2 025-Liter SA.

#1 - 12 november 2009 18:26
Hej! Jag heter MaxB och tänkte starta upp en ny projekttråd...:D
Jo, det är sant, nu är det nya grejer på gång!
Jag skall börja med att förklara lite; Det är så att jag och min sambo letar efter ett hus och det kan gå väldigt fort, eller ta väldigt lång tid. Jag oroar mig lite för hur jag skall göra med alla mina akvarium när det blir dags att flytta - speciellt 960-baljan med de fina Discusarna. Det kan ju bli så att jag kanske inte kan ta med mig 960-karet - och kan jag det så vetisjutton hur det blir med fiskbesättningen...
Jag snackade lite med killen som har zooaffären här i Torslanda - vi har genom åren blivit mycket goda vänner - och han sa att jag kunde få ha mina fiskar i det stora akvariet som står precis vid ingången till akvarieavdelningen. Ni som var med på zoopetväst-träffen senast vet vilket kar jag snackar om!
Jag funderade på detta och kom till beslutet att om jag placerar, i stort sett, alla mina SA-fiskar i det karet, så får de gå kvar där... punkt och slut.
Sagt och gjort - vi har nu tömt detta kar på 2 025 liter. Måtten är 250x90x90 cm.
Idag började vi inreda med att binda på en massa stora javaormbunkar på den ekstock som legat i min 960-balja. Vi har även preparerat en helt enorm mangroverot på samma sätt, samt lagt i ett röse med vita runda stenar. Det ser riktigt snyggt ut redan nu. Senare skall vi täcka en hel del av bottnen med cryptos och gräs.
Discusarna går sedan i lördags i ett karantänkar på 350-liter nere i källaren på z-shopen. Kaj P. har varit behjälplig med expertråd (tack så hemskt mycket för allt Kaj!) - så nu går de på avmaskningsmedel och lite andra preparat för att bli helt "rena" inför flytten till detta jättekar. Discusarna ser oförskämt fina ut nu och det skall verkligen bli en skön känsla att få se dom sträcka ut i karet.
I och med att min hjärna både till utseende och storlek mest av allt liknar en valnöt - så glömde jag såklart att ta med kameran - men jag skall ta med den till jobbet imorgon och åka förbi shopen på vägen hem, och ta några sköna bilder på uppstarten.
Det blir som sagt en hel del pyssel de kommande veckorna - men jag skall dokumentera det hela så gott de går!
:)
#2 - 12 november 2009 18:31
Wooooooooooooowwww!!!
#3 - 12 november 2009 18:32
Ja, har man inte att göra så får man:p.
Ska bli lika kul att se vart detta bär hän, men det kommer garanterat att bli snyggare än vad det var;)...
#4 - 12 november 2009 18:34
Längtar efter lite bilder :d
#5 - 12 november 2009 18:39
karrokaja skrev:
Wooooooooooooowwww!!!

ansjo skrev:
Ja, har man inte att göra så får man:p.

Ska bli lika kul att se vart detta bär hän, men det kommer garanterat att bli snyggare än vad det var;)...

PiaJo skrev:
Längtar efter lite bilder :d

Ja, woooow säger jag också... när jag kom hem nu efter allt rodd med butiksburken kändes 960-litaret som ett yngelkar - så behändigt och sött...
Och visst kommer det att bli tusen gånger snyggare nu när storbaljan blir iordninggjord. Alla de stora, lite läskiga "torsk"-cikliderna som gick där och slöade har blivit snyggt och tjusigt utplacerade i andra kar.
Jajjamänsan - bilder skall det bli imorgon kväll fredag, och jävlar om jag inte skall ta en skön filmsnutt också medans jag ändå håller på!
#6 - 12 november 2009 18:43
hur såg det ut innan?? var det mycket inrett och så eller var det bara sand fisk vatten. Detta kommer ju bli riktigt detaljrikt för så är ett SA-kar som bäst men det kommer ju u¨ber snyggt när max får fria händer över en sånt bumling!!

Oj det kom lite dregel på tangent borde....*tork tork*
#7 - 12 november 2009 18:44
Detta låter spännade! kommer följas:D
#8 - 12 november 2009 18:47
Jag skall banne mig kika förbi zooaffären om jag har vägarna förbi! Får bara vänta ett tag tills du är färdig:d
#9 - 12 november 2009 18:48
Du är igång igen. Ett litet annorlunda projekt som jag ser det. Du kan ju bygga in ett permanent kar sedan då du renoverar huset du köpt.
#10 - 12 november 2009 18:49
karrokaja skrev:
hur såg det ut innan?? var det mycket inrett och så eller var det bara sand fisk vatten. Detta kommer ju bli riktigt detaljrikt för så är ett SA-kar som bäst men det kommer ju u¨ber snyggt när max får fria händer över en sånt bumling!!

Oj det kom lite dregel på tangent borde....*tork tork*

Ja, innan låg det några vedpinnar och sand i det och så var det fullt med sånadäringa grisrosa/gula stora jädra grejer till ciklider... vetefan vad de heter - en typ 40 cm stora grejer - lite läskiga på nåt sätt men väldigt söta.
Jo, jag skall försöka få det ganska så detaljrikt men jösses vad det tar på krafterna att inreda då man får sträcka sig och hänga dubbelvikt på akvariekanten - och ändå stod vi på stegar. I nuläget gäller det att bara placera ut växterna, sedan får man gå med någon form av "planteringsklor" på en pinne och rätta till det. Det jävligaste var att få i ekstocken och den andra roten som är nästan dubbelt så stor.
#11 - 12 november 2009 18:52
PiaJo skrev:
Jag skall banne mig kika förbi zooaffären om jag har vägarna förbi! Får bara vänta ett tag tills du är färdig:d

JLi skrev:
Du är igång igen. Ett litet annorlunda projekt som jag ser det. Du kan ju bygga in ett permanent kar sedan då du renoverar huset du köpt.

Freddan! skrev:
Detta låter spännade! kommer följas:D

Härligt! Visst är det kul med projekttrådar?
Klart att du skall kolla in karet om du har vägarna förbi, PiaJo!
Jo, tankar på att inreda en källare med kar i ett hus har föresvävat mig! Kanske, kanske...
#12 - 12 november 2009 19:00
MaxB skrev:
Ja, innan låg det några vedpinnar och sand i det och så var det fullt med sånadäringa grisrosa/gula stora jädra grejer till ciklider... vetefan vad de heter - en typ 40 cm stora grejer - lite läskiga på nåt sätt men väldigt söta.

Jo, jag skall försöka få det ganska så detaljrikt men jösses vad det tar på krafterna att inreda då man får sträcka sig och hänga dubbelvikt på akvariekanten - och ändå stod vi på stegar. I nuläget gäller det att bara placera ut växterna, sedan får man gå med någon form av "planteringsklor" på en pinne och rätta till det. Det jävligaste var att få i ekstocken och den andra roten som är nästan dubbelt så stor.

Ja jävlar... jag vill se bild på när du hänger dubbelvikt över kanten:P
Var det kanske oscar albino?? dom är rätt fula, men ganska coola.
Som sagt riktigt härligt detta! ska följas med största intresse!

MaxB skrev:
Härligt! Visst är det kul med projekttrådar?

Klart att du skall kolla in karet om du har vägarna förbi, PiaJo!

Jo, tankar på att inreda en källare med kar i ett hus har föresvävat mig! Kanske, kanske...

Kanske försöka slå kjellemannen i antal liter i källarn??
5000Liter?? då tar jag min dykarutrustning och flyttar hem till dej;P
#13 - 12 november 2009 19:23
Ojojoj.....BILDER BILDER BILDER!! Vad häftigt. skall bli jätteroligt att se. Underbart för diskusarna att få ett så stort akvarium :D
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 12 november 2009 19:40
Trevligt - snart har du nått vuxenstorlek på ditt akvarium:p
Lycka till :d
#15 - 12 november 2009 19:52
Karro! Det var typ såna här som gick i karet innan, och några andra riktigt stora grejer också;
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=210&SOK=1.
Inga påfåglar!
Och igen, Japp - det skall såklart bli bilder. Jag blev så jädra sur på mig själv när jag glömt kamerasatan - men jag skall lägga den på golvet innanför dörren ikväll så jag måste kliva över den imorgonbitti!
Kjell, jag börjar bli stora pojken nu - du vet, man blir som man umgås!:d
#16 - 12 november 2009 20:00
aha.. ja dom var ju faktiskt det närmsta man kan komma en vattengris.

Ett annat tips med kameran är att du lägger den på dina kläder så att du måste ta i den för att komma åt byxorna lixom. då brukar det fastna på hjärnbalken att den ska tas med;)

Du har iaf större hjärna homer. har inte han en ärta?
#17 - 12 november 2009 20:06
Jag måste fråga dig MaxB, vart har du all plats för dina akvarium och främst all din tid! :D Man blir ju enormt avundsjuk.
#18 - 12 november 2009 20:09
MaxB skrev:
men jag skall lägga den på golvet innanför dörren ikväll så jag måste kliva över den imorgonbitti!

Du kommer kliva på den, Murphys lag :D
Häng den i huvudhöjd så missar du inte den, finns inget som fostrar mer än smärta;)
#19 - 12 november 2009 20:26
och jag som i eftermiddags på jobbet satt och filade på en ny tråd som
skulle ha hetat:

MaxB är sjuk !!!!

och sedan hade jag en lång fin text som kan summeras med en mening:

Fan, det har gått flera dagar utan en projektstart från MaxB,
han måste vara sjuk !!!!

Som det kan bli.........

.
#20 - 12 november 2009 20:34
MaxB skrev:
Karro! Det var typ såna här som gick i karet innan, och några andra riktigt stora grejer också;

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=210&SOK=1.

Inga påfåglar!

Och igen, Japp - det skall såklart bli bilder. Jag blev så jädra sur på mig själv när jag glömt kamerasatan - men jag skall lägga den på golvet innanför dörren ikväll så jag måste kliva över den imorgonbitti!

Kjell, jag börjar bli stora pojken nu - du vet, man blir som man umgås!:d

De är ju iofs mycket snygga, dock har de aldrig klickat helt hos mig. Kan tänka mig att det var viejor de andra kanske, också väldigt vackra fiskar.
#21 - 12 november 2009 21:08
Det här ska bli väldigt spännande.. :)
#22 - 13 november 2009 07:40
Andrém skrev:
Jag måste fråga dig MaxB, vart har du all plats för dina akvarium och främst all din tid! :D Man blir ju enormt avundsjuk.

Ja, det här stora karet har jag ju inte hemma, som tur är (men det vore ju malligt...). Men, här hemma står 960- och 600-karen bredvid varandra. De tar upp en hel vägg i vardagsrummet. Sedan har jag de andra "små"-burkarna uppe i ett rum där det bara är akvarium och ett skrivbord för datorn. Man kan väl säga att Anna-Karin, min sambo, är väldigt "förstående", men faktiskt också gillar att sitta och titta på karen. Ibland sitter vi en lång stund med kaffe och cognac framför karen nere i vardagsrummet - och bara tittar och njuter!
Tid får man ta sig bara... det är inte mer med det. Jag brukar avsätta en dag, eller eftermiddag i veckan för akvarievård, då jag tar alla burkarna, byter vatten, rensar lite skit o.s.v. - men, det är ju lite pill med burkarna varje dag i stort sett, men inte värre än att jag hela tiden tycker det är enormt roligt.

Kul att så många kommenterat och verkar tycka att detta blir spännande, det tycker jag också! Sedan är ju detta ett lite annorlunda projekt då karet inte är mitt eget. Det blir säkert en ganska konstig känsla att inte kunna sitta i lugn och ro framför det på kvällarna - men är man inställd på detta så går det bra. Fiskarna är ju iallafall mina, och ganska mycket av inredningen. Inga fiskar kommer att säljas och det känns ju också skönt!

By the way, jag kom ihåg att ta med kameran! Så ikväll blir det lite bilder och säkert en filmsnutt!:)
#23 - 13 november 2009 10:00
Kul, att du aldrig slutar med att förvåna oss!

Jo, jag kan se din långa lekamen som ett Z över kanten:p

Det är skit snyggt med höga akvarier, men det innebär även problem...
#24 - 13 november 2009 10:10
c90368 skrev:
Kul, att du aldrig slutar med att förvåna oss!

Jo, jag kan se din långa lekamen som ett Z över kanten:p

Det är skit snyggt med höga akvarier, men det innebär även problem...

Haha:d Ja, jag såg nog mest ut som "lilla f" där jag stod böjd över kanten - och det värsta är ju kvar... alla de cryptos som skall i.... vet jädrarimej inte riktigt hur det skall gå till? - som tur är så är Sune nere på shopen en enveten jäkel och han ger sig inte förrän de små växtgrejerna sitter där de skall!
Det blir alltså fortsatt jobb i eftermiddag och kväll - men nu har jag fanimej kameran med mig och skall ta lite sköna bilder så ni får se "eländet".
Det stora fina Scalareparet - som går i ett annat kar i affären - skall också de få simma i det här stora karet, och dessa blir lite av pilotfiskar vid inkörandet. Det skall bli härligt att få se dessa däri också!:)
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 13 november 2009 10:17
MaxB skrev:
Haha:d Ja, jag såg nog mest ut som "lilla f" där jag stod böjd över kanten - och det värsta är ju kvar... alla de cryptos som skall i.... vet jädrarimej inte riktigt hur det skall gå till? - som tur är så är Sune nere på shopen en enveten jäkel och han ger sig inte förrän de små växtgrejerna sitter där de skall!

Det blir alltså fortsatt jobb i eftermiddag och kväll - men nu har jag fanimej kameran med mig och skall ta lite sköna bilder så ni får se "eländet".

Det stora fina Scalareparet - som går i ett annat kar i affären - skall också de få simma i det här stora karet, och dessa blir lite av pilotfiskar vid inkörandet. Det skall bli härligt att få se dessa däri också!:)

Plantera är väl inte så svårt - jag ringde bara Lasse så fick han krypa ner i akvariet och plantera:p
Problemet är väl snarare skötseln av akvariet - svårare att krypa ner i det när det är fullt med vatten:d
#26 - 13 november 2009 10:26
Plantera är väl inte så svårt - jag ringde bara Lasse så fick han krypa ner i akvariet och plantera:p

Problemet är väl snarare skötseln av akvariet - svårare att krypa ner i det när det är fullt med vatten:d

Jojo - helt riktigt! Men, överkanten på karet är väldigt nära taket, så det är en ytterst liten spalt som tyvärr inte ger utrymme att krypa i karet, därav två gubbar som hänger på akvariekanten... Du ser bilden framför dig, va, Kjelle?
Skötseln när karet väl är "färdigt" är något vi diskuterat ganska ingående - och här får idogt hävertsugande och användande av håvar tjäna som redskap för lösa blad och bôs.
#27 - 13 november 2009 14:15
Det kommer bli ett helt underbart projekt:)
Lycka till och hoppas det går bra.
#28 - 13 november 2009 14:15
sum du själv sagt max fint folk kommer alltid sent!

jäcklar va coolt tror dom har någon liknanade storlek på djurmagasinet här i skövde!
längtar efter bilder!
#29 - 13 november 2009 14:26
Det kommer bli ett helt underbart projekt:)

Lycka till och hoppas det går bra.

sum du själv sagt max fint folk kommer alltid sent!

jäcklar va coolt tror dom har någon liknanade storlek på djurmagasinet här i skövde!

längtar efter bilder!

Jag längtar efter att få åka iväg härifrån tidningsredaktionen, där jag sitter och skriver om gitarrgrejer, och få ta mig till z-shopen och sätta igång.
Jag är så upplaxad att jag för en stund sedan blev riktigt orolig när jag skulle gå ut i köket och fixa mig en kopp kaffe - plötsligt såg jag väldigt suddigt och kunde inte fokusera på någonting - fan, jag blev änna lite skraj och tänkte; jaha du, nu är det högt vatten, nu har ögonen torkat ihop fullständigt... Men, jag hade glömt att jag hade mina läsglasögon på mig...[:o]
Jaja - sicken löjlig story... men snart så, skall det bli bilder!:)
#30 - 13 november 2009 15:19
MaxB skrev:
Jag längtar efter att få åka iväg härifrån tidningsredaktionen, där jag sitter och skriver om gitarrgrejer, och få ta mig till z-shopen och sätta igång.

Jag är så upplaxad att jag för en stund sedan blev riktigt orolig när jag skulle gå ut i köket och fixa mig en kopp kaffe - plötsligt såg jag väldigt suddigt och kunde inte fokusera på någonting - fan, jag blev änna lite skraj och tänkte; jaha du, nu är det högt vatten, nu har ögonen torkat ihop fullständigt... Men, jag hade glömt att jag hade mina läsglasögon på mig...[:o]

Jaja - sicken löjlig story... men snart så, skall det bli bilder!:)

läsglasögon hahahaha!

sånt händer!
#31 - 13 november 2009 15:21
Riktigt spännande! Det är ju lite av en dröm det här, har länge gått och tänkt att jag skulle vilja inreda ett snyggt kar hos nån akvariebutik här i stan, göra lite reklam för föreningen typ :)

Men det måste väl kännas lite surt att inte få ha akvariet hemma hos dig? :D Visst blir det smidigast så här under flytten, men du förstår nog vad jag menar!

Lycka till behöver jag nog inte säga, men jag gjorde det ändå!

P.S Hoppas inte projekten slutar komma efter flytten sen!
#32 - 13 november 2009 17:00
Markus1984 skrev:
Riktigt spännande! Det är ju lite av en dröm det här, har länge gått och tänkt att jag skulle vilja inreda ett snyggt kar hos nån akvariebutik här i stan, göra lite reklam för föreningen typ :)

Men det måste väl kännas lite surt att inte få ha akvariet hemma hos dig? :D Visst blir det smidigast så här under flytten, men du förstår nog vad jag menar!

Lycka till behöver jag nog inte säga, men jag gjorde det ändå!

P.S Hoppas inte projekten slutar komma efter flytten sen!

Nejdå, efter flytten hoppas jag att projekten skall intensifieras ännu mer och bli ännu fler!

Nu har jag kommit hem från z-shopen och skall bara "framkalla" lite bilder och filmer - lägga upp på youTube och dona lite - så återkommer jag senare!:)
#33 - 13 november 2009 17:13
förutsätter att du köper ett hus som har ett akvarierum på minst 60 kvm......

helst då med måtten 10x6 meter.

där kan du utmed ena väggen få in ett kar på 9x1x1 meter.

där kan man verkligen uppfylla drömmen att simma med fiskarna,,,,,,,,,

.
#34 - 13 november 2009 17:27
Kensa skrev:

.

det vill jag ha!
#35 - 13 november 2009 18:01
Kensa skrev:

.

Det beror ju på vilka fiskar man har :)
#36 - 13 november 2009 18:07
Jahapp, då kommer det lite bilder. Idag har vi ändrat om rötterna lite och bundit om några javor, samt ploppat ner några svärdsplantor, lite på försök, bara för att kolla hur de skall placeras, även satt ner en långbladig crypto på prov. Det hela är ju i en uppstartningsfas och det kommer såklart att ta tid innan det blir färdigt.
På bilderna kan vi se lite blå fjärilar - där är ett lekpar redan, mina gamla troffar, några av de stora cikliderna som gick i det stora karet innan, Discusarna i karantänkaret o.s.v.
Det kommer filmer på YouTube senare också!
#37 - 13 november 2009 18:14
Så snyggt!
Här har du lyckats riktigt bra:D
#38 - 13 november 2009 18:19
PiaJo skrev:
Så snyggt!

Här har du lyckats riktigt bra:D

Åååhh, du är allt bra snäll du!:)
Det är ju egentligen bara två pinnar, sand och några provisoriskt utplacerade växter, än så länge - men, det skall bli redigt fränt det här, om ett tag!
#39 - 13 november 2009 18:23
Man ser kanske bara grunden nu men jag kan bara tänka mig hur det kommer att se ut när det är klart. :p
#40 - 13 november 2009 18:25
PiaJo skrev:
Man ser kanske bara grunden nu men jag kan bara tänka mig hur det kommer att se ut när det är klart. :p

Just så!
#41 - 13 november 2009 18:28
Riktigt najs! Det kommer bli skit bra det där! Ganska trevligt med 2000L!
#42 - 13 november 2009 18:31
min son (10 år)såg precis bilderna på din simbassäng;) jag förklarade hur stort det var och hans kommentar var.. ett sånt vill du väl ha mamma men det vill inte pappa...Stämmer precis!:(
#43 - 13 november 2009 18:32
Markus1984 skrev:
Riktigt najs! Det kommer bli skit bra det där! Ganska trevligt med 2000L!

Jomän, det är ju lite mer att dona med - lite större ytor. Och jag måste säga detta; det går inte att se på bilderna hur mäktigt karet är... det ser pluttigt ut - men va' fan, jag föser in bilder och filmer löpande ändå!:)
#44 - 13 november 2009 18:37
PiaJo skrev:
min son (10 år)såg precis bilderna på din simbassäng;) jag förklarade hur stort det var och hans kommentar var.. ett sånt vill du väl ha mamma men det vill inte pappa...Stämmer precis!:(

Ja, jag kan säga såhär; jag är någonstans glad att jag inte har just det här karet hemma - det skulle inte gå att ta in genom ytterdörren, utan man skulle isåfall få ta det genom dubbelt öppna altandörrar, det är ju två och en halv meter långt - och nittio cm på höjden och djupet - rätt mäktigt faktiskt.
Jag kommer ihåg när jag släpade hem 960-litaret... fan, det var en pärs och det tar ganska stoooor plats i ett vanligt vardagsrum - jag tror det får räcka så... tills en vacker dag när man får tag på en bra kåk...:)
#45 - 13 november 2009 19:20
Du får bygga det på plats! :)
#46 - 13 november 2009 19:22
Pool nästa eller?
#47 - 13 november 2009 20:16
Hur mycket ljus finns det över karet?
#48 - 13 november 2009 20:25
c90368 skrev:
Hur mycket ljus finns det över karet?

Jaaa... jag vet inte... Det är en jädra stor ramp med en massa dubbelrader med lysrör... Sorry Maths - inte en aning.
#49 - 13 november 2009 20:26
#50 - 13 november 2009 20:35
Nöjer mig med en kommentar, VILL HA:D
#51 - 13 november 2009 20:39
c90368 skrev:
Nöjer mig med en kommentar, VILL HA:D

Hmmm, och om en stund kommer en film på nåt som jag vill ha... FAN också...
#52 - 13 november 2009 20:42
Riktigt avis!!!! Det där har du gjort riktigt bra!!
#53 - 13 november 2009 20:48
Enola skrev:
Riktigt avis!!!! Det där har du gjort riktigt bra!!

Thanx! But... We still got a looooong way to go!:)
#54 - 13 november 2009 21:06
Mm det ser redan riktigt trevligt ut! Det kommer bli skit grymt :D
#55 - 13 november 2009 21:16
Markus1984 skrev:
Mm det ser redan riktigt trevligt ut! Det kommer bli skit grymt :D

Ja, jag har en känsla av att det blir ganska spektakulärt - det är ju så att karet på filmer och bilder ser ganska pluttigt ut - men jävlar vilka ytor det handlar om... Det skall bli så jädra kul att få släppa ner mitt gamla Scalarepar i den baljan - sedan alla jädra apisar, fan jag vet inte hur många jag har nu, med alla yngel och allt, de kommer att "försvinna" i det här karet. Några hundra tetror på det, och en 70-80 corydoras av olika sort kommer nog att göra susen också. Sedan skall de tretton sköna vildfångade discusarna ner också. Ja... jag tycker det skall bli spännande iallafall - och det blir så klart en massa nya bilder och filmer löpande!:)
#56 - 13 november 2009 21:46
Jättefint, kommer verkligen bli mysigt när det blir lite liv och rörelse i med.
Lite avis är jag men jag hade aldrig vågat ha det i vårat gamla hus med brädgolv[:o]
#57 - 13 november 2009 21:54
MaxB skrev:
Hmmm, och om en stund kommer en film på nåt som jag vill ha... FAN också...

Väntar[?]
#58 - 13 november 2009 22:02
solis skrev:
Jättefint, kommer verkligen bli mysigt när det blir lite liv och rörelse i med.

Lite avis är jag men jag hade aldrig vågat ha det i vårat gamla hus med brädgolv[:o]

Nä, det där karet har en massiv stålram runt sig (man kan faktiskt stå med fötterna på kanterna runt glaset) och en ställning som heter duga - det är inget man släpar in i ett vanligt hus, och absolut inte i en lägenhet... och om någon vecka eller två skall det bli liv och rörelse i baljan!:)
#59 - 13 november 2009 22:06
c90368 skrev:
Väntar[?]

Jodå, nu så...

De här jädra blå Fjärilscikliderna är man ju enormt sugen på - det går tre par i det här karet. Ett par har redan börjat leka lite smått - och man har ju en jädrans lust att plocka hem ett par eller två... nä, nu får det vara nog på ett tag...:p
Nu, Film!;
#60 - 13 november 2009 22:18
Dom är ruskigt fina, jag köpte 1 par så fort jag fick syn på dom i affären, tyvärr gick den ena bort och den andra ser lite 'risig' ut, var och kollade på de andra som går kvar i affären och flera av dom ser också lite hängiga ut, så jag antar att det var en stressad påse med fisk han fick! :/

Men jag kommer nog göra ett nytt försök, dom har ju både gått ner i pris och blivit lite vanligare i affärerna!

Det blir nog riktigt maffigt med alla dina fiskar i den stora baljan, men tror du att det är tillräckligt "stort" för 'alla' dina apistogrammas och små ciklider?

Dom tar ju gärna upp ett revir på c:a 100L eller så..
#61 - 13 november 2009 22:42
Ett minne dök upp i skallen om bilder på ett stort SA kar, letade lite och hittade dessa igen.

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1086771&postcount=201

http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=1086784&postcount=202

Det här akvariet var väl liiiite större, men bilderna kan ge inspiration.
#62 - 13 november 2009 23:46
Markus1984 skrev:
Dom är ruskigt fina, jag köpte 1 par så fort jag fick syn på dom i affären, tyvärr gick den ena bort och den andra ser lite 'risig' ut, var och kollade på de andra som går kvar i affären och flera av dom ser också lite hängiga ut, så jag antar att det var en stressad påse med fisk han fick! :/

Men jag kommer nog göra ett nytt försök, dom har ju både gått ner i pris och blivit lite vanligare i affärerna!

Det blir nog riktigt maffigt med alla dina fiskar i den stora baljan, men tror du att det är tillräckligt "stort" för 'alla' dina apistogrammas och små ciklider?

Dom tar ju gärna upp ett revir på c:a 100L eller så..

Nja... kan de rackarna gå i 960, skall de väl kunna funka i 2 025... eller hur? - Jag tror de "försvinner" - likt de apisar som går i Kjelles 3 000-liter. När vi var hos "the big chief" senast såg jag inte till en endaste apa, om så Kjelle hade spelat på positiv-spel så jag inte en endaste en...
#63 - 13 november 2009 23:48
Hur löser man filtreringen i en så här stor burk? Jag menar inte själva filtervolymen eller vattenmängden utan en bra cirkulation på vattnet som drar med sig så mycket skit som möjligt? Jag har 2 powerheads i mitt 540liters kar, en på 1000 och en på 1500l/h placerade en i varje sida, och tycker att redan där samlas massa skit i mitten och under rötter. En meter extra på längden och 30cm bredare kan ju inte göra saken bättre?

mvh Tim
#64 - 13 november 2009 23:49
c90368 skrev:
Ett minne dök upp i skallen om bilder på ett stort SA kar, letade lite och hittade dessa igen.

Är det Ansjos kar... eller har han/du länkat till nåt annat...? Känner inte igen det riktigt... Men det var iallafall snyggt!:)
#65 - 14 november 2009 01:20
Yoink skrev:
Hur löser man filtreringen i en så här stor burk? Jag menar inte själva filtervolymen eller vattenmängden utan en bra cirkulation på vattnet som drar med sig så mycket skit som möjligt? Jag har 2 powerheads i mitt 540liters kar, en på 1000 och en på 1500l/h placerade en i varje sida, och tycker att redan där samlas massa skit i mitten och under rötter. En meter extra på längden och 30cm bredare kan ju inte göra saken bättre?

mvh Tim

Ja... Det jag hörde senast när vi diskuterade just det här karet som tråden handlar om - så var det 9 000 liter i timmen... Det är tydligen tre eller fyra "system" eller rejäla pumpar (Eheim) som "tar hand om" ruljansen. För att få ett lugnare flöde kommer vi att stänga av ett "system" så att det bildas lugna fickor i karet - så att det passar Discus och tetror.
#66 - 14 november 2009 06:44
:D Alltid lika kul att läsa dina projekttrådar Max.
Jäklar vilken skillnad mot när vi var där på zoopet träffen!! Kommer bli kanon när det är klart. Kommer förbi och kollar efter jobbet någon dag nästa vecka..
#67 - 14 november 2009 07:33
MaxB skrev:
Är det Ansjos kar... eller har han/du länkat till nåt annat...? Känner inte igen det riktigt... Men det var iallafall snyggt!:)

Just det, smart att bara slänga upp så där och tro att alla är tankeläsare[:o]

Bilderna har Ansjo tagit nere i Tyskland på ett offentligt kar som uppenbarligen ska vara 8 meter långt. Det är bland det häftigaste SA jag har sett på bild. Min tanke med att plocka upp dessa gamla bilder var att i den damm ni håller på att installera nu så finns faktiskt möjligheten att få det lika fint.
#68 - 14 november 2009 08:47
GöranE skrev:
:D Alltid lika kul att läsa dina projekttrådar Max.

Jäklar vilken skillnad mot när vi var där på zoopet träffen!! Kommer bli kanon när det är klart. Kommer förbi och kollar efter jobbet någon dag nästa vecka..

Visst - så kan vi plocka lite mangrove också!:)
#69 - 14 november 2009 08:50
c90368 skrev:
Just det, smart att bara slänga upp så där och tro att alla är tankeläsare[:o]

Bilderna har Ansjo tagit nere i Tyskland på ett offentligt kar som uppenbarligen ska vara 8 meter långt. Det är bland det häftigaste SA jag har sett på bild. Min tanke med att plocka upp dessa gamla bilder var att i den damm ni håller på att installera nu så finns faktiskt möjligheten att få det lika fint.

Aaah, så var det! Hade nog lite för mycket "sockerdricka" i näbbet när jag kollade igårkväll. De där bilderna är ju helt makalösa - och det blir nog svårt att toppa!
#70 - 14 november 2009 09:20
c90368 skrev:

Wow....riktigt haftigt!!! Diskusarna ser riktigt små ut i det karet :D
#71 - 14 november 2009 09:35
MaxB skrev:

Jo det karet hade gärna fått stå i mitt vardagsrum, men då får jag nog bygga ut först:p. Detta kar fanns på ett offentligt akvarium vi var på förförra Hannoverresan med Zoopetväst, ett riktigt bautakar som var skitstort:D!
Man kan alltid hoppas att vi kommer dit nästa gång med...
#72 - 14 november 2009 09:46
En bra "början". Som du säger ser det inte så stort ut på bild. Det är fatiskt lite utrymme mellan taket och basängen så jag förstår att det är svårt att pyssla där. Jag har kanske en arbetskommendering på gång till Göteborg i januari så kanske tom jag får se det live. vem vet?
#73 - 14 november 2009 09:58
Oh My Holy Fish ....
Helt otroligt! Det kommer bli fantastiskt det här! Följer med spänning :D
#74 - 14 november 2009 10:05
lite ot men hur många discus kan man ha i 22 kubik har en pol till övers här hemma!
#75 - 14 november 2009 18:32
MaxB skrev:
Visst - så kan vi plocka lite mangrove också!:)

Det blir bra det! Någon dag som passar bättre?? Skall ner till Kaj.Poch kolla på discusar på Tisdag.
#76 - 14 november 2009 23:25
GöranE skrev:
Det blir bra det! Någon dag som passar bättre?? Skall ner till Kaj.Poch kolla på discusar på Tisdag.

Vägarna förbi kanske;)?
#77 - 23 november 2009 15:59
Hur går det med poolen ;) har du några nya bilder?
#78 - 23 november 2009 16:21
Det såg inte ut som 2025 liter direkt när man såg filmen Mats men en helbild över karet kanske gör saken enklare :)
#79 - 23 november 2009 16:23
Insåg just att jag inte såg dom sista 8 sekunderna första gången jag såg filmen men nu gjorde jag det en andra gång och det såg större ut då :D :D

Gillar helt klart setup´en faktiskt !
#80 - 24 november 2009 07:39
Det finns lite bilder i inlägg nr. 36... bland annat en helhetsbild, måttet på karet är 250x90x90 cm.
Imorgon onsdag skall 960-karet tömmas och alla fiskarna skall ner och få sträcka ut sig i det stora karet. Discusarna som går i karantänkaret skall väl också få flytta dit på onsdag - tror jag.
I fredags plockade jag ur en massa växter 960-karet som nu placerats i det stora.
Imorgon eller mot slutet av veckan blir det såklart fler bilder.
#81 - 24 november 2009 07:41
Vad ska du hitta på med 960 literstanken nu då ?
Kommer säkert att bli hur grymt som helst med alla fiskarna i det stora badkaret ju !
E en aning avis faktiskt mats ;)
#82 - 24 november 2009 07:59
drd skrev:
Vad ska du hitta på med 960 literstanken nu då ?

Kommer säkert att bli hur grymt som helst med alla fiskarna i det stora badkaret ju !

E en aning avis faktiskt mats ;)

Haha:D Ja, jag är nästan lite avis på mig själv - det jävliga är ju att man liksom inte riktigt kan känna en naturlig "sköta om"-känsla när karet inte står hemmavid... men jag är ju där och pillar ofta ändå - och så är ju fiskarna fortfarande mina.
Jag skall bara summera vad som åker ner i karet; 30-40 Kejsartetror. Cirka 200 Glödbandstetror. 70-80 corydoras av olika sort. En blandad påse Golden nugget malar. En blandad påse otocinklus och pygmécorydoras. 5 stycken rätt rejäla nyckelhålsciklider. 1 st. Lyrstjärtspleco. 3 stycken L-malar som jag glömt nummerbeteckningen på... grå med svarta prickar.
Sedan 13 stycken vildfångade Discusar - varav jag tror att två kanske inte kommer att klara sig då de i karantänkaret är ganska mörka och smala - men de skall få gå kvar där och förhoppningsvis äta upp sig.
Redan nu simmar det stora fina Scalareparet som gått nere i shopen en tid i det stora karet - de har varit lite testpiloter där i en vecka ungefär.

Alla de apisar som gick i 960-baljan var Göran E. här och hämtade i förra veckan - han tog även med sig de Boraras brigittae som gick i karet - samt en stor påse rötter.

Ja, jag gör ju den här "rensningen" på grund av att jag har gett mig fan på att hitta en kåk att bo i - så att jag får "bestämma" lite själv i omgivningarna. En kåk kan ta lång tid att hitta - och det kan smälla till fort. Därför har jag valt, nu när jag fick en sån fin chans att placera mina kära fiskar i ett sånt här stort kar, att göra "fiskflyttningen" redan nu - så att man inte står där med skägget i brevlådan om man måste flytta fort.

Jag inser ju såklart att det verkar som om kåk-köp kan ta lite tid så jag kommer att ha lite vatten i 960-karet med lite "enkla" fiskar som går snabbt att ta ur och placera, om flytten blir snabbt förestående.
Jag återkommer till 960-baljan när de planerna har satt sig lite...:)
#83 - 24 november 2009 09:37
[SIZE=1]Pst.[/SIZE]
[SIZE=1]Salt[/SIZE]
[SIZE=1]Pst.[/SIZE]
[SIZE=1][/SIZE]
[SIZE=1];)[/SIZE]
#84 - 24 november 2009 09:53
Sultanen skrev:
[SIZE=1]Pst.[/SIZE]

[SIZE=1]Salt[/SIZE]

[SIZE=1]Pst.[/SIZE]

[SIZE=1][/SIZE]

[SIZE=1];)[/SIZE]

Jodå såatt... nja, salt är det inte riktigt läge på i nuläget - då jag måste vara beredd på att rycka upp allt inför en eventuellt snabb flytt. Men, senare kanske!:)
#85 - 24 november 2009 10:42
Ja, det var det jag menade, nu kan du ha guppyodling i karet och lägga tiden på att luska fram en villa! :D
#86 - 24 november 2009 10:48
Sultanen skrev:
Ja, det var det jag menade, nu kan du ha guppyodling i karet och lägga tiden på att luska fram en villa! :D

Ja, det blir som sagt några enkla fiskar i enkel inredning som är lätta att flytta på när det blir dags att dra!
#87 - 24 november 2009 10:50
960 liter guppyodling ? Jo jag tackar...hehehehe

Skulle varit ännu häftigare med några tusen körsbärsräkor eller snygga cr o cb räkor så har du levande käk till diskusen "for life" sen :)
#88 - 24 november 2009 10:55
Där har du det! Microrasboror och räkor! Inred karet med lite rötter och en enorm mängd mossa!
#89 - 24 november 2009 11:02
Exakt ! Det hade varit sjukt läckert ju.....sen kunde du försett hela landet med snygga billiga räkor sen i hundratal efter nåt halvår när dom förökat sig som kaniner :)
#90 - 24 november 2009 11:17
drd skrev:
Exakt ! Det hade varit sjukt läckert ju.....sen kunde du försett hela landet med snygga billiga räkor sen i hundratal efter nåt halvår när dom förökat sig som kaniner :)

Jodå - jag hade faktiskt en fundering, en gång i tiden, att ha rasboror och räkor i ett typ 960-litare. Men, som sagt, nu skall jag ju flytta, förhoppningsvis snart, och då blir det något som är lättare att plocka ur i en hast!:)
#91 - 24 november 2009 11:51
Det blev ju inget CA kar förra gången du byggde om, så det är kanske dags nu?
#92 - 24 november 2009 11:54
T-ciklider är kanske något att gå tillbaka till? Sandlekarna vi såg i Nol var fräna, och av en händelse så ska jag dit om ett par veckor...:p
#93 - 24 november 2009 12:28
ansjo skrev:
T-ciklider är kanske något att gå tillbaka till? Sandlekarna vi såg i Nol var fräna, och av en händelse så ska jag dit om ett par veckor...:p

Just det....
#94 - 24 november 2009 20:44
Då kommer jag och kollar när fiskarna åkt ner till bassängen :d
När jag var och kollade i lördag så dom fullvuxna scalarerna ganska ensamna och nästan pyttesmå ut ;). Tror dom behöver massa sällskap!
Tack igen för mangroven och Aporna förresten..

ansjo skrev:

Tusan grabbar! Då får ni komma en sväng förbi hemma hos mig och kolla in min nya balja!! 840 liter, helglas, nästan nytt. Inhandlat idag.. Max! Hoppas du står ut med denna lilla OT utvikning? Kunde inte hålla mig [:o]
Bilagor:
#95 - 25 november 2009 11:33
GöranE skrev:

Tusan grabbar! Då får ni komma en sväng förbi hemma hos mig och kolla in min nya balja!! 840 liter, helglas, nästan nytt. Inhandlat idag.. Max! Hoppas du står ut med denna lilla OT utvikning? Kunde inte hålla mig [:o]

Han klarar nog värre grejer än så;).
Jo, det blir kanske en sväng förbi både dig och pojken din, då han har ett par fiskar som ska få flytta hem till min ena kub:D!
#96 - 25 november 2009 11:55
Jajamän - ingen fara! Just nu håller jag på att håva tetror. Det däremot är inget jag vill göra allt för ofta! Fy fan, vilket jagande...
Bilagor:
#97 - 25 november 2009 14:05
MaxB skrev:
Jajamän - ingen fara! Just nu håller jag på att håva tetror. Det däremot är inget jag vill göra allt för ofta! Fy fan, vilket jagande...

Det finns ett svar!! Inga grejor i karet och en stooooooooooor håv ;)
#98 - 25 november 2009 14:09
Ja, det måste vara väldigt smidigt, det är nog en hemsk mardröm att jaga tetror i ett kar på 1kubik och inredning [xx(]
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 25 november 2009 14:28
Sultanen skrev:
Ja, det måste vara väldigt smidigt, det är nog en hemsk mardröm att jaga tetror i ett kar på 1kubik och inredning [xx(]

Enda chansen är att ta dom vid matningen
#100 - 25 november 2009 14:38
...eller bara någon cm:s vattennivå:).
#101 - 25 november 2009 15:22
Och rätt i håv-tävlingen hade Ansjo - 1 cm vatten och ingen inredning. Jävligast var trots allt corysarna, de jädra rackarna borrar ju ner sig i sanden - fasen jag fick dra med en stekspade för att få upp alla - tror det var runt ett 90-tal...
Håller nu på med att ladda upp lite filmer o grejer på hela rasket i 2 000-litaret. Återkommer senare!:)
#102 - 25 november 2009 15:29
Vad blir priset?
Tvätta några säckar med finkornig sand:p?
#103 - 25 november 2009 18:23
ansjo skrev:
Vad blir priset?

Tvätta några säckar med finkornig sand:p?

Ja... finkornig sand och sandlekare skall det nog bli - men jag tror de planerna skall sättas i verket något längre fram...
Nu skall jag klämma upp lite bilder.
Kjell Fohrman
Administrator
#104 - 25 november 2009 18:41
ansjo skrev:
...eller bara någon cm:s vattennivå:).

Fusk och opsportsligt:p
#105 - 25 november 2009 18:52
Ja, då var det alltså dags att idag sätta i Diskusarna i 2 025-litaret.
Tretton stycken var de från början. En har dött i karantänkaret och två som är lite tveksamma går fortfarande kvar där. Men tio stycken fick iallafall bada stort idag - och det är ju inte fy skam, speciellt när man ser att de blir glada och trivs.
Så, idag har jag också röjt 960-litaret med allt som fanns där och släppt i även dessa fiskar.
Det kommer någon film lite senare också!
Det var svårt att plåta bra bilder för det blir så mycket ljusreflexer i rutan från alla andra kar... men, men... Det är lite blandat utan och med blixt.
#106 - 25 november 2009 20:56
NIIIIIIIIIICE MaxB :D
#107 - 25 november 2009 21:03
Ser så jäkla snyggt ut!! Blev dettillräckligt med fisk i nu eller ser det "halvtomt" ut?? ;)
Trist med diskusen som dog, hooppas dom andra klarar sig!
#108 - 25 november 2009 21:03
MÄktigt!!
#109 - 25 november 2009 21:31
drd skrev:
NIIIIIIIIIICE MaxB :D

GöranE skrev:
Ser så jäkla snyggt ut!! Blev dettillräckligt med fisk i nu eller ser det "halvtomt" ut?? ;)

Trist med diskusen som dog, hooppas dom andra klarar sig!

Enola skrev:
MÄktigt!!

Tack skall ni ha!:)
Ja, det börjar se mäktigt ut - men nu skall det stå till sig lite och jag skall ta ner en spann med mer växter som vi skall plantera. Fiskarna gjorde sig riktigt bra i mitt 960 men det ser en aning pluttigt ut i detta, dubbelt så stora - men fasen vilka sköna ytor det är!
Jo det var synd på diskusen som dog - och det är två nu som ser lite mörka och spaka ut, men de får gå i karantänkaret ett tag till. De tio som fick åka ner i storbaljan idag ser dock pigga och fina ut!
#110 - 25 november 2009 21:42
du vet vad jag tycker om dina "bilder" max.
Dom räknas inte som bilder! Dom räknas som en spegling av den mest ultimata drömmen som finns! och det som är så coolt är det är på riktigt och inte ritat i photoshop och det gör att man får en heliskes massa inspiration och motivation!!!
perkele vas snyggt! dock får du be akvarieprissen att släcka ner dom andra akvarierna så att speglingarna försvinner.

mäktigt, imponerande och alla andra ord som förklarar något med en positiv klang:)
#111 - 25 november 2009 21:46
karrokaja skrev:
du vet vad jag tycker om dina "bilder" max.

Dom räknas inte som bilder! Dom räknas som en spegling av den mest ultimata drömmen som finns! och det som är så coolt är det är på riktigt och inte ritat i photoshop och det gör att man får en heliskes massa inspiration och motivation!!!

perkele vas snyggt! dock får du be akvarieprissen att släcka ner dom andra akvarierna så att speglingarna försvinner.

mäktigt, imponerande och alla andra ord som förklarar något med en positiv klang:)

Jisses... Ja, Tack igen!
Visst skall jag se till att få det släckt - men jag får ta detta efter stängningsdags någon kväll!
#112 - 25 november 2009 21:50
Här är en snutt!
#113 - 25 november 2009 22:16
MaxB skrev:
Jisses... Ja, Tack igen!

Visst skall jag se till att få det släckt - men jag får ta detta efter stängningsdags någon kväll!

Det gäller dina filmer också!!!:d;)
#114 - 26 november 2009 07:26
Nämen...!?! Här kommer en snutt till...
#115 - 26 november 2009 07:31
Jamen... det var väl själva fan! Här kommer en snutt till. Sedan skall ni få vara ifred! Promise!
#116 - 26 november 2009 08:22
Otroligt snyggt MaxB :) man blir verkligen avundsjuk.

Du har säkert skrivit detta tidigare men, vart står akvariet? Antar att det inte står hemma pga reflektionerna i några bilder :)
#117 - 26 november 2009 08:32
Alla tre filmer visar ett lyckat projekt!

Gillar framförallt den stora stocken som Skalar och Diskus kan stå under i skuggan.
Bilagor:
#118 - 26 november 2009 08:33
Jättefint, hade varit kul att fått se live men får nöja mig med videon.
#119 - 26 november 2009 08:48
Andrém skrev:
Otroligt snyggt MaxB :) man blir verkligen avundsjuk.

Du har säkert skrivit detta tidigare men, vart står akvariet? Antar att det inte står hemma pga reflektionerna i några bilder :)

Aaahh, kolla i början av tråden! Akvariet står nere hos min lokale zoohandlare - och Sune nere i affären har varit god nog att upplåta detta kar till mina fiskar! Fiskarna skall alltså inte säljas, utan karet blir ett visningskar. Kul för affären och för mig!:)
Bilagor:
#120 - 26 november 2009 08:49
c90368 skrev:
Alla tre filmer visar ett lyckat projekt!

Gillar framförallt den stora stocken som Skalar och Diskus kan stå under i skuggan.

Ja, den ekstocken ligger rätt gôtt där! Den tog ju nästan upp hela bakre bottenytan i 960-litaret.
#121 - 26 november 2009 08:53
MaxB skrev:
Aaahh, kolla i början av tråden! Akvariet står nere hos min lokale zoohandlare - och Sune nere i affären har varit god nog att upplåta detta kar till mina fiskar! Fiskarna skall alltså inte säljas, utan karet blir ett visningskar. Kul för affären och för mig!:)

Ah, lite synd kanske att man inte har det hos sig hela tiden :) men det kanske bara är jag som tycker det.
#122 - 26 november 2009 08:57
Andrém skrev:
Ah, lite synd kanske att man inte har det hos sig hela tiden :) men det kanske bara är jag som tycker det.

Ja, jag nämner just detta i några av inläggen - men man får gå dit och liksom njuta av det ändå. Men, visst är det lite trist att man inte kan ha det hemma, sitta framför det, dra en cognac och bara ha det gôtt!:)
#123 - 26 november 2009 17:05
MaxB skrev:
Ja, jag nämner just detta i några av inläggen - men man får gå dit och liksom njuta av det ändå. Men, visst är det lite trist att man inte kan ha det hemma, sitta framför det, dra en cognac och bara ha det gôtt!:)

Detta är hur fint som hälst, och det kommer säkert att bli ännu finare[:-106]

Du måste få nyckel av ägaren, sen drar du ner två fåtöljer och ett litet bord som du kan ha cognacen på, så kan tanten och du sitta där och bara ha det gôtt;):d
#124 - 26 november 2009 19:21
Kollade på dina filmer, karet är ju skitsnyggt!! Diskusarna verkar oxå trivas!
#125 - 29 november 2009 16:26
Så snyggt! :d

Tack för bilderna.
#126 - 30 november 2009 14:05
Har du fått några bilder efter stängningsdags när resten av akvarierna är nedsläckta?
Det kanske är lite påtigt att få till? i vilket fall så säger jag som förut, med risk att låta tjatig. grymt snyggt!!
#127 - 30 november 2009 14:09
karrokaja skrev:
Har du fått några bilder efter stängningsdags när resten av akvarierna är nedsläckta?

Det kanske är lite påtigt att få till? i vilket fall så säger jag som förut, med risk att låta tjatig. grymt snyggt!!

Jag skall kolla om jag kan få några bra filmer och bilder efter stängningsdags - vi brukar hänga kvar en stund och babbla när det är stängt för dagen, så det skall nog inte vara några problem. Jag återkommer lite längre fram!
Jag skall dit idag - men har inte kameran med mig...
#128 - 7 december 2009 18:37
come on honey!! where is the pictures??

Inte hängt kvar efter stängningsdags så att lamporna i övriga kar vara off?
Eller haft mkt med annat kanske?
#129 - 8 december 2009 07:44
karrokaja skrev:
come on honey!! where is the pictures??

Inte hängt kvar efter stängningsdags så att lamporna i övriga kar vara off?

Eller haft mkt med annat kanske?

Ja, det är mycket med annat - repetitioner, gig och så skriver jag på några artiklar som måste bli klara innan jul. Sedan har jag spenderat lite tid åt 960-baljan och inrett det till T-cikliderna, sparsamt men ändå rätt mysigt.

Jag var där igår en stund och njöt. Nu är det adderat ett litet test-stim av kardinaler. Scalarerna tog några stycken av de minsta, men lät de andra vara ifred - så nu vet vi vilken storlek som är minimum.
Av de tretton discusarna är det tio som är superfina nu - en dog ju för ett tag sedan och det är fortfarande två som är lite mörka och smala. De två går nu med de andra i stor-baljan och vi skall kolla om de möjligtvis kan äta upp sig lite och komma igång.
#130 - 8 december 2009 11:40
MaxB skrev:
Ja, det är mycket med annat - repetitioner, gig och så skriver jag på några artiklar som måste bli klara innan jul. Sedan har jag spenderat lite tid åt 960-baljan och inrett det till T-cikliderna, sparsamt men ändå rätt mysigt.

Aja låter som en hel del att göra. sparsamt är underskattat ibland, det ska vara så mkt som möjligt. men ibland blir det mer harmoniskt om man softar lite.
MaxB skrev:

Jag var där igår en stund och njöt. Nu är det adderat ett litet test-stim av kardinaler. Scalarerna tog några stycken av de minsta, men lät de andra vara ifred - så nu vet vi vilken storlek som är minimum.

Av de tretton discusarna är det tio som är superfina nu - en dog ju för ett tag sedan och det är fortfarande två som är lite mörka och smala. De två går nu med de andra i stor-baljan och vi skall kolla om de möjligtvis kan äta upp sig lite och komma igång.

Ok lite organiserat djurförsök:P hehe.
Om du skriver att dom är superfina så kan jag ju knappt hålla mej, bruka iofs snacka om tråkiga wellpapp-fiskar men dom är ju fina.
väntar med spänning på bilder. men stressa inte för då blir det skit:P
Får hoppas att dom taniga små kommer igång, vad jag fick för mej var det ganska djupa, höga mått på karet. så ett fläskigt stimm med skalarer och diskus är ju som klippt och skuren för den tanken.
Ju fler desto bättre;)
#131 - 8 december 2009 12:15
Wow vilket drömkar du har!!!
#132 - 8 december 2009 12:45
karrokaja skrev:
Aja låter som en hel del att göra. sparsamt är underskattat ibland, det ska vara så mkt som möjligt. men ibland blir det mer harmoniskt om man softar lite.

Ok lite organiserat djurförsök:P hehe.

Om du skriver att dom är superfina så kan jag ju knappt hålla mej, bruka iofs snacka om tråkiga wellpapp-fiskar men dom är ju fina.

väntar med spänning på bilder. men stressa inte för då blir det skit:P

Får hoppas att dom taniga små kommer igång, vad jag fick för mej var det ganska djupa, höga mått på karet. så ett fläskigt stimm med skalarer och diskus är ju som klippt och skuren för den tanken.

Ju fler desto bättre;)

MissB skrev:
Wow vilket drömkar du har!!!

Ja, lite fisk till skall det nog i - men just nu är det en ganska fin balans. Det vore ju fränt om man kunde få igång de där två lite taniga discusarna, så att det blev 12 stycken... men, jag har inte allt för stora förhoppningar på det.
Jag skall snacka med innnehavarna av affären om vi kan fixa så att hela skiten blir nedsläckt utan just det stora karet, så att jag kan få till några riktigt håriga bilder och filmer!

MissB - det här karet är ju inte riktigt mitt - det står, som sagt, nere i affären - men det är förjädra kul att hålla på med det, speciellt som fiskarna kommer från mitt kar, 960-litaret, hemma!:)
#133 - 8 december 2009 12:46
hade jag varit dig hade jag nog bosatt mig i affären :)
#134 - 8 december 2009 13:15
MissB skrev:
hade jag varit dig hade jag nog bosatt mig i affären :)

Haha!:d Dom tycker nog att jag redan gjort det...!:)
#135 - 8 december 2009 13:32
sovsäck, kudde och kamera under akvariet. ;) va gulligt! en gitarr också.
#136 - 28 december 2009 01:54
hur går det här?? tog jag död på tråden? du flyttade inte in under karet, måhända farbror silverlock har flyttat in i ett hus och därför inte har tid med dina sanna vänner och foruminister?
#137 - 28 december 2009 02:00
karrokaja skrev:
hur går det här?? tog jag död på tråden? du flyttade inte in under karet, måhända farbror silverlock har flyttat in i ett hus och därför inte har tid med dina sanna vänner och foruminister?

Ohh-nejdå! Jag planerar att ta med mig kameran ner till shopen imorgon (och garanterat bli bjuden på en kopp stark glögg och ett par härliga tobaks-cigg) och ta ett par sköna snapshots på karet - jag tror mig veta att ett par dödsfall har inträffat och detta måste jag ju rapportera om!:)
#138 - 28 december 2009 02:03
haha och en glad :) på det! och vad bra att det fortskrider, lite svårare att hålla det igång med tanke på akvariets läge! men med tanke på akvariets storlek och innehåll så MÅSTE du hålla det igång, eftersom det är så otroligt fränt!

men då andas jag ut och längtar till morgondagens (idag) bildliga erbjudanden.

natti natt herrn!
#139 - 28 december 2009 02:05
Ser fram emot bilder på karet! :D
#140 - 28 december 2009 09:28
Sultanen skrev:
Ser fram emot bilder på karet! :D

Jag väntar på bilder med.
#141 - 28 december 2009 09:48
Det gör inte jag....eller;)?
#142 - 28 december 2009 09:51
Jodå, jag skall masa mig ner dit idag och knäppa lite!:)
#143 - 28 december 2009 09:54
Bra! väntar...det är ju så roligt att se andras akvarium och gärna någon som har modell större. Och ditt tillhör verkligen modell större.
#144 - 28 december 2009 09:57
PiaJo skrev:
Bra! väntar...det är ju så roligt att se andras akvarium och gärna någon som har modell större. Och ditt tillhör verkligen modell större.

Jo, det där karet är rätt maffigt - under tiden du väntar kan du ju kolla tillbaka på den här gamla fina tråden - tusen liter mindre, men ändå!:)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991
#145 - 28 december 2009 10:11
Om jag inte minns fel så har jag gått igenom den tråden, men den tål att tittas på igen. Vill ha så mycket inspiration som möjligt innan jag får transpiration när jag skall byta och inreda från 54 liters till mitt större dock endast 105l men det är större än det jag har nu..
#146 - 28 december 2009 13:45
Idag var det vattenbyte och rensning av växter i karet - så det blir lite trista bilder, mest på Discusarna. Den store Scalarehanen har dött, vi tror efter en rejäl festmåltid på små Kardinaltetror. En liten grupp små Kardinaler var borta och hanen hade en rejäl bula på magen. Jag vet faktiskt inte om Scalarer kan käka ihjäl sig, men han var toppenfin för övrigt... och så plötsligt bara död.. jaja, vi skall tillföra lite nya Scalarer i karet!
Det kommer en film lite senare, men här är några bilder så länge.:)
#147 - 28 december 2009 13:55
fan...det karet skulle passa som en smäck utmed ena långväggen i mitt vardagsrum.

behöver bara lyfta ut hela bokhyllan och mura igen en dörr.......

.
#148 - 28 december 2009 14:39
Njutum Deluxum är det latinska namnet på sinnesstämmningen jag får av att se bilderna.
Upprörande vackert!
#149 - 28 december 2009 15:29
Ojdå, de diskusarna har blivit mumma kan man lugnt påstå. De var snygga tidigare men nu:D....
#150 - 28 december 2009 16:03
hmmm...ångrar nästan att jag gick på malawi istället för discus vid förra renoveringen.

kanske läge att koka lite demasonis och dratta ner några plana fiskar........

.
#151 - 28 december 2009 16:17
... och så en liten filmsnutt!:)
#152 - 28 december 2009 16:29
Jisses vad snyggt det har blivit, [:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]
#153 - 28 december 2009 16:47
Mikael64 skrev:
Jisses vad snyggt det har blivit, [:-102][:-102][:-102][:-102][:-102]

Ja, det börjar ta sig rätt fint (ännu bättre blir det när man får putsat rutan...[:o]). Det skall i mer växter. Jag har ett tomt kar som är fullt med diverse cryptos, javaormbunke och annat, jag skall sortera ut dessa växter snart och ploppa ner dom till det stora karet, så vi får lite mer djungelkänsla!:)
#154 - 28 december 2009 16:50
MaxB skrev:
Ja, det börjar ta sig rätt fint (ännu bättre blir det när man får putsat rutan...[:o]). Det skall i mer växter. Jag har ett tomt kar som är fullt med diverse cryptos, javaormbunke och annat, jag skall sortera ut dessa växter snart och ploppa ner dom till det stora karet, så vi får lite mer djungelkänsla!:)

Det är väl insidan som räknas;)
Håller med dig att lite mer växter skulle inte göra ont:d
#155 - 28 december 2009 17:01
Helt sanslöst snyggt!

Är det den diskus som avbildats på omslaget till "Odling av akvariefisk".
Har dreglat varje gång jag tittat på boken. Har den nåt exakt namn?

Vad har ni för vattenvärden i det karet?
#156 - 28 december 2009 17:12
benno skrev:
Helt sanslöst snyggt!

Är det den diskus som avbildats på omslaget till "Odling av akvariefisk".

Har dreglat varje gång jag tittat på boken. Har den nåt exakt namn?

Vad har ni för vattenvärden i det karet?

Vet inte riktigt hur den boken ser ut... men de här Discusarna är vildfångade - och jag har för mig att namnet på dom finns nämnt i "960-liter SA"-tråden någonstans. Jag skall kolla om jag kan hitta namnet.
Vattenvärden i det stora karet har jag ingen aning om - men jag kan kolla detta också!:)
#157 - 28 december 2009 17:22
Det är ju otroligt snyggt:D:D:D:
Diskusarna är bländande att kolla på:d
VILL HA!!!!!!!
#158 - 28 december 2009 17:23
Boken ser ut så här-eller det som är kvar av den.
#159 - 28 december 2009 17:30
benno skrev:

Ja, det är likt den som är på bilden, men jag tror inte det är samma variant. Jag måste nog låta Ansjo och/eller Kaj.p, eller någon annan discuskunnig svara på detta!
#160 - 28 december 2009 22:41
Nhamunda Red heter de och en av dem är på min avatar:).
#161 - 29 december 2009 06:18
Vilka snygga diskusar!!! *dregla*
#162 - 29 december 2009 08:03
MaxB, du skall ha en stjärna i boken för detta fina akvarium. Här kommer en [:-102].

Men som vi sagt tidigare, glöm inte att ta mer bilder. Kan inte få för lite;)
#163 - 29 december 2009 08:42
benno skrev:

Nae, den där på bokomslaget ser ut som en Curipera.
MaxB's diskusar ser ut att vara dels några bruna (Nhamunda?) och några gröna (Tefé?).
Bilagor:
#164 - 29 december 2009 09:33
Nja, de ska vara Nhamunda Red allihop. Kolla in i den här tråden så kommer de mot slutet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129419
#165 - 29 december 2009 11:09
ansjo skrev:
Nja, de ska vara Nhamunda Red allihop. Kolla in i den här tråden så kommer de mot slutet: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129419

Tack Alla för kommentarerna!

Nhamunda Red var det ja. En del av dom börjar så sakta få en alltmer rödaktig ton. Grundfärgen har gått i brunt men har på senare tid mer börjat skifta i rött.
Det skulle vara kul att få ett säkert namn på den Discus som finns på bilden på boken. När jag googlade på curipera så kom det massor av bilder på discusar som såg ungefär likadana ut - dessa är ju helt fantastiskt vackra, och skulle sitta snyggt i ett framtida kar hemmavid!

Det här är killen som vi kan se på Ansjos avatar. Denna och en annan som jag ursprungligen köpte är de två dominanta i karet;
#166 - 29 december 2009 11:17
F*n vad snygg den är...Saknar dem faktiskt lite;).
Den på framsidan av boken är som Ouscazz skrev troligen en snygging från Rio Cuipeua, har sett några sådana på bilder och filmer och det finns inget som slår dem.
http://www.youtube.com/user/HekDiscus#p/f/2/-ZZSVluZdPE
#167 - 29 december 2009 11:20
Man kan kanske få tag i författaren (Helmut Pinter), vet att han bott nånstans mellan Örebro och Stockholm.

Första upplagan av boken kom 1967 och jag bodde då i Rambergsstaden på Hisingen. Fick då arbeta av boken på Tidskriften Akvariets redaktion med stark övervakning av redaktör Gunnar Lundin.
#168 - 29 december 2009 11:35
ansjo skrev:
F*n vad snygg den är...Saknar dem faktiskt lite;).

Den på framsidan av boken är som Ouscazz skrev troligen en snygging från Rio Cuipeua, har sett några sådana på bilder och filmer och det finns inget som slår dem.

http://www.youtube.com/user/HekDiscus#p/f/2/-ZZSVluZdPE

benno skrev:
Man kan kanske få tag i författaren (Helmut Pinter), vet att han bott nånstans mellan Örebro och Stockholm.

Första upplagan av boken kom 1967 och jag bodde då i Rambergsstaden på Hisingen. Fick då arbeta av boken på Tidskriften Akvariets redaktion med stark övervakning av redaktör Gunnar Lundin.

Anders - pengar spelar ingen roll... Såna Discusar som du länkade till skall gå i något kar hos mig i framtiden!

Benno! Störtskön info - såna storys älskar jag.
Det påminner lite om när jag arbetade av min första Gibson Les Paul på "Gitarren", en musikaffär här i Göteborg, någonstans tidigare mitten av 70-talet.
#169 - 29 december 2009 11:54
Riktigt snyggt MaxB!

Jag som tyckte mitt 375 Liter var jättestort efter at tbara haft 80 liter baljor nu känns det rätt pluttit när man ser den där baljan hehe...
Väldigt fina discusar också.

Mvh: Danne
#170 - 29 december 2009 12:01
Danne_85 skrev:
Riktigt snyggt MaxB!

Jag som tyckte mitt 375 Liter var jättestort efter at tbara haft 80 liter baljor nu känns det rätt pluttit när man ser den där baljan hehe...

Väldigt fina discusar också.

Mvh: Danne

Ja, men man får anpassa fiskar och inredning till den storlek på karet man har - ett 375 kan verkligen kännas stort - bara man donar lite smart med det!
Det är verkligen gôtt att se discusarna sträcka ut i den här stora baljan. Jag är vansinnigt intresserad av Discus, men som jag sagt många gånger tidigare, så blir det par i speciella kar för min del i fortsättningen!
#171 - 29 december 2009 13:27
MaxB skrev:
Anders - pengar spelar ingen roll... Såna Discusar som du länkade till skall gå i något kar hos mig i framtiden!

Mats,

Jag kan förmedla kontakt till en ägare av tre st. VF Alenquer Curipera, 15-18 cm.

Nhamunda (och Alenquer Curipera) går under brun diskus, Symphysodon aequifasciatus axelrodi.
#172 - 29 december 2009 13:35
ansjo skrev:

Hmm... skulle nästan kunna ta gift på att iaf en av dem är en grön diskus. Den med svarta fenkanter skiljer sig markant från de andra. Men, jag är allt annat än säker.
#173 - 29 december 2009 13:44
Ouscazz skrev:
Mats,

Jag kan förmedla kontakt till en ägare av tre st. VF Alenquer Curipera, 15-18 cm.

Nhamunda (och Alenquer Curipera) går under brun diskus, Symphysodon aequifasciatus axelrodi.

Är det bilder på själva dom?
#174 - 29 december 2009 14:29
MaxB skrev:
Är det bilder på själva dom?

Jupp, "lånade" dem från ett annat forum. :)
#175 - 29 december 2009 14:32
Ouscazz skrev:
Jupp, "lånade" dem från ett annat forum. :)

Ja, dom ser ju hur sköna ut som helst. Just nu är det ju verkligen inte läge för min del att införskaffa Discus - men lite längre fram så...
Vi kan väl hålla kontakt, så kanske det blir läge när det finns permanent plats hos mig. Tack skall du ha iallafall!:)
#176 - 29 december 2009 14:42
Ouscazz skrev:
Hmm... skulle nästan kunna ta gift på att iaf en av dem är en grön diskus. Den med svarta fenkanter skiljer sig markant från de andra. Men, jag är allt annat än säker.

Kan ju vara en katt som smugit sig in bland hermelinerna, men då är det redan gjort i Brazilien. Den gruppen VF som Kaj tog hem, köpte vi upp allihopa utom 5 st större som Kaj behöll själv:p.
#177 - 15 september 2010 12:14
OJ!!! Hur lyckades jag som är frälst i b.la. MaxB:s trådar att missa denna?!?!?!

I vilket fall som helst så är det supermäktigt, vad har hänt nu? Du har ju flyttat men hur funkar det med 2025 litaren idag hur blev det?

Jag fick lite mer inspiration av denna tråd till en av mina akvaristiska drömmar om en källare med akvarium stort som ett rum, där jag kan simma med fiskarna, d.v.s min egen insjö i källaren... Tror jag siktar på Malawi, men först ska huset ritas och byggas... och jag glömde ju den lilla detaljen med att jag int eär miljonär ännu, men så fort den pettitessen är avklarad så meddelar jag er. ;)

Nicke
#178 - 15 september 2010 14:00
Haha - det är gôtt Nicke!
Ja, det blir ju inte att man är i den shopen så ofta nuförtiden. I somras när jag var där och kollade lite så hade ett par discusar troppat av, men resten av besättningen är kvar. Nästa gång jag är där skall jag ta några bilder och en filmsnutt!
#179 - 15 september 2010 15:17
Kanon ju MaxB

Bilder blir kul att se och filmklipp efter det har gått ett par månader sen sist.

Synd på Discusarna, var det de som du misstänkte kunde kola vippen?

Nicke
#180 - 15 september 2010 16:15
Har du några projekt på G i din nya bostad ännu??

Jag saknar dina JD.
#181 - 31 januari 2011 10:53
Hej Mats

Du länkade ju hit från din Akvariestugan tråd, jag kände igen titeln och kollade på sista sidan för att se om jag har läst den förut, det hade jag och är fortfarande nyfken på ev. update med det hela står layouten kvar i affären som du gjorde den?
Bilagor:
#182 - 31 januari 2011 11:06
ApeviaX skrev:
Hej Mats

Du länkade ju hit från din Akvariestugan tråd, jag kände igen titeln och kollade på sista sidan för att se om jag har läst den förut, det hade jag och är fortfarande nyfken på ev. update med det hela står layouten kvar i affären som du gjorde den?

Jag har inte varit där på jättelänge, men skall åka dit så fort jag får en stund över. Det var säkert ett halvår sedan jag var där och då fanns discusar, scalarer, malar, nyckelhålsciklider och en del tetror kvar!
#183 - 31 januari 2011 11:34
Jag har inte varit där på jättelänge, men skall åka dit så fort jag får en stund över. Det var säkert ett halvår sedan jag var där och då fanns discusar, scalarer, malar, nyckelhålsciklider och en del tetror kvar!

Aha I see, Es ist sehr spannend ;)

Nicke

Annons