2 nya växter för mig..

#1 - 27 september 2005 18:19
Undrar om de är någon som provat Littorella uniflora eller Pogostemon helferi?
Detta är 2 nya växter från Tropica som jag ej haft tidigare, är de någon som har några erfarenheter av dessa?

/kenneth
#2 - 27 september 2005 19:03
Pogostemon helferi
är en låg bollväxande växt.. ca 15cm hög som mest--- ljus och co2....

typ all i can say...
#3 - 27 september 2005 20:59
Kenneth, vet du var dom kommer ifrån?
PatrikMalmo
#4 - 27 september 2005 21:26
Inte provat någon av dem, men Litorella verkar ha förekommit i en hel del experiment. Fascinerande växt rent fysiologiskt, men inte så snygg enligt min mening. Hittade dock massor med bra material vid en Googling - bockar och bugar. Lurar just nu på om den kan överleva i vårt klimat, vilket är en anledning att inte testa den, för mig.

Pogostemon ser trevlig ut på de bilder jag sett, men jag undrar just hur snabbt de drar uppåt.

Hilsen,

P
#5 - 28 september 2005 06:42
Pogostemon ser trevlig ut på de bilder jag sett, men jag undrar just hur snabbt de drar uppåt.

Mycket långsamt ...tyvärr. Har två små men de kanske får fart när de väl är lite större. Nu är de knappt 2 cm höga.
Kör med CO2, PMDD och 0,5w/l.
#6 - 28 september 2005 07:03
Downoi (P. helferi) är senaste inneväxten. Oliver Knott har använt den här t ex:
http://www.pbase.com/plantella/cubestgt

Littorellan såg intressant ut. Är tydligen en isoetid som tar upp CO2 via rötterna, och som kan överleva oligotrofa miljöer tackvare samspel/symbios med svampar (Mycorrhizas) som hjälper till med näringstillförsel och i gengäld får dom socker från växten.

Bilder på Arbuscular mycorrhizas:
http://helios.bto.ed.ac.uk/bto/microbes/arbuimag.htm
#7 - 28 september 2005 14:49
Har bläddrat igenom min Tropica katalog men kan inte hitta dessa växter där.
Samt kollat deras hemsida men inget där heller.

Är väldans intresserad i P.Helferi samt Blyxa japonica som jag läste om i en annan tråd.

Vet någon om Tropica har dessa plantor och i såfall vilket Tropica Nr: dom har.

MVH Jimmy :)
#8 - 28 september 2005 16:56
Okej, tack för svaren. Googlat har jag gjort själv så jag var mer ute efter om någon hade egna erfarenheter.
Får mina ex i morgon så förhoppningsvis kan jag delge egna erfarenheter snart.

Kharn:
081A har Littorella uniflora och 053H Pogostemon helferi. Söker du på dessa nummer på Tropicas sida får du upp namnen men ingen bild eller info ännu.
Förnärvarande har de ingen Blyxa i sitt sortiment tyvärr.

/Kenneth
PatrikMalmo
#9 - 28 september 2005 16:58
Enligt ursprungsinlägget ska Tropica ha båda växter som nämnts i just ursprungsinlägget. Finns dock inte med på Tropicas hemsida, men de har månne inte hunnit uppdatera den än. Blyxan har jag sett på Tropica flera gånger när jag varit där, men det verkar inte som om de drar upp dem och säljer dem i större skala. Gör du studiebesök där med någon förening så kan du dock få med dig massa spännande saker hem... :)

Annars vet jag inte hur man får fatt i Blyxa. Har haft den för längesedan, men den strök med i en flytt. Minns inte hur den kom ner i karet, troligen en privat grej.

Hilsen,

P

Annons