200-liters fiskar,ge tips.

#1 - 24 januari 2005 17:50
Halloj jag undrar om man kan ha ett par "oscar" påfågelciklid i ett 200-liters,har haft förr ett 400-liters med 4:st men vill nu ha ett som rymms i mitt rum.
Har hört att "oscar" inte är för kräsna om de har gott med utrymme,och ett par tror jag går i ett 200-liters kar.
Men ge era tips!
#2 - 24 januari 2005 18:03
Jag själv skulle lägga i ett gäng (6-8st) Marmor- eller Blågurami. De är mina favoriter. De är "relativt" fredliga och har en trevlig personlighet. Prova i så fall först med 6st i jämna par. Blir hanarna för dominanta så köp två extra honor. Det kan nog gå riktigt bra.

Att ha i ett fint stim med Kardinaler är också vackert.
#3 - 24 januari 2005 20:03
nej

200L är alldeles för lite till två st påfågelciklider. Dom blir trots allt väldigt stora. Dom skulle snarare behöva minst 400L för att trivas riktigt bra. Men inget hindrar dig att köpa. Jag har själv en påfågel(unge) i mitt 205L, jag har dock ordnat så att den får komma till ett större kar när den vuxit färdigt, och detta ordnade jag med innan den inhandlades.

Du gör dina egna val. Egentligen är det väl ingen som vet vad fiskar tycker och inte tycker om. Iblan kan det låta som väldigt stor skillnad på literantalet, men simytan som ökningen av literantalet innebärt är ofta väldigt liten.
#4 - 25 januari 2005 12:41
Det är väl inte direkt optimalt att ha gurami i ett 200 liter som jag antar är 50 cm högt?

Har själv ett 200 liter och jag kan rekomendera skalarer. Om du vill ha fredliga fiskar, men med lite temperament´tycker jag du ska ha sajicor.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 25 januari 2005 12:59
[QUOTE=Jocki]Halloj jag undrar om man kan ha ett par "oscar" påfågelciklid i ett 200-liters,har haft förr ett 400-liters med 4:st men vill nu ha ett som rymms i mitt rum.
Har hört att "oscar" inte är för kräsna om de har gott med utrymme,och ett par tror jag går i ett 200-liters kar.
Men ge era tips![/QUOTE]
Akvariet är alldeles för litet för påfåglar - att stoppa ner påfågelsciklider i ett 200 liters är etter värre än att hålla guldfiskar i en liten guldfiskskål.
#6 - 25 januari 2005 14:07
[QUOTE=CBR]Det är väl inte direkt optimalt att ha gurami i ett 200 liter som jag antar är 50 cm högt?

Har själv ett 200 liter och jag kan rekomendera skalarer. Om du vill ha fredliga fiskar, men med lite temperament´tycker jag du ska ha sajicor.[/QUOTE]

Snabb fråga bara. Varför skulle det inte vara bra med Gurami i et 200L kar? Nyfiken, för jag har själv funderat på att starta liknande.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 25 januari 2005 14:10
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=CBR]Det är väl inte direkt optimalt att ha gurami i ett 200 liter som jag antar är 50 cm högt?

Har själv ett 200 liter och jag kan rekomendera skalarer. Om du vill ha fredliga fiskar, men med lite temperament´tycker jag du ska ha sajicor.[/QUOTE]

Snabb fråga bara. Varför skulle det inte vara bra med Gurami i et 200L kar? Nyfiken, för jag har själv funderat på att starta liknande.[/QUOTE]
Guramis har ett labyrintorgan och går upp till ytan för att hämta luft. För odling av gurami rekommenderas ofta väldigt låga akvarier.
Det har alltså inte med literantalet att göra utan med höjden på akvariet, anatar att CBR avser detta.
Dock anges ju inte höjden på akvariet så om det passar eller inte vet vi inte.
#8 - 25 januari 2005 14:16
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Gimbo][QUOTE=CBR]Det är väl inte direkt optimalt att ha gurami i ett 200 liter som jag antar är 50 cm högt?

Snabb fråga bara. Varför skulle det inte vara bra med Gurami i et 200L kar? Nyfiken, för jag har själv funderat på att starta liknande.[/QUOTE]
Guramis har ett labyrintorgan och går upp till ytan för att hämta luft. För odling av gurami rekommenderas ofta väldigt låga akvarier.
Det har alltså inte med literantalet att göra utan med höjden på akvariet, anatar att CBR avser detta.
Dock anges ju inte höjden på akvariet så om det passar eller inte vet vi inte.[/QUOTE]

Då förstår jag. Det var tur att ni sa det innan jag köpte mig ett nytt kar. Hade tänkt mig ett med 50cm i höjd. Ska se om jag hittar något i storleken 200-250 Liter som är ca 40cm i höjd åt mina marmorgurami.

Tackar.
#9 - 25 januari 2005 15:30
[QUOTE=Jocki]Halloj jag undrar om man kan ha ett par "oscar" påfågelciklid i ett 200-liters,har haft förr ett 400-liters med 4:st men vill nu ha ett som rymms i mitt rum.
Men ge era tips![/QUOTE]Köper du påfågelciklidsyngel på 3-5cm så fungerar det i drygt ett halvår i ett 200 liters, sedan måste du uppgradera. De växer snabbt, räkna med 1.5-2 cm per månad. Du bör alltså planera lite framåt om du ska välja denna art.

Jag skulle istället rekommendera sebraciklider, två lekpar. Inred med stora stenar och eventuellt någon rot som delar av karet i två delar. Du kommer aldrig ha en tråkig stund framför karet, jag lovar, en mycket underskattad ciklid som har fått en "skräpfiskstämpel" den verkligen inte förtjänar. En av mina personliga favoriter som jag återvänder till gång på gång.

Annars skulle du kunna testa multispinosaciklider eller sajicaciklider också, precis som med sebracikliden så fungerar det finemang med två lekpar om du inreder rätt. Men blanda inte, jag vet inte säkert men jag skulle kunna tänka mig att det finns risk för korsning, sedan är sajicacikliden lite vekare än multispinosan. Men det är fina arter båda två, och lättlekta.
#10 - 25 januari 2005 15:47
Skaffade i mellandagarna ett par Bujurquina moriorum till mitt 250-liters, och de håller just nu på att vakta yngel. Kan verkligen rekommendera dessa munruvare!
mvh Daniel
#11 - 25 januari 2005 16:36
[QUOTE=Gimbo]

Då förstår jag. Det var tur att ni sa det innan jag köpte mig ett nytt kar. Hade tänkt mig ett med 50cm i höjd. Ska se om jag hittar något i storleken 200-250 Liter som är ca 40cm i höjd åt mina marmorgurami.

Tackar.[/QUOTE]

Jag har gurami i både ett 40cm och ett 50cm kar och dom ser ut att trivas lika bra i båda... Men du kan ju alltid sänka vattennivån alt. höja bottennivån när du vill.
#12 - 25 januari 2005 17:35
Jag har funderat på gurami,kanske marmor eller blåa,guld...
Som sagt har jag ett 20-liters med dvärg gurami,dom trivs utmärkt,men gurami är väldigt trevliga och blir ändo ganska stora (vill ha mäktiga stora fiskar som fångar blickar).
Jag tycker faktist om guramin har haft kanske 6st förr,återstår 1 härdad överlevare.
Gurami blir det väl...installationen av 200-liters blir imorgon,så snabba svar hjälper om ni vill påverka mitt akvarium!
#13 - 25 januari 2005 19:37
[QUOTE=Chrilleus][QUOTE=Gimbo]

Tackar.[/QUOTE]

Jag har gurami i både ett 40cm och ett 50cm kar och dom ser ut att trivas lika bra i båda... Men du kan ju alltid sänka vattennivån alt. höja bottennivån när du vill.[/QUOTE]
Jo, precis... Man behöver ju inte fylla upp karet bara för att det går :)

Annons