2 jäger 200w, båda med kondens i

#1 - 24 januari 2006 17:52
hej
Jag sett att båda mina jäger doppvärmare 200w har kondens inuti sig. Vet inte riktigt vad jag ska tro.. Båda är inköpta på samma ställe.. kanske kan det vara andra handssortering? Man undrar ju, vad jag vet ska jäger vara ett kvalitesmärke.

Hur är det egentligen, jag har för mig att kondens i doppvärmaren är direkt farligt.. ? Fler som har kondens i sina jäger doppvärmare?

Lenis
#2 - 24 januari 2006 19:51
Jag har det i min, men inget jag igentligen tänkt på. Läcker den borde det vara mer än kondens i den tycker jag.
Än så länge har den iaf inte löst ut jordfelsbrytaren.
#3 - 24 januari 2006 21:32
har också jordfelsbrytare som inte löst ut (förutom den gången jag hade vatten i strömdosan ehhmm :)

nåja, har iaf mejlat eheim och frågat, ska bli intressant att se om jag får svar.
#4 - 25 januari 2006 02:39
ni kan slå sönder glaset på doppvärmaren utan att jordfelsbrytaren löser ut typ.

Principen för en jordfelsbrytare är enkel. Jordfelsbrytaren känner av strömskillnader mellan fasledare och nolla. Så länge strömmen är samma in som ut, tar magnetfälten över ledarna ut varandra. Skulle strömmarna vara olika på grund av att en läckström uppstår t.ex. genom kroppen och till jord, blir magnetfältet runt ledarna olika. Strömskillnaden som uppstår alstrar en ström i jordfelsbrytarens summaströmstransformator som i sin tur styr en mekanisk brytare. Jordfelsbrytaren löser omedelbart ut innan någon skada skett.

Jordfelsbrytare - antingen monterade i proppskåpet eller direkt mellan vägguttaget och apparaten - utlöser vid en felström mellan 0,01 och 0,03 Ampere. Dessutom utlöser den på under 0,05 sek.

även om det bara är kondens kan en doppvärmare läcka ström och va farlig och finns det garanti kvar finns det ingen egentlig orsak att inte få det fixat.
HazelCR
#5 - 25 januari 2006 04:26
[QUOTE=Raven]ni kan slå sönder glaset på doppvärmaren utan att jordfelsbrytaren löser ut typ.

Principen för en jordfelsbrytare är enkel. Jordfelsbrytaren känner av strömskillnader mellan fasledare och nolla. Så länge strömmen är samma in som ut, tar magnetfälten över ledarna ut varandra. Skulle strömmarna vara olika på grund av att en läckström uppstår t.ex. genom kroppen och till jord, blir magnetfältet runt ledarna olika. Strömskillnaden som uppstår alstrar en ström i jordfelsbrytarens summaströmstransformator som i sin tur styr en mekanisk brytare. Jordfelsbrytaren löser omedelbart ut innan någon skada skett.

Jordfelsbrytare - antingen monterade i proppskåpet eller direkt mellan vägguttaget och apparaten - utlöser vid en felström mellan 0,01 och 0,03 Ampere. Dessutom utlöser den på under 0,05 sek.

även om det bara är kondens kan en doppvärmare läcka ström och va farlig och finns det garanti kvar finns det ingen egentlig orsak att inte få det fixat.[/QUOTE]

Nja, slå sönder glaset och stoppa ned doppvärmaren i vatten, då kan du väl inte alls vara säker på att nollsummeresonemanget håller om jordfelsbrytaren.
Jag tvivlar starkt iaf.
#6 - 25 januari 2006 04:28
sålänge strömmen inte går en annan väg än genom sladden kan inte jordfelsbrytaren upptäcka det och då slår jordfelsbrytaren följdaktligen inte ifrån.
HazelCR
#7 - 25 januari 2006 04:35
[QUOTE=Raven]sålänge strömmen inte går en annan väg än genom sladden kan inte jordfelsbrytaren upptäcka det och då slår jordfelsbrytaren följdaktligen inte ifrån.[/QUOTE]

å det är precis det som kanske händer, en annan väg alltså, om du doppar ned en trasig doppvärmare i vatten i ett akvarium med de vanliga tillbehören. Strömmen är inte alltisd lätt att veta var den tar vägen, så varför skulle allt ta vägen hem i nollan igen.
#8 - 25 januari 2006 04:39
vattnet är ju isolerat.
glas leder inte ström till exempel.
många har träbänkar som inte leder ström.
oftast är även golvet av material som inte leder ström typ trä eller plast.
dom tillbehör som finns i akvariet är ju skyddade själva och pumpar är ju också skyddade så att inte krypströmmar kan uppstå.
det enda jag kan tänka mej som möjligt kan göra att jordfelsbrytarn kan lösa är om akvariet i sej får samma funktion som en konsensator typ för då kan det gå ström in tills det är laddat men å andra sidan leder akvarievatten ström relativt dåligt men har man i pmdd och/eller salt så leder det bättre.

EDIT:
en jordfelsbrytare känner inte av kortslutning det är säkringens arbete.
HazelCR
#9 - 25 januari 2006 05:02
[QUOTE=Raven]vattnet är ju isolerat.
glas leder inte ström till exempel.
många har träbänkar som inte leder ström.
oftast är även golvet av material som inte leder ström typ trä eller plast.
dom tillbehör som finns i akvariet är ju skyddade själva och pumpar är ju också skyddade så att inte krypströmmar kan uppstå.
det enda jag kan tänka mej som möjligt kan göra att jordfelsbrytarn kan lösa är om akvariet i sej får samma funktion som en konsensator typ för då kan det gå ström in tills det är laddat men å andra sidan leder akvarievatten ström relativt dåligt men har man i pmdd och/eller salt så leder det bättre.

EDIT:
en jordfelsbrytare känner inte av kortslutning det är säkringens arbete.[/QUOTE]

Precis som du skriver, så finns det många osäkra kort i sammanhanget. Det osäkraste kan faktiskt vara du själv som doppar en hand i karet och samtidigt tar på jord t.ex ett element, lysrörsrampen eller vad som nu finns i närheten.
Doppvärmare är illvilliga på det sättet at det handlar om växelström med i värsta fall en toppströmstyrka på ca 1 A. Det finns bara en uppmaning.
Iakta försiktighet.
Å det är det jag reagerade på din första mening i det första inlägget som jag citerade. Du skriver som om det inte skulle vara farligt, under vissa omständigheter är det mycket farligt.

(Kondensator menar du väl och det är faktiskt så att alla föremål är mer eller mindre kondensatorer. Jag tror att det kvittar i detta sammanhang.)
#10 - 25 januari 2006 05:06
Å det är det jag reagerade på din första mening i det första inlägget som jag citerade. Du skriver som om det inte skulle vara farligt.

ofarligt är det inte men vad jag försökte säga va att jordfelsbrytare inte slår ifrån strömmen i alla lägen även om fel finns i anläggningen.

därför bör man byta en doppvärmare som läcker.

kortfattat kan man säga att en jordfelsbrytare enbart bryter när ström går till jord, inte mellan fas och fas eller fas och nolla.
#11 - 25 januari 2006 05:17
Någon förresten som fått sig en "kyss" från akvariet?
#12 - 25 januari 2006 05:22
läst om en del som fått de här inne men klarat mej själv hittills men är rätt försiktig.

men misstänker STARKT att fiskarna fått de.
kattj*veln förstörde ena täckglaset för ett tag sen och rev ner en glödlampa som gick sönder + 2 lågenergilampor och aldrig sett sorgmanteltetrorna så bleka som dom va då.
#13 - 25 januari 2006 05:26
Har också klarat mig bra än så länge. Fast det är nog inte helt dumt att införskaffa sig en jordfelsbrytare tror jag. Ska sätta det å min inköpslista så jag kommer ihåg det :D
#14 - 25 januari 2006 05:29
med tanke på att en jordfelsbrytare kostar typ 70kr så är det ingen dyr investering.

ger ett snabbt sätt att stänga av strömmen också om nåt händer.
finns ju en liten knapp som löser ut jordfelsbrytaren.-
HazelCR
#15 - 25 januari 2006 05:47
[QUOTE=Raven]ofarligt är det inte men vad jag försökte säga va att jordfelsbrytare inte slår ifrån strömmen i alla lägen även om fel finns i anläggningen.

därför bör man byta en doppvärmare som läcker.

kortfattat kan man säga att en jordfelsbrytare enbart bryter när ström går till jord, inte mellan fas och fas eller fas och nolla.[/QUOTE]

Jo, det kan jag hålla med om att det är skillnad på om jordfelsbrytaren bryter och om det är farligt eller inte.

Gimbo: Jodå jag har fått några elkyssar i livet, men bara en från akvariesammnhang och det var inte en helhjärtad kyss. Jag måste säga att jag föredrar dem jag får av Åsa istället.
Akvariekyssen kom sig av att ett innerfilter var sönder. Jag köpte ett beg akvarium med ett medföljande defekt innerfilter. Filtret fungerade men det skapade en obehagligt hög krypström ut i vattnet. Iaf var det så att när man var på väg att doppa handen, så ryckte man genast bort den, så pass kändes det. (Det finns nog en gammal zoopettråd om händelsen, där bl.a raven och jag var aktiva m.fl.)
Men inte alls lika mycket som en redig stöt från ett valigt 230 Volts uttag.
Jordfelsbrytaren sa inte ifrån, men det gör de ju oftast vid 30mA, så mindre än så var det.
#16 - 25 januari 2006 05:51
[quote=HazelCR]Filtret fungerade men det skapade en obehagligt hög krypström ut i vattnet.[/quote]

vet inte om det gäller alla tillbehör men många använder vanlig standardsladd och dom tål i längden inte vatten.

jäger använder ju standardsladd till sina doppvärmare.
därför dom har markerat att en övre nivå på vattnet.

problemet med standardsladd är att plasten hårdnar under vatten för att tillslut spricka.
#17 - 25 januari 2006 06:11
Är det inte en markering för min. nivå av vattnet de har markerat?

Har inte kollat på min Jäger. Men, vet att det är så på Aquael:s doppvärmare.
#18 - 25 januari 2006 06:14
på den jägern ja har finns både övre och undre markering.

den övre finns pga sladden men enligt jäger själva så går det alldeles utmärkt å dränka hela doppvärmarn men då blir livslängden förkortad pga sladden.
#19 - 25 januari 2006 06:24
Måste ta och kolla sedan när akvarierna tänds. Har en äldre och en nyare. Och båda har jag dränkta.
#20 - 25 januari 2006 08:56
vad jag förstått ska dessa 250w (var 250w och inte 200w) helt dränkbara

det konstiga är ju att det är kondens i båda! Kan förstå om en är fel, men hur stor är chansen att båda är det? Borde inte vara stor.

Lenis
Bilagor:
#21 - 25 januari 2006 09:00
lenis3, kolla på doppvärmarna.
står det ip68 ?

gör det de så är dom defekta.
ip68 betyder att dom ska kunna dränkas på obefintlig tid.

kan även va 2 vattendroppar.
#22 - 25 januari 2006 12:41
hmm ska ta och kolla efter ip68 då.. Ska det stå så på jägervärmare, om de är dränkbara?

på infon om den står det "dränkbar" vilket jag tolkar som helt dränkbar.
#23 - 25 januari 2006 12:44
japp det står ip68 och dessutom "fully submersible" vilket översätts till fullt dränkbar.

har inte fått svar från eheim än.. Ska nog kontakta säljaren.
#24 - 25 januari 2006 13:16
[QUOTE=Raven]på den jägern ja har finns både övre och undre markering.

den övre finns pga sladden men enligt jäger själva så går det alldeles utmärkt å dränka hela doppvärmarn men då blir livslängden förkortad pga sladden.[/QUOTE]

Kollade mina doppvärmare precis. Jag har 5st från märkena Jäger, Tetra och Aquael. Alla har en min.nivå. Men, ingen av dem har någon max.nivå pga sladden.

Och inte heller finns det kondens i dem. Så, det ska man nog helst vara utan.
#25 - 25 januari 2006 14:50
tror de mindre modellerna har övre och undre markering för vattennivå.

hur som helst drog jag ut den som var mest kondens i, man kan se små droppar där inne. Fiskarna klarar sig nog ändå. Har ett ytterfilter 2028 samt ett innerfilter 1060 (1262?) så jag hoppas det alstrar en del värme.

Lenis
#26 - 25 januari 2006 16:24
Kanske är så. Den jäger jag har är på 200W.

Räkna inte med att dina filter ser till att det blir någon uppvärmning. Temperaturen kommer att lägga sig på rumstemperatur.
#27 - 25 januari 2006 16:59
innertempen är 25 så det är nog inga problem

fast filter ger visst en del värme, t ex har jag inga värmare i mina 2 st 100l, har ett filter på 30w som säkerligen höjer tempen nån grad (dubbla filter i båda akvarierna). tempen i akvarierna är ändå lite för hög, fast jag inte har någon värmare.
#28 - 25 januari 2006 18:01
ja har me kondens i min doppvärmare, men den verkar fungera i alla fall, men ja tror de e sprickor i min för fiskarna simmar in i den hela tiden. ja har skydd på den men de verkar inte hjälpa
#29 - 26 januari 2006 06:34
ehm om dina fiskar kan simma in i din doppvärmare tycker jag verkligen du ska byta den! Låter inte särskilt säkert!!!
#30 - 26 januari 2006 06:42
läste för ett tag sen om en som hade en fisk som lyckades förstöra en monitor.
bet i doppvärmarn så den sprack och blev kortslutning som gick vidare till monitorn som va inkopplad i samma väggutag.
#31 - 26 januari 2006 09:35
hehe lite sur man skulle bli då:)
#32 - 26 januari 2006 10:59
haha jo en annan skulle bli förbannad så grannen på 3:e våningen skulle höra de.
#33 - 26 januari 2006 16:10
nu har jag fått svar från eheims support (frågade om det var farligt med kondens i värmaren)

"Thank you very much for your inquiry by email. The condensation water in the jäger heaters are no problem. About the production engineering this phenomenon occures in many times.

The air exchange when the heater heats and cool off again is a reason therefore. Also you will have condensation water in the jäger heater when the weather is very humid during the production. "

Så var det, det är alltså inte farligt! :)
#34 - 26 januari 2006 19:28
Jag var lite inne på det där faktiskt men skrev inget då jag inte var säker. Läcker värmaren så kommer det ju in betydligt mer vatten än att det ser ut som kondens.
#35 - 26 januari 2006 20:15
hmm ok.. men jag tycker fortfarande det känns fel med kondens i :)
#36 - 27 januari 2006 03:21
[quote=lenis3]hmm ok.. men jag tycker fortfarande det känns fel med kondens i :)[/quote]

håller med speciellt som det är löjligt lätt att få en torr miljö.
#37 - 27 januari 2006 07:55
Dom har väl kalkylerat på det där, och kanske skyddat elektroniken inuti lite mer, men till en lägre kostnad än att fixa en torr monteringsmiljö.
#38 - 27 januari 2006 08:04
fixa en torr monteringsmiljö är inte nämvärt komplicerat eller dyrt.

ska man hårddra det så skulle det i praktiken räcka med komporessor och fuktavskiljare och blåsa rent innan man monterar ihop doppvärmarn.

sen skulle det inte förvåna mej om det påverkar livslängden också.
jäger har vad jag vet ingen elektronik i men däremot mekanik.
bimetallbrytare
#39 - 27 januari 2006 09:08
Dom monters säkert i hop i någon källarlokal i Tjeckien elller liknande så det där med miljön är kanske lättare sagt än gjort.
#40 - 27 januari 2006 09:42
Jag får hålla med. Har man kommit fram till att man inte behöver använda torrläggning av luften så gör man helt enkelt inte det. En mindre extrakostnad, men endå en kostnad.
#41 - 27 januari 2006 20:48
Sluta snacka skit om tjeckien.
#42 - 27 januari 2006 21:40
tjeckerna är nog lika goda kålsupare som vi i resten av världen ;)

Annons