2 st Fluval 405 eller en Fluval FX5?

#1 - 21 juli 2010 05:33
Undrar vad som blir bäst att ha i ett malawikar på 720L, en FX5 eller två st 405?
Har redan en Fluval 405 i mitt nuvarande 220L karet
FX5an kostar 2000 och en till 405a kostar 1500, så priset skillnaden är ju inte så stor.
Och mitt gamla kar blir ju mer lättsålt om det sälj komplett med ytterfilter.

Men blir ju bättre med två ytterfilter när det ska rengöras och jag tror de ska få plats att gömmas i bänken som karet ska stå på vilket FX5an inte kommer göra.

Så hur skulle ni ha gjort?
#2 - 21 juli 2010 06:23
Fördelen med två filter är att det går att få till cirkulation där de krockar på ytan och en ström pressas ned och svper upp saker från botten så den hela tiden hålls ren.
#3 - 21 juli 2010 06:56
Dre skrev:
Fördelen med två filter är att det går att få till cirkulation där de krockar på ytan och en ström pressas ned och svper upp saker från botten så den hela tiden hålls ren.

Är det inte två utblås spå FX5 då;)?
Då skulle jag hellre se fördelen med två filter att du kan rengöra dem växelvis...
#4 - 21 juli 2010 06:57
Tror det är två utblås, men de sitter ju på samma ställe som man kan vinkla lite olika bara.
Ja var så jag tänkte med med två 405or, en på varje sida som blåser mot varandra, och det där att man rengör dom växelvis.
#5 - 21 juli 2010 07:15
ansjo skrev:
Är det inte två utblås spå FX5 då;)?

Då skulle jag hellre se fördelen med två filter att du kan rengöra dem växelvis...

Aha, det visste jag inte.
#6 - 21 juli 2010 09:32
Två filter har vissa poänger, redundanta system kan alltid vara trevligt och med två filter så är det ju fortfarande fart i systemet även om det ena av nån anledning lägger ner. Plus då att det är lite enklare att styra flödet och att du inte stör akvariet lika mycket om du gör rent ett i taget.

Trots det och trots att 405 rakt inte är ett dåligt filter så skulle jag ändå säga att det är FX5 du skall titta på. Ett FX5 klår två 405 i så gott som samtliga grenar, det är större filteryta, större flöde, större filtervolym, bättre konstruktion - ungefär allt är bättre. Med två filter som du ju då kan rengöra växelvis skall du inte tro att det blir rengöring dubbelt så ofta som med det större, FX5:an kommer att stånka på i det närmaste det oändliga innan det är igensatt jämfört med 405, det är i vart fall absolut min erfarenhet.

Dock så tar det ju helt klart plats och du skall ju också tänka på att när det väl är dags att göra rent så är det en rätt stor pjäs som skall släpas fram.
#7 - 21 juli 2010 10:57
Ja jag ska hämta grejerna imorrn, så har jag tur kanske en FX5a får plats, men tvivlar på det, har inte hittat några exakta mått på den än.
#8 - 21 juli 2010 12:16
ursäka mej... men får jag undra varför du i hela fridens namn lägger pengar på detta märke??
Jag låter ohövlig och dum ja jag vet.

Men jag har ett FX5 Och jag säger Nej:p

Man vill ju kunna sitta och njuta av sitt akvarium
Men med detta brumm och skvalp (som gör en kissnödig) är inte riktigt det man vill ha till sitt fin fina akvarium.
Jag har även den superstora eheim modellen till låns (nån som vet det exakta namnet?) Och detta filter är TYYYSSST.
Det är tystare än mitt 405.
iofs så kostar det ca 3000 kronor, men det är ett bra mkt stabilare filter.
Och i långa loppet så tjänar du på det.

Men om du promt måste välja mellan dessa filter så ta 2 stycken 405:or (mindre ljud) Och vill du öka strömmen mer så kör några powerheads;)
#9 - 21 juli 2010 13:22
karrokaja skrev:

Jag har även den superstora eheim modellen till låns (nån som vet det exakta namnet?)

Eheim 2080 Proffesional 3 http://www.pwss.se/product.php?productid=2147&cat=0&page=2
#10 - 21 juli 2010 13:24
ansjo skrev:

Tack för den sweetie;)

Oj såg nu att det var 775 kr dyrare än vad jag sa... men det är ändå värt det!!
#11 - 21 juli 2010 13:34
Ja den var ju lite dyrare, men räcker en sån till ett 720L kar då?
Behöver jag bara he i några power heads för att få upp lite fart på vattnet för malawin vill ju ha det lite mera strömt som jag förstått det.
#12 - 21 juli 2010 13:41
bjornsson skrev:
Ja den var ju lite dyrare, men räcker en sån till ett 720L kar då?

Behöver jag bara he i några power heads för att få upp lite fart på vattnet för malawin vill ju ha det lite mera strömt som jag förstått det.

Jag har ju den tillsammans med FX5:an och 2 powerheads så jag kan inte säga om den räcker till mitt 900 liters...
Men nubi hade detta filter till sitt 720 liters och hennes kar var ju urhäftigt!

Tror inte att detta filter är överdrivet mkt drag så ska du ha malawi så kan en eller 2 billiga powerheads sitta fint;)
#13 - 21 juli 2010 15:14
karrokaja skrev:
Man vill ju kunna sitta och njuta av sitt akvarium

Men med detta brumm och skvalp (som gör en kissnödig) är inte riktigt det man vill ha till sitt fin fina akvarium.

J

Men om du promt måste välja mellan dessa filter så ta 2 stycken 405:or (mindre ljud) Och vill du öka strömmen mer så kör några powerheads;)

Håller absolut inte med, mitt FX5 går det knappt att höra om det är igång, jag skulle säga att det är tystare än en 405:a. Det kan förvisso slurpa och föra oväsen men då är det nåt fel. När mitt börjar på det viset så vet jag att det är dags att rensa insugssilen, sen är det tyst igen. Eftersom pumpen sitter i botten på ett FX5 så stannar det inte som ett filter med toppmonterad pump om det är stopp eller läckor, i stället börjar det föra oväsen. Problem indikeras alltså inte genom att filtret lägger av utan genom att det väsnas.
#14 - 21 juli 2010 15:17
Bygert skrev:
Håller absolut inte med, mitt FX5 går det knappt att höra om det är igång, jag skulle säga att det är tystare än en 405:a. Det kan förvisso slurpa och föra oväsen men då är det nåt fel. När mitt börjar på det viset så vet jag att det är dags att rensa insugssilen, sen är det tyst igen. Eftersom pumpen sitter i botten på ett FX5 så stannar det inte som ett filter med toppmonterad pump om det är stopp eller läckor, i stället börjar det föra oväsen. Problem indikeras alltså inte genom att filtret lägger av utan genom att det väsnas.

Men nu håller inte jag med dej:p

Mitt filter låter som atsingen. och jag har försökt med det metsa (har till och med läst manualen:p) Men jag får ändå inte bukt på oväsendet.
Det har haft detta oväsen för sej sedan jag startade upp det...
#15 - 21 juli 2010 15:26
Jag vill nog ändå mena att om en FX5 för väsen så är det fel nånstans, fel på filtret, fel på installation, fel på underhåll, vad vet jag inte men det skall inte låta. Suger det luft nånstans så kommer det att låta som en fjällbäck med förstoppning så det är ju det första jag skulle leta efter. Annars så får ju jag säga att även ett FX5 på värsta humör är en njutning att lyssna till jämfört med ett 405 där impellerlagren börjar bli slitna....
#16 - 21 juli 2010 15:35
Bygert skrev:
Jag vill nog ändå mena att om en FX5 för väsen så är det fel nånstans, fel på filtret, fel på installation, fel på underhåll, vad vet jag inte men det skall inte låta. Suger det luft nånstans så kommer det att låta som en fjällbäck med förstoppning så det är ju det första jag skulle leta efter. Annars så får ju jag säga att även ett FX5 på värsta humör är en njutning att lyssna till jämfört med ett 405 där impellerlagren börjar bli slitna....

Tja om det är så, så får jag väl gå igenom och se efter om jag hittar några skavanker...

Och tills dess så ska ingen lyssna på mej då jag är mäkta upprörd på detta filter och har således en negativ partisk uppfattning om detta.
([SIZE=1]men jag skulle ändå rekommendera 2 stycken 405[SIZE=2])[/SIZE][/SIZE]
#17 - 21 juli 2010 23:25
satsa på en FX5:a istället...
#18 - 21 juli 2010 23:41
Fx5:orna och am-top filterna har visat sig vara väldigt skifftande i kvalité från filter till filter.

Vissa går tyst och perfekt medan vissa är desto mer högljudda.

Alltså handlar det mer om produktionsfel än att den är felinkopplad.

Trots detta skulle jag välja en fx5:a, men även behållt det du använder nu och kört dessa parallellt. Visst är ett akvarium mer aktraktivt komplett men du kommer inte få tillbaka pengarna för ytterfiltert så har du ändå användning för det så hade jag behållt det :)
#19 - 22 juli 2010 00:01
Bygert skrev:
Eftersom pumpen sitter i botten på ett FX5 så stannar det inte som ett filter med toppmonterad pump om det är stopp eller läckor, i stället börjar det föra oväsen. Problem indikeras alltså inte genom att filtret lägger av utan genom att det väsnas.
Förstår inte vad du pratar om när du skriver rengöra insugssilen, min 1262 sitter monterad med motorkuddar uppe på 2260 hinken, visserligen 'vält' 90° för att få plats under akvariet men igår slurpade den i sig ett fång javamossa som slets sönder genom insugssilen, när jag startade upp den testade jag att ta av silen och sätta handflatan för och då började impellern kavitera och låta som fan och hans moster så nog låter toppmonterade om det blir stopp i avloppet!
#20 - 22 juli 2010 07:07
Känsligt ämne detta, Fluval vs. eheim. Detta har debatterats många gånger för och det är väl så att var och en har sin åsikt.
Kan bara ge min syn på dessa 2 filter eftersom jag haft ett Fx5 och har ett 2080 just nu.

I mitt fall så är Eheimen Tystare, inte mycket men skillnaden hörs.
Båda filtren har stor filtervolym, men Fx5 gick längre innan rengöring.
Eheim har dubbla insug som kan placeras oberoende av varandra vilket jag tycker höll botten renare.
Fluvalen är betydligt billigare.

Vad gäller frågan om 2x405 eller ett fx5 så hade jag nog valt 2 st 405. Dom går tystare än mitt Fx5 och man kan då rengöra dom ett i taget. har du inte tänkt att ha jättemycket fisk så bör det räcka.
#21 - 22 juli 2010 08:23
tulle89 skrev:
Fx5:orna och am-top filterna har visat sig vara väldigt skifftande i kvalité från filter till filter.

Vissa går tyst och perfekt medan vissa är desto mer högljudda.

Alltså handlar det mer om produktionsfel än att den är felinkopplad.

Trots detta skulle jag välja en fx5:a, men även behållt det du använder nu och kört dessa parallellt. Visst är ett akvarium mer aktraktivt komplett men du kommer inte få tillbaka pengarna för ytterfiltert så har du ändå användning för det så hade jag behållt det :)

Skulle ju mycket väl kunna vara så att det är nåt fel på ett FX5 som väsnas. I så fall är det ju viktigt att eventuella måndagsexemplar reklameras så att Hagen styr upp kvaliten.
#22 - 22 juli 2010 08:31
Gaffel skrev:
Förstår inte vad du pratar om när du skriver rengöra insugssilen, min 1262 sitter monterad med motorkuddar uppe på 2260 hinken, visserligen 'vält' 90° för att få plats under akvariet men igår slurpade den i sig ett fång javamossa som slets sönder genom insugssilen, när jag startade upp den testade jag att ta av silen och sätta handflatan för och då började impellern kavitera och låta som fan och hans moster så nog låter toppmonterade om det blir stopp i avloppet!

Nej jag kanske inte var riktigt tydlig, jag har alltså insuget inne i bakgrunden och ett galler där vattnet går in. Blir det fullt där så sjunker nivån i kammaren i bakgrunden och filtret drar ibland in luft. Det är då oväsendet börjar, slurp, gurgel, slurp - det låter ordentligt och bär sig åt på ett sätt som inte kan hända med en toppmonterad pump, där hamnar luften uppe i pumpen och då lägger den av.

Det är lätt att kolla om filtret dragit till sig luft, det är bara att dra ur sladden och lyssna, finns det luft i filtret så kommer den att bubbla ur utblåset. Eftersom filtret gör den manövern själv en gång per dygn kan man pröva några gånger vid olika klockslag så man inte råkar testa just när filtret evakuerat sig själv. Blir det nån gång en massa bubblande när man drar ur kontakten så vet man att filtret drar tjuvluft, då gäller det bara att göra nåt åt saken.
#23 - 22 juli 2010 20:24
har inte det problemet med mitt 2262, när jag nystartar filtret och drar igång motorn suger den effektivt filtermediet ren från alla luftbubblor inom nån minut, en tillräckligt kraftfull toppmonterad motor kommer inte att sluta för att den sugit in några klunkar luft iom att vattenpelaren från akvariet trycker upp vattnet mot motorn, ett ytterfilter med läckage suger dessutom luft fram till utloppslangen vid drift och läcker när det stängs av!
#24 - 24 juli 2010 08:34
Något lite luft klarar alla filter att hantera men för den som vill mena att det inte spelar nån roll om pumpen sitter uppe eller nere för hur mycket luft filtret tål vill jag föreslå ett experiment. Ta ett filter med pumpen upptill och följ startproceduren för ett FX5. Några liter vatten i botten på filtret alltså, tomma slangar. Kör sen igång det hela. Blev det lyckat?
#25 - 24 juli 2010 14:23
Fast varför man ska genomföra startproceduren för en fx5 på en helt annan typ av filtermodell är ju bara dumt, brukar du visa tändkulans överlägsenhet genom att fylla tanken på en bensindriven volvo med margarin eller? Fråga dig sen själv vad som har gått fel med akvariet om ytterfiltret helt plötsligt bara innehåller några få liter liter vatten, att det sen kan vara enkelt att starta upp ett tomt fx5 er väl en sak men på mitt 2262 genomför jag delvattenbyten och all vattenpåfyllning med trädgårdsslang via bottenventilen på filtret så det behöver aldrig lämna sin plats under akvariet.
#26 - 24 juli 2010 14:38
Gaffel skrev:
brukar du visa tändkulans överlägsenhet genom att fylla tanken på en bensindriven volvo med margarin eller?

Bara om nån försöker hävda att Volvon är lika bra på att gå på udda bränslen.
#27 - 24 juli 2010 15:26
Och där kom vi till pudelns kärna, går ditt fx5 på luft?
#28 - 24 juli 2010 15:34
Jo, när det blir stopp i intaget går det mer eller mindre på luft men det varken ger upp eller skär ihop ändå, det pumpar så mycket som det får tag på.

När det gäller filter, jag har prövat många varianter av olika fabrikat och jag kan ju klart säga att FX5 är det som jag är mest nöjd med, det bara gör sitt jobb utan att jag behöver engagera mig alls i saken.
#29 - 24 juli 2010 19:33
Nä varför skulle dom skära ihop, fluval är väl precis som eheim termosäkrade, och ger upp o ger upp vet jag inte riktigt vad du menar med, blir det stopp i insuget så lär det stå still oavsett det är en 2260 eller en fx5.

Att du sen är nöjd med ditt fx5 kan jag bara gratulera till men på ditt resonemang förstår jag att du aldrig provat ett 2262.
#30 - 24 juli 2010 19:44
Går pumpen torr så skär impellerlagren förr eller senare, fabrikatet spelar ingen roll för det. Risken för att pumpen skall gå torr är däremot mindre om den sitter i botten.

Nej jag har inte provat nåt 2260, jag använde Eheim några årtionden och visst är det bra grejor men när det började komma rimliga alternativ gick jag över till dem, Eheim var helt enkelt inte prisvärt längre. Och så måste jag ju fråga då, hur mycket erfarenhet har du av FX5?
#31 - 24 juli 2010 22:21
Har ytterst lite erfarenhet av fx5, har i princip bara klabbat med ett och det fungerar relativt felfritt och står monterat till en tank på Goodhems Zoologiska!

Sen finns det inga lager för impellern i den 1060 som är standard på Eheim 2260 Classic eller någon ur Universal serien, går den varm slår överhettningsskyddet till utan att motorn ska ta skada, själv har jag en 2262 med lite större motor än orginal, i MFK kretsar kallas den rätt och slätt för 'the Beast' eftersom det sitter en Universal 1262 monterad, för den hugade finns det nu även en 100 W Universal 1264 på 4 500 l/t som är bolt-on på 2260 kanistern!

Beträffande prisvärdheten kan jag bara som i förbigående nämna att det står 'Made in W.- Germany' på mitt 2262 vilket innebär att filtret är minst 20 år gammalt, slå mig gärna en pling 2030 och berätta om ditt fantastiska 20 år gamla fluval så kan jag bara hoppas att jag kommer att kunna visa upp ett fungerande, då mer än 40 år gammalt Eheim.
#32 - 25 juli 2010 08:33
Det är klart att det finns lager, på Fluval är det ett klassiskt glidlager med en hård keramikaxel som impellern och magneten snurrar på med mjukare plastbussningar. Vad Eheim har för material i sina lager vet jag inte men konstruktionen ser likadan ut. De glidlagren ger upp förr eller senare om de inte smörjs och kyls av vatten och eventuella överhettningsskydd för lindningarna kan inte upptäcka det problemet.

40 år gammalt Eheim kan jag gå upp på vinden om jag vill se, anledningen till att de står där är att det dels är svårt eller omöjligt att få reservdelar och dels att utvecklingen har gått om dem, de har inte den kapacitet och funktionalitet som jag vill ha nu. 20 år från nu är jag rätt säker på att jag lugnt kan ställa dit FX5:an också och använda pengarna som jag sparade på att inte köpa en Eheim till att köpa ett nytt filter efter den tidens standard, man ser ju på Fluvals G-serie att det kan komma mycket nytt än. Om jag nu är i skick att hålla på med akvarier om 20 år, det är i o f s inte så självklart.
#33 - 26 juli 2010 19:31
Dom mjuka plastbussningarna som du kallar dom är inte bussningar då axeln inte roterar utan styrningar och tekniken som används är i princip den samma som på dom gamla hästdroskornas tid där vagnshjulet träddes direkt på axeln, skillnaden är den att där fettet mellan hjul och axel på hästdroskans tid blev ett glidlager så fungerar magnetfältet i synkronmotorn helt friktionsfritt varför inga lager behövs vid normal drift, fast visst vi kan ju kalla det för induktivt magnetlager om du väldigt gärna vill! ;)

Jo jag har själv en 2018 på 40 år liggandes men jag gillar inte fläktkylda elmotorer till akvariebruk, då använder jag hellre någon av mina 8 andra ytterfilter från Eheim.

Att du sen tycker att utvecklingen har sprungit ifrån dessa filter kan jag förstå men försök inte jämföra en 2018 med en fx5 för det är bara dumt, jämför istället en fx5 med en 2080 pro 3 som är Eheims näst största filter, visserligen når inte fx5 riktigt ända fram vilket kan skönjas i det klart billigare priset och är det bara fram och tillbaks till jobbet man ska så går det faktiskt lika bra med en Skoda.

2260 som är Eheims största och mest okomplicerade filter är mer att jämföra med en Kalashnikov, enkel och innovativ design som kombinerar driftsäkerhet, ekonomi och funktionalitet, slå ut inköpspriset på 20 år och berätta istället för mig hur mycket pengar du tjänade på att köpa ett Classic än att sitta och hoppas på att ditt fluval blir lika gammalt.

Att det sen är den enklaste saken i världen att hitta reservdelar till även Eheims äldsta filter förstår jag bara inte hur du har kunnat missa..
#34 - 27 juli 2010 14:56
Det spelar väl inte så stor roll om du kallar det för lager (precis som i ett gammalt vagnshjul), styrning, bussning, magnetiskt induktionstjosan eller vad som helst, faktum är i vilket fall som helst att impellerenheten snurrar runt en pinne och blir det som snurrar mot pinnen (vad det nu än skall kallas) torrt så går det åt h-e och pumpen börjar gnissla. Enda som hjälper då när lagret (bussningen styrningen...) i impellerenheten blivit uppslitet är att byta både axeln och impellerenheten.

Hade jag för mycket pengar, få akvarium och brydde mig om statusfaktorn så skulle jag helt klart köpa Eheim. Inget av det stämmer nu och hade jag köpt Eheim i stället för en bunt Fluval och Elite så hade jag haft ett ännu större hål i plånboken än jag har nu, det handlar om många tusenlappar i skillnad. De pengarna kan jag ha roligare för och skulle nåt Fluvalfilter gå sönder (ett än så länge, av de första modellerna) så slänger jag det på sophögen och köper ett nytt och ligger ändå mycket på plus i kalkylen. Sen spelar det naturligtvis viss roll att jag köper Fluval med handlarrabatt, det gör skillnaden mot Eheim rent brutal men jag skulle inte vilja betala merpriset i alla fall.
#35 - 27 juli 2010 21:41
om du inte läser eller förstår det jag skriver så ser jag ingen poäng att försöka nöta in att en tillräckligt kraftig motor kastar ut luft ur systemet som småbarn spottar kärnor, att jag sen väljer eheim har knappast med prestige eller plånbok att göra!
#36 - 27 juli 2010 22:22
Du kan montera en lastbilsmotor på ett filter om du vill och det blir inte ett dugg bättre på att spotta ur sig luft för den skull, motoreffekten tillför inget. Första förutsättningen för att en centrifugalpump överhuvudtaget skall pumpa nånting är att det är vätska i den. Utan vätska i pumpen pumpar den inget, däremot går normalt nåt sönder förr eller senare.

Avgörande för en centrifugalpumps förmåga att hantera luft är inte om den har en kraftfull motor utan hur den är konstruerad. Det finns två typer, normalsugande och självevakuerande. De normalsugande är dåliga på att hantera luft och det är den typen som sitter på de flesta filter. även Eheim. De pumparna bygger på att sugledningen skall vara fylld med vätska och är den inte det riskerar man att pumpen lägger av.

Skall man ha en pump som förmår hantera luft så är det inte motorn utan konstruktionen av pumpen som är avgörande. På en självevakuerande pump måste själva pumphuset innehålla vätska men den kan sen själv fylla sugledningen. FX5 har ingen konsekvent uppbyggd självevakuerande pump men konstruktion och montage är sånt att den ligger nära den självevakuerande och har en del av den funktionaliteten. Den har därför större förmåga att hantera luft och det är inget som har med kvalitet, motorstyrka eller nåt i den stilen att göra, det är bara en fråga om hur den är gjord och monterad och inget annat.
#37 - 27 juli 2010 22:26
Lägg ner nu, please! Kanske dags att starta en egen tråd?

bjornsson skrev:
Undrar vad som blir bäst att ha i ett malawikar på 720L, en FX5 eller två st 405?

FX5an kostar 2000 och en till 405a kostar 1500, så priset skillnaden är ju inte så stor.

Men blir ju bättre med två ytterfilter när det ska rengöras och jag tror de ska få plats att gömmas i bänken som karet ska stå på vilket FX5an inte kommer göra.

Hur har det gått, bjornsson?
#38 - 27 juli 2010 22:43
Gaffel skrev:
Har ytterst lite erfarenhet av fx5, har i princip bara klabbat med ett och det fungerar relativt felfritt och står monterat till en tank på Goodhems Zoologiska!

Sen finns det inga lager för impellern i den 1060 som är standard på Eheim 2260 Classic eller någon ur Universal serien, går den varm slår överhettningsskyddet till utan att motorn ska ta skada, själv har jag en 2262 med lite större motor än orginal, i MFK kretsar kallas den rätt och slätt för 'the Beast' eftersom det sitter en Universal 1262 monterad, för den hugade finns det nu även en 100 W Universal 1264 på 4 500 l/t som är bolt-on på 2260 kanistern!

Beträffande prisvärdheten kan jag bara som i förbigående nämna att det står 'Made in W.- Germany' på mitt 2262 vilket innebär att filtret är minst 20 år gammalt, slå mig gärna en pling 2030 och berätta om ditt fantastiska 20 år gamla fluval så kan jag bara hoppas att jag kommer att kunna visa upp ett fungerande, då mer än 40 år gammalt Eheim.

Kanske lite OT men... Varför har du en pump med större flöde en originalet?
Om detta på något sätt är ett bakteriologiskt filter borde det ha sämre renings effekt och bara kosta ström, enligt mitt huvud i alla fall.
#39 - 28 juli 2010 13:05
Du har helt rätt ansjo och jag ber om ursäkt för trådkapningen bjornsson, avslutar med ett par snabba svar till Bygert och bossep.

Bygbert, hastigheten på det vatten som passerar i systemet är avgörande för hur stor del luft som kan evakueras då trögheten i vattenpelaren hjälper till att upprätthålla ett flöde i systemet, kontentan är alltså att ett motorsvagare filter är känsligare för luft i systemet medans ett motorstarkare alternativ med en högre flödeshastighet klarar av att evakuera större luftansamlingar, däremot så har jag aldrig påstått att ett impellerfilter kan pumpa vatten genom ett luftfyllt system.

bossep, vattnets hastighet genom filtermediet är avgörande då den ökade genomströmmningen dels tillför en högre andel syre men även (för att använda Lasses ord) 'polerar' exkrement och mulm genom filtermediet och på så sätt håller bakteriefilmen fri och tillåter den att växa och frodas, att det kostar extra på elräkningen stämmer bra det och även om en större motor naturligtvis avger mer värme kommer den ökade flödeshastigheten att skapa en bra ytrörelse utan att man behöver fuska med strilrör och annat vilket i sin tur ökar avdunstningen/avkylningen. Win-win!
#40 - 28 juli 2010 15:09
Gaffel skrev:
Du har helt rätt ansjo och jag ber om ursäkt för trådkapningen bjornsson, avslutar med ett par snabba svar till Bygert och bossep.

Bygbert, hastigheten på det vatten som passerar i systemet är avgörande för hur stor del luft som kan evakueras då trögheten i vattenpelaren hjälper till att upprätthålla ett flöde i systemet, kontentan är alltså att ett motorsvagare filter är känsligare för luft i systemet medans ett motorstarkare alternativ med en högre flödeshastighet klarar av att evakuera större luftansamlingar, däremot så har jag aldrig påstått att ett impellerfilter kan pumpa vatten genom ett luftfyllt system.

bossep, vattnets hastighet genom filtermediet är avgörande då den ökade genomströmmningen dels tillför en högre andel syre men även (för att använda Lasses ord) 'polerar' exkrement och mulm genom filtermediet och på så sätt håller bakteriefilmen fri och tillåter den att växa och frodas, att det kostar extra på elräkningen stämmer bra det och även om en större motor naturligtvis avger mer värme kommer den ökade flödeshastigheten att skapa en bra ytrörelse utan att man behöver fuska med strilrör och annat vilket i sin tur ökar avdunstningen/avkylningen. Win-win!

Kort svar till Gaffel. Vi kanske kan ta en filter diskussion i en annan tråd eller rent av starta en ny.
Detta är ett mycket intressent och viktigt tema med många olika ”skolor”!
#41 - 28 juli 2010 15:14
bjornsson skrev:

Enligt mig är det en ”no brainer” 2 filter är bättre en 1 av många orsaker. Troligtvis mer filtervolym, bättre balans vid rengöring, säkerhets faktor vid fel, etc.
#42 - 28 juli 2010 16:42
bossep skrev:
Enligt mig är det en ”no brainer” 2 filter är bättre en 1 av många orsaker. Troligtvis mer filtervolym, bättre balans vid rengöring, säkerhets faktor vid fel, etc.

Då är vi ju tillbaka vid grundfrågan, via omvägen om Eheim och lite annat (och för all del, vill nån köpa Eheim så gör då för all del det men be inte mig om att bli imponerad). Och jag skulle ju säga att det är rakt ingen no brainer med grundfrågan.

Två filter kostar mer. Alla kan inte bortse från det. När det gäller just de filtren som frågan handlar om så blir det också väsentligt mindre filtervolym och flöde med två 405:or. Med två filter får man ju rengöra oftare och det räcker inte med dubbelt så ofta, på grund av mindre volym och filteryta skulle ju jag säga att man får ägna sig åt rengöring i alla fall tre gånger så ofta. Blir det gjort så innebär ju det i och för sig ett stabilare system men slarvar man så är den finessen fort borta.

FX5 har också en konstruktion som gör att när man gjort rent så ser man till att det är lite vatten i filtret och så sätter man i kontakten och det sköter sig själv. Med en 405:a finns det en risk för att man råkar ut för en envis luftficka och att man sliter sitt hår innan man får filtret igång. När jag såg FX5 först så var det en aha-upplevelse, varför görs inte alla filter så? Det är alltså mycket mer arbetskrävande med två 405 än med ett FX5. Jag tror inte alla vill bortse från den saken. Dock skall det ju i sammanhanget sägas att när man väl gör rent ett FX5 så är det en stor klump som skall hanteras.

Mot det där skall då eventuella kvalitetsproblem på FX5 och de givna fördelarna med två filter - möjligheten till stabilitet vid skiftesvis rengöring, bättre säkerhet vid problem, mer flexibel styrning av flödet i akvariet - ställas. För min del vinner FX5 klart det loppet men beroende på hur man värderar olika saker så kan man givetvis komma till en annan slutsats. För att komma till rätt slutsats så måste man dock in med rätt grundfakta och troligen mer volym på två filter är alltså helt galet.
#43 - 28 juli 2010 19:24
Bygert skrev:
Då är vi ju tillbaka vid grundfrågan, via omvägen om Eheim och lite annat (och för all del, vill nån köpa Eheim så gör då för all del det men be inte mig om att bli imponerad). Och jag skulle ju säga att det är rakt ingen no brainer med grundfrågan.

Två filter kostar mer. Alla kan inte bortse från det. När det gäller just de filtren som frågan handlar om så blir det också väsentligt mindre filtervolym och flöde med två 405:or. Med två filter får man ju rengöra oftare och det räcker inte med dubbelt så ofta, på grund av mindre volym och filteryta skulle ju jag säga att man får ägna sig åt rengöring i alla fall tre gånger så ofta. Blir det gjort så innebär ju det i och för sig ett stabilare system men slarvar man så är den finessen fort borta.

FX5 har också en konstruktion som gör att när man gjort rent så ser man till att det är lite vatten i filtret och så sätter man i kontakten och det sköter sig själv. Med en 405:a finns det en risk för att man råkar ut för en envis luftficka och att man sliter sitt hår innan man får filtret igång. När jag såg FX5 först så var det en aha-upplevelse, varför görs inte alla filter så? Det är alltså mycket mer arbetskrävande med två 405 än med ett FX5. Jag tror inte alla vill bortse från den saken. Dock skall det ju i sammanhanget sägas att när man väl gör rent ett FX5 så är det en stor klump som skall hanteras.

Mot det där skall då eventuella kvalitetsproblem på FX5 och de givna fördelarna med två filter - möjligheten till stabilitet vid skiftesvis rengöring, bättre säkerhet vid problem, mer flexibel styrning av flödet i akvariet - ställas. För min del vinner FX5 klart det loppet men beroende på hur man värderar olika saker så kan man givetvis komma till en annan slutsats. För att komma till rätt slutsats så måste man dock in med rätt grundfakta och troligen mer volym på två filter är alltså helt galet.

OK om jag fattat dig rätt så har man mer volym i ett FX5 en i två 405:or. Då har du rätt och jag fel.
Ekonomi: Jag kanske fattade fel men uppfattade det som om [B]bjornsson[/B] redan hade ett 405 till övers.
Då blir det billigare att komplettera med ett till.
Jag har ingen erfarenhet av varken eller så kan inte uttala mig om handhavande osv.
#44 - 28 juli 2010 20:18
Jag personligen skulle avvara 30-50L av karet till en filterkammare där jag skulle stoppa biobollar i första filtersteget sen ca 20Lgrov filtermatta och en bra cirk.pump! nåt i denna stilen:
" target="_blank">

Annons