220 liter SA-projekt

#1 - 27 mars 2011 19:24
Har införskaffat ett 220 liters kar som ska gå i SA stuk, blir inte helt en biotop men närpå :D
Fick hem karet för en vecka sedan så det står fullt med sand, rötter och några växter! Dock en rot som fortfarande flyter, tjejen i affären sa att den kunde flyta i 2-3 dagar men nu har det gått en vecka? Och har införskaffat 5 oticinclus idag, skulle även köpt kardinaler men dom var såklart slut i affären :(
Fiskar som jag har tänkt mig:
Fjärilsciklider 3 par
Kakaduaciklider 3par
Kardinaltetra 20-30 st
corydoras ?
L-mal?
oticinclus (har redan 5)

Vill gärna ha tips på någon sorts L-mal (ingen för flera hundra kr) och även corydoras. Låter det bra med fiskar eller ska jag ha mer eller mindre av några ?
#2 - 27 mars 2011 19:25
Håller på att övertala far min om att få bli guldmedlem så att jag kan slänga in lite bilder också! :D
#3 - 27 mars 2011 19:44
Spännande! :D
Du kan alltid ladda upp på någon annan sida och länka. :)
#4 - 27 mars 2011 19:47
ja det kan jag ju :) tycker du att det låter bra med fiskar ? :D
#5 - 27 mars 2011 19:57
SA bör jag inte uttala mig alls, men det låter som lite väl många ciklider i mina öron. Jag kan dock ha fel.

Edit: Haha, nu såg jag var du var ifrån också! Cykelavstånd. ;)
#6 - 27 mars 2011 20:01
okej, dom är ju inte så stora typ 6 cm, men får fråga i affären vad dom tycker ;)
#7 - 27 mars 2011 20:06
Det finns rejält duktigt folk här *visslar hit Hannes, Ansjo och resten av gänget* som kan hjälpa dig på den punkten! Fjärilar är dock känsliga av sig och kan dö lite huxflux av vad jag förstått. Frågan är om 6 par ciklider i 220l inte kommer innebära totalmobbning av någon, det är ju inte bara storleken på fisken det handlar om?
#8 - 27 mars 2011 20:11
Jag kan bara berätta vad jag har i mitt SA-kar, jag har

1 par Apistogramma Baenschi
7 Corydoras
3 st piskstjärtsmalar
20 st Kolglödstetror
2 st Ancistrus

Och det känns ganska lagom, skulle max ha 2 st par med dvärgciklider i denna storleken av kar, det är viktigt att de får var sitt revir.
#9 - 27 mars 2011 20:18
Jag tycker att det blir för myclet ha t.ex.:
6st fjärilar och låt dem växa upp tsm sen kan du skänka bort ett par så det blir 2 par kvar, sen 1 hane kakadua + 2,3 honor. Inte mer än en kakadua hane.
#10 - 28 mars 2011 17:59
jag har läst lite om kakadua och det blir isf en hane och 2-3 honor, men jag kommer börja med fjärilscikliderna och det kommer bli fyra stycken :) sen får vi se om det blir någon kakadua ;)
Men jag har varit och shoppat lite idag och det blev 20 st kardinaltetror och 2 st corydoras, kommer dock ej ihåg vad dom hette mer, dom är lite randiga/prickiga och gråa :) även en som har orangea fenor under magen, dom sa att de var rätt så ovanliga, men jag ör inte så bra på corydoras, men väldigt mysiga fiskar blir nog fler sådanna! :D
#11 - 28 mars 2011 18:10
Var handlar du? Se till att skaffa ett större gäng corys sen med tanke på att de är stimfiskar. :)
Tror nog du får ut mest (av de vekare) fjärilarna om de slipper hårdare konkurrens, vilket kakaduorna kan innebära.

Det är alltså nu närmast?
- 5 otos
- 20 kardinaler
- 2 corys
- 4 fjärilar

Ett gäng corys till och jag skulle varit nöjd i ditt läge. Dock så är jag vare sig expert, veteran eller SA-kunnig.
#12 - 28 mars 2011 18:37
på en djuraffären i hallsta :)
Ja, jag ska nog ha ett gäng corys till och sedan 4 fjärilar :D kanskte 10 till kardinaler men sen är det bra på ett tag tror jag :D får se hur det verkar om det blir nå mer men det verkar bra, ska ha en mal om ca en månad eller så iaf :)
#13 - 28 mars 2011 19:02
Jag har bara varit inne i den butiken en gång faktiskt. Handlade mest på RoyalZoo innan de lade ner och nu på ZooHoo.
Malar finns ju i hundratal så det kan du nog luska fram någon när du ska köpa. :)
#14 - 28 mars 2011 19:20
okej, de bytte ägare för drygt ett år sen och sedan dess har de blivit mycket bättre med fiskarna där! Var ligger ZooHoo ?
Ja, malar är lätt att få tag i så :P
#15 - 28 mars 2011 19:21
ZooHoo är på Bäckby. Assar är jättekunnig där ute. :)
#16 - 31 mars 2011 17:11
Kommer snart in en liten film med bilder från mitt akvarium idag eller imorgon ;) men mina oticinclus har lekt och jag har hittat minst 5 ställen i akvariumet där det finns rom! är bara att titta noga de närmaste dagarna och hoppas på att det blir nå yngel av det! :D någon som har erfarenhet av otisar som vet hur de är med yngel, äter de upp dem som vissa eller är de bra föräldrar? :) mina vaktar rommen hyfsat noga iaf!
#17 - 8 april 2011 18:59
Har ramlat in lite mera fiskar nu sedan sist. Fem fjärilar, 3 albino corydoras och en som jag inte kommer ihåg vad den heter, ser ut som dom andra fläckig men den har orangea fenor. Kommer in bilder snart! kabeln var borta :P och sedan en mal också, kommer ej ihåg namnet där heller men den är nästan svart, med ljusare prickar och sedan har den spröt vid munnen, typ som corydororna! Den är typ 10-12 cm :)
Och mina ottisars yngel dog :/ dom föddes men vart lika snabbt uppätna, vet ej vilken fisk som ät dem dock. Släng gärna in ett svar! :D
#18 - 8 april 2011 19:50
Mina corys simmar som dårar upp och ner vid bakrutan :S så brukar dom inte göra va ?
#19 - 8 april 2011 20:32
har lagt upp ett litet bildspel med några fiskar nu :)
" target="_blank">

Om någon vet vad corydoran eller malen kan heta så snälla tipsa mig! :D
#20 - 8 april 2011 20:37
SoffanB skrev:
har lagt upp ett litet bildspel med några fiskar nu :)

" target="_blank">

Om någon vet vad corydoran eller malen kan heta så snälla tipsa mig! :D

Corydorasen vid 0:16 är en corydoras sterbai tror jag :)
#21 - 8 april 2011 20:44
ja så hette dom nog! tack :)
#22 - 8 april 2011 21:06
Fina fiskar i ett snyggt kar. :)
#23 - 8 april 2011 21:11
tackar! :) du har ingen gissning på malen ? :) är inte så bra bilder dock så man ser ju inte så bra..
#24 - 8 april 2011 21:15
SoffanB skrev:
tackar! :) du har ingen gissning på malen ? :) är inte så bra bilder dock så man ser ju inte så bra..

Jag känner igen den, men kan tyvärr ine komma på något namn. :(
#25 - 8 april 2011 21:18
okej tack ändå :P
#26 - 9 april 2011 06:39
malavi skrev:
Corydorasen vid 0:16 är en corydoras sterbai tror jag :)

Håller med.

#27 - 9 april 2011 15:14
ja, jag känner igen namnet nu när jag såg det :P väldigt fint akvarium, är det ditt ? :)
#28 - 9 april 2011 16:16
Mina fjärilar leker redan! :D Om det blir något mer så ska jag filma eller ta kort ;) En hona och hane har redan hittat ett ställe som de vaktar så jag får hoppas att det blir något :)
#29 - 9 april 2011 18:29
SoffanB skrev:
ja, jag känner igen namnet nu när jag såg det :P väldigt fint akvarium, är det ditt ? :)

Ja, men den här filmen är några år gammal.
#30 - 9 april 2011 18:31
okej, får man fråga vad du betalade för dina sterbai ? ;)
#31 - 9 april 2011 18:39
Jag betalade 65:- stycket den 6/8-2005.

Köpte fem stycken varav två hade skador på fenorna, men det var de sista som fanns. De två med skador dog efter bara något år. Men faktum är att jag har en hanne och en hona kvar fortfarande! Den tredje, som var en hane dog i vintras någon gång. Vet inte exakt när, han var bara borta en dag.
#32 - 9 april 2011 18:44
oj, dom lever länge då! :) då kanske jag blev lite lurad i affären, jag är inte så bra på olika corys visste bara att jag ville ha några och hon sa att de var rätt så ovanliga? hon tog 120kr styck för dem... men det var ju ett tag sen du köpte dem
#33 - 27 april 2011 18:13
Lite uppdatering nu då, alla fiskar lever och mår bara bra och idag så har fjärilarna lagt rom! Var lite orolig att det inte skulle bli nå rom alls i början för hanen åt upp dem så fort honan lagt dem. Men nu är det typ 50-100 rom som ligger där och hanen befruktar dem :D bara hoppas på at det blir några yngel sen då :D sen är det en helt annan sak att få den att överleva också :P Men ska lägga in en film snart så man får se ;)
#34 - 29 april 2011 16:03
Snart har snart passerat;)

Annons