200l tanganyika

#1 - 18 mars 2006 09:17
Hej en liten fråga bara.. Hur många arter av tanganyika skulle man kunna ha i ett 200 liters tanganyika kar?
#2 - 18 mars 2006 09:53
Dt är olika beroende på vilka arter du har tänkt dig.
#3 - 18 mars 2006 10:09
nån snäcklekare + några större arter vet inte riktigt vilka....[:-96]
#4 - 18 mars 2006 12:27
Prinsessan från burundi skulle passa där tycker jag.
#5 - 18 mars 2006 12:51
Du kan också köra någon Julidochromis art.

Lycka till!
#6 - 18 mars 2006 14:54
Tack tack men jag skulle också vilja veta hur många arter?
#7 - 18 mars 2006 14:57
Du skulle nog kunna köra 3 arter (om du inte har så många av varje och dekorerar akvariet rätt). Prinsessan tenderar att ta över kar, så om du vill ha fler arter rekommenderas inte de.
#8 - 18 mars 2006 15:07
Har inte tänkt att ha någon prinsessa... Tacksam för era svar.;)
#9 - 19 mars 2006 14:03
Några multisar och jullar kanske ?
#10 - 19 mars 2006 14:53
Jag tycker två arter. En snäcklekare och en grottruvare ( eller vad de nu kallas) t.ex Julidochromis. Stenröse i ena hörnet till Jullarna och snäckor på andra kanten till Jullarna.

Jag skulle kört J. Ornatus. Den är snygg! Ger färg till ett akvarie som annars kan tendera att bli lite grått.

Lycka till!
#11 - 23 mars 2006 21:12
Vad tror ni om 4 ocellatus, 5 pleruspilus och ett par compressiceps då?
#12 - 24 mars 2006 07:13
Jag skulle gissa att det skulle bli lite väl. Callacromisen är sandciklid och behöver stora sandytor, det rimmar dåligt med snäcklekare, compressiceps och 200 liter som alla tre begränsar tillgänglig sandyta.

Jag har haft dvärgkompressiceps och multifasciatus tillsamman. De är naturliga fiender så att en del yngel försvinner får man räkna med. Om du kombinerar dessa två arter med någon julle och kanske några synodontis petricola får du ett häftigt kar.
MVH
Magnus
#13 - 24 mars 2006 09:28
Med rätt sammansättning av arter och lite tur skulle jag säga 4 arter. Förslagsvis några L. ocellatus, ett par J. ornatus, ett par X. flavipinnis och ett par T. irsacae. Borde fungera utan större problem tycker jag.
#14 - 25 mars 2006 16:13
[quote=Tropfrog]Jag skulle gissa att det skulle bli lite väl. Callacromisen är sandciklid och behöver stora sandytor, det rimmar dåligt med snäcklekare, compressiceps och 200 liter som alla tre begränsar tillgänglig sandyta.

Jag har haft dvärgkompressiceps och multifasciatus tillsamman. De är naturliga fiender så att en del yngel försvinner får man räkna med. Om du kombinerar dessa två arter med någon julle och kanske några synodontis petricola får du ett häftigt kar.
MVH
Magnus[/quote

Tänkte bara meddela att jag nu har införskaffat callocromis och har denna tillsammans med compressiceps och ocellatus... Funkar jättebra!!! Så ibland kan man ha tur.. Få hoppas att det fortsätter så.. Tack för tipsen i övrigt..;) :)
#15 - 25 mars 2006 16:16
[quote=56ovwal]Med rätt sammansättning av arter och lite tur skulle jag säga 4 arter. Förslagsvis några L. ocellatus, ett par J. ornatus, ett par X. flavipinnis och ett par T. irsacae. Borde fungera utan större problem tycker jag.[/quote]

Kul sammansättning av fisk..:p Har däremot redan skaffat mina fiskar nu och är jätte nöjd med sammansättningen.. Verkar äntligen ha fått harmoni i akvariet..:) Tack för tipset.. Kanske en annan gång.;)

Annons