222 liter VF!

#1 - 24 september 2009 17:43
Jaha, då har det blivit dags även för mig att starta en projekttråd här på Zoopet. :p

Kommer inom en snar framtid att lägga upp lite mer info om vilka fiskar det hela ska handla om.

Klart än så länge är att det kommer att bli lite vildfångat från Sydamerika. :confused:

I dagsläget väntar jag på karet, ett 222 liters (110*45*45), samt att fiskarnas 3 veckor i karantän ska bli avklarad.

OM kar-donatorn backar ur, så har jag troligtvis även ett 310 liters som alternativ.

Pump samt filter är redan inhandlat, det blev ett begagnat ytterfilter,
Fluval 303 modell äldre, ny filtermatta med PPI 10, samt ett nytt powerhead.

Tanken är, förutom ytterfiltret, att bygga ett filterfack i karet med hjälp av filtermattan och powerheadet.

Var hos glasmästaren i går och fick 4 lister som ska siliconas fast i karet för att hålla filtermattan på plats.

Bilder kommer så fort jag har fått hem karet.
#2 - 24 september 2009 17:46
Mystiska mannen, men jag har mina aningar;)....
Ska bli kul att följa och hoppas att det går vägen:)!
#3 - 24 september 2009 17:47
Skall bli kul att följa.:)
Bilagor:
#4 - 24 september 2009 17:55
ansjo skrev:
Mystiska mannen, men jag har mina aningar;)....

Ska bli kul att följa och hoppas att det går vägen:)!

Jo, om man håller koll på trådarna här, vilket inte alltid är det lättaste, så kan man väl hitta någon ledtråd kanske..:D

Linus96 skrev:
Skall bli kul att följa.:)

Ja, det hoppas jag med att det ska bli! Både för er och för mig.:p
#5 - 25 september 2009 21:34
Då var karet hemma. Tyvärr var det inte riktigt så stort som jag hade fått info om.
Så istället för 222 l, så blir det 198 l (l110 h40 d45). Men man ska inte klaga, det var ju gratis!
[ATTACH]23400[/ATTACH]

Eftersom jag hade räknat med att karet var 45 högt,
så fick jag kapa listerna, som jag var hos glasmästaren
och tiggde till mig, några cm.
Tur man hade en glas-skärare hemma!
[ATTACH]23401[/ATTACH]

[ATTACH]23402[/ATTACH]

Efter nogrann rengörning av både karet och listerna var det dags att
silicona fast listerna till filterfacket...

[ATTACH]23403[/ATTACH]

[ATTACH]23404[/ATTACH]

[ATTACH]23405[/ATTACH]

[ATTACH]23406[/ATTACH]
#6 - 25 september 2009 21:36
VF+SA=LOVE
:d

Härligt att du kommit igång lite!

Vad är planerna för fiskvalet?
#7 - 25 september 2009 21:48
Man kanske ska mäta så man får det (någorlunda) rakt med..
[ATTACH]23407[/ATTACH]

[ATTACH]23408[/ATTACH]

Sen vänder vi på karet och gör samma sak...
[ATTACH]23409[/ATTACH]

[ATTACH]23410[/ATTACH]

Då var dom på plats..
[ATTACH]23411[/ATTACH]

[ATTACH]23412[/ATTACH]

Sen var det dags att klippa till filtermattan så att den passade.
[ATTACH]23413[/ATTACH]

[ATTACH]23414[/ATTACH]

[ATTACH]23415[/ATTACH]

Nu får karet stå tills siliconet har torkat ordentligt,
sen är det dags att ställa det på plats och loda in det.
#8 - 25 september 2009 21:50
Sultanen skrev:
VF+SA=LOVE

:d

Härligt att du kommit igång lite!

Vad är planerna för fiskvalet?

Visst är det! :d

Planerna för fiskvalet är än så länge "hemliga".. :p

[SIZE=1]Men det går att få reda på om man kollar i en annan tråd här i projektdelen... ;);)[/SIZE]
#9 - 25 september 2009 22:06
Elakt, du får iaf hinta lite om det tycker jag! Baah;)
Tror jag råkade sen en liten hint någonstans kanske:)
#10 - 25 september 2009 22:22
Aaaahhh, nu är det projekttråd igen - fan vad skönt! Någon som tar tag i grejerna och lägger upp lite goa bilder!
Det ser proffsigt och bra ut... vad det nu än är du gör[:o] (jag som oftast tar den "lätta" vägen och köper nytt...[:o])
Bra att du inte avslöjar vad du skall ha i karet - något kan vi väl få läska oss med och undra över ett tag, här på zoopet.
:)
#11 - 25 september 2009 23:18
Han ska ha...nej jag ska vara tyst:p...
#12 - 26 september 2009 15:15
Hur skall inredningen vara då? Mycket växter och rötter kanske.:D
#13 - 26 september 2009 18:57
Linus96 skrev:
Hur skall inredningen vara då? Mycket växter och rötter kanske.:D

Tyvärr blir det nog så tråkigt att det bara blir nån rot med nån liten växt på.
Eftersom det är små fiskar, som ska bli stooora fiskar, så blir det ett "naket" kar, så jag kan mata på ordentligt och städa enkelt. Så är tanken just nu iafl. :confused:
#14 - 26 september 2009 20:39
Då var det dags för uppdatering igen ändå..

Eftersom kameran har varit med min syster idag och tagit massa kort på hästar, så har det inte blivit så mycket bilder tagna här hemma.

Men i alla fall.. Dagen började med att jag letade fram en passande skiva att ställa karet på. Den passade perfekt på skåpet jag hade planerat att det skulle stå på, samt att pumpen och räk-karet fick plats!:d

Började därefter loda in karet, utan vatten, fick det rakt och fint på alla möjliga och omöjliga sätt.
Vattenslangen drogs in, kranen vreds på och karet började fyllas.

Med en noggrann koll på vattenpasset under hela proceduren, så konstaterades att benen fram på skåpet inte orkade med tyngden, vilket innebar att karet lutade mer och mer..:eek:

Eftersom jag inte hade lust att vakna inatt av att mina fötter får ca 200 liter vatten över sig, så tömdes karet omgående.

Tänk, tänk tänk.. Hur ska man fixa det här då? Kasta ut skåpet och bygga nån ställning?:confused:
Njae.. Påbörjade en ställning med marksten, men kom fram till att jag saknade några stenar. [:-5]

Tankeverksamheten återupptogs..

Benen bak på skåpet är ju ganska mycket kraftigare än dom där fram,
så man kanske kan använda skåpet ändå..?

Flytta in skåpet ända in till väggen, på med skivan och såga till tre reglar som stöttor på framsidan! [:-54]

Sen blev det ett nytt försök med vatten i karet.
[SIZE=1]Det var lösningen med stöttorna du skulle titta på, inte Slitz-kalendern på höger sida![/SIZE] ;)

[ATTACH]23424[/ATTACH]

För att få vattnet från filterfacket ut i karet, så användes en bit el-rör som böjdes till lite för att få ytcirkulation.

[ATTACH]23425[/ATTACH]

Och så här ser det ut inne i filterfacket..

[ATTACH]23426[/ATTACH]

Fick flytta ner pumpen ca 15 cm, det var sånt flås i den så att
vattnet hamnade nästan på utsidan karet när den satt där jag hade tänkt..:p
Se på yt-rörelsen..

[ATTACH]23427[/ATTACH]

Och då har jag ändå någon specialgrej som skickar ut 1/3 av vattnet inne i filterfacket..
(Så här ser det även ut från ovan..)

[ATTACH]23428[/ATTACH]

Jaha.. Det var allt för idag.. Nästa uppdatering blir tidigast på måndag..
#15 - 1 oktober 2009 21:10
Dags för en uppdatering igen.. Har under helgen funderat fram och tillbaks på om jag ska köra naket eller inrett kar till småttingarna som kommer hem förhoppningsvis nästa vecka..

I måndags på väg hem från jobbet bestämde jag mig.
Det blir ett inrett kar. Både för min egen skull, för er som ev läser men inte minst för blivande invånare!
Åkte förbi akvariehandlarn och köpte lite växter, bactozym samt ektozon.
Svängde även in hos "Granngården" och köpte en 20-kilosäck med "sandlådesand" efter att ha inspekterat innehållsförteckningen som kort och gott sa: Natursand.

Väl hemma så var det dags att sätta igång med inredningen.. Trött som man va efter att ha jobbat hela dan, så tänkte jag: "Sanden behövs nog inte göras ren.." [:o]
Med resultat som nedan. [:-5] [:-20]

[ATTACH]23590[/ATTACH]

Där någonstans ångrade jag mig en stund att jag ville ha ett inrett kar..:rolleyes:

Men.. Efter ett flertal vattenbyten, powerheads med filter av bottenlösa Cola-flaskor och hårt packad filtervadd så började det klarna..:p

[ATTACH]23591[/ATTACH]

Fick ordning på det till slut, så igår var det dags att tillsätta bactozym och ektozon för att ge karet en liten kickstart..[:-58]

Idag efter jobbet införskaffades lite fler växter, samt karets första invånare.
Medan första invånaren låg i sin påse och temp-utjämnades i filterfacket, så satte inredningsarbetet igång.
Flyttade över en rot från 600-karet, satte ner växterna och blev hyffsat nöjd redan vid första försöket. :d

[ATTACH]23592[/ATTACH]

Så då var det dags att koppa in invånare nr. 1 i karet..
Ett litet ap(?)-yngel som hade följt med kardinaltetrorna hela vägen från Brasilien eller var dom nu är fångade.
Fick det gratis av handlarn, för vad skulle han med det till?
Har som sagt ingen aning om vad det är, så om någon kan se det och upplysa mig så är jag tacksam!
Lite mer info: Efter transporten så var den antagligen lite stressad, och gick då nästan helt i svart, med enstaka ljusa prickar. :confused:

[ATTACH]23593[/ATTACH]

[ATTACH]23594[/ATTACH]

Sen fick den även sällskap av 5 ancistrus-småttingar..

[ATTACH]23595[/ATTACH]

Så får dom här 6 småttingarna gå in karet ett tag nu, tills dom "riktiga" invånarna kommer hem.
Det var allt för den här gången. Nästa uppdatering kan komma när som helst..:p
#16 - 1 oktober 2009 21:18
Tänk vad spännande ett litet yngel kan vara när man inte har en aning om vad det är för något :D Ser för övrigt toppen ut!
#17 - 3 oktober 2009 13:50
Ser bra ut:D
Bra att du valde ett inret kar, det är ju mycket snyggare.
#18 - 6 oktober 2009 18:38
*Fel*
#19 - 6 oktober 2009 18:45
Uppdateringsdags igen..

Då var småttingarna som ska bo i karet den närmsta tiden äntligen hemma!
Dom har nu gått i karantän hos handlaren i 4 veckor -1 dygn.
Samtliga äter, stimmar och ser friska ut.

Inkoppningen gick långsamt, hade med en skvätt vatten från karet ner till handlarn, så vi kunde se vilket ph jag hade i karet,
och kom fram till att det ligger någonstans mellan 7-7,5. Sen kollade vi karet som dom gick i hos handlarn,
och där visade testet 6,5-7. Så för att inte ph-chocka dom små så gick inkoppningen som sagt långsamt.

[ATTACH]23694[/ATTACH]

[ATTACH]23695[/ATTACH]

[ATTACH]23696[/ATTACH]

Dom första 2 minutrarna efter isläpp var dom väldigt fashinerade av "syre-stenen", och jagade bubblorna.

[ATTACH]23697[/ATTACH]

Därefter så började dom gemensamt utforska resten av karet och posera lite.

[ATTACH]23698[/ATTACH]

[ATTACH]23699[/ATTACH]
#20 - 6 oktober 2009 18:49
Oj vad fina de är! Vilka klara ränder de har, med tanke på att de måste varit rätt stressade. Hur stora är de?

Hälsningar
Jennifer
#21 - 6 oktober 2009 18:53
Altum?
#22 - 6 oktober 2009 19:08
jenmad skrev:
Oj vad fina de är! Vilka klara ränder de har, med tanke på att de måste varit rätt stressade. Hur stora är de?

Hälsningar

Jennifer

Tack. :D Ja, dom slappnade av och fann sig tillrätta väldigt snabbt när jag väl hade koppat in dom. Väldigt skönt faktiskt!
Dom är små.. Typ 3-4 cm mellan nosen och stjärtfenans början. Totalt 5-7 cm.

wallström skrev:
Altum?

Japp! :D
#23 - 6 oktober 2009 19:16
NIIIIICE.

Vad ska du göra när dom blivit stora?
#24 - 6 oktober 2009 19:37
Då ska dom flytta över till 600-literskaret, eller om jag skaffar en kub till dom.
Vet inte riktigt än.
#25 - 6 oktober 2009 19:46
HenkeP skrev:
Då ska dom flytta över till 600-literskaret, eller om jag skaffar en kub till dom.

Vet inte riktigt än.

Kommer bli skit nice ;)
Förväntar mig projekttråd på det då ;)
#26 - 19 oktober 2009 23:20
Då var det hög tid för en liten update.

Tyvärr så har en av dom dött.[:(]

Den ena fick nog en riktig smäll när dom jagade varandra, en av dom andra simmade rakt in i sidan på den.
Efter det så drog sig den skalaren undan och ställde sig i ett hörn,
en timme senare så simmade den uppochner/vertikalt det lilla den simmade,
den virvlade mest runt med hjälp av cirkulationen i karet. Ytterligare en halvtimme senare gav den upp.[:-118]

Men resterande 5 lever och mår bra!:d

Äter gör dom oxå riktigt bra.
Mygglarver av alla möjliga färger, fryst artemia, flingfoder och algtabletter kastar dom sig över..
Titta på magarna nedan.. [:o]

[ATTACH]24047[/ATTACH]

Slänger in lite random bilder bara..

[ATTACH]24048[/ATTACH]

[ATTACH]24049[/ATTACH]

[ATTACH]24050[/ATTACH]

Sen var det ju frågan om vad mitt än så länge oidentifierade ap-yngel är för något..:confused::confused:
Det har vuxit en del sen sist, och visar upp en hel del humör.. Blev lite aggro på mig när jag försökte fota ikväll,
och bytte om till den mörka krigsdräkten..:p
Någon som vill gissa??

[ATTACH]24051[/ATTACH]

[ATTACH]24052[/ATTACH]

Det var allt för idag, får se om det blir lite mer sällskap till dom imorgon efter jobbet.
#27 - 20 oktober 2009 06:48
Vilka fina Altum - sådana är man ju sugen på att ha någon gång i framtiden! Hoppas du får riktigt go fart på de som är kvar!
(vad det är för apyngel vågar jag inte svara på.)
#28 - 20 oktober 2009 08:22
Kul projekt, varför valde du att ha en extra filteryta på det viset? Har du satt insuget eller utsuget bakom filtermatten med powerheaden?

Mvh

M
#29 - 20 oktober 2009 08:56
Jättesnygga Altumscalarer, även jag är sugen på dessa vackra varelser...men det får bli i framtiden nån gång.....Ap-ynglet vågar jag mej inte på någon gissning.
#30 - 20 oktober 2009 20:25
MaxB skrev:
Vilka fina Altum - sådana är man ju sugen på att ha någon gång i framtiden! Hoppas du får riktigt go fart på de som är kvar!

(vad det är för apyngel vågar jag inte svara på.)

Ja, dom är inte dumma alls.. :d Handlarn som jag köper min fisk av får hem 35 till imorgon.. Har bokat 4 till..[:o]

Kommer ny bild på apan om en stund, får se om det blir lättare att gissa då.. :p

Markus1984 skrev:
Kul projekt, varför valde du att ha en extra filteryta på det viset? Har du satt insuget eller utsuget bakom filtermatten med powerheaden?

Mvh

M

Hmm.. Jag hade inte tänkt att ha inredning från början som du kanske har sett längre upp i tråden.. Hade tänkt att göda dom ordentligt för att få upp dom lite snabbare i storlek. Och då tänkte jag mycket mat kräver mycket filter.. Så då blev det en variant av "filterhörn".. :) Bakom filtermattan så är det "bara" ett powerhead än så länge, ska se om jag fyller tomrummet med biobollar och matt-kuber så småningom.. Kan ju bli lagom med nästan 45 liter filter i ett 198-liters kar.. :p:d

ciklidtok skrev:
Jättesnygga Altumscalarer, även jag är sugen på dessa vackra varelser...men det får bli i framtiden nån gång.....Ap-ynglet vågar jag mej inte på någon gissning.

Tack så mycket. Dom är riktigt snygga får jag nog säga. :p
Som sagt, kommer nån ny bild på apan om en stund, tillsammans med lite andra roligheter..:d;)
#31 - 20 oktober 2009 21:02
Jaha, då blir det en liten uppdatering igen.. Fick med mig tre stycken L201:or med gula prickar hem idag.. Förhoppningsvis är det 1 hane och 2 honor. Hur snygga är dom inte.. :p[:o]
[ATTACH]24058[/ATTACH]

[ATTACH]24059[/ATTACH]

[ATTACH]24060[/ATTACH]

[ATTACH]24061[/ATTACH]

Sen var det ap-ynglet igen.. :d

[ATTACH]24063[/ATTACH]

Den här bilden får mig att börja fundera på om det kan va en kakadua..? :confused:Vad säger ni som har apor??

[ATTACH]24062[/ATTACH]
#32 - 21 oktober 2009 04:49
HenkeP skrev:

[ATTACH]24063[/ATTACH]

Den här bilden får mig att börja fundera på om det kan va en kakadua..? :confused:Vad säger ni som har apor??

[ATTACH]24062[/ATTACH]

Någon ska ju vara först! Alltid lättare att säga vad det inte är när någon börjat gissa:D

Fick en ingivelse att det är Apistogramma bitaeniata men är långt ifrån säker.

http://www.apisto.pl/galeria/displayimage.php?pid=502&fullsize=1

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=183

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=140&SOK=1
#33 - 21 oktober 2009 10:24
Grattis till fina altum.
#34 - 27 oktober 2009 19:00
c90368 skrev:
Någon ska ju vara först! Alltid lättare att säga vad det inte är när någon börjat gissa:D

Fick en ingivelse att det är Apistogramma bitaeniata men är långt ifrån säker.

http://www.apisto.pl/galeria/displayimage.php?pid=502&fullsize=1

http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=183

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=140&SOK=1

Japp, så är det ju! :p

Bitaeniata känns för mig inte helt rätt, saknar det där strecket "över" ögat, samt just den lilla detaljen att mitt yngel har en röd ton längst upp på ryggfenan.. :confused:

benno skrev:
Grattis till fina altum.

Tack så mycket. :)
#35 - 31 oktober 2009 01:43
Slänger in en bild på apan, så får vi se om någon mer vågar gissa.. :p
Om tre-fyra veckor kommer det hem ett till ap-yngel, även det kom med kardinaltetrorna, och går nu i karantän.. Vet inte om alla ap-yngel ser likadana ut som små, men det ser iafl precis ut som det här gjorde när det var lika litet.:confused:

[ATTACH]24343[/ATTACH]
#36 - 6 november 2009 22:23
Gör en liten uppdatering.. I nuläget händer det inte så mycket i karet, samtliga fiskar lever och växer..

Troligtvis kommer det här projekt-karet att få en annan inriktning så småningom, har nämligen fått tag på en 60-kub som skall inredas och så, sen får altumen flytta över dit.
Kanhända att det blir nån annan form av VF här..:confused:;)
Men inget är spikat ännu. Dom som följer tråden får se.. :p
#37 - 6 november 2009 22:40
Trevligt projekt. fina fiskar! hur får man tag i altum?
#38 - 6 november 2009 22:51
stigson skrev:
Trevligt projekt. fina fiskar! hur får man tag i altum?

Tack tack. Jaa du.. Man har en handlare som har kontakter över hela världen (iafl söder och väster ut), och som importerar själv.. :p
#39 - 7 november 2009 09:32
shi vilka fina altum skulle göra mycket för att få en sådan altum som din avatar är!
#40 - 7 november 2009 09:33
föresten malarna är väll golden nugget?
#41 - 7 november 2009 11:11
shi vilka fina altum skulle göra mycket för att få en sådan altum som din avatar är!

Bara att hålla ögonen öppna.. Har fattat det som att det dyker upp i handlarnas listor då och då.. ;)

föresten malarna är väll golden nugget?

Nej, det är det faktiskt inte, men man skulle kunna tro det när man ser dom gula prickarna. Dom här, (L201) är mindre, saknar den gula kanten på stjärt- och ryggfenan samt är ett helt annat släkte. :) Golden nugget (L018/L081/L085) är en [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Baryancistrus, [/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]medans 201:an tillhör släktet [/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Hypancistrus.[/FONT]
#42 - 7 november 2009 13:21
HenkeP skrev:
Bara att hålla ögonen öppna.. Har fattat det som att det dyker upp i handlarnas listor då och då.. ;)

Nej, det är det faktiskt inte, men man skulle kunna tro det när man ser dom gula prickarna. Dom här, (L201) är mindre, saknar den gula kanten på stjärt- och ryggfenan samt är ett helt annat släkte. :) Golden nugget (L018/L081/L085) är en [FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Baryancistrus, [/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]medans 201:an tillhör släktet [/FONT][FONT=Arial, Helvetica, sans-serif]Hypancistrus.[/FONT]

det måste jag kolla upp.

dom var väldigt lika golden nugget
#43 - 7 november 2009 14:41
det måste jag kolla upp.

dom var väldigt lika golden nugget

Gör det. :)

Kanske på bild, men inte i verkligheten..:p
#44 - 7 november 2009 15:19
mycket trevligt projekt!

Lätläst och väl dokumenterat och väldigt fina fiskar.

Väntar med spänning på vad som händer med ap-ynglet;)
#45 - 7 november 2009 15:22
HenkeP skrev:
Gör det. :)

Kanske på bild, men inte i verkligheten..:p

okej
#46 - 7 november 2009 17:06
karrokaja skrev:
mycket trevligt projekt!

Lättläst och väl dokumenterat och väldigt fina fiskar.

Väntar med spänning på vad som händer med ap-ynglet;)

Tack så mycket. Har gjort mitt bästa! (nästan) :p

Jo, jag väntar också med spänning på att få reda på vad det är för apa..
Har som jag skrivit nånstans i tidigare inlägg ytterligare ett yngel som ska få flytta hem till mig om några veckor när karantänen är avklarad. Om jag har fattat saken rätt så är kardinalerna dom har skickats tillsammans med fångade i Colombia, vet inte om det kan hjälpa något i identifieringsarbetet..

okej

#47 - 7 november 2009 20:48
HenkeP skrev:
Tack så mycket. Har gjort mitt bästa! (nästan) :p

Jo, jag väntar också med spänning på att få reda på vad det är för apa..

Har som jag skrivit nånstans i tidigare inlägg ytterligare ett yngel som ska få flytta hem till mig om några veckor när karantänen är avklarad. Om jag har fattat saken rätt så är kardinalerna dom har skickats tillsammans med fångade i Colombia, vet inte om det kan hjälpa något i identifieringsarbetet..

hoppas du får dina kardinaltetror och ynglet så den andra apan får sällskap vet ej vad det är för ap sort
#48 - 7 november 2009 20:55
hoppas du får dina kardinaltetror och ynglet så den andra apan får sällskap vet ej vad det är för ap sort

Det går nog ingen nöd på apan jag redan har, den roar sig med att jaga mina altum om dom kommer för nära eller är i vägen.. :p Men den ska allt få lite mer sällskap framigenom.

Sen vet jag ju inte om det "nya" ynglet är samma sort som jag redan har, men hoppas kan man ju, jag lär väl märka det så småningom. :D
#49 - 8 november 2009 08:39
HenkeP skrev:
Det går nog ingen nöd på apan jag redan har, den roar sig med att jaga mina altum om dom kommer för nära eller är i vägen.. :p Men den ska allt få lite mer sällskap framigenom.

Sen vet jag ju inte om det "nya" ynglet är samma sort som jag redan har, men hoppas kan man ju, jag lär väl märka det så småningom. :D

okej bra att dom trivs hoppas det är samma sort!
#50 - 8 november 2009 12:14
Vart fick du tag på altum? Har letat ett tag men hittar ingenstans...
Snygga btw ;)
#51 - 8 november 2009 13:02
HenkeP skrev:
Jaha, då blir det en liten uppdatering igen.. Fick med mig tre stycken L201:or med gula prickar hem idag.. Förhoppningsvis är det 1 hane och 2 honor. Hur snygga är dom inte.. :p[:o]

[ATTACH]24058[/ATTACH]

[ATTACH]24059[/ATTACH]

[ATTACH]24060[/ATTACH]

[ATTACH]24061[/ATTACH]

[ATTACH]24063[/ATTACH]

[ATTACH]24062[/ATTACH]

Wow....vilka snygga malar!!! Och dina Scalar är också jättefina. Härliga fiskar.
#52 - 8 november 2009 14:17
Enola skrev:
Wow....vilka snygga malar!!! Och dina Scalar är också jättefina. Härliga fiskar.

jag håller med dig till 100% det är assnygga fiskar ju!
#53 - 8 november 2009 23:24
wallström skrev:
Vart fick du tag på altum? Har letat ett tag men hittar ingenstans...

Snygga btw ;)

Handlarn jag köper fisk av importerade själv. Han har även en ny omgång i karantän just nu. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, så verkar dom finnas med på grossisternas "fisklistor" lite då och då.. Bara att hålla koll.. :)

Enola skrev:

Tack! Ja, visst är dom snygga allihop. :d Nästa löning blir det tre altum till om inget händer under karantänen, och så kanske det blir en "Green Ghost", L200, eller två med.. VF även dom. Den som hänger med i tråden får se.. :p
#54 - 9 november 2009 06:25
HenkeP skrev:
Handlarn jag köper fisk av importerade själv. Han har även en ny omgång i karantän just nu. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg, så verkar dom finnas med på grossisternas "fisklistor" lite då och då.. Bara att hålla koll.. :)

Tack! Ja, visst är dom snygga allihop. :d Nästa löning blir det tre altum till om inget händer under karantänen, och så kanske det blir en "Green Ghost", L200, eller två med.. VF även dom. Den som hänger med i tråden får se.. :p

l200 är görsnygg ju hur mycket kostar en sådan?
#55 - 9 november 2009 12:54

Vet inte riktigt, men från 300:- och uppåt kanske.. :confused:
#56 - 9 november 2009 14:26

Vi har köpt L200 från 300:- och uppåt. För 300:- får du en 4-6 cm TL. 14-15 cm TL kostar runt tusenlappen. Finns på Imazo-listan om jag inte minns fel.
#57 - 9 november 2009 14:35
Ouscazz skrev:
Finns på Imazo-listan om jag inte minns fel.

För tillfället bara i 10-14 cm:s storleken...
#58 - 9 november 2009 14:44
HenkeP skrev:
Vet inte riktigt, men från 300:- och uppåt kanske.. :confused:

Ouscazz skrev:
Vi har köpt L200 från 300:- och uppåt. För 300:- får du en 4-6 cm TL. 14-15 cm TL kostar runt tusenlappen. Finns på Imazo-listan om jag inte minns fel.

okej då vet jag det!
#59 - 9 november 2009 15:28
Jahapp.. Har nu suttit och fördjupat mig i ämnet apor & kardinaler en liten stund, och vet inte om jag är helt ute och cyklar, men eftersom jag vet att mina altum är fångade i Colombia, så borde även kardinaltetrorna i samma sändning, från samma leverantör, vara ifrån Colombia.

Och är man i Colombia för att fånga kardinaltetror, verkar det som att det är Rio Orinoco som gäller för fiskelycka. Vidare då så verkar det finnas en del apor i samma områden, dock inte överdrivet många olika, men efter att ha letat runt bland bilder på diverse sidor, så tycker jag mig komma fram till att mitt apyngel skulle kunna vara antingen A. Velifera, eller A. Iniridae. Jag är dock långt ifrån säker.

Men vad tror ni som slänger ett öga åt tråden då och då??
#60 - 9 november 2009 15:35
svårt gissar på A. Velifera
#61 - 9 november 2009 22:01
Några fler bud? :p
#62 - 19 november 2009 18:27
Liten snabbuppdatering..

På lördag så ska jag hämta 3 st altum och ytterligare ett oidentifierat ap-yngel till. :d

Sen är det inte helt otänkbart att det blir ett par VF fjärilciklider oxå. [:o]

Det jag funderar mest på just nu är om jag ska plocka med mig en L128 (Blue Phantom Pleco) eller en L200 (Green Phantom Pleco) hem. En av dom blir det... Men vilken.. :p Just nu lutar det åt en blå en..
#63 - 19 november 2009 18:46
Det blir säker snyggt ihop, bilder när de är på plats vore trevligt.

Hur ser du på detta med L-malar ihop med ciklider, med tanke på överlevnad av rom och yngel? Funkar det eller kommer malarna att vinna över vakande ciklider nattetid?
#64 - 19 november 2009 18:54
Dre skrev:
Det blir säker snyggt ihop, bilder när de är på plats vore trevligt.

Hur ser du på detta med L-malar ihop med ciklider, med tanke på överlevnad av rom och yngel? Funkar det eller kommer malarna att vinna över vakande ciklider nattetid?

Självklart blir det bilder.. :d

Så långt har jag inte tänkt än.. :p Men min grundinställning är väl ungefär att eftersom jag inte aktivt försöker föda upp fisk, så får det gå som det går.. Klarar dom det så får man ta det vidare därifrån.. Sen är det ju alltid trevligt med yngel såklart..

Men som sagt, klarar dom det så är det naturligtvis kul, men jag gråter absolut inte blod om ev. rom skulle bli uppäten. [:o]
#65 - 21 november 2009 15:28
Då var det dags för en ordentlig uppdatering igen.:)

Var nere hos min handlare och hämtade lite nya fiskar.

Det blev:
1 par VF fjärilsciklider.
3 VF Altum.
5 VF corydoras, vilken sort har jag naturligtvis redan glömt..[:o]
1 VF L128, Blue phantom pleco.
1 VF L201, en riktigt fet, troligtvis romstinn hona.:d
Och så naturligtvis ytterligare ett VF oidentifierat ap-yngel.:p

Sen blev det även lite "skräp-rötter", lite små bitar som följde med på köpet.
Samt nån ny grönsak, som jag också har glömt namnet på.. [:o]

Fick även låna en skiffergrotta av handlarn så att 201:orna har nånstans att ev. leka.

Så var det bilderna då...

[ATTACH]24935[/ATTACH] [ATTACH]24936[/ATTACH]

[ATTACH]24937[/ATTACH] [ATTACH]24938[/ATTACH]

[ATTACH]24939[/ATTACH] [ATTACH]24940[/ATTACH]

[ATTACH]24941[/ATTACH] [ATTACH]24942[/ATTACH]

[ATTACH]24943[/ATTACH]

Jahapp.. Det var det hela för den här gången. Ska försöka ta nån bild på hela karet när det har mörknat lite till ute så man slipper speglingen från fönstret..
#66 - 21 november 2009 15:44
HenkeP skrev:
Då var det dags för en ordentlig uppdatering igen.:)

Var nere hos min handlare och hämtade lite nya fiskar.

Det blev:

1 par VF fjärilsciklider.

3 VF Altum.

5 VF corydoras, vilken sort har jag naturligtvis redan glömt..[:o]

1 VF L128, Blue phantom pleco.

1 VF L201, en riktigt fet, troligtvis romstinn hona.:d

Och så naturligtvis ytterligare ett VF oidentifierat ap-yngel.:p

Sen blev det även lite "skräp-rötter", lite små bitar som följde med på köpet.

Samt nån ny grönsak, som jag också har glömt namnet på.. [:o]

Fick även låna en skiffergrotta av handlarn så att 201:orna har nånstans att ev. leka.

Så var det bilderna då...

[ATTACH]24935[/ATTACH] [ATTACH]24936[/ATTACH]

[ATTACH]24937[/ATTACH] [ATTACH]24938[/ATTACH]

[ATTACH]24939[/ATTACH] [ATTACH]24940[/ATTACH]

[ATTACH]24941[/ATTACH] [ATTACH]24942[/ATTACH]

[ATTACH]24943[/ATTACH]

Jahapp.. Det var det hela för den här gången. Ska försöka ta nån bild på hela karet när det har mörknat lite till ute så man slipper speglingen från fönstret..

snygga fiskar bara vf dom är finare!

ingen bild på ap ynglet?
#67 - 21 november 2009 15:53
Inte på bara ap-ynglet, men det är med på samma bilder som L128:an..
#68 - 21 november 2009 15:54
Fina :)

Vart fick du tag på VF Fjärilsciklider?

edit: Såg att dom fanns på akvarieteknik. ;)
#69 - 21 november 2009 16:00
HenkeP skrev:
Inte på bara ap-ynglet, men det är med på samma bilder som L128:an..

jaha den tyckte det såg ut som en fjärilsciklid
#70 - 21 november 2009 16:01
wallström skrev:
Fina :)

Vart fick du tag på VF Fjärilsciklider?

edit: Såg att dom fanns på akvarieteknik. ;)

Tack. :)

Fast därifrån kommer inte mina. ;)

Min handlare importerar själv.
#71 - 21 november 2009 16:31
Här är några bilder till..

[ATTACH]24945[/ATTACH]

[ATTACH]24946[/ATTACH]

[ATTACH]24947[/ATTACH]
#72 - 21 november 2009 16:39
HenkeP skrev:

[ATTACH]24945[/ATTACH]

[ATTACH]24946[/ATTACH]

[ATTACH]24947[/ATTACH]

a konstigt det ble med juset ena sidan är gu den andra typ vit/blå
#73 - 21 november 2009 16:40
HenkeP skrev:

[ATTACH]24945[/ATTACH]

[ATTACH]24946[/ATTACH]

[ATTACH]24947[/ATTACH]

a konstigt det ble med juset ena sidan är gul den andra typ vit/blå
#74 - 21 november 2009 17:31
Alltid spännande med vildfångat!

Framförallt fjäril och corys! Inte så vanligt med dessa VF.

Ska bli spännande att föja hur det går med fjärilarna. Väntar dessutom med spänning på bilder då de har lugnat ner sig och känner sig som hemma.
#75 - 21 november 2009 18:21
a konstigt det ble med juset ena sidan är gu den andra typ vit/blå

Blev så när jag försökte få lite mer ljus i karet för fotograferingen.. Den gula sidan är upplyst av glödlampor, den blå av ljusrör. :)

c90368 skrev:
Alltid spännande med vildfångat!

Framförallt fjäril och corys! Inte så vanligt med dessa VF.

Ska bli spännande att föja hur det går med fjärilarna. Väntar dessutom med spänning på bilder då de har lugnat ner sig och känner sig som hemma.

Ja, verkligen!

Jag vet inte alls hur VF-läget ser ut i övriga Sverige.. Jag kanske har tur som har en engagerad och seriös butik att handla i.. :p:confused:

Jo, det ska bli kul att se om man kan få nån kull av dom. Handlarn berättade att det hade varit inne en annan kund, köpt två par av dessa VF, gått hem, och kommit tillbaka dagen efter.. Handlarn hade frågat om det var något fel..
-Nej, men dom har redan lagt rom!
hade han fått till svar.. :p

Fler bilder kommer garanterat då och då, nu blir det ju lite mer liv och rörelse i karet fram igenom.

Hmm... Undrar om det kan ha varit Corydoras Punctatus dom hette...:confused:
#76 - 22 november 2009 10:35
sorry min dator hackade så det blev två inlägg om ljuset
#77 - 22 november 2009 18:40
Såg precis att en av 201:orna har lagt beslag på skiffergrottan.. Kan ju bli spännande det här.. :)
#78 - 22 november 2009 22:37
Just det ja..
Började med PMDD idag efter vattenbytet, både i det här karet och i 600-karet.. Här kan jag troligtvis byta 50% vatten varje vecka, men ska jag byta så mycket i stora karet, så kommer antagligen diskusarna inte må så bra, eftersom jag inte har något varmvatten här ute i lillstugan. Vattnet jag byter med har så att säga "ute-temperatur".. Typ 5-10 grader (i nuläget)..

Men funderingen var iafl.. Om jag kör 30% VB i stora karet varje vecka, så borde det väl räcka att hälla i PMDD varannan vecka? Eller ska jag köra halvdos PMDD varje vecka istället? Eller borde jag dedikera en hel dag åt VB, och fylla på vatten så långsamt att det inte blir några större temperatur-svängningar?

Slänger upp lite bilder när jag ändå håller på.. :p

[ATTACH]25012[/ATTACH]

[ATTACH]25013[/ATTACH]

[ATTACH]25014[/ATTACH]

[ATTACH]25015[/ATTACH]

[ATTACH]25016[/ATTACH]

Edit: Kom på efter jag hade tagit bilderna att jag kanske skulle putsat rutan först..[:o]
#79 - 22 november 2009 22:54
Gillar fjärilarna.
Köper mig nog några VF fjärilar efter jul nångång.
Detta får bli min guide ;)
Bilagor:
#80 - 23 november 2009 10:35
Tja har likadana corydoras och dom skulle heta Corydoras melanistius melanistius och mina är med vf .
#81 - 23 november 2009 14:11
snygga blider HenkeP
#82 - 23 november 2009 18:40
chricka skrev:
Tja har likadana corydoras och dom skulle heta Corydoras melanistius melanistius och mina är med vf .

Fast frågan är om det verkligen är dom.. Ser ut som att den inte har något mönster på stjärtfenan över huvud taget, mina har prickar på hela fenan..

JacobT skrev:
snygga blider HenkeP

Tack tack. Kommer fler så småningom!
#83 - 4 december 2009 18:46
Hög tid för en uppdatering!! [:-58]

Det nya ap-ynglet har tyvärr dött. [:(]

Misstänker att det åt för mycket. Simmade runt och verkade helt frisk innan matning, en stund efter matning så "flöt det med strömmen", och andades snabbt som tusan.
Blev lite bättre efter ett par timmar, då klarade det iafl att simma själv, men andades fortfarande lika häftigt.
Dagen efter när jag kom hem från jobbet så hade det dött.

Inga symptom hos någon annan fisk, ingen nitrit. Så som sagt, jag tror att den var för glupsk för sitt eget bästa.:rolleyes:
Men men, nog med tråkigheter.

Har idag varit och köpt lite fler invånare till karet.
Blev en VF fjärilshane, eftersom jag var lite osäker på om jag verkligen fick ett par sist pga att dom inte har färgat ut ännu. Men nu efter inkoppning så inser jag att det nog var ett par innan ändå, för den nya
hanen och den gamla turas om att jaga varandra för att få lite tid med honan..[:o] Så det får bli en hona till nästa vecka och en flytt till 600-karet för det ena paret.:p

Sen blev det även 10 st VF vinkeltetror, riktigt snygga tetror i mitt tycke, stimmar bra gör dom oxå. :D
Till skillnad från övriga tetror hos handlarn, så stimmade dessa hela tiden, inte en enda lämnade stimmet för att ge sig ut på upptäcks-färd, och då har jag ändå spenderat några timmar framför det karet.. [:o]

Dom verkar även dra till sig altumarnas uppmärksamhet/nyfikenhet, då dessa står i en ring runt tetrorna och om någon kommer för nära,
så flyr tetrorna genom att hoppa så det plaskar ordentligt i karet.
Tur man har täckglas.. [:D]

Och så var det lite bilder också...
Något bleka färger på fiskarna under inkoppningen..

[ATTACH]25441[/ATTACH]

[ATTACH]25442[/ATTACH]

[ATTACH]25443[/ATTACH]

Sen kan vi ta en bild på hela karet.

[ATTACH]25444[/ATTACH]

Det var allt för nu, uppdaterar så småningom igen..
#84 - 7 december 2009 20:17
Tetrorna livar verkligen upp karet.. Betydligt mycket mer liv och rörelse nu.. Altumarna är framme och jagar tetror nästan hela tiden, än så länge är tetrorna för stora för att bli mat, men förr eller senare så kommer dom nog bli det.. [:o]

Den nya fjärilshannen har fått den första hannen att färga ut lite mer, och än så länge så lever trion ganska så harmoniskt utan större bråk. :p

Tyvärr inga bilder idag.
#85 - 7 december 2009 21:13
Hur ofta matar du dina altum?
#86 - 7 december 2009 21:51
Dom får mat 2-3 ggr/dygn. Eftersom dom är mest förtjusta i vita mygglarver, så är det i huvudsak det dom får, men dom får även lite flingor då och då.
#87 - 8 december 2009 17:59
Tar å slänger upp lite blandade bilder.. Både blandade motiv och kvalitet.. :D[:o]

[ATTACH]25542[/ATTACH]

[ATTACH]25544[/ATTACH]

[ATTACH]25545[/ATTACH]

[ATTACH]25546[/ATTACH]

[ATTACH]25547[/ATTACH]

[ATTACH]25548[/ATTACH]

[ATTACH]25549[/ATTACH]

[ATTACH]25550[/ATTACH]

[ATTACH]25551[/ATTACH]

[ATTACH]25552[/ATTACH]

[ATTACH]25553[/ATTACH]
#88 - 24 december 2009 09:02
Love is in the air......water!!?

Jaha, liten uppdatering så här på självaste julafton.. Ser ut som att det är kärlek på gång i karet, en av fjärilshanarna har grävt ett par gropar bland växterna och visar dom för en av honorna som har fått ordentligt fina färger..
Så det kan ju va en fin julklapp på gång där.. :d

Slänger upp ett ordentligt gäng bilder med..

Börjar med några på apan, ingen som kan se än vad det är för något?? :confused:
Det är alltså samma fisk på alla bilder.. :p

[ATTACH]25909[/ATTACH]

[ATTACH]25910[/ATTACH]

[ATTACH]25911[/ATTACH]

[ATTACH]25912[/ATTACH]

[ATTACH]25913[/ATTACH]

Sen lite bilder på karets "huvud-invånare"..

[ATTACH]25914[/ATTACH]

[ATTACH]25915[/ATTACH]

[ATTACH]25916[/ATTACH]

[ATTACH]25917[/ATTACH]

[ATTACH]25918[/ATTACH]

Fler bilder kommer i nästa inlägg..
#89 - 24 december 2009 09:08
....som kommer här.. Fjärilar, fjärilar och fjärilar.. :p

[ATTACH]25919[/ATTACH]

[ATTACH]25920[/ATTACH]

[ATTACH]25921[/ATTACH]

[ATTACH]25922[/ATTACH]

[ATTACH]25923[/ATTACH]

[ATTACH]25924[/ATTACH]

[ATTACH]25925[/ATTACH]

[ATTACH]25926[/ATTACH]

[ATTACH]25927[/ATTACH]

Det var det hela.

God jul på er alla som läser.
#90 - 24 december 2009 09:13
Tack det samma!

Och tack för alla fina bilder.
#91 - 29 december 2009 21:35
Jaha.. Nu börjar det bli dags för ett nytt projekt, men först skulle jag behöva hjälp med en smak-fråga..
Det nya projektet kommer bli mycket rötter, lite växter, rådasand, förhoppningsvis riktigt mörkt, brunt vatten, och spotlight-belysning.

Till detta har jag tänkt införskaffa någon slimline från BTN, men står i valet och kvalet om vilken.. Röd eller vit..
Fick låna med mig en av varje hem från min handlare idag, så jag kunde bestämma mig med sakerna på plats så att säga.. Men jag vet fortfarande inte..
Slänger upp två bilder.
Första bilden står dom bakom akvariet, den andra står dom i det nya, än så länge vatten-lösa, projektet.. Vad tycker ni som läser? Rött eller vitt??

Och som sagt, tänk mycket rötter, lite växter, rådasand, förhoppningsvis riktigt mörkt, brunt vatten, och dunkel spotlight-belysning.

[ATTACH]26100[/ATTACH]

[ATTACH]26101[/ATTACH]
#92 - 29 december 2009 21:44
Då är det helt klart den röda:)!
#93 - 29 december 2009 22:22
Håller med ansjo till 100%. RÖD=)
#94 - 29 december 2009 22:39
Röd, Helt klart! :)
#95 - 29 december 2009 23:55
Röd passar klart biotopen
#96 - 29 december 2009 23:56
får också säga Röd. ;)
#97 - 30 december 2009 10:26
Röd ;P
#98 - 30 december 2009 13:14
Håller med, röd passar bättre till biotopen.
Ska du inte plantera dina växter?
#99 - 4 januari 2010 16:58
ansjo skrev:
Då är det helt klart den röda:)!

Håller med ansjo till 100%. RÖD=)

Fredrik1 skrev:
Röd, Helt klart! :)

zoomi skrev:
Röd passar klart biotopen

Strikah skrev:
får också säga Röd. ;)

Röd ;P

Saturnus80 skrev:
Håller med, röd passar bättre till biotopen.

Ska du inte plantera dina växter?

Bra, då var jag inte ensam om att tycka att den röda var snyggast då.. :p
Imorgon blir det att åka till handlarn å beställa då, så kanske det här nya projektet kan starta så småningom..

Växterna ska planteras, men vet inte hur eller var än, en del ska inte va kvar i det här karet, så får se hur det blir med den biten.. :d
#100 - 7 januari 2010 17:45
Då har jag varit och beställt lite BTN slimline, och kanske inte helt otippat, så råkade jag få med mig lite nya fiskar hem.. [:o]

Det blev 5 Corydoras paleatus, det var dom han hade kvar.

Sen blev det även en TL ~15 cm L142.. Bilder kommer så småningom...
#101 - 30 januari 2010 16:32
Har varit lite tunt med uppdateringar i den här tråden det senaste, men nu är det dags.. Har påbörjat en vidareutveckling av det här projektet, får se om det blir en ny tråd eller om jag fortsätter i den här.. Men tar å slänger upp lite bilder på det projektet..

[ATTACH]27081[/ATTACH]

[ATTACH]27082[/ATTACH]

[ATTACH]27083[/ATTACH]

[ATTACH]27084[/ATTACH]

[ATTACH]27085[/ATTACH]

[ATTACH]27086[/ATTACH]

[ATTACH]27087[/ATTACH]

[ATTACH]27088[/ATTACH]

[ATTACH]27089[/ATTACH]

[ATTACH]27090[/ATTACH]
#102 - 30 januari 2010 16:34
Vilka härliga rötter. Jag är själv sugen på ett fyrkantigt akvarium....riktigt trevligt och mer lättplacerat.
#103 - 30 januari 2010 23:06
Ja, jag hade lite tur när jag köpte dom.. Det var dom två sista som var någon form på öht.. Resten såg ut som helt vanliga vedträd ungefär.. :p
#104 - 7 februari 2010 13:46
Vad blir det för fiskar? Malar?, Tetror?,ciklider?
#105 - 7 februari 2010 20:42
Det blir samma fiskar som är i karet tråden handlar om. :)

Men sen ska ju dom ersättas också.. Med vad vet jag inte än.. :p
#106 - 7 februari 2010 20:49
Riktigt snyggt kar!
#107 - 7 februari 2010 22:51
Snyggt !
#108 - 8 februari 2010 06:04
Snyggt!

Finns det speciella akvarie-halogenlampor som passar till en "vanlig" lampa?
#109 - 8 februari 2010 07:23
snyggt:)
#110 - 8 februari 2010 12:29
Linda_A skrev:
Riktigt snyggt kar!

Snyggt !

JacobT skrev:
snyggt:)

Tack tack. :)

PiaJo skrev:
Snyggt!

Finns det speciella akvarie-halogenlampor som passar till en "vanlig" lampa?

Tack! Det vet jag inte, jag har aldrig sett någon, men kanske är någon annan som vet..?
Jag kör med spotlights dels för att få ett lite varmare ljus, sen så har jag inga direkt ljuskrävande växter.. Tanken är rötterna ska färga av sig så jag får ett riktigt mörkt te-färgat vatten.. Och då vill jag inte ha för kraftigt ljus som "förstör" det..
#111 - 14 februari 2010 11:46
Jaha.. Nu börjar det närma sig isläpp av övriga fiskar, karet har sen sista bild-uppdateringen startats upp med hjälp av 2 ancistrus-yngel och 4 fjärilsciklider.. Har än så länge klarat mig ifrån algblomning, men det dyker väl kanske upp så småningom.. Ska försöka få upp lite bilder under veckan.. Om någon är intresserad?
#112 - 14 februari 2010 12:20
ja in med mer bilder=) är verkligen ett fint kar=)
#113 - 14 februari 2010 13:02
mera bilder=mera skojj
#114 - 18 februari 2010 20:34
Inga bilder idag.. Har inte hänt så mycket i det nya karet, går bara fyra fjärilar och två ancistrusyngel där i än så länge... Det som händer är väl att ulvaceusen växer så det knakar.. Rolig växt.. Man kan helt ärligt se när den växer!

Såg även i 600-karet att när jag hade matade fiskarna var två av scalarerna va lite väl aggro.. [:o] Förklaringen var att jag tydligen har fått ett nytt scalar-par.. Snällt å släppa ner maten i det hörnet när dom har lagt sin rom på utsuget till pumpen.. :p Ska bli kul å se om dom lyckas bättre än det andra paret... Har inte alltför stora förhoppningar, men vem vet.. Jaja.. Lovar att slänga upp lite bilder när jag har fått tillbaks kameran.
Bilagor:
#115 - 4 mars 2010 19:00
Några mindre bra bilder på senaste tillskottet i det här karet.. En L142.. Något blyg än så länge..

[ATTACH]28336[/ATTACH]

[ATTACH]28337[/ATTACH]

[ATTACH]28338[/ATTACH]
#116 - 4 mars 2010 19:08
Kärlek! [:o]
#117 - 4 mars 2010 20:09
ursnygg!!
#118 - 4 mars 2010 20:19
Ja, den är inte helt dum.. :D

Dock skall väl sägas att prickarna är vita.. Det är vattnet som gör att dom ser gula ut.. Inte för ett det gör den mindre snygg, men ändå.. :p
#119 - 11 mars 2010 22:29
Jaha.. Då har större delen av fiskarna flyttat till kuben, dom som blev kvar är ap-ynglet, 201:orna, nån ancistrus och första cory-gänget jag köpte.. (Som jag fortfarande inte har kommit på vad dom heter..) :confused:

Blev bara några kassa bilder som inte visar speciellt mycket innan batteriet i kameran dog.. :p

[ATTACH]28511[/ATTACH]

[ATTACH]28512[/ATTACH]

[ATTACH]28513[/ATTACH]

[ATTACH]28514[/ATTACH]

Sen var det dom nya invånarna i det här karet då..
5 st små randiga saker har nu flyttat in där..:D

[ATTACH]28515[/ATTACH]

[ATTACH]28516[/ATTACH]

[ATTACH]28517[/ATTACH]

[ATTACH]28518[/ATTACH]

Och när jag ändå var i farten och hade sprängt fisk-budgeten för den här månaden, så blev det 2 disco-fiskar till 600-karet med.. [:o]

[ATTACH]28519[/ATTACH]

Det var det hela för idag, ska ladda batteriet nu å se om det kan bli lite fler bilder imorgon..
#120 - 15 mars 2010 15:56
Lite fler bilder..

[ATTACH]28615[/ATTACH]

[ATTACH]28616[/ATTACH]

[ATTACH]28617[/ATTACH]

[ATTACH]28618[/ATTACH]

[ATTACH]28619[/ATTACH]

[ATTACH]28620[/ATTACH]

[ATTACH]28621[/ATTACH]

[ATTACH]28622[/ATTACH]

[ATTACH]28623[/ATTACH]

[ATTACH]28624[/ATTACH]
#121 - 15 mars 2010 16:55
GRYMT!!

Fan så läckert du ha gjort detta! jag är helt paff!

Kan du inte plåta lite helhetsbilder?? det skulle vara fint:)
#122 - 15 mars 2010 21:10
Ska försöka få till det oxå.. ;) Glömde kameran på förut, så batteriet tog slut.. [:o] Jättekul när jag har första diskus-leken i 600-karet nu ikväll.. :p Men men.. Helhetsbilder på kuben kommer så snart jag har möjlighet att ta några..
#123 - 16 mars 2010 22:19
Här är dom utlovade helhetsbilderna... :p

[ATTACH]28653[/ATTACH]

[ATTACH]28654[/ATTACH]
#124 - 17 mars 2010 05:10
snyggt:D
#125 - 8 maj 2010 23:29
Här var det visst ett tag sen man skrev.. [:o] Beror väl på att det inte händer så mycket nytt i karen.. Dock så har det i kuben tillkommit ytterligare 3 st. L128, "Blue Phantom".. Just det, några Cor. Sterbai blev det visst oxå.. Ska se om det kan bli lite bilder nån dag, om intresse finns...? :p

I "orginalkaret" så går ju nu då 5 st. små zebror, L046, tillsammans med 201:orna, 5 coryodas nånting och ap-ynglet, som jag fortfarande inte vet vad det är för något..:confused:
#126 - 9 maj 2010 13:47
ja bilder gillar vi :)
#127 - 10 maj 2010 13:55
häftigt :)

Mera bilder!
#128 - 13 juli 2010 19:12
Det här projektet ligger lite på is så att säga..

Hade varit iväg hemifrån i några dagar, när jag hade en halvtimme kvar innan jag var hemma ringde morsan och sa ungefär "Snabba dig hem, det är 10 cm vatten kvar på botten av karet."
För att göra en lång historia kort, så fick jag engagera mor och far i en räddningsauktion via telefon, och glädjande nog så klarade alla fiskar sig utan skador.
Fiskarna har flyttat tillbaks till orginalkaret, och jag har fortfarande inte haft tid att engagera mig i kuben, mer än att jag dagen efter flyttade ut den i trädgården, fyllde upp med vatten och satte igång pumpen, lät det stå där hela dagen, utan att en droppe vatten försvann. ???
Dvs. inget läckage på karet, ingen läckande pump.. Ändå hade ca 200 liter vatten försvunnit på ett dygn utan ett spår. Ingen fukt på golvet, ingen blöt matta, inga utlösta säkringar pga. vatten i kontakter.. Förhoppningsvis så kommer det snart en nystart, fyllde upp karet idag när jag gjorde vattenbyte i övriga kar.
#129 - 13 juli 2010 19:20
Vad i hela friden? Det låter som ett sant mysterium. Måste vara någon akvarieskurk som varit där och "slangat dyrbart vatten" för att starta upp sina egna kar. XD

Hoppas att det kommer igång snart igen!
#130 - 13 juli 2010 19:25
Fan vad knepigt... 200 liter vatten borde inte bara kunna "försvinna"?
#131 - 13 juli 2010 19:36
Pickles skrev:
Vad i hela friden? Det låter som ett sant mysterium. Måste vara någon akvarieskurk som varit där och "slangat dyrbart vatten" för att starta upp sina egna kar. XD

Hoppas att det kommer igång snart igen!

Mysterium är väl det minsta man kan kalla det. :p Hade det inte varit för att man bor på landet med egen väg (på 600 meter) fram till husen och hundar som skäller så fort nån svänger in på vägen så..

Jim_J skrev:
Fan vad knepigt... 200 liter vatten borde inte bara kunna "försvinna"?

Nej, man tycker inte det.. Men som sagt, inte en droppe vatten nånstans.. Även om golvet i sig skulle kunna torka på ~24 timmar, så borde inte en matta hinna det..
#132 - 13 juli 2010 20:44
HenkeP skrev:

Även om golvet i sig skulle kunna torka på ~24 timmar, så borde inte en matta hinna det..

Ja det här sätter ju fart på de celler man har kvar...

Vad är det för golv i rummet?
#133 - 14 juli 2010 20:23
det var ju riktigt mysko det där :p
#134 - 14 juli 2010 22:09
c90368 skrev:
Ja det här sätter ju fart på de celler man har kvar...

Vad är det för golv i rummet?

Det är vanlig vad heter det... "Golvspånskiva".. Typ 50 mm tjock.. Man ska väl egentligen ha nått lite finare golv uppe på det sen, men det fanns det inte tid till när vi la det.. :p Har sölat ut vatten på det förut, typ 5 l, och det tog ju nästan ett dygn innan det hade torkat upp ordentligt, + att man ser på fläckarna som blev var det var nånstans, men här är inte en endaste fläck på golvet... Jag har funderat ordentliget på det här, men inte kommit på nått bra svar.. haha..
#135 - 14 juli 2010 22:24
HenkeP skrev:
Det är vanlig vad heter det... "Golvspånskiva".. Typ 50 mm tjock.. Man ska väl egentligen ha nått lite finare golv uppe på det sen, men det fanns det inte tid till när vi la det.. :p Har sölat ut vatten på det förut, typ 5 l, och det tog ju nästan ett dygn innan det hade torkat upp ordentligt, + att man ser på fläckarna som blev var det var nånstans, men här är inte en endaste fläck på golvet... Jag har funderat ordentliget på det här, men inte kommit på nått bra svar.. haha..

Vilket innebär att det finns två alternativ:

1. Vattnet har avdunstat till luften.

2. Någon har tömt ur vatten.

Med tanke på att det var 10 cm vatten kvar så verkar allternativ 1 inte troligt.

Allternativ 2 är sant, men vem? Kan det var så att den som larmade är den skyldiga? Men att "brottet" var i all välmening, men sen kom funderingarna om det var rätt...
#136 - 15 juli 2010 10:56
c90368 skrev:
Vilket innebär att det finns två alternativ:

1. Vattnet har avdunstat till luften.

2. Någon har tömt ur vatten.

Med tanke på att det var 10 cm vatten kvar så verkar allternativ 1 inte troligt.

Allternativ 2 är sant, men vem? Kan det var så att den som larmade är den skyldiga? Men att "brottet" var i all välmening, men sen kom funderingarna om det var rätt...

Grejen är att den som larmade var morsan, som var mat-vakt.. Och eftersom mor och far har egna akvarium och jag har försökt lära upp dom hur man "ska" sköta ett kar, så är även alt. 2 osannolikt i mina ögon. Hade dom "råkat" göra en sån sak, så hade dom berättat det.
#137 - 15 juli 2010 13:35
HenkeP skrev:
Grejen är att den som larmade var morsan, som var mat-vakt.. Och eftersom mor och far har egna akvarium och jag har försökt lära upp dom hur man "ska" sköta ett kar, så är även alt. 2 osannolikt i mina ögon. Hade dom "råkat" göra en sån sak, så hade dom berättat det.

Det verkar nog stämma.

Men vad är då alternativ 3?
#138 - 16 juli 2010 20:04
Alternativ 3... Vet jag inte om det finns något.. Funderade en stund på vägen hem när morsan hade ringt om jag hade glömt slangen jag tömmer karen med vid vattenbyten i, med pump-delen på utsidan fönstret och nån nyfiken hade klämt lite på den och på så sätt tömt karet, men den låg så fint i pryl-lådan under karet så... Så den var det inte heller. Men det är bara att spekulera fritt, så kanske vi kan komma på nån mer eller mindre trolig lösning.. ;)
#139 - 16 juli 2010 21:24
HenkeP skrev:
Alternativ 3... Vet jag inte om det finns något.. Funderade en stund på vägen hem när morsan hade ringt om jag hade glömt slangen jag tömmer karen med vid vattenbyten i, med pump-delen på utsidan fönstret och nån nyfiken hade klämt lite på den och på så sätt tömt karet, men den låg så fint i pryl-lådan under karet så... Så den var det inte heller. Men det är bara att spekulera fritt, så kanske vi kan komma på nån mer eller mindre trolig lösning.. ;)

Kul kliffhanger, men mina ideér är slut nu:confused:
#140 - 16 juli 2010 22:03
c90368 skrev:
Kul kliffhanger, men mina ideér är slut nu:confused:

Det är mina med, just för stunden iafl.. Har ägnat några minuter, i princip varje dag, den senaste månaden åt det här mysteriet.. :P

Men som sagt, en återuppstart närmar sig, behöver inhandla lite smått och gott först bara. Sen fokuserar jag lite mer på 600-karet just nu, där ett av scalare-paren har lyckats få yngel.. Dom första 15 lekarna jag har haft har slutat med att äggen har försvunnit/möglat på nån dag.. Men just nu så har jag ett tiotal små sprattlande saker som klamrar sig fast vid ett valsneriablad.. Trodde faktiskt att dom skulle ha försvunnit.. Har varit iväg 3 dagar, och när jag åkte så var det kanske ett 50-tal sprattlare kvar av dom 2-300 ägg som satt på bladet från början.. :D
#141 - 17 juli 2010 00:05
HenkeP skrev:
Här är dom utlovade helhetsbilderna... :p

[ATTACH]28653[/ATTACH]

[ATTACH]28654[/ATTACH]

hej jag sitter här och kollar i tråden och ser nu på ditt jättefinna nya akvarium, det som är fyrkantigt, Vet inte om du vill säga det men vad är måtten på det, jag har nämligen funderat på ett fyrkantigt akvarium men det är svårt o hitta. hehe:)
#142 - 17 juli 2010 00:29
Kevin_III skrev:
hej jag sitter här och kollar i tråden och ser nu på ditt jättefinna nya akvarium, det som är fyrkantigt, Vet inte om du vill säga det men vad är måtten på det, jag har nämligen funderat på ett fyrkantigt akvarium men det är svårt o hitta. hehe:)

Tack, jag kanske har glömt å skriva det här i tråden.. :p Men kuben är 60*60.. ;)
#143 - 28 juli 2010 21:38
Jaha.. Då är kuben äntligen "up and running" igen eller vad man nu säger.. Snart dags att flytta över fiskarna i omgångar.. Men som det ser ut nu så får det vänta ett litet tag, har ett kar fullt med lek-glada fiskar verkar det som.. Igår kväll så stod ett par av vinkeltetrorna strax under ytan, med altumarna i en ring under.. Tetrorna lekte som galna, och altumarna sög i sig så många ägg dom kom åt.. :p Och nu ikväll så ser det ut som sterbaierna leker.. Ett par som simmar tätt intill varandra upp och ner och fram och tillbaks.. Sen så har ju även skiffergrottan fått små invånare.. :D Vet dock inte vad det är för yngel, eftersom en av 201:orna och en av ancistusarna har turats om med att ligga i grottan den senaste veckan.. :S Såg att det var yngel där nu när jag gav fiskarna mat, var ett litet yngel med ganska stor gulesäck kvar som hade ramlat ut.. Men fjärilen som fick lite extra protein blev säkert nöjd.. :) Jahapp, det var nog det hela för ikväll.. Nästan.. Gurka är ett uppskattat grönfoder hos 128:orna.. :p
#144 - 23 augusti 2010 18:31
Då har det blivit lite utökning av fiskarna här.. För en vecka sen inhandlades ett par Laetacara dorsigera. Och idag blev det 4 st vuxna VF L-046, samt 10 st VF Robertsitetror..

Och för att undvika eventuella kommentarer om att det är exportförbud osv. och omoraliskt och oetiskt och allt vad kan tänkas att köpa VF zebror, så är dessa zebror lagligt exporterade, dvs. INNAN förbudet infördes.. ;)

Lite kassa bilder, tagna med mobilen.. I-fånen är bra till mycket, men inte till att ta kort med.. :d[:o]
#145 - 23 augusti 2010 19:35
det måste vara snyggaste malen av alla :) enligt mig iaf :D
#146 - 27 augusti 2010 19:26
Var ute på en akvariebutiksrunda igår, blev inga nya fiskar, men däremot fick jag med mig två nya rötter från hornbach.. Inte bästa bilden, men det kommer fler så småningom..:p

Sen en bild på ek-"grenen" som ska ner i 600-karet i höst/vinter oxå.. :d
#147 - 7 september 2010 21:49
Idag var det dags för veckans vattenbyte i alla kar, och nu ikväll så ser jag att i grottan som ena zebra-hanen har lagt beslag på, så sticker det även ut ytterligare en stjärtfena.. :p Tyvärr så ligger grottan väldigt dumt, så det går inte å ta nån bild.. Men jag märker väl om ett par veckor om det har hänt nått spännande.. :D Sitter även ett flertal ancistrusyngel på rutorna nu, ca 1 cm små.. Både bruna och vita.. Så det är väl dags för hanen att stänga in honan igen så han får nått å göra igen.. :p
#148 - 7 september 2010 21:52
spännande! :D
Bilagor:
#149 - 8 september 2010 20:56
Snygga fiskar och burkar. Simmar några kronor i burkarna...

Vattenmysteriet: Det första jag tänkte på var kapillärkraft och kvarglömda slangar. Låter ju helt sjukt men kan du ha missat att du "råkat" tömt karet och lagt bort slangen i nåt slags förvirrat tillstånd?
#150 - 8 september 2010 23:38
Tack tack!:d

Jo, några kronor blir det..

Vattenmysteriet: Nej, eftersom jag inte var hemma, och det var vatten i karet kvällen innan när farsan var ute och matade, och vattnet sen var borta 24 timmar senare, så är det "omöjligt". Alla slangar låg undanstoppade på sina platser, ingen som ens var i närheten av karet..:confused:

Men jag blir bara knäpp när jag tänker på det, så jag har lagt det bakom mig.. [:-27]
Karet är ju igång igen och har hållit kvar allt vatten dom senaste två månaderna.. [:-106]
#151 - 9 september 2010 09:23
Jag undra bara var du köper alla dessa VF fiskar från..

Snygga Zebror;):d
#152 - 9 september 2010 10:42
Kan förstå att du inte vill fundera längre när till och med jag som lite slött läser om det blir störd på hur det kan ha gått till...

Dundra gärna in fler bilder. Kanske lite l46 rom!!!
#153 - 9 september 2010 18:01
Jag undra bara var du köper alla dessa VF fiskar från..

Snygga Zebror;):d

Köper dom hos en seriös, engagerad handlare som satsar på kvalitet framför kvantitet.. ;)
Sen är det nog inte sååå svårt att få tag på VF.. Det är nog bara så att många butiker inte "orkar" skriva ut det på karen eller informera kunden..

Jo, dom är allt bra snygga. :p

Broddan skrev:
Kan förstå att du inte vill fundera längre när till och med jag som lite slött läser om det blir störd på hur det kan ha gått till...

Dundra gärna in fler bilder. Kanske lite l46 rom!!!

Ja, då kan du ju tänka hur knäpp jag som råkade ut för det blir.. :p :D

Ska försöka ta lite bilder i helgen eller så.. Inte så mycket att se i karet nu dock.. Bara massa malar.. ;)

Någon l46-rom lär det inte bli bild på, den grottan ligger vänd åt fel håll, sen så blev det nog inget den här gången eftersom hanen lämnade grottan kvällen efter för att äta.. Men men.. Förr eller senare så.. [:-106]
#154 - 10 september 2010 07:27
HenkeP skrev:
Köper dom hos en seriös, engagerad handlare som satsar på kvalitet framför kvantitet.. ;)

Sen är det nog inte sååå svårt att få tag på VF.. Det är nog bara så att många butiker inte "orkar" skriva ut det på karen eller informera kunden..

Jo, dom är allt bra snygga. :p

Okej, synd bara att det inte finns så många såna handlare bara:(

sen kan jag säga att där jag har kollat så har jag inte sett några VF exemplar men det kan ju va så som du säger men det borde gå att beställa i det bättre butikerna...jaja bara att leta vidare för mig då:D
#155 - 16 september 2010 23:45
Jahapp.. Här händer inte så mycket i karen, dom puttrar på som dom ska.. :p

Har, när jag inte jobbar, fullt upp med att bygga lägenhet, där ett större projekt planeras.. [:-38]

Men ikväll så blev det lite fotograferande i det som nu har blivit ett i huvudsak mal-kar.. [:o]
Så håll till godo.. Varierande kvalitet utlovas, allt ifrån usel till dålig.. :d
#156 - 20 september 2010 22:01
Satt och kollade igenom lite bilder på datorn.. Tror det har hänt lite sen man fick hem dom för snart ett år sedan.. :p

[ATTACH=CONFIG]37461[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37462[/ATTACH]
#157 - 21 september 2010 06:52
Jättefina bilder Henke! Härligt kar och härliga fiskar!:)
#158 - 27 september 2010 19:20
MaxB skrev:
Jättefina bilder Henke! Härligt kar och härliga fiskar!:)

Tack så mycket Mats. :) Långt ifrån samma klass som dina kar dock.. ;) Men jag jobbar på det.. :D

Så här ser det för övrigt ut i ena grottan just nu... :p
Bara att hålla tummarna..

[ATTACH=CONFIG]37603[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37604[/ATTACH]

Sen så råkade jag ju få med mig två småttingar hem förra veckan oxå.. Går dock inte i detta karet, men ändå.. :)

[ATTACH=CONFIG]37602[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]37601[/ATTACH]
#159 - 26 oktober 2010 18:15
Oj oj oj.. Var visst ett tag sen man skrev här nu.. Men fram till idag så har det inte hänt så mycket i karen mer än att ancistrusarna har fått fram 3 kullar eller nått sånt.. Dock så försvann dom flesta ancistrusarna idag, förutom ~15 st 15mm yngel som redan simmar runt i karet, eftersom jag kände att zebrorna inte har nån chans med ancistrusar som försöker ta över grottorna.. :mad:

Så ett gäng ancistrus samt två överflödiga fjärilshannar fick åka till butiken idag. Och med hem fick istället ytterligare ett par Laetacara dorsigera samt ett gäng Nannacara Anomala åka.. :)
#160 - 26 oktober 2010 18:21
Bågfenorna är så jävla läckra... har ett par i 900 och dom är framme exakt HELA tiden!
Honan jagar bort stora diamanttetror och biffiga jordätare (på max 7 cm:p) Hon som är så lite lyckas fan hålla varenda fisk i schack:O
Så har dom en väldigt speciell färg som är otroligt läcker när den blir synlig. så där mörk metallisk;)

Håller tummarna för att zebrorna kommer igång nu när ancistrusarna inte bökar i alla bra grottor;)
#161 - 26 oktober 2010 18:35
Ja, dom är riktigt fräcka.. Den där blå/grönmetallic-färgen hanarna får är som du säger riktigt skön.. ;) Till och med i ett oinrett kar i en butik så färgade dom.. Men det kommer förhoppningsvis bli ännu mer färg nu.
För en gång skull så var det honor det fanns "för många" av i butiken, så det blev en hane och tre honor.. Skall ju dock vara en par-lekare, så vi får väl se hur det går.. :p

Ja, tummar hålls här oxå.. :D
#162 - 26 oktober 2010 18:36
Kul med en uppdatering!

Inget dåligt val när de gäller de nya, håller med karro, Bågar är bland det häftigaste dvärgar man kan ha!

Tufffare kan ingen vara...
#163 - 26 oktober 2010 18:49
c90368 skrev:
Kul med en uppdatering!

Inget dåligt val när de gäller de nya, håller med karro, Bågar är bland det häftigaste dvärgar man kan ha!

Tufffare kan ingen vara...

Tack, inte mycket till uppdatering egentligen, men bilder får det bli vid senare tillfälle när dom har bott in sig lite.. ;)

Jo, det kändes som att det fanns lite plats över nu när två fjärilar försvann.. Så nu får vi se om paret som är kvar får lite lugn och ro så det kanske kan bli lite lek där.. Sen så vet jag inte om bågarna behöver växa till sig lite innan dom förhoppningsvis sätter igång.. :p Det märker vi väl.. hehe..

Tuffare vet jag inte.. Min ap. iniridae-hane är gött kaxig å tuff av sig.. Han är den enda i karet som ger sig på och jagar bort den 12 cm större L142:an.. haha..
#164 - 15 november 2010 22:11
Jaha.. Då har äntligen min ensamma ap-hane fått lite sällskap. :D Var och hämtade vad som förhoppningsvis är två små honor, även om jag tycker det ser ut som en hona och en hane, idag. Men det ser iafl ut som den gamla hanen uppskattar sällskapet, simmar runt och spänner sig och visar upp sig för fullt. :p
#165 - 16 november 2010 16:27
Se där ja, det lönar sig att vara envis.

Hur går det med bågarna?
#166 - 16 november 2010 19:26
Ja, det gör visst det.. Har sett dom på listan ett tag, men ville inte beställa hem för snabbt, "orkar" inte sätta upp ett karantän-kar (platsbrist).. Så då var det bara att vänta några veckor, så brukar det naturliga urvalet ha sett till att dom starkaste individerna är kvar.

Nu är det bara lite vilda platta runda fiskar som saknas till mitt lite större projekt som snart ska sjösättas.. :p Sen är jag nog nöjd för ett tag.. :D

Bågarna ja.. Det händer väl inte så jättemycket egentligen, hanen är ju helt utfärgad, ser nästan helt svart ut ibland, men det verkar inte som han har fattat grejen med honor än, för så fort nån av honorna kommer i närheten av "hans" lilla gömsle i en rot så blir det jakt runt halva karet.. Men poletten trillar väl förhoppningsvis ner nån gång.. :p
#167 - 9 december 2010 18:22
Var ett tag sen man skrev här nu, jobb och annat har tagit upp all tid.. Men ikväll kunde jag inte låta bli att skriva några rader å slänga in lite bilder.. Tände ljuset i karet nu ikväll och det första jag ser är ett litet yngel, ett F1.. Det var ett hyfsat smile man hade på läpparna.. Vet inte hur många det är, men jag är överlycklig för det jag såg.. Här är några kassa bilder på den lilla... Fick va snabb med kameran innan den gömde sig.
[ATTACH=CONFIG]40111[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40112[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40113[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40114[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40115[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]40116[/ATTACH]
#168 - 9 december 2010 18:23
Pytteliten söt liten sak :)

Grattis, hoppas det finns fler småttingar.
#169 - 9 december 2010 18:52
Ja, visst är den! :)

Tack så mycket. Ska sätta mig och spana en liten stund till och se om jag ser några fler.. :p
#170 - 9 december 2010 18:55
Kanonkul!!!

Kanske samla i mindre behållare för matning?
#171 - 9 december 2010 18:59
Det hade ju naturligtvis varit det vettigaste att göra, men jag tror nog att jag hoppar det.. Brukar mata på ganska bra, så förhoppningsvis så ska det inte vara några problem.. Den har ju iafl klarat sig ett tag i karet.. Skulle tro att den är 10-12 mm.. Inte lätt att se på en sån liten sak, men den såg iafl inte "mager" ut..
#172 - 10 december 2010 06:48
Kul att du har fått tillökning.
Har du hittat några fler?
#173 - 10 december 2010 10:21
Nej, har suttit och spanat lite då och då under gårdagskvällen och nu under förmiddagen, men har inte ens lyckats se den här igen.. Är dock ganska sugen på att flytta fjärilarna för säkerhets skull, eftersom det ser ut som hanen ligger och fläktar i grottan igen.. :D
#174 - 10 december 2010 22:00
Här är lite sedan länge utlovade bilder på bågarna, plus lite random bonusbilder.. Och som vanligt, så garanteras kvalitet allt mellan dålig och usel.. :D

Halvspänd apa..
[ATTACH=CONFIG]40160[/ATTACH]
Lins-lus, eller lins-apa..
[ATTACH=CONFIG]40155[/ATTACH]
Blivande fru till lins-lusen??
[ATTACH=CONFIG]40161[/ATTACH]
Båge..
[ATTACH=CONFIG]40163[/ATTACH]
Grinigast i karet!!
[ATTACH=CONFIG]40158[/ATTACH]
Cory och båge..
[ATTACH=CONFIG]40157[/ATTACH]
Båge..
[ATTACH=CONFIG]40156[/ATTACH]
Mera båge..
[ATTACH=CONFIG]40154[/ATTACH]
Näst sista bågen..
[ATTACH=CONFIG]40159[/ATTACH]
Och sista bågen..
[ATTACH=CONFIG]40162[/ATTACH]

Och några fler zebra-yngel har jag inte hittat, men jag såg iafl det jag vet finns idag igen.. :)
#175 - 10 december 2010 22:13
Jag gillade Verkligen första och sista bilden av någon anledning.
kul att få se dem, och tack för att du bjöd! ; )
#176 - 10 december 2010 22:17
Tycker din apisto ser ut som en variant av Apistogramma iniridae Det finns en del sp typer i det komplexet också typ A sp "segelflossen" De lever ju också naturligt i Colombia. Bilderna på sidan fem är kanske mer lika.
http://www.dwarfcichlid.com/Apistogramma_iniridae.php
#177 - 10 december 2010 22:27
Pickles skrev:
Jag gillade Verkligen första och sista bilden av någon anledning.

kul att få se dem, och tack för att du bjöd! ; )

Tack själv, det var så lite så.. :p

kaj.p skrev:
Tycker din apisto ser ut som en variant av Apistogramma iniridae Det finns en del sp typer i det komplexet också typ A sp "segelflossen" De lever ju också naturligt i Colombia. Bilderna på sidan fem är kanske mer lika.

http://www.dwarfcichlid.com/Apistogramma_iniridae.php

Det kan säkert vara någon variant.. Har bara lyckats komma fram till iniridae genom att kolla på bilder och några timmars sökande på nätet.. :) Men sen så vet jag numera även att exportören som fisken kom ifrån, gömd bland kardinaltetrorna, har ap. iniridae i sin lista. Så jag är 99% säker på att det är en iniridae, men sen om det är en "renrasig" eller nån underart eller variant har jag ingen aning om.. :D
#178 - 8 januari 2011 23:09
Snabb uppdatering innan jag ska skalla kudden riktigt hårt..

Kom hem från jobbet för en stund sen och insåg att nu går det mesta framåt igen. :D (Än så länge!)
Altumen, som har haft nån "spök-ålder" eller liknande och har tok-simmat och gömt sig vid minsta rörelse utanför karet i 2 månader, har blivit precis tvärt om igen. Full fart fram till rutan för att se vad som händer. Skönt. :)

Sen i andra karet så har bågarna lekt, bilder kommer nån dag, får se om det blir något där.
Och så misstänker jag att zebrorna har lekt igen, och inte bara skojar med mig som sist.. Ena honan har fått lite "stryk", (dock inget allvarligt.) och hanen ligger och viftar som en dåre i grottan.

Det var det hela för idag, bilder kommer som sagt snart..
#179 - 13 januari 2011 23:43
Imorgon får det bli en sväng till butiken och hämta upp en yngelkasse, tyckte mig se ett yngel i zebragrottan tidigare idag nämligen.
Och eftersom det är lite väl dyrt levandefoder, så tänkte jag skaka ut dom innan dom får för sig att ta sig ut själva.
Så, om jag såg rätt, så kommer det nog bilder imorrn eftermiddag/kväll.

Bågarnas rom blev inte helt otippat uppäten av nån av alla malar i karet, men jag lyckades iafl ta några bilder. Slänger in dom imorrn oxå.
#180 - 14 januari 2011 21:38
Dags för en bilduppdatering igen då..:d

Först har vi lite bilder på bågarnas rom, som ju tyvärr, men inte otippat med 17-18 malar i karet, inte klarade sig över natten.:(
[ATTACH=CONFIG]41204[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41205[/ATTACH]

Åsså pappa bågfena..
[ATTACH=CONFIG]41206[/ATTACH]

Sen har vi två små ynglingar jag lyckades få ut ur grottan, hanen vägrade släppa ut fler, om det nu finns några, och även lämna själv.:p Så vi får se hur det går för eventuella kvar-varande.
[ATTACH=CONFIG]41201[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41202[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41203[/ATTACH]

Och till sist så hittade jag ett bonusyngel(!) i filterfacket. Blev nästan gladare för det än för zebrorna.. [:o] Men första ynglet av vilken art det än må vara är ju lite speciellt.. ;)
Japp.. Det är en liten vinkeltetra!

[ATTACH=CONFIG]41200[/ATTACH]

Det var det hela för idag.
Om nån har nått bra tips på hur man får ut en mal som har barrikaderat sig i en grotta, skriv gärna. Övriga får gärna skriva ni med. :D
#181 - 14 januari 2011 21:45
Inga bra tips, bara glad för uppdatering och bilder:D
#182 - 14 januari 2011 22:07
härligt med uppdatering :D:D
Du har ganska bra hormoner i karet:p sprutar pjuklarver överallt:D:p

En fråga bara... det där vinkelynglet, hur stort är det på ett ungefär??
Bilagor:
#183 - 14 januari 2011 22:20
c90368 skrev:
Inga bra tips, bara glad för uppdatering och bilder:D

Å jag blir glad att man kan glädja andra så "enkelt"... :p

karrokaja skrev:
härligt med uppdatering :D:D

Du har ganska bra hormoner i karet:p sprutar pjuklarver överallt:D:p

En fråga bara... det där vinkelynglet, hur stort är det på ett ungefär??

Ja, det måste vara vattnet i den egna brunnen.. Haha..

Hmm.. Skulle tippa på 15-17 mm.. Det är något större än zebrorna, som jag uppskattar till 12-15 mm.. :)

Edit: Nya bilder finns på föregående sida.
Bilagor:
#184 - 15 januari 2011 23:48
Lite dåligt med bilder på denna sidan än så länge, så det får jag ju göra något åt..:p

Kör lite blandat från båda kar, och som vanligt kvalité allt mellan värdelös och usel.:)

Bågfenshane.
[ATTACH=CONFIG]41264[/ATTACH]

Aphane.
[ATTACH=CONFIG]41269[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41265[/ATTACH]

Blivande ap-fru?
[ATTACH=CONFIG]41268[/ATTACH]

Yngel.
[ATTACH=CONFIG]41267[/ATTACH]

Yngel.
[ATTACH=CONFIG]41266[/ATTACH]

Altum.
[ATTACH=CONFIG]41273[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41272[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41271[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41270[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41274[/ATTACH]

Väldigt svårt att få bra bilder i kuben, vet inte om det beror på det bruna härliga vattnet, eller om det är ljuset som gör det.. Men men.. Så är det iafl. Det var det hela för den här gången.
#185 - 16 januari 2011 00:41
Härliga bilder på fina fiskar! Det är alltid kul när det bombas med lite sköna pix!:)
Den där lite röd-mörka tonen (scalarebilderna) känner man ju igen från egna alster - det beror nog, som du skriver, på det lite gula vattnet och dämpad belysning - men jag tycker bara det ser gôtt ut!:)
#186 - 16 januari 2011 01:01
Tack så mycket. :) Inte för att bilderna når upp till samma standard som i dina trådar, men bättre med dåliga bilder än inga bilder alls.. ;)

Japp.. Jag tror att det till största delen beror på det dämpade ljuset, kör ju med vanliga spottar (3*25w.) ovanför karet.. Sen gör väl slimlinen (röd gnejs) att det ser ännu rödare ut än vad det är. Men härligt att titta på, absolut! Sånt vatten jag hoppas få till i mitt 600-projekt som det jobbas på bakom kulisserna än så länge..
#187 - 16 januari 2011 17:46
Hittade ett zebrayngel till idag, så nu är vi uppe i tre stycken i yngelburen.. Sen fick jag äntligen flyttat den oerhört griniga 142:an till kuben där han får hela botten för sig själv. Har även lagt i några fler, lite mindre, grottor i mal-karet så att 201:orna kanske kan komma till skott så småningom..
#188 - 18 januari 2011 17:19
Slänger upp lite fler bilder då´rå..

Zebraynglen i yngelburen.. Hittade nyss ett till i karet, så nu är vi uppe i 4 st..:)
[ATTACH=CONFIG]41385[/ATTACH]

Vinkeltetra i profil..
[ATTACH=CONFIG]41387[/ATTACH]

Samling vid grottan..
[ATTACH=CONFIG]41388[/ATTACH]

201:a i en annan grotta...
[ATTACH=CONFIG]41386[/ATTACH]

128:a med 201:a i bakgrunden..
[ATTACH=CONFIG]41389[/ATTACH]
#189 - 18 januari 2011 18:04
porr för vissa är detta. (typ mig)
#190 - 25 januari 2011 00:35
Dags för lite mer, för att använda hannesc ord, porr i den här tråden.. Och iofs, det är väl det första bilden föreställer faktiskt.. Verkar som att 201:orna äntligen fått till det.. Kan det ha varit så enkelt att mina andra grottor var "fel" sort? Nu har iafl den hårigaste hanen stängt in en smällfet hona i en av dom nya ler-grottorna.. To be continued som man säger.. Sen blev det två bonusbilder också.. En L128 och Bågfenshanen (framför "fel" grotta).

[ATTACH=CONFIG]41611[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41610[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]41609[/ATTACH]
#191 - 25 januari 2011 18:44
Nice!!! :D:D:D
#192 - 25 januari 2011 22:28
Ja, nu börjar det änna arta sig som man säger.. ;)

Fick med mig en fjärilshona hem idag, eftersom den jag hade uppenbarligen har lämnat in..:confused: Så nu har hanen nått att göra igen... :)
#193 - 26 januari 2011 09:59
Fick med mig en fjärilshona hem idag, eftersom den jag hade uppenbarligen har lämnat in..:confused: Så nu har hanen nått att göra igen... :)

Haha nåt att göra, det får vi hoppas lite svärmar vore kul o se.
#194 - 27 januari 2011 15:56
Jo, det hade allt varit kul, men det är tvek på det i det här karet.. Alldeles för många malar som inte tackar nej till lite godis.. :p
#195 - 27 januari 2011 17:18
Ja det är ju sant, de är ju riktiga damsugare när det gäller rom :p
#196 - 27 januari 2011 21:55
Dom är ju det.. Men men.. Förr eller senare så ska större delen av malarna flyttas till ett annat större projekt.. ;)
#197 - 27 januari 2011 22:10
HenkeP skrev:
Dom är ju det.. Men men.. Förr eller senare så ska större delen av malarna flyttas till ett annat större projekt.. ;)

Spännande... ett dedikerat malakvarium kanske? ett av mina kommande projekt om något år iaf. ;)
#198 - 27 januari 2011 22:40
Njae.. Inte riktigt.. Men ett större, dedikerat VF-kar, med passande(?) omgivning.. :p Det här karet kommer troligtvis att bli enbart zebror så småningom. Man får ju ta sitt ansvar när man har fått tag i ett gäng VF zebror som inte gått i avel i nån större utsträckning så det kommer in lite nytt blod i aveln.. ;) Speciellt med tanke på hur deras situation ser ut i det vilda.. :(
#199 - 27 januari 2011 22:45
HenkeP skrev:
Njae.. Inte riktigt.. Men ett större, dedikerat VF-kar, med passande(?) omgivning.. :p Det här karet kommer troligtvis att bli enbart zebror så småningom. Man får ju ta sitt ansvar när man har fått tag i ett gäng VF zebror som inte gått i avel i nån större utsträckning så det kommer in lite nytt blod i aveln.. ;) Speciellt med tanke på hur deras situation ser ut i det vilda.. :(

Aha! Vad kul, antar att du menar dina Zebra malar á la Zoopet loggan?

Nicke
#200 - 27 januari 2011 23:08
Stämmer bra det.. :)
#201 - 27 januari 2011 23:52
HenkeP skrev:
Stämmer bra det.. :)

Trevligt, dokumentera gärna med bilder och starta en separat tråd om det sen?
#202 - 27 januari 2011 23:59
Får se hur jag gör med det.. Inte så mycket att se egentligen.. Bara massa randiga fiskar i olika storlekar.. ;) Men som sagt, vi får se hur det blir.. :)
#203 - 28 januari 2011 00:23
HenkeP skrev:
Får se hur jag gör med det.. Inte så mycket att se egentligen.. Bara massa randiga fiskar i olika storlekar.. ;) Men som sagt, vi får se hur det blir.. :)

Det är givetvis ditt val, men för oss som inte kommer se de randiga fiskarna varje dag så är det kul att följa ändå ;)
#204 - 28 januari 2011 22:58
Sitter här med våta drömmar om L201:or och Fantomplecos och suckar djupt av avund!

Superfint projekt! som jag följer i det tysta :)
#205 - 29 januari 2011 01:07
Drömmar är till för att förverkliga.. ;)

Tack ska du ha, kul å få lite feedback iafl.. :p
#206 - 29 januari 2011 03:14
Självklart! Inväntar bara rätt tillfälle ;)

Men till hösten ska det nog ha gått i lås iaf. :)
#207 - 29 januari 2011 11:23
Låter bra det! :p

Härligt, lycka till! :)

Ser att det är lite dåligt med bilder på den här sidan än så länge, får sätta mig framför karet en stund så kommer det kanske lite bilder senare. ;)
#208 - 29 januari 2011 14:28
HenkeP skrev:
Låter bra det! :p

Härligt, lycka till! :)

Ser att det är lite dåligt med bilder på den här sidan än så länge, får sätta mig framför karet en stund så kommer det kanske lite bilder senare. ;)

Amen :D
Bilagor:
#209 - 29 januari 2011 17:48
Dags för lite bilder då.. Blandad kompott, från båda karen.. Som vanligt, kvalitet allt ifrån dålig till usel. :p

[ATTACH=CONFIG]41765[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41766[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41767[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41768[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41769[/ATTACH]

Så tar vi några från kuben...

[ATTACH=CONFIG]41770[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41771[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41772[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41773[/ATTACH]

Så där ja.. Det var det hela för nu..
#210 - 29 januari 2011 18:18
Härliga bilder - och jättebra!:)

Jahapp, då blev man sugen på dorsigera igen då... Jädrar också!:)
#211 - 29 januari 2011 20:08

Vilken är dorsigera?
#212 - 29 januari 2011 20:32

Tack så mycket Mats.

Hehe.. Brukar bli så ibland när man ser nått kul.. ;)

ApeviaX skrev:
Vilken är dorsigera?

Första och sista bilderna från kuben. :)
#213 - 30 januari 2011 00:12
HenkeP skrev:
Tack så mycket Mats.

Hehe.. Brukar bli så ibland när man ser nått kul.. ;)

Första och sista bilderna från kuben. :)

Aha! ;)
#214 - 31 januari 2011 23:37
Spanade in i 201:ans grotta nu när jag släckte i karet för kvällen, och såg iafl 3 småttingar längst in.. :D
Bilagor:
#215 - 1 februari 2011 11:12
Grattis =) !!!
#216 - 1 februari 2011 12:51
grattis va trevligt med smått
#217 - 1 februari 2011 20:52
Pink_Tess skrev:
Grattis =) !!!

022helpek skrev:
grattis va trevligt med smått

Tack! Ja, det är alltid kul!

Var iväg till butiken idag och hämtade en yngelkasse till. När jag kom hem och kollade in i grottan så var den tom! :( Inte ens hanen var kvar. Men.. Så såg jag en stjärtfena sticka ut ur den grottan som ligger gömd längst bak i karet.. Så jag lyfte upp den grottan.. Där var en hane med fler yngel!! Vet inte om det är två par som har lekt samtidigt, eller om hanen på något sätt har lyckats flytta ynglen? Nån som läser som har hört talas om eller varit med om något liknande? Nåja.. Tömde ut allihop i yngelkassen.. Resultat syns nedan.. :d Ca 25 st får jag det till när jag räknar.

[ATTACH=CONFIG]41852[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41853[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41854[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]41855[/ATTACH]

Sen i den andra kassen så har tyvärr två av zebraynglena kilat vidare med några dagars mellanrum. Såg aldrig några runda fina magar på dom, så antagligen har dom väl inte fått i sig tillräckligt med mat. Dom två som är kvar äter dock och är runda och goa om magen. Dom har även växt lite jämfört med dom två nu döda.

[ATTACH=CONFIG]41856[/ATTACH]

Sen så ligger zebrahanen och vibrerar i sin grotta igen och försöker locka dit nån av honorna, så där kommer förhoppningsvis snart nya yngel. :p
#218 - 2 februari 2011 15:37
Nice! :D
#219 - 2 februari 2011 21:29
Eller hur? :D

Alla 25 ynglen ligger i yngelkassen och sprattlar, inga dödsfall än så länge. :)

Zebrahanen har under dagen haft besök av ena honan, vet inte om han har släppt ut henne än, vill inte störa mer än nödvändigt.. ;)
#220 - 2 februari 2011 21:32
HenkeP skrev:
Eller hur? :D

Alla 25 ynglen ligger i yngelkassen och sprattlar, inga dödsfall än så länge. :)

Zebrahanen har under dagen haft besök av ena honan, vet inte om han har släppt ut henne än, vill inte störa mer än nödvändigt.. ;)

Ja supernice :D Nej för tusan ta det easy jag törs knappt störa mina palettyngel men dessa zebror är mer värt att hålla i lugn och ro ;)
#221 - 3 februari 2011 19:26
Haha.. Ja, det kan kanske vara så..

5 av 201:ornas yngel har tyvärr dött, så nu är det "bara" 20 kvar.. Vet inte om jag tog dom för tidigt, men det är ju lite sent att tänka på nu.. Det blir väl förhoppningsvis fler lekar, så man får fler försök på sig att göra rätt.. Kanske blir att "icke bottenlevande" fiskar får flytta, så att jag förhoppningsvis inte behöver använda yngelkassarna till ynglen, utan att dom kan gå kvar i "stora" karet.. Det är ju dock frågan om dom lyckas hitta tillräckligt med mat där.. Men som sagt, får fundera lite på hur jag ska lösa det hela.. Tips och idéer mottages tacksamt.
#222 - 8 februari 2011 20:58
Jaha.. Då var det bara ett yngel kvar efter 201:orna, tråkigt. Vet inte riktigt varför dom har dött, men nästa gång så får dom gå kvar i stora karet tills dom lämnar grottan själva. Så får man väl försöka fånga in dom en efter en allt eftersom man ser dom istället. Borde ju vara lite mindre känsliga när dom har blivit lite äldre. Dom två kvarvarande zebraynglen lever dock och växer som dom ska. Tyvärr blir det nog inga bilder på ett tag eftersom min dator bestämde sig för att lägga av. Jahapp.. Det var det hela för idag.
#223 - 8 februari 2011 21:01
Tråkigt att höra :( Håller tummarna för en ny lek! ;)
#224 - 9 februari 2011 17:41
Hej såg lite i denna tråd att du har zebra malar och mycket fina sådana med :D men sedan så såg jag att du skrev att du hade köpt dem lagligt detta står på sida 8. och jag undrar är det förbjudet eller vad? och isåfall vrf får man inte köpa dem? finns det några svensk födda Zebra malar i sverige och får man köpa dem då? tacksam för svar skulle nämligen vilja ha sådana fina malar MVH
#225 - 9 februari 2011 21:20
Pink_Tess skrev:
Tråkigt att höra :( Håller tummarna för en ny lek! ;)

Ja, det är lite tråkigt, men det är väl bara att hoppas på att det går bättre nästa gång. ;)

Kevin_III skrev:
Hej såg lite i denna tråd att du har zebra malar och mycket fina sådana med :D men sedan så såg jag att du skrev att du hade köpt dem lagligt detta står på sida 8. och jag undrar är det förbjudet eller vad? och isåfall vrf får man inte köpa dem? finns det några svensk födda Zebra malar i sverige och får man köpa dem då? tacksam för svar skulle nämligen vilja ha sådana fina malar MVH

Hej Kevin, tack så mycket. :D Det ligger till som så att det sedan ett par år tillbaka, vet inte riktigt hur många, så råder det exportförbud på bl.a. dessa malar från Brasilien. Så därför är det, kanske inte svårt, men inte helt rätt att köpa vildfångade zebror. Dock precis som jag skrev, så är mina exporterade innan det här exportförbudet började gälla. Så mitt samvete är rent iafl.. ;) Det finns ett flertal personer i Sverige som odlar dessa malar, dock så tror jag nästan att dom flesta har ett flertal personer i kö som vill köpa småttingar. Detta är vad jag tror, inget jag kan säga med säkerhet. :confused: Hittar man dom i butik så får man räkna med att dom har en ganska saftig prislapp, runt 2000:- styck är inte ovanligt. Vet att det finns ett flertal trådar om zebror i kategorin "Malar" här i forumet, så testa att kolla där så kan du nog hitta mer info. Annars är det bara att fråga här, så ska jag svara så gott jag kan!

Och om du skulle få tillfälle att köpa denna vackra fisk, köp inte bara en att ha som trofé, köp en grupp och odla på dom så att dom iafl finns kvar i hobbyn, nu när deras naturliga miljö riskeras att förstöras, troligtvis med utrotning i det vilda som följd!

Det gäller även alla andra som läser och är sugna på dessa varelser. ;)
#226 - 9 februari 2011 22:10
HenkeP skrev:
Ja, det är lite tråkigt, men det är väl bara att hoppas på att det går bättre nästa gång. ;)

Hej Kevin, tack så mycket. :D Det ligger till som så att det sedan ett par år tillbaka, vet inte riktigt hur många, så råder det exportförbud på bl.a. dessa malar från Brasilien. Så därför är det, kanske inte svårt, men inte helt rätt att köpa vildfångade zebror. Dock precis som jag skrev, så är mina exporterade innan det här exportförbudet började gälla. Så mitt samvete är rent iafl.. ;) Det finns ett flertal personer i Sverige som odlar dessa malar, dock så tror jag nästan att dom flesta har ett flertal personer i kö som vill köpa småttingar. Detta är vad jag tror, inget jag kan säga med säkerhet. :confused: Hittar man dom i butik så får man räkna med att dom har en ganska saftig prislapp, runt 2000:- styck är inte ovanligt. Vet att det finns ett flertal trådar om zebror i kategorin "Malar" här i forumet, så testa att kolla där så kan du nog hitta mer info. Annars är det bara att fråga här, så ska jag svara så gott jag kan!

Och om du skulle få tillfälle att köpa denna vackra fisk, köp inte bara en att ha som trofé, köp en grupp och odla på dom så att dom iafl finns kvar i hobbyn, nu när deras naturliga miljö riskeras att förstöras, troligtvis med utrotning i det vilda som följd!

Det gäller även alla andra som läser och är sugna på dessa varelser. ;)

Hej igen, japp tack för den bra infon (Uppskatts) :D så klart att jag inte bara skulle köpa en enda som en trofé jag har funderat på att om jag skulle få ett bra och billigt pris på ca 4-6st Zebra plecos så skulle jag så klart odla eller åtminstånde försöka odla dem hehe Tack än en gång :D
#227 - 10 februari 2011 17:02
här är en inbiten malmänniska och älskar att läsa vad du har för dig och hur de går me karen och firrarna..väntar tålmodigt på nästa bilder som sätts in..uuuuunderbar tråd
#228 - 10 februari 2011 23:20
pernilla78 skrev:
här är en inbiten malmänniska och älskar att läsa vad du har för dig och hur de går me karen och firrarna..väntar tålmodigt på nästa bilder som sätts in..uuuuunderbar tråd

Tack så mycket! Kul att nån "ny" människa hittar hit och lämnar en kommentar!

Som jag skrev några inlägg upp, så kommer det nog tyvärr dröja ett tag innan det kommer fler bilder eftersom min dator har tackat för sig och klappat ihop.
#229 - 25 februari 2011 20:11
Då var det dags igen.. Visade sig att det inte var datorn som hade tackat för sig, utan ström-sladden.. Så här kommer lite nya bilder..
Altum i kuben..
[ATTACH=CONFIG]42632[/ATTACH]
Oputsade glas och blixt-reflektioner.. Så vackert så jag vet inte vad..
[ATTACH=CONFIG]42634[/ATTACH]
Vet inte om hanen har nån rom som han vaktar..
[ATTACH=CONFIG]42635[/ATTACH]

Damerna ligger på kö till den här grottan.. Hanen har en hona i grottan, och nästa hona ligger utanför och vill in.. I den andra 201-grottan tror jag hanen ligger och fläktar för fullt..
[ATTACH=CONFIG]42636[/ATTACH]
Ap-honan börjar få lite färg..
[ATTACH=CONFIG]42637[/ATTACH]

Iofs från 600-karet, men jag tyckte den här bilden blev rätt skön på sitt sätt..
[ATTACH=CONFIG]42633[/ATTACH]

Så där ja..
Kommer nog inte bli nån mer uppdatering på minst en vecka, på måndag drar jag på semester.. Ska bli spännande och se vad som har hänt när man kommer hem igen..
#230 - 8 mars 2011 17:40
Hemma från jobb och semester igen..
Lite roliga saker hade hänt i karen under veckan..

Såg ett zebrayngel i filterfacket igår kväll, vet inte om det finns fler där eller i karet.
201:orna har nya sprattlare i grottan, men som jag skrev lite längre upp så får dom gå kvar i karet och klara sig själva den här gången.
Det samma gäller för zebrorna.

Har inga nya bilder att lägga upp, det får bli vid ett senare tillfälle.
#231 - 9 mars 2011 21:17
Har varit off-zoopet och off-akvarievärlden (gud förbjude) ett tag.
Dina fina bilder och fiskar har fått mig på hugget igen verkligen.
Tack så mycket för en inspirerande tråd!
Väntar ivrigt på nästa inlägg :D
#232 - 17 mars 2011 23:12
Tack Alex för dom orden. :)

Har inte riktigt haft tid att sitta och ta kort det senaste, men här kommer några bilder iafl...

Dorsigera..
[ATTACH=CONFIG]43117[/ATTACH]
L128..
[ATTACH=CONFIG]43120[/ATTACH]
Aggro fjärilshona...
[ATTACH=CONFIG]43121[/ATTACH]
Vinkeltetra...
[ATTACH=CONFIG]43122[/ATTACH]
Och så har dom första småttingarna tagit sig ut ur grottan, L201-yngel...
[ATTACH=CONFIG]43118[/ATTACH]
L201-yngel..
[ATTACH=CONFIG]43119[/ATTACH]

Det var det hela för idag, kommer kanske mer under helgen..
#233 - 18 mars 2011 22:08
Det blev en liten shopping-runda idag när man ändå var ledig och har fått in lönen på kontot..
Inga större inköp, dock en växt jag antagligen betalade ett grymt överpris för, Crinum Natans, och några hårdingar som inte var lika dyra...

Idag så var 201:ans grotta tom på småttingar. 10 eller 11 st. har jag sett i karet än så länge.. Tror iofs inte att det är så många fler.
[ATTACH=CONFIG]43155[/ATTACH]

Hårding nr. 1 och 2 ser ut så här..

[ATTACH=CONFIG]43152[/ATTACH]

Gruppfoto på resten...

[ATTACH=CONFIG]43153[/ATTACH]

"I Got Stripes --- Stripes Around My Shoulders"...

[ATTACH=CONFIG]43154[/ATTACH]

Bottom´s up..

[ATTACH=CONFIG]43156[/ATTACH]

Inte riktigt lika inzoomat...

[ATTACH=CONFIG]43157[/ATTACH]

That´s it för idag..
#234 - 19 mars 2011 20:04
nämen du då..ja ääälskar ju malar å vicken liten skönhet du har..snygga bilder tar du me..va har du för kamera..
#235 - 20 mars 2011 00:17
Tack, ja, dom är lite småsöta.. :p
Snygga vet jag inte om man kan säga att bilderna är, men tack ändå. ;) Fotar med en vanlig Canon EOS 450D..
#236 - 20 mars 2011 09:59
HenkeP skrev:
Tack, ja, dom är lite småsöta.. :p

Snygga vet jag inte om man kan säga att bilderna är, men tack ändå. ;) Fotar med en vanlig Canon EOS 450D..

just kollat på en canon eos 550d å blev för'lskad..du rekommenderar den då..nice..
#237 - 21 mars 2011 22:59
pernilla78 skrev:
just kollat på en canon eos 550d å blev för'lskad..du rekommenderar den då..nice..

Tror det är bättre du kollar i "Foto & Film"-kategorin. Finns en och annan kamera-tråd där. Men jag är hyfsat nöjd med min 450D iafl. :)

Dags för lite nya bilder...

Litet 201-yngel...
[ATTACH=CONFIG]43283[/ATTACH]

201-hanen ligger å vaktar öppningen...
[ATTACH=CONFIG]43286[/ATTACH]

Nyheter i karantän-karet...
[ATTACH=CONFIG]43284[/ATTACH]

Fjärils-hona...
[ATTACH=CONFIG]43285[/ATTACH]

Det var det hela...
#238 - 30 mars 2011 23:25
Jahopp.. En liten text-uppdatering då innan det här projektet faller helt i glömska.. :p

Kan räkna till 8 st 201-yngel i karet idag, men vet inte hur många det är, vet att ett yngel har dött iafl.
För att göra karet lite mer "yngelsäkert" så har fjärilarna och bågfenorna fått flytta till 600-karet, där jag även har fått lagt i ek-grenen som ska ligga där när nästa stora projekt skall dras igång så småningom...

201-hanen har i skrivandets stund besök i sin grotta igen, så där kommer förhoppningsvis fler småttingar om nån vecka.
Zebrorna verkar va lite kinkigare, tror inte det har varit nån ny lek på dom det senaste.. Men dom kommer väl igång förr eller senare igen när dom känner för det..
#239 - 1 april 2011 17:19
HenkeP skrev:
Jahopp.. En liten text-uppdatering då innan det här projektet faller helt i glömska.. :p

Kan räkna till 8 st 201-yngel i karet idag, men vet inte hur många det är, vet att ett yngel har dött iafl.

För att göra karet lite mer "yngelsäkert" så har fjärilarna och bågfenorna fått flytta till 600-karet, där jag även har fått lagt i ek-grenen som ska ligga där när nästa stora projekt skall dras igång så småningom...

201-hanen har i skrivandets stund besök i sin grotta igen, så där kommer förhoppningsvis fler småttingar om nån vecka.

Zebrorna verkar va lite kinkigare, tror inte det har varit nån ny lek på dom det senaste.. Men dom kommer väl igång förr eller senare igen när dom känner för det..

Intressant, och inte tusan glöms det inte ;)

Nicke
#240 - 2 april 2011 00:29
ApeviaX skrev:
Intressant, och inte tusan glöms det inte ;)

Nicke

Hehe.. Låter bra det.. :p Nej, det är väl en och annan som kollar in tråden då och då.. :)

HenkeP skrev:

Citerar mig själv här och får korrigera det sista... :D
Nu när jag kom hem från jobbet och tände karet (jag vet, helt felvänd dygnsrytm i det karet!!) [:o]
så såg jag massa små vita streck på frontrutan.. 201-ynglena håller till där i strömmen från utblåset när karet är mörkt nämligen.. Fick det till 9 eller 10, och registrerade först lite senare att ett av strecken jag hade räknat inte satt på glaset, utan lite längre in i karet.. Det var visst ett zebrayngel. :D :p Så det fick bli lite bilder på lite av varje..

201:or.. Hanen har fortfarande ena honan inspärrad..
[ATTACH=CONFIG]43561[/ATTACH]

Zebra-ynglet.
[ATTACH=CONFIG]43558[/ATTACH]

201-yngel i profil..
[ATTACH=CONFIG]43564[/ATTACH]

201-yngel uppifrån..
[ATTACH=CONFIG]43562[/ATTACH]

201-yngel underifrån..
[ATTACH=CONFIG]43560[/ATTACH]

201-yngel och sterbai..
[ATTACH=CONFIG]43559[/ATTACH]

201-yngel och Zebra-yngel..
[ATTACH=CONFIG]43563[/ATTACH]

Yngsta Iniridae-hanen..
[ATTACH=CONFIG]43565[/ATTACH]

..som fick lära sig den hårda vägen att inte mucka med större fiskar...
[ATTACH=CONFIG]43566[/ATTACH]

Sen tar vi en kass bild på några scalarer oxå..
[ATTACH=CONFIG]43557[/ATTACH]

Så där ja.. Det får räcka för idag. Upp å jobba om 6 timmar igen, så sängen kallar.
#241 - 2 april 2011 14:52
HenkeP skrev:
Hehe.. Låter bra det.. :p Nej, det är väl en och annan som kollar in tråden då och då.. :)

..som fick lära sig den hårda vägen att inte mucka med större fiskar...

[ATTACH=CONFIG]43566[/ATTACH]

Ja visst kollar vi läget i denna tråd, skitkul med lite malinslag ;)

Ja den hårda vägen var det verkligen :p

Nicke
#242 - 4 april 2011 21:50
ApeviaX skrev:
Ja visst kollar vi läget i denna tråd, skitkul med lite malinslag ;)

Ja den hårda vägen var det verkligen :p

Nicke

Gött å läsa.. :D

Ja, men han klarar sig bra ändå. :p

Vattenbyte och glasputs på schemat imorrn, kanske blir lite nya bilder oxå.. :)
#243 - 5 april 2011 14:28
HenkeP skrev:
Gött å läsa.. :D

Ja, men han klarar sig bra ändå. :p

Vattenbyte och glasputs på schemat imorrn, kanske blir lite nya bilder oxå.. :)

Haha, vattenbyte och glasputs här med, sedan flytt av min förbannade dumma älskade albino ancistrus innan hela skogen av svärdplantor är utrotad :p

Nicke
#244 - 9 april 2011 22:09
Då var det dags för en bildkavalkad igen..
Kommer inte riktigt överens med autofokusen på kameran, så dom flesta bilderna blir mer eller mindre suddiga.. :confused:

Ap-hona, go färg hon har nu va? ;)
[ATTACH=CONFIG]43860[/ATTACH]

201-yngel.. Simmar fortfarande runt ett 10-tal i karet..
[ATTACH=CONFIG]43870[/ATTACH]

201-honan är sugen igen...
[ATTACH=CONFIG]43869[/ATTACH]

Halv-vuxen zebra..
[ATTACH=CONFIG]43868[/ATTACH]

201-yngel..
[ATTACH=CONFIG]43867[/ATTACH]

Kurragömma med halv-vuxen zebra..
[ATTACH=CONFIG]43866[/ATTACH]

128.. Tror det här är en hane, nån som har en åsikt?
[ATTACH=CONFIG]43865[/ATTACH]

201-yngel..
[ATTACH=CONFIG]43864[/ATTACH]

Cory nånting.. Inte ofta man får med dom här på bild, har en tendens att gömma sig längst bak i karet när man plockar fram kameran.. [:(!]
[ATTACH=CONFIG]43863[/ATTACH]

Sterbai och 201-yngel.. Ynglen är inte stora.. ;)
[ATTACH=CONFIG]43862[/ATTACH]

201-yngel på en tesked..
[ATTACH=CONFIG]43861[/ATTACH]

Avslutar med en bild på kuben.. Fruktansvärt svårt att få några bra närbilder i karet, pga färgen på vattnet, som även förstärks av bakgrunden.. Men altumen växer och mår bra, alla 6 ligger på ungefär 25 cm i höjd. Inklusive fenor.. ;)
[ATTACH=CONFIG]43871[/ATTACH]

Zebra-ynglet ville inte vara med på bild idag, men det lever fortfarande iafl. Däremot har den lilla enögda ap-hanen försvunnit. Kanske kan ha något med honans färg och en större hane att göra?? Hoppas kan man ju.. :D
#245 - 10 april 2011 21:10
Jahapp.. Då blir det en liten uppdatering ikväll med..

Pappa Zebra har tydligen legat och vaktat en kull, eller så har jag missat dom totalt, vilket jag inte tror.. Tre eller fyra stycken små zebror ser jag nu ikväll. Det är ju trevligt. :D Sen har 201-hanen nya sprattlare i sin grotta igen, svårt att se hur många, men tror inte det är fler än sist, dvs max ett tiotal. Sen lyckades jag smyga mig fram och få med en cory som inte brukar vilja vara med på bild.. Tror det är en paleatus eller nått sånt.. [:o]

Så var det bilderna då.. Inte många, men några iafl.. ;)

2 st zebrayngel.. Tyvärr ser det ut som den ena har en "felvänd" bröstfena... :( Får se om det rättar till sig när och om den blir större..
[ATTACH=CONFIG]43891[/ATTACH]

Cory letar D50-flingor..
[ATTACH=CONFIG]43892[/ATTACH]

Stor zebra-hane..
[ATTACH=CONFIG]43893[/ATTACH]
#246 - 10 april 2011 22:06
Älskar dina uppdateringar!
Vad härlig kuben ser ut!! jag såg inte skalarerna först, men efter lite tittande så såg jag nåt graciöst där bak:)

Den här corryn som du inte visste vad den hette... jag tror det är Corydoras melanistius.
Har såna själv:) dom är väldigt bra stimmare:)http://www.zoopet.com/forum/attachment.php?attachmentid=43863&d=1302385766

Och sen tycker jag att det är görhäftigt med alla dina malar som leker.
och malyngel som är så söta♥ man kan inte få nog av dom :D
#247 - 11 april 2011 21:06
Gött å höra!!
Ibland känns det som man bara uppdaterar för sin egen skull, lite dåligt med kommentarer emellanåt.. :D

Tack, den ser nog faktiskt bättre ut på bild än irl.. :D
Ja, dom gömmer sig en aning på den bilden.. Haha.. :p

Det kan säkert va en sån.. Tror det står nånstans tidigare i tråden vad det är för något annars.. :p Var ett par st. som var väldigt lika har jag för mig..

Ja, det är väldigt roligt. Men eftersom jag inte har tid att ta hand om dom i yngelkar och liknande, så får dom gå i det här karet.. Överlever dom så överlever dom.. Det naturliga urvalet tar väl bort svaga individer så man håller hyffsat hög kvalitet på dom som blir stora.. :p
Även om jag har flyttat dom största farorna (läs största munnarna), så finns det nog nån apa eller stor tetra som säkert inte backar för lite levandefoder.. :D

Inga bilder från karet idag, men lägger in en liten teaser på mitt kommande lite större projekt..:D:D:D

[ATTACH=CONFIG]43930[/ATTACH]

Haha.. :p
#248 - 11 april 2011 21:14
Halloj Henke! Jag har inga direkta kommentarer - men vill "chima" in i kommentarskören och säga att jag alltid tittar i din tråd och tycker det är enormt kul och givande med dina bilder! Kuben ser ju helskön ut!:)
#249 - 11 april 2011 21:25
Tjenare Mats!

Jo, att folk kollar i tråden ser jag ju, drygt 11500 visningar i nuläget, det tolkar jag iafl som att det finns ett visst intresse för den.. Haha.. ;)

Ser nu att det nästan såg ut som jag gnällde att ingen skrev nått, var väl inte riktigt så jag menade.. Hehe.. Precis som en del andra så funkar den ju lite som "dagbok" för en själv, sen att man kan dela med sig till andra är ju bara ett stort plus. :)

Jo, kuben är riktigt skön att sitta och kolla på, altumen som "svävar" fram majestätiskt, robertsitetrorna som spänner sig för varandra, och då och då ser man en dorsigerus eller två som dyker upp från ingenstans.. :)
#250 - 11 april 2011 21:33
Nej vad gulliga fiskar. :)
#251 - 11 april 2011 21:35
HenkeP skrev:
Tjenare Mats!

Jo, att folk kollar i tråden ser jag ju, drygt 11500 visningar i nuläget, det tolkar jag iafl som att det finns ett visst intresse för den.. Haha.. ;)

Ser nu att det nästan såg ut som jag gnällde att ingen skrev nått, var väl inte riktigt så jag menade.. Hehe.. Precis som en del andra så funkar den ju lite som "dagbok" för en själv, sen att man kan dela med sig till andra är ju bara ett stort plus. :)

Jo, kuben är riktigt skön att sitta och kolla på, altumen som "svävar" fram majestätiskt, robertsitetrorna som spänner sig för varandra, och då och då ser man en dorsigerus eller två som dyker upp från ingenstans.. :)

Jovisst - sådär känner jag lite för min "stugtråd" också - man ser att det har varit en del besökare, men det är inte så många olika som kommenterar, så jag "bloggar" mest för min egen del, lägger upp lite bilder och filmer... Jag hade en ny lek på thomasi guineorna idag och honan la rommen bara en liten bit innanför frontrutan - men, jag sket i att ta några bilder på det - spelar roll liksom... skitsamma!
Precis sådär som du beskriver att du upplever din kub - så sitter jag också och kan riktigt drömma mig bort långa stunder - jag har ju adoketor gåendes i 540-karet nu och de håller mest till inne bland alla grenar och kvistar - och det är så jädra fränt när de kommer fram lite då och då, man vet inte om de har något på gång eller inte - just det där skapar en extra dimension i den lilla värld som karen utgör.
Nåväl, dina bilder är jättefina - och det är extremt fina fiskar, så jag är glad för att du delar med dig med uppdateringarna. Forsätt så!:)
#252 - 11 april 2011 21:54
Jovisst - sådär känner jag lite för min "stugtråd" också - man ser att det har varit en del besökare, men det är inte så många olika som kommenterar, så jag "bloggar" mest för min egen del, lägger upp lite bilder och filmer... Jag hade en ny lek på thomasi guineorna idag och honan la rommen bara en liten bit innanför frontrutan - men, jag sket i att ta några bilder på det - spelar roll liksom... skitsamma!

Precis sådär som du beskriver att du upplever din kub - så sitter jag också och kan riktigt drömma mig bort långa stunder - jag har ju adoketor gåendes i 540-karet nu och de håller mest till inne bland alla grenar och kvistar - och det är så jädra fränt när de kommer fram lite då och då, man vet inte om de har något på gång eller inte - just det där skapar en extra dimension i den lilla värld som karen utgör.

Nåväl, dina bilder är jättefina - och det är extremt fina fiskar, så jag är glad för att du delar med dig med uppdateringarna. Forsätt så!:)

Alltid kul med lek, oavsett vad det är för fiskar.. :p Tror faktiskt nästan att mitt Iniridae-par leker just nu!! Första leken på dom isåfall! Honan står i samma håla i en rot som bågfenorna lekte i för ett tag sen, och hanen står och spänner sig och skakar ovanför henne.. Får spana om en stund och se hur det ser ut..

Har faktiskt oxå ett adoketa-par, som går i karantänkaret.. Har inte vågat släppa dom i 600-karet än, men nästa vecka åker dom nog ner där om jag inte ser något misstänkt under veckan.
#253 - 11 april 2011 21:59
ska du bygga vinden till ett akvarium??
Men jag blev ju redigt nyfiken nu! tell me more! planer? (men det kanske du har skrivit redan...)

känner också lite så i min tråd... men det kan ju vara för att folk har tröttnat på att sålla igenom allt OT-snack också:p
Haha! här klagar vi:p

Nej du henkeP (tänker alltid "hunk") Mycket fina bilder på väldigt vackra fiskar.
en härlig kombination med mycket att titta på. me like! och fortsätt som du gör:)
#254 - 11 april 2011 22:05
Reg.datum: feb 2010
Inlägg per dag: 14.38
Prenumerade Ämnen: 1002

Jag känner helt enkelt att jag måste trappa ner en smula och därför kommenterar mindre...

Det betyder dock inte att jag slutat skumma genom trådar som denna då och då. :)
#255 - 11 april 2011 22:29
karrokaja skrev:
ska du bygga vinden till ett akvarium??

Men jag blev ju redigt nyfiken nu! tell me more! planer? (men det kanske du har skrivit redan...)

känner också lite så i min tråd... men det kan ju vara för att folk har tröttnat på att sålla igenom allt OT-snack också:p

Haha! här klagar vi:p

Nej du henkeP (tänker alltid "hunk") Mycket fina bilder på väldigt vackra fiskar.

en härlig kombination med mycket att titta på. me like! och fortsätt som du gör:)

Haha.. Njae.. Håller på å bygga en lägenhet när jag inte jobbar, grejar med karen eller tränar Azza (hunden, finns "nya" bilder i "söta hundbilder-tråden" ;) ), och där är inplanerat ett lagom stort projekt.. Blir antingen med mitt befintliga 600 eller ett nytt 720-kar, plus lite annat smått och gott runtomkring.. Ett nytt 720 aluramskar kostade visst inte så mycket som jag trodde.. ;)
Kommer bli en egen projekt-tråd när det börjar närma sig eller nått sånt, men i dagsläget är det inte så mycket att skriva om som du ser.. :p

OT är kul när man skriver det, men som du säger så kan man nog tröttna lite på tråden som helhet om man börjar läsa när den har kommit upp i ett antal sidor och man ska behöva ta sig igenom massa, för tråden, ointressant "tjafs" för att komma till sista sidan.. Men lite OT är ju bara kul.. ;)

Hunk var det ja.. Haha.. :D Tack ska du ha.. ;)

Reg.datum: feb 2010

Inlägg per dag: 14.38

Prenumerade Ämnen: 1002

Jag känner helt enkelt att jag måste trappa ner en smula och därför kommenterar mindre...

Det betyder dock inte att jag slutat skumma genom trådar som denna då och då. :)

Tycker du ligger på en lagom nivå.. Haha.. ;) Nej, men skumma på bara. :) Så länge visningarna av tråden ökar, och framför allt så länge karet finns kvar, så har man ju anledning att fortsätta skriva för sitt eget minnes skull, med eller utan kommentarer från andra. :)

Edit: Var nog falskt alarm med Iniridae-paret, för nu iafl...
#256 - 12 april 2011 18:59
Har väl kanske varit lite mycket mal-ande (haha.. typ.. ;) ) i den här tråden det senaste..
Så vi kör lite dagsfärska bilder från kuben. Som jag har skrivit tidigare, så är det riktigt svårt att få några vettiga bilder pga ljus- och färg-förhållandet i karet.. Så den hyfsat starka undervattenskänslan i några av bilderna får ni på köpet.. ;)

[ATTACH=CONFIG]43977[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43988[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43987[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43986[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43985[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43981[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43979[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43978[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43980[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]43989[/ATTACH]
#257 - 12 april 2011 19:12
Magiskt!:)
#258 - 12 april 2011 19:33

kan bara hålla med!

Och sen hur det ser ut IRL.. du måste vara stolt:)
#259 - 12 april 2011 19:43

karrokaja skrev:
kan bara hålla med!

Och sen hur det ser ut IRL.. du måste vara stolt:)

Tack ska ni ha! :)
Jodå, är väl hyfsat nöjd faktiskt.. Dock snart dags att avveckla kuben tyvärr.. Eller iafl byta ut en del av fisken.. Altumen börjar bli lite för stora nu, och börjar slåss, så det är för lite plats för dom att gömma sig på och kunna simma undan.. Så nu gäller det att jobba på i lägenheten så man kan få ett kar på plats där så snart som möjligt.. Hmm.. Bara lite lack, slipning, spackling, målning, tapetsering å inglasning kvar.. Å lite lister oxå kanske.. Kan väl va klart på ett par veckor kanske.. :p
#260 - 13 april 2011 13:28
Slänger upp tre väldigt suddiga bilder på tre olika storlekar zebra..
Och två 201-bilder..

[ATTACH=CONFIG]44018[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44019[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44020[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44021[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]44022[/ATTACH]
#261 - 13 april 2011 13:38
Suuuopersøta, har du ett helt maldagis hos dig? :P
#262 - 13 april 2011 14:41
Visst är dom?? :p

Njae.. Faktiskt "bara" L046-orna och L201-orna som leker.. Ancistrusarna vägrar.. Haha.. Men jag kan ta det... :D
#263 - 13 april 2011 18:49
HenkeP skrev:

Njae.. Faktiskt "bara" L046-orna och L201-orna som leker.. Ancistrusarna vägrar.. Haha.. Men jag kan ta det... :D

Man ska inte klaga över sådant. :P
#264 - 13 april 2011 19:18
Man ska inte klaga över sådant. :P

Nej, verkligen inte. :D

Nu är det bara L128:orna som ska växa några cm till å börja leka, så är jag tillfälligt nöjd sen.. :p
#265 - 13 april 2011 22:07
HenkeP skrev:

Får ta tillbaks det där med ancistrusarna.. Såg den här lilla saken nu i sällskapskaret.. :D

[ATTACH=CONFIG]44036[/ATTACH]
#266 - 14 april 2011 22:32
Slänger upp kvällens bilder då´rå.. Motiven börjar väl bli lite ut-tjatade nu, men det finns inte så mycket annat i karet att ta kort på.. :p

Liten zebra..
[ATTACH=CONFIG]44076[/ATTACH]

Samma lilla zebra..
[ATTACH=CONFIG]44079[/ATTACH]

Liten 201:a..
[ATTACH=CONFIG]44078[/ATTACH]

201-hanen i sin grotta med nya veckogamla yngel..
[ATTACH=CONFIG]44077[/ATTACH]

Punkt. :D
#267 - 14 april 2011 23:04
Man undrar hur så små men tydliga varelser kan klara sig i naturen?
#268 - 14 april 2011 23:28
Antar att dom är mästare på att gömma sig.. :) Vet att det finns minst 10 st. 201:or och 4 st. zebror.. Men ändå ser jag på sin höjd en zebra och max 3-4 st. 201:or när jag sätter mig och kollar.. Och då är det ändå ett vääääldigt begränsat utrymme dom har att röra sig på sett till hur dom har det i det vilda.. :p
#269 - 25 april 2011 21:32
Dags för lite kassa bilder igen.. Zebra-hanen har återigen besök i sin grotta, och 201:an fläktar sprattlare.. Han hade inte ens tid att kasta ut förra kullen innan det var ny rom i grottan.. Dock ingen bild på den grottan.

[ATTACH=CONFIG]44447[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44448[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44449[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44450[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]44451[/ATTACH]

Det får räcka för idag... :p
#270 - 25 april 2011 21:37
Kul att se bilderna dom är jättevackra.
Hur stora var dina zebror när dom började leka?
Har 4 själv men tror dom behöver växa lite till.
#271 - 25 april 2011 21:56
solis skrev:
Kul att se bilderna dom är jättevackra.

Hur stora var dina zebror när dom började leka?

Har 4 själv men tror dom behöver växa lite till.

Jag har köpt dom 4 fullvuxna som en lekgrupp, så jag vet inte hur stora dom var när dom började.. Det enda jag kan säga är att dom är minst 7 år gamla idag.. :p
Har ju även mina 5 halv-vuxna, som nog närmar sig året eller nått liknande..?
Så tyvärr kan jag inte säga hur stora dom behöver vara för att börja leka, men av allt man har läst på nätet så verkar 2-3 år vara ett bra riktmärke.. :)
#272 - 1 maj 2011 20:08
Uppdateringsdax... Ska försöka mig på att få in en video här.. Filmat med mobil, så precis som med bilderna jag tar, så är kvalitén minst sagt tveksam... ;)
Helskärmsläge avrådes ifrån... :D

[video=youtube;5RtUKOuztpA]
[/video]
#273 - 1 maj 2011 20:35
HenkeP skrev:

Jag har köpt dom 4 fullvuxna som en lekgrupp, så jag vet inte hur stora dom var när dom började.. Det enda jag kan säga är att dom är minst 7 år gamla idag.. :p

Har ju även mina 5 halv-vuxna, som nog närmar sig året eller nått liknande..?

Så tyvärr kan jag inte säga hur stora dom behöver vara för att börja leka, men av allt man har läst på nätet så verkar 2-3 år vara ett bra riktmärke.. :)

Får hoppas att jag har olika kön först och främst, kommer faktiskt inte ihåg när jag köpte mina men jag tror dom är runt 2-3 år nu.
Kul när det blir ett gäng bäbisar det är alltid kul.
#274 - 2 maj 2011 21:38
solis skrev:
Får hoppas att jag har olika kön först och främst, kommer faktiskt inte ihåg när jag köpte mina men jag tror dom är runt 2-3 år nu.

Kul när det blir ett gäng bäbisar det är alltid kul.

Hoppas det blir något av det. Är en speciell glädje man får när man hittar nya yngel.. ;)
#275 - 2 maj 2011 21:43
Härlig brunsoppa, scalarerna gör sig verkligen bra där i. :)
#276 - 4 maj 2011 20:09
Härlig brunsoppa, scalarerna gör sig verkligen bra där i. :)

Ja, det börjar ta sig med vattenfärgen.. :p Synd bara att det skall avslutas om ett tag.. ;)
#277 - 6 maj 2011 16:24
Jag ligger lite efter på Zoopet[:o]

Men nu har jag kommit till ditt mail!

Ser hur bra ut som helst, ger verkligen naturliga vibbar.
#278 - 7 maj 2011 22:15
Supersnygga malar du har. Är riktigt avis på dig :) Vore roligt om du kunde få lek på 128orna. Vad jag har hört är det bara 2 personer som lyckats med det i Sverige (den infon kan vara helt galen), men vore i vilket fall kul. Har själv denna underbara firre, bara lyser blått om den. Min fisk är förresten från den kull som enligt säljaren var den första i sverige.

Hur gör du för att få så många lyckade lekar? Vattenvärde? Ljustimmar? Mat?
#279 - 8 maj 2011 01:01
Supersnygga malar du har. Är riktigt avis på dig :) Vore roligt om du kunde få lek på 128orna. Vad jag har hört är det bara 2 personer som lyckats med det i Sverige (den infon kan vara helt galen), men vore i vilket fall kul. Har själv denna underbara firre, bara lyser blått om den. Min fisk är förresten från den kull som enligt säljaren var den första i sverige.

Hur gör du för att få så många lyckade lekar? Vattenvärde? Ljustimmar? Mat?

Tack så mycket!

Jo, lek på 128:orna hade varit riktigt kul! Sen är det bara altumen kvar... :D:D

Hur jag gör? Hmm.. Jag gör väl ungefär ingenting.. [:o] Slarvar med vattenbytena, matar massor ibland, väldigt lite ibland..D50-flingor, mal-tabletter, cory-tabletter, nått granulat som är pyttelitet, frysfoder samt färsk gurka..

Första leken på zebrorna kom faktiskt när jag hade "glömt" vattenbytena i en månad..

Ljuset är på då och då, timern till malkaret har lagt av, så ibland är det tänt, ibland mörkt.. Inga exakta timmar där inte.. :p Dom andra karen som går på timer är tända 08.00-10.30 och sen 15.30-00.30.

Vattenvärden, ingen aning.. Har egen brunn, det enda jag vet är att vattnet är väldigt hårt.. Har för mig att det var ett ph runt 7, och en hårdhet på 12 eller 13.. Äger inga tester, det går bra ändå.. ;)
#280 - 22 maj 2011 20:49
Här är det lugnt och stilla.. Händer inte så mycket som är värt att skriva om, sen håller jag ju på att snickra på ett nytt projekt, med uppstart ganska snart.. ;) Men det blir en ny tråd för det.. Nån gång i framtiden..
#281 - 7 juni 2011 20:40
Förutom en nattlig räddningsauktion med flytt av fisk från ett kar till ett annat häromnatten när jag kom hem så händer det väl inget direkt spännande här.. Inte vad jag vet iafl.. Har jobbat 130 timmar den senaste veckan, så jag kan ju ha missat något.. :p Ska försöka ta tag i mitt nya projekt och starta en tråd för det så fort jag har lite ledigt, när det nu kan bli.. Lägger upp en liten teaser så länge.. ;)

[ATTACH=CONFIG]45117[/ATTACH]

Annons