24 liters kar, hur går man till väga?

#1 - 7 mars 2007 14:54
Tjenare. Har ett 54 liters kar som fungerar alldeles prima.
Har nu skaffat ett 24 liters kar som är tänkt till att föra över ynglena från det stora (kakaduciklider) så de får växa till sig och inte stressa föräldrarna.

Jag började igår. Fyllde akvariet till hälften av vatten från det stora och använder ungefär samma inredning typ massa rötter och växter för att få så snarlik miljö så att det inte blir någon större chock för ynglena. 3 amanoräkor för städning och för närvarande 3 växter. samt massa flytväxter (ogräs?)

Men så som jag förstår det är mindre akvarium svårare att få balans på det hela. Det handlar väll om nitriterna? Tanken är den då att om man har ett överflöd av växter i ett litet akvarium så kommer inte detta att hända väll?

Hur mycket är lagom växter i ett 24 liters kar?
Vad ska man annars tänka på?
#2 - 7 mars 2007 14:58
DannyO skrev:
Tjenare. Har ett 54 liters kar som fungerar alldeles prima.

Har nu skaffat ett 24 liters kar som är tänkt till att föra över ynglena från det stora (kakaduciklider) så de får växa till sig och inte stressa föräldrarna.

Jag började igår. Fyllde akvariet till hälften av vatten från det stora och använder ungefär samma inredning typ massa rötter och växter för att få så snarlik miljö så att det inte blir någon större chock för ynglena. 3 amanoräkor för städning och för närvarande 3 växter. samt massa flytväxter (ogräs?)

Men så som jag förstår det är mindre akvarium svårare att få balans på det hela. Det handlar väll om nitriterna? Tanken är den då att om man har ett överflöd av växter i ett litet akvarium så kommer inte detta att hända väll?

Hur mycket är lagom växter i ett 24 liters kar?

Vad ska man annars tänka på?

Har själv ett 24 liters kar som är tänkt till mina kommande yngel. Jag har det igång idag och även fiskar i det. På de två månader som det har varit igång så har jag haft ca 5-10 vallisineria och 5 hygrophila. Det har inte varit några problem med det heller så balansen verkar bra med de växter jag har. Får ju faktiskt inte plats med så mycket mer när det ligger en rot och en sten i.
#3 - 7 mars 2007 15:00
njae, växterna är inte så förtjusta i NO2- utan gillar mer nitratet NO3-. Så det gäller att du håller koll på värdena nu när du befiskar karet... :)
#4 - 7 mars 2007 22:05
litta sent på kvällen (skyller på det) men NO2- var kommer det ifrån? hur gör man för att få balans på det?
Bilagor:
#5 - 8 mars 2007 06:44
alltså nitrit (NO2-) bildas när ammonium (NH4+) genomgår nitrifikation och blir till nitrat (NO3-).

Vad jag har förstått så är nitrit steget ett steg som ska gå snabbt om man inte har problem med sina bakterier i karet, så alltså blir man av med probelmet om man har massa bra snälla bakterier i filter o dyl!
#6 - 8 mars 2007 12:06
Jag har flera småakvarier som är igång permanent med småfiskar och räkor i (15, 20, 20, 25, 25, alltså 5 stycken). Funkar jättebra med så många växter som får plats i dem, ett tips är akvariesniglar!! De gör att balansen kommer snabbare i början samt städar efter ynglen...
#7 - 8 mars 2007 13:39
Ok sniglar kanske var ett bra tips :D annars borde väll räkor göra sitt? Jag tänkte det att man kan väll inte ha för mycket växter egentligen? annars är jag mycket tacksam för ni tar er tid och hjälper

Edit: jag måste bara köpa fler flytväxter blev så facinerad av dina bilder :D
riktigt snyggt med så mycket växter du har!

Annons