skaffa lite dvärgkulfisk som kan käka lite snäckor, för visst gör dom de?
#228 - 7 december 2008 19:04
TinaM skrev:
Kul att de nya innevånarna funnit sig till rätta och vilka fina bilder du tagit Madde!:)

Jag har aldrig lyckats fota endlers så där. Vad har du för kamera?

Jag har nu blivit av med alla endlersen utom 2+3 som jag behöll själv. Man vet ju aldrig. ;)

Lycka till nu med allt! Jag tycker att ditt kar är jättefint. Vill du ha fler ancistrusar eller utöka med kakaduor senare vet du ju var de finns!:D

Tack så mycket!:) Ja jag känner mig faktisk nöjd över endlersbilderna eftersom att jag bara är en amatör och inget proffs.
Jag använde min kille systemkamera med ett closeup filter, ett närbildsfilter. Hade även detta till de andra bilderna också. Tycker att de är kul att prova lite, men det behövs mycket mer träning speciellt att inte darra med handen:)

Tack för att du gillar mitt kar:) Det känns bra nu det äntligen börjar komma i ordning. Jag länggtar tills skalarena kommer i:D Och jag vill gärna ha några kakaduor, de är jättefina.
#229 - 7 december 2008 20:06
Passat skrev:
Okej, de är bra att veta, ska skaffa några nu då när det inte är så jättemånga i karet. Jag tror till och med att det har blivit mindre i 70L karet:)

Jobbigt att du inte blir av med snäckorna. Får skaffa lite dvärgkulfisk som kan käka lite snäckor, för visst gör dom de?

Jo det gör dom, men när snäckorna är slut kan det bli lite problem. Sedan är inte det karet så stort heller så det är tveksamt att en kulfisk skulle trivas i det karet.
Men det är ingen fara på taket, de snäckor som blir för många av kan man plocka manuellt om man känner för det, eller bara blunda med det ena ögat så blir det bara hälften så många:p!
Bilagor:
#230 - 7 december 2008 20:26
ansjo skrev:
Jo det gör dom, men när snäckorna är slut kan det bli lite problem. Sedan är inte det karet så stort heller så det är tveksamt att en kulfisk skulle trivas i det karet.

Men det är ingen fara på taket, de snäckor som blir för många av kan man plocka manuellt om man känner för det, eller bara blunda med det ena ögat så blir det bara hälften så många:p!

Haha ja blunda de är ett bra sätt..:D
Har man kulfisk är de nog bra att ha att kar där man odlar sniglar.
#231 - 8 december 2008 18:18
Har en tråkig nyhet, jag hittade ett av ancistrusyngeln på botten idag. Har inte sett till det andra heller så jag vet inte om om det lever.

Men de verkar gått bra med de andra iaf, har sett en del räkor och endlerna verkar det inte gå någon nöd på. Hanarna visar upp sig för varandra och honorna simmar lugn i 70 L karet.
Bilagor:
#232 - 8 december 2008 18:48
Passat skrev:
Har en tråkig nyhet, jag hittade ett av ancistrusyngeln på botten idag. Har inte sett till det andra heller så jag vet inte om om det lever.

Men de verkar gått bra med de andra iaf, har sett en del räkor och endlerna verkar det inte gå någon nöd på. Hanarna visar upp sig för varandra och honorna simmar lugn i 70 L karet.

Trist när det blir så:(. De riktigt små kan ju vara lite knepiga har jag läst. Men jag har kommit på ett knep att fånga de 3,5cm stora från första kullen, så du kan komma och hämta några någon kväll. Meddela mig ett par dagar innan bara.;)
#233 - 8 december 2008 19:07
TinaM skrev:
Trist när det blir så:(. De riktigt små kan ju vara lite knepiga har jag läst. Men jag har kommit på ett knep att fånga de 3,5cm stora från första kullen, så du kan komma och hämta några någon kväll. Meddela mig ett par dagar innan bara.;)

Tack va snällt:) Ja de va lite tråkigt, de va ju sååå söta:) Fick höra ev kompis också att de är ganska känsliga när de är så små.
#234 - 9 december 2008 08:13
TinaM skrev:

Vad är det för knep?
Det skulle jag hemskt gärna vilja lära mej! :)
#235 - 9 december 2008 20:38
Roulie skrev:
Vad är det för knep?

Det skulle jag hemskt gärna vilja lära mej! :)

I början stoppade jag algtabletter i bakgrunden, bara så att de lärde sig uppskatta dessa och kände sig trygga. Det tar sin tid, de måste växa lite och bli modigare inför nästa steg, vilket är att lägga algtabletter på botten av karet. När de tar för sig där, låt bli algtabletterna i några dagar och sedan!...;) Ställ dem nära frontglaset! De kommer att söka sig till algtabletterna och då för du håven lugnt och varsamt bakom dem (de märker inget innan håven nuddar dem för de är så fokuserade på algtabletten) och du föser dem långsamt in mot frontrutan. Sedan knackar du lite på rutan och vips är de inne i håven!:D
#236 - 12 december 2008 11:08
Så där..nu har det gått en vecka med endlerna i stora karet och de ser ut växa fint.

Min idé va nu att i helgen skaffa 10 neoner. Jag hoppas att de går och att jag inte skaffar dem för tidigt?
Har kollat tillbaka lite och det 5 veckor sedan jag satt i de första efter vitaprick historien och för 3 sedan veckor flyttade ancistrusarna in och som sagt för en vecka sedan flyttade endlerna in.

Är det för tidigt att skaffa 10 neoner redan nu?
#237 - 12 december 2008 11:45
Det kommer säkert att gå bra, så köp du dina neoner:)! Tycker även det är dags för lite kort snart med;)....
#238 - 12 december 2008 12:14
Härligt! Kort kommer så fort jag fått i de nya neonerna:)

Åker förmodligen ikväll så fort killen kommit hem med bilen:D
#239 - 12 december 2008 12:54
Kardinal eller neon? riktigt fina bilder du får till!
#240 - 12 december 2008 13:17
Markus1984 skrev:
Kardinal eller neon? riktigt fina bilder du får till!

Tack så mycket:)
Jag har redan 6 neoner så det kommer att bli 10 till nu. Håller precis på att ladda upp nya bilder på lite räkor som ni kan titta på tills jag får nya på stora karet:)
#242 - 12 december 2008 16:32
Snygga...!
P.S

Nog för att det är du och ansjo som står för "den fina dialogen" som ansjo påpekade tidigt i projektet så har åtminstone jag läst både frågor och svar...

det finns alltid nått nytt att lära och nya ideér dyker ofta upp..

Sen tycker jag att Juwel Rio är ett riktigt snyggt akvarium...har ett 180L själv..
#243 - 12 december 2008 16:42
Markus1984 skrev:
Snygga...!

P.S

Nog för att det är du och ansjo som står för "den fina dialogen" som ansjo påpekade tidigt i projektet så har åtminstone jag läst både frågor och svar...

det finns alltid nått nytt att lära och nya ideér dyker ofta upp..

Sen tycker jag att Juwel Rio är ett riktigt snyggt akvarium...har ett 180L själv..

Tack så mycket, de va kul att höra att jag lyckas med bilderna. Tycker att de är kul att ta kort och försöker att bli bättre. Inte lätt med skakig hand:p

Det är alltid roligt att höra att de är fler läser tråden:) Även om oftast bara jag och ansjo som har en dialog :D
Är ny med att ha ett stort akvarium, hade ett 54 L när jag var mindre, men jag har verkligen lärt mig en hel del sedan jag startade med detta kar.

Håller med om att Juwel Rio är snygga, men jag tycker att de är lite synd att de har egna mått på lysrören. men men man kan inte få allt. Jag är iaf väldigt nöjd med juwel karet:)
#244 - 12 december 2008 16:51
jag har inte brytt mig om lysrören hittils.. tycker de funkar bra.. blir en skön färg i akvariet..

Själv har jag inte heller haft ett eget akvarium större än 180L som jag köpte i mars eller nåt. Utan det har varit samma 60L akvarium som jag ärvde efter min bror...som har startats ett par gånger under min uppväxt..

Men jag har alltid varit nära akvarium då min morbror alltid haft stora akvarium och flera samtidigt med alla möjliga fiskar i.
Så lite har man snappat åt sig under åren..

Vilka fiskar är det du saknar i 240L karet nu?(de som du hade tänkt ha)
#245 - 12 december 2008 17:53
Tcker också att lysrören är okej, jag hade tänkt att köra med phillips auqarelle rör som jag har i de andra två karen. Men dessa passade inte då i juwelkaren.

Vilka rör är i ditt 180L? Jag har två, ett bakre som heter natur tror jag och det främre heter day. Tänkte att jag skulle byte det bakre senare så att de är lika fick för mig att det främre skulle vara ett bätte lysrör men jag vet inte riktigt.
Först ska de bli klart med invånarna:)

Just nu koppar jag in ett nytt gäng neoner sen tror jag att det stimmet får vara, så de blir 17 st fick en extra på köpet:D
Sedan ska det i 10 corydoras Panda och 5-6 ungskalarer som får para ihop sig så att det sedan blir ett enda par.

Har även funderinar på att ha kakaduciklider tillsammans med dessa.

Vad har du för några i ditt 180L kar?
#246 - 12 december 2008 19:21
Är det T8 du har så finns det Philips Aquarelle att köpa till karet, och de kostar som ordinarie Aquarellerör och det blir en riktig stor skillnad på ljuset i karet:).
#247 - 12 december 2008 19:22
Ja gör det..hm nu kommer jag inte ihåg om det är T8 eller T5 jag har. Vad är skillnaden mellan dem? Är T8 de smala?
#248 - 12 december 2008 21:59
T5 är de smala och dessa rör är endast Juwels egna som passar. Men är det som sagt Juwels T8 38w så finns de som aquarelle:).
#249 - 13 december 2008 10:03
Tyvärr så är det T5 jag har i så fall. Synd för jag gillar verkligen auqarelles ljus.
Såg på mitt lysrör att det står 1047 mm 54 Watt.

Jag har dessa två lysrör i karet:
http://www.pwss.se/product.php?productid=5475&cat=1083&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=5480&cat=1083&page=1

Men hur fungerar färgskalorna som är bredvid lysrören som beskrivning av dem?
Hur ser man vilka rör som är bäst?
#250 - 13 december 2008 11:12
Skiljer verkligen "Juwel Highlite T5 rör Day" rören sig så mycket från Aquarelle då de ser ut att vara ganska lika i färgen?
En annan sak som man får tänka på när det gäller T5 Aquarellerör är att det inte är samma färg som de har i T8 utförande. T5 är på 12 000K och lite blåare än T8.
I vilket fall som helst så funkar de hyffsat så länge du inte vill experimentera med en massa svåra växter och göda som en tok;). Det du kan göra är att byta ut det ena röret så du har 2 st Juwel Highlite T5 rör Day och kommer närmare Philips Aquarelle i färg.
#251 - 13 december 2008 13:27
Okej, ja jag funderade på att byta ut det ena så att jag får två day rör. Men tänkte vänta lite för de kostar ju lite, vill ha lite mera invånare först:) Och växterna växer ju så det verkar inte vara panik med det.

Tyvärr så har jag fått lite problem igen. Såg nu 3 åtminstånde 2 av de nya neonerna har varsin lite vit prick vid munhålan. Den tredje är jag osäker på.
Det var just de jag såg på den första som fick vita prick i karet tidigare. Den såg ut så här:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/sjukling.jpg

De nya har inte lika stor prick som på bilden, men de finns där. Tänkte nu håva upp dessa 3 så får de gå i en hink så länge. Men hur gör jag med resten?
Vill inte medicinera hela karet igen,
Är det storrisk att de kommer att få vita prick?
#252 - 13 december 2008 13:40
Lite dålig bild, men det ser mer ut som en svampinfektion. Ta ut de fiskarna och prova att tillsätta 1 dl salt/100 liter vatten i det karet du flyttar dem till, och håll tummarna att de blir bättre av detta.
#253 - 13 december 2008 15:50
Jag skulle flytta samtliga neoner om jag vore du. Better safe than sorry!

Det positiva är att det ser ut som om du kommer att få räklingar snart!
#254 - 13 december 2008 16:53
Tyvärr så har jag ingen plats för alla andra neoner också.

Tog en hink nu till de tre. Men jag har inte haft i salt än. Jag funderar på om jag måste ha JOD fritt salt jag har nämligen inte något sånt hemma eller går det bra att använda de vanliga jag har?
#255 - 13 december 2008 17:29
Det spelar ingen roll vilket salt du använder, jodfritt eller inte:).
#256 - 13 december 2008 19:31
Va bra:)

Ska jag hälla i salt i det stora oxå? eller bara om jag märker något med de andra?
#257 - 13 december 2008 19:35
Vänta med det, personligen försöker jag inte salta mer än nödvändigt och det är sällan kan jag tala om:). Inte ens ungfödarna får salt hemma hos mig...
Bara de kokta äggen jag käkar till frukosten;).
#258 - 13 december 2008 19:37
Okej va bra. Jag trodde de va bra att salta men då så då lämnar jag det så länge.

Hur länge bör de i hinken gå i saltbad?
#259 - 13 december 2008 21:14
Helst tills de är botade, men det kan vara svårt om du inte har ett litet extrafilter att stoppa i.
Se isf till att det inte blir hela havet stormar, utan att du bryter av vattenströmmen med en rot eller liknande.
#260 - 16 december 2008 17:25
Så nu kommer det lite nya bilder på karet. De är inte mera rörelse nu i karet, växterna har inte hunnit växa så mycket men de är på väg :)
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0362-1.jpg

Jag fick en överraskning här om dagen, fick 7 endlers av ThinaM. Tyvärr så dog en hona så de har varit 4 st i 70 L karet tills här om dagen då var det två honor och två hanar:D

Så jag håvade upp dessa två, nu går det 4 hanar i 240L karet, de nya har inte hunnit färgat ut så mycket än men det börjar komma lite svart på dem. De gamla blev väldigt nyfikna när de nya kom i :) :
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0373.jpg
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0390.jpg

Har även gjort lite uppdatering i 54 L karet, bytte lite plats på växterna.
Före:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0392.jpg

Efter:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0400.jpg
Inte så stor ändring, såg att det fortfarande var lite grumligt på det nya kortet, men hur tycker ni att det blev?
Alltid bra med feedback:)
#261 - 16 december 2008 22:26
Det ser riktigt bra ut:).
Det enda jag kan lämna som feedback på 54 liters karet är bakgrunden. Vänder du på den har den antingen ett annat stirrigt motiv eller så är den vad jag föredrar svart eller mörkt blå. Testa att byta mot detta så kommer du att få ett helt annat djup i karet och det ser inte så rörigt ut samt att fiskarna syns bättre:).
#262 - 17 december 2008 16:01
Tack:)

Bra feedback, har haft fundringar på att skaffa en ny bakgrund till mina andra kar men glömt bort det sedan:p
Har ju en svart i 240 L karet som jag är väldigt nöjd med. Har en lika hemsk i 70 karet. Men jag har inte prioriterat dessa kar med inredningen när jag fick det stora. Fast en ny bakgrund kan man ju kosta på sig :D

En mörkblå kanske inte är så dumt, har inte testat det tidigare.
#263 - 17 december 2008 16:44
Varför inte, omväxling förnöjer:p!
Det bästa är att det kostar inte så många kronor men gör så mycket för utseendet:).
#264 - 17 december 2008 17:41
Nej precis..Tänkt att jag har glömt bort att jag skulle fixa de:p Ja ja skyller på skolan under den här kursen har det varit fullt upp hela tiden men men den slutar i januari.

Håller med om att det kommer nog att bli ett riktigt ansiktslyft:)
#265 - 17 december 2008 20:35
Jag undrar över mina små nenoner som blev sjuka. Jag har inte fått tag på någon pump än, men jag undrar då om jag kan ta en av mina pumpar i 54 L karet?

Jag upptäckte jag inte behöver den just nu då den andra fick en väldas fart. Kan jag ha den till de sjuka nu tills de blir friska och sätta tillbaka pumpen i 54 karet igen sen? eller kommer de sjukabakterierna att följa med i filtret och smitta ner det karet?
#266 - 17 december 2008 21:37
Eftersom du flyttar pumpen från ett förhoppningsvis "friskt" kar till hinken med sjuka fiskar i ser jag inget som hindrar det.
Sedan när du flyttar tillbaka pumpen så är en noggrann rengörning nog att föredra, och att du låter pumpen vara på torra land några dagar innan du sjösätter den igen. Hur ser tetrorna ut nu?
#267 - 18 december 2008 11:38
Okej, men va bra. Men då kör jag med det filtret i värsta fall får jag väl köpa ett nytt filter att sätta i när jag ska sätta i det karet igen.

Tyvärr så ser jag inte på neonerna om de har blivit bättre, de bor i hink i badkaret i mörkret så de är lite bleka men alla lever och simmar. Har tänkt att åka till ikea imorn och köpa en plastlåda som de ska få bo i, den kommer jag att kunna se igenom och tänkte ställa den i sovrummet så att de får lite ljus.

Känner mig lite hemsk som har haft dem flera dar i hinken, men jag har gjort några små vattenbyten så att de får friskare vatten.

Tänkte att den nya platslåda får bli ett sjukakvarium för de verkar ju som om ett sådant kan vara bra att ha.
#268 - 18 december 2008 12:24
Och till slut funkar det som lekkar till ett gäng Corydoras eller liknande:p...
#269 - 18 december 2008 13:35
Ja det skulle inte vara så dumt!:D
#270 - 21 december 2008 19:37
Så där ja..igår fick neonerna flytta in i mitt sjukkar. Det verkar som om allt har gått bra. Jag tror att de har blivit friska. Jag har inte kunnat se de vita prickarna så jag tänkte bara låta dem gå i detta kar någon dag till och sedan flytta dem till det stora.

Men tyvärr så har en annan av dem fått en prick i munnen, vet inte om jag missade den från början men jag tänkte då flytta över den till sjukkaret när de andra får gå tillbaka.

Jag är väldigt nöjd med mitt 80 kr akvarium från ikea:D Fick ungefär
35-40 L och då är det inte fullt heller. Min pump från 54 L karet blev perfekt och det blev inte för strömt heller.
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0362-2.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0363.jpg
#271 - 21 december 2008 19:39
Perfekt yngelbalja eller kanske en liten "prövapåodling" av gurami kanske...:p!
#272 - 21 december 2008 19:42
Ja jag blev jättenöjd med den..hehe ja yngelbalja är inte så dumt. Men är gurami svår odlade? har aldrig haft sånna.

Haha då tror väl min familj att jag är galen..mamma var förbi igår och sa "jaha så nu har du fyra akvarium" Nejdå förklade jag de är bara ett sjukkar så länge.. hehe:p
#273 - 21 december 2008 19:49
Vissa sorters gurami är faktiskt ganska lätta att få yngel av, det stora problemet brukar vara när man ska mata dem då en del sorters yngel är gaaaanska så små:)!
#274 - 21 december 2008 19:53
oki..ja får se vad det blir men de är ju alltid kul att prova med något nytt:) Får se hur de andra karen artar sig.
#275 - 28 december 2008 11:42
Nu har jag en rolig sak och en tråkig sak att berätta.. Börjar med de roliga. Fick i julklapp av pojkvännen 500 kr på akvarieaffären här i stan och dagen efter med jul hos pappa fick jag ytterligare 200 kr i samma affär så nu kan det handlas :d

Men det tråkiga är att de inte har blivit bättre med mina neoner, hade tre som var sjuka redan dagen efter inflytten straxt efter två till så är det fem som bor i sjukkaret. De äter och ser pigga ut men de har alla varsin vitprick i munnen eller på läppen.

Vad ska jag göra med dessa? de har nu bott i sjukkaret i en vecka pluss de dar i hinken innan de kom i plastlådan.
#276 - 28 december 2008 11:55
Har du provat att medicinera dessa fiskar? Det är svårt att gissa vad det kan vara de drabbats av, men munsvamp eller liknande kanske...
Om du inte har provat, så testa med salt i hinken och en ganska ordentlig sådan, 0,5 dl/ 10 liter och se om de inte blir bättre av detta.
Skulle de nu inte bli det så skulle jag personligen ta bort dem, om du inte kan bestämma vad det är de fått och medicinera därefter. Inte köpa några nya fiskar på ett bra tag för att se om det lugnar ner sig, och utgå från detta läget sedan.
#277 - 28 december 2008 19:14
Tyvärr så får de nog bli att ta bort dem..jag har haft dem i saltbad sedan jag flyttade dem till hinken och hade lika mycket salt i sjukkaret sedan och de har inte blivit bättre under den här tiden.

Tycker det är lite synd att de nya fick eller va sjuka. Tänkte i alla fall tala om det för affären att de fiskar jag köpte av dem va sjuka på en gång.

Känns som om detta projekt går lite segt har aldrig haft så mycket problem, tidigare med mina kar.
Men det verkar iaf vara bra i de andra karen. Det ser till och med ut som att det har minskat lite på algerna i 70 L karet, jag hoppas det iaf:p
#278 - 28 december 2008 21:00
Skönt att det finns något ljus i tunneln, men om du kan så är det nog inte fel att låta karet vila ett tag från nya invånare och det får stabilisera sig.
Jag vet att det kan vara svårt att luta sig tillbaka och bara se på, men ibland kan man tjäna både tid och ork på att göra det;).
#279 - 28 december 2008 21:21
Ja de kan jag tänka mig..min planerning va att ta det lugnt för att inte få sjukdomar men jag fick de ändå. Hade ändå tänkt att vänta lite så att neonerna hinner äta upp sig lite. Fast de kliar i fingrarna att för att få göra klart :p

Men växterna växer en hel del så jag kan sitta och titta på dem så länge tills jag kan få i nya invånare :D
Det är nästa så att man ser en liten bit varje dag som växer. Hade tänkt att lägga upp lite nya bilder men datorn krångla så jag får prova en annan dag. Men det syns en liten skillande från förra veckan jag fick till och med kapa en växt som hade växt upp i lysröret.
#280 - 2 januari 2009 13:00
Hehe ibland är det bra att man fyller runt jul. Jag fick ytterligare ett presentkort på akvarieaffären här i stan! så nu har jag endast 1200 kr att spendera där :D

Blev riktigt glad för de kommer att gå åt en del. Men dagarna här har varit intensiva så jag har inte hunnit ner än, tänkte börja med att spendera pengar på ett nytt lysrör och reflektor.

Tyvärr så har det inte blivit bättre med terorna plockade har plockat ut några till som jag tyckte såg sämre ut. skulle har gjort som ThinaM sa och plockat ut dessa på en gång med tyckte att kändes lite dumt att ha 10 st i 10 L hink. Jag hade hoppas på att de skulle gå bra ändå nu går det 8 st i mitt sjukkar. Får se om jag hinner ner idag för jag tänkte fråga om de vet vad det kan vara för fel på dem för de har inte hjälpt med salt.

Men det verkar som om det bara är tetrorna som är utsatta, har inte sett något på de endlerna eller ancistrusarna.

Ikväll ska jag iaf försöka få upp lite nya bilder.

Ja just de! Har en annan rolig sak att berätta! Jag har fått räklingar!:) de är jättesöta. Såg att en annan hona har väldigt mycket rom så hon får kanske ett gäng med snart.
#281 - 2 januari 2009 13:42
Ömsom vin, ömsom vatten kan man då säga:p!
Det är svårt att säga vad tetrorna drabbats av om man inte kan se antingen en bra bild eller IRL, men kanske de kan hjälpa dig i affären. Kanske det skulle vara en bra idé att ta med fiskarna så de får se dem.

Räklingar ja, de är inte stora men väldigt söta när de ser ut som en kopia på sina föräldrar:).
#282 - 2 januari 2009 19:19
Nu har jag varit ner i butiken och de trodde också att de kunde vara en svamp som jag fått. De hade inte märkt något i sina kar eller hört att någon annan har fått problem, men jag skulle prova med mycopur som jag hade hemma och se om det skulle bli bättre. Gärna i kombination med saltvatten.
Ska jag flytta över de andra neonerna också och behandla alla eller bara dem jag har flyttat?
#283 - 2 januari 2009 20:50
Nu kommer bilder som jag lovade:)

Karet idag nu i januari är det fyra månader sedan det startades:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0390-1.jpg

Och här är en räkling ca 4-5 mm:D
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/Rkling.jpg
#284 - 2 januari 2009 23:58
Passat skrev:
Nu har jag varit ner i butiken och de trodde också att de kunde vara en svamp som jag fått. De hade inte märkt något i sina kar eller hört att någon annan har fått problem, men jag skulle prova med mycopur som jag hade hemma och se om det skulle bli bättre. Gärna i kombination med saltvatten.

Ska jag flytta över de andra neonerna också och behandla alla eller bara dem jag har flyttat?

Jag skulle nog för säkerhets skull behandla allihop. Karet ser riktigt bra ut, gott jobbat:)!
Jag håller tummarna;)!
#285 - 3 januari 2009 19:57
Tack så mycket:) Det är kul att se att växterna har tagit sig så bra.

Och nu har jag satt i alla neoner i sjukkaret och börjat behandlingen. Jag hoppas att det ska bli bra. Annars så ger jag nästan upp med neonerna.
Vet inte vad man kan tänka sig ha istället.
#286 - 3 januari 2009 20:26
Grattis till räklingarna!:)
Snart har du samma problem som jag och undrar vad du skall göra av med dem alla!:d

Jag köper ju mina fiskar i samma affär som du och jag har också haft problem med vita fläckar och döda fiskar som du vet. Nu säger jag inte att det är något tok med fiskarna i affären men de kanske är känsliga för något i vårt Uppsalavatten. Det är inte så många som kör SA i Uppsala, de flesta kör afrikanska ciklider.

Hur som helst. Jag isolerade en kardinal för drygt en vecka sedan när jag upptäckte en vit fläck på den. Jag har medicinerat med Medimor enligt bruksanvisning modifierat till 30 liter och idag är dag 8 och fisken är pigg och fläcken borta. Jag kör nu dagliga vattenbyten med nytt vatten från min 720 och räknar med att släppa fisken tillbaka i 720 om några dagar.

Bild på min sjukbalja där även patienten syns:
[ATTACH]16412[/ATTACH]
#287 - 4 januari 2009 11:10
TinaM skrev:
Grattis till räklingarna!:)

Snart har du samma problem som jag och undrar vad du skall göra av med dem alla!:d

Jag köper ju mina fiskar i samma affär som du och jag har också haft problem med vita fläckar och döda fiskar som du vet. Nu säger jag inte att det är något tok med fiskarna i affären men de kanske är känsliga för något i vårt Uppsalavatten. Det är inte så många som kör SA i Uppsala, de flesta kör afrikanska ciklider.

Hur som helst. Jag isolerade en kardinal för drygt en vecka sedan när jag upptäckte en vit fläck på den. Jag har medicinerat med Medimor enligt bruksanvisning modifierat till 30 liter och idag är dag 8 och fisken är pigg och fläcken borta. Jag kör nu dagliga vattenbyten med nytt vatten från min 720 och räknar med att släppa fisken tillbaka i 720 om några dagar.

Bild på min sjukbalja där även patienten syns:

[ATTACH]16412[/ATTACH]

Tackar :) Ja jag har en kompis som var lite sugen på räkor men sen vet jag inte vad jag ska göra med resten om de blir överbefolkat.

Nej jag vet inte heller om det är problem i affären utan det kan ju vara uppsalavattnet som gör dem känsliga.
Jag har nu börjat medicinera med Mycopur som de sa i affären skulle fungerar mot svampinfektion och det står också så för packningen att det är mot svampangrepp, hud-och gälparasiter. Den dosaras i tre dar sedan får vi se hur det har gått.
Det värsta är att det är så svårt att se i sjukkaret om de har blivit friska. De blir bleka i detta kar och då ser jag inte de vita prickarna.

Vad hjälper Medimor emot?

Jag har iaf inte haft några dödsfall den här gången. Jag hoppas att de ska hjälpa med den här kuren, vill ju så gärna få i mina skalarer någon gång.
Bilagor:
#288 - 4 januari 2009 11:17
Kanske ni skulle prova att handla i någon annan butik, och se om fiskarna även får problem då?
Det är iofs en bit in till huvudstaden, men har man vägarna förbi någon gång...

Själv kommer jag till era trakter i kväll, vi ska hälsa på hos syrran på Lidingö ett par dagar:).
#289 - 4 januari 2009 11:26
Ja det kanske inte är så dumt att prova ett annat ställe, de händer ju ibland att man åker till huvudstaden och de är kul att se något annat än bara Uppsala :p

Det får kanske bli så om jag inte får ordning på dessa tetror.

Kul åka iväg en sväng, så de blir att åka norrut nu då, idag är det strålande sol här upp:)
#290 - 6 januari 2009 09:49
Så igår gav jag sista kuren av medicinen, tyvärr har jag inte sett någon förbättring på de drabbade. Tänkte låta dem gå kvar någon dag och se om det blir bättre.

Tycker att det är så konstigt för alla ser pigga ut och äter och ingen som har dött. Så jag vet inte riktigt vad mer jag kan göra.

Kan jag flytta över dem, om några dar, som jag tror är friska som jag inte har sett något konstigt på eller ska jag avliva allihopa?
#291 - 6 januari 2009 12:41
Ser de friska ut så är det dumt att avliva dem, och ser inte de som är sjuka ut att må dåligt så låt de vara kvar i karantänskaret då de kanske bättrar sig...
#292 - 6 januari 2009 18:31
Okej få hoppas att de krya på sig. Men går de då att flytta över de friska tillbaka till det stora? Eller har jag missuppfatta dig?

Så du kommer åt datorn hos syrran:) eller har du kommit hem igen?
#293 - 6 januari 2009 22:21
Nej, min systerdotter har en laptop som jag fick lösenordet till, inte ens hennes morsa har fått det:p!
Jag skulle nog låtit samtliga fiskar som går i karantänskaret gå kvar i någon vecka till, dels för att de som fortfarande är sjuka kanske bättrar sig, och dels att de som frisknat till inte blir dåliga igen.
Ska du köpa fler färgglada tetror skulle du kanske prova som sagt att åka någon annanstans, och kanske även testa Kardinaltetran, som i mina ögon är en tåligare tetra än neonen...men det är jag det;).
#294 - 7 januari 2009 15:20
Hehe vilket tur du har som har en sådan snäll systerdotter:p

Jag som trodde att de va neontetran som var den tåligare, jaha där ser man. Kardinaltetran är ju snygg, kanske ska satsa på sånna och dessutom kanske ta en sväng till Stockholm:) Om de jag har inte blir bättre.
#295 - 7 januari 2009 16:00
Nackdelen är om man har bägge sorterna och blandar dessa, då är det inget vidare snyggt;).
Hemma igen, vilket djä*la väglag...
#296 - 7 januari 2009 16:35
Kan tänka mig att de inte blir så snyggt att blanda dem, men om de är så att inte alla blir bra kan de få i 70 L karet så skaffar jag endast kardinaler till det stora.
Men jag ska vänta och se hur det går för dessa, vill ju helst att de ska bli bra har ju 17 st så vore tråkigt om de inte blev det nu när jag satsat på dem.

Kan tänka mig att väglagret inte är det bästa..har bara kört inne i stan de senaste dagarna och där har det varit halt så jag är glad att jag inte har behövt ge mig iväg längre bort.
#297 - 7 januari 2009 17:26
Kardinaltetran är den mer tåligare varianten enligt mig också. Det är den som har mer rött på sig. :D

Men det är väldigt olika med kvalité på våra vanligaste akvarie-fiskar..
#298 - 7 januari 2009 17:38
Markus1984 skrev:
Kardinaltetran är den mer tåligare varianten enligt mig också. Det är den som har mer rött på sig. :D

Men det är väldigt olika med kvalité på våra vanligaste akvarie-fiskar..

Synd att jag inte visste det tidigare, men men så är det man lär sig hela tiden:). Nu får jag försöka göra det bästa ur denna situation och om det inte fungerar så blir de kanske kardinalen istället.
#299 - 15 januari 2009 19:57
Så där ja, nu kan man leva igen:) Gjorde sista tentan i kursen igår så nu har man några dar ledig till nästa kurs börjar.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om neoner, jag har lite svårt att se om någon prick är kvar de är lite bleka i sin låda. men jag ska förska kolla lite imorn när jag byter vatten.

Men ingen av dem har dött hittills sedan jag upptäckte symptomen. Kan det vara något om är ofarligt?
Är det jag ska jag anta och kunna släppa i dem igen?

Eller hur skulle ni andra ha gjort?

Det är en vecka och en dag sedan de fick sista kuren av medicin och de har gått i lådan i snart 2 veckor.
#300 - 15 januari 2009 20:23
Jag skulle nog släppa tillbaka dem för att dels se om de fortfarande är sjuka och sedan kan det inte vara så kul att tillbringa livet i en spann.
Inte för att jag har gjort det, men ändå:p...(tror jag)
#301 - 15 januari 2009 20:35
Hur ser det ut i ditt karantänskar? Belysning och så vidare? I vilken del av rummet står baljan - ljust eller mörkt?

När jag hade min kardinal i en sjukbalja hade jag baljan i den minst ljusa delen av rummet utan belysning - ingen inredning, bara en pump som skulle cirkulera vattnet och en doppis som skulle hålla tempen på ca 27. Belysningen (en liten diodlampa) tände jag bara på vid matning så fisken skulle se nauplierna. Under matningstiden stängde jag även av pumpen (utan filtermaterial). Firren lyste upp under belysningstiden och det var lätt att se att fläcken försvunnit.

Hoppas att detta var till lite hjälp.
#302 - 15 januari 2009 20:54
Tyvärr så har jag inte så många ställer att ha min balja på så den står i sovrummet på golvet brevid 54 L karet. Jag har ingen belysning så de ända som lyser upp är dagsljuset och det lilla ljus som når fram från det andra karet på kvällen.

Jag har inget doppvärmare har ingen extra hemma, tempen är 23 grader. Jag sköt lådan närmare elementen så får se om det kommer att öka något vet inte.

Tänkte att jag skulle försöka se om symtomen är kvar imorn när det är dagsljus i rummet är lättare då.

Jag funderade mest om dessa symtom är ofarliga eftersom att ingen verkar må dåligt. Jag har haft dessa i en månad och ingen har dött vad jag har sett. Men om det bästa är väl om de är helt symtomfria förmodar jag.
#303 - 15 januari 2009 21:05
Passat skrev:
Tyvärr så har jag inte så många ställer att ha min balja på så den står i sovrummet på golvet brevid 54 L karet. Jag har ingen belysning så de ända som lyser upp är dagsljuset och det lilla ljus som når fram från det andra karet på kvällen.

Jag har inget doppvärmare har ingen extra hemma, tempen är 23 grader. Jag sköt lådan närmare elementen så får se om det kommer att öka något vet inte.

Tänkte att jag skulle försöka se om symtomen är kvar imorn när det är dagsljus i rummet är lättare då.

Jag funderade mest om dessa symtom är ofarliga eftersom att ingen verkar må dåligt. Jag har haft dessa i en månad och ingen har dött vad jag har sett. Men om det bästa är väl om de är helt symtomfria förmodar jag.

Det ljus du har tror jag är ok men vet du vad jag tror Madde! Jag tror att du har för låg temp till dina neoner! När mina kardinaler drabbades av massdöd hade jag en temp på ca 22 och jag är rätt säker på i dagsläget att det var en bidragande orsak till att fisken blev stressad och mer mottaglig för sjukdomar.

Jag har två doppisar över - du är välkommen att låna en så du kan höja tempen i baljan.;)
#304 - 15 januari 2009 21:27
Fast i det stora karet har jag 25-26 grader är det också för lågt? hade den tempen när de flytta in i från första början från affären. Det är bara i den här lådan jag har lägre, men jag lånar gärna en doppis till den så blir det kanske bättre.:)
#305 - 16 januari 2009 19:27
Idag har jag kollat på neonerna med en lampa så jag såg lite bättre. De är som sagt lite bleka i lådan men jag tror att ingen av dem har någon prick kvar.

De va lite svårt att titta på ett stim tetror i munnen som simmar för fullt;)

Men ska jag tror att faran är över nu?:confused:
Såg att några är lite magra, har inte vågar mata dem så mycket när de har bott så trångt i lådan. De har fått räkmix för det mesta men någon gång har jag även gett dem lite fryst artemia.
Så därför vill jag gärna flytta dem snart så att de kan växa på sig.
#306 - 17 januari 2009 00:57
Det är nog bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa;).
#307 - 19 januari 2009 16:59
Jaha då koppade jag i noenerna idag och tyvärr de är inte bättre som jag trodde. Prickarna i munnen kom fram så fort de fick färg igen. Så ja jag har funderat.

Jag funderar på att avliva dem eftersom att de inte blir friska. Känns inge bra att ha ett gäng neoner som är sjuka.
Är detta ett dumt beslut?
#308 - 19 januari 2009 17:29
Nej, det låter grymt men jag skulle själv gjort likadant. Du har gjort vad du har kunnat nu i minst en månads tid, och har de inte blivit bättre under den tiden så...
Vänta sedan ett tag med att köpa nya fiskar så du ser att sjukdomen inte kommer tillbaka.
#309 - 19 januari 2009 17:37
Jo de e ju de att de låter grymt men som sagt de blir ju inte bättre av min behandling jag har gett så de känns nästan snällast mot dem att göra så.

Kommer nog att bli ett gäng kardinaler då istället som jag funderade på tidigare. Har aldrig haft dem tidigare så de kan ju vara kul.
#310 - 19 januari 2009 17:45
Men som sagt, vänta ett tag innan du skaffar dem, och kanske då köpa dem från en annan affär bara för att testa;)?
#311 - 19 januari 2009 19:59
Vi pratades ju vid idag och jag tycker att du gör rätt i att ta bort de sjuka fiskarna. Du måste dock ge dig till tåls innan du läggar nya tetror i samma kar. Låt karet vila, gör vattenbyten normalt, se om de övriga firrarna som går i detta kar är friska. Tålamod är den sanna akvaristens bästa signum!:d

Själv skulle jag inte våga stoppa nya tetror i detta kar på flera veckor, men du har ju flera kar där du kan ha dina nya tetror i karantän.;)
#312 - 20 januari 2009 12:26
Känns lite tråkit att ta bort dem men känns ändå bättre när jag tänker på att de va sjuka och inte blev bra.
De känndes också bättre när man har fått stöd i sitt beslut:)

Idag har jag varit runt lite i stan och va förbi en akvarieaffär, svårt att bara åka förbi när man ser akvarieskyltar;)
De hade kardinaler där och jag tyckte att de va riktigt snygga så de kommer kanske att bli ett gäng sånna senare.

De hade också någa fina skalarer, en va rikitigt fin stor och härlig :) den va rödbrun på huvudet, är det en redneck? Vet inte riktigt hur en sådan ser ut.
Brukar de ligga högre i pris än en vanlig skalar?
Hade lite svårt att avgöra för denna butik har ett högre pris på alla fiskar än där jag brukar gå.
#313 - 20 januari 2009 14:19
Redback, och jag är på jakt efter ett gäng sådana och hoppas jag hittar några nere i Tyskland om ett par veckor:).
De brukar vara minst dubbelt så dyra som de "vanliga" skalarerna men blir 99 ggr snyggare (i mina ögon iaf;)).
#314 - 20 januari 2009 19:30
Kul att åka till tyskland:)
Okej ja då får vi se hur det blir med sådan för mig. Men hur är det med storleken på dem? är de som vanliga eller som altum?
Altum är väl förstora för mitt kar?
Tänkte så att de inte är förstora om jag nu skulle välja sådan iaf :)
#315 - 20 januari 2009 19:35
De blir högre än vanliga skalarer, och ofta när de blir lite äldre behåller de en snyggare kroppsform än om man jämför med de "vanliga".
Altum kan du glömma då de vill ha betydligt större svängrum än du kan erbjuda, men kanske du snart har ett 1120 liters kar i vardagsrummet:p?
#316 - 20 januari 2009 20:00
Okej, då kanske rednecken också blir förstora i mitt kar än vanliga om de blir högre? Vill ju inte att fiskarna ska växa ur karet.

Härligt med ett så sort kar!!!:D
#317 - 20 januari 2009 20:04
Nej, det tycker jag nog inte. Klart det är på gränsen kanske, men ett par Redback är inte fel;).
#318 - 20 januari 2009 20:17
Ja va bra då vet jag vad jag har att erbjuda mig själv då:p
Ska ner och kolla senare vad de tar för pris på redneck i affären. Kommer förmodlingen vara tvungen att beställa dem, har inte sett dem i den äffaren.

Ska hänga med TinaM och Annica i helgen till Stockholm och titta lite, men de bli nog ingen shopping för mig eftersom att jag har presentkort här i stan Pluss att jag dessutom har fått klara och tydliga order om att ta det lugn nu;). Men kul bara att hänga med och se något annat och prata akvarium med några som är lika biten eller mer som en annan:d
#319 - 21 januari 2009 05:55
Tjejligan, då gäller det att hålla sig från stora staden:p!
Jaja, Annika ska vi nog ta hand om i Tysklad om ett par veckor:D!
#320 - 23 januari 2009 21:19
Tyvärr så kommer tjejligan inte komma iväg i helgen, snöstorm :mad:
Men men så är det man kan inte bestämma över vädretsmakter typiskt bara att de blev just imorn.
Så vi får ta det en annan helg så stockholm blir fritt imorn;)

Hoppas att ni får de kul i Tyskland, en annan kommer sitta instängd och plugga tenta då.

Jag har funderat lite på om lysrör, vad är det man ska titta på för siffror för att veta vilket som är bäst?

Vilket av dessa lysrör är bäst? Och hur läser jag av för att veta det?

1 http://www.pwss.se/product.php?productid=5475&cat=1083&page=1

2 http://www.pwss.se/product.php?productid=5485&cat=1083&page=1
#321 - 23 januari 2009 22:42
Nu är jag inte så påläst vad som gäller färgtemperaturer, men eftersom tex Philips Aquarelle ligger på 10000 Kelvin och Day på 9000K så är dessa förmodligen ganska lika varandra i färgen, så detta rör skulle jag ha valt.

Kul i Tyskland, skämtar du eller:p? Förra gången fick man nästan uppsöka sjukhus då vi led av träningsvärk och kramp i magen efter alla skrattanfall:D!
#322 - 23 januari 2009 23:02
Okej va bra, ska se om jag ska beställa ett sådant så har jag två stycken av dem.

Kramp i magen av skratt är häligt :dtur att man kan få de så roligt här i livet!:p

Jag kan inte riktigt hålla mig nu, har tömt mitt karantär karet och tagit ut pumpen för torkning. Ska köpa ett nytt filter imorn pluss 10 kardinaler som sedan ska få gå i detta karatänkar i ett par veckor. Fick tips om att fylla det karantänkaret med vatten från det stora och göra vattenbyten från det så får fiskarna samma vattenvärde som de sedan ska gå.

Såg att de va rea på kardinaler i stan så jag tänkte passa på och flytten från karantänkaret till det stora sedan borde ju inte vara så dramtisk när vattnet kommer därifrån.
Så jag borde väl inte råka ut för vitaprick igen efter flytten till det stora om jag gör på detta vis?

Men hur länge bör de gå i karantän innan de kan flytta? Det stora har varit tetrafritt i 3 veckor och jag har inte sett något konstigt på de andra fiskarna som går där.
#323 - 23 januari 2009 23:07
Du ser ganska snart om det är vajsing på fisken. Kolla i affären om de har fina runda magar, och inte ser ut som felvända U eller är magra och ynkliga.
Jag vet, det är skitsvårt att lägga band på sig, men som tur är så har du dit karantänskar som de kan gå i minst en vecka innan du släpper ner dem i det större karet:).
#324 - 23 januari 2009 23:17
Tack va bra då vet jag vad jag ska titta efter, jag hoppas det här kommer att gå bra.
Jag tycker ju att jag har tagit det så lugnt hela tiden så nu kliar det så mycket i fingrarna :p

Men de är ju tur att jag har fått tag på mitt lilla kar nu :D Men då har jag bara en annan lite fundering. jag har sköljt ur baljan och sköljt ur pumpen, tänkte köpa nytt filter i försäkerhets skull, för det andra hinner inte torka ut nu. Finns det risk för spår av sjukdomar efter sköljning av baljan eller pumpen som kan göra de nya sjuka? Baljan hinner torka tills imorn.
#325 - 23 januari 2009 23:20
Nejdå, det är ingen fara:).
Vad blir det mer för invånare i framtiden?
#326 - 23 januari 2009 23:24
Kanon:d

5-6 små skalarer
10 corydoras funderar på panda men jag vet inte om de är mer känsliga än andra corydoras. För dessa blev väldigt sjuka i mitt 54 L men jag vet inte om det andra orsäker till det.
Är de med känsliga eller har jag fel?

Det går nu tre endlers hanar och två ancistrus i 240L karet.
Får se om endlerna får stanna eller om de flyttas till 70 L karet där honorna går. men jag har haft dem separerade nu för att jag inte vill ha en massa yngel nu pluss att honorna blev för få än vad som var tänkt.
#327 - 23 januari 2009 23:29
Jag kan bara säga min erfarenhet om Pandan, och den är ingen höjdare. Jag köpte 15 st varav jag har kvar en idag, medans andra sorter inte alls har haft samma dödsfrekvens.
Även i affären jag handlar i köpte hem ett tjugotal och av dessa blev det inte många kvar. Då är tex Metallpansarmalen lite enklare att hålla, och att den kostar bara hälften så mycket gör inget heller;).
#328 - 24 januari 2009 12:09
Okej va tråkigt..tycker ju att de riktigt snygga men de är inge kul om de är fler som haft problem med dem.

Men tyvärr så tycker inte jag att metallpansarmalen är så snygg..
Finns det någon annan corydoras som kan fungerar som är lite snyggare?

Nu har det även hänt lite andra grejer. Var ner till akvarieaffären idag och nu håller jag på att koppa in 10 rödmunstetror i karantänkaret.:d

Kunde inte låta bli dem när jag såg dem och de var också på rea. Så det kommer inte att bli några kardinaler i karet utan dessa snyggingar istället:D

De är ju lite större också så de blir nog inte uppätna av skalarerna heller.
#329 - 24 januari 2009 12:47
Och en annan fördel är att de stimmar bra med, utan något yttre hot:).
Det finns mängder med olika sorters Corys, frågan är bara vad du vill betala för dem. Eftersom man bör ha en grupp på 6-10 st och de kostar 40:-/st eller om de kostar 140:-/st, därav mitt förslag på melattpansarmal.
C.sodalis är riktigt fin, likaså C.adolfoi och c.sterbai men är lite dyrare...
#330 - 24 januari 2009 18:14
Ja jag hörde att de stimmar bra..det är ju alltid snyggt:)

Okej ja är det sånna prisskillnader, får väl fråga mig fram i affären vad de tar för sina corydoras. Pandamalarna tror jag kostar 60 eller så kan får 5 för 250 kr. Så runt de kan jag tänka mig.

De va snygga corysar som du skickade. Jag får beräkna lite på de här så får vi väl se vad det blir. Kommer att dröja ett tag innan de kommer i för jag har tänkt att ha skalarerna före, längtar så efter dem. Stod och sucktade efter skalarerna idag igen:p
#331 - 24 januari 2009 18:53
Tänkte bjuda på lite bilder på mitt 70 L kar.

Det är här taget 24 oktoberg:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/70L/DSC_0335.jpg

Det här är taget idag:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/70L/DSC_0492.jpg

Tycker att de har blivit lite bättre och algerna har minskat, men tyvärr så vill inte växten längst bak ta sig. Vet inte om det beror på att den inte får tillräckligt med ljus. Tyvärr så är det bara ett lysrör längst fram på hörnakvariumet.
Funderar på att byta ut den mot denna växt som jag har i 54 L karet framför pumpen:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0400.jpg

Jag har inte blivit av med alla alger, hur gör jag med dessa gröna alger? Det är bara denna växt som är drabbad:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/70L/DSC_04842.jpg

Det är full fart på paletterna idag, både hanen och honan dansar och simmar ut och in ur grottan. Men jag tror inte att det blir nåot iaf har inte blivit något på flera månader, men kul att se att det är fart på dem och hanen inte jagar bort honan.

Avslutar med lite dans:d:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/70L/DSC_0489.jpg
#332 - 24 januari 2009 21:59
Kul att få se lite bilder:).

Hörnkaret ja, det ser ut som en Hygrophila coymbosa som får lite för lite ljus, och då tappar den bladen nertill. Det du kan göra är att plantera något annat framför eller om du har en rot eller liknande.
Annars är det som du föreslog inte fel att byta ut den mot Limnophila sessiflora som du hade framför pumpen i det andra karet.

En Anubias utan alger är inte så ofta man ser, men prova att sätta den i så mycket skugga som möjligt. Den växer sakta, som bara det gör att den blir en algsamlare, sedan funkar den även bra att ha på ställen i karet utan så mycket ljus.
Kanske du kan sätta den på en rot som du placerar baktill i hörnkaret, då de lätt växer fast på rötter eller stenar:).
Vad är det för paletter du har? Jag har för mig att du skrivet det tidigare men känner mig lite lat för att leta:p! Snygga var de iaf, även om inte hannen ser så inspirerad ut på bilden:D...
#333 - 25 januari 2009 10:56
Lite omflyttning är kanske inte så dumt. Ska kolla om jag hittar någon mer rot att ställa framför pumpen och sätta i samma växt som lilla karet, där har den ju buskat till sig fint och döljt pupmen.
Har inte tänkt på att flytta Anubiasen till mörkare partier har en liten som står lite längre bak och som du säger så har inte den fått lika mycke alger.

Nu har jag fått lite att pyssla med i det karet också, härligt!:)
Jag har suttit och kolla på detta kar men bara stört mig på att jag inte lyckats fått Hygrophilan att trivas.

Paletterna är ett par Pelmatochromis taeniatus. Förstår att du inte orkar leta i tråden, den har blivit ganska lång nu;)

Tyvärr så dansade bara hanen när jag inte hade kameran framme, han har varit väldigt taskigt mot honan en tid men nu så verkar hon duga igen. Men hon ger sig inte hon gör allt för att visa upp sig:D
Det är kul att se när de göra sig så fina för varandra, båda två simmade runt igår och spände upp sig och fick starka fina färger:)
Hanen hade även fullt upp att grav runt grottan, jag grävde fram fram den för att det var en hel hög fram till vid glaset av sand så jag tog bort det vilket han inte gillade:p
#334 - 25 januari 2009 11:15
Visst är det kul att greja, men samtidigt är det bästa att låta karet vara så mycket ifred när man väl fått till det, bara göra sina vattenbyten och ev. ta bort döda växtdelar så kommer det snart att bli en bra balans i karet.
Själv blir det en rensning i karen idag, men kanske jag först smiter iväg och köper en kamera jag varit sugen på ett tag nu, så man kan fota allt fanskap man ställer till med:p!
#335 - 28 januari 2009 19:10
Så där ja nu kommer ett litet kort på de nya i sitt karantänkar :)
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0484.jpg

Men nu undrar jag om en vecka räcker som karantän eller ska de vara där i längre?

Om de nu går bra med en vecka så har jag en till fråga:p
På lördag har det gått en vecka och då ska jag även göra mitt vattenbyte i det stora karet.
Ska de nya flytta in innan jag byter vatten i så fall kanske på fredag och jag gör bytet på lördag?
Eller ska jag göra bytet på lördag och koppa in dem på söndag? Eller går de bra samma dag efter vattenbytet?
Vad är bäst?
Det blir ju även så om de ska gå en vecka till karantän till nästa helg.

De har ju nu gått i vatten från stora karet under veckan.
#336 - 28 januari 2009 20:18
Passat skrev:

Men nu undrar jag om en vecka räcker som karantän eller ska de vara där i längre?

Om de nu går bra med en vecka så har jag en till fråga:p

På lördag har det gått en vecka och då ska jag även göra mitt vattenbyte i det stora karet.

Ska de nya flytta in innan jag byter vatten i så fall kanske på fredag och jag gör bytet på lördag?

Eller ska jag göra bytet på lördag och koppa in dem på söndag? Eller går de bra samma dag efter vattenbytet?

Vad är bäst?

Det blir ju även så om de ska gå en vecka till karantän till nästa helg.

De har ju nu gått i vatten från stora karet under veckan.

Erling på Akvariehobby rekommenderade mig att ha de nya firrarna i karantän i två veckor.

När det gäller vattenbyten så byter jag först i det karet där jag avser ha de nya fiskarna i och sedan tar jag nybytt vatten därifrån och tillsätter detta i karantänskaret.

Nu verkar de nya firrarna hos mig vara pigga och krya så jag har tänkt köra ett vattenbyte enligt ovanstående i helgen och ett par dagar efter det släppa de nya firrarna i det kar där de är avsedda att gå i. Jag tänkte att då är ju vattenvärdena rätt lika i bägge karen.:)

Jag skall bara skopa ur ancistrusar ur det stora karet först, inklusive det produktiva fullvuxna paret, har jag tänkt. Men jag måste ha något att skopa in dem i också. :confused:Vill inte ha fler i mitt 180 liters kakaduakar.

Kanske det där 54 liters som jag köpte i helgen borde sättas igång, enbart för ancistrusar.

Om jag får ur de flesta ancistrusar så ökar inte belastningen alls fast jag släpper i 42 st små firrar. En vuxen ancistrus med enorm aptit borde ju motsvara minst 10 små kardinaler vad gäller belastning på karet, eller?:confused:
#337 - 29 januari 2009 12:53
Tack för svaret då förstår jag precis hur jag ska göra:)
Får se om jag gör som dig då och flyttar över dem ett par dar efter eller om de får gå två hela veckor. Det beror lite på hur mycket jag har under veckan. Det börjar ligga i nu med uppgifter har snart tenta igen, suck!

54 L karet verkar ju inte vara en dum idé för dina ancustrusar. Låter som en bra idé för att få till en bra belastning på karet eftersom att två stora ancistrusar skitar ner en hel del.

Hur mycket yngel har du nu?
#338 - 3 februari 2009 18:54
Nyheter!:D
Nu ikväll fick rödmunnarna flytta in i det stora karet! de stimmar väldigt fint och har börjat färga ut från att ha varit väldigt bleka i sin lilla låda.

Tyvärr så fick de flytta in pga att jag behövde lådan till en endlershona och en platy som jag tror har fått lite stryk av paletterna. Såg att endlershonan hade ett litet vitt fält på bakfenan som såg ut som om det kom lite ludd ifrån. Platyn såg lite misstänksam ut också så de går nu i det lilla med salt och en dos av mycopur. Ska ge de i 3 dar sen hoppas jag att de är över. Nu när jag såg det direkt tänkte jag att de lika bra var att agera så att de inte blir värre.

Men de är iaf kul att rödmunnarna är på plats! Karet ser redan mycket trevliga ut. Ska ta lite bilder imorn och lägga upp:)
#339 - 6 februari 2009 19:00
Nu kommer det lite nya bilder:)
Middagen är serverad, fast den va tänkt till malarna de andra hade redan smaskat på fryst artemia:p
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0523.jpg

Här är en bild på hela karet, jag har blivit ganska nöjd med med den högra delan men inte den vänstra:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0525.jpg

Jag har funderingar på att ta bort flyväxterna helt och flytta på svärdsplantan (som du ansjo sa från börjarn till mig:p) och även den stora i mitten. Tyckte dessa två var bra att ha ni när karet var ny startat. Tog de växter jag hade, men nu vill jag ha i lite annat.

den här bland annat:
Har jag tänkt att plantera längst bak och byta ut tiger vallisnerinan som växer där nu. Får se om jag får tag på denna växt. Men de är min plan just nu.

Är två veckor lagom att vänta innan jag köper skalarer? eller ska ja vänta länge?
#340 - 10 februari 2009 13:10
Det låter som en lagom plan, vänta tills åtminstonde till början av nästa vecka så kommer det säkert att gå bra:).
Papegojbladet som står framför filterbehållaren kan du dra upp och kasta i soporna, de kommer tyvärr inte att klara sig utan kommer att tappa fler och fler blad tills de bara har en tofs med ett fåtal blad kvar längst upp.
Skruvvallisnerian blir inte så hög att den passar längst bak i karet, däremot lite framför någon bakgrundsväxt brukar bli ganska bra.
Annars tycker jag det ser bättre och bättre ut, ju mer karet får gå in sig:).
#341 - 10 februari 2009 16:50
Tack för den responsen:) tycker också att karet har tagit sig ganska fint Har upptäckt jag kommer nog inte hinna åka till affären före den 23 feb så då borde de ju bli bra att köpa skalarerna:)

Men ska de också vara i karantän eller går de bra att flytta i dem direkt?

Har också kommit fram till att papegojbladet inte fungerar, hade istället funderingar på att sätta svärdplantan där eller den kanske inte kommer bli så bra iaf om ett tag när de har blivit ännu större?
Hur stor blir den?

Jaha jag trodde att skurvvallisnerinan skulle gå upp till vattenytan, okej ja då får vi se hur jag ska plantera den, har inte hittat någon än. Tänte höra om den går att beställa.

Vad finns det mer för fina växter som skulle kunna fungerar?
Vill få till den vänstra sidan lite bättre, men ändå har lite fri simmyta för fiskarna.

Just de! Hur var Tyskland?Hade ni de bra där nere?:)
#342 - 10 februari 2009 17:06
Passat skrev:
Tack för den responsen:) tycker också att karet har tagit sig ganska fint Har upptäckt jag kommer nog inte hinna åka till affären före den 23 feb så då borde de ju bli bra att köpa skalarerna:)

Men ska de också vara i karantän eller går de bra att flytta i dem direkt?Det gör du lite som du vill, ser de bra ut så kan du släppa ner dem direkt, men känner du dig osäker så låt dem gå i karantän. Du kan fråga hur länge de gått i affären, är de nya så bör du ha dem i karantän.

[QUOTE]

Har också kommit fram till att papegojbladet inte fungerar, hade istället funderingar på att sätta svärdplantan där eller den kanske inte kommer bli så bra iaf om ett tag när de har blivit ännu större?

Hur stor blir den?

Den är svår att ha i främre halvan i karet då den blir väldigt utbredd om den trivs. Bladen kommer att nudda ytan, men så mycket högre än så blir den knappast.

Jaha jag trodde att skurvvallisnerinan skulle gå upp till vattenytan, okej ja då får vi se hur jag ska plantera den, har inte hittat någon än. Tänte höra om den går att beställa.

Det brukar inte vara några större problem att få tag i skruvisen, så håll ögonen öppna annars.
Vad finns det mer för fina växter som skulle kunna fungerar?
Limnophila sessiflora, Det finns lite olika sorters Aponogeton, Cryptocoryne osv. Det är nästan lättare att se vad affärerna först har hemma;).

Just de! Hur var Tyskland?Hade ni de bra där nere?
Jodå, det var toppen:d.
Kom hem med massor av fisk och en del växter som jag inte har en aning om vad det är så det får bli en tråd om detta...:p
#343 - 10 februari 2009 20:00
Ja just de..kom på att jag faktiskt undrade hur en bra skalar ska se ut. Hur vet jag när jag tittar på dem vilka jag ska välja?
De kommer vara som en femkrona lite större som jag kommer att köpa, de har nämligen olika storlekar i affären och tänkte ta de små som är billigare och låta dem växa upp tillsammans. eller ska jag välja lite större större storlek? vad är bäst?
Är de mycket känsliga när de är så små?
Har inte hunnit tänka på detta när de inte har varit aktuellt med skalarena men nu är de ju äntligen dags:p

Jag vill att de ska ha skarpa, svarta linjer: kan man se de när de är så små? eller kommer de kunna färga ut mer som äldre? Har sett att vissa har lite svagare ränder.

Får fundera lite över svärdplantan..kommer nog inte bli så snygg i mitt kar när den blir så stor. Den får hänga med ett lite tag till tills jag hittar lite andra växter. Men de är lite svårt att se i affären hur växterna kommer att växa till sig i sitt eget kar.

Ska bli spännande och se vad du har fått med dig hem:)
#344 - 10 februari 2009 20:41
En skalar ska i mina ögon vara hög med kraftiga raka fenor och bra teckning. Kolla in MaxB:s 600 liters skalartråd så finns det en del bilder på skalarer, både små från början i tråden till när de vuxit till sig och lekt.
Jag föredrar att köpa skalarer i den storleken som du sagt, men det är svårt att hitta bra ex då de ofta ser hyffsade ut som små men ju större de blir desta fulare blir de.
De ska inte vara klena eller se smala ut, då är det risk att de inte blir så gamla eftersom de antagligen äter dåligt av någon anledning.
#345 - 11 februari 2009 15:06
Tack för tipset!:) Men då är det alltså femkronors modellen jag ska titta efter.
Men vilka snyggingar du har fått tag på! Grattis såg dem i MaxBs tråd:)
Får se vad jag själv kommer att hitta, nu har du verkligen satt ribban högt!:p
#346 - 11 februari 2009 15:10
Ribba och ribba, det beror på vad man är ute efter;)...
Men jag tror nog att du kan hitta bra fisk du med, men det kan ta ett tag om man är kräsen av sig....
Skulle tro att Annika hjälper dig om du frågar henne:).
#347 - 11 februari 2009 15:22
Jo de är klart att de beror ju på vad man är ute efter och hur kräsen man är:p
Nybörjare som jag är så är jag nog inte så jättekräsen, men jag vill ju ha fina exemplar iaf. men nu vet jag ju lite vad jag ska titta efter. Så får vi se vad de blir därefter:)

Bra idé att höra med Annika, de har jag inte tänkt på:) De blev ju inget stockholm tidigare men har tänkt att hon och Tina ska få komma över när tentan är klar.
J*kla tempo i denna kurs men de är bara att bit ihop. De som bra är att jag inte har tid åka till akvarieaffären och på de viset så tar jag ju det lugnt med köpet av invånare:p

Rödmunnarna verkar iaf trivas så de är ju bra, kul att titta på hur de stimmar.
#348 - 11 februari 2009 15:56
Kul att det funkar med rödmunnarna iaf, och jag tror nog att karet har börjat "sätta" sig nu:).
#349 - 12 februari 2009 10:01
Lite OT men jag blev nyfiken på vad det är för kurs du läser :)
#350 - 12 februari 2009 13:21
ToveTott skrev:
Lite OT men jag blev nyfiken på vad det är för kurs du läser :)

Gör inget att frågan är OT..kul att du fråga:)
Jag läsar till lärare och håller på med språk och matematik i tidiga skolår B. en kurs om barns språkutveckling så som tal, läs och skrift och sedan matematikutveckling kan man säg.
Riktigt kul men mycket att göra.

Men i april ska vi ut ca 8 veckor på pratik så de ser jag fram emot:D
#351 - 15 februari 2009 15:17
Passat skrev:
Gör inget att frågan är OT..kul att du fråga:)

Jag läsar till lärare och håller på med språk och matematik i tidiga skolår B. en kurs om barns språkutveckling så som tal, läs och skrift och sedan matematikutveckling kan man säg.

Riktigt kul men mycket att göra.

Men i april ska vi ut ca 8 veckor på pratik så de ser jag fram emot:D

Låter roligt! :) Min mamma är lärare. Själv läser jag till biolog/ekolog...fast det kanske man kan gissa från min signatur :p
#352 - 15 februari 2009 20:54
ToveTott skrev:
Låter roligt! :) Min mamma är lärare. Själv läser jag till biolog/ekolog...fast det kanske man kan gissa från min signatur :p

Har man en föräldrer som lärare är kanske inte så lockande att bli de själv, min morbror är lärare men ingen av kusinerna har utbildat sig till de.
Biolog tror jag är spännande. Jag funderar på att en gå en kurs som heter naturkunskap för nyfikna som ska rikta sig för att undervisa i mellanstadiet kan man säga. tror att de skulle var kul att ha med sig.

Hur länge ska du läsa?
#353 - 16 februari 2009 15:39
Passat skrev:
Har man en föräldrer som lärare är kanske inte så lockande att bli de själv, min morbror är lärare men ingen av kusinerna har utbildat sig till de.

Biolog tror jag är spännande. Jag funderar på att en gå en kurs som heter naturkunskap för nyfikna som ska rikta sig för att undervisa i mellanstadiet kan man säga. tror att de skulle var kul att ha med sig.

Hur länge ska du läsa?

Det låter som en intressant kurs :) Tror att det är viktigt att intressera barn för naturkunskap tidigt och på ett sätt som är lätt att ta till sig.

Både mormor och morfar har varit lärare så det skulle min mamma aldrig bli. Men hon ändrade sig senare :d

Jag är inne på mitt 5:e år nu (tiden går så fort!) och ska påbörja mitt exjobb i sommar.
#354 - 21 februari 2009 09:29
Skönt nu, kan man börja leva lite igen. Hade tentan igår men har några uppgifter som jag ska sitta med idag tills på måndag, sen är denna kurs över! :)

Nu har jag börjar fundera på om jag kanske ska ta och skaffa några corydoras.
Men jag vet inte vilket sort.

C.sterbai är riktigt snygg men jag vet inte om jag tycker att den är lite stor.
Hade ju tänkt mig C.panda från början men efter att hört att de är känsliga och dessutom misslyckats en gång med dem tänkte jag ta någon annan sort.
Men då vill jag gärna har ha någon som är i den storleken som C.panda.

Jag har varit lite inne på denna, är det en känslig typ?
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=546&SOK=1

Eller också denna:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=834&SOK=1

Fick ju tips av dig Ansjo på dessa. Kan tyvärr inte läsa om dem, men hur stora blir dom?
C.sodalis och C.adolfoi. C adolfoi ser snygg ut på bilderna.

Det här blev verkligen svårt. Har ingen aning om vad man ska välja, vill som sagt ha en som inte blir så stor runt 5-6 cm och som inte är känslig som pandan som dör på en gång.
#355 - 21 februari 2009 09:31
ToveTott skrev:
Det låter som en intressant kurs :) Tror att det är viktigt att intressera barn för naturkunskap tidigt och på ett sätt som är lätt att ta till sig.

Både mormor och morfar har varit lärare så det skulle min mamma aldrig bli. Men hon ändrade sig senare :d

Jag är inne på mitt 5:e år nu (tiden går så fort!) och ska påbörja mitt exjobb i sommar.

Ja de är verkligen en intressant kurs:)
5 år! ja de va länge. Kul att börja jobba lite, var blir det någonstans?
Jag är inne på min tredje termin bara så de är inte så mycket. Har inte bestämt mig om det slutar på 3 ½ år eller om det blir 4 år, får se vad jag väljer för kurser.
#356 - 21 februari 2009 09:37
åh, en tråd om SA som jag missat! kul att jag hittade hit iaf!

ang dina corydoras problem. jag har sodalis och de är lika snygga i verkligheten som på bilderna här på zoopet! :) har 6 st i mitt SA kar och de blir inte så stora och de gillar jag.. dock var det svårt att hitta dem. en affär hade aldrig hört talats om dessa medan den andra letade i sina fisklistor från grossisten länge innan han hittade dem! men det var värt besväret!
#357 - 21 februari 2009 16:52
Kul att du har hittat hit :)

Ja jag tyckte att den såg snygg ut. Men som sagt jag har lite svårt att välja, jag vet att affären jag ska handla i har c.sterbai och c. melini men de andra har jag ingen koll på.

Ville höra lite här vad jag ska fråga efter i affären, vet faktiskt inte om de har sodalis kan ju alltid fråga om de kan ta hem den.

Men de är inte känslig då?
Vill inte att de ska hände samma sak som de gjorde med pandorna och jag hade tänkt att ha ett lite större stim så då är de ju tråkigt om de går bort.
#358 - 21 februari 2009 19:06
Passat skrev:
Ja de är verkligen en intressant kurs:)

5 år! ja de va länge. Kul att börja jobba lite, var blir det någonstans?

Jag är inne på min tredje termin bara så de är inte så mycket. Har inte bestämt mig om det slutar på 3 ½ år eller om det blir 4 år, får se vad jag väljer för kurser.

Ibland känns det som en evighet och ibland som om det inte har gått nån tid alls. Hade inte tänkt mig 5 år från början :) Exjobbet blir nog på SLU. Har ett på gång på Ekologiinstutionen med en väldigt bra handledare.

Tycker alltid att det är svårt (men roligt) att välja fiskar. Fast dom jag har blev det ju mest av en slump. Hade inte tänkt mig svärdbärare och knappt hört talas om svarta fantomtetror innan jag blev förälskad i dom i affären [:o]

Alltid härligt att avsluta en kurs! Lycka till med valet av corydoras!
#359 - 21 februari 2009 23:07
Passat skrev:
Nu har jag börjar fundera på om jag kanske ska ta och skaffa några corydoras.

Men jag vet inte vilket sort.

C.sterbai är riktigt snygg men jag vet inte om jag tycker att den är lite stor.

Hade ju tänkt mig C.panda från början men efter att hört att de är känsliga och dessutom misslyckats en gång med dem tänkte jag ta någon annan sort.

Men då vill jag gärna har ha någon som är i den storleken som C.panda.

Jag har varit lite inne på denna, är det en känslig typ?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=546&SOK=1

Eller också denna:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=834&SOK=1

Fick ju tips av dig Ansjo på dessa. Kan tyvärr inte läsa om dem, men hur stora blir dom?

C.sodalis och C.adolfoi. C adolfoi ser snygg ut på bilderna.

Det här blev verkligen svårt. Har ingen aning om vad man ska välja, vill som sagt ha en som inte blir så stor runt 5-6 cm och som inte är känslig som pandan som dör på en gång.

Av de sorterna skulle jag lätt valt C.melini, en skitsnygg Cory som jag har sett några gånger nu. Även sodalis är inte fel, men den blir lite större än de andra du kollat på, C.adolfoi är en annan favorit som en polare har och de leker regelbundet i hans sällskapskar:).
Den sistnämda är tyvärr lite dyrare i inköp, man ack så snygg!
#360 - 22 februari 2009 09:55
ansjo skrev:
Av de sorterna skulle jag lätt valt C.melini, en skitsnygg Cory som jag har sett några gånger nu. Även sodalis är inte fel, men den blir lite större än de andra du kollat på, C.adolfoi är en annan favorit som en polare har och de leker regelbundet i hans sällskapskar:).

Den sistnämda är tyvärr lite dyrare i inköp, man ack så snygg!

Ja jag har sett c.melini ett par gånger i affären och tyckte att den av rätt snygg, sökte lite på google också och upp en del fina bilder. C.adolfoi ser riktigt snygga ut också.
Får åka ner och kolla vad de har inne och kan få tag på.
Men nu har jag fått lite idéer vad jag ska titta efter, men det lutar nog åt melini eftersom att den inte blir så stor, mera i storlek som C. panda som jag hade tänkt först.
#361 - 22 februari 2009 10:02
ToveTott skrev:
Ibland känns det som en evighet och ibland som om det inte har gått nån tid alls. Hade inte tänkt mig 5 år från början :) Exjobbet blir nog på SLU. Har ett på gång på Ekologiinstutionen med en väldigt bra handledare.

Tycker alltid att det är svårt (men roligt) att välja fiskar. Fast dom jag har blev det ju mest av en slump. Hade inte tänkt mig svärdbärare och knappt hört talas om svarta fantomtetror innan jag blev förälskad i dom i affären [:o]

Alltid härligt att avsluta en kurs! Lycka till med valet av corydoras!

Jo det är verkligen svårt att välja fiskar, vill ha såå många :D men de är kul att fixa så att de kommer från samma världsdel. Har bara haft ett litet akvarium när jag var liten med några guppies. Det här är första stora karet, riktigt kul att få till men de har tagit lite tid för mig. Det börjar gå åt rätt håll nu iaf så de är skönt.:)
#362 - 26 februari 2009 20:39
Så nu har jag varit ner till affären och kollat lite, de hade inga melini inne men kommer troligtvis att få. De skrev upp att jag är intresserad av dem. Men jag tittat också på c. schwartzi som de hade inne, tyckte att den va ganska snygg. Kommer nog vara tvungen att åka ner igen och kolla läget.
tyckte verkligen att det här var svårt.

Men som sagt jag vill inte ha så stor stort eftersom att jag vill ha ett större stim ca 10 st.
#363 - 26 februari 2009 22:04
Men det är detta som är kul, att leta, kolla och planera är halva nöjet:).
Själv blir det en liten inköpsrunda i morgon, alltid hittar man något kul:D...
#364 - 27 februari 2009 09:04
Ja jo de är ju de, men jag brukar lätt kunna få beslutsångest när jag får för mycket val:p
Men jag vet ju ungefär vad jag vill ha..ska kolla när de får in melini så att jag får se den live.

De skulla få en nyleverans med fisk samma dag jag var där så de var lite urplockat. Tänkte åka ner snart igen och kolla läget, kanske redan idag om det blir tid till de:)

Kul att åka på shopping runda, är du ute efter något speciellet? :)
#365 - 27 februari 2009 16:49
Nja, lite av varje och det blev en liten låda med fisk som följde med:p.
Lite Apistogrammor; 2 par agazissi, 1 par hongsloi, ett par viejita till, 3 st L-017 Hopliancistrus sp., ett gäng pansarmalar samt ett stim Kejsartetror. Skulle ha tag i vitfenad rosentetra men de var tyvärr slut, så de får vänta:(...
#366 - 2 mars 2009 20:20
Hehe de kallar jag en lite låda med fisk:d Alltid roligt med lite nya invånare.

Jag var ner till affären igen i fredags men hade inte fått in några Melini än, fick höra att de kunde dröja lite med det för chefen skulle tydligen vara borta en vecka. Däremot kom jag hem med lite nya rötter så det ska fixas lite sedan.

Men idag hade jag roligt besök hemma. TinaM och Annika kom på en fika och titta på mina kar så nu har jag fått lite nya idéer för mitt lilla kar till att börja med. Tina fick med sig lite växter från mitt stora kar men det synns knappt att jag tog något, det är kul att se har mycket växterna har tagit sig.
#367 - 2 mars 2009 23:02
Passat skrev:

Men idag hade jag roligt besök hemma. TinaM och Annika kom på en fika och titta på mina kar så nu har jag fått lite nya idéer för mitt lilla kar till att börja med. Tina fick med sig lite växter från mitt stora kar men det synns knappt att jag tog något, det är kul att se har mycket växterna har tagit sig.

Tackar för det goda fikat och det varma mottagandet!:D Det var jättekul att se dina kar och jag fick också en massa idéer efter att ha sett dina. Det skall bli ommöblering i mitt 720!:)

Tigervallisnerian har jag satt i samtliga mina kar nu för att se var det tar sig bäst.:)

Den där flytväxten har jag satt i 720 och 112 men jag minns inte vad den heter. [:o]

Jättego kissekatt har ni!:)
#368 - 3 mars 2009 09:57
Det är detta som jag tycker är kul, att kunna träffa andra akvarietokar med lika intresse som man själv. Sedan att man som för min del ofta får resa några mil känns inte som någon tung post eftersom vi har såpass kul när vi träffas:).
#369 - 3 mars 2009 14:10
Passat skrev:

Tack för smarrigt fika! Det är alltid kul att träffa andra med samma intresse. Nästa gång ses vi hemma hos mig :) Hoppas du kan komma på akvarieföreningsmötet på måndag.
#370 - 3 mars 2009 16:51
TinaM skrev:
Tackar för det goda fikat och det varma mottagandet!:D Det var jättekul att se dina kar och jag fick också en massa idéer efter att ha sett dina. Det skall bli ommöblering i mitt 720!:)

Tigervallisnerian har jag satt i samtliga mina kar nu för att se var det tar sig bäst.:)

Den där flytväxten har jag satt i 720 och 112 men jag minns inte vad den heter. [:o]

Jättego kissekatt har ni!:)

Tack själv! De va så kul att ni kommer tycker jag :D. Hoppas att Tigervallisnerian kommer att ta sig hos dig, men det tror jag. Det är bara att säga till om du vill har mer, det blev kanske inte så mycket för dig om du satte dem i alla karen.
Tyvärr så vet jag inte vad flytväxten heter, jag får ta kort på den och lägga upp här så kanske vi får svar på det:)
#371 - 3 mars 2009 16:57
ansjo skrev:
Det är detta som jag tycker är kul, att kunna träffa andra akvarietokar med lika intresse som man själv. Sedan att man som för min del ofta får resa några mil känns inte som någon tung post eftersom vi har såpass kul när vi träffas:).

Ja det är verkligen kul att träffa andra med samma intresse. Man får ju dessutom lite nya idéer om hur man själv vill ha det. Att ha roligt tillsammans är ju det viktigaste och om då får resa lite är de ju värt det. Har några kompisar i jönköping sen jag bodde där och när vi väl ses har vi hur kul som helst! Men de måste ju vara superkul att åka iväg ett gäng som ni har gjort och resa till mässor till tyskland :d
#372 - 3 mars 2009 17:01
Annika skrev:
Tack för smarrigt fika! Det är alltid kul att träffa andra med samma intresse. Nästa gång ses vi hemma hos mig :) Hoppas du kan komma på akvarieföreningsmötet på måndag.

Abosut att vi ska komma till dig! Är väldigt nyfiken på dina räkkar och de nya guppiesarna som du har köpt!:D Jag ska verkligen försöka komma på måndag, det ser ut som om det skulle kunna gå för jag har inga lektioner och då hinner jag läsa en del under dagen men jag hör av mig under måndagen hur det ser ut för mig.
Bilagor:
#373 - 3 mars 2009 21:15
Nu kliar det i fingrarna..fick en idé nu ikväll när jag kom hem och tittade på karet:D.

Ska plantera om lite och sätt i nya rötter, men tänkte vänta tills på söndag när jag gör ett vattenbyte. Jag hoppas att det blír bra. ska kolla med en affär som jag vet brukar har skruvande Vallisneria som jag
är intresserad av om jag har tur har de fått en ny växtleverans till helgen.

Men jag ska lägga upp lite nya bilder när jag gjort min lilla omplantering:)
#374 - 9 mars 2009 18:49
Igår blev det lite ommöblering i karet.

Innan:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0528.jpg

Efter:
Jag lät växten i mitten vara kvar tillsvidare, tills jag får tag på lite andra växter. Sedan flyttade jag svärdsplantan till längst bak, den får också vara kvar ett tag till.
Blev två nya rötter och två små javaormbunkar i vänstra hörnet, flyttat på lite Tiger Vallsinerian till högre hörnet.

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0545.jpg

Vänstar sida:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0541.jpg

Fotat snett från höger:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0542.jpg

Tror att det blev ganska bra, vad tycker ni andra?
#375 - 9 mars 2009 19:40
härligt kar du har :) , är avis på ditt klara vatten:p, vad har ni för typ av vatten / vattenvärden i uppsala?
#376 - 9 mars 2009 20:04
flygrc skrev:
härligt kar du har :) , är avis på ditt klara vatten:p, vad har ni för typ av vatten / vattenvärden i uppsala?

Tack, det är kul att se hur det växer till sig:) Avis på vattnet, de va första gången jag hört de:d
Tyvärr så har jag ingen aning om vad vi har för vattenvärden i Uppsala, har alltid hört att det är hårt vatten, men vi fick nya vattenverk för ett par år sedan där de tar bort en del av hårdheten så jag vet inte vad vi har nu.
#377 - 9 mars 2009 21:54
Det ser bra ut, och om någon månad när det växt till sig så kommer det se kalas ut:)!
#378 - 10 mars 2009 18:16
Tack!:) Ja det kommer nog bli bra när växterna har tagit till sig lite. Tror att javaormbunkarna kommer att bli riktigt fina när de har blivit större.
#379 - 26 mars 2009 14:59
Här har det inte hänt så mycket...jag har väntar och väntar på att affären ska få hem corydoras melini..det kom in en stor leverans idag men tyvärr inga melinis.

Fick höra ett pris idag runt 75-80 kr för dem. Är inte så insatt i hur priserna sätt men jag tror att det kan vara rimligt för dem. Eller?
#380 - 26 mars 2009 15:02
Det låter som ett ganska rimligt pris, de är inte så jättevanliga och då får man betala lite mer;)...
#381 - 26 mars 2009 15:10
Va bra då vet jag:) Misstänkte de när de sa att de ofta är viltfångade. Men de är bara och vänta och se när de dyker upp. Vill inte släppa tanken på dem förrens jag sett dem live:)

Men de sa att de inte tycker att pandan borde vara känslig utan de sa att både pandan och melinin borde vara ungefär densamma. Men det är flera här på zoopet som sagt att de upplever att pandan är känslig så jag vågar inte ge mig på den igen så jag hoppas inte att melinin är lika känslig.
#382 - 24 april 2009 18:10
Så där ja:) Nu ar det hänt lite igen.

Jag har äntligen fått mina corydoras melini. Det blev 5 st. Vad jag har sett så har de kollat in karet nu:D

Riktiga snyggingar:D
#383 - 28 april 2009 18:51
hm..nu har jag en fundering.
Jag köpte 5 melini här om dagen..men jag är faktisk lite sugen på att köpa två till så att det bli 7 st. Tänkte att jag skulle passa på när jag vet att de har dessa inne.

Är det för många med mitt tänkta fiskbestånd?

10 rödmunnar
3 endlershanar
6 skalare

Går det att ha 7 melini?
#384 - 4 maj 2009 20:07
Så nu kommer lite kort på nykomlingarna:d
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0617.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0616.jpg

Är riktigt sugen på att skaffa fler av dem. Tänkte ringa och kolla om det finns några kvar. I så fall blir det 2 till :)

Här är hela karet:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/DSC_0624.jpg
#385 - 4 maj 2009 21:21
Vilka sötnosar! :)
#386 - 5 maj 2009 16:22
Trevligt kar du har. Det har utvecklats en del sedan jag såg den hos dig. :)

Lycka till med nykomlingarna!

Vad har hänt med det lilla karet du har, blev det några apistos där?:D
#387 - 6 maj 2009 17:38
ToveTott skrev:
Vilka sötnosar! :)

Tack så mycket, det blev två till idag :) Så nu är det 7 st
#388 - 6 maj 2009 17:40
TinaM skrev:
Trevligt kar du har. Det har utvecklats en del sedan jag såg den hos dig. :)

Lycka till med nykomlingarna!

Vad har hänt med det lilla karet du har, blev det några apistos där?:D

tack så mycket :)
Det blev två till av de nya idag :p så nu är det 7 st.

I det lilla har det inte hänt så mycket mer än att det är ännu fler räkor nu:p Jo jag har tänkt att ha apistos där, men har inte hunnit med riktigt. Det är så mycket att göra under praktiken att jag blir galen.
Men den är slut 27 maj så de är skönt.
#389 - 4 juli 2009 20:49
Nu kommer lite uppdatering :)

240L karet såg på korten att det har inte hänt så mycket mer än att Vallisnerinan tar mer och mer plats. Är fortfarande inte nöjd med den vänstra delan av karet.
Jag har fortfarande inte fått tar på växten som jag vill ha, men jag har hittat en affär som säljer den fast det har varit slut varje gång jag varit där.
Men min Hygrophila trivs och gör det snyggt i den högra delen :) och även den stora snygga crypto
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0737.jpg

Här är en snygg endler och 2 rödmunar:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0741.jpg

Detta är min jungel i 54 L karet, växterna har helt plötsligt börjat trivas väldigt bra :)
Har hittade till och med en Hygrophila som verkar trivas. Försökte ha den tidigare i detta kar men det gick inte, trodde inte att det fanns någon kvar men jag hade fel :).
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/54L/DSC_0746.jpg

Växterna trivs fastän att lysröret är snart 1 ½ år [:o]..har inte kommit mig för att köpa ett nytt än

Sedan en sista bild på mitt hörnakvarium också:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/70L/DSC_0752.jpg

Här trivs också mina cypto:)
#390 - 4 juli 2009 20:58
Dina kar ser riktigt bra ut, och växterna trivs de med:)!
Vad är det för växt du letar efter?
#391 - 4 juli 2009 21:04
Tack :)
Jag letar efter denna:

Vill ha den i bakgrunden vid rötterna istället för tiger vallisnerian.
Men sen vet jag inte riktigt hur jag vill ha det i den vänstra delen..har tänkt att plantera den skruvande vallisnerian och sedan tänkte vänta och se hur det blir med javaormbunkarna som växer på rötterna. Jag har även en anubias i hörakvariumet som jag skulle vilja plantera i detta kar men vet inte riktigt var.
#392 - 4 juli 2009 21:18
OK:).
Den Vallen har jag bara sett en enda gång och det var på en mässa i Tyskland förra året. Jag är faktiskt väldigt tveksam att det verkligen är Vallisneria americana var. biwaensis affären haft inne, utan kanske mer[COLOR=black]Vallisneria americana ''mini twister''...[/COLOR]
#393 - 4 juli 2009 21:26
Det kanske är en mini twister..jag har en sådan i hörnakvariumet men den jag såg i affären första gången var större än den jag har hemma..Kunde inte köpa växten vid det tillfället, men de berättade att de brukar ha den växten inne ofta.
Jag vet inte om den jag har får förlite ljus om det kan ha att göra med att den inte här lika stor, det skruvar sig inte så bra heller. De nya bladen som kommer skruvar sig lite på toppen bara.

Hur stor bli mini twister? Den jag såg var ungeför 20-25 cm har jag för mig.
#394 - 4 juli 2009 21:29
Får de bra med ljus och gödning är 20-25 cm inget ovanligt, däremot om de har mindre med gödning blir de heller inte så höga.
Att de bara skruvar sig i toppen har jag sett när jag hade dessa med, men varför har jag inte en aning om:)...
#395 - 4 juli 2009 21:36
Då är det säkert en sådan som du säger :) Men det gör inget om den så stor iaf, i en annan affär har jag sett att minitwister finns men den var ca 5 cm så jag trodde att mini inte blev större än det.
Ska prova den i stora karet där kommer den att planteras med bättre ljus än i hörnakvariumet. Tänkte att jag skulle åka ner i veckan i kolla om den finns inne så fär vi se om jag lyckas med den. Tycker att det ser så fint ut när den skruvar sig.
Om jag misslyckas får jag prova något annat..:)
#396 - 4 juli 2009 21:42
Med hyffsad belysning och gödning så ska det nog inte vara något större problem att hålla den, t.o.m jag lyckades;).
#397 - 4 juli 2009 21:48
Till och med du..jag trodde du hade gröna fingrar som hållit på så mycket med akvarium :) Ska byte lysrören i detta kar snart och då blir det två med samma ljusstyrka det är det inte just nu så jag hoppas att det blir bra då.

Nu är jag iaf rikigt sugen på att få tag på dessa jag hoppas att de finns inne så att jag får plantera lite:p
#398 - 31 juli 2009 21:12
Nya invånare!

Sitter just nu och koppar in mina nya invånare i mitt 240 L :d
De verkligen värda att vänta på!
Bilder och mer uppdatering kommer imorn!
#399 - 2 augusti 2009 09:15
Bilder :)

Här kommer det blit uppdatering med bilder :d

Tack så hemskt mycket Ansjo för dessa underbara pärlor!
De är verkligen majestätiska i karet!

Nu har jag mitt färdiga SA-kar :D iaf med invånare, ska fixa lite med växligheten bara

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0761.jpg

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0765.jpg

Hela karet:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0768.jpg

Rödmunstetrorna håller sig på sin kant nu för tiden, tycker lite synd om dem, men de kanske tuffar på sig lite när de är vana vid de nya.
#400 - 2 augusti 2009 09:19
Sedär ja, de ser ut att trivas som fisken i vattnet:).
Skulle inte tro att rödmunnarna dröjer så länge innan de kommer fram igen, och nu har de något att stimma för:D.
#401 - 2 augusti 2009 09:23
Japp de verkar trivas och äter gör de också :d Hehe ja rödmunnarna stimmar ordentligt, två råkade hamna mellan skalarerna och stimmet igår och jäklar vilken fart de fick tillbaka till de andra :p

Tänkte åka till akvarieaffären imorn och kolla efter några bra rötter att försöka knyta fast mossan på, flytväxterna var också fina. Kul med lite olika sorter :)
Bilagor:
#402 - 23 augusti 2009 19:23
Jippiiiiiii!!!

Nu har de hänt grejer...har haft mycket att göra idag, men nu på kvällen när jag skulle mata fiskarna fick jag se en rolig ska.
Skalarerna har lekt! :D

http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0762.jpg

Stolta föräldrar:)
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0758.jpg

Får se hur länge de får romen i fred..de har fullt skå att mota bort de andra skalerna..
#403 - 23 augusti 2009 22:30
Kul, då är det bara att gratulera:)!
Men du får inte bli för nedslagen om det blir tetrafoder av detta;).
#404 - 24 augusti 2009 07:23
Nej då jag blir inte nedslagen om det försvinner föräldrarna har många att slåss mot och jag tror inte att några små yngel skulle klara sig heller de är ju så många snabba tetror. Jag är mest glad att de blev något och nu har jag ju ett par som har parat ihop sig.
#405 - 29 augusti 2009 19:58
Lite uppdatering...:) jag har gjort om lite i karet och planterat mossan som jag fick av Ansjo.

Före:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0768.jpg

Efter:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0753.jpg

Jag tog bort en hel del Vallsinerina som växte förfullt i bakkant och jag tog även bort en svärdsplanta som jag inte tyckte behövdes längre. Hygrophilan knippsade jag av några så att de kommer nya fina som växer upp.

Nu börjar jag bli nöjd med det vänstra hörnet, tyckte att de blev väldigt bra med mossan på roten :)
Fick en annan sorts mossa också men den syns nog inte på bilden sitter på den roten i mitten vid grottan, mossan kommer nog bli bra när den vuxit till sig.

Det jag funderar på är att ta bort lite av flyväxterna har en som blir det väldigt mycket av och den tar mycket av ljuset.
#406 - 30 augusti 2009 04:35
Ser riktigt bra ut, skalarerna gör sig väl på bild:D!
#407 - 30 augusti 2009 07:12
Tack! Ja de är verkligen vackra i karet. jag tror också att de har kommit mer till ro med varandra, de är lite mindre gruffande:)
#408 - 30 augusti 2009 07:18
Det brukar inte vara så länge, är det dags att leka blir det gruff igen:p!
#409 - 30 augusti 2009 07:27
Ja de misstänkte jag nästan att de kommer gruffas igen vid nästa lek:p
De andra fiskarna har också kommit till ro som du sa att de skulle göra. Både corysarna och tetrorna simmar runt bland skalarerna och de har fått lära sig att vara framme och snabba vid matning:p
#410 - 22 september 2009 18:51
Uppdatering med bilder

Skalarerna har lekt en gång till sedan förra gången, den här gången fanns rommen kvar lite längre än första gången :p

Som jag har förstått så ä det väldigt svårt att få tag på Vallisneria americana var. biwaensis men jag har nu äntligen fått tag på något som liknar den, en mindre variant.

Nu börjar jag äntligen bli nöjd :D Tror att det kommer bli jättefint när växterna har växt till sig. Jag har även rensat lite bland Hygrophilan i bakgrunden så det det är ett gäng korta som inte växt upp än.

Så här blev det:
http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240L/DSC_0798.jpg

Ljuset är inte det bästa just nu..
Jag beställde nya lysrör för ett par veckor sedan..men när jag fick hem så upptäckte jag att det var fel och att dessa var förlånga. Affären beställt fel åt mig..suck..men nu ringde de och sa att de nya hade kommit så jag får ta mig ner och hämta ut dem, men tyvärr så gick fästet till reflektorerna sönder så jag får vänta lite på dem. Så karet är just nu utan reflektorer och gamla ljusrör.
#411 - 22 september 2009 21:47
Det kommer att bli toppensnyggt när vallen växt till sig, och ett litet snabbtips är att kolla om du inte kan hitta någon liten låg Crypto som du kan sätta i framkant samt lite javamossa att binda på rötterna:).
Kul att de leker igen, och jag håller tummarna att leken kommer lite längre för var gång...
#412 - 23 september 2009 18:28
Tack för tipsen :) Låga crypto skulle inte var dumt..håller med om att det skulle vara snyggt med något i framkant. Javamossa har jag inte tänkt på..de ska jag kolla upp :)

jag har en rot i ett annat kar, men en ganska stor anubias och javaormbunke på som jag har tänkt att sätt också. Får se var jag sätter den :p
#413 - 1 november 2010 18:43
Oj oj vad länge sen det var jag var här...måste skärpa mig. Har haft fullt upp kan man säga, men karet är kvar :) Tyvärr så har jag förlorat några av mina melinis, men skalarerna mår bra och min rödmunstetror. Jag har precis fått 3 små ancistrus malar som jag hoppas att någon det ska vara en hane och en hon av någon av dem och sedan lämna den som inte parat ihop sig. Jag vet inte när de det hände om de va innan jag försvann här men jag hade en mal som fick en konstigt hål i huvudet så den fick jag ta bort. Jag har även gjort mig av med mina andra kar så jag har bara det stora kvar. Men fick på en gång lust att starta upp 54 L karet igen när jag tittade in här :p Går se hur det bli med den saken :)
Tyvärr så jobbar jag på att bli av med trådaleger som aldrig ger sig. Har tänkt att skaffa nya lysrör men de är ju så dyrt till juwelkaren men jag hoppas på att det ska styrka till växterna.
Det får bli mer uppdatering senare :)
#414 - 31 augusti 2014 17:46
Så där ja!

Nu känns det som att man är igång igen :)
Har haft lite stiltje ett tag, men har hunnit flyttat på karet två gånger.
Men nu i nya lägenheten var det dags att göra i ordning ordentligt.

Invånare just nu är:
3 skalarer
15 rödmunsteror var av 10 är nya idag och 5 gamla som funnits med sen jag startade karet.
4 ancistrus, 1 större, 1 mellan och 2 väldigt små. Tanken är att bara ha 2 kvar sen.

Har tänkt att skaffa några corydoras också. Just nu fanns det inte så mycket i affären men de kommer snart sa de.
Men det lutar åt Julii eller Sterbai.
Har ju haft tema med fiskar som passar in med varandra även färgmässigt och inte från SA.
Så därför vet jag inte om Sterbai passar så bra med sina prickar och orangafärger på fenorna.

Skalarerna är ljus/svart randiga.
rödmunstetrorna röda huvuden med vit/svart randiga bakfenor
och hade från början corodoras melin som passade bra till dessa ;) men fick veta att de troligtvis inte får in dessa.

Tips tankar kring detta?
Vilken corydoras skulle kunna passa?
#415 - 1 september 2014 07:56
Du kan ju blanda mellan albino corydoras , och pandas? vissa albino (inte alla dock) har en blå lysande färg på sig skulle passa fint in i akvariet tror jag .
#416 - 1 september 2014 19:14
Lät spännande ;) De ska jag kolla på. Ja pandas gillar jag ju sedan tidigare och de är ju ganska små så de kanske jag kan lite större stim av, än de andra sorterna?
#417 - 1 september 2014 19:17
Men nu har jag även ett annat problem, mina skalarer lekte igår, Först trodde jag att de vara rivaler till varandra men idag såg att dessa var bland bladen och lagt rom som de och tetrorna åt upp. Den tredje skalaren höll sig undan. Hör de till leken att de biter så mycke på varandra? Hur ska jag behandla den med skadad fena?
#418 - 2 september 2014 06:07
Passat skrev:
Men nu har jag även ett annat problem, mina skalarer lekte igår, Först trodde jag att de vara rivaler till varandra men idag såg att dessa var bland bladen och lagt rom som de och tetrorna åt upp. Den tredje skalaren höll sig undan. Hör de till leken att de biter så mycke på varandra? Hur ska jag behandla den med skadad fena?

ej expert på skalarer , men har kollat massa videos av en uppfödare i usa som har 20+ akvarier med skalarer lekpar etc,
dem skadade tar han ut o lägger i eget akvarium tills dem läker , sedan har han guppys tillsammans med lekparen så att ifall hanen blir arg så går han på dem istället för sin hona enligt honom (har ej testat detta men han verkade vara expert som fött upp massa skalarer i x antal år )

angående pandas , du kan ju blanda dem med andra pansarmalar , blir fin färg alla stimmar tillsammans hos vissa(hos mig leker dem överallt bara) dem är små men i ett 240 liters så blir dem "stora" när dem når sin max storlek , dem syns mycket mer då också.

tillbaks till skalarer , ifall du vill de ska bli något av rommen , ta gärna ut dem 2 som leker , i eget akvarie , lägg en planka eller någon växt dem kan lägga det på när de gjort det får du ta ut dem men då måste du "vädra" rommen själv eller låta dem vara kvar tills dem lär sig hur man gör.

PS : det med använda guppys så hanen ej går på sin hona för ta ut sin ilska på dem istället tycker jag ej är schyst men det funkar för honom.
#419 - 6 september 2014 14:57
Tack för ditt svar. Jag har inte tänkt att de ska bli något med rommen, tror de är ganska svårt att driva upp.
Nu tror jag att skalarerna har lugnat sig igen. Nu ser den skadade bättre ut också så jag hoppas de dröjer innan de leker igen även om de är kul att de trivs och vill lägga rom. Men tycker så synd om dem att de ska bita så mycke på varandra.
Karet börjar ta sig riktigt fint och rödmunstetrorna stimmar och är så fint inslag i karet.

Har en ny redmoor rot som ska i också. Har kokat så gott det går och har legat en vecka i en hink, men den kommer säkert flyta ett tag till iaf i karet.

Det verkar även som att mina ancistrusar trivs och verkar har vuxit på sig lite allihopa faktiskt :)

Ska låta karet vila lite innan corysadorna köps in. Så får vi se vad jag bestämmer mig för :)
#420 - 6 september 2014 16:19
Så ser kartet ut idag: http://i259.photobucket.com/albums/hh316/Passat_35i/240%20L%20ny%20tappning/IMG_1685.jpg

Kom gärna med tips och tankar.
Den nya redmoor roten tänkte jag ställa i mitten.
#421 - 6 september 2014 16:40
Ett par reflektioner...
Använder du gödning? Ser att det börjat komma lite cyano i gruset, och det kan vara brist på nitrat då...
Saknar även lite högre växter baktill i karet, hade gjort väldigt mycket tror jag:).
#422 - 6 september 2014 16:45
Har använt PMDD tidigare men de var ett tag sen. Hade tänkt börja med det igen. Hjälper det? Ja när jag såg bilder på datorn så syntes det så tydligt att något högt växande skulle behövas. Men jag har haft svårt att få växter att trivas i bakkant.
#423 - 6 september 2014 16:49
Försök att få tag på lite högre sorter av Cryptocoryne, de växer iofs lite långsammare men har å andra sidan inte så stora krav:).
KNO3 är en ingrediens i PMDD, och det är rent och slätt nitrat:).
#424 - 6 september 2014 18:36
Tack för tipsen! Ska kolla runt lite efter dem :)

Annons