2000L hjälp!

#1 - 17 maj 2007 18:43
hejsan! jag tror jag har kommit rätt nu? är ny så bli inte sura om jag är ute och yrar! ;P

jag har ett projekt om att bygga ett 2000L i marinplyfa och glas framtill. Allting funkade bra när vi satte ihopa det, men när vi fylde upp det så ser vi konstiga saker i botten, inuti plattan? typ precis som om det är luft bubblor (stora inga små) eller något? ni som har byggt med marinplyfa var vänligen att svara så snabbt som möjligt! om det är fel på botten plattan eller något sånt för jag vill inte ha 2 kubik vatten i källaren. Vi har varit aktsamma så det har inte gått hål i filmen som ligger på plattan. Alltså det är inte vatten som är har trängt in i plattan. Ska det vara så eller är det fel? känns lite lamt om man gör inredning med friggolit och sånt, så 1månad senare så måste man riva väck allting för trädet har börjat ruttna.

mvh Oliver.
#2 - 17 maj 2007 18:54
Ha tyvärr inget att komentera om din fråga,tänkte bara säga välkommen:)
#3 - 17 maj 2007 18:55
Om e de plyfa jag tänker på så kan man väl inte ha de konstant blött,eller?
#4 - 17 maj 2007 19:01
nja, enligt några gubbar som det står om på nätet så om man har repat bort den filmen som ligger på träplattan, så håller det kanske en månad eller mindre innan det pinkar vatten, men vill gärna förhindra det!
så skulle vilja att någon veteran som byggt sånt här kunde hjälpa mig =) annars får jag väll bara vänta och se vad som händer :S
och jag glömde säga tack alex! :)
/oliver.
#5 - 17 maj 2007 19:04
""yp precis som om det är luft bubblor (stora inga små) eller något?"" menar inte 1meter långa utan kanske vissa är precis som ett sträck kan vara uppmot 1dm långa, och dom är sten hårda! inget man kan trycka till så flyttar dom på sig..
#6 - 17 maj 2007 19:10
Är det riktig marinplywood du använt och inte formplywood ?
#7 - 17 maj 2007 22:23

det är samma namn/sak ;P iallafall så sa dom där jag beställde det.
#8 - 18 maj 2007 00:08
Den här killen plastade allt. Visserligen är det vanlig plywood men...

http://www.cichlid-forum.com/articles/diy_1700g_tank_1.php

(Mina erfarenheter av marinplywooden i min segelbåt är att inget är vattentätt/vattensäkert om det inte har behandlats rätt)
#9 - 18 maj 2007 00:41
albjohn skrev:

matlo skrev:

Hehe:D
#10 - 18 maj 2007 02:37
matlo skrev:
det är samma namn/sak ;P iallafall så sa dom där jag beställde det.

Näe... Det är ganska stor skillnad:
Marinplywood
Används till olika typer av snickerier i båtar. Har extra hög kvalitet och är absolut vattenfast. Tillverkas i furu, men också av ädlare träslag.
Formplywood
Används vid tillverkning av bland annat gjutformar. Har en behandlad yta som tål vatten och lätt släpper från betongen.
Källa:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741

Oavsett om du bygger med formplyfa eller marindito, så är det nog tillrådligt att behandla med epoxy eller polyester för att det ska bli helt tätt mot träet.
#11 - 18 maj 2007 03:01
Cold skrev:
Hehe:D

Eko mitt i natten:p !
#12 - 18 maj 2007 08:31
jag har silikonat alla kanter och sidor så klart, så det är inte vatten som har trängt in i kanterna iallafall. Jag tackar för alla som har iallafall försökt att hjälpa till om ni har några mer svar så kom gärna, det har inte läckt ut något under denna natten iallafall, och träet har inte "bubblat" precis som om det har börjat läcka. Sen dess utom vi har byggt en konstruktion från england, det är allså engels männen jag har fått idén ifrån att bygga med marinplyfa, och dom säger att man inte ska behöva behandla ytan som är helt vatten tät? men jag tänker ändå, för att vara på säkra sidan, måla med en slags plast färg.
#13 - 18 maj 2007 09:39
Behandlad plyfa brukar vara i det närmaste omöjlig att måla på, eftersom ytskiktet hindrar färgen från att fästa.

Vid målning av sådan plyfa brukar det krävas omfattande slipning vilket du säkert inte bör utsätta din för.

MVH/Anita
#14 - 18 maj 2007 10:38
ansjo skrev:
Eko mitt i natten:p !
Haha,ja precis;)
#15 - 18 maj 2007 10:46
Behandlad plyfa är precis som glas, om du tänker dig att du silikonar på glas, silikonet biter väldigt bra på plyfan utan rugg med iallafall när jag gjorde det.. (jag testade på en spill bit) + att jag ruggade med sandpapper där i akvariumet innan jag la silikon över. Men är det ingen som vet någon som kan mycket om plyfa som är medlem på denna sidan?

mvh oliver.
#16 - 18 maj 2007 19:40
Detta är jättespännande! Håll oss uppdaterade om projektet och hur det blev.
#17 - 19 maj 2007 14:31
jag har just fått reda på att det kan bli sånna "bubblor" i träet av en kille som har byggt ett 4000L i samma konstruktion, fast tjockare glas framtill bara. Han sa att hans har haft sånna bubblor nu i 15år, så jag vill bara tacka alla som försökt att hjälpa till. akvariumet har stått med vatten i nu i 2 dygn, en dag till bara så har jag provtryckt klart det. Förhoppningsvis så kommer det inte läcka i framtiden heller! :)
#18 - 19 maj 2007 15:13
tas tråden bort av sig själv eller måste jag själv ta bort den? hehe?
#19 - 19 maj 2007 17:55
Varför ta bort tråden? Visa oss bilder istället!

<----jättenyfiken
#20 - 19 maj 2007 22:36
hmm, problemet är att jag har ingen digital kamera! så jag kan inte lägga ut bilder, ska nog köpa en i sinom tid. Men vet inte om jag hinner lägga ut bilder här isåfall, men om jag ska det kan inte någon förklara hur man gör då? menar kan man lägga ut bilder här i en sån konversation? eller måste jag linka sidan till bilden? jag är som ett enda stort frågetecken i sånt, bilder är inte min starka sida inom datorer.

Annons