20 liters yngelkar??

#1 - 31 mars 2008 19:33
Startade upp ett yngelkar på 20 liter idag, inte det största men å andra sidan så är det rymligare än de vanliga yngelboxarna, (flytande eller nät-varianterna..) Fyllde på med vatten från huvud akvariet och satte i en pump. Borde väl egentligen kunna släppa ner den dräktiga honan redan idag, eller? Alla vatten värden är ok.

Här är en bild:

http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1905420/yngelkar_orig_SE.jpg
#2 - 31 mars 2008 20:21
Krama ur lite filterbakterier däri oxå så ska det nog funka.
#3 - 31 mars 2008 20:40
Från pumpen i huvudkaret menar du?
Filtret som sitter i pumpen har använts i typ en vecka i huvudkaret, men sen har den inte använts i vatten på ett par dagar så då borde väl bakterierna i filtret vara döda.. Alla växter som är i yngelbaljan kommer från huvudkaret, kan det hjälpa?
#4 - 31 mars 2008 21:27
NIC skrev:
Från pumpen i huvudkaret menar du?

Filtret som sitter i pumpen har använts i typ en vecka i huvudkaret, men sen har den inte använts i vatten på ett par dagar så då borde väl bakterierna i filtret vara döda.. Alla växter som är i yngelbaljan kommer från huvudkaret, kan det hjälpa?

De goda bakterierna sitter i filtret, men de är som du skriver döda nu. Växter är alltid bra men var väldigt vaksam på värdena i karet ett bra tag framöver.
#5 - 31 mars 2008 21:32
Vad är det för yngel du ska ha i akvariet??

Pumpen ser ut som en Projekt Brio stämmer det, isf kanske den pumpar lite för mycket för många yngel, man vill ju inte att dom ska sitta döda i filtret.

Ett yngel akvarium som drivs med luft filter tycker jag funkar bäst dessa fastnar dom inte i.

EDIT: Fast pumpen kanske går att reglera flödet på....men tänk på detta det ser inte ut som pumpen är igång på bilden eller har jag fel??
#6 - 31 mars 2008 22:43
(smegga)
Pumpen är igång, tänkte dra en nylonstrumpa över insuget.
Svärdbäraryngel anländer nog i denna veckan, vet inte riktigt hur länge de simmar runt med de i magen.. Projekt brio...? You tell me.., ingen aning faktiskt.
Japp, det går att reglera flödet om man delar på den.
#7 - 31 mars 2008 22:47
(Nina82)
Gör nog som du sa ändå; jag vrider ur filtret från huvudkaret, (som är bra inkört) lite lätt i yngelbaljan, honan skulle nog behövas släppas i om ett par dagar, hur tror du att det skulle gå?
Bilagor:
#8 - 1 april 2008 08:07
NIC skrev:
(Nina82)

Gör nog som du sa ändå; jag vrider ur filtret från huvudkaret, (som är bra inkört) lite lätt i yngelbaljan, honan skulle nog behövas släppas i om ett par dagar, hur tror du att det skulle gå?

E det bara honan (alltså en fisk) tror jag inte det är någon fara. Skulle nog släppa i henne nu så att karet hinner gå in sig lite innan ynglen anländer :)

Mata mycket sparsamt, men ser du att hon börjar yngla så ge henne lite mat så hon är mätt då äter hon förmodlingen inte så många yngel :p

Ha koll på nitriten, testa vattnet lite då och då ett tag framöver.

Lycka till ;)
#9 - 1 april 2008 08:38
OK, testade vattnet idag, alla värden är ok. Testar en gång om dagen framöver.
Japp, det är bara honan som ska över denna gången. Så om jag vrider ner lite bakterier från filtret soch håller koll så borde det vara ok?
En annan fråga; skulle det gå i ett senare skede att släppa över en hane och två honor för att om möjligt främja lek?
#10 - 1 april 2008 08:48
NIC skrev:

En annan fråga; skulle det gå i ett senare skede att släppa över en hane och två honor för att om möjligt främja lek?

Det ska inte vara några problem
#11 - 1 april 2008 09:43
(Nina82)
TACK för dina svar! Mycket uppskattat!!
Kommer med en uppdatering om hur det går.
Ha en trevlig 1:a April. :)
#12 - 1 april 2008 09:45
Så lite så :)

Lycka till och ha det gött :D
#13 - 1 april 2008 14:49
(Smegga)
Pumpen är en Duetto dj 50. 230L/h. Överdragen med en nylon strumpa.
Har den på minsta utblåset, rör precis om partiklarna efter urkramningen av det andra filtret, så det ska nog inte vara några problem hoppas jag. :)
#14 - 1 april 2008 15:09
Förresten...
Vattenbyten en gång i veckan, eller mer när ynglen kommit?
Tror att jag har frågat allt nu... ;)
#15 - 1 april 2008 17:41
Då var honan förflyttad till yngelkaret, nu håller jag tummarna på att det ska gå bra!
Det är exakt samma temp. (25'c) och vattenvärde som i huvudkaret. Ska jag ev. höja tempen i yngelkaret lite? Och slutligen; Vattenbyten en gång i veckan, eller mer när ynglen kommit?
Tror att jag har frågat allt nu... ;) :)

Här är en bild efter första kvarten då hon bara stod i ett hörn med utspända fenor.

http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1906527/forstakvarten2_orig_SE.jpg

Närbild

http://www.zoonen.com/res/user/1818503/galleri/1906526/forstakvarten1_orig_SE.jpg

Efter en halvtimme när hon började simma runt och utforska.

http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1906527&a=3#
#16 - 1 april 2008 18:25
Jag hade kört på som vanligt. 25 grader och vattenbyte 1 gång/v. Du ser ju ganska snart om det inte skulle funka och då får du kanske göra två mindre vattenbyten istället.
#17 - 5 april 2008 19:44
(Nina82)
Då har honan släppt ut lite YNGEL!!! Har sett 9 småttingar hittills. Först såg jag 2, ett tag senare såg jag fler. Trodde att hon födde alla samtidigt... Hon kanske har käkat en del, men vissa har simmat farligt nära henne utan att hon brytt sig. Kanske är mätt... Som tack för hjälpen med dina svar erbjuder jag dig ett par stycken, (om det blir några kvar..) sen är det upp till dig om du vill köra från klippan till Lund...
#18 - 5 april 2008 19:55
NIC skrev:
(Nina82)

Då har honan släppt ut lite YNGEL!!! Har sett 9 småttingar hittills. Först såg jag 2, ett tag senare såg jag fler. Trodde att hon födde alla samtidigt... Hon kanske har käkat en del, men vissa har simmat farligt nära henne utan att hon brytt sig. Kanske är mätt... Som tack för hjälpen med dina svar erbjuder jag dig ett par stycken, (om det blir några kvar..) sen är det upp till dig om du vill köra från klippan till Lund...

Tack, det var verkligen snällt. Men vi ska flytta till sommaren och ska försöka hålla fiskbeståndet nere så det går så smidigt som möjligt. Har delat på honor och hanar bland våra levandefödare och räknar med att ynglandet ska stanna av fram mot sommaren innan vi ska flytta. Just nu har vi ca. 80 yngel av Endlers Guppy och ca. 8 yngel av "vanliga" Guppy.

Ska försöka låta bli att skaffa fler fiskar nu innan flytten :p
Tack ändå :D
#19 - 5 april 2008 20:41
Det minsta jag kunde göra...
Oj då, 80 yngel... Jag förstår att de behöver plats framöver...
Lycka till med det och tack igen! :)

Annons