20L räka

#1 - 3 januari 2007 17:07
Hejsan

jag skall starta upp ett 20L räk-kar och undrar vilka räk-arter och vilken
inredning som ni tycker är bäst.Jag har aldrig haft ett akvarium med bara räkor förut så alla tips är välkommna:D

Tack på förhand
//Lamprologus
#2 - 3 januari 2007 17:13
Villa ha samma frågor besvarade från någon räkexpert!
Bilagor:
#3 - 3 januari 2007 17:24
vem kan mest om räkor här på zoopet egentligen?
#4 - 3 januari 2007 17:34
Det ska finnas en räktråd...
#6 - 3 januari 2007 17:49
ja men det står inte vilken inredning och dylikt i den tråden
#7 - 3 januari 2007 18:15
nej inredning och dyligt finns under räkbeskrivningarna, men dom kanske ni inte kommer åt (icke gold)...

men överlag så vill dom ha lätt basiskt vatten.. och gärna javamossa eller najas att krypa runt i...
#8 - 3 januari 2007 18:22
ja men det står inte vilken inredning och dylikt i den tråden

Jag tänkte att du kunde ställa din fråga i den tråden för det är väll där alla räktokiga håller till :D
#9 - 3 januari 2007 18:46
ok...:D
#10 - 3 januari 2007 19:28
Du får hålla till godo med oss halvamatörer...

Hejsan

jag skall starta upp ett 20L räk-kar och undrar vilka räk-arter och vilken

inredning som ni tycker är bäst.Jag har aldrig haft ett akvarium med bara räkor förut så alla tips är välkommna:D

Tack på förhand

//Lamprologus

Jag tycker bäst om Red Crystal av de vanliga, men det är min smak. Jag tror att man bör ha en rot också för matsmältningen och spring ut och plocka eklöv innan snön faller... La i mitt första idag och mina romstinna damer simmade!!! upp till ytan för att smaka... :) Annars brukar bara hanarna simma omkring... Eklöven ska torkas men de är ju torra nu så tina och spola av...
Köpte mina Crystal på Akvarielagret i Bromma där de har typ 1000 st... Romhonor tappar gärna romen när de flyttas så ta ingen sådan... De med mycket vitt på är tydligen "bättre" kvalitet... LITE kalk vill de ha när de byter skal och det gör de när de flyttas eller när man byter mycket vatten...
Alkottar brukar folk använda för att få vattnet mer basiskt...
Mina gillar grönt flingfoder bättre än sina röda tabletter men gröna tabletter uppskattas också...
Det finns många här som är jätteduktiga, Sonja har hjälp mig med några frågor... Sonja säger att de är tokiga i Artemia...

Som de säger här... Välkomna till räkträsket...

Ha de´ bäst
#11 - 3 januari 2007 22:06
tack för det långa inlägget:)
jag har en rot och lite växter bla,hygrophilia polysperma och cabomba.
crystal red räkor är så dyra[:o] för en som har en pressad budget, finns det inte andra räkor i samma size som ser likadana ut typ körsbärs räkor?.Har hört att dem är mycket billigare än CR
#12 - 3 januari 2007 22:35

crystal red räkor är så dyra[:o] för en som har en pressad budget, finns det inte andra räkor i samma size som ser likadana ut typ körsbärs räkor?.Har hört att dem är mycket billigare än CR

Jag har körsbärsräkor, personligen tycker jag att de är väldigt vackra. Och som du säger, de är billigare än CR
#13 - 4 januari 2007 02:14
Börja med körsbärsräkor, dom är dom lättaste och kostar inte lika mycket som t ex CR.
Tänker du ha någon filtrering? Om du ska ha det så fundera över hur det funkar med ev 2 mm nykläckta räkyngel och insug på filter. Det kan behövas räkyngelsäkras.

En rotbit uppskattas att klättra omkring på, likaså javamossa. Annars kan man nog ha vilka växter som helst som funkar i karet.

Höstlöv av t ex ek och bok är också bra. Dom äter räkorna av lite. Annars så äter dom det mesta. Olika tabletter, fryst artemia, räkmix mm. Dom tar t o m smått levandefoder som nykläck artemia som hamnar i närheten och grindalsmask.

Dom är lite känsliga för dålig vattenkvalité så gör små vattenbyten varje vecka.

20 liter är rätt bra att börja med. Om du kan skaffa sådär 6-8 st är det bra. Dom visar sig mer ju fler dom är. Dom verkar känna sig tryggare när dom är många.
#14 - 4 januari 2007 07:02
Sonja: Dags för en räkbok på svenska för alla räkentusiaster???? Tillsammans med snäcka och groda?
#15 - 4 januari 2007 08:56
Smaken är som baken...

Jag tycker att Crystal är rundare i formen och Körsbär mer knotig... Jag tycker att Crystal har en vackrare tomteröd färg men som sagt smaken är som baken... :) White Pearl är också så där rund och fin i formen men syns inte mot ljus botten... Snygga mot växter eller mörka rötter...
Betalade 45 kr styck för mina Crystal på Akarielagret och ville ha 5 stycken... Killen hovade upp 10 st varav 5 var ganska små och den minsta garanterat skulle bli fiskmat eftersom jag hade dem i sällskapsakvarium i början... Jag har 9 stycken kvar trots att jag utsatt dem för påfrestningar som du kanske läst här... 2 honor har rom trots att jag inte har fått ned Nitriten i det nya räkakvariet riktigt än... :p Men svårigheten ligger nog i att få bebisarna att överleva...[:o]

Ha de´ bäst...
#16 - 4 januari 2007 08:58
Ja, Sonja...

Malinitzi skrev:
Sonja: Dags för en räkbok på svenska för alla räkentusiaster???? Tillsammans med snäcka och groda?

Jag håller med, tänkte på det förrut... Skulle sälja bra Sonja... Mer pengar till nya räkor och du kanske rent av kan åka till Tyskland och "räkfrossa" för pengarna...

Ha de´ bäst
#17 - 4 januari 2007 09:37
Tack för alla svar!
om ca 45 min skall jag åka och köpa mitt räk-kar:D ,men valet står mellan ett aquatlantis eller ett vanligt helglas.vilket tycker ni jag skall välja?:confused:
En sak till,tycker ni ett akvarium är oäkta om det är gjort av plast?
#18 - 4 januari 2007 09:47
Sonja:vart har du fått tag i dina räkor förutom akvarielagret?
Du bor ju i sthlm-området.
#19 - 4 januari 2007 10:16
Funderar på ett separat räkakvarium och väljer nog helglas som jag tycker är snyggt. Räkor finns runt om i zooaffärerna i Sollentuna, Uppl.Väsby, Täby osv. Har du inget zoo i Åkersberga? Finns inte räkar där kan du beställa så tar de hem dem.
#20 - 4 januari 2007 10:20
Skall fråga våran zoo-affär här i åkersberga om de kan ta in typ CR eller körsbär.
Måste åka och köpa räk-karet nu:D
ses
#21 - 4 januari 2007 11:43
Tack för alla svar!

om ca 45 min skall jag åka och köpa mitt räk-kar:D ,men valet står mellan ett aquatlantis eller ett vanligt helglas.vilket tycker ni jag skall välja?:confused:

En sak till,tycker ni ett akvarium är oäkta om det är gjort av plast?

Du har väl hunnit iväg redan... men jag tycker plastakvarier funkar bra till t ex yngel mm. Alltså tillfälliga kar som man lätt diskar ur och staplar i varandra då de inte behövs.
Nackdelarna med plast är att det går inte att fota djuren som är bakom plasten ;)
Och dom blir ruggigt lätt repiga. Det går knappast att undvika.
Jag har t o m haft guppys i 30-liters mörkblåa plastbackar på golvet längre tider. Fast man ser inte fiskarna speciellt bra :)
#22 - 4 januari 2007 11:48
Malinitzi skrev:

Katharina skrev:
Jag håller med, tänkte på det förrut... Skulle sälja bra Sonja... Mer pengar till nya räkor och du kanske rent av kan åka till Tyskland och "räkfrossa" för pengarna...

Ha de´ bäst

He! he! Det skulle väl bli en bra liten nich va ;) Fast jag har funderat på att göra en sån där fotobok med lite text om mina räkor, men bara för egen del i ett ex. Det kostar för mycket att ta fram många tror jag.
och så himla mycket kan jag inte. Jag tycker jag kommer på mer och mer hur lite jag kan ju mer jag håller på med fisk/räkor.
#23 - 4 januari 2007 11:55
Hej Sonja!
Det verkar som om just räkor och vattengrodor ökar i akvarierna.
Drog nyss ut 13 sidor räkfakta från Räkig fakta som startade 1/12 2005. Den ska jag plöja igenom och se vad jag kan lära mig.
Ska se om jag hittar något liknande om vattengrodor?
Gör du en fotobok vill jag gärna se den.
#24 - 4 januari 2007 11:56
Sonja:vart har du fått tag i dina räkor förutom akvarielagret?

Du bor ju i sthlm-området.

Jag har hittat dom på A-lagret, Södermalms Akvarieaffär, Zoobutiken i Arninge (minns inte vad den heter), beställt från Tyskland och handlat av Guineapig/Daniel i Jönåker.
#25 - 4 januari 2007 11:58
Malinitzi skrev:
Hej Sonja!

Gör du en fotobok vill jag gärna se den.

Visst får du det. Vi bor ju nära. Men jag måste ta mig i kragen och fixa till bilderna först.
Måste rusa till jobbet nu, mors :)
#26 - 4 januari 2007 14:09
Skall fråga våran zoo-affär här i åkersberga om de kan ta in typ CR eller körsbär.

Måste åka och köpa räk-karet nu:D

ses

Synd att jag såg detta nu. Var där idag och köpte fryst artemia, frågade endast om dom hade utrustning så att man kunde kläcka egna. Jag har dock inte sett att dom har haft räkor nåonsin under alla mina år här i åkersberga. Berätta gärna om dom tar in räkor.
#27 - 5 januari 2007 19:55
Ophelia skrev:
Synd att jag såg detta nu. Var där idag och köpte fryst artemia, frågade endast om dom hade utrustning så att man kunde kläcka egna. Jag har dock inte sett att dom har haft räkor nåonsin under alla mina år här i åkersberga. Berätta gärna om dom tar in räkor.

Var där idag och fråga och, ja de tar in räkor;)
beställde faktiskt några körsbärsräkor:D som skulle komma på torsdag,tror jag.
#28 - 5 januari 2007 20:39
Var där idag och fråga och, ja de tar in räkor;)

beställde faktiskt några körsbärsräkor:D som skulle komma på torsdag,tror jag.

Vad tar dom för dom då? Håller fortfarande på och kör igång mitt blivande räkkar så det dröjer ett tag till innan jag kommer att köpa. Suck :(
#29 - 6 januari 2007 09:26
jag kommer inte ihåg vad de kostade,typ 35 kr
#30 - 6 januari 2007 12:58
35-39 kr st är en vanligt pris
#31 - 6 januari 2007 14:18
Ofta kan man hitta billiga räkor från privatpersoner som har börjat få lite väl många ;) kolla www.allaannonser.se tex.

Annons