200 liters -abborrar?

#1 - 8 oktober 2003 10:36
Jag läste en artikel här på zoopet, men den hann försvinna innan något svar om det skulle fungera i små akvarium kom.

Jag funderar på att köpa ett 200 L nytt, för att inte behöva silikona innan (kanske man måste iallafall) från Globefish.

Iallafall då undrade jag om jag kan fiska upp 2-4 aborrar och lägga i och ändå kunna lägga i andra fiskar som ancistrus. Kanske äter aborrarna upp den som liten? Äter aborrar torrfodret?

Ge mig gärna lite extra information!

Tack på förhand, Andreas
#2 - 8 oktober 2003 10:53
Någon som kan vara vänlig och besvara?
#3 - 8 oktober 2003 11:02
Abborrar ska ha svalt vatten.

Man kan skilja på 3 olika "typer", den som lever på grunt vatten, äter oftast annat än fisk med starkt rödfärgade fenor, den som lever på strandsluttningar,rovfisk, svagt röda fenor, den som lever i det fria vattnet, rovfisk, nästan inget rött på fenorna. Abborren lever på sommaren i större eller mindre stim. När det blir kallt går stimmen samman och ut på djupt vatten.
Så välj en med röda fenor.

#4 - 8 oktober 2003 11:19
Bra att du tog upp det!

Det har ju med temperatur och pH värde att göra också!

men kan ingen besvara? :-(
#5 - 8 oktober 2003 11:19
Jag kan ju säga så att köper du ett nytt så behöver du inte silikona karet, det är såklart färdiggjort när du köper det.
#6 - 8 oktober 2003 11:42
Okej, tack!

Men hur är det med abborrarna då?
Jag har alltid velat se hur dom ser ut i vattnet!
#7 - 8 oktober 2003 12:12
Du kan hålla några småabborrar i ett 200 liters, men de kommer att växa ur det ganska snart. I varmt akvarie-vatten med bra mat skulle jag gissa att en liten 5cm abborre når 30-centimeters-strecket på cirka två år.
#8 - 8 oktober 2003 12:15
Min erfarenhet är att yngre abborrar (första året) går grunt, mellanstorleken jagar runt grynnor, stora (gamla) abborrar jagar relativt ensamma eller i mindre grupper. Som ungfisk går de ofta i stora stim tillsammans med mört och annan liknande fisk. Abborren är 100% oppurtunist, dvs den äter det som finns, allt från insekter på ytan till kräftor i bottenslammet. Enligt vissa är det absolut inga problem att ha abborre i rumstemperatur, medans andra hävdar att de måste ha en kall period på året. I ett 200 liters akvarie kan du börja med ett tiotal små årsyngel (bör vara 5-6 cm såhär års), de kommer att decimeras genom naturligt urval efterhand som de växer.
Lycka till.
#9 - 8 oktober 2003 12:44
Hmm okej! Jag får det till att det är bra, men inte nödvändigt med en kallare period på året?

Jag får det även till att dom växer ur ett 200 L akvarium? Gör dom det även om jag bara har dom?

Jag kan alltså mata dom med torrfoder(låter inte speciellt abborr aktigt)? Men räkor borde man kunna mata dom med. Dessutom finns det ju maggots att köpa! Säkert finns det annat liknande i akvariehandel.

Har jag rätt?
#10 - 8 oktober 2003 12:56
Ja, min erfarenhet av abborrar är att det är svårt att få dem att börja äta, men när de väl kommit igång kan inget stoppa dem [;)]
#11 - 8 oktober 2003 19:26
Hehe okej! men tror ni det funkar med bara typ 3-6 abborrar och an ancistrus i ett 200 L? Jag vill inte slänga tillbaka dom sedan! isåfall har jag dom livet (deras) ut.
#12 - 8 oktober 2003 22:10
Gäddan88: Kanske äta upp dom? :P
#13 - 9 oktober 2003 06:27
tror det blir lite kallt för ancistrusen..sen kommer den förmodligen bli mat? varför ha en mal överhuvudtaget?
sen om du vill ha en kallare period i akvariet, ställ det nära ett fönster som står lite öppet..temperaturen sjunker rätt friskt..hehe
sen att de skulle kunna bo i 200 liter..det är ju ett pytteakvarium.. för stora aborrar.. skaffa åtminstonde ett 540 eller större om du ska ha dem till de blir vuxna.
Men annars en kul ide som jag själv funderat på! lite mört & aborre i ett akvarium.
#14 - 9 oktober 2003 07:48
Jag har haft aborrar i akvarium med samma temperatur året om. Förutom aborrar hade jag mört, ål och ruda. Jag upplevde inga problem med matningen och inte heller med temperaturen. Däremot så har jag nog aldrig sett en fisk som mobbar sina artfränder så illa som just aborren. Men det torde gå att undvikas genom att ha ett större stim med mindre aborrar. 200 liter borde funka de första 6-12 månaderna. En idé är att fånga upp dom så här års och släppa tillbaka dom nästa höst. Då kan man ju hämta nya. Jag matade mina med daggmask,pellets och mygglarver. Tänk bara på att vänja in dom mycket sakta om du fångar dom så här års. Det är nästan 20 graders skillnad mellan sjövattnet och normalt akvarievatten. Jag tog med mig hälften av vattnet till karet ur sjön och vande in fisken i en spann under 3 timmar.
MVH
magnus
MVH
Magnus

Annons