2 inkoppningar på samma dag?

#1 - 19 september 2007 08:54
Jag har beställt fiskar som jag ska hämta i djuraffären när de kommit. Men är det dumt med 2 inkoppningar (1 i affären och sen 1 hemma hos mig) efter en påfrestande resa i påsen från grossisten?

Kan det alltså vara bättre att låta dem vänta nån dag i affären?
#2 - 19 september 2007 08:56
Varför inte be affären att hålla dom i transport påsen/lådan tills du hämtar dom. Förutsatt att du hämtar dom samma dag.
#3 - 19 september 2007 09:00
heeke skrev:
Varför inte be affären att hålla dom i transport påsen/lådan tills du hämtar dom. Förutsatt att du hämtar dom samma dag.

Ja jag har tänkt tanken. Det är bara det att jag inte har möjlighet att hämta dem direkt när de kommer, utan de får isf vänta några timmar till i påsen.
#4 - 19 september 2007 09:09
batski skrev:
Ja jag har tänkt tanken. Det är bara det att jag inte har möjlighet att hämta dem direkt när de kommer, utan de får isf vänta några timmar till i påsen.

Några timmar till i påsen spelar nog mindre roll än 2 inkoppningar i alla fall. Säg till dem att du hämtar dem senare samma dag och att de INTE skall packa upp dem.;)
#5 - 19 september 2007 09:17
Tack! Ska göra :)
Bilagor:
#6 - 19 september 2007 11:25
Jag läste en artikel som sa att inkoppning var helt meningslös eftersom det tog flera dagar för en fisk att vänja sig vid förändrat pH. Istället var det temperaturen som man skulle låta utjämnas. Lite offtopic , men tänkvärt ändå.
#7 - 19 september 2007 11:49
Jag läste en artikel som sa att inkoppning var helt meningslös eftersom det tog flera dagar för en fisk att vänja sig vid förändrat pH. Istället var det temperaturen som man skulle låta utjämnas. Lite offtopic , men tänkvärt ändå.

Inkoppningen löser båda problemen....;)men mest temperaturen, det medger jag gärna.
#8 - 19 september 2007 20:34
Hmm, jag har också läst att det är en myt att inkoppning för att få fisken bättre till mods om de kommer från annat PH värde eftersom det tar flera veckor för fisken att vänja sig med detta. Endast temperatur skillnader är inkoppning för. Hur ser ni på detta?

/Stefan
#9 - 20 september 2007 07:16
Stämmer bra med mina egna efarenheter.
Jag brukar lägga påsen i karet i någon halvtimma, sen släpper jag i fiskarna rakt av.
Jag har aldrig förlorat någon fisk som kan sättas i samband med detta förfarande.
#10 - 20 september 2007 07:25
Hmm, jag förstår att det tar flera dagar för en fisk att vänja sig vid annat pH, men kan det inte vara så att man iom inkoppning undviker den värsta pH-shocken?
#11 - 20 september 2007 09:52
Som jag tänker så kan det knappast skada med inkoppning även om det skulle stämma att det är relativt meningslöst. Så jag koppar vidare.
#12 - 20 september 2007 11:04
Jag koppar också på, som knyttet sade. Det är ju inte bevisat att det inte gör någon skillnad så jag tror som batski att man undviker bästa chocken. :)
#13 - 20 september 2007 15:20
Precis, better safe than sorry :)
#14 - 2 oktober 2007 04:54
hmmmm....for the sake of the argument....låt oss säga att man har två kar med hyfsat samma PH / temp....och att det spelar ingen roll med PH eftersom det tar låååååång tid att vänja sig vid nytt PH......då skall man alltså inte koppa i firre när men skall flytta från ett kar till ett annat....man skall då egentligen "kasta" över firren så snabbt som möjligt......

njauuu.....jag fortsätter nog som innan, dvs låååååånga inkoppningar...
#15 - 2 oktober 2007 08:32
Yep, det blev en lång inkoppning för drygt en vecka sen. De fyra mår bra och ser ut att trivas i sitt nya hem :)
#16 - 2 oktober 2007 08:33
måste ju fråga...vad var det för fisk ?
#17 - 2 oktober 2007 08:36
Betta imbellis. Riktigt coola söta och nyfikna små firrar med mycket personlighet :p
#18 - 3 oktober 2007 17:58
Kul!

Hoppas det går bra, mkt personliga firrar!
#19 - 3 oktober 2007 18:18
Hmm, jag har också läst att det är en myt att inkoppning för att få fisken bättre till mods om de kommer från annat PH värde eftersom det tar flera veckor för fisken att vänja sig med detta. Endast temperatur skillnader är inkoppning för. Hur ser ni på detta?

/Stefan
det finns flera anledningar till att man ALLTID ska koppa in nya fiskar lungt och stilla och gärna under ett par timmar! för det första så hinner de bekanta sig med sin nya miljö och de andra fiskarna lugnt och tryggt i skydd av påsen istället för att kastas in i en helt okänd miljö och dessutom attakerade av nyfikna fiskar som kan gå hårt åt nykomlingar! sen är det väl ganska logiskt att det är bra att de sakta får vänja sig vid det nya vattnet då fiskar är känsliga för hastiga förändringar! Det sprids så lätt olika påståenden över internet och tillförlitligheten är inte längre så självklar, detta med inkoppning har man lärt sig långt före internet;)
#20 - 3 oktober 2007 18:26
quarantino skrev:
Kul!

Hoppas det går bra, mkt personliga firrar!

Tack :) Tyvärr verkar minst en av de två "honorna" vara en ung hane, så könsfördelningen blev ganska skev med en hona (hoppas det iaf) och tre hanar... Om det verkligen är så får jag se till att skaffa minst en hona till och kanske flytta en av hanarna till ett annat akvarium. Frågan är hur jag i hela världen försäkra mig om att den nya honan verkligen är en hona :rolleyes:

Annons