20L Nano

#1 - 19 november 2011 15:14
Efter ihärdigt tjat har sambon gått med på att jag ska få ha ett nanoakvarium! Inköpte ett idag (20L) för 450kr på Arken(ord pris 895). Köpte så fort jag såg priset! Efter att ha gjort om i mitt andra akvarium har jag kvar finkornig sand som jag tänkt använda till botten.

Fiskar som ska få bo här:
Galaxy
Endler
Neontetra(Inte riktigt säker...)

Nu till en av mina många frågor :) Jag har som sagt ett annat akvarium där vattenkvaliten är bra och fiskarna trivs. Skulle man inte kunna ta lite vatten därifrån och "starta" med innan man fyller på med vanligt vatten? Mest för jag märkt att min endler börjar hoppa på mina guppyhonor plus att jag har en gravid guppyhona som ser ut att spricka närsomhelst. Eller ska jag helt enkelt vänta innan bakterierna myser till sig?

Bilder kommer när jag fått upp allt :)
#2 - 19 november 2011 15:20
det är väl mojset från filtret man vill åt och inte vattnet?
men är lite osäker på det där hur de funkar, tycker man får så många bud.

men du kan ju ta lite vatten och sedan krama ur det filtret som är igång lite försiktigt i det nya akvariet kanske? de har ja för mig ja läst att de ska funka bra.

/
#3 - 19 november 2011 15:26
Vattnet kan du ta, det är fina grejer i det! Filtergojjs är bra också.

Sen är karet lite för litet för fisk, kör på några fräna räkor och snäckor istället :)
#4 - 19 november 2011 15:28
Funderade faktiskt på lite räkor. Men vill inte att Galaxy ska käka dem :P
#5 - 19 november 2011 15:33
galaxyn kan man säkert ha i ett så litet kar men det är bättre att flytta fokus från fisk i det karet. 30 liter, ok men 20 är i minsta laget.

Så enbart räkor och snäckor ftw :)
#6 - 19 november 2011 15:38
Lite mer rörelse än räkor och snäckor vill jag nog ha :P
#7 - 19 november 2011 15:43
Hade jag ett 20-liters skulle jag skippa endlers och neontetror, och bara köra på galaxy, räkor och snäckor :)
#8 - 19 november 2011 15:49
mikrorasboran har jag i ett 28L å det funkar bra. väldigt trevlig fisk =)
å får dom bara rätt foder så får dom väldigt fina färger.
kan varmt rekommendera den.
#9 - 19 november 2011 16:45
Nu är allt uppe och snurrar! Tvättade sanden men det blev fortfarande lite disigt i vattnet. Slänger upp lite bilder alldeles strax.
#10 - 19 november 2011 17:03
[ATTACH=CONFIG]49371[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]49372[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]49373[/ATTACH]

Lite bilder precis som jag lovade :d Min sambo blev lite nervös när jag började hälla vatten ur en 10liters hink, men all elektronik klarade sig!
#11 - 19 november 2011 18:05
Jag gillar nano. Vad ska du köra på för växter? :)
#12 - 19 november 2011 18:40
Så långt har jag inte riktigt kommit. Har en Anubias av ngt slag och en grön växt med vitt i mitten :) Tyvärr verkar den har blivit angripen av ngt eftersom den dör... Har flyttat den till mitt nano och hoppas att den klarar sig. Får nog åka och titta på nya växter. I mitt andra akvarium har jag javaormbunke och någon annan snabbväxande som jag inte kan namnet på....
#13 - 19 november 2011 18:46
den är en sumpväxt, om den ser ut som apellilja. släng den :)
#14 - 19 november 2011 19:30
Den säljer man till folk?! Bra där... Min sand blev grå där den var planterad i mitt andra akvarium. Den har typ små bollar fyllda med ngn vätska bland rötterna :P Bra beskrivning? Hittade den inte bland växtbeskrivningen här på zoopet.
#16 - 19 november 2011 20:01
Exakt kopia! Men varför säljer Arken den som en akvarieväxt då? :( Nu blir jag ledsen. Det blir aldrig mer att handla där! Bortsett från enstaka fisk då.
#17 - 19 november 2011 20:09
jadu, det kan man fråga sig. Den kommer att ruttna ner helt om du inte tar ur den. blötlägg jord i en kruka och ha den i fönstret istället :)
#18 - 19 november 2011 22:10
Sundadanio är en liten trevlig fisk, det finns rätt mycket smått numera som man kan ha i ett 20 liters nano. Men EN art plus räkor och snäckor räcker gott. Du måsteha MYCKET växter i ett nano om du ska ha fisk+de andra djuren. Anubias växer för långsamt, du behöver fler snabbväxare.
Placeringen ovanpå ett öppet elektronikskåp, är inte det att be om problem?
#19 - 20 november 2011 15:20
Flyttade över en Javaormbunke till nanot. Tänkte ta en sväng förbi någon affär imorgon och köpa någon "prydnad" att ha i akvariet och sedan någon växt eller två.

Dock har jag stött på ett problem!! Jag fick ett täckglas, MEN det finns inget utrymme för varken luftslang eller strömkablar. Hur kan de leverera ett sådant täckglas? Det ligger helt snett på alla kablar och blockerar luftintaget till filtret. Ska få en glasskärare imorgon så jag kan skära till det i kanterna iaf.

Imorse upptäckte jag dessutom att min guppyhane i mitt vanliga akvarium hade dött. Eller ja, snarare uppäten för det var inte mycket kvar som låg på botten. Mina ciklider gillade nog inte honom. Konstigt nog är det min TREDJE guppyhane som dött. Alla andra fiskar har klarat sig bra och vattenkvalitén är bra enligt alla tester. Till en glädjande sak då, när jag kom hem idag upptäckte jag att en hona hade fått yngel! Jag har gått och oroat mig över att hon hade en sjukdom och lagt henne i yngelkassen. Det var antingen det eller att hon hade massa yngel i sig. Som tur var så var det massa yngel :) Så om ett par dagar får de flytta till mitt nanokar istället för att bli mat åt mina ciklider.
#20 - 23 november 2011 06:24
En liten uppdatering.

Täckglaset fick jag på plats efter lite trixande.

Har flyttat över en tredjedel av alla yngel till mitt nano på prov innan jag släpper i resten. Väntar på fiskauktionen på lördag för att köpa växter :)

Annons