Radioaktiva Räkor skrev:Wow skoj! Lova att visa bilder på dom små när dom blivit synliga för ögat ;)
evus skrev:Mina japaner ligger ungefär 1 vecka efter dina så jag väntar med spänning på 3 kullar:):)
En av honorna har så mycket rom så ett par korn har hängt "utanför" hela tiden. Undrar just om det blir något av dessa korn...........
Åker till Italien i slutet av veckan och ser fram emot nya familjemedlemmar när jag kommer hem. Lycka till med dina Katharina!!
evus skrev:Jag har alla mina kvar, så mamma Mia har nog fått från någon annan som köpt från "vår" säljare:):)
Jag har nog 50/50 vad det gäller könsfördelning och jag tror att min svarta är hona för den har aldrig stimmat med hanarna.
Jag kommer kanske också att "tappa bort" min son i Italien men eftersom han är 20 så må det vara hänt:):)
Paatsu skrev:Jag sålde några till MammaMia. De var A räkor. Sedan fick jag reda på att våran säljare hade köpt sina räkor från en annan odlare som han sedan sålt till oss. Så det är inte säkert att vi har från samma stam. Han gjorde detta för att efterfrågan var mycket större än vad han kunde odla fram.
Jag kom precis hem igår och såg att mitt kar var bombat med ynglar. Minst 50st både från 1cm stora till millimeter stora. Sedan bär alla honor rom igen. Ska försöka ta några bilder på räkorna, kommer lägga upp dem på min sida. Tror några ynglar är t o m SS. Men får nog se när de blir större.
Katharina skrev:den svarta betedde sig som en hanne när den var mindre men nu tycker jag att den börjar att växa till sig som en hona och har även slutat att stimma omkring..
ize skrev:En sak slog mig, jag är inte kunnig i räkavel eller så, men när det gäller vanliga mat-räkor så byter de faktiskt kön när de växer. Små räkor är hannar och vid en viss storlek så byter de kön till honor. De kan också byta kön om det skulle saknas honor helt i en "flock"..
Kanske är det likadant med "prydnadsräkor"?
Paatsu skrev:En stor och röd rund sadel kallas för Hinomaru, den ligger vid den näst sista röda segmentet, och klassas bara som SS. SS har lite andra "features". Ett exempel kan det också förekomma att det ser ut som två röda prickar där sista röda segment formar sig till en liten prick, så det set ut som två röda prickar på ryggen. Allt utöver det kallas för SS+