2 olika bottensubstrat

#1 - 10 september 2007 19:54
Hejsan!

Hur gör ni när ni delat akvariumet med 2 olika grus/sand? (vet att tex brams gjort som jag tänkte göra)
Jag funderade på om den finare sanden (som jag ska ha längst fram) kommer "rinna igenom" den grövre (som jag ska ha där bak) och att allt ändå kommer blandas ihop.... det vill jag ju inte. Jag vill ha en diagonal linje i karet, där en gräns mellan mörkt grus och vit fin sand går, de ska alltså inte blandas ihopa, utan vara för sig på vardera sidor om gränsen.

Hur lyckas man undvika att de 2 sorterna blandas?
Ska man lägga nån slags plastmatta mellan.... :confused: TIPS!!!
#2 - 10 september 2007 20:06
Det kommer definitivt blandas, tyvärr. :(
Kommer inte på någon mer lösning än en silikonad glasbit som liksom delar av karet från botten, samma teknik som man brukar använda i akvaterrarium. Det hindrar iaf blandning under ytan, så att säga, men det kan ju fortfarande komma över lite substrat ovanför glasbiten..
..äsch nu pladdrar jag bara på. ;) Klurig... grej! ^__^
#3 - 10 september 2007 20:22
tror också det är den bästa lösningen att silikonera glasskivor på botten
#4 - 10 september 2007 20:50
jag har en plastskiva där emellan
#5 - 11 september 2007 15:12
jag tänker inte silikona fast glasskiva iaf.

skulle gärna höra hur brams egentligen gjort :) annars skiter jag i det tror jag... Det skulle bli skitfult med blandade sander iaf!
#6 - 11 september 2007 16:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har du kikat i hans blog[/COLOR][/FONT]
http://bramstnk.blogspot.com/2007/02/325an.html
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Ser ut som om han delat av med stenar.[/COLOR][/FONT]
#7 - 11 september 2007 17:38
jag har en fundering på en plexiskiva i lagom höjd med fastsilikonerad sand som man lätt kan fästa mellan hörnen på snedden, det borde nog funka bra om man kan lösa den exakta längen som är lagom.
#8 - 11 september 2007 18:23
känns jäkligt jobbigt om man inte bara lägger dit stenar (som brams gjort?)...
#9 - 11 september 2007 19:48
Leonard skrev:
känns jäkligt jobbigt om man inte bara lägger dit stenar (som brams gjort?)...

Gör ett försök. :)
#10 - 11 september 2007 20:01
Leonard skrev:
Det skulle bli skitfult med blandade sander iaf!

Det behöver det inte alls bli, jag har blandat två olika sorters bottensurstrat i mitt kar, fin, svart sand och grovt, svart grus. Tycker det ser mer naturligt ut, eller ja, så naturligt det nu kan bli med svart bottensubstrat.
#11 - 11 september 2007 20:09
Försök hitta en stock modell lite kraftig och lägg på snedden. Kommer förmodligen blandas ändå men behöver inte se fult ut med blandat. Kanske prova att silikona fast den
#12 - 12 september 2007 09:07
Jag har fin blästersand, och har blandat ut/strött ut lite grov engelsk sjösten över botten. Ser mycket snyggare ut än endast sanden. :)
#13 - 12 september 2007 09:30
Att ha två åtskilda substrat ger aldrig ett långsiktigt resultat, det kommer förr eller senare att slinka över från ena eller andra sidan.
Att dela av med någon plastbit går ju, men om man inte vill att den ska synas så kommer det iaf blandas något i skarven efter en tid.
Man får räkna med att göra om eller pilla med att flyta tilbaka substratet.
Hur långvarit resultatet blir beror på sånna saker som cirkulation, ev fiskar som bökar runt osv.
Men så länge man inte tror att det ska förbli i evighet så visst kan det vara snyggt.

Den exakta diagonalen i ett rektangulärt kar är för övrigt:

diagonal=sqrt(långsida^2+kortsida^2)

sqrt=roten ur, ^2=upphöjt i 2, inte så lätt att skriva matematiska formler i inläggen men hoppas det förstås ändå

Det är en helt annan sak att blanda två substrat som en mix. Då kommer det grövsta substratet efter en tid att hamna överst och det finare substratet sjunker ner.
#14 - 12 september 2007 13:43
jag är inte alls intresserad av att blanda, i sånna fall väljer jag ett av substraten!

Det känns ju som sagt som att detta inte kommer bli en långvarig lösning, och det kanske inte är så kul. Iof är jag mästare på att göra om mina layouter hela tiden ;)

Diagonalen är bara att mäta på karet, så det blir inga problem! Annars vet jag också hur jag ska ränka ut den =)

En rot känns inte helt fel faktiskt! Ska kolla vad som finns i affären.
#15 - 12 september 2007 14:37
Leonard skrev:
Diagonalen är bara att mäta på karet, så det blir inga problem! Annars vet jag också hur jag ska ränka ut den =)

"Diagonal-biten" var mer riktad till Petter.

jag har en fundering på en plexiskiva i lagom höjd med fastsilikonerad sand som man lätt kan fästa mellan hörnen på snedden, det borde nog funka bra om man kan lösa den exakta längen som är lagom.
#16 - 12 september 2007 15:25
jaha :p

Annons