2 malar?

#1 - 25 mars 2006 17:12
hej :) jag undrar om det är för mycket att ha två sugmalar i
ett 98 liters akvarium?
#2 - 25 mars 2006 17:15
vad för mal menar du? förmodligen ancistrus.. iså fall; nej, inte när de blir vuxna. om du får 2 hanar kan de slåss med varandra så den svagare dör
även om du får hona och hane så är det lite tajt för 2 fullvuxna
#3 - 25 mars 2006 17:35
jag har en hypostomus plecostmus (plecostomus pleco) o jag tänkte
skaffa en zebra pleco
#4 - 25 mars 2006 18:20
Din Hypostomus plecostomus blir för stor för ditt akvarium, om den inte redan är det. Det finns flera andra malar att välja mellan som du kan ha i ditt kar tex Ancistrus.
#5 - 26 mars 2006 13:57
Jisses, en fullvuxen pleco kan väl knappt vända sig i ett 98liters
#6 - 29 mars 2006 14:37
hon i djuraffären sa att det var nån mini sort och hon sa att det skulle gå jättebra att ha den i mitt akvarium men kommer inte riktigt ihåg namnet tror det var en sån pleco min är bara ca 4 cm
#7 - 29 mars 2006 18:19
[quote=EEE]jag har en hypostomus plecostmus (plecostomus pleco) o jag tänkte
skaffa en zebra pleco[/quote]
Om man går efter det latinska namnet så blir denna mal upp till 30 cm, så lite för stor är den nog;) . Här står det lite om den:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/hypostom/580_F.PHP
#8 - 29 mars 2006 18:38
[quote=EEE]hon i djuraffären sa att det var nån mini sort och hon sa att det skulle gå jättebra att ha den i mitt akvarium men kommer inte riktigt ihåg namnet tror det var en sån pleco min är bara ca 4 cm[/quote]

Det verkar som vanligt att dom inte har koll på malar i butikerna,det bästa är at kolla i butiken om det finns något trevligt och sen gå hem och läsa om det man hittat.Vi köpte en liten pleco(25kr) av något slag för 2-3 veckor sedan då var den 2 cm nu är den 6-7 cm dom växer fort.
#9 - 29 mars 2006 19:20
om du ska ha en zebrapleco (l46) får du punga ut med dryga tusenlappen!

och nej, akvariet är för litet! Verkar konstigt med en dvärgvariant.
#10 - 4 april 2006 04:16
Min plecostomus 28 cm har fått några blekare fält över kroppen ... har även sett det på några av ansistrusmalarna ... varför ?
#11 - 4 april 2006 15:41
Kliar sig dina malar mot något?
Ser det ut som ludd eller är det som sammet?
Har du gjort vattenbyte nyss?
Har du kollat nitriten?
#12 - 5 april 2006 21:30
Nej dom kliar sig inte, har nyss bytt vattten men såg det innan, har inte kollat nitraten.
Dom ansistrusarna jag haft sedan förut har haft ljusare fält i omgångar senaste månaderna men verkar må bra och producerar mängder med yngel. Den stora Plecon blev jag med nyss, följde med den beg akvariet.
#13 - 5 april 2006 21:33
De kan ändra färg lite efter underlaget, även se lite fläckiga ut, har jag för mig.

Ja, affärer verkar ofta ha skrämmande dålig koll, eller så har de inte hört att ärlighet varar längst. Men det finns en liten mal som kallas Pitbull pleco, det kanske är en så´n?

Annons