Men att "hugga upp" ljusperioden ser jag ändå som konstlat och icke naturligt.
Ja om man har akvariet i en förövrigt helt becksvart källare tycker jag det blir ganska onaturligt också. Men har man akvariet ljust eller en ljusramp där man istället för att släcka helt kan låta CO2-controllern dimmra ner ljusmängden så blir det mer som "växlande molnighet" - bara det att molnen råkar komma exakt när akvariet behöver det.
De verkar inte heller veta exakt vad som gör det. De lägger fram två hypoteser dock. Den första att det på nåt sätt skulle "förbättra" redox balansen (kan inte detta) alt. att de "modernare" växterna fixar denna mörkläggning bättre.
Jag är ganska säker på att det fungerar därför att de naturliga CO2-källorna i akvariet (fiskar och bakterier) kan öka CO2-halten under siestan/molnigheten och därmed kommer växterna ha markant bättre förutsättningar under den tid ljuset är på. När växter trivs brukar alger gå tillbaks/försviknna och det handlar främst om ljuskonkurrens och det faktum att akvaristen trimmar ur en massa växter där algerna/sporerna sitter.
Det är populärt att förklara konstiga saker med redoxpotentialen i akvarier eftersom nästan inga akvarister har en klar bild av vad det är, och dessutom beror på ofantligt många olika parametrar. Ungefär som pH-värdet som också beror på oändligt många olika kemiska processer i akvariet. Ett exempel: Bara för att pH:t går ner så behöver det inte betyda att vattnet har dålig buffertkapacitet.
Mäter man tex en redoxförändring pga siesta så kan samma redoxförändring komma lite senare när ljuset är konstant av någon helt annan anledning. En redoxförändring när ljuset går/av på är i princip nödvändig eftersom växter sprutar ut syre under fotosyntesen vilket sänker redoxpotentialen - liksom nitrater och massor med andra ämnen. Att alger reagerar på syrenivåer ser jag inte som otänkbart, men det kommer man inte kunna mäta sig till utifrån redox.
Pratar akvarielitteratur eller komersiella akvarieföretag om redox och försöker förklara händelser i akvariet utifrån det är det lite som för dom att säga att "vi har ingen aning" fast lite inlindat i ett fränt ord som låter vetenskapligt...
Defdac, har inte du ditt kar där det får direkt solljus på sig? Tänkte du borde reagerat när det var så mycke snack om det. Iofs så kan det vara jag som inbillar mig
Jo det stämmer, men det är inget jag rekommenderar - trots att min burk ofta växer betydligt bättre och ser bättre ut just på sommaren.