Nu har det äntligen blivit dags för ett till akvarium! Ett litet sådant. Ett Aquael 20-liters Shrimpset för att vara mer precis. Detta är tänkt att stå i köket och inhysa räkor! Jag skall såga till en ekskiva till ett mörkt och tråkigt hörn i köket där det lilla karet förhoppningsvis kommer lysa upp fint!
För någon vecka sedan inhandlade jag bottensubstrat till karet. Det blev 5 liter Ebi Gold Shrimp Soil.
Idag inhandlade jag själva akvariet, en BTN Slimeline-bakgrund samt lite sten.
Har inte så mycket att tillföra för tillfället, just nu sitter jag bara och väntar på att silikonet ska härda så jag kan ha i soil´en och testa lite olika layouter med stenarna!
Sitter och klurar på om jag ska ha Körsbärsräkor eller Crystal Red... Svårt val! Jag är ju nybörjare, men är lite sugen på att gå direkt på Crystal Red ändå ... Tips och råd mottages tacksamt!
Slänger in lite bilder som kanske inte är så intressanta, men blir lite av en dokumentation över projektet :)
Jag har crystalred, är det dom du vill ha så kör på dom. Jag hade aldrig haft räkor förut och slängde ner dom i burken med lite växter å rötter sen började dom föröka sig. Gjorde inget speciellt utom att byta 10-15% vatten i veckan och göra rent filtret när det började bli dåligt flöde.
Nu sköter jag dom knappt alls, dom förökar sig inte lika mycket men dom visar inget konstigt beteende.
Känns som om jag kör på Körsbär i början så kommer det bli att det blir ett till akvarium till Crystal Red och så kommer det fortsätta för allt nytt man vill prova. Man sitter där med 20 kar och undrar vad f-n det var som hände?! ;)
Förresten - det dröjer ju ett tag till att det är vatten i räk-karet, är det en bra idé att sätta filtret i mitt nuvarande akvarium och låta det gå och bli nerskitat med lite bakteriekultur?
Nästan alla mina körsbär har dött, men CR växer och mår bra så jag tror inte de är svårare. Men jag hade en nyköpt fisk som dog och då dog många av räkorna också dagen efter.
Jag gör typ ingenting. Byter lite vatten typ varje vecka.
Då är det bestämt, Crystal Red it is! :) Ska bara försöka mig på lite aqua scapeing först samt köra in karet :)
Tror ni att jag måste silikona runt bakgrunden och glaset? Vill ju inte att några räkor ska krypa in där och fasta. Bakgrunden ligger hyfsat an mot glaset överallt, någon liten springa finns dock. Å andra sidan så har jag ju förseglat runt hela bakgrunden på baksidan, så små räklingar kommer ju inte in helt bakom bakgrunden.
Testade silikona i botten (täcks u ändå med soil) med det transparenta silikonet, det kom lite på bakgrunden när jag "smetade ut"silikonet och blir orolig att det ser knäppt och glansigt ut under vattnet.
Har ju länge varit inställd på rötter i räkakvariet, inte minst för invånarnas skull, men börjar fundera i andra banor! Med inspiration från några andra användare på detta forum... :)
Funderar på enbart sten, tillsammans med växter som Anubis, samt mossa och lite gräs. Lite eklöv för krabaterna att knapra på.
Här kommer två grundidéer för utformningen på karet, kom gärna med kommentarer! Hur som haver skall det kompletteras med mer småsten, samt att jag vill ha någon typ av platå i karet.
Tack Pia! Längtar tills det finns, åtminstone, vatten och växter i den lilla burken.
Blev lite fundersam angående att köra igång det nya filtret i mitt gamla kar. Jag göder ju med PMDD där, något som CR-räkor inte alls gillar. Är det risk att det fastnar "icke-bra-ämnen-från-PMDD" (nitrit/nitrat?) i filtret?
Likaså kanske det är dumt att ta vatten från mitt nuvarande och ha i det nya akvariet? Är det möjligen bättre att ha nytt vatten, bakteriekultur på flaska (har en sen starten av förra akvariet), och låte en 3-4 Galaxy Rasborer pinka in karet?
Jag körde med pmdd i mitt CR kar och det var när dom ynglade av sig som mest. Har för mig att det är nitratet dom är känsligast för så om du ska göda så kan du ta det lite lugnt med kno3.
Har läst runt lite på nätet och hittade något som kallas för DSM, Dry Start Method (mer info). Väldigt kortfattat: Man startar karet genom att plantera växter i fuktigt bottensubstrat och sedan duscha/spraya karet varje dag så det blir rejält fuktigt och mycket kondens i karet. Detta är tydligen bra för att växterna kan rota sig i lugn och ro.
Verkar vara en metod som är synnerligen bra för HC (Hemianthuscallitrichoides 'Cuba') - en växt som jag verkligen gillar! I mitt andra akvarium köpte jag denna växt utan att egentligen veta var det var. Den har alltid varit grön och grann, även de ytters få bitarna (okej, den lilla biten [:o]) som är kvar. Mitt största problem var att den inte satt fast i botten ordentligt. Dessutom förstod jag inte riktigt hur jag skulle plantera den, så jag tröck fast den med mycket utav stenullen kvar. Gick efter den här filmen när jag planterade HC´n
"" target="_blank">denna film
Överlag så har jag ju, som den totala nybörjaren jag är, inte lyckats så bra med växterna i mitt andra akvarium, men försöker insupa så mycket information som möjligt och ta åt mig av råd. Så vi får väl se hur det kommer att gå denna gång! Kul att testa denna start-metod, hur som haver. Någon förhoppning om en heltäckande matta av HC har jag inte, är på stadiet att jag blir lycklig bara den överlever och rotar sig så att den sitter fast. :D
Så här blev hardscape´en. Blev lite mera sten! Har byggt två platåer, vi får väl se hur bra dessa kommer hålla sen när det blir vatten och lite aktivitet i karet. Det kanske tillkommer en rot av något slag, av varianten Red More. Men då ska det vara en liten rot med lite spret som passar bra in i "landskapet" :confused:
[ATTACH=CONFIG]61849[/ATTACH]
Här hackar jag grönsaker! Jäkla pillande med pincetten. Blev en hel del spill då jag inte fick till snitsen att med att få bort stenullen från rötterna.
Så här blev det! HC längst fram och två Anubias (från mitt andra akvarium) där bak. Får se om Anubias´en gillar denna "terrarie-metod". Hittills är Anubias en av mina favoritväxter eftersom till och med jag lyckas hålla den fin, växande och grann! :d Hela alltet ska bli intressant att se hur det fortskrider de närmsta 4-5 veckorna. Om det blir soppa av allt får jag väl börja om igen, inga djur kommer till skada åtminstone!
Kom gärna med kommentarer, både ris och ros, eller varför inte bara lite trevlig OT [:o]
Statusrapport: Tja, händer inte så mycket, vilket jag inte heller hade trott efter en vecka. Eller jo, det har blivit lite mindre HC efter att jag har kört Operation Lambi och sugit upp överflödigt vatten ur substratet :) Får trösta mig med att dom förhoppningsvis har rotats lite i det fördolda.
I övrigt har jag fått kommentaren av min snart blivande fru:
"Dom där växterna vattnar/duschar du och gullar och pratar med varje dag, men några andra växter i huset har du aldrig vattnat under alla dessa år!!!" :D
[QUOTE=H@nky;1650172]Statusrapport: Tja, händer inte så mycket, vilket jag inte heller hade trott efter en vecka. Eller jo, det har blivit lite mindre HC efter att jag har kört Operation Lambi och sugit upp överflödigt vatten ur substratet :) Får trösta mig med att dom förhoppningsvis har rotats lite i det fördolda.
I övrigt har jag fått kommentaren av min snart blivande fru:
"Dom där växterna vattnar/duschar du och gullar och pratar med varje dag, men några andra växter i huset har du aldrig vattnat under alla dessa år!!!" :D[/QUOTE]
Jag tycker du fått till inredningen kanon i detta karet. Om jag tittar på bilderna när du satt ner stenarna så tycker jag det är en ren hit. Hade gärna gjort något liknande i mitt nano som just nu bäst kan beskrivas som en nano-djungel.
Sedan blir det intressant att se hur det går med din fukt-start med växterna. Du verkar ju ha tålamod så att det räcker och bli över när du har en plan. Se här skillnaden på nano med plan och 54 utan plan. Tror du liksom hittar inredningen i kuben direkt. Tänk om du kunde överföra den blicken på ditt 54. Detta karet berättar ju att du har det i dig. Lita på det nu och titta på ditt andra kar med samma ögon :D Den kända, vitt omtalade, Henke-blicken!!!
Tusen tack! Ja, här känns det som att jag planerade och gjorde rätt från början. Försökte följa linjerna och "flödet" från bakgrunden vidare ut i placeringen av sten och nivåskillnader i substratet. :) Planen var ungefär en biotop: grönskande klippskreva. Vi får se hur det blir med växter, eventuellt någon rot, vatten och framförallt invånare! Just nu är jag sugen på att fylla karet då min HC knappt växer något...
Tack! Försökte integrera bakgrunden med de stenar som jag har i substratet. Tycker själv det blev helt okej.
Men nu: Mitt. Tålamod. Är. Snart. Slut. [:o] När jag väl kapat till den lilla bänkskivan där karet ska stå så vette tusan om jag kan hålla mig så mycket längre utan att fylla på med vatten ...
Precis Bluewing! Ja, nu är det nära med att få fylla i lite vatten :) Kom en regnskur idag så jag passade på att kapa till ekskivan som ska få bära upp karet. Rotade lite i gömmorna efter beslag eller konsoler. Tror jag kör på konsolerna ytterst och de grövre beslagen innerst, det torde väl räcka?
Haha, ja, absolut :) Ena är yttervägg med lite allt möjligt att driva skruven i, den andra är innervägg med spånskiva. Vinkeln i hörnet är så där charmigt "30-tals icke rät" ;)
Nu står lillkaret på plats i köket med några piloter som ska få bajsa och göra det hemtrevligt inför räkornas inflyttande.
Ska plantera lite mossa i veckan. Funderar lite på grenen, är inte riktigt helt nöjd med den, men man tager vad man haver - denna råkade bli över från förra karet :)
Nu står lillkaret på plats i köket med några piloter som ska få bajsa och göra det hemtrevligt inför räkornas inflyttande.
Ska plantera lite mossa i veckan. Funderar lite på grenen, är inte riktigt helt nöjd med den, men man tager vad man haver - denna råkade bli över från förra karet :)[/QUOTE]
Det där med tålamod, det är lite som att skaffa sig kondition. Du går ut lite löst i början. Tycker en månad är en riktig bra uppvärmning.
Apropå det där med mossa så skulle jag vilja använda det mera. Men tycker det är svårt att få tag i. Fick tag i en liten mossbit på köpet när jag köpte Frogbit. Det jag gillar med den är att den är lite låg istället för att dra åt alla håll som vanlig Javamossa.
...Mitt tips är att när man får tag mossa så se alltid till att behålla en liten "boll" någonstans i nåt kar istället för att helt göra dig av med den, blir den för stor är det bara att dra bort lite bitar av den och du har alltid tillgång vid behov. Min mossa har jag haft i 8-9 år. Vill man linda en rot så går det inte åt mycket heller och den förökar sig mycket bra:)
Ja, mossa är trevligt! Att räkorna tycker om att mysa i det får väl ses som bra när det gäller ett räkakvarium :) Taiwanmossa blir det. Har fått möjlighet att handla ett par deciliter av en som jag träffade på mitt livs första akvarieträff [:o] Om den tar sig så kan jag skicka ner lite till dig Bluewing!
Åheim - precis, att linda runt grenen i karet är lite av tanken. Dock har jag "knutilexi" och gillar mer kardborre och gummiband! Tack för tipset om att göra en mossgömma, ska fixa en "buffert" som får stå på tillväxt i andra karet där jag kör med gödning :)
Har varit riktigt dålig aktivitet från min sida på forumet på det senaste, men har jobbat på en tok samtidigt som jag har försökt fått så mycket soltimmar det har varit möjligt. Men i detta kar har det ju hunnit hända lite åtminstone!
Ingen mossa ännu förutom en liten tuss. Men mer är på gång inom kort! Dock har karet befolkats av ett gäng räkor (Tigers och Blue Tigers) samt blåa Posthornssnäckor. Lägger upp lite bilder!
Flikar bara in och nämner att för någon dag sedan upptäckte jag att ena honan bär på rom. :) Så om någon vecka är det nog dags för det första att "födas" i något av mina "alla två" kar här hemma! Ska bli riktigt spännande. Kollar efter räkmamman flera gånger om dagen, lyckas alltid tappa bort henne. Fattar inte riktigt att det ska vara så svårt att räkna in skocken på 20 knappa liter.
Ska bli intressant att se om några blir Blue Tigers. Har ju några sådana redan - men mamman är inte av typen "Blue" utan vanlig men med distinkt täckning.
Har inte uppdaterat på länge. Säå jäkla svårt att hänga med i alla forum, inom alla ämnen, som man är mer eller mindre aktiv i. :( Har nog så svårt att hinna pussla ihop livet på jobbet och på fritiden!
Har gjort en omstart på detta kar då jag inte riktigt fick till det med Tigrarna. Dom är numera bortadopterade och Körsbärsräkor har istället flyttat in. Så här ser det ut idag:
Har använt mig av Ebi Gold Shrimp Soil. Funkar fint, men nu i efterhand så skulle jag nog valt ett som inte sänker pH´t så mycket. Får för mig att det skulle vara bättre för snäckorna.
Det var ett fint litet akvarie. Jag är avundsjuk på alla som lyckas så bra med att inreda ett litet akvarie, jag har själv aldrig lyckats nåt vidare :)