2 konstiga botia.

#1 - 24 september 2009 13:22
Hejsan!

Köpte 2 botia sedan gick en bort. Började med att den ena botian inte ville äta eller visade sig låg bara stilla. Dagen efter låg den på sidan och bara flöt runt och andades. Avlivade denna sedan efter någon dag åkte jag och köpte 3 stycken botia till. Nu har jag problem med dom igen.
Den gammla botian och en ny simmar på som vanligt och är inte rädda eller något. Sedan dom andra 2 botian ligger bara gömda och är aldrig framme. Vad beror detta på ? för små botia och rädda?

Har även 4 silverhajjar,2 ciklider,6barber i mitt 330 liters akvarium.

tacksam för svar o hjälp =)
#2 - 24 september 2009 13:34
Små botia kan ibland vara lite kinkiga med maten, och har de väl börjat matvägra är risken stor att de snart svälter ihjäl. I en grupp på 25 individer faller kanske 3-5 st bort pga detta, och har du haft otur kanske du prickade in någon av dessa.
Hur ser de som äter dåligt ut, lite insjunken mage och inte alls samma fart i som de som mår bra?
Är det ingen annan fisk som ser ut/mår dåligt är detta en orsak jag kan komma på.
En annan är om du inte matar med tex fodertabletter som varar lite längre, är att de inte kommer till maten innan den blir uppäten.

Annons