200L SA Mitt första projekt

#1 - 30 november 2012 16:16
Hej Allihopa.
Efter mycket om och men (tjat på sambon) så har jag äntligen fått mitt akvarium som jag ville ha. Jag är rätt ny inom det här men akvariskt, så detta forumet har varit mycket till hjälp. Därför tänker jag bjuda på en projekttråd så ni har fler att följa ;) Samt att jag ska kunna få hjälp och tips när jag stöter på problem, OM jag stöter på några, vilket jag tror kommer att hända.

Igår hittade jag en annons på blocket där det var ett 200liters ramakvarium, vit ram med heltäckande ramp. Perfekt eftersom sambon i stort sätt inte tillåter någon annan färg :P Till de så fanns det yttligare fem akvarium. Så nu har jag sex stycken kar står i gästrummet.Ett 200, Ett 150, ett 112 och tre stycken 100. Jag kan ju garantera att det inte var så populärt när jag kom hem med hela kalaset. Skulle sälja resten och bara ha 200 literskaret kvar eftersom de andra såg lite sådär ut. Men nu när jag har skrapat och putsat och utgett en hel del svordomar så ser alla kar väldigt fina ut. Så det återstår att se vad som händer med dom. Kanske kommer det upp fler trådar ;)

Som sakt så kommer jag att inrikta mig på SA. En del rötter och rätt mycket växter. Växterna kommer förmodligen bli lite från hela världen men vad gör de. Grönt som grönt.
Fiskarna därimot kommer att bli rena SA. Vilka det kommer bli har jag inte riktigt bestämt mig för än.

Jag vet iaf att det kommer att bli några fjärliar och kanske kakadua. Har ni några tips ?

Teknik kommer förmodligen bli något innerfilter, antingen ska jag försöka mig på en frigolitbakgrund där jag gömmer allt eller så blir det bara solfilm på bakrutan. Dubbla lysrör, vilka det blir vet jag inte riktigt heller då jag måste köpa nya. Har ni några tips där också är jag väldigt tacksam.

Så idag jag har putsat upp lysrampen som såg förjävlig ut rent ut sagt. Kommer upp bilder så fort mitt guld är klart :) Nu ska jag sätta mig och fortsätta putsa akvarium till en förbannelse. :) Uppdaterar mer inom kort. HÅLL UT!! ;)
#2 - 30 november 2012 18:33
Hej.
Sitter i liknande båt. Införskaffade i veckan ett 320L ramakvarium som jag nu måste måla vitt eftersom "chefen" bestämt ville ha det så.
Helgen är räddad då etsande färg är inköpt. Även ställning skall målas och ramp byggas.
#3 - 30 november 2012 18:42
Ja, tänk vad vi måste stå ut med ibland :P Haha. Jag måste fixa en byrå av något slag nu innan jag kan starta igång, bygga en bänk finns inte på kartan då det inte passar in i inredningen. Även den måste vara vit. Men men. Jag är glad jag bara jag får ha mitt akvarie :)
#4 - 30 november 2012 19:48
Efter en hel dag med putsande, skrapande,svordommar, stön och stonk tar jag en paus. Har lyckats göra rent alla akvarium förutom det jag ska ha kvar. De andra har åkt ut på annons. Säljs dom inte så åker dom ner i källaren ett tag tills jag hittat plats åt dom. Har tänkt en hel del under dagen på vad jag ska ha för invånare i karet. Och kommit fram till Fjärilsciklider, ett gäng med corydoras panda till botten och eventuellt citrontetror. Skulle även vilja ha några Scalarer. Funkar det med dom i 200 liter?

Till botten kommer det att bli julas blästersand. Har även hunnit med att kolla in lite pumpar men har inte bestämt mig ännu.

Jag fick även med en del spillbitar BTN när jag köpte karet igår och jag ska nog försöka få med dom på något snyggt sätt också. Dock vet jag inte riktigt hur jag ska sätta dom. Får testa lite imorgon.

jag vill bara sätta igång med ALLT på en gång. Men denna gång blir det att ta det lugnt och sansat. :)
#5 - 1 december 2012 15:46
Blev en vända till loppis med sambon idag. Hittade en byrå som jag kommer att ha karet stå på. Såklart ska det målas vitt enligt regeringen. Ska fixa bilder på den också :)
#6 - 1 december 2012 16:12
Har slipat och grundmålat ramen idag.

Även påbörjat bakgrunden.
Jag hade 4 paket av den här hemma http://www.bauhaus.se/brick-svart-10x40cm.html.
Tror det kan bli bra som "hobby"bakgrund.
#7 - 1 december 2012 16:53
Jag har tänkt på sånna innan också. :) kan nog bli bra. En fråga. När man ska göra rent insidan av glasen från kalk och så. Vad händer med vattenkvaliten om man använder fönsterputs? Ni vet sån där blå på sprayflaska. Är det Big nono eller?
#8 - 2 december 2012 10:55
Det gick bra med bara rakblad för mig.
#9 - 3 december 2012 22:15
Fick ett tips om att använda pressad citron. Funkade utmärkt måste jag säga. Utan större problem var nästan allt glasklart :) Men när all skit försvann kom en massa repor fram. Dum som man är så kollade man inte in glasen allt för noga när jag skulle köpa de. Mitt eget fel, men förhoppningsvis "försvinner" en del när vatten kommer in.

Fortfarande inget guld, så bilder får vänta ett tag till.

Min tanke är ju att försöka konsten med frigolitbakgrund, med plats för pump och värmare bakom i ena hörnet. Då är min fråga, vad är det man ska ha? Är det bara en vanlig cirkulationspump som man lägger på botten och massa filterkuber uppe på den? Självklart göra hål för insug och sådant. :)
#10 - 5 december 2012 21:07
Lika tomt här som i karet..
#11 - 6 december 2012 10:05
Det finns en hel del som gjort egna filterkammare. Kolla t.ex. Hannes tråd - http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149966

Jag har för mig att det visades och diskuterades rätt bra där hur det skulle göras. Kanske få lite tips därifrån? Minns inte vilken sida det kom igång på men nog rätt långt bak.

Bättre än så kan jag tyvärr inte hjälpa dig med det. :)
#12 - 6 december 2012 18:44
Tack! Jag tror jag löser det på något vis iaf :) har läst en del trådar här bl.a. Den du länkar till.

Idag var jag och sambon iväg till Karlskrona en vända, och jag fick med mig frigolit och en rasp. Så nu måste jag fixa silikon, lite fix, färg och lack. Sen ska det karvas bakgrund. Wooh :D

ska även försöka lägga in bilder på datorn idag så nu får några att titta på :)
#13 - 11 december 2012 22:38
Så nu har jag hållt på en del idag. Var iväg och köpte lite silikon, fix och färgpulver idag. Så jag började med bakgrunden och grovkarva lite, får fortsätta imorgon. Slänger upp lite bilder :)
[ATTACH=CONFIG]58342[/ATTACH]Där har ni karet med frigoliten
[ATTACH=CONFIG]58343[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]58344[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]58345[/ATTACH]Lite skillnad blev det iaf efter allt putsande
#14 - 12 december 2012 19:31
Lite mer gjort idag, ena sidan är klar och modulen är limmad. Väntar tills imorgon och gör den. Lite bilder :)

[ATTACH=CONFIG]58357[/ATTACH]Snart så
[ATTACH=CONFIG]58358[/ATTACH]Limning
#15 - 17 december 2012 19:20
Det där ser lovande ut, synd då att jag inte visste om tråden inna och kunde länka till tråden hannes har lagt upp här på zoopet
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=153901 där står en del som man kan ha nytta va kanske ;))
men som sagt ska bli spännande att se hur detta blir =))
#16 - 17 december 2012 19:25
Sådär ja. Nu har det hänt lite mer på bakgrundssidan. Fix är på, färg är på och även första lagret lack är på. Var ner till lokala KarlHedin butiken idag och köpte mig Nordsjös Epolan V 2komp lack. :) Blev lite rädd först när jag öppnade burken och det var vitt. Men tänkte äh, det ska väl vara så. Blev ännu räddare när det fortfarande var vitt när jag penslade på det på bakgrunden, och trodde att ju jävlar är det kört. Men insåg rätt snabbt att det klarnade upp :)
[ATTACH=CONFIG]58463[/ATTACH]Kollar så jag fått rätt mått på de.
[ATTACH=CONFIG]58464[/ATTACH]Första lagret fix.
[ATTACH=CONFIG]58465[/ATTACH]Innan lackning

Som så många andra hade jag från början en tanke på hur jag ville ha det. Men insåg rätt snabbt att det kommer inte alls se ut som jag hade tänkt i från början. Meen å andra sidan. Det är mitt första bakgrundsbygge, och jag känner mig väldigt nöjd över vad jag har åstakommit. Slaffsade på lite färg här och där och jag tycker jag fick till det rätt naturligt. :)

Kom gärna med feedback!
#17 - 17 december 2012 19:28
Jo jag har läst den också. Känns som jag gått igenom alla trådar här. :P Även fast man läser så mycket blir man lite osäker när man väl ska göra de själv :)
#18 - 26 december 2012 19:40
Jag har väldigt svårt att välja ut en pump.. Vad rekommenderar ni?
#19 - 26 december 2012 20:19

Fluval 306 :)
#20 - 26 december 2012 22:15
Snyggt som fan! Släta till - sudda ut skarvarna mellan delarna på bakgrunden när den är i karet med fix så är det perfekt!
#21 - 26 december 2012 22:23
Tanken är ju att bara ha någon form av cirkulationspump och massa filterkuber i hörnet. Har tyvärr ingen plats att sätta in ett ytterfilter :)

Triumph. Man tackar man tackar. Där sa du nånting.. Det har jag inte ens haft en tanke på.
#22 - 27 december 2012 00:20
Vad säger ni om en Eheim compact 1000?
#23 - 27 december 2012 00:46
jag har haft eheim compact 300 och 600. båda två funkar kanon för det endamålet och är relativt tysta.
dock har jag sett det skrivits att 1000 tydligen ska låta en del, kan dock inte säga att det är så då jag ej provat den.
men om ljudet inte är något problem (om den nu brummar lite) så kör absolut på compact serien. grymt bra pumpar till bra pris.
#24 - 27 december 2012 15:12
Ja, jag tyckte också att det var riktigt bra pris på dom. Nu när man blivit arbetslös så passar den budgeten väldigt bra. Får bli att beställa en sådan tror jag. Ljudet är inte några problem alls. Satt och läste lite nyss om andra som haft den också, som du säger så vissa låter tydligen en hel del medan andra är hur tysta som helst.
#25 - 27 december 2012 16:22
bädda in den i filtermatta när du ställer ner den bakom bakgrunden så skapas det ju mindre vibrationer som kan spridas till glaset.
#26 - 27 december 2012 17:37
Absolut det ska jag göra. :)
#27 - 27 december 2012 19:08
Väldigt snygg bakgrund! Bara en bra inredning med sen så är saken biff! :)
#28 - 28 december 2012 16:18
Tack Macke! Jag ska göra mitt bästa. Känns som det är en evighet tills jag får börja med inredningen. Budgeten är inte den bästa nu när man är arbetslös :/
#29 - 8 januari 2013 20:15
Usch va segt det går.. Förhoppningsvis så kan jag beställa pump, filtermatta och värmare inom en vecka iaf. Måste bara få tag på silikon så jag får fast bakgrunden också. :)
#30 - 13 januari 2013 18:49
Äntligen är bakgrunden silikonad!! Låt den stå på tork i några dagar sen är det provfyllning som gäller. :D

Jag är lite nojjig såhär när jag tänker efter. Har jag missat nånstans med lacken? Även om färgerna och allt ska vara naturligt. Kan det hända att det påverkar vattnet om jag skulle missat? Finns något att göra.. typ låta karet stå med vatten ett tag och låta det sugas ur bakgrunden?
#31 - 14 januari 2013 17:07
Nu är en beställning lagd hos PWSS.. Det blev en Eheim Compact 1000, Filtermatta, slang. Blev även två nya lysrör då det är lika bra att passa på. :) Ett Aqua glo och ett power glo 30w.

Bara vänta på leverans nu :)
#32 - 16 januari 2013 18:15
Och idag kom paketet! :D wohoo..
Precis packat upp, och hunnit klippa filterkuber och fyllt upp filterhörnet. Nu ska karet på plats och fyllning påbörjas. Slänger in lite bilder så fort datorn accepterar min telefon. :)
#33 - 16 januari 2013 20:05
Kul:) Ska bli spännande att se hur du fått till det! (jag är dock starkt skeptisk till compactpumpen men hoppas det bara är jag som råkat ut för tröskverk i tonart "ilsket bi":p)
#34 - 16 januari 2013 23:51
Jag hoppas också det bara är du som råkat ut för det.. Haha! Skämt åsido. Det är bara att hoppas att den är någorlunda tyst isf. Karet står i gästrummet så det stör iofS inte allt för mycket om den skulle låta lite grann :) så länge den inte låter som ett tröskverk så grannarna klagar ;)
#35 - 17 januari 2013 02:59
Intressant att läsa och jag ser fram emot fortsättningen. Hur sitter färgen på karet? Inget som flagar eller ser fult ut? Vad för slags färg använde du? Jag börjar tröttna på mitt alu och funderar också på att måla det men har problem att hitta en färg som fäster ordentligt.
#36 - 17 januari 2013 09:08
Jag har inte målat mitt själv utan det var så, förmodligen från fabriken redan. Det är lite färg som är skavt men absolut inget som stör :)
men om jag skulle målat det själv skulle jag först slipat upp ytan lite för att få bättre fäste av färgen, sen på med ett lager primer och sen färg. Det går nog med vanlig sprayfärg. Det skulle jag använda iaf. Nu är ju inte jag nån mästare på ämnet men. Hoppas du löser det :)
#37 - 17 januari 2013 19:30
Nu har jag lekt under dagen och fixat fast alla filterkuber på en sytråd. Sambon trodde jag blivit galen när jag frågade efter sylådan :)
Efter en stund så hade jag satt fast allt och slängde ner det i hörnet där dom ligger så fint.

Har också fyllt på med vatten. Bakgrunden blev faktiskt j*vligt bra när vattnet kom in. Jag är sååå nöjd! :D Trots att skarvarna inte är helt optimal så duger det mycket väl till mig. Lite bilder från dagen är ju självklart.
[ATTACH=CONFIG]59380[/ATTACH]Paketet som kom igår
[ATTACH=CONFIG]59381[/ATTACH]Filtermaskar
[ATTACH=CONFIG]59382[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59383[/ATTACH]Vattnet flödar
[ATTACH=CONFIG]59384[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]59385[/ATTACH]Vattenfyllt

Nu får jag vänta ett tag innan jag kan köpa sand och lite rötter. Får gå ut och leta på lite fint stenar också. :)
#38 - 17 januari 2013 20:19
Blir ju hur bra som helst det där!!;) Om du vill förvilla bort skarvarna lite så kan du ställa lite rötter mot bakgrunden så man inte ser hela den raka linjen. Spännande fortsättning följer...:)
#39 - 17 januari 2013 23:19
Tack!
jag tänkte också på de med rötterna. Kommer nog bli en del, sen så kommer det ju bli lite växter också så förmodligen kommer skarverna inte synas nånting när det börjar bli klart :)
#40 - 19 januari 2013 09:15
Satte i pumpen igår och provkörde den. Den låter men inte alls så farligt. Jag hör den, men inte så att det blir jobbigt tycker jag :) ev att jag åker till kristanstad nu i helgen och då blir det ett besök på jula för att inhandla lite sand iaf :)
#41 - 19 januari 2013 23:35
Blev lite sand idag. Kunde inte hålla mig så de åkte i rätt snabbt när jag kom hem :)
#42 - 19 januari 2013 23:43
Snyyygt, men är det hulkens pekfinger som sticker ut genom bakgrunden:D Nä men det måste du fixa alltså för det va det första jag fäste blicken på---:p En väg är ju att sätta slangen precis i mynningen eller sätta svart eltejp eller silicon på den. (eltejp är ofarligt för fiskarna) Eller en brun/transparent slang
#43 - 20 januari 2013 00:15
Hahah hade jag haft så stort kar så hulken fått plats så hade jag vart överlycklig :D nä men den sitter inte riktigt som den ska där. Tröck bara på slangen lite provisoriskt när jag skulle testa pumpen. Så jag lovar att den ska bort ;) tänkte jag skulle ta av den precis in mot bakgrunden.
#44 - 24 januari 2013 13:18
Nu kommer det förmodligen inte hända nånting på ett tag då, plånboken springer iväg när jag pratar om att det är dags för växter och rötter. :P Ska försöka fiska fram lite växter och så på annat vis. ;) Förhoppningsvis så kan jag få massor av min svägerskas svärfar som håller ca 30 akvarium hemma i källaren :)
#45 - 24 januari 2013 13:39
JonasOne skrev:
Nu kommer det förmodligen inte hända nånting på ett tag då, plånboken springer iväg när jag pratar om att det är dags för växter och rötter. :P Ska försöka fiska fram lite växter och så på annat vis. ;) Förhoppningsvis så kan jag få massor av min svägerskas svärfar som håller ca 30 akvarium hemma i källaren :)
Det är snyggt med lite tunna grenar som man ställer ner, så det ser ut som de hänger ner från ett träd. gratis om du har nåt lövträd eller äppelträd i närheten som du kan ansa lite:)
#46 - 24 januari 2013 13:58
Ja, jag satt och tänkte på de igår kväll. Min tanke var att sätta i lite redmoore rötter som hänger ner. Har sett nån som hade det här på zoopet, om det var Mats eller vem det nu var. :)
Funkar de flesta lövträden eller? Sen måste man väl torka dom ordentligt innan eller hur funkar det när man tar det från naturen?
#47 - 24 januari 2013 14:46
JonasOne skrev:
Ja, jag satt och tänkte på de igår kväll. Min tanke var att sätta i lite redmoore rötter som hänger ner. Har sett nån som hade det här på zoopet, om det var Mats eller vem det nu var. :)

Funkar de flesta lövträden eller? Sen måste man väl torka dom ordentligt innan eller hur funkar det när man tar det från naturen?

Halloj JonasOne! Jodå, jag har haft en hel del hängda Red Moore-rötter i mina kar, samt även grenar och kvistar tagna utifrån, mestadels Hassel, Äpple, Plommon, Päron och Körsbär som jag har i trädgården. Du kan även använda andra lövträd.
Använd inte barrträd!
:)
#48 - 24 januari 2013 15:03
Sv: 200L SA Mitt första projekt

Al är ett utmärkt träslag att använda då det håller länge i vatten innan det bryts ned. Ganska logiskt om man tänker på var den växer...

Ta en promenad längs nåt vattendrag där du vet att det finns, förr eller senare så springer du på nån kvist som varit bruten länge och är torr nog att köra ned direkt i karet.
#49 - 24 januari 2013 16:00
Tack för era svar!!

Mats.. Kan inte annat än bli liiite avis på dina kar. Fantastiskt vackra!

Hassel har jag använt en gång innan, ormhassel, i min lilla räkkub jag hade. Riktigt fint var det. Så jag kommer försöka min på något liknade jag hade i den fast i större skala :) Får ta med mig sambons extremt stora hund (chihuahua) ut på en skogspromenad och se om jag finner något som tilltalar mig. Hoppas det blir lika fint väder imorgon med strålande solsken som det var idag.
#50 - 24 januari 2013 22:29
[ATTACH=CONFIG]59543[/ATTACH]Av någon anledning blev bilden lite på sniskan men men.. Där är min gamla räkkub :)
#51 - 25 januari 2013 07:32
[QUOTE=JonasOne;Av någon anledning blev bilden lite på sniskan men men.. Där är min gamla räkkub :)[/QUOTE]

Det var en mycket snygg kub.
Det kan bli riktigt fränt när man inreder så där spartanskt - och det funkar ju så fint med räkor - och använder exempelvis Ormhassel. Jag har kört några sådana räk-kar också.
#52 - 25 januari 2013 15:04
Vad är det för mossa du har? Är det christmas? Sån tänkte jag iaf försöka hitta och ha på några grenar i karet. :)
#53 - 26 januari 2013 00:18
Erect moss tror jag namnet är på denna... Växer något fruktansvärt.
#54 - 26 januari 2013 09:58
Jaha.. Det har jag aldrig hört innan :) efter ha sett dina kuber nu så blev jag riktigt sugen på att åka till glasmästarn och kolla om han har lite spillglas över och försöka limma mig en egen :) har lite glas hemma redan som jag fick med när jag köpte Karen.:)
#55 - 31 januari 2013 16:05
Jaha.. Det händer ju inte så mycket här. Men jag har iaf vart ute idag och plockat på mig lite sten. Och för ungefär en vecka sen så hämtade jag några grenar som trillat ner och legat ett tag. Hängde upp dom på elementet för att dom skulle få torka till sig lite. F¨se om jag slänger i stenarna idag eller om jag väntar ett par dagar till :)
#56 - 31 januari 2013 18:41
Kunde inte hålla mig så stenarna åkte ner. Algrenarna har legat i blöt några dagar men flyter ännu. Snart kommer ett gäng växter och en rätt stor redmoore rot också som jag skulle få av mina föräldrar då dom ska göra sig av med sitt. Hade gärna tagit hela deras kar men får inte plats för tillfället :/
såhär ser det ut nu för tillfället iaf :)
#57 - 19 februari 2013 09:00
Aa du Jonas, fan så snyggt det hållet på att bli det här :D Gillar din bakgrund, har precis tryckt ner min första frigolitbakgrund i det som blir tangakar imorrn när fisken kommer hem.

Ska göra en till bakgrund till mitt 180 L lite mer i stil typ SA, och där kommer din vara en del av inspirationen ;)

Det hålet som är under utblåset är det insug?

Nicke
#58 - 19 februari 2013 20:28
Tack ska du ha! :D Det går riktigt segt framåt måste jag säga. Men förhoppningsvis så kommer det komma i lite fisk och växter till nästa månad. Ska också leta på en hög med rötter och trycka ner på noga utvalda ställen ;)

Kul att du gillar bakgrunden tillräckligt för att bli inspirerad av den. Räcker gott och väl för att göra mig mycket nöjd :) Japp, hålet längst ner är insuget. Använde ett finmaskigt metallnät till "raster".

Ska kolla in din tråd nu och kolla hur det ser ut :)
#59 - 20 februari 2013 08:39

Tjo :)

Det låter ju som att du liksom skyndar långsamt och det är bara bra ;)

Ja ta gärna en kik där :)
#60 - 28 februari 2013 19:40
Nu har det stått still ett tag, men idag tog jag tag i det lite och åkte till lokala zoobutiken och inhandlade lite växter, rötter och dom första fiskarna. Blev 10 st rödmunstetror, som visade sig vara 12 st när jag kom hem. Riktigt bra pris på allt! Tetror 13 kr st, som ett rån ;)

Tyvärr får jag inte upp nån bild nu men jag fixar det så fort jag kan :)
#61 - 28 februari 2013 20:21
Fortsätt som du har börjat med inredningen, så kommer det att bli kanonens:).

//Inger
#62 - 1 mars 2013 03:04
I Will do My best :) jag är riktigt nöjd hur det blev med rötterna och växterna jag köpte igår, så här kommer en bild :)
[ATTACH=CONFIG]60380[/ATTACH]

Annons