2 veckors regler vid valpköp???

#1 - 12 april 2004 15:46
Mina kompisar har köpt en bullterrier o den de köpte av sa att hunden inte ska träffa några andra de första 2 veckorna för att den ska fästa sig vid dem. Obs, de säger att det gäller alla raser. Min familj har haft hundar hela livet och vi har 2 kennlar inom släkten och ingen har någonsin haft några sådana regler och inte har det blivit fel på hundarna för det. Vad tror ni?
#2 - 12 april 2004 15:54
ingen aning men bullterriers är väl lite "speciella" i tempramentet minst sagt?
#3 - 12 april 2004 15:55
Hej,
Min familj bedriver kennel med samojeder 6 jag har aldrig hört talas om en sådan "regel" dock vet jag att det rekomenderas att ta det lugnt med valpen den första tiden & inte rusa runt med den till vänner & bekanta, utan låta den få tid på sig att vänja sig vid sin nya milljö & familj.

Mvh /Anna
#4 - 12 april 2004 16:07
Tror inte på en sådan regel. Men det är nog bra att ta det lite lungt med valpen den första tiden. Många ser på de här två veckorna som välldigt viktiga.

Min personliga uppfattning är att man ska ta det lungt med valpen men självklart träffa både andra människor och hundar denna tid! (Snälla sådanna!:-)

Inte stressa valpen, men också prova på saker denna tid som den kommer att göra som vuxen...dvs åka bil/tunnelbana/buss etc. Viktigt här att man själv är lugn och inte stressar valpen!

MVH

Daniel och Rottweilern Baileys.

PS. Finns ett bra forum på vovve.net där jag brukar skriva och fråga! DS
#5 - 13 april 2004 07:52
Har den fått alla vacinationer? Det kan kanske spela in.. I övrigt håller jag med övriga kommentarer.
#6 - 13 april 2004 18:53
Ursprungligen skickat av Morellen

ingen aning men bullterriers är väl lite "speciella" i tempramentet minst sagt?

du tänker nog på pitt-bullterrier?
de bullterrier jag träffat på (typ fem styckna) har alla varit hur snälla som helst :) barnvänliga hundar, har jag för mig?

rätta mig om jag har fel..
#7 - 13 april 2004 19:07
Pumpan; jag menade inte att de inte var snälla. Bara att de är egensinniga, tjockskalliga och envisa... (mej OJ så charmiga!) Kanske är extra viktigt att de får lugn och ro när de skall vänja sig vid sin nya flock var tanken. Sedan kan det ju vara en godtycklig tidsgräns från uppfödaren för att hindra entusiastiska nya valpägare att släpa med sig hunden överallt.
Har träffat himla snälla pitbulls med. Alla raser kan snedtända även om en pitbull har närmare till det (och kanske tyvärr locka oerfarna ägare som vill ha en "häftig" ras)
Parantes;
Den hund som jag varit räddast för var en liten hysterisk papillon som konstant fradgande hängde i mattes koppel och morrade.
#8 - 13 april 2004 20:08
mjo, men kamphundar (tänkte skriva fiskar[:D]) brukar väl vara envisa? så man får ju visa vem som bestämmer :)
men dom bullarna jag träffar har vart rara. och min kusses pitbull är också snäll, men man vet aldrig när det kan slå slint i skallen. iofs vet man inte när det kan slå slint i vilkens hund som helst skalle...

ah, jag bara yrar nu. men det jag vill säga är bara att jag bara träffat snälla bullar :)
#9 - 13 april 2004 20:33
de sk. "kamphundarna" är otroligt människokära hundar med ett väldigt stabilt psyke... tyvärr kan man inte säga detsamma om många som skaffar dom.

För att deltaga i huvudfrågan, så ser jag bara två anledningar till att de sa så.
1. Valpen har inte fått de vaccineringar som den ska.
2. Precis som säljaren sa så ska den få känna sig trygg först med matte och husse. Sen är det en annan sak om jag håller med honom/henne...
Personligen så tycker jag som en föregående talare att dom mycket väl kan gå ut med hunden för att träffa andra, då snälla hundar.

Mvh Jens med sina två "kamphundar"
#10 - 15 april 2004 17:18
Valpar är väldigt känsliga för infektioner och annan skit (dom nämnde massa olika grejer) när dom är mellan 8 & 12 veckor därför ska man ta det försiktigt, säger dom på SKK (svenska kennelklubben).

Annons