[QUOTE=Raven]ofarligt är det inte men vad jag försökte säga va att jordfelsbrytare inte slår ifrån strömmen i alla lägen även om fel finns i anläggningen.
därför bör man byta en doppvärmare som läcker.
kortfattat kan man säga att en jordfelsbrytare enbart bryter när ström går till jord, inte mellan fas och fas eller fas och nolla.[/QUOTE]
Jo, det kan jag hålla med om att det är skillnad på om jordfelsbrytaren bryter och om det är farligt eller inte.
Gimbo: Jodå jag har fått några elkyssar i livet, men bara en från akvariesammnhang och det var inte en helhjärtad kyss. Jag måste säga att jag föredrar dem jag får av Åsa istället.
Akvariekyssen kom sig av att ett innerfilter var sönder. Jag köpte ett beg akvarium med ett medföljande defekt innerfilter. Filtret fungerade men det skapade en obehagligt hög krypström ut i vattnet. Iaf var det så att när man var på väg att doppa handen, så ryckte man genast bort den, så pass kändes det. (Det finns nog en gammal zoopettråd om händelsen, där bl.a raven och jag var aktiva m.fl.)
Men inte alls lika mycket som en redig stöt från ett valigt 230 Volts uttag.
Jordfelsbrytaren sa inte ifrån, men det gör de ju oftast vid 30mA, så mindre än så var det.