2000l/h för mycket för 150-200l Tanganyika?

#1 - 1 december 2007 21:58
Ett tag sedan jag var här sist, har varit akvariebefriad ett tag pga för lite tid helt enkelt med tillökning och plugg och allt... But now I'm back! :)

Har sedan ett tag funderat på att sätta ihop ett litet tanganyika kar med multisar. Då jag inte riktigt gillar standardstorlekarnas format så tänkte jag köra egenlimmat. Nånstans 80x60x40 (lbh) hade jag tänkt mig, vilket ger strax under 200l. Vad jag vill åt är det extra djupet i karet...

Har en splirrans ny Aqua Bee som kör 2000l/h som har legat oöppnad i ett par år, vilken jag tycker kunde vara smidigt att driva diverse filter i karet. Antingen ytterfilter, hemmagjorda, eller i BTN moduler i karet.

Om man räknar det helt odämpade flödet från pumpen så är det 10x literantalet i karet. Är detta helt orimligt? Kommer det bli sandstorm i karet med fiskar tryckta mot rutorna? Har hört att multisar är ganska duktiga simmare och en sådan cirkulation kanske inte skulle störa dem?

Känns onödigt att lägga ut pengar på ett nytt pumphuvud när jag har ett liggandes, men det känns också onödigt att behöva köra en slangklämma på slangen för att dra ner på cirkulationen och bränna en massa onödig energi från pumpen. Kanske inte massor av energi men principen är det som stör mig mest. [xx(]
#2 - 1 december 2007 22:10
Hejsan,

Liter i överkant, men det gör inget :)
Rikta ublåset lite snett bara, så det träffar en krök, utsats på en sten, upp mot ytan, in mot glaset. Då minskas flödet radikalt.

Mvh

Stefan
#3 - 1 december 2007 22:26
Tack för svaret Stew, vilket lättade mig betydligt! :)

En annan fråga när jag ändå håller på... Har funderat på om jag ändå ska beställa ett specialbyggt kar att få det borrat samtidigt. Tanken att få bort alla slangar från toppen på karet och kanske kunna köra en sump eller liknande undertill lockar mig mycket.
Någon som vet om detta är något som kostar en massa pengar? Att det kostar förstår jag, men hur mycket talar vi om?
#4 - 2 december 2007 09:38
I mitt 133 l har jag en vattencirkulation på 1200 l/h, så det borde inte vara så farligt att ha 2000 l/h i ett kar på strax under 200 l.
Kan man inte reglera flödet någonstans på pumphuvudet?
#5 - 2 december 2007 11:50
Jag har tre pumpar, 1x2500 + 1x1000 + 1x1500 = 5000 liter i timmen i mitt 160 liters.
Det har sandbotten.
Fiskbesättningen är ancistrus, paletter, trådfenor, corydoras, och vildfångade mollies.

Det är helt enkelt jävligt svårt att ha för stark ström i ett akvarium. Även i mitt kar har jag inte mer vattenväxling än vad det är i strandkanten på en sjö, och långt mindre än vad det är i t.ex. mittfåran på Amazonas.

Sjöciklider som tanganyika och malawis är dessutom extremt duktiga simmare.

Kort sagt, de kommer inte att ha några som helst problem med din cirkulation, de får bara lite utlopp för sin energi.
#6 - 2 december 2007 12:09
Azur: jag vet inte om du skojar men 31x akvarievolymen har jag svårt att föreställa mig att det skulle funka med sötvattensfisk... problemet är att man ska trycka ut allt detta vatten genom ett utblås (inga utblås i naturen) och det skapar en enormt stark stråle och därför är man begränsad av detta!
#7 - 2 december 2007 12:40
Men det gör det alltså, tillochmed med små 2-centimeters vildfångade mollies som ser ut och uppför sig som Endlers-guppies. No problem.

När folk har fisk som "fastnar i insugen" är det döende fisk, fast kantnålar och diverse mopsskallade puckelryggiga slöjfenade odlingsformer kanske också har problem - de har ju liksom svårt att hålla sig på rätt köl ens i helt stilla vatten.

Andra fiskar man får se upp med är vandrande fisk, framförallt diverse grönlingar och botior, som gärna simmar in i de grova UTblåsen på starka pumpar och blir hackade i bitar.

Men för all del, mitt akvarium är extremt - det är avsett att vara ett forsakvarium och alla mina fiskar lever i naturen i strömmande vatten - men 10x volymen som Tottofagrin frågar om är inte på något vis extremt. 5-10x omsättning i timmen är enligt min mening perfekt för ett sjöciklid-kar.
#8 - 2 december 2007 13:33
åheim skrev:
Azur: jag vet inte om du skojar men 31x akvarievolymen har jag svårt att föreställa mig att det skulle funka med sötvattensfisk... problemet är att man ska trycka ut allt detta vatten genom ett utblås (inga utblås i naturen) och det skapar en enormt stark stråle och därför är man begränsad av detta!

Man kan ju ha strilrör för att minska den enskila strömmen och på så sätt mer efterlikna strömmen i en flod.
#9 - 2 december 2007 13:46
_Lena_ skrev:
Man kan ju ha strilrör för att minska den enskila strömmen och på så sätt mer efterlikna strömmen i en flod.
5000L genom ett strilrör Nja! sen tycker jag man får en starkare ström eftersom de är ännu mindre hål men fler!
#10 - 2 december 2007 15:17
Vill man ha ett strilrör och högt flöde men inte så högt tryck kan man kanske ha ett långt strilrör med extra grova hål.
Räcker inte det kan man kanske prova att svepa en inte alltför tjock filtermatta runt strilröret för att dämpa trycket i strålarna.
#11 - 2 december 2007 15:47
åheim skrev:
problemet är att man ska trycka ut allt detta vatten genom ett utblås (inga utblås i naturen) och det skapar en enormt stark stråle och därför är man begränsad av detta!

Det beror dels på pumptyp, dels på design och riktning på utblåsen.

Pumpar typ Eheim 1250 jobbar med lågt flöde och starkt tryck. De ger rätt dålig allmäncirkulation men ger väldigt starkt flöde i en tunn strimma. Strilrör, att ha flera utblås, eller rikta utblås snett mot ytan eller snett mot en sida hjälper till att bryta stråle. Annars är vad som händer bara att fisken undviker den smala hårda strålen.

Pumpar typ Tunze nanostream jobbar med högt flöde och lågt tryck, dvs en bred & mjuk stråle. De ger god allmäncirkulation men kan inte driva filter.

Jag har en Rena XP3, en Fluval 4+, och en Tunze nanostream 6025. Det är strömt i akvariet, men inte problematiskt strömt för någon enda fisk jag nånsin testat. Det tar nån dag när de mest håller till i nåt lugnt hörn, medan de vänjer sig och får upp flåset, sen är de mitt ute i strömmen.

"Normal" fisk har helt enkelt inga problem med de strömstyrkor vi realistiskt sett kan få i våra akvarier, och omsättningen tillochmed i mitt kar ganska beskedlig jämfört med vad sjö- och flod-levande fiskar ser i naturen.

Men jag säger alltså inte att man skall ha 30x volymen per timme i omsättning, det är onödigt mycket, men 5-10x ser jag som "sweetspot" för allt utom, säg, växtakvarier eller extrema svartvattenbiotop-kar.
#12 - 2 december 2007 15:54
Passar på att låna tråden lite:

Om man nu har rätt så bra fjong på genomströmningen, hur går det för ynglen?
Jag kommer nog inte hålla på och "spotta" honor på eventuella yngel, utan är mer sugen på att låta det gå som det går.
Ska jag räkna med att alla yngel hamnar i filtret och dör, eller kommer några att klara sig?
(minst 1x1000 l/h, kanske en till lite mindre pump, till 180 liter)

//Troll
#13 - 2 december 2007 16:15
Trollsvans skrev:
Passar på att låna tråden lite:

Om man nu har rätt så bra fjong på genomströmningen, hur går det för ynglen?

Jag kommer nog inte hålla på och "spotta" honor på eventuella yngel, utan är mer sugen på att låta det gå som det går.

Ska jag räkna med att alla yngel hamnar i filtret och dör, eller kommer några att klara sig?

(minst 1x1000 l/h, kanske en till lite mindre pump, till 180 liter)

//Troll

Med tanke på att du talar om munruvare så kommer ynglen klara sig bra, med tanke på att de är oftast väldigt stora när de släpps ut. Största problemet för ynglen blir nog att undvika att bli uppätna, inte att undvika att åka in i filtret :)
#14 - 2 december 2007 16:50
Tydligen tur att jag inte sålde med det där pumphuvudet när jag gjorde mig av med det gamla 375l karet. :) Ska bli kul att se fiskarna jobba lite för att stå och hänga vid sin lilla snäcka... hehe..:)

Annons