2 kullar Japanbebisar!!!

#1 - 9 juli 2007 19:52
2 av mina japanska honor har släppt sin rom och ikväll fick jag syn på några små räklingar :D :D :D Ingen aning om hur många men jag gissar på att det inte är fler än 10 per kull för de bar inte så tjockt på slutet... Ungmöer ;) Men det är ju en bra start... ;)
#2 - 9 juli 2007 19:55
grattis!.......kul att du fick en bra början och stort antal räklingar :D
#3 - 9 juli 2007 19:59
Wow skoj! Lova att visa bilder på dom små när dom blivit synliga för ögat ;)
#4 - 9 juli 2007 20:06
Jag är så usel på att fota...

Wow skoj! Lova att visa bilder på dom små när dom blivit synliga för ögat ;)

Och sedan är jag inte Gold Member så då kan man väl inte lägga ut kort... Jag får muta hit Sonja eller något annat fotoproffs... :D :D

Ja, jättekul.. Jag är så glad :D :D En 3:e hona bär rom och hon bär mycket så klarar hon det så blir det nog 20 där ;)
#5 - 9 juli 2007 20:08
Mina japaner ligger ungefär 1 vecka efter dina så jag väntar med spänning på 3 kullar:):)

En av honorna har så mycket rom så ett par korn har hängt "utanför" hela tiden. Undrar just om det blir något av dessa korn...........

Åker till Italien i slutet av veckan och ser fram emot nya familjemedlemmar när jag kommer hem. Lycka till med dina Katharina!!
#6 - 9 juli 2007 20:31
De borde väl ha blivit extra luftade...

evus skrev:
Mina japaner ligger ungefär 1 vecka efter dina så jag väntar med spänning på 3 kullar:):)

En av honorna har så mycket rom så ett par korn har hängt "utanför" hela tiden. Undrar just om det blir något av dessa korn...........

Åker till Italien i slutet av veckan och ser fram emot nya familjemedlemmar när jag kommer hem. Lycka till med dina Katharina!!

:D Tror absolut inte att det är något problem så länge hon inte tappar dem... Hur många honor tror du att du har??? Jag har nog bara 3 tror jag.. Men jag vet inte säkert, den svarta betedde sig som en hanne när den var mindre men nu tycker jag att den börjar att växa till sig som en hona och har även slutat att stimma omkring.. Så vi får se... ;)

MammaMia sa att hon hade från våra, hur många har du kvar nu då???

Ha det så trevligt i Italien, jag är inte alls avundsjuk [:o] :D Vill inte åka med min trotsiga 3 åring, då tappar jag väl bort honom...
#7 - 9 juli 2007 20:46
Jag har alla mina kvar, så mamma Mia har nog fått från någon annan som köpt från "vår" säljare:):)

Jag har nog 50/50 vad det gäller könsfördelning och jag tror att min svarta är hona för den har aldrig stimmat med hanarna.

Jag kommer kanske också att "tappa bort" min son i Italien men eftersom han är 20 så må det vara hänt:):)
#8 - 9 juli 2007 20:55
evus skrev:
Jag har alla mina kvar, så mamma Mia har nog fått från någon annan som köpt från "vår" säljare:):)

Jag har nog 50/50 vad det gäller könsfördelning och jag tror att min svarta är hona för den har aldrig stimmat med hanarna.

Jag kommer kanske också att "tappa bort" min son i Italien men eftersom han är 20 så må det vara hänt:):)

Jag sålde några till MammaMia. De var A räkor. Sedan fick jag reda på att våran säljare hade köpt sina räkor från en annan odlare som han sedan sålt till oss. Så det är inte säkert att vi har från samma stam. Han gjorde detta för att efterfrågan var mycket större än vad han kunde odla fram.

Jag kom precis hem igår och såg att mitt kar var bombat med ynglar. Minst 50st både från 1cm stora till millimeter stora. Sedan bär alla honor rom igen. Ska försöka ta några bilder på räkorna, kommer lägga upp dem på min sida. Tror några ynglar är t o m SS. Men får nog se när de blir större.
#9 - 9 juli 2007 21:07
GRATTIS!! Jättekul!
#10 - 10 juli 2007 17:10
Åhh grattis...

Paatsu skrev:
Jag sålde några till MammaMia. De var A räkor. Sedan fick jag reda på att våran säljare hade köpt sina räkor från en annan odlare som han sedan sålt till oss. Så det är inte säkert att vi har från samma stam. Han gjorde detta för att efterfrågan var mycket större än vad han kunde odla fram.

Jag kom precis hem igår och såg att mitt kar var bombat med ynglar. Minst 50st både från 1cm stora till millimeter stora. Sedan bär alla honor rom igen. Ska försöka ta några bilder på räkorna, kommer lägga upp dem på min sida. Tror några ynglar är t o m SS. Men får nog se när de blir större.

Jag har ett par hannar som inte håller samma kvalité som de andra.. De kommer att hamna bland "svennarna" när jag får tid att hålla på...

Jag skulle gärna också köpa några stycken så man får blandat blod... ;)
#11 - 15 juli 2007 21:00
Här kommer ett par bilder.
#12 - 15 juli 2007 21:42
snygga !!
#13 - 16 juli 2007 07:50
Otroligt kul att det börjar odlas riktigt snygga CR i Sverige. Blanda dom inte med fulisar ;)
#14 - 16 juli 2007 09:38
Jag måste nog åka til Skärholmen igen, Paatsu ;) Mina fem lever - men jag kan inte se någon könsskillnad på dem än...
#15 - 16 juli 2007 17:07
Damerna bär redan rom igen...

Jag har nog bara 3 damer men alla 3 är produktiva till max... 2 går med rom och den tredje har äggfläck och hanarna stimmar.. Så jag är tätt efter dig Paatsu ;) Efter sommaren kommer jag gärna till Skärholmen också, om jag får :D

Mamma Mia, det tar nog 2-4 veckor innan de kommer igång med rom, tror jag... Lugna dig lite.. Min karl har talat om hur man flyttar över bilderna så jag ska göra ett försök ikväll men kvalitén är usel så även om jag kunde lägga ut på Zoopet så skulle jag inte vilja göra det, bredvid alla proffsbilder här ;)

Vem sa att det var körsbärsräkor som var guppyräkor, tycker Crystal ligger bra till för den benämningen.. :D
#16 - 19 juli 2007 09:08
Jag är lurad...

:D :D :D Det har redan fötts 3 kullar japaner i mina kar, i japankaret är det 2 storlekar på bebisarna så någon har dolt sitt havandeskap.. Jag känner inte igen dem så bra ännu så det är nog 2 honor som är lika som burit rom.. :)

I japankaret har jag räknat till 8 bebisar nu och då finns det ju garanterat minst det dubbla...:D
I sverige karet har många räklingar starkare färger och speciellt de nya så då är japanhannen pappa :D

Jag håller med Sonja, att vi hellre byter med varandra så vi får nytt blod än att vi blandar in svennar... Och plockar ur sämre tecknade ur japanaveln..

Däremot tycker jag att de sämre tecknade japanerna kan få gå med svennarna och förbättra den stammen också.. Alltså man kan blanda in japaner bland de svenska men inte svenska bland japanerna... ;)
#17 - 19 juli 2007 23:33
Jag tycker det låter vettigt. Kanske någon som är kunnig på räkavel har några bra tips ;)
#18 - 20 juli 2007 00:13
Ha ha..

Sonja skrev:
Jag tycker det låter vettigt. Kanske någon som är kunnig på räkavel har några bra tips ;)

Det ska väl vara du då?! :D
#19 - 20 juli 2007 09:33
Katharina skrev:
den svarta betedde sig som en hanne när den var mindre men nu tycker jag att den börjar att växa till sig som en hona och har även slutat att stimma omkring..

En sak slog mig, jag är inte kunnig i räkavel eller så, men när det gäller vanliga mat-räkor så byter de faktiskt kön när de växer. Små räkor är hannar och vid en viss storlek så byter de kön till honor. De kan också byta kön om det skulle saknas honor helt i en "flock"..

Kanske är det likadant med "prydnadsräkor"?
#20 - 20 juli 2007 10:45
Aha..

ize skrev:
En sak slog mig, jag är inte kunnig i räkavel eller så, men när det gäller vanliga mat-räkor så byter de faktiskt kön när de växer. Små räkor är hannar och vid en viss storlek så byter de kön till honor. De kan också byta kön om det skulle saknas honor helt i en "flock"..

Kanske är det likadant med "prydnadsräkor"?

Spännande... Jag tror absolut att man kan lära en del av andra sorters räkor..
#21 - 23 september 2007 09:55
Bebisar, vattencirkulation och vattenbyten...

Lite uppdatering... Jag startade ju japankaret i all hast när min karl fick för sig att det var okey med ett 3:e kar... Har först nu börjat att få en riktig bra balans på vattenvärden osv..
Jag tog en gammal, liten pump och byggde om till räksäker men kapaciteten är inte så bra...

Efter 1 månad fick jag alltså 2 kullar småttingar som överlevde så gott som alla men sedan började mitt PH sjunka pga nya trärötter och vattnet färgas brunt så jag började att byta lite mer vatten.. Det klarade inte de riktigt små utan dog... Lagom var alltså 10 L av 60 L, tätast var 5:e dag, om jag måste byta mer framöver så tror jag att jag ska ta vatten ifrån stora karet, inte så mycket från kranen som jag har riktigt små räklingar... De halvstora och vuxna hade inte problem med större vattenbyten...

Nu börjar karet att bli lite mer smutsigt och jag upptäckte flera ggr att cirkulationen hade försämrats och fick göra rent filtret för att få lite sprutt.. Bara några få nya småräklingar klarade sig...
Så nu köpte jag en ny pump förra veckan och kör båda parallellt för att det nya filtret ska få lite bakterier innan jag tar bort det gamla, det gamla har förövrigt mkt liten sprutt nu...
I går räknade jag till 6 stycken småttingar som inte är storleken minst utan alltså är iaf 1 vecka gamla...

Alltså, direkt när jag satte in den nya pumpen så överlevde småttingarna.. Dessutom kunde jag se "lyckan" hos alla räkor på en gång... De simmade omkring och gick omkring mycket mer när nya pumpen satte igång, nyfikna är de också och gillar att kolla in nya saker... :D

Ni som inte får några bebisar, se till att ni har bra cirkulation för jag tror att romen möglar annars, honan klarar inte av att syresätta den om vattnet står stilla.. Våra svenska guppycrystal kanske kan men de japanska är känsligare...
Och var mer försiktiga med vattenbyten när de är nyfödda än annars... ;) ;)
#22 - 23 september 2007 22:19
Det är just det som är tråkigt med de finare räkorna. Känsliga. Överleva är en sak men att få de att föröka sig är en utmaning. Alla mina filter har alltid kostat 2-3 gånger mer än vad akvariet är värt på grund av att jag alltid väljer att ha ett ytterfilter som är överdimensionerad. Roligt iaf att du har hittat din balans nu.
#23 - 24 september 2007 19:46
Jag har över 50 japaner nu iaf.. Började ju med 10 st för ca 4 månader sen eller nått sånt...

Jag har bara ett litet billigt innerfilter med vadden fritt i karet... ;)

Jag frågade dig på en annan tråd om graderingen på räkan på bilden du har... Den är väl en SS+??? Jag har också några där sista röda randen inte går under magen utan är som en röd sadel och hela magen är vit... ;)
#24 - 24 september 2007 21:47
En stor och röd rund sadel kallas för Hinomaru, den ligger vid den näst sista röda segmentet, och klassas bara som SS. SS har lite andra "features". Ett exempel kan det också förekomma att det ser ut som två röda prickar där sista röda segment formar sig till en liten prick, så det set ut som två röda prickar på ryggen. Allt utöver det kallas för SS+
#25 - 25 september 2007 19:10
Hinomaru=Japan Sun=Japans flagga lite info bara =O)
#26 - 25 september 2007 19:24
Paatsu skrev:
En stor och röd rund sadel kallas för Hinomaru, den ligger vid den näst sista röda segmentet, och klassas bara som SS. SS har lite andra "features". Ett exempel kan det också förekomma att det ser ut som två röda prickar där sista röda segment formar sig till en liten prick, så det set ut som två röda prickar på ryggen. Allt utöver det kallas för SS+

Hej och hå... Det är en djungel med graderingen... Jag trodde säkert att de var SS+ men då har jag nog sådan... :( Nu har jag iaf börjat att få igång "produktionen" så nu bör det rassla på framöver med räklingproduktionen... ;)

Annons