Då har jag en fortsättningsfråga :) Vad menas med att "kalken i vattnet faller ur" och på en zooaffär häromkring påstår de att det finns en mindre slags scalare och att de skulle vara mer anpassningsbara att ha i ett litet akvarie (mitt är 93l). Eftersom jag vet att det här på zoopet finns många som verkligen kan det här med firrar undrar jag vad ni anser om det påståendet....?
Man kan i princip dela upp scalarer i 3 huvudgrupper, det diskuteras om det finns 3 arter eller om det 8-9-10-xxx
Men i huvudsak 3 arter.
1)
Den "vanlige" scalaren som ofta finns i i avlade former, gula/svarta/marmor/etc + vanlig silverform.
Denna firre vill nog ha minst 240-275 liter om man skall ha den med andra firrar. Samt att karet
bör ha en höjd på cirka 50 cm.
2)
Altumscalaren som blir storleken större än nummer 1. Den vill nog ha 375-450 liter och en höjd
på cirka 60 cm för att fungera.
3)
Spetsnosskalaren som är den minsta versionen. Det är nog den som är klassad som "dvärgscalar".
Vilket egentligen är galet, för kroppen på den är lika stor som nummer 1, den är bara fenorna som
är lite mindre. Den fungerar i kar om minst 120 liter, och cirka 45 höga.
Dock är det väldigt ovanlig i handeln.
Så, det finns egentligen ingen scalar som gillar läget med kar som är nere på 100 liter och mindre.
Enda gången det fungerar med "mindre" kar är om man skall ge sig på att odla (med allt vad det nu innebär).
Då kan man gå ner på följande storlekar:
nummer 1 = en kub på 50x50x50cm = 125 liter, men då skall man inte ha något annat i karet är 1 lekpar.
Samt att de skall inte gå där alltför länge.
nummer 2 = samma som nummer 1, med skillnaden att höjden skall nog isf vara 60 högt, samt att om man
har den äkta altumen, så är man kanske nummer 2 eller nummer 3 i världen som lyckas med odling.
Dvs extremt svårodlad.
nummer 3 kan man gå ner till en kub om 45x45x45cm = ~ 90 liter, men samma sak som ovan, dvs inte
en enda firre som sällskap.
Sorry.
.
.