240 l sällskap

#1 - 24 februari 2010 20:38
Jahapp, så startar även jag en projekttråd :D

Har ett Juwel Rio 240 (121*41*55 cm) att leka med.

Just nu står det vattenfyllt för att kolla så det inte läcker, 40 kg svart grus är inhandlat och även en del växter + en rot. Mer inredning och växter kommer köpas in när pengar rasar in på kontot :D

Räcker 12 timmar för ett garanterat läckfritt akvarium? vill gärna få igång det imorgon.

Har tänkt ha karet som ett rent sällskapsakvarium.

Skalare är den enda fisken jag är helt 100 på att jag vill ha.
Funderar också på någon tetrasort men vet inte vilken.

Praktbotia (4 st), vändmal och segelfenspleco kommer flytta in i karet som startfiskar då dessa redan bor i mitt 120 l akvarium här hemma.

Så, tips på tetror och anna kul fisk samt hur många skalare som passar i mitt kar?
#2 - 24 februari 2010 21:04
Kejsartetror är mina favoriter och så är jag helt såld på dvärgciklider. Amanoräkor livar upp akvariet och håller dessutom rent.
#3 - 24 februari 2010 21:34
Vet inte angående tiden men gör inte det misstaget jag gjorde en gång med att bara fylla karet till hälften när jag testade om det skulle läcka eller inte. Stod i flera dagar halvfyllt, fyllde sen upp resten och på morran efter så hade det börjat läcka:(!
En grupp på 6 st skalarer kan väl va lagom, alt. om du börjar med vuxna fiskar 2 par.
Vad sägs om Kejsartetra, Kongotetra, Blind grottetra eller nån annan fin medelstor tetra?
Med tanke på dessa förslag och de du redan kommer att ha som startfisk skulle jag nog säga att det räcker bra så. Blir sällan snyggt med fisksoppa iaf inte i sällskapskar .

gickan_87 skrev:
Jahapp, så startar även jag en projekttråd :D

Har ett Juwel Rio 240 (121*41*55 cm) att leka med.

Just nu står det vattenfyllt för att kolla så det inte läcker, 40 kg svart grus är inhandlat och även en del växter + en rot. Mer inredning och växter kommer köpas in när pengar rasar in på kontot :D

Räcker 12 timmar för ett garanterat läckfritt akvarium? vill gärna få igång det imorgon.

Har tänkt ha karet som ett rent sällskapsakvarium.

Skalare är den enda fisken jag är helt 100 på att jag vill ha.

Funderar också på någon tetrasort men vet inte vilken.

Praktbotia (4 st), vändmal och segelfenspleco kommer flytta in i karet som startfiskar då dessa redan bor i mitt 120 l akvarium här hemma.

Så, tips på tetror och anna kul fisk samt hur många skalare som passar i mitt kar?
#4 - 24 februari 2010 21:57
Rooster skrev:

Hade mer tänkt mig 2,3 eller fyra ungfiskar. Fast det kanske skapar problem längre fram?

Akvariet är fyllt ända upp till "max" linjen +/- nån millimeter. Var ditt akvarium helt nytt? eller begagnat?
#5 - 24 februari 2010 22:16
gickan_87 skrev:
Hade mer tänkt mig 2,3 eller fyra ungfiskar. Fast det kanske skapar problem längre fram?

Akvariet är fyllt ända upp till "max" linjen +/- nån millimeter. Var ditt akvarium helt nytt? eller begagnat?

Du menar 2-4 unga skalarer antar jag? Nä då, isf hade jag kört på 4st dels för att det är snyggare + att om man bara köper 2 är sannolikheten att det blir två honor eller två hanar vilket väl iofs inte är nått stort problem men kanske lite tråkigare än att ha par.
Nä mitt kar var skitgammalt och jag ville eg. silikona om det men blev avrådd kan vi säga och litade på det men det skulle jag inte ha gjort. Men är karet bara i någorlunda bra skick och att silikonet ser bra ut skall det inte vara några probs. Det är föv. ta i trä den enda läcka jag haft nånsin.
#6 - 24 februari 2010 22:28
ok mitt är helt nytt så då borde det inte vara några problem alls :)

ok då kör jag på 4 skalare då. Då var det bara att bestämma något stim också :/
#7 - 24 februari 2010 22:42
.......eller man kanske skulle satsa på ett par blåa diskus istället.. gud så svårt att välja nu när man har mer att leka med :/ :D
#8 - 24 februari 2010 23:29
Vet inte hur erfaren akvarist du å så men var beredd på å lägga ned en hel del jobb om du skaffar diskus. Diskus är absolut inget hokus pokus som bara ett fåtal experter förstår sig på, men de kräver en del skötsel och koll.
Så om du vill ha ett enkelt sällskapskar som inte kräver allt för mkt hade jag satsat på skalarerna istället.
Angående stimfisken gillar jag personligen de jag redan nämnt.
#9 - 25 februari 2010 10:56
Ja, ok. dår får det bli skalare.

Men karet får vänta, ska ut och jobba om en timme ringde från jobbet nyss och det fattas folk :( får troligen jobba imorrn med också ska jag jobba helgen.

Surt :(
Bilagor:
#10 - 25 februari 2010 21:36
Slutade kl 18 idag så hann tvätta de 40 kg grus som ska vara i karet. Så nu känns det att det äntligen är på gång :D

Slutar lite tidigare imorgon så hoppas på att hinna plantera växterna imorgon så de första firrarna kan flytta in på lördag.

Bild på hur det ser ut nu:
http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild736.jpg
#11 - 25 februari 2010 21:57
Du kanske skulle ha ett stim små regnbågsfiskar istället för tetror. Tror dom skulle färga ut fint med det bottenmatrialet :)
#12 - 25 februari 2010 21:59
hmm ja kanske. Finns ju så mycket fina fiskar *mums* :D
#13 - 25 februari 2010 22:01
Det finns alldeles för mycket fiskar ;)
Tänk vad lätt det hade varit om det bara fanns två :D
#14 - 25 februari 2010 22:04
Ja, men fy så tråkigt det skulle vara då å andra sidan :/
#15 - 26 februari 2010 19:31
Nu har jag inrett med växter och lite annat grejs.

Dock har min valle växt enormt mycket i mitt 120 l så det blev mer än jag tänkt mig. Tur man kan möblera om igen senare om man inte skulle bli nöjd.

Håller på att fylla det sista sen ska jag prova om filtret fungerar (hoppas)

Sen är det bara att vänta på att vattnet ska klarna :D

Bild kommer när karet är fyllt.
#16 - 26 februari 2010 21:10
Såhär ser det ut nu
[COLOR=#22229c]http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild740.jpg[/COLOR]

Hoppas på att all grummel och dimma är borta imorgon så firrarna kan flytta in :D
#17 - 26 februari 2010 22:01
vad heter växten längst till höger?
#18 - 26 februari 2010 22:07
Det är jättevalle, såg nu att jag länkade till fel bild, blev ju den lilla.

På den här ser ni bättre :)

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild740.jpg
#19 - 26 februari 2010 22:13
nu såg man lite bättre ;) riktigt snyggt :D
#20 - 26 februari 2010 22:16
Haha ja, jag förstår det :D ser ännu bättre ut i verkligheten :)
#21 - 26 februari 2010 22:18
kan tänka mig det :D och ännu lite bättre när vattnet klarnat ;)
#22 - 26 februari 2010 22:19
Nu funderar jag på denna kombination av fiskar:

20 x kardinaltetra
4 x skalare
4 x praktbotia (mest för att jag redan har dem hemma annars hade jag hoppat dem)
1 x ancistrus
1 x vändmal (också denna för att den redan finns hemma)
1 x segelfenspleco (samma med den, dock söker den ett nytt större hem)

ev 3-5 platy om de får plats?
#23 - 26 februari 2010 23:50
Några pansarmalar som bökar omkring på botten kanske :)
Räkor nämndes men tänk i så fall på att med nyfikna glupska scalarer i karet så lär räkor bli väldigt nattaktiva dvs gömma sig dagtid :)
#24 - 27 februari 2010 11:10
Kardinaltetra är alltid makalösa i kar med mörk botten och mycket växter, men är du inte orolig att scalarerna ska knipa dem? (på tal om glupska scalarer)
Jag skulle föreslå en lite mer robust tetra som sorgmantel eller ... heter det vitfenad rosentetra? O_o
Kanske en barb? Någon som kan stå på sig när the going gets tough helt enkelt. ; )

Annars ett jättefint kar! Gogo!
#25 - 27 februari 2010 12:28
Köper man scalarerna unga så är det nog inga problem med tetror..eller det har i alla fall funkat bra med neoner och scalarer hos mig :)
#26 - 27 februari 2010 12:53
Kanske går bra i början med unga djur. Men de Växer ju. ; )
#27 - 27 februari 2010 18:03
danne0301 skrev:
Några pansarmalar som bökar omkring på botten kanske :)

Räkor nämndes men tänk i så fall på att med nyfikna glupska scalarer i karet så lär räkor bli väldigt nattaktiva dvs gömma sig dagtid :)

För att inte tala om praktbotiorna som mer än gärna tuggar på dem ;)
#28 - 27 februari 2010 18:04
Pickles

Har hört att det fungerar bättre om man köper tetrorna först och sedan låter de växa till sig innan man köper unga skalare, då accepterar skalarna dem bättre eller nåt.

Tack :)
#29 - 27 februari 2010 19:07
Såhär ser det ut nu när vattnet har klarnat och firrarna har flyttat in :)

http://i30.photobucket.com/albums/c312/rattalskare/Bild743.jpg
#30 - 6 mars 2010 18:30
Funderar på om jag ska hoppa skalarna då jag blir mer och mer osäker detso mer jag läser i trådarna här på zoopet.

De käkar småfiskar, de är aggressiva och de avskyr labyrintfiskar tydligen?

Förvirrad :(
#31 - 6 mars 2010 19:01
gickan_87 skrev:
Funderar på om jag ska hoppa skalarna då jag blir mer och mer osäker detso mer jag läser i trådarna här på zoopet.

De käkar småfiskar, de är aggressiva och de avskyr labyrintfiskar tydligen?

Förvirrad :(

Och så ääälskar de körsbärsräkor! Jag fick för mig att eftersom räkorna klarade sig utmärkt i platykaret (och platys är verkligen glupska!) så borde det funka med skalarerna också och släppte i 7-8 stycken, nära växter att gömma sig i. Men jag såg riktigt hur skalarerna och fjärilscikliderna lös upp "äntligen lite riktig mat" och så gick de på jakt. Intressant att se hur instinkterna vaknade - men räkorna klarade sig inte... :( Men lite levande föda är ju bra :)
Men missförstå mig rätt - jag älskar mina skalare! Men jag har ett skalar-kar och sen får såna fiskar flytta in som passar (corysar, rosentetra, fjärilar och kakaduor f.n.)

Hälsningar
Jennifer
#32 - 6 mars 2010 19:14
Fast nu bor det inga körsbär i detta karet men ändå. Får nog leta efter någon annan fisk att bli "kär" i

Annons