200L tankt!

#1 - 13 maj 2010 09:35
Var igår och hämtade mitt första 200L.

Just nu står det bara på köksbordet på inkörning och väntan på ställning!
Ska bli lite form av odling här nu! Har bara haft ett 65L innan så kommer bli en hiskelig skillnad!

Kom gärna med kommentarer och funderingar, kommer lägga upp lite bilder framöver hade jag tänk. Detta är de första jag har med halvfyllt kar!

http://s697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/

Vet inte alls vad jag ska försöka odla på. Blir bara på prov men ända paret jag har för närvarande är 2 Ancistrus jag hämtade till karet igår.

Önska mig gärna lycka till!
Som sagt första 200L jag har så mycket är nytt för mig..
#2 - 13 maj 2010 09:38
lycka till det kommer nog gå bra
#3 - 13 maj 2010 09:41
gonzo44 skrev:
lycka till det kommer nog gå bra

Tack så mycket!
Ja det lr nog gå bra hoppsa jag på! :D
#4 - 13 maj 2010 09:59
ser trevligt ut. jag skulle vilja se ett asien-kar. är typ bara karrakoja o visualdarkness som har ordentliga asien-kar
#5 - 13 maj 2010 10:05
jag håller på med ett 200L asien kar ;)
#6 - 13 maj 2010 10:09
Nu får ni hjälpa mig lite här. Min andra tank jag äger så är inte så insatt i det hela ännu!
Vad menar ni med Asien-kar? :D
#7 - 13 maj 2010 10:16
att man har ett så kallat biotop-kar, fiskar och växter från en världsdel :) inte blanda från olika världsdelar ;) jag håller på med ett asien-kar :) fast bara noga med fiskarna, inte växter:p är inte insatt i växter än :p
Bilagor:
#8 - 13 maj 2010 10:20
hult87 skrev:
att man har ett så kallat biotop-kar, fiskar och växter från en världsdel :) inte blanda från olika världsdelar ;) jag håller på med ett asien-kar :) fast bara noga med fiskarna, inte växter:p är inte insatt i växter än :p

Jaså, det var så pass enkelt ändå:p...
Ja jag får väl se, inga av växterna jag har i nu är från asien, så redan där har det skurit sig:p...

Men vist det är ett tips som jag kanske ska kolla upp lite mer fakta om iaf! :D
#9 - 13 maj 2010 10:22
växter kan man ju vara lite sådär med men fiskmässigt hade det vart trevligt att se ett asien. i med lite bambu o så :)
#10 - 13 maj 2010 10:23
japp :p okej men kan ju köra med fisk från asien :D eller köra SAz ;) det är ganska många som kör SA här :p
#11 - 13 maj 2010 10:24
hannesc skrev:
växter kan man ju vara lite sådär med men fiskmässigt hade det vart trevligt att se ett asien. i med lite bambu o så :)

Ska tänka, fundera och läsa om saken iaf:D
#12 - 13 maj 2010 10:25
aa SA börjar nästan bli lite tråkit. men du har bra förutsättningar för asien. kolla in VisualDarkness kar. o karrakoja har nått med trior jag.
#13 - 13 maj 2010 10:25
hult87 skrev:
japp :p okej men kan ju köra med fisk från asien :D eller köra SAz ;) det är ganska många som kör SA här :p

Hallå här va! Stopp i backarna..
Jag är ny både på forumet och i fiskevärlden!:p
Använd gärna inte massa förkortningar! Vad betyder SA och SAz?:p
#14 - 13 maj 2010 10:25
RobFrazie skrev:
Ska tänka, fundera och läsa om saken iaf:D

gytt :D
#15 - 13 maj 2010 10:31
jag skrev fel det sista :p SA= sydamerica ;)
#16 - 13 maj 2010 10:36
RobFrazie skrev:
Hallå här va! Stopp i backarna..

Jag är ny både på forumet och i fiskevärlden!:p

Använd gärna inte massa förkortningar! Vad betyder SA och SAz?:p

hät måste man hänga med serru! ;) ne men SA= sydamerika som sagt, CA=centralamerika

här följer lite andraq förkortningar du kanske springer på :P

VF=vildfångade
OB-Orange/Blue(black) (färg på ciklider, ofta i malawi-samanhang)
F1- första genration efter vildfångade
#17 - 13 maj 2010 10:59
hannesc skrev:
hät måste man hänga med serru! ;) ne men SA= sydamerika som sagt, CA=centralamerika

här följer lite andraq förkortningar du kanske springer på :P

VF=vildfångade

OB-Orange/Blue(black) (färg på ciklider, ofta i malawi-samanhang)

F1- första genration efter vildfångade

Tackar för de, ska försöka memorera dem!
Alltid svårt på nya forum i början och lära sig alla förkortningar när man är ny på ämnet:D

Kan inte mycket om fiskarna jag har heller, men försöker iaf:p
#18 - 13 maj 2010 11:10
du lär dig. bara att hängsa här 26 timmar om dynget så sätter sig grejjer utan att du tänker på det :D o det är bara fråga på om saker o ting! därfr forumet finns
#19 - 13 maj 2010 11:17
hannesc skrev:
du lär dig. bara att hängsa här 26 timmar om dynget så sätter sig grejjer utan att du tänker på det :D o det är bara fråga på om saker o ting! därfr forumet finns

Haha jo, hängt mycket på forum innan så man lär sig rätt fort!
men om fiskar kan jag inte så mkt om, därför man frågar när oklarheter som dessa dyker upp :D
#20 - 13 maj 2010 22:39
Var ju tvungen att plåta lite ikväll när trådskaparen såg ut som en skolpojk som fått en klubba :d
#21 - 13 maj 2010 22:57
bong skrev:
Var ju tvungen att plåta lite ikväll när trådskaparen såg ut som en skolpojk som fått en klubba :d

HAHA fan vad söt man ser ut!
Sitta där vid köksbordet och kolla in i ett nästan tomt kar! :D
MANLIGT!
#22 - 14 maj 2010 21:13
hannesc skrev:
ser trevligt ut. jag skulle vilja se ett asien-kar. är typ bara karrakoja o visualdarkness som har ordentliga asien-kar

hannesc.

Eftersom att jag är så ny på ämnet.
Skulle itne du vilja göra en lista på lite asien fiskar som jag skulle kunna satsa på?

tackar på förhand!
#23 - 14 maj 2010 22:28
hannesc skrev:

De karen är i minoritet helt klart och asienfiskarna hamnar oftast i fisksoppor (se t ex mitt 180l). Men jag gillar fiskarna då de är kaxiga, annorlunda och gillar växter.

Asien är jättelätt! Lite rötter i (gärna så att någon når till ytan eller strax under) och växter som man låter bilda en djungel. :)
#24 - 14 maj 2010 22:56
De karen är i minoritet helt klart och asienfiskarna hamnar oftast i fisksoppor (se t ex mitt 180l). Men jag gillar fiskarna då de är kaxiga, annorlunda och gillar växter.

Asien är jättelätt! Lite rötter i (gärna så att någon når till ytan eller strax under) och växter som man låter bilda en djungel. :)

Okej det ska tänkas på!
Får väl se över lite rötter någonstans då! har ju som du kanske sett bara några rätt låga rötter i jusst nu... Men växterna ser ut att kunna växa på rätt bra! För dom har redan vuxit på sen jag tog kortet!
#25 - 14 maj 2010 23:18
RobFrazie skrev:
Okej det ska tänkas på!

Får väl se över lite rötter någonstans då! har ju som du kanske sett bara några rätt låga rötter i jusst nu... Men växterna ser ut att kunna växa på rätt bra! För dom har redan vuxit på sen jag tog kortet!

Jag har inte hållit på länge men har samlat på mig en smula erfarenhet i alla fall.

Labyrintfiskarna håller sig ju mest uppe vid ytan och av egen erfarenhet uppskattar de viloställen uppe vid denna. Gälört är ett tips då den snabbt blir enorm och man trasslar enkelt ihop allt till ett moln, fastnar en bit någonstans i mina kar har jag snart en lång tråd att dra bort.

Vad vill du köra för fisk? Tänk på att de flesta labyrinter lätt bråkar med andra av arten och även släktingar, därför behövs växterna och rötter som avgränsning. Många (bla guramis) blir dock enligt många mycket lugnare om de är i ett stim med andra guramis (art verkar mindre viktigt).

För bottenskiktet finns det alla botior, grönlingar, några sugmalar, kuhli, vingmalar etc.

Vill du hellre köra på hårt strömmande vatten, stenrikt och utan behov av växter har du grönlingarna, strömmalar, (antar) regnbågsfiskar etc.

Här har du mitt helasien som håller på att byggas upp nu:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140056&page=5
#26 - 14 maj 2010 23:38
Ja ditt kar ser väldigt nice ut!

Jag har ingen aning om vad jag vill ha för fisk ännu. Kan inte mycket om fisk, och vet heller inte vart jag kan hitta dem.. Guldfisken ska ha eller kan ta hem.. men vill gärna komma igång rätt snart:D

Men Asien är jag annars rätt intresserad av, gillar fiskar med de färgerna och formerna! synd att Koi ska bli så stora annars är det en favorit!
#27 - 14 maj 2010 23:38
annars kan du köra med fiskar från The rift lakes. alltså från malawi, tanganyika eller viktoria. de flesta av dom cikliderna är lättlekta och mycket roliga att titta på.

Jag tycker att ciklider från The rift lakes är de mest intressanta ciklider. men jag bör först VARNA folk. har man väl satt sig in i dom fiskarna, kommer man aldrig därifrån[}:)]

[:-133][:-134][:-155]
tanganyika är fina med många olika intressanta beteenden och behöver inte stort kar till många av arterna. vissa leker i grottor, andra är munruvare, vissa leker i tomma snäckskal, vissa munruvare delar skötslen av ynglen och vissa munruvare leker mitt i vattnet (inte på botten som de flesta munruvare) och har genomskinlig haka så man kan se ynglen (gäller oftast fiskar från släktet leptosoma).
det finns många arter i tanganyika som passar utmärkt i 100 l, som neolamprologus, julidochromis och lamprologus.
Men det kan bli lite tråkigt ibland med tanganyika, eftersom det inte är så mycket fart på dom och många har väldigt gråa färger... nu låter det som varenda en är grå, men så är det inte. det finns många i tanganyika som är fulla av liv och har starka färger.

[:-126]
Malawi har mycket mera färger och liv. med starka gula, blåa och röda färger är det riktigt avkopplande att bara sitta och titta på dom. men malawi går det inte att ha så många arter i mindre kar, som tanganyika. de flesta arter behöver minst 200 l, helst 300 l. alla i malawi är munruvare.

viktoria är mycket färgstarka och livfulla de också. Men de måste matas mycket mera annars kan de "torka ut". De är som malawi, munruvare.
Viktoria kan man ha i lite mindre kar än malawisarna. många av arterna behöver minst 150 l, men som vanligt...helst mer.

Jag hoppas att det går bra med artvalet och jag hoppas att detta har hjälpt dig lite... eller om detta bara vart ett massa svammel för dig;)
#28 - 14 maj 2010 23:45
Auratusen skrev:
annars kan du köra med fiskar från The rift lakes. alltså från malawi, tanganyika eller viktoria. de flesta av dom cikliderna är lättlekta och mycket roliga att titta på.

Jag tycker att ciklider från The rift lakes är de mest intressanta ciklider. men jag bör först VARNA folk. har man väl satt sig in i dom fiskarna, kommer man aldrig därifrån[}:)]

[:-133][:-134][:-155]

tanganyika är fina med många olika intressanta beteenden och behöver inte stort kar till många av arterna. vissa leker i grottor, andra är munruvare, vissa leker i tomma snäckskal, vissa munruvare delar skötslen av ynglen och vissa munruvare leker mitt i vattnet (inte på botten som de flesta munruvare) och har genomskinlig haka så man kan se ynglen (gäller oftast fiskar från släktet leptosoma).

det finns många arter i tanganyika som passar utmärkt i 100 l, som neolamprologus, julidochromis och lamprologus.

Men det kan bli lite tråkigt ibland med tanganyika, eftersom det inte är så mycket fart på dom och många har väldigt gråa färger... nu låter det som varenda en är grå, men så är det inte. det finns många i tanganyika som är fulla av liv och har starka färger.

[:-126]

Malawi har mycket mera färger och liv. med starka gula, blåa och röda färger är det riktigt avkopplande att bara sitta och titta på dom. men malawi går det inte att ha så många arter i mindre kar, som tanganyika. de flesta arter behöver minst 200 l, helst 300 l. alla i malawi är munruvare.

viktoria är mycket färgstarka och livfulla de också. Men de måste matas mycket mera annars kan de "torka ut". De är som malawi, munruvare.

Viktoria kan man ha i lite mindre kar än malawisarna. många av arterna behöver minst 150 l, men som vanligt...helst mer.

Jag hoppas att det går bra med artvalet och jag hoppas att detta har hjälpt dig lite... eller om detta bara vart ett massa svammel för dig;)

Lite svammel då jag inte kan så mycket!:p
Men mycket bra information som jag tackar för! ska kolla upp saken närmre!

För nu har jag bara, 2 Panda platy, 2 paletter, 1 silvermolly, 1 ancistrus och en ful guppy! :D
#29 - 14 maj 2010 23:47
Menade självklart hornsärv och inte gälört i mitt tidigare inlägg, gälört har jag just slängt i mitt kar. ;)
#30 - 15 maj 2010 00:05
Ja jag får se vad det blir för äxter, ska hålla på att odla lite själv oxå så får se vart det bär iväg med växterna, inte börjat odla några ännu bara:p bara odlat så det skulle bli till detta nya karet:p
#31 - 15 maj 2010 00:23
Just ny har jag tyvärr underskott på växter då jag ansat hårt och dessutom fått flyta över en hel del till asienkaret. Men det finns gott om folk här och på plantswap som gärna delar med sig av sina och har en bunt över nu. Börja med att slänga i lite hornsärv så har du en bra början när du bestämt dig för vilka fiskar det blir om du kör Asien eller liknande. :)
#32 - 15 maj 2010 00:28
Ja är det någon som läser detta får dom gärna höra av sig gällande växter! :D
Är intresserad av växter både för odlingen och för att det är syggt, har ju bara inte haft mina kar så länge så inte hunnit börja med redig odling.. men det ska det bli! :D
#33 - 15 maj 2010 13:19
Vill bara göra en uppdatering på hur det just nu ser ut i mitt kar!
Fick lite nya växter utav Bong alldeles nyss!
Vattnet är därför väldigt grummligt.. lite surt då det var helt klart o fint innan jag började plocka :p

tog 3 nya bilder iaf!
http://s697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/
#34 - 15 maj 2010 13:24
Jag gillar det redan! Men visst kommer det en mörk bakgrund så småningom? ^^

Jag hänger dessutom på asientjatet - det är klart att man ska tänka öster!
#35 - 15 maj 2010 13:31
Pickles skrev:
Jag gillar det redan! Men visst kommer det en mörk bakgrund så småningom? ^^

Jag hänger dessutom på asientjatet - det är klart att man ska tänka öster!

Har en dubbelsidig bakgrund liggandes, en med stenar och en med växter!
Så ja det ska upp!

Karet står som innan skrivet bara på mitt köksbord just nu...
Bong ska bygga mig en ställning så det ska flyttas sen därför jag inte har fixat med allt:p

Har inte bestämt mig för vad jag ska ha för fiskar, är klart sugen på asien.. Men även börjat snegla lite mot SA.. Men är långt ifrån klar med mina tankar och funderingar:p
#36 - 15 maj 2010 14:00
Du har så mycket plats att jag blir avis, själv får jag hushålla med utrymme medand växterna bara försvann i ditt! ;)
#37 - 15 maj 2010 14:20
haha, ja men så har jag 200L oxå:p
Och jag fick en hel del växter av bong som du kanske ser. hade lite svårt att placera ut med.. men det finns plats för mer:D

ska även försöka få tag i någon härlig fin rot till att trycka ner :D
#38 - 21 maj 2010 23:55
Uppdaterar lite!

Inköppt idag:

3 stycker silverhajar!
2 Gurami

Fick även en Kampfisk av min granne!

Börjar iaf lite med Asien temat!
Tyvärr hade dom inte så stort utbud i affären jag var i idag och köpte dem så kunde inte köpa fler tyvärr...

Men Ska försöka lägga upp lite bilder så småningom!
#39 - 21 maj 2010 23:58
Hoppas det går bättre för dig än för mig med kombinationen Kampfisk-Gurami! Vad blev det för gurami?
#40 - 22 maj 2010 00:02
Hoppas det går bättre för dig än för mig med kombinationen Kampfisk-Gurami! Vad blev det för gurami?

Jaså?
Ska inte detta gå bra menar du?
Har så länge kampfisken i mitt lilla 65L kar så har inte kunnat märka något ännu tyvärr!

men får väl hoppas att det går bra iaf!

Vet inte vad dom hette tyvärr...
#41 - 22 maj 2010 00:08
De är ganska nära släkt du vet och kampfiskar är ju minst sagt stöddiga mot sina egna rivalhanar.För mig gick det bra i ungefär ett halvår till kampfiskhanen fick för sig att han skulle rå på herr mosaikgurami. Det slutade med skador och ständigt trasade fenor och det var därför jag startade upp 60l nyligen.

Men de har extremt olika personligheter så det kan gå utmärkt, men börjar det bli rejäla bråk så bör du sära på de direkt.

Vad är de för färg?
#42 - 22 maj 2010 00:13
Okej...

Ja jag hoppas på att det ska gå bra iaf!
Annars får jag sära på dem!

Kampfisken är blå

Så ser Guramin ut:p
http://site.mynet.com/labyrinthfish/mynet_resimlerim/inci_gurami2.jpg
#43 - 22 maj 2010 00:19
Mosaiker där med med andra ord. :p
Jag skulle slänga i åtminstone två guramis till, mosaiker, blå, guld etc. spelar ingen större roll. Hanen går ganska säkert hårt åt honan snart men jag fick tipset att skaffa minst två till och han blev betydligt lugnare med det nya blåguramiparet!
#44 - 22 maj 2010 00:22
Jasså?
Ska jag skaffa ytterligare 2 Guram, så kanske det blir lugnt?

Ja jag får väl bra hoppas på att det inte blir något så att jag slipper...
Utbudet i affären jag var på idag i grannkommunen hade inte många "roliga" fiskar.. så dessa var nära på impulls bara för att få ha några asiater!

Men ska iaf leta vidare och hoppas finna fler lite roligare arter!
#45 - 22 maj 2010 00:32
Jag rekommenderar även jag det nu efter att ha sett skillnaden i praktiken. Ta ett till par mosaiker, någon annan odlingsform eller naturformen blågurami så blir det bra mycket mindre bråkrisk. Det ska inte spela någon roll vilka av de guramisorterna man tar har jag fått höra av av kunnigt folk. Mina än så länge små blåguramis brukar simma strax under buken mellan spröten på den fullvuxna mosaikhanen. Ser ganska gulligt ut! :D
#46 - 22 maj 2010 00:47
Kanske är en fin upplevelse och se bara de:p

Ja jag får väl se om jag åker in till den butiken igen...
Ska släppa i kampfisken i morgon, Får hoppas inget händer direkt iaf!
Annars får jag ha kvar honom i lilla karet tills jag köpt fler Gurami!

Tack för tips iaf! Är något jag ska tänka på.. Och nu vet jag iaf varför det blir som det bli OM det nu händer något mellan dem:p
Bilagor:
#47 - 22 maj 2010 00:56
Japp, det du att kampfisken har fenor som ser ut som änden på en smällkaramell så är det bar att sucka ett "Skyll dig själv dumma fiskskrälle" och flytta tillbaka honom. ;)

Du kommer nog behöva platser med mycket växter uppe vid ytan för att få det att få det att fungera. En rot som når nästan upp till ytan inbäddad i ett moln av hornsärv verkar vara ett givet favoritrevir för kampfiskar.
#48 - 22 maj 2010 08:57
Okej.. Får väl tacka igen för tispen!

Men gud vad jobbigt allt kändes med att släppa i honom nu!:p
Fast han har inte några spröt kvar den stackarn:p Min grannes blodtetror gillade dem:p
Så det ska växa ut hoppas jag på, så vill ju inte att det ska gå illa nu om jag släpper i honom...

Och köpa växter till ytan får vänta... det ära ibland fint och ha en skog sär som vissa här har haft!...

Men själv tycker jag det försvinner så mycket yta att titta på:p
#49 - 22 maj 2010 10:17
Vill uppdatera med lite bilder... de andra är så tråkiga! :D

Först vill jag visa min nya akvariebänk "Bong"

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/Bild0069.jpg

Monterad!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/Bild0071.jpg

Lackerad och uppställd!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0019.jpg

Såhär ser det ut nu!
Före:
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0017.jpg

Efter:
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0021.jpg

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0020.jpg

Tackar Bong för bänken!
Kommer komma skynke för nertill och skiva i osv. men det blir lite senare!

Men detta är hur långt jag kommit just nu!

Är just nu blandade fiskar i!
2 Panda Platy
3 Silverhajar
2 Mosaik Gurami
1 Kampfisk
1 Silvermolly
och en Ancistrus!
#50 - 22 maj 2010 22:15
Puttar lite :p
#51 - 23 maj 2010 10:39
RobFrazie skrev:
Vill uppdatera med lite bilder... de andra är så tråkiga! :D

Först vill jag visa min nya akvariebänk "Bong"

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/Bild0069.jpg

Monterad!

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/Bild0071.jpg

Lackerad och uppställd!

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0019.jpg

Såhär ser det ut nu!

Före:

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0017.jpg

Efter:

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0021.jpg

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0020.jpg

Tackar Bong för bänken!

Kommer komma skynke för nertill och skiva i osv. men det blir lite senare!

Men detta är hur långt jag kommit just nu!

Är just nu blandade fiskar i!

2 Panda Platy

3 Silverhajar

2 Mosaik Gurami

1 Kampfisk

1 Silvermolly

och en Ancistrus!

Woaow! Det ser riktigt fint ut! Kul med före och efterbilder:D

Passa så att inte kamfisken och gurami inte ger sig på varandra :)
Silverhajar kommer att vilja flytta till något mktmkt större (du kanske får dimpa ner de i Bongs kar ;))

På Avdelningar - sötvattenfiskar- artbeskrivningar kan du leta eter fiskar från olika områden, där bla Asien. :)

http://zoopet.com/fiskar/fisk_avancerad_sok_resultat.php

Finns olika fina Asien fiskar :) (är själv Asiendåre)
t.ex.
Borneosucker (mina favoriter) Gastromyzon punctulatus

Kopparbarber
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=209&SOK=1

Khuliålar
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1

Rödstjärt rasbora
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=284&SOK=1

Vill man ha en snygg annorlunda fisk, som man inte ofta ser i akvarium
Badis
http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=372&SOK=1

Om man vill ha ett stimm
Barb
Puntius rhomboocellatus

de kan vara lite elaka mot fiskar med långa fenor
Iriatherina werneri

Snygga och lätta att få till lek
Danio kyathit

Ett par förslag ;) Hoppas du hittar dina favoritfiskar :)

Ska bli spännande att följa tråden :D
#52 - 23 maj 2010 10:48
Han har lite svårt att se vissa av dem bara fru Nubi. :p
Är inte Borneosucker eller någon annan "Hillstream Loach" given i ett asienkar? ;)
#53 - 23 maj 2010 10:55
Han har lite svårt att se vissa av dem bara fru Nubi. :p

Är inte Borneosucker eller någon annan "Hillstream Loach" given i ett asienkar? ;)

Inte nu längre :) Han får googla på de latinska namnen :D

Det tycker jag :D finns vissa som inte tycker det *hihi*
#54 - 23 maj 2010 17:37
Nubi skrev:
Woaow! Det ser riktigt fint ut! Kul med före och efterbilder:D

Passa så att inte kamfisken och gurami inte ger sig på varandra :)

Silverhajar kommer att vilja flytta till något mktmkt större (du kanske får dimpa ner de i Bongs kar ;))

På Avdelningar - sötvattenfiskar- artbeskrivningar kan du leta eter fiskar från olika områden, där bla Asien. :)

http://zoopet.com/fiskar/fisk_avancerad_sok_resultat.php

Finns olika fina Asien fiskar :) (är själv Asiendåre)

t.ex.

Borneosucker (mina favoriter) Gastromyzon punctulatus

Kopparbarber

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=209&SOK=1

Khuliålar

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=281&SOK=1

Rödstjärt rasbora

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=284&SOK=1

Vill man ha en snygg annorlunda fisk, som man inte ofta ser i akvarium

Badis

http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=372&SOK=1

Om man vill ha ett stimm

Barb

Puntius rhomboocellatus

de kan vara lite elaka mot fiskar med långa fenor

Iriatherina werneri

Snygga och lätta att få till lek

Danio kyathit

Ett par förslag ;) Hoppas du hittar dina favoritfiskar :)

Ska bli spännande att följa tråden :D

Ja jag tyckte oxå det vore kul för er läsare o få en sammanfattning med bilderna ist för att behöva gå tbx o kolla i tråden!

Tack för alla tips Nubi!

Kul att du la ner lite energi :D
Jag har kollat runt lite bland de dära listorna, men finns ju så otroligt mycket fisk så när man väl ser en man tkr är okej så bläddrar man vidare och har glömt vad den heter :p

Men Jag ska se vad man kan göra åt saken, får hoppas jag kan få tag på lite roligare fiskar än dem jag har nu!

Och ja silverhajarna lär jag ju få göra mig av med senare tyvärr.. Men blev lite impulsköp bara för att få lite fisk i mitt kar någon gång:p

Får ju ha i Icke-asiatiska fiskar bara för att det ska vara kul o kolla på:p

VisualDarkness har varnat/tipsat mig gällande kampfisken och guramin.. får hoppas att det inte händer något... Men har koll på dem!
#55 - 23 maj 2010 17:43
RobFrazie skrev:
Ja jag tyckte oxå det vore kul för er läsare o få en sammanfattning med bilderna ist för att behöva gå tbx o kolla i tråden!

Tack för alla tips Nubi!

Kul att du la ner lite energi :D

Jag har kollat runt lite bland de dära listorna, men finns ju så otroligt mycket fisk så när man väl ser en man tkr är okej så bläddrar man vidare och har glömt vad den heter :p

Men Jag ska se vad man kan göra åt saken, får hoppas jag kan få tag på lite roligare fiskar än dem jag har nu!

Och ja silverhajarna lär jag ju få göra mig av med senare tyvärr.. Men blev lite impulsköp bara för att få lite fisk i mitt kar någon gång:p

Får ju ha i Icke-asiatiska fiskar bara för att det ska vara kul o kolla på:p

VisualDarkness har varnat/tipsat mig gällande kampfisken och guramin.. får hoppas att det inte händer något... Men har koll på dem!

Det bästa man kan göra är att spana på zoopet, artregistret, latiinska namnet och efter det ut i de olika fiskaffärer och se de irl. Kom ihåg att ALLTID be om det latinska namnet på fiskarna. många fiskaffärer är inte så high på fiskar och man kan höra allt tokigt *skratt*

Asiatisk kar är en av favoriterna :)
#56 - 23 maj 2010 18:27
Hehe ja jo, där jag köpte dessa nya fiskarna häromdagen hade dom inte stort utbud.. fick bara fråga,, vilka e från asien?

Okej ja hmm,,, jag tar dem 3 och dom 2... :p

Måste få tag i fler asiater nu de närmaste..
Kan ju inte ha platy och molly där i oxå:p funkar ju inte:p
#57 - 23 maj 2010 19:23
RobFrazie skrev:
Hehe ja jo, där jag köpte dessa nya fiskarna häromdagen hade dom inte stort utbud.. fick bara fråga,, vilka e från asien?

Okej ja hmm,,, jag tar dem 3 och dom 2... :p

Måste få tag i fler asiater nu de närmaste..

Kan ju inte ha platy och molly där i oxå:p funkar ju inte:p

Jag förstår PRECIS vad du menar, och på vissa ställen vill man bara inte handla ifrån!
t.ex. köper aldrig från en affär som har fiskar som är sjuka eller som ligger döda i karet.

Självklart att det funkar med platy och mollysar :) i ett asiatisk kar, man behöver inte slavisk följa ett asiatisk tema, mollysar och platys är tåliga små rackare :)

Du kan alltid be affären beställa hem fiskar som du vill ha :)
#58 - 23 maj 2010 19:28
Ja det lär väl ta ett tag innan det är helt och hålet Asien i karet, ser så tråkigt ut utan massa fisk i :p

Iofs ser det tomt och dött ut i mitt lilla kar nu... 2 palletter, 3 ancistrus och 2 sniglar...

Men ska se om jag hittar några fina fiskar. och helt några som kanske kan yngla av sig lite oxå! Blir både roligare med nya små fiskar än att ha samma hela tiden. Plus att man kan sälja och köpa mat för pengarna så det driver sig självt:D

Nej dom hade rätt fina kar där jag var faktiskt. hade inte varit där innan, men såg helt okej ut!

Värre är det med våran lokala butik... Uscha.. alger lite här och där:p
Men lär jag inte köpa fisk heller. möjligtvis beställa genom dom så det blir närmre o hämta, men inte köpa fiskar de redan har:p
#59 - 23 maj 2010 19:34
RobFrazie skrev:
Ja det lär väl ta ett tag innan det är helt och hålet Asien i karet, ser så tråkigt ut utan massa fisk i :p

Iofs ser det tomt och dött ut i mitt lilla kar nu... 2 palletter, 3 ancistrus och 2 sniglar...

Men ska se om jag hittar några fina fiskar. och helt några som kanske kan yngla av sig lite oxå! Blir både roligare med nya små fiskar än att ha samma hela tiden. Plus att man kan sälja och köpa mat för pengarna så det driver sig självt:D

Vad jag vet så ynglar paletter av sig ganska bra :P
En bra sak är att ha tålamod och "sukta" sig efter vilka fiskar man vill ha :)
#60 - 23 maj 2010 19:45
Ja nu när jag har lite fisk i karet så behövs det inte impulsköpas något nu..
Nu ska det lite mer tänkas... ska jag impulsköpa nu så får det bli en fisk jag isf fastnar för! :D

Ja jo paletter ska väl yngla rätt bra.. mina är väl påväg snart. men det är första gången så lär väl inte bli något antar jag.....
#61 - 23 maj 2010 19:53
RobFrazie skrev:
Ja nu när jag har lite fisk i karet så behövs det inte impulsköpas något nu..

Nu ska det lite mer tänkas... ska jag impulsköpa nu så får det bli en fisk jag isf fastnar för! :D

Ja jo paletter ska väl yngla rätt bra.. mina är väl påväg snart. men det är första gången så lär väl inte bli något antar jag.....

Det man kan göra för att undvika att de nyblivan föräldrar blir sugna på sina små frisimmande yngel är att ha massooooor av växter :) i karet. På så sätt kan småttingarna ha en chans att gömma sig från hungriga föräldrar.
Bilagor:
#62 - 23 maj 2010 19:56
Ja det är iofs sant!
Om jag inte efter kläckningen flyttar förädlrarna tillfälligt?

Får se hur jag gör och om det blir något!
Isf är det bara kul. men fokusen ligger just nu på Asien karet!
Och lite fokus kommer det vara på lilla karet då jag hoppas på lite ancistrus-yngel så småningom när dom blivit könsmogna:D
#63 - 23 maj 2010 19:58
RobFrazie skrev:
Ja det är iofs sant!

Om jag inte efter kläckningen flyttar förädlrarna tillfälligt?

Får se hur jag gör och om det blir något!

Isf är det bara kul. men fokusen ligger just nu på Asien karet!

Och lite fokus kommer det vara på lilla karet då jag hoppas på lite ancistrus-yngel så småningom när dom blivit könsmogna:D

Kul!

Växter, vad har du tänkt dig för några? :)
#64 - 23 maj 2010 20:49
Nja jag vet inte riktigt.. är ju tänkt att jag ska odla lite växter själv utav de jag redan har... De ända jag kan namnet på är Cabomba Stavning?

Men får väl se om man hittar några fränare växter någonstans..
Men jag har alla växterna i detta akvariet, sen 2 andra sorter i det lilla, Lär väl hålla på med dessa ett tag till att börja med iaf!

Faktiskt roligt att se hur bra Cabomban tar sig! köpte 2 växter och fått ihop till allt det jag har i karet plus lite då i den lilla. Lär väl säkert få kasta rätt mycket av dem när det blir för mycket!

Men växtodling är något jag har tänkt att hålla på med lite smått fast än så länge i den skalan de växer fram i akvariet!
#65 - 23 maj 2010 21:02
Gillar mina nya aromgälört starkt! Riktigt puffiga och speciella men ska vara ganska svåra, vilket inte hunnit se om de är än.
#66 - 24 maj 2010 03:09
Fint med lite nytt i karet :D

Har ännu inte lyckats få fram någon bild på dem..
Jävla namn till o inte vilja gå:p
#67 - 30 maj 2010 18:03
Lite uppdatering!

Varit och inhandlat 6 nya fiskar till karet!

2 Glasmal
2 Borneo Sucker
2 Kampfiskar

Gjorde om lite i inredningen oxå så att dom fick sig en ny grotta!

Glasmal
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0025.jpg

Flyttade rötterna och satte dit grottan
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0026.jpg

Om någon dag ska även de Icke asiatiska fiskarna byta hem till mitt andra kar!
Dom har ju bara varit där för att fylla ut!
#68 - 30 maj 2010 18:18
RobFrazie skrev:
Lite uppdatering!

Varit och inhandlat 6 nya fiskar till karet!

2 Glasmal

2 Borneo Sucker

2 Kampfiskar

Gjorde om lite i inredningen oxå så att dom fick sig en ny grotta!

Glasmal

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0025.jpg

Flyttade rötterna och satte dit grottan

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0026.jpg

Om någon dag ska även de Icke asiatiska fiskarna byta hem till mitt andra kar!

Dom har ju bara varit där för att fylla ut!

Det börjar se bra ut :)
glasmalarna trivs bäst när de är mer än 4 st. visst är de coola :)
Större stimm på glasmalarna vore coolt i ditt kar.
#69 - 30 maj 2010 18:22
Nubi skrev:
Det börjar se bra ut :)

glasmalarna trivs bäst när de är mer än 4 st. visst är de coola :)

Större stimm på glasmalarna vore coolt i ditt kar.

Vet inte om glasmalarna är något direkt super fint:p
Men dom är lite häftiga därför köpte jag dem.
Vist det hade kanske varit okej med några till, men vill kunna ha några fler sorter senare så vill inte packa i för mycket av samma fisk i det!
#70 - 30 maj 2010 18:31
RobFrazie skrev:
Vet inte om glasmalarna är något direkt super fint:p

Men dom är lite häftiga därför köpte jag dem.

Vist det hade kanske varit okej med några till, men vill kunna ha några fler sorter senare så vill inte packa i för mycket av samma fisk i det!

Fler sorter av vad? av fiskar som lever i samma nivå som glasmalarna?

Vad dina borneosucker randiga eller prickiga? vilka färger hade de på stjärten? :)
#71 - 30 maj 2010 18:43
Nej men jag kan ju inte ha hur många fiskar som helst i, vill gärna ha många olika arter därför vill jag inte köpa för många av samma, vist dom trivs bäst så, men vill kunna ha många andra..

Borneon har jag knapp kollat på...
Men tror nog att dem blir randiga.. tror inte det var några prickar iaf!
Men dom var så små... just nu hittade jag dem inte ens i karet:p
#72 - 30 maj 2010 18:44
RobFrazie skrev:
Nej men jag kan ju inte ha hur många fiskar som helst i, vill gärna ha många olika arter därför vill jag inte köpa för många av samma, vist dom trivs bäst så, men vill kunna ha många andra..

Borneon har jag knapp kollat på...

Men tror nog att dem blir randiga.. tror inte det var några prickar iaf!

Men dom var så små... just nu hittade jag dem inte ens i karet:p

De är duktiga på att försvinna :) i karet.
#73 - 30 maj 2010 18:47
Ja det verkade det till, för igår såg jag dem lite iaf... Men nu var de som bortblåsta!
Och ja dom är väl 2cm så inte så lätt att se dem:p
#74 - 30 maj 2010 19:03
jag fick nyss syn på en Borneo!
Den var prickig! färg på stjärten såg jag inte...
#75 - 5 juni 2010 08:28
Upptäckte igår att en Borneo dött!

Köpte lite väl små så han klarade nog inte ombytet!

Måste även tillägga att Min kampfisk hane bygger skumbo!
Får väl se, han verkar även lite intresserad av en av mina honor, Han spänner upp sig ibland iaf!
#76 - 5 juni 2010 08:32
Trist med Borneosuckers, de är känsliga för ändringar i karet, och de kan vara duktiga på att stressa upp sig (märkte det när jag skulle ha i nytt sand i 180l och de fick bo över en dag i en 60l dunk)

Kul att kampfisken trivs! :D
Bilder bilder :D
#77 - 5 juni 2010 09:53
Riktigt tråkigt med Borneon, roliga fiskar minsann. :(

Skumbo, det var länge sedan jag såg! Håller med nubi om bilder. ;)
#78 - 5 juni 2010 10:08
Okej fick gå in och ta en bild lite snabbt!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0028.jpg

Vet inte om ni ser så bra, men bubblorna är lite utspridda, boet var lite större igår och det flyter omkring lite bubblor på ytan i övriga karet, så det är inte helt strömfritt där i hörnet tyvärr.. Men såg när han gjorde en bubbla innan!
Men tyvärr höll den inte, den sprack direkt:p
#79 - 5 juni 2010 10:14
Bara för att så filmade jag även lite!

De jobbiga paletterna som snart ska ur!
gräver upp mina växter, så därför flyter det omkring en massa tråkigheter!

" target="_blank">

Lägger även till att krukorna som är i, har jag enbart i för att se om de tar sig eller inte!
Dem är köpte på Ikea så trodde inte dem skulle klara sig!
#80 - 5 juni 2010 19:28
Får tillägga att det är 99% asien nu!
Alla icke asiater förutom min ancistrus fick flyta tillbaka till lilla karet idag!
Ancistrusen får vara kvar tills min Borneo har växt lite till så det inte händer något med den oxå!
Bilagor:
#81 - 6 juni 2010 15:18
Videoklippet var kul att se :) Med pmdd lär karet bli grönt inom ett par veckor :)
Jag skulle öka antalet glasmalar i ditt kar. De är sååå himla fina och super roliga att titta på när de blir en större grupp :)
#82 - 6 juni 2010 15:20
Ja jag funderar nog på lite växtnäring som typ pmdd.
För det behövs lite mer grönt!

Vist växterna har tagit sig sen jag startade det oc några har vuxit till sig, men lite till behövs:D
#83 - 6 juni 2010 15:25
Ja verkligen! bara å beställa pmdd :)
#84 - 6 juni 2010 15:31
Nubi skrev:
Ja verkligen! bara å beställa pmdd :)

Googlade lite nu, men orkade inte leta så länge!
Har du någon bra sida för beställning? [:I]
#85 - 6 juni 2010 15:35
RobFrazie skrev:
Googlade lite nu, men orkade inte leta så länge!

Har du någon bra sida för beställning? [:I]

whiii (franska ;) )
http://www.pmdd.se/
Enkelt inte sant ;)
Själv använder jag mig av Haack pmdd
http://www.haack.se/pmdd/
Ser ut som han ligger på sjukan, men lägg in en beställlning.

Det jag använder mig av är Pmdd Micro+ trippel pack.
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27
#86 - 6 juni 2010 15:41
Nubi skrev:
whiii (franska ;) )

http://www.pmdd.se/

Enkelt inte sant ;)

Själv använder jag mig av Haack pmdd

http://www.haack.se/pmdd/

Ser ut som han ligger på sjukan, men lägg in en beställlning.

Det jag använder mig av är Pmdd Micro+ trippel pack.

http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=19&Itemid=27

Jaha ja jag var inne där på Haack, men vågade inte beställa då det var massa olika grejer... Men får väl kanske ta o beställa lite där då någon dag....

Tack iaf :D:D:D:D:D:D
#87 - 6 juni 2010 18:54
Farsigod =)
#88 - 6 juni 2010 19:13
Snackade lite med Bong om saken, så får väl se vad som händer... lär bli att jag beställer någon dag iaf:D
#89 - 6 juni 2010 19:57
Måste tyvärr säga att jag gjort ett misstag innan idag!

bytte vatten idag på morgonen..
eftersom att jag har karet i köket så tömmer jag direkt i vasken!
Givetvis var ena kampfiskhonan där när jag inte såg... så nu när jag skulle tömma vasken från lite växter som hamnade där så såg jag att hon låg där...

Nya regeln när jag byter vatten är att alltid se till så att vasken är tömd när jag tömmer karet så att jag upptäcker att en fisk åker med..

Attans att jag inte ens såg att hon var i närheten utav slangen när jag tömde..........
#90 - 6 juni 2010 20:04
Vill oxå tillägga att jag vann pmdd på tradera!
så har väl det snart hoppas jag :D
#91 - 6 juni 2010 21:55
RobFrazie skrev:
Måste tyvärr säga att jag gjort ett misstag innan idag!

bytte vatten idag på morgonen..

eftersom att jag har karet i köket så tömmer jag direkt i vasken!

Givetvis var ena kampfiskhonan där när jag inte såg... så nu när jag skulle tömma vasken från lite växter som hamnade där så såg jag att hon låg där...

Nya regeln när jag byter vatten är att alltid se till så att vasken är tömd när jag tömmer karet så att jag upptäcker att en fisk åker med..

Attans att jag inte ens såg att hon var i närheten utav slangen när jag tömde..........

Är det bara jag som har en "fisksäker" hävert? Dog hon alltså? Annars brukar de tåla en hel del.
#92 - 7 juni 2010 03:16
Ja hon dog ju för att jag inte visste om det!
Jag såg henne inte förens då några timmar senare tyvärr!

Vad har du för fisksäker hävert då?
#93 - 7 juni 2010 04:44
Tex en insugssil från ett ytterfilter!
#94 - 7 juni 2010 12:27
Håller med Gaffel, mkt säkert :) Och har man t.ex. små räklingar kan man ha en håv i slutet av slangen ner i badkaret, så man fångar upp allt smått :)
#95 - 7 juni 2010 14:23
RobFrazie skrev:
Ja hon dog ju för att jag inte visste om det!

Jag såg henne inte förens då några timmar senare tyvärr!

Vad har du för fisksäker hävert då?

Min hävert har en gallerkonstruktion där munstycket övergår till slang, ingen fisk över yngelstorlek kommer alltså in i slangen.
#96 - 7 juni 2010 16:45
okej, ja då fattar jag:p
ganska vanligt att man har sånt!

hmm ja kanske vore något för mig med att skaffa, vill ju inte att fler fiskar ska gå samma öde till mötes!
#97 - 8 juni 2010 20:21
Mitt pmdd kom idag!
Jävla snabb leverans!
mixxade ihop det och bytte vatten!
(DENNA GÅNGEN MED ALLA FISKARNA I LIVET)

tog en bild nu som före bild, så man kan gå tillbaka och kolla om det hjälp något :D
Nystart PMDD
#98 - 8 juni 2010 20:23
Det kommer att säga BOOOM och så har du om 1-2 veckor mängder av växter =)
#99 - 8 juni 2010 20:26
Nubi skrev:
Det kommer att säga BOOOM och så har du om 1-2 veckor mängder av växter =)

haha ja jag tror nästan det:p får hoppas jag klarar av det bara, så det typ inte blir för mkt för mig att handskas med!:p

Har ju bara T8 rör me så lär väl kunna hantera om växterna växer för fort!
Men snart planerar jag att beställa 2xT5 rör.. DÅ säger det nog BOOM :D
#100 - 8 juni 2010 20:29
Skillnaden kommer att bli Markant de två första veckorna! ^^ Stå redo med häcksaxen.

Men en fråga: varför står somliga plantor kvar i krukorna? Är det för att du inte beslutat var de ska planteras?
#101 - 8 juni 2010 20:31
Pickles skrev:
Skillnaden kommer att bli Markant de två första veckorna! ^^ Stå redo med häcksaxen.

Men en fråga: varför står somliga plantor kvar i krukorna? Är det för att du inte beslutat var de ska planteras?

De 2 plantorna som står i kruka är de 2 jag köpt på ikea. Trode inte dem skulle ta sig alls så därför jag inte satt dom ännu, plus att jag inte redigt bestämt mig vart de ska stå...

Men kolla veckovis om dom fått rötter osv, får dom det så blir dom nedsatta.. dom var ju tyvärr utan rötter när dom planterats i krukan..
#102 - 10 juni 2010 09:20
Tips på hur man vet att en växt är en vattenväxt är att om man håller upp den ovanför vattenytan ska den falla ihop.
Står den spikrakt är det en växt man ska ha i kruka ovanför vattenytan :)
#103 - 10 juni 2010 09:25
Ah! ska prova det!
Men dom såldes i behållare med vatten?
#104 - 10 juni 2010 09:29
RobFrazie skrev:
Ah! ska prova det!

Men dom såldes i behållare med vatten?

mm som ampelliljor gör, men de dör efter 2-4 veckor under vattnet och det blir skitgrumligt och bläääää. (been there done that)

Ta kort på växterna och fråga ngn växtexpert (typ Ansjo eller MaxB) om de känner igen vilka växter det är :)
#105 - 10 juni 2010 09:30
Vad smart du är nubi! Att jag inte ens tänkt på det fastän jga vet om fenomenet. Dock så kan man bli lurad av några undantag så som aromgälört som kan ha tillräckligt kraftig stam, fast tillslut böjer sig den också.
#106 - 10 juni 2010 09:32
Men menar du att det ska lägga sig direkt när man tar ur den eller ska man vänta lite?
#107 - 10 juni 2010 09:36
RobFrazie skrev:
Men menar du att det ska lägga sig direkt när man tar ur den eller ska man vänta lite?

Tar du upp den ur vattnet så ska liksom bladen bli ledsna.

Men jag tycke du ska ta bättre bilder på de två växterna och höra vad experterna säger :)
#108 - 10 juni 2010 09:41
okej får väl kanske göra det..

Men menar du att det kan vara farligt om jag har kvar dem om de inte är av sorten som ska leva under vattnet?

Eller kan man ha dem ändå isf tror du?
#109 - 10 juni 2010 09:48
Altså inte för att jag litar på Ikea så lr något..

Skulle ju bara testa växterna och se om det går eller inte,

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40049844
Där är iaf vad som står om dom!
#110 - 10 juni 2010 09:57
Ikea verkar köra ärligt med vattenväxterna så det ska inte vara några problem, men nubis test är bra om man är osäker.
#111 - 10 juni 2010 09:59
Okej, ja men då ska det ju inte vara någon fara då.. var ju mest det jag var orolig för!

Men ska försöka komma ihåg Nubis tips till någon gång då man behöver:D
#112 - 11 juni 2010 09:24
Jaha, antingen så trivdes dem inte, eller tålde de inte pmdd..

Mina glasmalar låg döda idag på morgonen i varsin ände av akvariet när jag skulle ge dem frukost...

Fan snart inga fiskar kvar känns det som...
#113 - 13 juni 2010 14:08
Precis hemkommen från STHLMs resa, så första gången jag lämnar fiskarna utan uppvaktning några dagar.. men alla klarade sig!

Känns tryggt att det inte blev fel på vattnet när jag hällde i mitt pmdd iaf.. var nog bara något fel på glasmalarna, har hört fler som haft svårt med dem.!
#114 - 13 juni 2010 15:57
Hej!
Hade du det trevligt i Stockholm??

Trist med glasmalarna, det finns de som är bara skit och så finns det de som överlever ALLT. Det kan vara så att ditt kar är relativ nystartad att de dog av det.
Om du gillade de kanske du ska köpa de lite längre fram om sisådär ett par månader :)

PMDD kan ta död på räkor, aldrig hört att de tar död på fiskar.

Jag har olika små fiskar i 720l som vill skita ner ngns kar. En tripp till Strängnäs skulle inte skada ;)
#115 - 13 juni 2010 16:42
Ja i Stockholm var det jävligt nice!

15 års väntan blev verklighet.. Fick nämligen se KISS för första gången!
sjyst hotell och trevligt sällskap osv! så det har inte varit fel:D

Ja jag har hört att de är några som haft lite problem med sina glasmalar.
Och jag mitt kar är ju bara några veckor gammalt nu så beror säkert på det oxå!
#116 - 13 juni 2010 17:12
Vad nice! känner ett par som ska till Malmö :) och se KISS :)

Hur går det med bilderna? :D
#117 - 13 juni 2010 17:27
Ja jag vet inte riktigt vad jag ska ta för bilder:p

Växterna ser jag att dom börjat ta sig mkt bättre redan efter att jag börjat använda PMDD, men vet inte om det synd på kort:p
Bilagor:
#118 - 15 juni 2010 23:08
Eftersom att Nubi tjatar så förbannat! :p

Tog en bild när jag började med PMDD och så tog jag en bild nu ikv så ni får se om ni tkr det hänt något!
Det har hänt saker, men igår rensade jag lite dåliga blad och skar ner några av växterna samt planterade krukorna!

I fiskväg har det inte hänt mer!
Nu verkar dom vilja klara sig och mår bra!

Före Start

Efter Start!
#119 - 16 juni 2010 01:46
Nubi skrev:
Tips på hur man vet att en växt är en vattenväxt är att om man håller upp den ovanför vattenytan ska den falla ihop.

Står den spikrakt är det en växt man ska ha i kruka ovanför vattenytan :)

Hmm, tex anubias då;)....?
#120 - 18 juni 2010 10:04
ansjo skrev:
Hmm, tex anubias då;)....?

hihi, MED vissa undantag :)

Anubis, finns de att köpa på IKEA?? :)
#121 - 18 juni 2010 10:05
Treeeeeeeeeeeeeeeevligt!! m lite bilder :)
Papegojbladen skulle jag ha längre fram vid rutan, direkt under en av lysrören. speciellt i början, sen kan man flytta på de när de börjar växa som ogräs :)
#122 - 18 juni 2010 14:35
pappegojbladen? :p

Men dom växer på där dem står, vill ha lite fri yta framtill så man ser något.. men ska nog i med fler växter framåt, då kommer det nog bli lite växter framåt rutan oxå... Har inte vågat laborera så mycket ännu, är för feg för att testa ha växter långt fram.
#123 - 20 juni 2010 10:43
Händer inte så värst mycket i karet.. Alla fiskar lever iaf:D

Men idag när jag gjorde vatten byte så passade jag på att ta lite nya bilder!

Har fortfarande problem med grumligt vatten!
Men hoppas det löser sig snart, ser ju lite trevligare ut!
Har ju redan dåligt lyse så grumlet försämrar ju lite det oxå tyvärr.

Bild precis innan start av vattenbyte!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0081.jpg

Som ni ser är det väldigt fult och grumligt!

Men passade även på att klippa lite växter och ett litet försök till uppfräschning av botten.
Fick även ge en chans åt lite hassel som ändå bara låg här :D
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0082.jpg

Sen såhär såg det ut precis efter vattenbytet. givetvis grumligt men tkr det blev en förbättring, lär väl bli bättre när allt lagt sig.
får bara hoppas att det inte blir lika grumligt lika snabbt som mitt förra vattenbyte!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0083.jpg

Får hoppas någon ser någon skillnad och kan säga om det blivit sämre eller bättre med hassel! :D

Får lägga till!
Bilderna har inte direkt den bästa skärpan!
Så det ser iofs kanske lite värre eller sämre ut än vad det är!
#124 - 20 juni 2010 10:48
Jag tycker det blev bättre med hassel i
Bilagor:
#125 - 20 juni 2010 10:53
gonzo44 skrev:
Jag tycker det blev bättre med hassel i

Ahh, tackar!
ja jag tycker me att det fyller ut lite mer!
#126 - 20 juni 2010 11:26
Jag håller med. Gillar verkligen hasseln! Den gör sig fantastiskt väl i akvarium överhuvudtaget tycker jag - och så trevligt karet börjar se ut!
#127 - 20 juni 2010 11:38
Tackar!

Ja ju mer jag kollar ju bättre gillar jag de nya grenarna.. ska kanske försöka experimentera lite med fler grejar och se om det kan fylla ut lite till. har dock inte så mycket smått kvar och vill inte förstöra de större grenarna..

Men ska försöka tänka ut något bra!

Kan väl oxå tillägga att jag har nya växter på g.. har några vunna aktioner och några som inte gått ut ännu, så hoppas på att vinna alla och att jag får hem dem någon gång i veckan!

Men Nubi!
du hade någon växt i ditt kar som jag tyckte om...
Var väl någon bunke av någon slag, typ långa gröna strån med vita slingor i!???
Vad kan dom hetat tror du?
#128 - 20 juni 2010 17:25
RobFrazie skrev:
MKT TEXT

Men Nubi!

du hade någon växt i ditt kar som jag tyckte om...

Var väl någon bunke av någon slag, typ långa gröna strån med vita slingor i!???

Vad kan dom hetat tror du?

hmm....polysperma kanske? :)
#129 - 20 juni 2010 18:17
Nubi skrev:
hmm....polysperma kanske? :)

Nej inte sån, den har väl varken stå eller vita slingor?:p
Men för mig som är ny, det va någon som ser ut som gräs typ sen lite ljusa slinog i bladen..
Tror det är du som hade sånna iaf...?:p
#130 - 21 juni 2010 13:21
Que?!?! i vilket kar?
Polysperma står under vattnet :) och de har vita slingor i sina blad. och ju närmare de kommer vattenytan desto rödare blir dem :)

Annars har ja haft Valliserior, men de har inte vita slingor.

i 310l hade jag apelliljor som egentligen skulle vara till terrarium, de dog efter 2 veckor. det kanske var de du såg??
#131 - 21 juni 2010 15:38
Ja det måste nog varit dem jag såg. dom var mest likt iaf!
Synd att det inte funkade med sånna då.. för det såg fint ut och bröt lite mot det gröna :p
#132 - 22 juni 2010 19:20
Inhandlat lite nya växter på tradera!

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0091.jpg

dom är inte placerade till 100, men dom måste ta sig lite, var tvungen att ner med dem efter frakten :D

Får tyvärr inte in bilerna på hela karet då photobucket verkar krabba...

De nya växterna är iaf!

Vallisneria americana (gigantea)
Ludwigia Millertii
Anubias Barteri

Inväntar även
Cryptocoryne
och en växt till jag inte vet namnet på!

Redigerar lite och ställer frågan...
Ni ser ju att mitt vatten fortfarande är grumligt.. och jag jag pillar kanske LITE väl mycket med karet, men det är inte direkt sämmre efter att jag pillat..

Ska jag köra en omstart med annat bottenmaterial?
Har lite grövre sand som jag vill köra med istället, tror den kan vara bättre?
#133 - 22 juni 2010 20:27
Tror inte det är nån vidare ide att byta botten.. Dimman lägger sig snart, borde den göra iaf!
#134 - 22 juni 2010 20:32
Är det gruset borde den lägga sig snart, annars är det nog något annat, ;)
#135 - 22 juni 2010 20:35
Ja, nadra säger oxå att det borde lägga sig..
Är iofs inte nöjd med gruset så är även lite därför jag nära på vill att det ska vara det som är fel...
Förstår bara inte varför det blir så grumligt,, bytte nära på 50% förra veckan, var bra ett tag sen kom skiten igen...

Vill ju ha rent och fint kar så man ser något.. redan taskigt ljus så det grumliga gör ju dessvärre inte saken bättre...
Snyfft...
#136 - 22 juni 2010 20:42
Infusorier eller liknande? De förökar sig snabbt vid nytt vattebyte om jag förstått saken rätt. Ett gäng dafnier eller liknande skulle kanske kunna äta en del?
Inte mitt kunskapsområde dock.
#137 - 22 juni 2010 20:45
Nog för det där var rena grekiskan.. men förstod på google att det handlade smått:p

Ja jag önskar iaf att jag kunde bli av me det. inte så kul att kolla in i en dimma och gissa sig till fiskens färg!:p
#138 - 22 juni 2010 21:33
Sök på infusorier så lär det komma upp en hel del fakta om det. Bra yngelmat är det dock! :D
#139 - 23 juni 2010 03:17
jo jag googlade, men vart kan man få tag i sånt då tror du?
#140 - 23 juni 2010 15:56
Idag som först fick jag in helhetsbilden på karet!
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0084.jpg

Börjar bli lite mycket.. fick de 2 nya växterna idag me som ska i, vet inte hur jag ska få plats:p
#141 - 23 juni 2010 16:33
RobFrazie skrev:
Idag som först fick jag in helhetsbilden på karet!

http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0084.jpg

Börjar bli lite mycket.. fick de 2 nya växterna idag me som ska i, vet inte hur jag ska få plats:p

Börjar se riktigt bra ut med växterna tycker jag:D schysst layout på karet!!
#142 - 23 juni 2010 18:28
Tackar:D idag tillkom som sagt lite mer växter, vet knappt vad jag ska göra av alla.. fick slänga i några i mitt lilla kar samt ge bort några plantor.. kunde inte planera planteringen heller, vart för mycket på en gång så fick bara slänga i "skiten" så dom överlever iaf! :D
#143 - 23 juni 2010 18:52
Haha, låter som jag brukar göra! Vattenpesten flyter fortfarande (någon månad) runt halvt dold för att jag inte har plats, drygt bara att den växer som attan under tiden! :D

Ditt kar är ju sketasnyggt! Du klarar av att hålla öppna ytor medan jag tvångsmässigt måste täcka HELA karet. ;)
#144 - 23 juni 2010 18:59
Haha, låter som jag brukar göra! Vattenpesten flyter fortfarande (någon månad) runt halvt dold för att jag inte har plats, drygt bara att den växer som attan under tiden! :D

Ditt kar är ju sketasnyggt! Du klarar av att hålla öppna ytor medan jag tvångsmässigt måste täcka HELA karet. ;)

Haha tackar!
Ja men jag har fått trycka in lite här och där oxå:p
Gjorde ett litet vattenbyte nyss, då lossnade en liten planta så jag orkade inte krabba med den, så den får flyta runt:p

Tycker DOCK att jag har lite för mycket av samma växter, iaf allt rött, känns som det är lite lite för mycket. fast visst, med mitt (ännu) dåliga lyse så lör dom snart vara gröna:p

Vänjer mig nog, inget av det nya har ju hunnit ta sig. och några av de nya var avklippt rot så dem tar väl lite längre tid på sig antar jag..
Men jag håller tummarna för att inget ska hända.. OCH att mitt vatten snart börjar klarna.. hällde i mer sump från ett filter idag oxå.. måste kolla så det inte är bakterier som saknas i filtret.. lika bra o testa iaf!
#145 - 23 juni 2010 19:04
De gröna växer ju även oftast snabbare så det jämnar nog ut sig genom det också. :)

Hoppas dimman lättar! Jag har själv aldrig åkt på långvarig dimma, t o m gruset/sanden har lagt sig helt på någon dag för mig.
#146 - 23 juni 2010 19:11
ja men som du kanske såg när jag startade tråden så var vattnet hyffsat... så det har ju tyvärr kommit allt eftersom.
Mycket tråkigt är det iaf!
#147 - 30 juni 2010 17:21
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0097.jpg

Så ser vattnet ut nu efter att jag gjort ett vattenbyte på ca 75% och haft karet släckt sedan dess, bara tänt för att kolla hur det ser ut.
Har även dragit ner på matandet.

Ska se hur det ser ut med de vanliga tiderna på ljuset efter en dag.
#148 - 30 juni 2010 18:01
Tror inte det gör någon nytta om du inte har karet helt mörklagt, och sen får det inte komma in något ljus alls, inte ens kolla in.
#149 - 13 juli 2010 12:54
Var inne med Bong på Guldfisken idag. Kunde inte låta bli att slå till på lite nytt liv i min tank.

2 nya Kamp honor
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0099.jpg

2 stycken
Har hjärnsläpp så minns inte vad dem hette.. :(
http://i697.photobucket.com/albums/vv336/RobFrazie/200L%20Tank/IMAG0098.jpg
#150 - 13 juli 2010 21:10
Fler honor lär behövas i odlingen och det ser ut att vara utfärgade små rackare det där! :D
#151 - 13 juli 2010 21:27
Fler honor lär behövas i odlingen och det ser ut att vara utfärgade små rackare det där! :D

ja de 2 är mycket finare och större än honan jag hade innan. dom är av samma typ oxå! Men väldigt skygga ännu. En av dem har jag inte sett sen jag släppte i dem den andra har varit framme någon gång men ligger mellan växterna bara...
#152 - 13 juli 2010 22:00
Vänta bara till rankingen sätter igång (tror det kommer)! ;)
Honorna kan vara tuffa, men om alla är det löser det sig.
#153 - 13 juli 2010 22:29
Får väl hoppas allt löser sig utan större problem iaf:D
#154 - 13 juli 2010 23:11
Så länge alla nyper alla! :D
#155 - 14 juli 2010 08:45
Ja precis:D
#156 - 14 juli 2010 15:49
Karet börjar verkligen se helskönt ut, och de senaste firrarna du köpte verkar vara trevliga sorter!
Se upp med regnbågshajen bara, de kan bli fenbitare.
Jag hade en när jag var yngre. Han hette, kort och gott, "Fan"... eller "FiskFan" på en bra dag. XD
#157 - 14 juli 2010 16:00
oFAN:p ja blir dem fenbitare åker dem snabbt ur. för mina kämpar de rör dem inte:p
Men tack för tipset, ska hålla kolla så jag isf upptäcker det i tid:D
#158 - 25 juli 2010 18:29
Lite uppdateringar är väl aldrig fel?:D

Fiskarna mår fin fint.. Mitt vatten är ÄNTLIGEN klart och fint:D
Kanske inte syns så väl på varken bilderna eller videon, för min HTC HD verkar fucka helt!

" target="_blank">

#159 - 25 juli 2010 18:56
Tålamod is the shit! XD
Mycket grannt blev det med klart vatten - nu kommer växterna till sin rätt även på bilderna.
#160 - 25 juli 2010 19:00
Grattis! :D
Du, jag kan inte låta bli att älska röset vid framrutan. Helt slumpmässigt malplacerat men det blir så jäkla bra! Är det detta man i modeindustrin kallar "missmatching"?
#161 - 25 juli 2010 19:09
Pickles skrev:
Tålamod is the shit! XD

Mycket grannt blev det med klart vatten - nu kommer växterna till sin rätt även på bilderna.

jo och så blev det bar på någon dag!
Har varit iväg och haft fiskvakt(Bong) och så var det tydligen bara klart en dag när han kom in :D
#162 - 25 juli 2010 19:12
Grattis! :D

Du, jag kan inte låta bli att älska röset vid framrutan. Helt slumpmässigt malplacerat men det blir så jäkla bra! Är det detta man i modeindustrin kallar "missmatching"?

haha jag vet inte:p är väl själv inte helt nöjd med dem just där.. men fan, har ju växter i resten så vart annars?:p
Men tyvärr så tror jag inte det finns så mkt plats för mal där just, stenarna ligger lite väl tätt tror jag.
#163 - 25 juli 2010 19:14
"Malplacerad" (~felplacerad) inte "placerad för malar". :p
#164 - 25 juli 2010 19:19
"Malplacerad" (~felplacerad) inte "placerad för malar". :p

MOHAHAHAHAHA fan så dumt det blev nu då:p

Fast en av mina regnbågshajar var mitt inne i röset nu, såg bara en röd stjärt mellan stenarna, så en liten grotta finns där:p
#165 - 25 juli 2010 19:27
*Garv!* "No pun intended", VD?
#166 - 25 juli 2010 19:29
Helt utan "pun", jag lovar!:D
#167 - 28 juli 2010 17:48
Gillar inte redigt vad min ena hona är på väg att bli.. hon blir jagad av den större regnbågshajen ibland.. Gillas verkligen inte!

Och hon får tillbaka sin färg nu.. hon hade fina ränder innan. och det var henne min hane var mest sugen på!
#168 - 28 juli 2010 21:27
tråkigt :/ hoppas hon repar sig :)
#169 - 28 juli 2010 21:30
Tråkigt med henne men jag tror hon repar sig, har själv varit med om värre! Bettor är tuffa rackare och jag förstår inte varför folk kallar de sönderavlade missfoster då de klarar sig utmärkt. Det lär dock bli problem om hajen har sådant humör bara, den kan lätt ha ihjäl en betta om den den får för sig det.
#170 - 28 juli 2010 23:23
Ja hon repar sig nog. min hane var väldigt illa på fenorna när jag fick honom. hur korta som helst, men nu är dom långa igen!
Det är bara så synd. att en ny fisk ska krabba till det så för mig.

Blir det inte att jag får tag i nytt kar till min kamp odling snart så åker hajen bort. jag är mer rädd om bettan än den lila kaxiga hajen!

Kan ju dock inte ha den i lilla balljan, där har jag ancistrus yngel, så får väl försöka fixxa det på något vis...!
#171 - 29 juli 2010 11:20
du kan överta vårat 100L kar om du vill. Även min räkbalja om du e intresserad.
#172 - 29 juli 2010 11:35
Vilka kontakter han har! ;)
#173 - 29 juli 2010 16:53
Malawifisken: Ja om jag ändå hade haft en liten slant över så:p

VD: klart:D
#174 - 19 augusti 2010 09:13
Lite uppdateringsbilder är väl inte fel?

Ja här kommer en masa bilder, olika roliga, olika kvalité och ja. Inget som är bra!
Men det är iaf lite bilder:D
Och blandat från hela karet, fick dock inte några se värdiga kort på alla arterna!
#175 - 20 augusti 2010 13:05
Hade inget att göra idag.
Blev en runda ner till butiken bara för att kolla lite när jag ändå tänkte köpa hundben.
Ja, kunde ju inte låta bli:p

2 nya Månskensgurami
en hona och en hane!
#176 - 21 augusti 2010 08:24
Matchar hajen! :D
#177 - 21 augusti 2010 08:27
Ja lite:p Men är inte helt nöjd med mitt köp dock, dom är för grå och tråkiga. jag behöver mkt färg i min tank! Hade några mindre guramis me, som var gula typ. vet inte om det var typ dvärg lr något.

Men övergick till dessa för storleken... Suck..
#178 - 22 augusti 2010 17:49
Kan bara säga som så..
Gjort om precis ALLT i karet nu!
Bilder kommer när vattnet lagt sig lite:p
#179 - 22 augusti 2010 18:19
Uppdatering som heter duga!
Gjort om PRECIS ALLT!!!

Ingen omstart använder mestadels samma vatten!
Men var så trött på att mina växter såg så risiga ut pga mitt dåliga lyse så fick tänka om lite.

Lånade en rot av Bong! tackar!
Sen hämtade jag säkert så skojar jag inte.. men 50kg sten idag!
Fraktade detta i en IKEA kasse och det var tungt att bära! sedan köra hem på moped:p

Har väl hållt på i 4h med att göra om karet iaf! givetvis behövdes inte all sten som jag hämtade :p
Bilagor:
akvavirum
#180 - 22 augusti 2010 18:55
RobFrazie skrev:
Uppdatering som heter duga!

Gjort om PRECIS ALLT!!!

Ingen omstart använder mestadels samma vatten!

Men var så trött på att mina växter såg så risiga ut pga mitt dåliga lyse så fick tänka om lite.

Lånade en rot av Bong! tackar!

Sen hämtade jag säkert så skojar jag inte.. men 50kg sten idag!

Fraktade detta i en IKEA kasse och det var tungt att bära! sedan köra hem på moped:p

Har väl hållt på i 4h med att göra om karet iaf! givetvis behövdes inte all sten som jag hämtade :p

Klart att du inte behövde allt - bara för att du släpat hem det.... vilket jobb :)
Men jag måste säga satt jag gillar skarpt de sista bilderna, efter ommöbleringen!
Jag gillar kombinationen, sand-sten-rötter - skitsnyggt och helt lyckat!
#181 - 22 augusti 2010 20:24
Blev riktigt snyggt:d

Gillar blandningen med stora och mindre stenar ser väldigt naturligt ut.
#182 - 22 augusti 2010 21:27
akvavirum skrev:
Klart att du inte behövde allt - bara för att du släpat hem det.... vilket jobb :)

Men jag måste säga satt jag gillar skarpt de sista bilderna, efter ommöbleringen!

Jag gillar kombinationen, sand-sten-rötter - skitsnyggt och helt lyckat!

Tackar tackar:D:D:D

Nej det var riktigt jobbigt att ta hem all den stenen! jag har hur mkt sten som helst kvar!
Och ont i ryggen har jag! gick ju inte att bära kassen på ett bra sett så det satte sina spår:p

cavelzini skrev:
Blev riktigt snyggt:d

Gillar blandningen med stora och mindre stenar ser väldigt naturligt ut.

Tackar:D Ja jag ville ha det mer naturligt, och jag tycker jag lyckats skapligt iaf:D
#183 - 22 augusti 2010 21:30
Du, jag måste säga det här..........

....... DET BLEV SJUJÄKLA SNYGGT! :D
#184 - 22 augusti 2010 21:35
Du, jag måste säga det här..........

....... DET BLEV SJUJÄKLA SNYGGT! :D

HAHA :p tackar :D:D:D niger och bockar!
#185 - 22 augusti 2010 21:59
schysst med den blandade storleken... blev lite mer svensk-sjö-aktigt... hajarna ser ut som mörtar:p
#186 - 22 augusti 2010 22:02
Haha :p
Mört vill jag inte ha i:p
Dock skulle det väl funka, men sprätthonsen/stirrfiskarna/hajarna räcker:p
#187 - 22 augusti 2010 22:07
Metade upp ett gäng häromdagen så det är bara fråga om du behöver ett par så plockar jag upp nya. ;)
#188 - 22 augusti 2010 22:11
HAHA:p lugnt:p Sprätthönsen gör fina i karet! nästan så jag vill ha fler bara för att få lite stimm
#189 - 12 september 2010 17:27
Uppdatering.
Växterna har börjat stadga sig och även så fiskarna!

Fick HUR mkt växter som helst av Karrokaja! TACKAR!

Har dock inte plats för allt i detta karet, men har iaf tryckt i lite granna som jag tyckte blev snyggt!
Lite flytväxter och vallis?!

Även om jag haft dåligt ljus innan så tycker jag ändå att jag nu med flytväxter och lite fått ett mer acceptabelt ljus utseendemässigt. Dock vet jag inte redigt hur växterna reagerar, men har inte märkt något ännu så verkar gå bra!

Filmade och skulle göra till det lite extra för en finare uppdatering. Men ja blev någe fel så det ville sig inte redigt så det blev inget efter överföringen tyvärr. Kunde inte lägga upp dem...
#190 - 12 september 2010 17:29
Snyggt!
#191 - 12 september 2010 17:53
c90368 skrev:
Snyggt!

Tackar:D
#192 - 12 september 2010 18:29
Vackert;)
#193 - 12 september 2010 18:51
Läckert
#194 - 12 september 2010 19:00
tackar :D
#195 - 12 september 2010 19:16
SÅ.SJUKT.SNYGGT! Nu har du verkligen fått till det! :)
Bilagor:
#196 - 12 september 2010 19:28
Tackar!:D:D:D
Blir mycket glad över god respons som jag redan fått:D
#197 - 12 september 2010 19:32
Jädrar, vad läckert karet ser ut! Toppensnyggt!:)
#198 - 12 september 2010 19:41
Tack återigen:D
#199 - 13 september 2010 17:46
Roten ovenpå stenröset är ett genidrag som verkligen ser grymt bra ut! :D
#200 - 13 september 2010 17:50
Riktigt snyggt kar!
#201 - 13 september 2010 17:55
Roten ovenpå stenröset är ett genidrag som verkligen ser grymt bra ut! :D

Den är jag riktigt nöjd med:D Får tacka Bong för att han överlät den till mig:D

pwrdesign skrev:
Riktigt snyggt kar!

Tackar:D
#202 - 20 oktober 2010 17:48
Kan lägga ner tråden nu. Idag tog jag ut sista fisken ur karet.
Nu står det med enbart med lite stenar sand och några växter.
Ska förmodligen sälja karet framöver när jag tömt det helt.

Min Asien Biotop är nu ett minne blått. Nu är allt i mitt nya 720L ist....
#203 - 20 oktober 2010 17:49
Tråkigt med nedlagt projekt men kul med nytt! :D
#204 - 20 oktober 2010 17:52
Ja det är ju det:p
Tycker det är synd att man inte har plats att kunna ha allt igång samtidigt. men fan det tar tid oxå. och jag bor trångt:p inte för att jag kommer få någon nyttig plts kvar bara för att jag gör mig av med det, men man kan inte ha så många kar i en liten lägenhet:p
#205 - 20 oktober 2010 18:22
RobFrazie skrev:
Ja det är ju det:p

Tycker det är synd att man inte har plats att kunna ha allt igång samtidigt. men fan det tar tid oxå. och jag bor trångt:p inte för att jag kommer få någon nyttig plts kvar bara för att jag gör mig av med det, men man kan inte ha så många kar i en liten lägenhet:p

Tid har du gott om gosse... Det du lider av kallas lathet! :D
#206 - 20 oktober 2010 18:31
bong skrev:
Tid har du gott om gosse... Det du lider av kallas lathet! :D

Tid finns knappt. Lat är jag, men inte så lat:p Ska det ökas hela tiden på jobbet så orkas det inte med så mkt på kvällarna:p
Bottare Fong Bottare!
#207 - 20 oktober 2010 20:05
RobFrazie skrev:
Tid finns knappt. Lat är jag, men inte så lat:p Ska det ökas hela tiden på jobbet så orkas det inte med så mkt på kvällarna:p

Bottare Fong Bottare!

Haha öka gosse ;)
#208 - 20 oktober 2010 20:12
Btw, hittade 4-5 mask ute ikv:D gott sa ormhuvud:D fjärilarna smakade även dem:D

Annons