Ett tag sedan jag var här sist, har varit akvariebefriad ett tag pga för lite tid helt enkelt med tillökning och plugg och allt... But now I'm back! :)
Har sedan ett tag funderat på att sätta ihop ett litet tanganyika kar med multisar. Då jag inte riktigt gillar standardstorlekarnas format så tänkte jag köra egenlimmat. Nånstans 80x60x40 (lbh) hade jag tänkt mig, vilket ger strax under 200l. Vad jag vill åt är det extra djupet i karet...
Har en splirrans ny Aqua Bee som kör 2000l/h som har legat oöppnad i ett par år, vilken jag tycker kunde vara smidigt att driva diverse filter i karet. Antingen ytterfilter, hemmagjorda, eller i BTN moduler i karet.
Om man räknar det helt odämpade flödet från pumpen så är det 10x literantalet i karet. Är detta helt orimligt? Kommer det bli sandstorm i karet med fiskar tryckta mot rutorna? Har hört att multisar är ganska duktiga simmare och en sådan cirkulation kanske inte skulle störa dem?
Känns onödigt att lägga ut pengar på ett nytt pumphuvud när jag har ett liggandes, men det känns också onödigt att behöva köra en slangklämma på slangen för att dra ner på cirkulationen och bränna en massa onödig energi från pumpen. Kanske inte massor av energi men principen är det som stör mig mest. [xx(]