Nu har det äntligen blivit dags för ett till akvarium! Ett litet sådant. Ett Aquael 20-liters Shrimpset för att vara mer precis. Detta är tänkt att stå i köket och inhysa räkor! Jag skall såga till en ekskiva till ett mörkt och tråkigt hörn i köket där det lilla karet förhoppningsvis kommer lysa upp fint!
För någon vecka sedan inhandlade jag bottensubstrat till karet. Det blev 5 liter Ebi Gold Shrimp Soil.
Idag inhandlade jag själva akvariet, en BTN Slimeline-bakgrund samt lite sten.
Har inte så mycket att tillföra för tillfället, just nu sitter jag bara och väntar på att silikonet ska härda så jag kan ha i soil´en och testa lite olika layouter med stenarna!
Sitter och klurar på om jag ska ha Körsbärsräkor eller Crystal Red... Svårt val! Jag är ju nybörjare, men är lite sugen på att gå direkt på Crystal Red ändå ... Tips och råd mottages tacksamt!
Slänger in lite bilder som kanske inte är så intressanta, men blir lite av en dokumentation över projektet :)
Jag har crystalred, är det dom du vill ha så kör på dom. Jag hade aldrig haft räkor förut och slängde ner dom i burken med lite växter å rötter sen började dom föröka sig. Gjorde inget speciellt utom att byta 10-15% vatten i veckan och göra rent filtret när det började bli dåligt flöde.
Nu sköter jag dom knappt alls, dom förökar sig inte lika mycket men dom visar inget konstigt beteende.
Känns som om jag kör på Körsbär i början så kommer det bli att det blir ett till akvarium till Crystal Red och så kommer det fortsätta för allt nytt man vill prova. Man sitter där med 20 kar och undrar vad f-n det var som hände?! ;)
Förresten - det dröjer ju ett tag till att det är vatten i räk-karet, är det en bra idé att sätta filtret i mitt nuvarande akvarium och låta det gå och bli nerskitat med lite bakteriekultur?
Nästan alla mina körsbär har dött, men CR växer och mår bra så jag tror inte de är svårare. Men jag hade en nyköpt fisk som dog och då dog många av räkorna också dagen efter.