2 - fluval 4 i 500L ?

#1 - 26 december 2007 20:25
Tjenare, ja har bara en kort fråga, räcker de me "normal" cirkulation utav 2 st fluval 4 pumpar?, måste man ha ett ytterfilter? eller räcker innerfilter?

Tack på förhand :)
#2 - 26 december 2007 20:32
Ja, en fluval 4 pumpar 1000l/h så två sådana räcker hur bra som helst. Inner eller ytterfilter är väl mer en utseendegrej vad man tycker är snyggast samt hur mycket filtermassa man vill ha.
#3 - 26 december 2007 20:36
Glömde.... det beror ju på vad du har tänkt ha i karet också...:D
#4 - 26 december 2007 20:44
HooFNaueR skrev:
Tjenare, ja har bara en kort fråga, räcker de me "normal" cirkulation utav 2 st fluval 4 pumpar?, måste man ha ett ytterfilter? eller räcker innerfilter?

Tack på förhand :)
ja cirkulationsmässigt om du ska ha ett "sällskapskar" men knappast i syfte av biologisk rening om du har tänkt att ha en del fisk...
#5 - 26 december 2007 21:17
så om man ska ha en "en del fisk i" så bör man ha ytterfilter? eller, om man gör rent filtrena en gång om veckan borde la de räcka me dom?, för ytterfilter renar ju bara små partiklar från vattnet, inte skit ... ?!?!?
#6 - 26 december 2007 21:39
åheim skrev:
ja cirkulationsmässigt om du ska ha ett "sällskapskar" men knappast i syfte av biologisk rening om du har tänkt att ha en del fisk...

Kanske en dum fråga, men duger inte det med innerfilter i kar, säg större än 200-300 liter? Skillnaden blir väl att man får rengöra filtret/filtren oftare och göra tätare vattenbyten? :confused:

Cirkulationen med tex 2st innerfilter blir ju iaf bättre än med ett inner och ett ytter?
#7 - 26 december 2007 22:09
när man kommer upp i storlekar som 300 och uppåt bör man absolut använda ytterfilter eller filter bakom BTN eller sjäv tillverka ett hamburgerfilter/hörnfilter för att kunna uppnå den filteryta som krävs för den biologiska reningen! (jag utgår från ett normalbefolkat kar) När man som det sägs här har innerfilter som måste rengöras varje vecka så etableras ingen vidare biologisk rening pga att man tvättar bort de bakterier som krävs för detta! mekanisk rening är för att det ska va fint att titta på och biologisk för att fisken ska hålla sig frisk och må bra:)
#8 - 26 december 2007 22:17
åheim skrev:
när man kommer upp i storlekar som 300 och uppåt bör man absolut använda ytterfilter eller filter bakom BTN eller sjäv tillverka ett hamburgerfilter/hörnfilter för att kunna uppnå den filteryta som krävs för den biologiska reningen! (jag utgår från ett normalbefolkat kar) När man som det sägs här har innerfilter som måste rengöras varje vecka så etableras ingen vidare biologisk rening pga att man tvättar bort de bakterier som krävs för detta! mekanisk rening är för att det ska va fint att titta på och biologisk för att fisken ska hålla sig frisk och må bra:)

Låter ju som en bra anledning och samtidigt väldigt logiskt! :D Då får vi väl investera i ett ytterfilter till mitt "tilltänkta" nya kar då! :)
#9 - 26 december 2007 22:29
Koksalt skrev:
Låter ju som en bra anledning och samtidigt väldigt logiskt! :D Då får vi väl investera i ett ytterfilter till mitt "tilltänkta" nya kar då! :)
bra att du köper mitt resonemang:D
#10 - 26 december 2007 23:14
kan man göra så att man bygger in ett innerfilter i filtermassa?( ett hörnfilter ) så man bara lägger filtermassa utanpå nedre delen av pumpen? de tycker ja borde funka, ja ska köpa en pump som pumpar 2000L/h så de borde bli bra sug?
#11 - 26 december 2007 23:49
jag kör 1 eheim ytterfilter på i mitt 520 liters kar tror det är max 600l på den pumpen och jag har sjuk vattengenomströmning drar jag på fullt står mina blommor på snedden!

varför ha 2 pumpar ? :)
#12 - 27 december 2007 00:00
ja hade tänkt ha 2 st fluval 4 pumpar för dom är till för 215L och så är dom billiga men ja ska skaffa en pump som pumpar 2000L/h och sätta filtermassa utanpå pumpfiltret så borde de funka.. :)
#13 - 27 december 2007 12:00
Hmmm...Fluval har för sina innefilter lanserat en typ av ny filterbehållare där du kör med blåfiltermatta istället för deras medföljande vita.
Den går dessutom att bygga ut på vettigt sätt och då kan du köra med blåfiltermatta och andra filtermedier.
#14 - 27 december 2007 12:11
firefox75 skrev:
Hmmm...Fluval har för sina innefilter lanserat en typ av ny filterbehållare där du kör med blåfiltermatta istället för deras medföljande vita.

Den går dessutom att bygga ut på vettigt sätt och då kan du köra med blåfiltermatta och andra filtermedier.

Har dom?

Var kan man hitta såna?
#15 - 27 december 2007 12:12
Jag skulle inte köra med 2st 4+ tycker dom är för dåliga i filtreringen
köp ett ytterfilter istället så slipper du massa ful utröstning o en massa jobb

själv kör ja FX5 i ett 350l visseligen malawi men helt underbart filter
#16 - 27 december 2007 13:52
Sist jag såg behållare för fluvals innefilter var på grizzly.
Nja innefilter renar ju väldigt bra faktiskt...jag kör med två ytterfilter med varierande filtermaterial i mitt 540liters och hade massa små partiklar i vattnet...monterade in ett innefilter från fluval med standard filtret och på två dagar var vattnet klart.
Så enligt mig funkar innefilter superB för mekaniskrening medans ytterfilter funkar kalas bra för biologisk och kemisk rening.
#17 - 27 december 2007 14:42
HooFNaueR skrev:
kan man göra så att man bygger in ett innerfilter i filtermassa?( ett hörnfilter ) så man bara lägger filtermassa utanpå nedre delen av pumpen? de tycker ja borde funka, ja ska köpa en pump som pumpar 2000L/h så de borde bli bra sug?

Här har du en bra kompromiss till ytterfilter annars!!! bra drag i detta och går att reglera flödet och du kan välja filtermaterial efter behag till behållaren (zeolit ingår)som ger en bra biologisk rening och filterpatronen ger en superb mekanisk rening Riktigt prisvärt och väldigt bra filtrering! ca 1.5L filtervolym (fluval 4+ ca 3-4dl)
http://www.pwss.se/product.php?productid=3424&cat=618&page=1
#18 - 27 december 2007 19:27
åheim: de är likadan pump ja ska ha, fast min pumpar 2000L/h va kostar dom nya?, ja sak ge 400 för en begagnad, är de fyrare än orginal pris eftersom denna kostade 250 kr? och måste ja fortfarande göra ett hamburge filter i hörnet av mitt akvarium? eller räcker de me de som är? ja får me kulor och filtermassa.. men va kostar dom nya som sagt?
#19 - 27 december 2007 19:46
Finns faktiskt

Maxi Jet filtrena också...kanske inte lika stor filtervolum som aquaels turbofilter men bra flås och även en behållare för biologisk/kemisk filtrering.

Ska du ha bra och snyggt innefilter så kolla på bluwave.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/innerfilter-marex-c-49_32_33_668?osCsid=9cb7fa82893a15bc27d0185208fc8d51

Jag har bluwave 07 och 09 samt blumodular 03 och de funkar hur bra som helst...kan lungt säga att deras bluwave filter faktiskt motsvarar ett ytterfilter med samma L/H.

Dock så finns bluwave endast upp till 500liters akvarium men jag har faktiskt testat att montera in en New Jet 1700 pump i bluwave09 filtret blev lite trångt men funkade faktiskt.
Bra flås i filtret...

Visst de kostar bra mycket mera men...det är väl investerade pengar...
Mitt bluwave09 med ovanstående pump fixar reningen åt mitt 720liters utan problem...och det säger rättså mycket:D
#20 - 27 december 2007 19:57
Sera har ju liknande innefilter som är nästan likadana.
Hur bra som helst...
Deras största funkar bra.
http://aquaristik-dortmund-nils-naujoks.online.de/xanario_pinfo.php?language=de&products_id=665&shop_ID=1
#21 - 27 december 2007 20:03
En till länk till seras internal biofilter.
http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seameuk&deptid=sera11
#22 - 27 december 2007 22:07
HooFNaueR skrev:
åheim: de är likadan pump ja ska ha, fast min pumpar 2000L/h va kostar dom nya?, ja sak ge 400 för en begagnad, är de fyrare än orginal pris eftersom denna kostade 250 kr? och måste ja fortfarande göra ett hamburge filter i hörnet av mitt akvarium? eller räcker de me de som är? ja får me kulor och filtermassa.. men va kostar dom nya som sagt?
Hoofnauer: nu hänger ja inte med!? aquael turbofilter finns väl inte med mer än 1100L/tim...?

Annons