2 mammor i samma burk?

#1 - 31 maj 2006 13:24
Frågar så här istället..

Har en Golden som tuggat ca 2 veckor, den är i ett litet akvarium på ca 60l, har även en Labeotropheus trewavasae som tuggar, vad jag sett kanske 1 vecka..

Kan jag stoppa ner den i samma burk som golden, eller kommer dom käka varandras yngel sen? Tänkte ju iförsig stoppa tillbaka dom när dom spottat, men golden kommer nog göra det innan..

Finns det nån risk att den andra äter golden ynglena innan den själv spottat?:confused:
[FONT=Arial Narrow][/FONT]
HazelCR
#2 - 31 maj 2006 17:41
[QUOTE=-= Emilio =-]Frågar så här istället..

Har en Golden som tuggat ca 2 veckor, den är i ett litet akvarium på ca 60l, har även en Labeotropheus trewavasae som tuggar, vad jag sett kanske 1 vecka..

Kan jag stoppa ner den i samma burk som golden, eller kommer dom käka varandras yngel sen? Tänkte ju iförsig stoppa tillbaka dom när dom spottat, men golden kommer nog göra det innan..

Finns det nån risk att den andra äter golden ynglena innan den själv spottat?:confused:
[FONT=Arial Narrow][/FONT][/QUOTE]

Det är klart att de kan äta upp varandras yngel. Men vad värre är att du kan få problem redan innan någon av dem spottar. Trewhonan kan t.ex. bestämma sig för att spöa Goldenhonan till döds, därför att hon vill vara själv i karet.
Men å andra sidan kan det fungera ganska bra också.
Ordna till åtminstone två bra ställen för honorna att stå och trycka på, så kanske det fungerar.
Allra bäst är om du delar av 60 liters karet i två halvor!
#3 - 31 maj 2006 19:20
Hör med en glasmästare om han har nån spillbit du kan få så kan du dela av akvariet i två halvor.
eller använd dig av filtermatta eller liknande.
#4 - 1 juni 2006 17:58
Okey =) Tackar för tipsen..

Ska se hur jag ska göra, annars så låter jag nog den andra vara kvar i sitt kar, det spelar ingen roll om några yngel försvinner, både nyttit för dom andra kan jag tänka mig, och hellst vill jag inte ha fler av dom. :)

Men tack för råden..

Annons