Nu tycker jag att ni är onödigt negativa, allihop!!
Vem skulle inte vilja ha ett akvarium i den här storleken?
Jag, absolut, skulle vilja det.
Frågan är då vad man skulle ha i det.
Salt eller sött?
Om man väljer sött, så skulle man ju verkligen kunna ha monsterfiskar. Ett helt stim arowanor.
Eller ett SA-kar. Tänk er vilka tetrastim, för att inte tala om Corysar. Tiotusen gröna neontetror och tvåtusen Corydoras duplicareus och lika många Venezuela black. Mäktigt, i sannning mäktigt.
Ett helvete att kläcka artemia så det räcker, men lite arbete skulle det väl vara värt.
Vilket bottenmaterial skulle man ha? Jag gillar engelsk sjösten, bra att plantera i, inte för kompakt, snyggt, om den inte är för ljus. Rådasand är för vass, förstår faktiskt inte hur den kan vara så populär.
Men hur många säckar ES tror ni skulle behövas? Jag vill att det ska vara minst tre centimeter, gärna mer i vanliga kar, och här blir ju växterna lite större och högre, så det behövs nog mer. Kanske uppåt tre decimeter som mest. Medeldjup, säg 12 centimeter.
Om vi då utgår från bottenytan 50 meter x 15 meter vilket är 600 kvadratmeter x då 0,12 meter så blir det det inte mer än 72 kubikmeter ES. OM jag nu räknat rätt. En vanlig påse innehåller ungefär 30 liter nånting så det skulle alltså bli 2400 påsar ES (stora påsar) till priset av säg ( man får väl bra rabatt antar jag vid storköp) 75 spänn styck vilket faktiskt inte blir mer än 180 000 svenska cruzados.
Har vi räknat på kostnaden för själva akvariet? Härregud, det är väl där man ska börja förstås!!
Tror ju att det behövs, typ 30 millimeters glas, allra minst,och vad kan det kosta kvadraten tro?
Nu behöver man ju kanske inte mer än en sida, om man gjuter resten i betong, men man behöver ju då kunna stå framför detta glas och det kostar väl att bygga det utrymmet med.
Men glasrutan, den blir ju 135 kvadrat, rätt precis, och OM det går i ett enda stycke så tror jag att man får räkna med 20 000 per kvadrat, som minst, och då kostar den 2 700 000 kronor. Fast det kostar nog mer än det smakar att frakta en sån ruta, så den måste förstås vara flerdelad. Svart eller vit silikon är då frågan. Jag gillar svart i allmänhet, men stör inte det längs en framruta? Är inte säker alls.
Jag har aldrig byggt något akvarium, men jag antar att det behövs mittstag? Kanske nån annan merd mer erfarenhet kan räkna på det?
Sen är det ju underarbetet, ja alltså under själva akvariet. OM man ska ha säg SA kar så måste det ju stå inne och då vill jag nästan inte tänka på vad det skulle kosta att grundförstärka huset, usch! Och så svårt som det är att få tag på hantverkare som kan sin sak också!! Kul i jul, om de inte gör rätt och botten börjar skjuva! NÅGRA moppar lär det gå åt att få det vardagsrumsgolvet torrt......
Ken Olofsson, du har ju haft hantverkare hemma i köket i sommar, vad tror du att kostnaden för byggjobbet kan gå på?
Men sånt här är ju bara praktikaliteter, det verkligt roliga är ju att inreda. Stenar måste man ju ha, det är ju skitsnyggt, men för att spara lite pengar kan man ju plocka dem själv ute i naturen. Fast man får ju inte glömma att ansöka om täkttillstånd hos Länsstyrelsen, annars kan det stå en VERKLIGEN dyrt. Man behöver inte koka sten man plockat själv, det räcker att skrubba dem.
Rötter kan man ju också plocka själv, bara man ser upp med gran och tall
MEN hur skulle ni göra med växter? Blir ju ett jädra pillande att plocka ur krukorna och ta bort den där stenullen de har runt rötterna om man ska köpa allihopa, men vågar man verkligen ta in från nån sjö eller så. Tänk om man får in nåt som kan skada fiskarna?
Pumpfrågan var ju redan löst, för att det fanns ju 50 Eheimenfilter, det sparar en hel del pengar det!
Men hur många Watt bör värmaren vara på? Räknar man inte på 0,3 till 0,5 Watt per liter? Tror det går att köra på det lägra alternativet i det här fallet och då behövs bara i RUNDA slängar 600 000 Watt. Fast man ska räkna av att akvariet kommer värma lite i huset då så uppvärmningskostnaden sjunker ju NÅGOT.
OM man räknar med 75 öre per kWh så blir det ju bara 450 000 kronor om dygnet, och det är ju inte så farligt.
Lägg till belysningen förstås, men jag skulle definitivt skaffa nån bra LED-belysning för att spara lite på strömmen, så att där skulle nog kostnaden, mellan tumme och pekfinger, inte bli mer än, säg, 50 papp om dan. Man behöver ju inte ha tänt mer än 8 timmar om dygnet.
Fiskarna kostar ju en del i anskaffningskostnade, men i min zoobutik här i Stuvsta kan man få neontetror för en femma, så då blir det ju inte mer än 50 000 för dem. Och det är ju en engångssumma dessutom.
Om man sätter sig och benar ut en sån här grej så märks det ju DIREKT att det visst går att ha ett 2 miljoner liters akvarium.
Jävla taskigt faktiskt att tvivla på TS!!!