2 in 1

#1 - 3 oktober 2009 18:35
hejsan alla glada

jag har två fråger eller funderingar som jag behöver hjälp med, den första lyder som så här. Om du eller ni skulle köpa ett 450 liters kar skulle du eller ni köpa ett fluval fx5 eller eheims 2080 P3. motivera gärna svaret.

fråga två: jag måste prova ett nytt sätt att lösa co2 vad har ni för några tips. Jag funderar på att fylla mitt gamla fluval 403 med biobollar tror ni det hade kunat fungera och i så fall ska man ta bort de tillhörande filter burarna eller placera bio bollarna i dem. Jag kanske skulle säga att i dag så löser jag COn med hjälp av en trång syre sen som sitter i ett inner filter som i sin tur sprutar ut vttnet i en coca flaska. resultatet av detta suger det blir triljoner små co bubbler och det retar gallfeber på mig så jag måste få några dunder tips tack och hej

Mvh
Mrkus Eriksson[:(!]:confused::D
#2 - 3 oktober 2009 20:13
Jag skulle tagit Fluval FX5 eftersom detta är så oändligt mycket enklare att arbeta med. Installera, starta, tömma osv. Vid vattenbyte i akvariet koppar man bara bort utslangen och sätter dit sin "avloppsslang" (extra koppling medföljer så man alltid har denna på en speciell slang) på utblåset i filtret. Startar - och sen har man tömt 50% av vattnet i ett 450 på 6-7 minuter inklusive det automatiska stoppet FX5:an alltid gör två minuter efter det fått ström.

Skall jag ha ett Eheim igen blir det ett Classic 2260 - men bara det att man med FX5:an bara behöver fylla i 8.5 liter i filtret och sätta i kontakten (inget jäkla meck med "primer" eller suga i slangen för att få vattnet att börja rinna) är värt väldigt mycket. Sen kostar ju fluvalet minst 1000 kr mindre dessutom.
#3 - 4 oktober 2009 13:34
Fyll Colaflaskan med keramik och se om de blir bättre!
#4 - 4 oktober 2009 15:30
Jag skulle köpt en eheim, har själv en 2078. Inte så krångligt att starta. Den kostar visserligen lite mer, men du får kvalité ;)
#5 - 4 oktober 2009 15:36
DAHLBERG skrev:
Jag skulle köpt en eheim, har själv en 2078. Inte så krångligt att starta. Den kostar visserligen lite mer, men du får kvalité ;)

I ditt svar ligger implicit ett påstående att Fluval inte är "kvalité". Det påståendet anser jag vara felaktigt.
Jag anser att både Fluval FX5 och Eheims ytterfilter är av god kvalité. Eheim är dessutom tystare - men oändligt mycket krångligare.
#6 - 4 oktober 2009 16:24
För att du skall få en bra upplösning av koldioxid i vattnet så krävs det ett tryck i den behållaren som du använder för att "lösa" upp gasen i vattnet. En vätskas möjligheter att lösa gas är nämligen proportionell mot trycket. Ett sätt att skapa ett sådant tryck är att låta en starkare pump pumpa in vattnet i en behållare där man styr utflödet med en kran (kranen gärna så nära utloppet som möjligt). I den behållaren låter man sedan gasen också gå in (obs backventil på gasledningen). Eftersom man tar ut mindre vatten än vad pumpen ger (det är kranens uppgift att reglera detta) så uppstår ett tryck från pumpen till kranen där gasen löses upp.

MVH Lasse
Bilagor:
#7 - 4 oktober 2009 16:44
Hogan1 skrev:
I ditt svar ligger implicit ett påstående att Fluval inte är "kvalité". Det påståendet anser jag vara felaktigt.

Jag anser att både Fluval FX5 och Eheims ytterfilter är av god kvalité. Eheim är dessutom tystare - men oändligt mycket krångligare.

Njae, menade inte att fluval är skit.. Bara att Eheim är bättre :) Kanske krångligare, men bättre.

Brukar säga att man ska köpa det filter man känner att man har råd med. Har man inga speciella krav eller kriterier så spelar det ingen roll om man köper Eheim eller Fluval. Nu var ju frågan vad jag personligen skulle köpt :)
#8 - 5 oktober 2009 01:23
DAHLBERG skrev:
Njae, menade inte att fluval är skit.. Bara att Eheim är bättre :) Kanske krångligare, men bättre.

Brukar säga att man ska köpa det filter man känner att man har råd med. Har man inga speciella krav eller kriterier så spelar det ingen roll om man köper Eheim eller Fluval. Nu var ju frågan vad jag personligen skulle köpt :)

Vad gör eheim bättre? Anser att den borde vara dubbelt så bra eftersom priset är dubbelt så högt. en 2078 eller två fx5?
#9 - 5 oktober 2009 06:23
Johanski skrev:
Vad gör eheim bättre? Anser att den borde vara dubbelt så bra eftersom priset är dubbelt så högt. en 2078 eller två fx5?

Nu är vi där igen :p Finns väl flera andra trådar där det diskuteras Eheim/Fluval. Vi lär inte komma fram till något vettigt i den här tråden heller. Det är som att diskutera Nikon/Canon, Coca Cola/Fanta, Ettan/General, Skellefteå AIK/Luleå...

Fast alla vet att AIK är bättre än Lule ;)
#10 - 5 oktober 2009 13:05
1-0 till fluval med andra ord ;)
#11 - 5 oktober 2009 14:00
DAHLBERG skrev:
Nu är vi där igen :p Finns väl flera andra trådar där det diskuteras Eheim/Fluval. Vi lär inte komma fram till något vettigt i den här tråden heller. Det är som att diskutera Nikon/Canon, Coca Cola/Fanta, Ettan/General, Skellefteå AIK/Luleå...

Fast alla vet att AIK är bättre än Lule ;)

Håller med - det där blir en fruktlös diskussion till slut. Man får helt enkelt samla så mycket information om respektive filter/märke man kan och göra sina avväganden baserat på detta. Jag vet bara att jag inte skulle välja ett Eheim (annat än Classic) av tidigare nämnda skäl (i den här och andra trådar).
#12 - 9 oktober 2009 08:27
Jag är i samma sits gällande filter, har också postat en tråd om det. Har inte köpt något nytt för att mitt fokus är att det ska vara så tyst som möjligt. Men nu pratas det så bra om Fluval och den är dessutom billigare men den för lite mer väsen. Frågan är ju hur pass mycket? Är det så att eheim är tyst och fluval låter lite? Är det så att skillnaden är stor eller liten? Jag tänkte först att jag bara helt enkelt skulle köpa eheim, jag har inget emot att lägga någon tusenlapp mer för att få det bästa. Men då helt plötsligt druknar man i eheim alterantiv, efter dagar av forumläsande koma jag fram till att 2080 eller vad det heter var bäst, men om den är tyst vet jag fortfarande inte. Kanske har jag kommit fram till att 2080 är bäst, men den kanske inte är så tyst som någon annan. Det blev helt enkelt så svårt att bestämma sig att jag la det hela på hyllan. Dessutom är ju ett nytt fluval på G. Idag har jag en Fluval 404 i rummet intill mitt sovrum och den väsnas på tok för mycket.
#13 - 9 oktober 2009 10:40
ZZulan skrev:
Jag är i samma sits gällande filter, har också postat en tråd om det. Har inte köpt något nytt för att mitt fokus är att det ska vara så tyst som möjligt. Men nu pratas det så bra om Fluval och den är dessutom billigare men den för lite mer väsen. Frågan är ju hur pass mycket? Är det så att eheim är tyst och fluval låter lite? Är det så att skillnaden är stor eller liten?

Jag har ett Fluval 405 och ett Eheim 2028 stående i samma rum och jag kan säga att eheim hör jag nästan inte alls och fluvalen "väser" lite. D.v.s att jag tycker att eheim är betydligt tystare än fluval. Funktionsmässigt så tycker jag att dom fungerar precis lika bra :D
#14 - 9 oktober 2009 18:48
Ähum.... jag har en bekännelse - och det är lite pinsamt...... Jag har vissa planer på att skaffa en större tank än vad som står på mitt kontorsrum hemma just nu. Jag skall göra en liten ommöblering och måste ändå tömma mitt 375 l som är 125x60x50. Väggen där mitt akvarium skall stå är 186 cm.
Så jag tänkte måttbeställa ett kar som är 150x70x50 - alltså 525 liter. Gissa vilket filter jag köpt..(som tills vidare skall användas i mitt 375..? Jo, ett Eheim 2080. Det får precis plats brevid akvariet...:)
Varför ett Eheim igen frågar sig vän av ordning? Jo, kontoret ligger vägg i vägg med sovrummet. Filtret måste vara helt tyst. Alltså är Fluval FX5 och Eheim 2260 diskvalificerade - tyvärr måste jag tillstå.

Jo, så det blir ett Eheim igen. Och bakom bakgrunden kommer ett innerfilter också vara igång - eller snarare pump på filtermatta. Jag kommer att svära ve och förbannelse om detta Eheimfiltret visar sig lika krångligt som mitt förra...:)

Annons