2 frågor

#1 - 12 mars 2007 14:10
Jag har sökt och läst och läst och sökt, men har två frågor. Enkla, mycket möjligt. Tidigare besvarade, sannolikt.

1. Tömde och flyttade karet igår. 250 liter är storleken och innehåller Malawi, röd zebra 1+1 och lombardoi 1+1. Tog med 50 liter av det gamla vattnet, + lät pumpen vara nästan fylld under transporten. Bytte sand till biltemas istället för som tidigare engelsk sjösten. Har dock lagt i ca 3 dl av den gamla stenen, otvättad i en skål (gissa om fiskarna är nyfikna på den!). Hällde i Aquasafe, ska neutralisera vattnet enl. flaskan. Satte i fiskarna osv osv. Gjorde ett vattentest med sticka i förmiddags och alla värden var ok (malawi-ok), men Nitrathalten var >50mg/l (Nitrit 0). Nu till min fråga: Behöver jag köra i Nitrivec el. liknande? Eller bör det rätta till sig av sig själv?

2. Det visar sig nu att med lite mindre sten i karet (och därmed färre gömställen - med fördelen att man faktiskt ser fiskarna! :) ) uppvaktar lombardoihanen sin hona väldigt intensivt, hon får inte vara ifred en sekund. Kan jag köpa fler fiskar redan nu? Eller vänta 1 månad som tidigare sagts? Tänkte att hon behöver avlastning snart, så hon inte blir ihjälstressad.

#2 - 12 mars 2007 14:44
Eftersom filtret är igångkört kan du köpa lite mer fisk med en gång. En hona till av varje sort skulle jag rekomendra så de får lite avlastning. Mata hälften jämfört med i vanliga fall.
#3 - 12 mars 2007 14:49
_Lena_ skrev:
Eftersom filtret är igångkört kan du köpa lite mer fisk med en gång. En hona till av varje sort skulle jag rekomendra så de får lite avlastning. Mata hälften jämfört med i vanliga fall.

Ok, tack!

Nitrathalten då? Göra något åt det?
#4 - 12 mars 2007 14:57
Nitrat har jag dålig koll på med du vorde kunna lufta ur den eftersom det omvandlas till amoniak som kan luftas ur med bra ytrörelse om man har högt ph.

Att du ska slänga i de två nya snart beror på att det är bra att slänga i nya fiskar när man bygger om så att de lättare kan hävda egna revir.
#5 - 12 mars 2007 16:36
Nitrat värdet sänker du med delvattenbyten, tex 30 % i veckan, beroende på belastning.
#6 - 12 mars 2007 17:43
_Lena_ skrev:
Nitrat har jag dålig koll på med du vorde kunna lufta ur den eftersom det omvandlas till amoniak som kan luftas ur med bra ytrörelse om man har högt ph.

Att du ska slänga i de två nya snart beror på att det är bra att slänga i nya fiskar när man bygger om så att de lättare kan hävda egna revir.

Emm?
Nitrat bildas genom nedbrytning av nitrit som bildas genom nedbrytning av amoniak/amonium
#7 - 12 mars 2007 18:28
mayday skrev:
Emm?

Nitrat bildas genom nedbrytning av nitrit som bildas genom nedbrytning av amoniak/amonium

Att nitrat bildas vid nedbrytning av nitrit vet jag.
Är det nitrit och ammoniak/ammonium som har ett jämnviktsläge då?

Annons