200l SA + Monsterakvariumet

#1 - 21 december 2007 15:27
Tjoho! Jag kommer nu i helgen att få mitt första akvarium av goda vänner! Tack! Tack! Tack! Ni kommer att få fiskar och växter tillbaka!

Det består av ett ca. 120cm X 40cm, X 40cm = 192l med innerfilter Fluval 3, doppvärmare Auastabil, ramp Zooline 30w dvs. 0,13w/l Sylvania Aquastar F30w/174-T8 10000k, ca. 50 + Guppysoppa.

Det blir därför ett Central- och Sydamerika akvarium med fokusering på SA.

Två 18w 6,5k lysrör med armatur, dvs. 0,34w/l totalt

Jag kommer att:
*Göra egen bakgrund
*Tillverka hamburgerfilter, med >20l grov filtermatta pump på 200-2000l med spridarrör.

Införskaffa fiskar och djur: (måste nog välja bort en del)
A) Ett par Hoplusterummal (Hoplusterum Littorale)
B) Ett par Skäggmunsmal (Ancistrus dolichopterus)
C) >6 st. Pansarmal (Cory Sterbai)
D) Ca 10 st Neontetra (Hyphessobrycon herbertaxelrodi)
E) Brazilian Yellow-Belly Grass shrimp (Palaemon pantanal, men den blir nog uppäten för fort?)
F) 3 st Äppelsnäcka (Pomacea bridgesii efusa)
G) Malajsisk trumpetsnäcka (Melanoides)
H) (Macrobrachium Sp. Amazonas)
I) 50+ st Guppy soppa (Poecilia retriculata)
J) Ett par Dvärgciklider (Appistogramma borelli)
k) 10+ F1 Ancistrus dolichopterus
L) 10+ F1 Pelvicachromis pulcher (Palettciklid)

Införskaffa växter:
Dammlevermossa (Riccia fluitans)
(Cryptocorynes)
Jättevallisneria (Vallisneria americana gigata)
10 st Hornsärv (Cerathophyllum demersum)
Vattenspikblad (Hydrocotyle leucocephala)
Vanlig vattenormbunke
Blandad kompott, okänd art/egen artbestämning
Vallisneria
Elodea densa? (Vattenpest)
Lemna minor? (Andmat)

Vad tror ni, vilka djur bör jag välja bort och vilka växter ska jag börja med?

Förklaring till text stil
Har detta
Funderar på att införskaffa
#2 - 21 december 2007 20:22
Bang, shit och makaroner!! Jag höll visst på och kortsluta datorn när jag skulle koppla in mobilen för att föra över bilder. Det är nog inte så bra att sitta med en öppen dator. Jag borde nog sätta på väggarna så man ser vad man håller på med... Jag tryckte in usb-kabeln från telefonen på framsidan i ett hål som liknade usb, men som hamnade på baksidan av en öppen hårddisk. Dumt att de byggde sådana förr i tiden.. Bilder kommer iaf så småningom.. :-)

När det gäller mitt monsterakvarium så vet jag ännu inte hur stort jag kan lasta in. Detta diskuterades tidigare här, http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111189
Det här projektet kommer nog ta lite tid, men vardagsrummet är för närvarande med spacklade väggar.

Jag vill ha respons tack!
Bilagor:
#3 - 22 december 2007 23:37
Sådärja! Då står allt och går ute i hallen. Jag har suttit parkerad där på några burkar spackel hela kvällen. Jag vill ha mera och större grejor! :-)

Filtret är ett Fluval3 (tror jag). Bilder kommer i morgon på Zoonen med konto Koi-fantast. Idag lyckades jag äntligen installera virusskyddet så nu har jag iaf. inga virus längre. Datorn går så mycket bättre när cpu inte är på 100% hela tiden..

Jag skrev en liten akut fråga om fiskval under "fiskmix". Kolla gärna där!
#4 - 29 december 2007 15:15
Okey, här tuffar allt på som tåget i det lilla 225l karet. Bilder finns på Zoonen..
#5 - 9 januari 2008 11:48
Dags för uppdatering! :D Jag tycker dock att det är lite tråkigt att ingen skrivit något inlägg. Jag kanske skriver här i onödan. Jag la iaf. upp en helhetsbild på akvariumet som jag plåtade för några dagar sedan i min Zoon. Tycker att det ser helt okej ut med tanke på att jag hade en hink med illaluktande fisk, så det gällde att tänka på att fiskarna skulle få det så bra som möjligt fort. Det blir därför troligtvis ingen bakgrund förän jag startat upp det stora i vardagsrummet och kan flytta över fiskarna en kortare tid.

Projekt monsterakvarium och vardagsrum står för närvarande stilla. Jag kan inte slita mig från akvariumet utan har ställt ut en fåtölj i hallen där jag sitter spanar.. Jag har också blivit medlem i NCS så kanske startar jag en ny tråd där om det stora projektet. För utan respons känns det ganska tråkigt att skriva. Hälsningar // Matti
#6 - 9 januari 2008 11:57
Skulle bli mycket snyggare utan muggarna...
#7 - 9 januari 2008 12:01
Jag håller med, muggarna passar inte in där alls. Varför inte bygga upp gömställen med ordentliga stenar för? Sen hade jag placerat ut växterna lite mer, det är väldigt tomt förutom i ena hörnet. Vattnet ser otroligt dimmigt ut finns det någon anledning till det?
#8 - 9 januari 2008 12:02
Du bör nog byta muggarna mot några snygga grottor istället,ser inget vidare ut.

Thomas
#9 - 9 januari 2008 12:06
Du verkar ha stoppat i en väldigt massa fisk redan från uppstart, det är aldrig bra för vattenvärderna osv, det kan också förklara dimmigheten. Har du gjort några vattentester?
#10 - 9 januari 2008 14:30
:D Tjoho! Lite svar. När det gäller Ikea-muggarna så tog jag vad jag hade hemma. Jag ville att fiskarna skulle få lite gömställen direkt. Funderade på att göra några egna grottor av glasburkar, silikon och blästersand, men jag vill inte störa fiskarna så mycket. Palleterna har valt en mugg som de vaktar stenhårt och några andra som de anser är deras. Jag vet inte om det är yngel eller inte. Några större stenar vill jag inte lägga in när jag inte kör med frigolit, vilket jag heller inte hade hemma. Några små grottor ska jag dock göra med tanke på era svar. :D Håv, vattentester och lite annat smått och gått lev. på söndag av Pwss. Jag tror att vattenvärdena är ganska okej, men att dimman på bilderna kommer av mobilkamera och en del partiklar i vattnet. Den bilden var från i förrgår tror jag.

För en vecka sedan så la jag i en skalad banan för allt gick så bra så jag ville se vad som hände och det blev dimmigt värre. Så bananen åkte ur efter en dag, och filtret satte också igen. Gjorde två små delvattenbyte också. Borde nog göra ett till så det kanske blir så idag. Jag ser iaf bakgrunden utan problem, men väntar även på filtervadd för att se om de kan ta bort partiklarna.
#11 - 9 januari 2008 15:16
Jag tog tre kort och laddade upp. Den första bilden visar Ampularia tycker jag visar på fokuseringsproblem då växterna i bakgrunden är tydliga men snäckan framtill är suddig. Så jag behöver nog mer träning på mobilkameran för att få lite bättre kvalitet. En ny kamera skulle nog inte vara fel heller.

Jag skulle nog inte rekommendera någon att starta upp som jag gjort utan vattenberedningmedel men guppy har jag helt klart för många av. Och de verkar verkligen trivas för sen jag fick dem har de ökat 20-30% tror jag. Jag har också läst mycket så jag känner mig väl förberedd. Köpen jag gjort är för att få en bättre balans i akvariumet, men inget mer åker i förrän jag har mindre fisk i akvariumet! Det jag planerar senare är att introducera något Tetra-stimm och minska eller sälja guppy, och senare fasa ur Paletten mot Apistogramma, Laetacara eller något annat från SA. Sist blir det kanske att uppgradera till någon L-mal.
#12 - 9 januari 2008 22:10
Efter att ha gjort ett vattenbyte på 15% idag så ser jag att det är lite gult så ni har nog rätt. Jag får göra några till och lite större kommande dagar. Det här var bara mitt fjärde delvattenbyte om jag minns rätt, alla på ca. 15%.

Med akvariumet fick jag lite växter bla. Vallisneria, vattenpest och lite annat som var täckta av någon sorts trådalg. De har dock hållit sig på samma nivå fram till idag/går då de växt lite ibland flytväxterna, men det har även flytväxterna gjort och det var det jag ville uppnå. Jag har även uppgraderat med två 18w 6,5´k och testat lite olika belysningstider. Måste dock läsa på lite om alger.. Jag tycker det är skitkul att laborera och se vilka resultat det ger!!
#13 - 9 januari 2008 22:53
Hur mycket fisk har du i? Ser ut som det är väldigt många.
Inte många nystartade kar klarar att få i så många fisk redan från början. Har du kollat vattenvärderna nu?
#14 - 9 januari 2008 23:43
Jag tycker inte alls om dethär, hoppas verkligen att du tagit vattenvärden för att se om allting verkligen står rätt till?
Att experimentera med , vad kan du ha? 70+ levande varelser för att "se vad som händer" är enligt mig inte ansvarsfullt för fem öre, har du ny sand, filter och vatten eller är allt inkört? annars lär du få nitritspikar då du inte har någon bakterieflora i akvariet/filtret som klarar av att bryta ner den "enorma" mängd avföring de fiskarna producerar.
#15 - 10 januari 2008 12:53
Jag kommer att mäta på söndag för jag kan helt enkelt inte mäta innan jag får hem testerna. Det som gör att jag tror att detta funkar är för att all sand kommer direkt från ett fungerande akvarium. Filtret likaså, och en del vatten.

När det gäller expirement så gör vi alla det. Vi stoppar ner mat i ett akvarium som är ett slutet system vilket påverkar förhållanden. Vi sätter i fiskar. Vi gör vattenbyten för att förändra förhållanden. Vi ändrar beslysningen på ett sätt tills vi är nöjda. Vi tillför växter och näring. Vi är de som experimenterar och vi lär oss ofta av våra misstag och de förändringar de ger om vi inte införskaffat oss tillräcklig kunskap innan. Nitrit och ph är väl det jag undrar över mest just nu. Det jag tycker är oansvarigt det är att se när folk har akvarium som man inte ser in i pga den dåliga skötseln och för lite kunskap. Mina fiskar är i mycket bättre kondition nu än när jag fick dem och de är som sagt ca. 25% fler, snäckorna har vuxit från 1 cm till ca. 4 cm. Palleterna växer så det knakar och börjar färga ut.
#16 - 12 januari 2008 05:49
Jag måste nog tillägga en sak när det gäller experiment, och det handlar om hur "folk" blandar fiskarter på ett sådant sätt så att korsningar uppstår. Detta är jag mycket starkt emot och jag tycker att det är bättre om vi alla fokuserar på att bevara den genetiska mångfald som redan finns i naturen. Avel bör således ske av experter som kan skilja på korn och havre. Och som kund styr vi efterfrågan i önskad riktning.
#17 - 12 januari 2008 09:40
Du ville ha respons, det har du fått. :D
#18 - 12 januari 2008 20:11
Tack :D
#19 - 12 januari 2008 20:23
Jag skulle nog inte rekommendera någon att starta upp som jag gjort

Inte jag heller;).
Jag kommer att mäta på söndag för jag kan helt enkelt inte mäta innan jag får hem testerna. Det som gör att jag tror att detta funkar är för att all sand kommer direkt från ett fungerande akvarium. Filtret likaså, och en del vatten.
Den stora risken är att du får ett bakslag vilken dag som helst då banan och fullt med fisk från början inte är det bästa sättet att köra igång ett kar på.

När det gäller expirement så gör vi alla det. Vi stoppar ner mat i ett akvarium som är ett slutet system vilket påverkar förhållanden. Vi sätter i fiskar. Vi gör vattenbyten för att förändra förhållanden. Vi ändrar beslysningen på ett sätt tills vi är nöjda. Vi tillför växter och näring. Vi är de som experimenterar och vi lär oss ofta av våra misstag och de förändringar de ger om vi inte införskaffat oss tillräcklig kunskap innan.
Men eftersom det finns så mycket info båda här på Zoopet, på internet och bland litteraturen så är det lite dumt att behöva göra om andras misstag.
Nitrit och ph är väl det jag undrar över mest just nu. Det jag tycker är oansvarigt det är att se när folk har akvarium som man inte ser in i pga den dåliga skötseln och för lite kunskap. Mina fiskar är i mycket bättre kondition nu än när jag fick dem och de är som sagt ca. 25% fler, snäckorna har vuxit från 1 cm till ca. 4 cm. Palleterna växer så det knakar och börjar färga ut
Har de växt så mycket på 2-3 veckor? Har du kollat nitriten ännu?
#20 - 13 januari 2008 17:58
Jösses vad snabb man måste vara när man mäter innan allt blir suddigt. Jag hämtade penna och papper för att skriva upp värdena och det tog ca 20 sek sen började allt bli suddigt..

Ph = 6,4
No3 = 0
No2 = 0
Gh 6-10 (om jag tolkade det rätt)
Kh 3-6 (närmre 5 om jag tolkade det rätt)

28 Grader C mitt på dagen

Egentligen är det ungefär där jag siktade med tanke på att jag vill ha SA-biotop med lite surt vatten. Det är möjligt att mina Paletter vill ha lite högre så det blir väl bara hannar i grottan. Jag vet inte hur jag ska tolka värdena, men jag tror att de är ganska okej.. ? Jag har väl vad man kan kalla gröna fingrar då jag har palmer som jag varit tvungen att såga av för de varit uppe i taket och jag har läst en hel del i ämnet så snart har jag även våta fingrar och är inte längre en nybörjare... :D

Man kanske ska skriva en bok.. :P
#21 - 21 januari 2008 13:41
Nya vattenvärden:
No3 = 0
No2 = 0
Gh = 6-10
Kh = 3
Ph = 6,4

Temp, 26 grader C på dagen

Namn på fiskar:
Silverryggen
Alfahonan
Silverpilen
Guldöga
Aik:aren
Gulan
Blue océan
...

Silverpilen, F1 Pelvicachromis Pulcher, hane (palett ciklid) är för snabb för Silverryggen så ev. kommer jag att bli tvungen att sälja honom om han blir för jobbig, men i dagsläget har han ej ett eget revir så allt ser ut at funka okej.

Vattenbyte gjordes för mer än en vecka sedan, tror det kan vara två veckor men är inte säker..
#22 - 21 januari 2008 14:36
När man tittar på foto så tänker jag att du måste har varit på någon semester ort i Syd Amerika med väldigt smutsiga turister som inte bryr sig om Fauna/Flora, du måste ha snorklat och sett alla dessa muggar :D:D
;);)

Enligt mig så är detta långt ifrån en biotop.

Du verkar också ha det så HIMMLA BRÅTTOM- Vaför? Det tar tid att göra en vacker skapelse som fungerar BRA .

Men fortsett du uppdatera så får vi se vad som händer ..
Länka till nya bilde ;)
#23 - 21 januari 2008 14:58
:D
Det blev bråttom för att det luktade avlopp om hinken som jag fick fiskarna med. Så, fiskarnas hälsa var mitt enda intresse. Det var kul att se hur glada de blev när jag släppte i dem i akvairumet. De simmade runt som kossor som för första gången går på grönbete, sen var de tvungen att vila ett tag i det lugnaste hörnet, sedan gav de järnet igen när de simmade runt.. De log också tillbaka mot mig.. :D

Det är svårt att ändra det här med kopparna när ett Par Pelvicachromis Pulcher vaktar två koppar och jag tror att det är två laddningar med yngel i dessa så jag kan inte göra så mycket. Kopparna börjar också täckas av alger så troligtvis kommer jag inte ändra något i karet förrän jag kan tömma det.
#24 - 21 januari 2008 15:18
Du kan ju testa att lägga i några grottor av kokosnötter. Kanske dom föredrar dom istället för muggarna.
#25 - 25 januari 2008 12:23
Kjaer skrev:
Du kan ju testa att lägga i några grottor av kokosnötter. Kanske dom föredrar dom istället för muggarna.

Jag vet inte om fiskarna bryr sig om det är en mugg eller kokosnöt, utan det är nog mest för betraktaren. Jag har även vant mig vid muggarna och de påminner om hur det brukar se ut vid turistmål när jag snorklat. Tragiskt men sant. Det är också intressant att se hur muggarna börjar täckas av alger.
#26 - 25 januari 2008 12:28
Vill du ha muggar, sjunkna skepp eller dykare som bubblar i ditt akvarium så kan du ha det utan att skämmas. Det är upp till betraktaren att avgöra om h*n tycker om det då fiskarna inte bryr sig så länge det inte är något skadligt ämne i dessa:).
#27 - 25 januari 2008 14:00
:D:D
ansjo skrev:
Vill du ha muggar, sjunkna skepp eller dykare som bubblar i ditt akvarium så kan du ha det utan att skämmas. Det är upp till betraktaren att avgöra om h*n tycker om det då fiskarna inte bryr sig så länge det inte är något skadligt ämne i dessa:).

Du har fullständig rätt i det du skriver ....
:D:D:D
:pdock som jag skrev innan måste vara en "semester biotop " :D
#28 - 25 januari 2008 14:04
Och skulle biotopen vara i Danmark kan man tänka sig vad som skulle ligga på bottnen;). Ett helt kar med röda korvar, cigarettpaket och ölburkar:p!
#29 - 25 januari 2008 14:29
ansjo skrev:
Och skulle biotopen vara i Danmark kan man tänka sig vad som skulle ligga på bottnen;). Ett helt kar med röda korvar, cigarettpaket och ölburkar:p!

Gap Skrattar
#30 - 25 januari 2008 14:37
ansjo skrev:

Haha, det vore kanske nåt?
Ett "svenskt innerstadsakvarium", med grumligt vatten, sjunkna cyklar och kundvagnar i miniatyr, ett bilvrak, och en hög med skräp...
Jag tror du har uppfunnit en ny "inredningsgenre".:D
#31 - 25 januari 2008 16:52
Jag vet inte om fiskarna bryr sig om det är en mugg eller kokosnöt, utan det är nog mest för betraktaren. Jag har även vant mig vid muggarna och de påminner om hur det brukar se ut vid turistmål när jag snorklat. Tragiskt men sant. Det är också intressant att se hur muggarna börjar täckas av alger.

Är ganske säker på att dom kommer att föredra en kokosnöt med en liten ingång framför en mugg. Testa!
#32 - 25 januari 2008 19:04
Ett synligt innerfilter och värmare förstör det naturliga, så om jag vill ha det naturtroget så skulle jag börja där. Det är det jag stör mig på mest.
#33 - 25 januari 2008 20:44
du kan alltid ställa en rot eller plantera växter framför pumpen så den till slut inte syns. (har också det problemet ) det växer snart så =)
#34 - 26 januari 2008 14:28
Jag vill inte ha växter så nära insuget till filtret med tanke på igensättning, annars är det en bra idé. En rot tror jag inte riktigt på med tanke på de krav jag har: Den får inte väga något, den ska hindra insyn, men släppa igenom vatten.
#35 - 2 mars 2008 16:52
Kommer att uppdatera med bilder etc på det stora karet på Ciklid där jag är medlem, se
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?p=725448#post725448
#36 - 13 mars 2008 19:16

För en vecka sedan så la jag i en skalad banan för allt gick så bra så jag ville se vad som hände och det blev dimmigt värre. Så bananen åkte ur efter en dag, och filtret satte också igen.

Hahaha! Det var nog något av det lustigaste jag har läst ang. uppstart av akvarium. :D
Plus för ditt högst oortodoxa tillvägagångssätt! Det är så kunskap föds.
#37 - 13 mars 2008 19:25
I rubriken står det Monsterakvarium är det jag som är trög men var är Monsterakvariumet är det nåt jag har missat eller??är det nån annan länk till det karet??
#38 - 13 mars 2008 19:33
ja 200l e ju inget monsterkar precis
#39 - 13 mars 2008 19:39
Det står ju 200L och Monsterakvarium det ni snackar om är väl 200 karet men var är Monsterkaret
#40 - 13 mars 2008 20:28
Jag tror att det är denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111189
#41 - 13 mars 2008 20:33
Barr skrev:
Jag tror att det är denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111189
Ok.tack nu ramlade myntet ner;)
#42 - 16 mars 2008 14:59
Äh, det blir nog bara på ca 1230 liter så det är inte så stort. Vågar helt enkelt inte lasta in ett större kar... Se, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58053
#43 - 16 mars 2008 15:33
Äh, det blir nog bara på ca 1230 liter så det är inte så stort. Vågar helt enkelt inte lasta in ett större kar... Se, http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=58053

Matti 220*75*75 inte så illa:eek: och jag som sitter med 800 liter[:-11]
Är du säkert att det går inte minska höjden och öka djupet 75 i höjden bli lite svart att hantera (plantering ,städning....)
Jag tycker att man kännar mer på djupet än höjden
när man passerar 70cm höjd.
Bli ganska intressant att följa [:-106][:-106][:-106]
Bilagor:

Annons