Tjenare, ja har bara en kort fråga, räcker de me "normal" cirkulation utav 2 st fluval 4 pumpar?, måste man ha ett ytterfilter? eller räcker innerfilter?
Tack på förhand :)
ja cirkulationsmässigt om du ska ha ett "sällskapskar" men knappast i syfte av biologisk rening om du har tänkt att ha en del fisk...HooFNaueR skrev:Tjenare, ja har bara en kort fråga, räcker de me "normal" cirkulation utav 2 st fluval 4 pumpar?, måste man ha ett ytterfilter? eller räcker innerfilter?
Tack på förhand :)
åheim skrev:ja cirkulationsmässigt om du ska ha ett "sällskapskar" men knappast i syfte av biologisk rening om du har tänkt att ha en del fisk...
åheim skrev:när man kommer upp i storlekar som 300 och uppåt bör man absolut använda ytterfilter eller filter bakom BTN eller sjäv tillverka ett hamburgerfilter/hörnfilter för att kunna uppnå den filteryta som krävs för den biologiska reningen! (jag utgår från ett normalbefolkat kar) När man som det sägs här har innerfilter som måste rengöras varje vecka så etableras ingen vidare biologisk rening pga att man tvättar bort de bakterier som krävs för detta! mekanisk rening är för att det ska va fint att titta på och biologisk för att fisken ska hålla sig frisk och må bra:)
firefox75 skrev:Hmmm...Fluval har för sina innefilter lanserat en typ av ny filterbehållare där du kör med blåfiltermatta istället för deras medföljande vita.
Den går dessutom att bygga ut på vettigt sätt och då kan du köra med blåfiltermatta och andra filtermedier.
HooFNaueR skrev:kan man göra så att man bygger in ett innerfilter i filtermassa?( ett hörnfilter ) så man bara lägger filtermassa utanpå nedre delen av pumpen? de tycker ja borde funka, ja ska köpa en pump som pumpar 2000L/h så de borde bli bra sug?
Hoofnauer: nu hänger ja inte med!? aquael turbofilter finns väl inte med mer än 1100L/tim...?HooFNaueR skrev:åheim: de är likadan pump ja ska ha, fast min pumpar 2000L/h va kostar dom nya?, ja sak ge 400 för en begagnad, är de fyrare än orginal pris eftersom denna kostade 250 kr? och måste ja fortfarande göra ett hamburge filter i hörnet av mitt akvarium? eller räcker de me de som är? ja får me kulor och filtermassa.. men va kostar dom nya som sagt?