2 par dorsigera i 222 liters?

#1 - 13 oktober 2009 10:34
Jag har nu startat upp mitt 222 liters igen efter en ofrivllig paus på några år pga platsbrist i hemmet. Jag har blivit väldigt förtjust i Laetacara dorsigera efter att ha sett dem i stans djuraffär. Av vad jag har kunnat läsa både här och på andra ställen så verkar det vara en fredlig liten dvärgciklid som inte ska vara allt för svårskött? Akvariet är 110 cm lång och jag har inrett med ett flertal små gömställen i form av rötter och stenar. Kan man ha två par på denna yta? Tanken är sen att dom ska få sällskap i form av någon stimfisk (kanske koppartetra?), några pansarmal och några borneo sugmalar. Vad tror Ni om det?

Tack på förhand! :)
#2 - 13 oktober 2009 11:43
Jodå, det ska nog funka :) Har själv 6 Laetacara curviceps, som jag väntar på att få ut åtminstone nå´t par av.

Apropå "sugmalen" du nämner, så är det ingen mal, utan en sorts botia :) Vet inte hur bra algätare den är.
#3 - 13 oktober 2009 12:07
Kanon! Då ska jag testa fyra stycken! Hoppas det blir något trevligt par av Dina L. curviceps! Jag hade riktat in mig på dom först innan jag upptäckte denna släkting.

I affären här i stan så går den under det "populärnamnet" men jag vet också att det inte är någon mal ;) Enligt försäljaren äter den alger lika bra som en ancistrus fast jag vet inte om jag ska våga tro på det... Ska läsa på mer om dem och fråga runt innan jag gör slag i saken.
#4 - 13 oktober 2009 15:08
Förr tror jag curviceps var vanligare, men nu verkar dorsiger vara den som är vanligast av dem. Zoopets bild på dorsiger är lite missvisande, så ljusa brukar de inte vara, men om du går in på artbeskrivningen på curviceps, så visar en av bilderna vad jag är rätt säker på är en dorsiger, med mer normala färger. Har nog några bilder på båda sorterna i mitt galleri också. Båda är fina på varsitt vis :) Curviceps är mer blågrön, och dorsiger mer rödbrun.

Ja, den säljs ofta som mal, av nå´n anledning. Tråkigt att affärerna inte verkar veta mer om fiskarna de säljer.
#5 - 14 oktober 2009 13:13
Ja, bilden på dorsiger här på zoopet borde bytas ut om det inte är vanligt att dom är så ljusa. Dom jag såg i zooaffären var betydligt snyggare, annars hade jag aldrig fallit för den. Då hade det fått bli Curviceps istället ;) Var inne och kikade i Ditt galleri och dom bilderna stämde betydligt bättre in på dom jag såg!

Ja, det är tråkigt att personalen inte är mer pålästa. Men jag har förtroende för en tjej som jobbar där. Hon har bl a diskus hemma och har haft akvarium länge så jag får vackert vänta tills i morgon då hon jobbar igen :) Längtar...
#6 - 14 oktober 2009 15:47
Man kan inte alltid gå efter hur de ser ut i affären dock :) Där är de ofta ungfiskar, som inte har färgat ut, och som inte har särskilt rätt förhållanden. Se´n när man kommer hem med dem, och de får växa till sig, så ser man hur de verkligen ser ut. En ciklid som jag gillar är nyckelhålscikliden.

Ja, hon verkar ju rätt erfaren och kunnig då :)
#7 - 14 oktober 2009 16:10
Det har Du helt rätt i. Ändå var dom är exemplaren betydligt färggladare än den som är på bilden på artbeskrivningen ;)

Nyckelhålsciklid har jag faktiskt också funderat på. Det är lätt att få beslutsångest bland alla dessa dvärgciklider! [:o] Det finns ju så många som man vill testa på.
#8 - 14 oktober 2009 21:12
Den på zoopets bild är väldigt lustig i färgen, för den ser inte blek ut, som att den är skrämd eller sjuk, utan den ser ut som att den är så ljus, nå´n mutation eller liknande.

Nyckelhålscikliden är nog en av dem som ofta förbises i affärerna, för att den ser blek ut. Den blir väl egentligen lite för stor för att kallas dvärgciklid. Men den är fin med sin senapsbruna grundfärg, svarta markeringar, och långa gråblå fenor :)
#9 - 15 oktober 2009 19:56
Nu har jag införskaffat fyra individer, två honor och två hanar. Har lyckats knäppa några bilder på dom:

En av hanarna: http://www.fridasplace.com/2008/091015_2.jpg
En av honorna: http://www.fridasplace.com/2008/091015_4.jpg

Lite skillnad mot den på artbeskrivningen ;) Och ja, den ser ju ut som att den ska vara vit. Antar att det är, som Du säger, någon mutation eller liknande.

Ja den är fin med sin diskreta färg. Tyvärr ser man ju de med starkast färger först. Själv så upptäckte jag inte dom två nyckelhålsciklider som zooaffären hade fören jag verkligen letade efter dom.
#10 - 15 oktober 2009 21:38
Fina dorsiger :)

En av mina kurvciklider dog tyvärr, men de andra verkar må bra.
#11 - 17 oktober 2009 14:48
Ja visst är dom? :D

Trist att höra :( Hoppas Du får något par av de resterande fiskarna! Själv sitter jag nu och håller tummarna för att jag åtminstone ska få ett par av dom fyra jag har.
#12 - 17 oktober 2009 17:24
Japp :) Min nyckelhålshane börjar bli riktigt fin, med långt utdragna fenspetsar som sträcker sig rätt långt bakom stjärtfenan.
Bilagor:
#13 - 17 oktober 2009 17:59
Vad nice! Du har ingen bild på honom? :)

Själv lyckades jag ta en bättre bild på den lite större hanen av de två i dag. Det är verkligen en utmaning att fota fisk! ;) http://www.fridasplace.com/2008/091017_1.jpg
#14 - 17 oktober 2009 18:38
Om du går in på "min zoon" längst ner, så har jag en bild på dem under "Juwel Rio 240" men de har vuxit en del se´n den bilden togs, honan är väl ungefär lika stor nu som hanen var på bilden.

Snygg bild på din dorsiger :) Den borde zoopet ha i artregistret istället, och de kanske lägger dit den, har upptäckt att en del av mina bilder har hamnat i några artbeskrivningar.
#15 - 17 oktober 2009 19:01
Dom var snygga redan som unga ser jag ;)

Åh, tack! Vilken fin kritik Du ger mitt foto! :) Och vad kul att några av Dina bilder hamnat i artregistret! Jag får ta och bli Gold-medlem och lägga upp bilden i ett galleri så kanske jag har tur att den "upptäcks" ;)
#16 - 17 oktober 2009 19:10
Ja, nu har fenorna vuxit ännu mer :)

Just ja, tänkte inte på det, du har inte lagt upp bilden här på zoopet. Men blev lite förvånad när jag såg mina bilder i artbeskrivningarna.
#17 - 17 oktober 2009 19:19
Jag har bara haft ett ciklidpar i taget förut, detta är första gången jag har vågat mig på att ha två par i samma kar och himmel och pannkaka vad kul det är att sitta och iaktta när hanarna spänner upp sig mot varandra! Dom blir verkligen djupt roströda på buken och hela fisken mörknar! Hur snygg som helst! :)

Hehe, förstår det. Det hade jag också blivit om jag gjort den upptäckten! :D
#18 - 17 oktober 2009 19:32
Ja, det är kul att studera dem när de spänner upp sig, och etablerar sin rangordning, som mina två tuppkamshanar gör :) Det ser nog ofta bättre ut att ha två par av samma art, än olika arter.
#19 - 20 oktober 2009 11:55
Jag har just upptäckt att den ena honan inte alls är någon hona... Med andra ord har jag tre hanar som just nu simmar och spänner upp sig för varandra (vilket i och för sig är kul att se men inte riktigt vad jag hade planerat :p). Attans... Det får bli en sväng till zooaffären igen och fråga om jag kan få byta in den ena hanen och få en hona istället. Håll tummarna för att det går vägen...
#20 - 20 oktober 2009 12:48
Även par spänner upp sig för varandra inför leken, alltså står jämsides och spänner ut fenorna. Men visst kan det vara en hane ändå, de är ju inte helt lätta att se skillnad på i den storleken.
#21 - 20 oktober 2009 13:13
Nej dom är ju inte så stora än så jag kan mycket väl ha fel. Det som får mig att tro att jag har en tredje hane är för att ryggfenan är mer spetsig än rund, medan den jämnstora honan har en betydligt mer rundare form på sin ryggfena.
#22 - 20 oktober 2009 15:33
Ok, ett annat alternativ är ju att du behåller de fyra du har, och skaffar två till. 6 stycken är nästan minimun tycker jag, när man köper ungfiskar som är svåra att se skillnad på, för att öka schansen att få åtminstone ett par :)
#23 - 20 oktober 2009 16:50
Ja det är ju också ett alternativ, så länge det inte är för trångt i ett 222 liters kar? För ja, nog vore det kul alltid om man åtminstone kunde få ett par! :)
#24 - 20 oktober 2009 17:11
De blir ju inte så stora, och när du har fått ett par så kan du förmodligen byta in de övriga igen :)
#25 - 24 oktober 2009 21:59
Hur går det med dina dorsiger? :) Såg nyss att nyckelhålen har lekt.
#26 - 25 oktober 2009 09:20
Åh vad kul att dom har lekt! :) Grattis!

Jodå, det går bra! Det är ju tur att dom är så fredliga mot varandra. Inget bitande på fenor eller liknande, utan dom spänner upp sig (ack så vackert!) för varandra och tillsist avviker den ena av dem som skjuten ur en kanon. Jag har kvar den lilla hanen, har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra med honom. Jag var i zooaffären i förgår och köpte den största honan jag kunde hitta och det visade sig att hon är lika stor som min största hane, så allt talar nu för att det är en hona :)

Jag är väldigt sugen på att köpa ett fjärilsciklidpar längre fram. Tror Du det skulle fungera om jag sparar två par dorsigerer?
#27 - 25 oktober 2009 10:33
Cemina skrev:
Jag är väldigt sugen på att köpa ett fjärilsciklidpar längre fram. Tror Du det skulle fungera om jag sparar två par dorsigerer?

Kan fungera. Problemet med fjärilar (förutom att de är extremt kortlivade) är att de är betydligt aggressivare än dorsigeror, och jag är inte säker på att dorsigerorna klarar att hävda sig. Köp en liten grupp fjärilar (4-5 stycken) och försök.
#28 - 25 oktober 2009 12:39
Jag har två fjärilsciklider ihop med 6 kurvciklider (Laetacara curviceps), en art som är lik dorsiger, och det funkar bra. Har även ett gäng små Anomalochromis thomasi tillsammans med dem, men de hör ju till den afrikanska kategorin. Men de är rätt lika kurvciklider i beteende och temperament.
#29 - 25 oktober 2009 12:43
Kurvciklid är väl mycket aggressivare än dorsigera? Eller blandar jag ihop den med bågciklid nu?
#30 - 25 oktober 2009 13:21
Azur skrev:
Kurvciklid är väl mycket aggressivare än dorsigera? Eller blandar jag ihop den med bågciklid nu?

Ja, det gör du nog :p Kurvcikliden ser ut som en lite mer långsträckt, blågrönaktig version av dorsiger, och de beter sig, och leker på samma sätt. Bågfenscikliden (Nannacara anomala) däremot är väl också hyfsat fredlig utanför lektiden, men efter leken blir honan riktigt aggressiv mot både hanen och andra fiskar.

Bågfensciklider har jag också, i ett annat akvarium, där de går med ett annat fjärilspar.
#31 - 26 oktober 2009 21:26
Allright, det låter alltså som att det kan fungera! Hur stort karet som Du har fjärilarna och kurvcikliderna i, Micke?

Azur - Tanken var att jag bara skulle ha två fjärilar. Om jag skulle hiva i 4-5 st så skulle det nog bli livat värre! ;)
#32 - 26 oktober 2009 21:35
Ja, jag tror det skulle funka ok :) Akvariet jag har dem i är på ca 100 liter. Är väl tänkt att jag bara ska behålla två kurvciklider se´n.

Nu är snart scalareynglen frisimmande också :)
#33 - 26 oktober 2009 21:35
Fjäril är inte parbildande, men den är rätt aggressiv. Jag tror du har minst lika stor eller större risk att få dödad fjäril med två än med fem.
#34 - 26 oktober 2009 21:41
Azur skrev:
Fjäril är inte parbildande, men den är rätt aggressiv. Jag tror du har större risk att få dödad fjäril med två än med fem. Eller 20.

Fjärilen är parbildande, båda föräldrarna vaktar äggen och ynglen, och är alltså inte haremslekare, som t.ex Apistogramma, och bågfenor. Möjligen kan man ha flera par i ett tillräckligt stort akvarium, men överskottshonor kommer förmodligen att bli tämligen stressade och jagade om ett par leker.
#35 - 27 oktober 2009 08:49
Micke_A skrev:
Ja, jag tror det skulle funka ok :) Akvariet jag har dem i är på ca 100 liter. Är väl tänkt att jag bara ska behålla två kurvciklider se´n.

Nu är snart scalareynglen frisimmande också :)

Oh, ja men då borde ju mitt 222 liters fungera! Vad glad jag blir! Fjärilarna må vara kortlivade men de är verkligen som små ädelstenar i akvariet.

Oj vad myckt yngel Du har! :) Hur går det med nyckelhålen? Har det blivit några yngel efter det att dom lekte?
#36 - 27 oktober 2009 08:56
Ja jag har också läst mig till att fjärilen är parbildande :) Jag hade två st i detta kar för några år sedan och dom lekte några gånger även om det aldrig blev några yngel, tyvärr.
#37 - 27 oktober 2009 15:02
Cemina skrev:
Oh, ja men då borde ju mitt 222 liters fungera! Vad glad jag blir! Fjärilarna må vara kortlivade men de är verkligen som små ädelstenar i akvariet.

Oj vad myckt yngel Du har! :) Hur går det med nyckelhålen? Har det blivit några yngel efter det att dom lekte?

Tja, scalareynglen är nog snart borta, har för mycket fisk i akvariet, flaggcikliderna gjorde en massattack, för att scalarerna simmade ut till mitten av akvariet. Nyckelhålsynglen har kläckts, och ligger ovanpå en hög rot. Får se om det går bättre för dem :)
#38 - 27 oktober 2009 19:08
Jag ska hålla tummarna för de små liven! ;)
#39 - 27 oktober 2009 19:28
Cemina skrev:
Jag ska hålla tummarna för de små liven! ;)

Tack :)

Scalareynglen är nästan borta nu, men det var väntat. Nyckelhålen står fortfarande och vaktar sina sprattlande yngel. Hur går det med dorsigererna?
#40 - 27 oktober 2009 22:08
Dom växer så det knakar! Hanarna blir bara färggrannare för varje dag som går. Den nya honan verkar gå hem hos hanarna och (precis som Du skrev) så håller dom nu på och spänner upp sig inför varandra stup i kvarten. Överraskande nog så är den mindre hanen tuffare än den ena av de två större. Jag hoppas, hoppas att det åtminstone kan bli ett par som leker :) Vet Du om dom är duktiga yngelvårdare?
#41 - 27 oktober 2009 22:15
Kul :) Ja, de brukar nog sköta ynglen bra, däremot så är de kanske inte jättelätta att föda upp.
#42 - 1 november 2009 18:33
Hur går det med dorsigererna, nå´n lek? Här är en halvdålig bild på nyckelhålsparet med yngel, även om ynglen inte syns :p
#43 - 3 november 2009 20:06
Två lite bättre bilder, om du vill se :)
#44 - 8 november 2009 15:16
Har varit inlagd på sjukhuset i en vecka, därav min frånvaro här i tråden.

Jodå! Det går framåt även om det inte blivit lek än. Jag har fått ett par nu i alla fall verkar det som! :) Det har visat sig att "den lilla hanen" visst var en hona... som Du misstänkte. [:o]

Kul med bildbevis på Dina nyckelhåls yngel! Dom är verkligen snygga. Får nog testa på den cikliden i framtiden någon gång ;)

Annons