2 pumpar??

#1 - 21 februari 2009 13:50
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har just nu 2 pumpar i mitt akvarium ca 300L. Jag fick med en Aquael Fan 2 Plus men tyckte inte den räkte så jag satte även ner en Eheim innerfilter 2008.

Kan man ha 2 pumpar (innerfilter) i samma akvarium eller är det bättre att ha en stark?[/SIZE][/FONT]
Guest
#2 - 21 februari 2009 13:58
Båda filtrena är för klena för ditt akvarium :/ Skulle köpt ett ytterfilter på 1000l/h.
#3 - 21 februari 2009 14:07
chainy skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag har just nu 2 pumpar i mitt akvarium ca 300L. Jag fick med en Aquael Fan 2 Plus men tyckte inte den räkte så jag satte även ner en Eheim innerfilter 2008.

Kan man ha 2 pumpar (innerfilter) i samma akvarium eller är det bättre att ha en stark?[/SIZE][/FONT]

Jag har en längre tid haft två likadana innerfilter i mitt kar av den anledningen att bibehålla en bra balans när jag rengör filterna. Rengör när jag tycker flödet i pumparna har minskat, kanske en gång per månad och då bara den som har sämst flöde. På så vis har jag alltid ett filter med bra bakterieflora intakt.
#4 - 21 februari 2009 14:14
Narii skrev:
Båda filtrena är för klena för ditt akvarium :/ Skulle köpt ett ytterfilter på 1000l/h.

Är dem för klena tillsammans??? :confused:
#5 - 21 februari 2009 14:15
Agnez skrev:
Jag har en längre tid haft två likadana innerfilter i mitt kar av den anledningen att bibehålla en bra balans när jag rengör filterna. Rengör när jag tycker flödet i pumparna har minskat, kanske en gång per månad och då bara den som har sämst flöde. På så vis har jag alltid ett filter med bra bakterieflora intakt.

så du rekomenderar att jag fortsätter ha två styckna alltså? :)
Guest
#6 - 21 februari 2009 14:23
chainy skrev:

Asså, du har en väldigt liten filterkapacitet.. = inte bra o ha mycket fisk.

Vad har du för fiskar? Hur många?
#7 - 21 februari 2009 14:23
chainy skrev:
så du rekomenderar att jag fortsätter ha två styckna alltså? :)

Rekommenderar och rekommenderar...är kanske inte det som ser snyggast ut men samtidigt tycker jag att det är en liten backup då jag vet att även om jag rengör rejält så har jag ett filter med full bakteriestyrka så att säga.
Är nu pumparna inte tillräckliga för ditt kar så är det ju bättre att byta kanske, jag vet inte riktigt antalet liter som en pump ska klara i ditt fall men har du inga problem och fiskarna trivs så funkar det kanske i alla fall?!!
#8 - 21 februari 2009 15:21
chainy skrev:
säg bara inte att detta är karet som du har malawiciklider i då smäller jag av...?
#9 - 21 februari 2009 15:59
Agnez skrev:
Rekommenderar och rekommenderar...är kanske inte det som ser snyggast ut men samtidigt tycker jag att det är en liten backup då jag vet att även om jag rengör rejält så har jag ett filter med full bakteriestyrka så att säga.

Är nu pumparna inte tillräckliga för ditt kar så är det ju bättre att byta kanske, jag vet inte riktigt antalet liter som en pump ska klara i ditt fall men har du inga problem och fiskarna trivs så funkar det kanske i alla fall?!!

Jag har ju bara haft fiskarna i där i en vecka (i och med att det är nystartat) men än så länge verkar de trivas.
#10 - 21 februari 2009 16:09
åheim skrev:
säg bara inte att detta är karet som du har malawiciklider i då smäller jag av...?

Då får du nog smälla av.
Saken är den att jag köpte akvariet för en vecka sedan ifrån en blocket annons. Jag fick med Aquael pumpen men så pass mycket fiskerfarenhet har jag så att jag fattade att den inte räkte till (trots att förra ägaren horribelt nog har använt den i ett år med MASSVIS av ciklider). Så det första jag gjorde var att jag även stoppade ner en till pump. Och fiskarna verkar faktiskt trivas (hittils) men eftersom jag misstänke att det fortfarande inte var tillräkligt så startade jag denna tråd för att höra med andra, som förhoppningsvis vet mer om pumpar än jag.
[SIZE=4][/SIZE]
#11 - 21 februari 2009 16:39
Narii skrev:

Hur stark pump behöver jag till 300L då?
#12 - 21 februari 2009 19:04
ca 3000-4000L/tim bör du ligga på!
#13 - 22 februari 2009 00:07
åheim skrev:
ca 3000-4000L/tim bör du ligga på!

Tack :) Du råkar inte ha ett bra tips på en bra sådan pump?
Guest
#14 - 22 februari 2009 00:47
Jag hade löst de med 1 ytterfilter och 1 cirkulationspump.

[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1[/COLOR]
[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1[/COLOR]
#15 - 22 februari 2009 14:40
Narii skrev:
Jag hade löst de med 1 ytterfilter och 1 cirkulationspump.

[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=3579&cat=305&page=1[/COLOR]

[COLOR=#22229c]http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=290&page=1[/COLOR]

Det låter jätte bra MEN de går på 2138 kr ihop + 50 kr i postavgift + en frakt som jag knappt vägar tänka på. Och att de säkerligen drar jättemycket ström att ha båda.
Finns det inga innerfilter pump som har inbygd cirkulation och kan funka till närmare 300L?
Guest
#16 - 22 februari 2009 14:44
Problemet är det att ett vanligt innerfilter inte har så stor filteryta. Om du vill ha ett innerfilter måste du göra ett fult hamburger filter. Eller skaffa en btn o lägga i filtermattan där.

Annons