200L Nystart!

#1 - 15 oktober 2009 19:59
Hej, nu är det dags för vanlig akvarie fisk igen, har inte haft några på 5 år och startar nu igen.

Akvariet är på 205L exakt, har byggt en vit bänk till det när jag köpte det.

Här fylls akvariet
http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/Fyllning.jpg

Nästan fullt
http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/nstanFullt.jpg

Köpte några nya växter och 5 guldbarber pluss en liten ancistrus som är snabb och omöjlig att fota :)

Här är Guldbarberna de gömmer sig under löven :)
http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/Guldbarbergmmersig.jpg

lite bild på inredningen
http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/Vxterna.jpg

här är akvariet, men det är nå fel med bilden ska fråga den som äger kameran varför det blev så ljust kommer mer bilder :)

http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/Akvariet2.jpg

Har planerat att skaffa

10 Guldbarber har 5
5 Corydoras sterbai
3 L-malar har 1
sebarfisk vet inte hur många än

om någon har nå tips på vad jag ska skaffa så är jag tacksam :D
#2 - 15 oktober 2009 20:07
Snyggt ;)

Kanske någon gurami?
#3 - 15 oktober 2009 20:18
wallström skrev:
Snyggt ;)

Kanske någon gurami?

Tackar :D jo de hade jag helt glömmt bort att de fanns, skulle helst vilja ha någon som är väldigt snäll :)

Den här ser vacker ut :) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=237&SOK=1

och det står att den är fredlig kan vara något, pluss jag såg att de hade den på affären :) en av mina första fiskar när jag fick mitt första akvarium för 10 år sedan var just en gurami älskade dem :)
#4 - 15 oktober 2009 20:25
Dom är fina:) och inte så svåra att få lek på.
Men dom är ganska känsliga för vattenkvalite så akvariet bör vara ganska inkört innan du släpper i dom.
#5 - 15 oktober 2009 20:47
Ah kul, och jag har kört akvariet ungefär en månad med några växter i, idag var jag köpte lite nya växter och guldbarberna, så det var ganska inkört fast utan fisk, men jag ska köra det med guldisarna några veckor innan jag köper nå mer :)

Jag såg nå kul på affären idag också vet inget om dem men de heter Beaufortia kweichowensis ser nästan ut som en rocka, fast verkar sitta på rutan och gnaga, hittade den på zoopets fiskbas men jag är inte guldmedlem än så jag kunde inte se info :( ska nog bli guldmedlem snart :)
#6 - 15 oktober 2009 21:31
Ett akvarium utan fiskar händer det ingenting med. Det gör alltså ingen skillnad om du släpper i fiskarna dag två eller dag 21. :)

Är du från Luleå förresten?
#7 - 15 oktober 2009 21:36
Jag såg nå kul på affären idag också vet inget om dem men de heter Beaufortia kweichowensis ser nästan ut som en rocka, fast verkar sitta på rutan och gnaga, hittade den på zoopets fiskbas men jag är inte guldmedlem än så jag kunde inte se info :( ska nog bli guldmedlem snart :)

http://www.loaches.com/species-index/beaufortia-kweichowensis
Döfräcka små rackare:)
#8 - 15 oktober 2009 21:36
Johanski skrev:
Ett akvarium utan fiskar händer det ingenting med. Det gör alltså ingen skillnad om du släpper i fiskarna dag två eller dag 21. :)

Är du från Luleå förresten?

Ah ok då förstår jag :D

Jag bor ungefär 9 Mil från luleå så jag är ganska nära :), var inte på rolles idag dock, jag var på Djurmagasinet i boden, de hette hund och zoo tjänst förut, de har flyttat till en större lokal ifall du vet vart latis i boden är så ligger de vid latis :) jag ska nog flytta till luleå om ett år för jag ska gå på Sunderbyns konstskola, om jag kommer in :)
#9 - 15 oktober 2009 21:39
Sultanen skrev:

Ja ha ha härligt tackar :) håller med de är coola som fan, får se om jag skaffar en, tror de skulle ha 130 kr om jag inte minns fel vilket jag tycker är bra :)
#10 - 15 oktober 2009 21:44
Ja ha ha härligt tackar :) håller med de är coola som fan, får se om jag skaffar en, tror de skulle ha 130 kr om jag inte minns fel vilket jag tycker är bra :)

Se till att ha rejäl cirkulation om du skaffar dem, bra flås på vattenytan ger väl syresatt vatten vilket de tydligen skall älska
#11 - 15 oktober 2009 21:50
Släta stenar och ljus som främjar lite algtillväxt på dem underlättar också, vad jag har läst. Har själv aldrig haft dessa.
Bilagor:
#12 - 15 oktober 2009 21:52
Johanski skrev:
Släta stenar och ljus som främjar lite algtillväxt på dem underlättar också, vad jag har läst. Har själv aldrig haft dessa.

Jo de ska jag nog fixa om jag ska skaff en :)

Sultanen skrev:
Se till att ha rejäl cirkulation om du skaffar dem, bra flås på vattenytan ger väl syresatt vatten vilket de tydligen skall älska

Ah, jo jag såg de på länken du skickade, bra att du säger de vill inte att fisken ska må dåligt :) jag är ju fortfarande nybörjare, de fick jag ju veta när jag läste massor av info från denna sida, man har gjort så mycket fel när man började, fick mitt första akvarium för 10 år sedan, tack för svar :)
#13 - 15 oktober 2009 22:21
Johanski skrev:

De skall tydligen äta algewafflers också så det verkar inte vara livsnödvänligt för dem att knapra alger även om det såklart är nyttigt. Finns ju en del malar som inte käkar något annat än alger och då blir det genast krongligare.
#14 - 15 oktober 2009 22:28
Observera 'underlättar' :)
#15 - 15 oktober 2009 22:31
Snyggt akvarium och fin inredning.

Guramin du länkade till tror jag att han har inne på Rolles, är inte helt hundra på det men det finns i alla fall någon liknande :)
#16 - 15 oktober 2009 22:41
Tackar så han kanske har inne Ah coolt :) ska nog dit nästa vecka, blir ingen fisk då, men ska nog se om han inte har lite andra saker jag behöver, kan inte köpa nå mer fisk tror jag för fiskarna åkte ner idag måste vänta tills de grötar ihop sig med nedbrytare :)
#17 - 16 oktober 2009 04:41
Johanski skrev:
Observera 'underlättar' :)

Sorry, tenderar till att ignorera vissa ord när jag är trött[:o]
#18 - 17 oktober 2009 20:30
Hittade en bild :)
http://i251.photobucket.com/albums/gg308/Simonsaysbaka/Akvariet3.jpg

Ska göra ett vatten byte nu, och till veckan ska jag åka och köpa 2 nya lysrör :) Jag har tur behöver inte beställa för de hade t8 30w philips aquarelle på Djurmagasinet i boden, bara 119 kr styck :)
#19 - 24 oktober 2009 22:50
Vad fint det blir med höstlöven...visste inte att det gick ha sådant i akvariet, trodde det var "förbjudet" med tanke på att det förmultnar, om du fattar hur jag menar. Hur fungerar det med löv - ska de tvättas på nåt sätt först för att inte förorena vattnet? Och hur länge kan de vara i vattnet innan det är dags att plocka bort dem - veckor, månader?

Lite nybörjarfrågor... :p ska själv starta upp ett 240 liters mixakvarium om nån månad, så snart jag sparat ihop lite pengar. Kul se lite alternativa inredningar!
#20 - 24 oktober 2009 22:54
Kör på nedfallna och torkade eklöv som du kokar till de inte färgar av sig längre:)
#21 - 24 oktober 2009 23:12
Välkommen till Zoopet Mr Peel :)

Jo Som Sultanen sa så kan man använda ned fallna torkade eklöv om man kokar dem, eller jag kallar det Te"r" ur dem ;) så inte vattnet är te-ingt längre, de är grymt snygga.

Det är så här att jag har inte ek här i Norrbotten, så jag testade asp och lönn, vackrast var nog lönn, jag har nu tagit upp dem från akvariet för jag inte vågade ha dem i något mera, men missförstå inte nu, jag tog bara upp dem för att jag ville vara på den säkra sidan innan de började ruttna, hade löven i ungefär en månad.

Eklöv på den andra sidan är säkra och håller mycket mycket längre, Har aldrig som sagt testat dem men, jag ska nog det snart för jag har släktingar söderut som ska plocka några och skicka dem till mig med posten :D

Lönn och Asp gick fint för mig utan problem, jag kokade dem noga tills vattnet inte blev brunt nå mer, men testa eklöv för att vara på den säkra sidan :D
#22 - 25 oktober 2009 10:24
Jag kan rekommendera boklöv som jag tycker är snygga!

Fungerar som eklöv i akvariet dvs tar tid på sig att förmultna, hur lång tid är svårt att säga då jag tror det har och göra med surhetsgrad i vattnet.

Mvh
Daniel
#23 - 25 oktober 2009 11:20
Tack för alla tips! Det var just lönnlöven som föll mig på läppen, de har ju så himla fin färg nu när de är gulorange. Men då vet jag att de fungerar nån månad iaf. Som sagt vill jag ju inte att firrarna ska fara illa av att jag vill ha fint i karet...
Eklöv som skulle vara mer säkert ska det väl finnas få tag i här i götet, får gå på lövjakt! Lönnar har vi på tomten, så det blir enkelt :) Då löven tål att kokas så bådar det ju gott för hållbarheten i vattnet verkar det som...

SimonSaysBaka - tack för välkomnandet till zoopet :p jag hoppas min akvariestart blir lyckad så det blir ett långlivat medlemskap, men jag är envis som synden så det ska nog gå bra.

Fortsatt lycka till med ditt projekt!

Annons