2-3 Siamesisk algätare i ett 240 l akvarie?

#1 - 3 september 2023 21:35
Hej,

Har runt 16 Neon Tetror och 4 Platy i ett 240 l akvarium som startades upp för 2 veckor sen. Allt verkar fungera bra och det har börjat skapats en del alger. Nu fungerar vi på någon form av mal och är inne på 2-3 st Siamesisk algätare​. De blir förvisso upp till 15 cm långa men det borde väll vara lungt i ett 240 l akvarium? Kan det vara en bra kandidat?

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"2394","width":"3916","src":"https:\/\/i.imgur.com\/ginv38q.jpg"}[/IMG2]

MVH
#2 - 4 september 2023 07:55
Det kanske går att lämna tillbaka till zooaffären när dom blivit lite för stora. Man kan ju köpa dom minsta man kan hitta, Dom växer ju inte överdrivet fort heller.
#3 - 4 september 2023 07:57
Så du tror 2-3 st 15 cm fisk är för stora för detta akvariet?
#4 - 4 september 2023 12:38
Vad tror ni om Hillstream Loaches, hittar inte dem i Zoopet databasen men de verkar intressanta :
&ab_channel=GirlTalksFish" target="_blank">
&ab_channel=GirlTalksFish
#5 - 4 september 2023 16:35
[QUOTE=Spidey;n2440288]Så du tror 2-3 st 15 cm fisk är för stora för detta akvariet?[/QUOTE]

Skalan kanske förskjuts en del. Större fiskar får ju akvariet att se mindre ut. Annars inga problem.
#6 - 4 september 2023 16:45
[QUOTE=Spidey;n2440290]Vad tror ni om Hillstream Loaches, hittar inte dem i Zoopet databasen men de verkar intressanta :
&ab_channel=GirlTalksFish" target="_blank">
&ab_channel=GirlTalksFish
[/QUOTE]

Har inte hört att dom är effektiva algätare någonstans tidigare. Snarare tvärtom.
#7 - 5 september 2023 15:05
Hej! Vad roligt med ett nytt kar!

De siamesiska algätare jag tidigare hade åt visserligen en hel del alger när de var små. Ju större de blev desto mer sugna verkade de dock bli på att äta annat, bl.a. yngel, och jag upplevde dem nästan som för stora i mitt 570l-kar. Rent fysiskt var de naturligtvis inte för stora för det karet men de ”tog mycket plats” om du förstår hur jag menar. Upplevde dem också som ganska stissiga och att de inte bidrog till att man kände ett lugn när man tittade på karet. Jag lämnade tillbaka dem till akvariebutiken senare men det var ett rent h-vete att lyckas fånga dem.

Personligen skulle jag, i din sits, mer välja fiskar efter vad jag faktiskt vill ha för fisk och vilka som passar ihop med varandra, karet, dess inredning och vattenvärden än att försöka hitta någon som bara är där för att äta alger. Alger kommer och går, man kan skruva lite på parametrarna och vänta ut dem. Amanoräkor blir annars ganska stora och de äter en del alger. De kan man testa när karet gått in sig ordentligt. Mina amanos är ca fem cm och inte ens scalarerna rör dem!
#8 - 5 september 2023 21:52
Köpte 2 st av en typ som liknar Hillstream Loaches en hel del men jag tror det stod något annat på karet. De jobbar iallafall på bra även om de är små, vi får se om det verkligen blir en skilnad. Köpe även 4 st Amanoräker som även de jobbar på bra men väldigt svårt att se pågrund av in genomskinlighet.

Vi skippade siamesiska algätare eftersom de blir så stora och kan bli lite agresiva.

Ser dock att vi börjat dra på oss en hel del trådalger som ingen visar intresse för.
#9 - 6 september 2023 16:02
Kul med fler akvarister som postar i forumet! Juwel Rio är ju väldigt bra akvarier, jag har en hel del erfarenhet av det så bara ställ frågor i takt med att det dyker upp funderingar. Inom hobbyn är det svårt att ge definitiva svar som passar alla situationer och det är en del av charmen med hobbyn!

Jag köpte själv tre siameser, billiga små rackare med ett gott rykte som algätare. Två dog, den som överlevde växte fort. Även om de är långsmala till formen och blir ca 15 cm ger dom ett stort avtryck i karet. Det finns enorma kraftresurser, märkte jag när jag skulle fånga den vid ett tillfälle. Denna firre övertygade mig om att jag vill ha småfisk i mitt akvarium.

Men den har en skön stil där den simmar omkring i akvariet, räkor och andra får snällt flytta på sig annars blir dom överkörda. Inte alls aggressiv, bara målmedveten. Och så tar den sköna pauser på någon framträdande plats där den bara ligger och vilar blick stilla.

Låt inte algerna i akvariet störa dig för mycket. Det finns troligtvis ingen mirakelåtgärd som får dom att försvinna för gott.
#10 - 8 september 2023 08:27
Var en sväng i butiken igen för att köpa 3 till Amanoräkor och tog då en närmare titt på vad det egentligen är jag köpt för "mal", det stod Gastomyzon Scitulus på skylten. Den ena är svart och den andra brun.

Akvariet har blivit mycket renare på bara par dagar! De ihop med räkorna städer det mesta faktiskt :) När det gäller Gastomyzon Scitulus så håller de ihop ganska mycket och bråkar\leker en del men de verkar nöjda. Räkorna är svåra att se och har inte lyckats hitta alla på en och samma gång sen de åkte i så det är svårt att veta om alla verkligen är där. De håller inte heller ihop i grupp utan hoppar och simmar lite som de vill i akvariet.

Än så länge ser det ut att vara en lyckad kombo!
#11 - 10 september 2023 17:30
Kul att du hittat något som du är nöjd med!

Annons