Enligt mig är det en ”no brainer” 2 filter är bättre en 1 av många orsaker. Troligtvis mer filtervolym, bättre balans vid rengöring, säkerhets faktor vid fel, etc.
Då är vi ju tillbaka vid grundfrågan, via omvägen om Eheim och lite annat (och för all del, vill nån köpa Eheim så gör då för all del det men be inte mig om att bli imponerad). Och jag skulle ju säga att det är rakt ingen no brainer med grundfrågan.
Två filter kostar mer. Alla kan inte bortse från det. När det gäller just de filtren som frågan handlar om så blir det också väsentligt mindre filtervolym och flöde med två 405:or. Med två filter får man ju rengöra oftare och det räcker inte med dubbelt så ofta, på grund av mindre volym och filteryta skulle ju jag säga att man får ägna sig åt rengöring i alla fall tre gånger så ofta. Blir det gjort så innebär ju det i och för sig ett stabilare system men slarvar man så är den finessen fort borta.
FX5 har också en konstruktion som gör att när man gjort rent så ser man till att det är lite vatten i filtret och så sätter man i kontakten och det sköter sig själv. Med en 405:a finns det en risk för att man råkar ut för en envis luftficka och att man sliter sitt hår innan man får filtret igång. När jag såg FX5 först så var det en aha-upplevelse, varför görs inte alla filter så? Det är alltså mycket mer arbetskrävande med två 405 än med ett FX5. Jag tror inte alla vill bortse från den saken. Dock skall det ju i sammanhanget sägas att när man väl gör rent ett FX5 så är det en stor klump som skall hanteras.
Mot det där skall då eventuella kvalitetsproblem på FX5 och de givna fördelarna med två filter - möjligheten till stabilitet vid skiftesvis rengöring, bättre säkerhet vid problem, mer flexibel styrning av flödet i akvariet - ställas. För min del vinner FX5 klart det loppet men beroende på hur man värderar olika saker så kan man givetvis komma till en annan slutsats. För att komma till rätt slutsats så måste man dock in med rätt grundfakta och troligen mer volym på två filter är alltså helt galet.