2 veckors torktid på akvariesilicon?!

#1 - 14 januari 2007 17:34
Hej,

Jag har köpt transparent akvariesilicon, på akvariebutiken. Tillverkare av produkten är Akva-stabil. Nu ser jag att det på tuben står att siliconet härdat färdigt först efter två veckor! (Det var lite längre tid än vad jag räknat med...).
Siliconet ska vara till att hålla ihop några kolstenar, som ska tjänstgöra som grottor åt mina nya Prinsessor. Har ni några erfarenheter här? Hur länge måste jag vänta, utan risk att jag ställer till något?
Tacksam för svar!
//Matts
#2 - 14 januari 2007 17:43
MaKa6778 skrev:
Hej,

Jag har köpt transparent akvariesilicon, på akvariebutiken. Tillverkare av produkten är Akva-stabil. Nu ser jag att det på tuben står att siliconet härdat färdigt först efter två veckor! (Det var lite längre tid än vad jag räknat med...).

Siliconet ska vara till att hålla ihop några kolstenar, som ska tjänstgöra som grottor åt mina nya Prinsessor. Har ni några erfarenheter här? Hur länge måste jag vänta, utan risk att jag ställer till något?

Tacksam för svar!

//Matts

48 timmar brukar räcka mer än väl!

Mvh

Stefan
#3 - 14 januari 2007 17:43
2 dagar bör man vänta så att det får ythärda.
Det ska vara fast på ytan och slutat lukta ättika.

Har fyllt nylimmade akvarier efter ett dygn, dock kanske inte rekomendabelt om man har ömtåliga golv :-)

2 veckor är den tid det tar tills det genomhärdat (gäller dom flesta siliconer).
#4 - 14 januari 2007 17:48
OK, Tack för svaren!

Skönt! Kändes lite snopet att behöva vänta två veckor. Jag hade hoppats på någon timme, så jag kunde stoppa i grottan ikväll redan. Ja ja, jag var lite för ivrig. Då väntar jag ett par dagar och ger mina små skyddlingar ett nytt hem då.
Mvh
//Matts
#5 - 14 januari 2007 19:05
Torkar ca.2-3mm per dygn
Eller när det slutar lukta ättika så har det härdat klart

Annons