2/12-06 Nitrittest=lika rött som ränderna på en polkagris

#1 - 2 december 2006 08:03
Jag har bytt vatten i flera dagar.....det blir inte bättre.[:o] :confused:
Jag har tömt flera flaskor med nyttobakterier känns det som.
Tillsatt lite salt, även ett medel mot ammoniak.....
Vad i hela friden gör jag........?? och vad är problemet. [B)]
Filtret ska tydligen vara för ett akvarium för 70-120 liter. Sigma Plus 2 heter det. Jag har akvarium för 102 liter.
Vissa fiskar kliar sig lite då och då...ingen har dött.[:o]
Jag har inte slamsugit och "rört om". duttat som mest...
Jag känner mig lätt stressad av detta.
Filtret var inte länge sen jag rengjorde...bara några veckor sedan....
Ska jag lägga ner detta nu??? jag vill inte det...jag tycker fortfarande att det är så jäkla kul....förutom detta då!!
Jag har en svärmor som aldrig gjort några tester och för henne går det hur bra som helst hela tiden.........gaaaaaaaaahhh.
Jag har läst länkar och info....tycker jag vet hur man ska göra. Det enda jag inte har vetat från början är att man ska rengöra filtret i akvariet...jag har sköljt det i kranen.....men nåt är ju galat för mig.

mvh acinna
#2 - 2 december 2006 08:33
Du har fått rätt test?, en kompis ringde och sa att han hade Nitrit som fasiken och bad mig komma och hjälpa med ett snabb byte, och jag for iväg 1mil och kollar i karet och fiskar och sånt mår bra men hans tester var knall röda...
Kollade på testen han hade fått NO3 test för nitrat och nitrat hade han gott om föratt han gödde rätt bra =O)

NO3=Nitrat
NO2=Nitrit
#3 - 2 december 2006 11:06
acinna skrev:
Jag har bytt vatten i flera dagar.....det blir inte bättre.[:o] :confused:

Jag har tömt flera flaskor med nyttobakterier känns det som.

Tillsatt lite salt, även ett medel mot ammoniak.....

Vad i hela friden gör jag........?? och vad är problemet. [B)]

Filtret ska tydligen vara för ett akvarium för 70-120 liter. Sigma Plus 2 heter det. Jag har akvarium för 102 liter.

Vissa fiskar kliar sig lite då och då...ingen har dött.[:o]

Jag har inte slamsugit och "rört om". duttat som mest...

Jag känner mig lätt stressad av detta.

Filtret var inte länge sen jag rengjorde...bara några veckor sedan....

Ska jag lägga ner detta nu??? jag vill inte det...jag tycker fortfarande att det är så jäkla kul....förutom detta då!!

Jag har en svärmor som aldrig gjort några tester och för henne går det hur bra som helst hela tiden.........gaaaaaaaaahhh.

Jag har läst länkar och info....tycker jag vet hur man ska göra. Det enda jag inte har vetat från början är att man ska rengöra filtret i akvariet...jag har sköljt det i kranen.....men nåt är ju galat för mig.

mvh acinna

Jag använder JBL dropptest
#4 - 2 december 2006 11:27
Har du testat med Sera Toxivec? Det hjälpte mig...
Plus vattenbyten förståss. Salt i vattnet också när du byter, för att skydda fiskarnas slemhinnor.
#5 - 2 december 2006 12:48
Birgitta W skrev:
Har du testat med Sera Toxivec? Det hjälpte mig...

Plus vattenbyten förståss. Salt i vattnet också när du byter, för att skydda fiskarnas slemhinnor.

Använder salt, Stress Zyme (biologiskt filter,bakterier) och ingen skillnad.
Nu är det väl bara att avvakta och se om det går ned av sig självt. Har ju gjort allt man kan göra i flera dagar.....:( ca 5dagar
#6 - 2 december 2006 12:55
Står det inte på testen hur många mg/l nitrit du har.
#7 - 2 december 2006 13:07
acinna: du ska inte göra rent filtret i akvariet... du kan däremot göra rent det i akvarievatten! ett så pass litet filter som sigma2 kan behöva göras rent varje eller varannan vecka så det kan vara ide att skaffa ett större eller ett till... nitrit kan man ju få om filtret är otillräckligt!
#8 - 2 december 2006 14:47
åheim skrev:
acinna: du ska inte göra rent filtret i akvariet... du kan däremot göra rent det i akvarievatten! ett så pass litet filter som sigma2 kan behöva göras rent varje eller varannan vecka så det kan vara ide att skaffa ett större eller ett till... nitrit kan man ju få om filtret är otillräckligt!

Tur att jag inte har gjort rent filtret i akvariet ännu då!!:p ;)
Men jag trodde att det var det ni menade...uppps
Jag har inget akvarievatten liggandes...så jag måste ju skölja av det i rumstepererat vatten i kranen....så som jag alltid har gjort. ....
Sigma 2 tror jag man kan bygga på,just nu är det 2st filter.....

När ska jag rengöra filtret...nu på en gång?? när jag rörde vid det kom det massor av partiklar från det....:confused:
#9 - 2 december 2006 14:48
Kramfors skrev:
Står det inte på testen hur många mg/l nitrit du har.

jag hade det högsta enl min broschyr med olika färggrader....:(

1,0 mg/l

Nu har jag som tur är "bara 0,2 mg/l"....det blir bättre trots allt....
att det ska ta 5-6 dagar denna gång för att det överhuvudtaget ska bli någon förändring.....till det bättre[:o]
#10 - 2 december 2006 17:05
acinna skrev:
Tur att jag inte har gjort rent filtret i akvariet ännu då!!:p ;) Men jag trodde att det var det ni menade...uppps

Jag har inget akvarievatten liggandes...så jag måste ju skölja av det i rumstepererat vatten i kranen....så som jag alltid har gjort. ....

Jag brukar göra rent filtret i en hink med urtappat akvarievatten, som man gör vid vattenbyte.. Istället för under kranen.
#11 - 2 december 2006 20:17
Healena skrev:
Jag brukar göra rent filtret i en hink med urtappat akvarievatten, som man gör vid vattenbyte.. Istället för under kranen.

Tycker Du att jag ska rengöra filtret i urtappat vatten nu när nitriten har sjunkit lite, eller ska jag avvakta.

Jag har inget urtappat vatten nu, men det blir ju det om jag byter ngn hink....;)
Tack för svar

Mvh acinna
#12 - 3 december 2006 08:36
acinna skrev:
Tycker Du att jag ska rengöra filtret i urtappat vatten nu när nitriten har sjunkit lite, eller ska jag avvakta.

Det beror väl på när du gjorde rent det sist och om det behövs.
Att göra rent filtret tar väl knappast BORT någon nitrit utan bara stör de bakterier som ska bryta NER den...
#13 - 3 december 2006 11:35
Healena skrev:
Det beror väl på när du gjorde rent det sist och om det behövs.

Att göra rent filtret tar väl knappast BORT någon nitrit utan bara stör de bakterier som ska bryta NER den...

ca 3 veckor sen var det tror jag. :confused: [:o]
Det ser ju inget smutsigt ut och utblåset fungerar utmärkt.
Men när jag rörde vid filtret såg man tydligt att det for ur partiklar så det blev grumligt.....

Tack för svar
#14 - 3 december 2006 12:04
Jag tycker inte du ska röra filtret i onödan ifall det fungerar bra.
#15 - 3 december 2006 14:14
Birgitta W skrev:
Jag tycker inte du ska röra filtret i onödan ifall det fungerar bra.

Tack för svar,
Är det så alltså, att så länge filtret fungerar, behöver man inte rengöra det då??:)
Eller ska man försöka rengöra det 1 gång i månaden.
Eller varannan...det är svårt det där tycker jag.....

mvh acinna
#16 - 4 december 2006 08:16
Filtret ska rengöras så sällan som möjligt. Det är i filtret bakterierna sitter som bryter ner bla nitrit till nitrat.
Rengör bara när genomströmningen blir allt för dålig, och inte gärna sammtidigt som vattenbyte.
#17 - 4 december 2006 08:23
heeke skrev:
Filtret ska rengöras så sällan som möjligt. Det är i filtret bakterierna sitter som bryter ner bla nitrit till nitrat.

Rengör bara när genomströmningen blir allt för dålig, och inte gärna sammtidigt som vattenbyte.

Tack Henrik!
Det var ett rakt besked...;)

Jag vet i alla fall att man inte ska byta vatten tillsammans med rengöring av filtret.....

mvh acinna

Annons