2 frågor om Malawi

#1 - 21 juni 2004 14:02
Hejhej, har två frågor angående Malawi fiskar.
Min Delfinhona håller på och tuggar på sin första kull. Borde man flytta henne på en gång eller ska jag vänta i 2 veckor? Det står att dom lätt spottar ut yngelna om dom blir för stressade när man ska fånga delfinhonor på artbeskrivningen. Bör man tänka på nått speciellt med Delfiner?

Sen så undrar jag om man kan få min Pindni hona på nått sätt att sluta få mer å mer yngel utan att flytta henne. Hon spottade ut en kull för ca 1 vecka sedan och nu idag så väntar hon yterligare en kull. Min andra pindani hona dog när hon var i yngelkaret när hon hadde tugg. Förmodligen av hunger.

Hare gött
#2 - 21 juni 2004 22:00
Hallåj!

Vanligtvis ger de första kullarna inga eller väldigt få yngel. Jag brukar vänta med att ta hand om yngel de 2-3 första tuggningarna för att låta både hona och hane lära sig hur det skall gå till. Om du ändå vill ta hand om ynglena rekommenderar jag att du håvar upp henne när hon tuggat 23-24 dagar. Då klarar hon ynglena även om hon skulle spotta dem i håven. Något speciellt att tänka på med delfinerna är det inte, de sköter sig som de flesta andra malawiciklider.

På din andra fråga rekommenderar jag att du har ett separat akvarium där nyspottade honor kan få äta och vila ifred under ett par veckor. Många honor kan leka så ofta att de sakta tynar bort, och har du en påstridig hane i burken får hon inga lugna stunder efter ett spott. Alternativet är att du plockar ur hanen/hanarna någon månad för att de samtliga honor lite semester.

#3 - 30 juni 2004 15:02
Brukar dom inte spotta runt 3 veckor? Varför vänta så länge som över 3 veckor i sånnafall?
#4 - 30 juni 2004 15:27
Vanligtvis 3 veckor om den får lugn och ro. I ett akvarie med andra fiskar blir det lätt 4-5 veckor.

/Kid

Annons