2 frågor om sniglar och yngel

#1 - 20 mars 2008 10:16
Hej!
Jag har två frågor:

1. Jag har hittat 12 små "snigelägg-högar" och nu har i "hög" kläckts.
Och mitt problem är att det ligger massor med mat på botten och det har börjat växa alger i skålen och om jag gör rent så förlorar jag ju alla ägg och sniglar... Hur lång tid tar det innan man över huvud taget ser sniglarna. (de är ju små som fästingar nu). Jag vill ju ha kvar dem! Någon som har nåt tips??

Och så nästa fråga:

2. Mina yngel som är ca 5-8 mm (jag har två av okänd sort...) och de ligger i en bunke med javamossa, en stor snäcka och lite grus.
Men problemet är att de inte äter, inte vad jag har sett iallafall. För så fort jag kommer så simmar de iväg och gömmer sig.. Vad ska jag göra för att få dem att äta..
HJÄLP MIG SNÄLLA!!

// Sofie
#2 - 20 mars 2008 10:18
Har du i tex fryst cyklops kommer matrester fastna i mossan så dina yngel kan mumsa där.
#3 - 20 mars 2008 10:19
Nina82 skrev:
Har du i tex fryst cyklops kommer matrester fastna i mossan så dina yngel kan mumsa där.

Vad är det?
(mina yngel är guppy eller ballongmolly, så du vet)

// Sofie
#4 - 20 mars 2008 10:20
(mina yngel är guppy eller ballongmolly, så du vet)

Just det, det vet du ju redan! :D
#5 - 20 mars 2008 10:24
Fryst cyklops eller liknande finns att köpa i de flesta fiskaffärer. Exakt vad det är överlämnar jag till någon annan att svara på.
#6 - 20 mars 2008 18:29
Jag köpte cyklops idag.
Men nu är frågan hur man gör.. Ska man bara skära en lite bit eller måste man tina det?

// Sofie :)
#7 - 20 mars 2008 19:07
Snälla, svara på denna fråga!!
#8 - 20 mars 2008 19:13
Man måste inte tina det det är bara att lägga ner lite
#9 - 20 mars 2008 19:28
angående sniglarna, jag råder dig att suga upp äggen ur karet å häla dem i vasken. de kan ta över akvariumet helt annars, om det inte är någon speciel snigel sort som du köpt, men om det är sådana man kan få med från växter så är det inget att ha
#10 - 20 mars 2008 19:31
Annars kan du ju alltid få mina ;)
Blir aldrig av med de j*arna... :p
#11 - 20 mars 2008 20:05
Jag har två röda posthorn som jag köpte för 20 kr st och de är himla fina så jag vill gärna ha kvar ganska många så jag kan sälja de när de blir lite äldre (om det går).

Vad är det för sniglar du har, Nina?
Jag liksom "samlar" på FINA sniglar i olika färger.. Det är lite kul :)

En fråga:
Kan två olika färger/sorter para sig? Och om t.ex en röd och en blå parar sig, blir bebbarna lila då????
#12 - 20 mars 2008 20:15
soffan96 skrev:
Jag har två röda posthorn som jag köpte för 20 kr st och de är himla fina så jag vill gärna ha kvar ganska många så jag kan sälja de när de blir lite äldre (om det går).

Vad är det för sniglar du har, Nina?

Jag liksom "samlar" på FINA sniglar i olika färger.. Det är lite kul :)

En fråga:

Kan två olika färger/sorter para sig? Och om t.ex en röd och en blå parar sig, blir bebbarna lila då????

Jag har dem vanliga som följer med när man köper nya växter.
E som parasiter för mig... Plockar jag inte vid varje vattenbyte kryllar det av dem. Suger upp de jag ser och plockar de som sitter på rutan, men det finns så många och de förökar sig snabbare än jag plockar :(

Har nåt liknande den du har på bild och så har jag en sort som liknar en spiral.
#13 - 20 mars 2008 20:34
Nina82 skrev:
Jag har dem vanliga som följer med när man köper nya växter.

E som parasiter för mig... Plockar jag inte vid varje vattenbyte kryllar det av dem. Suger upp de jag ser och plockar de som sitter på rutan, men det finns så många och de förökar sig snabbare än jag plockar :(

Har nåt liknande den du har på bild och så har jag en sort som liknar en spiral.

Jag fick med en liten snigel när jag köpte en växt men som tur är så har jag bara en sådan.. De är inge kul att ha och de bli sååå många. Och inte spec. fina heller.
Då vill jag inte ha dem.. Haha:D

// Sofie
#14 - 20 mars 2008 20:48
soffan96 skrev:
Jag fick med en liten snigel när jag köpte en växt men som tur är så har jag bara en sådan.. De är inge kul att ha och de bli sååå många. Och inte spec. fina heller.

Då vill jag inte ha dem.. Haha:D

// Sofie

Plocka snäckan NU! :eek:

Det börjar alltid med en, men de förökar sig ändå och snart har du hundra [:-27]
#15 - 21 mars 2008 08:22
Men vah?? Kan EN snigel para sig med sig själv??
Det verkar lite konstigt... Den är ju så lite oxå.:confused:
#16 - 21 mars 2008 08:47
soffan96 skrev:
Men vah?? Kan EN snigel para sig med sig själv??

Det verkar lite konstigt... Den är ju så lite oxå.:confused:

Japp så är det dom är två königa:)
#17 - 21 mars 2008 16:46
Jaha..
Jag har en till fråga som inte har något med yngel eller sniglar att göra men vill inte göra en ny tråd för denna lilla fråga:
Jag ska köpa ett litet akvarium på ca 20 L till min kampfisk och jag frågade i affären om de hade något billigt akvarium och han visade mig ett (inte världens snyggaste) akvarium och så sa han att det var plast, betyder det att ramen/locket är i plast eller är självaste rutan plast?
Och om rutan är i plast, är det sämre än glas då eller?

PS. Det såg ut som ett glasakvarium, så utseéndemässigt så gör det inget att det är plast.
Det kostar 350 kr + pump.

// Sofie:)
#18 - 21 mars 2008 16:54
soffan96 skrev:
Jaha..

Jag har en till fråga som inte har något med yngel eller sniglar att göra men vill inte göra en ny tråd för denna lilla fråga:

Jag ska köpa ett litet akvarium på ca 20 L till min kampfisk och jag frågade i affären om de hade något billigt akvarium och han visade mig ett (inte världens snyggaste) akvarium och så sa han att det var plast, betyder det att ramen/locket är i plast eller är självaste rutan plast?

PS. Det såg ut som ett glasakvarium, så utseéndemässigt så gör det inget att det är plast.

Det är nog själva glaset som är av plast..

Men hade jag varit dig hade jag satsat på ett lite större akvariepaket istället. Då får du akvarie, pump, doppvärmare och en del andra tillbehör till ett bättre pris. Visserligen lite dyrare än 350kr, men du får ju tänka på att du behöver en doppvärmare till kampfisken oxå.
Vi har köpt två akvariepaket. Ett 54L. Juwel för 899kr med allt till och ett 84L. på Liedl för 600kr med allt till.
#19 - 21 mars 2008 16:59
soffan96 skrev:
Jaha..

Troligen är hela bidevitten i plast, men det funkar det med ;)
Det man skall vara medveten om är att plast är mer repkänsligt, så algborttagning får ske med viss varsamhet.
Kanske du skulle fundera på ett litet kar i glas, beg. så blir det troligen billigare än det i plast.
#20 - 21 mars 2008 17:06
Nina82 skrev:
Det är nog själva glaset som är av plast..

Men hade jag varit dig hade jag satsat på ett lite större akvariepaket istället. Då får du akvarie, pump, doppvärmare och en del andra tillbehör till ett bättre pris. Visserligen lite dyrare än 350kr, men du får ju tänka på att du behöver en doppvärmare till kampfisken oxå.

Vi har köpt två akvariepaket. Ett 54L. Juwel för 899kr med allt till och ett 84L. på Liedl för 600kr med allt till.

:( Åhh.. Jag får inte för min pappa, altså köpa för över 4-500 kr... Och det kan tyvärr inte vara större än ca 20L eftersom det ska stå i mitt rum och det får inte plats.
Jag ska räkna lite:

akvarium + pump = 350:-
lampa = har redan
sand/grus = ca 30-40:-
växter = ca 100:-
Dekorationer = ca 50:-
Doppvärmar (liten) = Vad kostar det?
2 Kampfiskhonor = ca 50:-

TOTALT: ca 580:- (utan doppvärmare)

// Sofie

Missat något? Säg till då och vad kostar en doppvärmare?
#21 - 21 mars 2008 17:10
Vet inte vad den svagaste doppvärmaren går på, men jag skulle tippa på max en hundralapp.
#22 - 21 mars 2008 22:20
Jag har tänkt lite och i akvariumet vill jag ha en kampfiskhane, två honor och en eller två kolgrodor.
Går detta bra?
Skulle kanske vilja ha någn mer varelse i karet, men vad kan jag ha?? :confused:

// Sofie
#23 - 21 mars 2008 22:43
fasen va dyrt! jag köper 54l aquael från zoomässan för 250kr
#24 - 22 mars 2008 08:53
fasen va dyrt! jag köper 54l aquael från zoomässan för 250kr

Oj, vad billigt! Men är det pump med då, eller?
Och vart ligger Zoomässan? Är det en affär?

// Sofie
#25 - 22 mars 2008 08:56
Nu vill jag ha MASSOR med tips till 20-litaren.
Vilka varelser jag kan ha.
Hur jag ska inreda.
Vilken sand/grus.
m.m

TACK på förhand!:D
// Sofie
#26 - 22 mars 2008 09:21
soffan96 skrev:
Nu vill jag ha MASSOR med tips till 20-litaren.

Vilka varelser jag kan ha.

Hur jag ska inreda.

Vilken sand/grus.

m.m

TACK på förhand!:D

// Sofie

Jag skulle inte ha nån fisk i ditt 20L utan kanske räkor eller snäckor/sniglar.
Eller yngel :)

Välj först vad du ska ha för nåt i innan du väljer inredning eftersom olika arter vill ha olika inredning.
#27 - 22 mars 2008 09:24
zoomäsan ligger i kungsbacka utanför gbg. man får bara lysramp och kar men de e de ända jag vill ha för de man brukar få med e oftast skit eller icke räk och yngelsäkert
#28 - 22 mars 2008 11:25
Nina82 skrev:
Jag skulle inte ha nån fisk i ditt 20L utan kanske räkor eller snäckor/sniglar.

Eller yngel :)

Välj först vad du ska ha för nåt i innan du väljer inredning eftersom olika arter vill ha olika inredning.

Jo, jag ska ju ha kampfisken och 2 honor där i, men jag tänkte om jag kunde ha kolgrodor och kanske något mer...
För man kan väl ha kolgrodor och kampfiskar tillsammans?
Men om jag har kampfisk och kolgroda, hur ska jag inreda då? Jag skulle vilja ha sand i eller är det bättre att ha grus/stenar? Och ska jag ha mycket växter och så?

// Sofie
#29 - 22 mars 2008 12:26
hehe 1 kampfiskhane och 2 honor i 20l? bra skämt. ;)
#30 - 22 mars 2008 13:32
Vah?? Det är ju perfekt! Jag skulle kunna ha fyra honor där i, men det vill jag inte..
Jag blir lite irriterad på folk som liksom avgudar fiskar.. Herregud, vad gör det om jag har 3 fiskar i ett 20L?? Påstår du att det är djurplågeri, eller?

// Sofie:confused:
#31 - 22 mars 2008 13:43
nepp inte djurplåger i men de funkar inte, tro mig jag har testat i mitt 20l. hanen blir sönderkåt börjar bygga skummbo och jagar iväg honorna när dom kommer för nära och dom har inte nån stanns att ta vägen för hanen behöver ungefär hela utrymmet
#32 - 22 mars 2008 13:43
ps: sorry för mitt första dåliga svar
#33 - 22 mars 2008 13:53
Det är okej!:)
Men vilket menar du?

// Sofie
#34 - 22 mars 2008 13:56
de när jag trode du skämta
#35 - 22 mars 2008 14:09
Asså, det gör inget.;)
Men kan man verkligen inte ha 3 fiskar i ett 20L kar? Vill så gärna det..

// Sofie
#36 - 22 mars 2008 14:16
3 fiskar jo men inte 1 kampfiskhane och 2 honor. men en kampfiskhane och nått annat kanske? räkor e grymmt skojiga
#37 - 22 mars 2008 14:24
Tittade på din zoon och såg att du hade scalarer i ditt sällskapsakvarium, men vad har du mer där i? Och vet du vad jag kan ha med scalarer?Min pappa ska köpa/bygga ett kar på ca 500L och vi vill ha scalarer och några andra fiskar.
Tips eller ideér?

// Sofie
#38 - 22 mars 2008 16:18
har inte skalarer längre i de karet. har 4 skalarer (2 leker förfult) i mitt 300l diskus/SA. i mitt 120l sälskap har jag vanliga nybörjarfiskar och många har jag haft i 2-3 år. e mycke stimmfiskar där och under åren har dom ju dött, men de jag vet jag har e detta. 5 b.molly
4 kilfläcksrasbora 3 koppartetra 2 paletter 4 ancistrus 3 svärdbärare och en massa neontetror.

Annons