2000 liter kar

#1 - 2 oktober 2009 18:42
Hej.

Jag och min bror har bestämt att vi ska försöka få tillbaka ett abborre bestånd som på 15 år gått från rikligt till obefintligt i några mindre sjöar här där vi bor.

Någon som känner till var man kan köpa 2000-4000 liters kar i plast eller armerad plast, runda eller fyrkandtiga där man kan föda upp yngel från vild abborre för senare utsättning. Alla annan utrustning som vi behöver har vi hittat hoss lantmännen, järnhandlare och trädgårdshandlare. Men fortfarande inga stora kar.
Exempel på typ av kar vi är på jakt efter:

Tack på förhand.
#2 - 2 oktober 2009 18:49
Hej.

Jag och min bror har bestämt att vi ska försöka få tillbaka ett abborre bestånd som på 15 år gått från rikligt till obefintligt i några mindre sjöar här där vi bor.

Någon som känner till var man kan köpa 2000-4000 liters kar i plast eller armerad plast, runda eller fyrkandtiga där man kan föda upp yngel från vild abborre för senare utsättning. Alla annan utrustning som vi behöver har vi hittat hoss lantmännen, järnhandlare och trädgårdshandlare. Men fortfarande inga stora kar.

Exempel på typ av kar vi är på jakt efter:

Tack på förhand.

ser ju nästan ut som pooler man gräver ner,

finns kanske billiga på blocket.

.
#3 - 2 oktober 2009 19:38
Såna här kemikalietankar kanske?

http://www.blocket.se/vastmanland/1000_liters_IBC_tankar_behallare_22015273.htm?ca=9&w=1&last=1

Har för mig att jag hört om att folk använder sådana för vinterförvaring av dammfisk. Man måste förstås kapa bort toppen och se till att det inte ligger kvar några farliga ämnen i burken.
Bilagor:
#4 - 2 oktober 2009 20:00
Ett kanske relativt billigt sätt är att snickra en stor"trälåda" och lägg i en 160g/m2 pressening, har själv kört en pool(10m3) i flera år på det temat
#5 - 2 oktober 2009 20:26
Du vet att man måste ha tillstånd för att sätta ut fisk förmodar jag.
#6 - 2 oktober 2009 20:32
eriahl skrev:
Du vet att man måste ha tillstånd för att sätta ut fisk förmodar jag.

Även om man hjälper befintligt fiskbestånd?
#7 - 2 oktober 2009 20:38
Fiskutsättning är det ju iaf. Sen kan man fundera på varför beståndet minskat. Även om det skulle bli ok så kanske det inte hjälper ändå.
Här kan man se lite https://www.fiskeriverket.se/arkiv/faq/faqvattenbruk/varsokerjagtillstandforfiskutsattningar.5.7caf489b10f9f5cfaef80001197.html
#8 - 2 oktober 2009 22:13
kolla här , kanske du hittar nåt.

http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/privat.htm
#9 - 2 oktober 2009 22:32
ja herregud! sök tillstånd hos länsstyrelsen! även fast det är snällt menat så kan det gå åt helsike med ekosystemen när man pillar!!!!
#10 - 2 oktober 2009 23:14
Dessutom blir det flytt av fisk mellan olika vattendrag. Bara det kräver tillstånd.
#11 - 3 oktober 2009 07:20
Tillstånd från länstyrelsen för utsättning av fisk var jag väl medveten om att man behövde ha. Att man behövde tillstång för transport var en nyhet för mig. Vi har haft en dialog med länstyrelsen här där vi bor och dom har gett beskedet via telefon att utsättning skulle vara okej, eftersom vi inte introducerade någon ny art, eller stam från andra vatten (även om vi inte har det skriftligt ännu).

Annons