1. Tömde och flyttade karet igår. 250 liter är storleken och innehåller Malawi, röd zebra 1+1 och lombardoi 1+1. Tog med 50 liter av det gamla vattnet, + lät pumpen vara nästan fylld under transporten. Bytte sand till biltemas istället för som tidigare engelsk sjösten. Har dock lagt i ca 3 dl av den gamla stenen, otvättad i en skål (gissa om fiskarna är nyfikna på den!). Hällde i Aquasafe, ska neutralisera vattnet enl. flaskan. Satte i fiskarna osv osv. Gjorde ett vattentest med sticka i förmiddags och alla värden var ok (malawi-ok), men Nitrathalten var >50mg/l (Nitrit 0). Nu till min fråga: Behöver jag köra i Nitrivec el. liknande? Eller bör det rätta till sig av sig själv?
2. Det visar sig nu att med lite mindre sten i karet (och därmed färre gömställen - med fördelen att man faktiskt ser fiskarna! :) ) uppvaktar lombardoihanen sin hona väldigt intensivt, hon får inte vara ifred en sekund. Kan jag köpa fler fiskar redan nu? Eller vänta 1 månad som tidigare sagts? Tänkte att hon behöver avlastning snart, så hon inte blir ihjälstressad.